PDA

View Full Version : Gitaar mee met de KLM? Ervaringen?



Dutch
1 april 2017, 16:58
We gaan naar Thailand met de band, geen zin in 4 tot 16 uur rondhangen bij overstappen dus met de KLM. We gaan daar o.a. op een festivalletje spelen.

Ik heb die bagagejongens, met eigen ogen, de koffers van 4 m. afstand op de band bij het vliegtuig zien gooien. Ik zie ze dat liever niet doen met mijn gitaar. Bagagerestricties zijn natuurlijk niet op instrumenten toegesneden, een beetje gitaarkoffer past niet in 156 cm lxbxd. En ik moet nog meer spullen mee. Paar korte broeken, elke dag een schoon T-shirt (geloof maar), Fractal AX8, paar kabels.

We zijn al eens eerder daarheen geweest. Toen heb ik die gitaar uit elkaar geschroefd, maar ik heb die koffer niet meer. Vond het ook niet zo fijn. Ik zou ook eigenlijk liever een andere meenemen die gelijmd is.

Zijn er mensen die een gitaar in gigbag hebben meegenomen naar de gate? Kan dat überhaupt? En dan daar kijken of de stewardessen hem ergens kunnen in de cabin kunnen bergen? Is dat wel eens gelukt?
Amerikaanse airlines doen dat nog wel eens. Moeten zelfs bij wet, geloof ik.

En als hij bij de gate in de buik wordt gestopt, gaan ze er dan voorzichtiger mee om? Kinderbuggy's krijg je bij aankomst bij de slurf al weer terug, kan dat ook met een gitaar?

't Is best een gok.

piezo
1 april 2017, 21:00
Zo'n label vragen bij de incheck-balie. En na terugkomst goed bewaren voor de volgende keer.
Dan mag je gitaar in de kinderwagenruimte of een andere geschikte plek. Wel altijd lief vragen aan de steward(ess).
http://i.ebayimg.com/images/g/-jwAAOSwX~dWrjkl/s-l300.jpg

RB-1
1 april 2017, 21:19
KLM hoeft geen probleem te zijn... zolang je maar het in-flight entertainment verzorgt.
De openingsvlucht van de directe verbinding Amsterdam-Memphis, zomer 1995.
Dan reis je businessclass met ieder uur een 10 minuten gig op verschillende plekken in de kist:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-15422122862007.jpg
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-195111142017.jpg
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-14120122862007.jpghttp://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-11457410112006.jpg

Maar ik ben jaren geleden ook een keer met de bekende oranje/witte prijsvechter Schiphol-Liverpool vv. gevlogen voor een enkele gig, had de banjo en mandoline mee. Dat werd op het eind toch nog een spannend avontuur.....
Mando ging moeiteloos in de overhead, banjo moest ge 'gatechecked' worden.
Bij de gate handgedragen naar beneden en netjes op een veilige plek in de cargo hold gezet.
Aangekomen in Liverpool, beneden aan de trap, werd mij de banjo alweer aangereikt.
Probleemloos gespeeld.
Bij het instappen banjo zelf naar de cargo hold mogen brengen en terwijl ik keek, werd hij weer op een veilig plekje vastgezet.
Maar toen....
Na de landing op Schiphol meteen gemeld bij het gate personeel, daar wist niemand ergens van.
Zestig keer heen en weer gebeld, maar niemand die kon zeggen waar mijn banjo (die uit de KLM foto's, een Gibson uit 1937 :eek:) was.
Uiteindelijk werd ik naar de bagagehal gestuurd, waar de bagage van onze vlucht zou worden afgeleverd.
Nog steeds niets...
Ik ben toen naar het punt gelopen waar de band, die van beneden komt, uitkomt op de caroussel.
Dat wil zeggen, op een roestvrij stalen glijbaan van 3 meter onder 45 graden naar beneden. De bagage landt dan met een doffe klap tegen de onderrand van de caroussel.
Ik stond er net toen ik het puntje van een bekende koffer boven de rand uit zag komen.
Met een sprong stond ik op de slide en ving de koffer voordat deze over de rand zou kieperen.
Snel de koffer opengemaakt, zucht, alles in orde. Hij was nog gestemd....
Moet er niet aan denken, m'n originele 5 string hals (de meeste uit die periode zijn plectrums of tenors, beide 4 snarige dus) doormidden.
Als je geluk hebt, krijg je hem nog zo terug:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-143215762009.jpg
Sindsdien niet meer gevlogen met die banjo. Ik heb daarvoor een back up -Recording King RK-75

Maar het allemooiste verhaal is toch wel van Dave Carroll:

https://www.youtube.com/watch?v=5YGc4zOqozo

Dutch
3 april 2017, 09:07
;D
Ben bang dat mijn vocale kwaliteiten van dusdanig niveau zijn dat mij steevast een microfoon wordt geweigerd.

Dat liedje van Carroll is mij zeer bekend, vandaar mijn vraag specifiek over de KLM. Als je vooraf met ze communiceert via telefoon of zo, zijn ze zo flexibel als gewapend beton. Alleen via Facebook en Twitter willen ze niet al te onvriendelijk overkomen. Dan zeggen ze vriendelijk nee. Onze toetsenist is er vaker geweest en heeft wel eens een extra stoel voor zijn nord gekocht.

We vliegen economy dus we staan waarschijnlijk niet vooraan bij de gate. Ik kan er wel even naartoe lopen, natuurlijk...

Moet natuurlijk wel een extra koffer betalen. 80 heen en 80 terug... Met korting...

Brad
3 april 2017, 10:20
Je kan ook zo een kleine Steinberger gitaar aanschaffen met een kleine body en zonder kop die kun je gewoon tussen je benen houden in het vliegtuig.

http://www.hughferguson.net/gear/steinberger_big.jpg

humbucker
3 april 2017, 13:27
Je kan ook zo een kleine Steinberger gitaar aanschaffen met een kleine body en zonder kop die kun je gewoon tussen je benen houden in het vliegtuig.

Ja... Dat werkt dus niet. Alles moet weggestouwd zijn tijdens take-off en landing.

Ik ben wel eens teruggevlogen van Argentinie met een landkaart (zo eentje met 2 stokken aan) van 160 x 120. Opgerold blijft daar niet veel van over, maar je zit wel met de lengte natuurlijk. Op voorhand ook een en ander proberen regelen maar dat liep overal vast. Uiteindelijk gewoon meegenomen naar de check in. Daar werden geen vragen gesteld, het ding kreeg gewoon een apart labeltje. Na het boarden heb ik kaart aan een stewardess gegeven en die kwam ze na het landen fijn terugbrengen, niks aan de hand.

Hangt volgens mij een beetje af hoe druk het is en hoe bereidwillig ze zijn. Als Nederlander moet je dat op een KLM vlucht toch wel geregeld zien te krijgen lijkt mij.

Fusion
3 april 2017, 13:34
Discriminatie! Wat wat wat je moet jij vieze kaas

jplm
3 april 2017, 18:51
Ik heb die bagagejongens, met eigen ogen, de koffers van 4 m. afstand op de band bij het vliegtuig zien gooien.

Dan moeten die bagagejongens toch wel verdomd sterk ontwikkelde oogspieren hebben gehad. :seriousf:

RB-1
3 april 2017, 22:12
Dan moeten die bagagejongens toch wel verdomd sterk ontwikkelde oogspieren hebben gehad. :seriousf:
Maar wel in een oogwenk, dus.....:sssh:;)

RB-1
3 april 2017, 22:28
;D Ben bang dat mijn vocale kwaliteiten van dusdanig niveau zijn dat mij steevast een microfoon wordt geweigerd. Wij speelden helemaal akoestisch en ik kan je zeggen, dat viel niet mee.
Net of er verderop een stel reuzestofzuigers aan het werk waren, in zekere zin klopte dat ook wel.....
Maar de microfoon in foto 3 was wel een verrrassing. Ik dacht dus dat we zo in de hele cabine te horen waren geweest.
Maar na afoop begint de radio te kraken en te ruisen en klonk een verbaasde stem in het Amerikaans (we naderden inmiddels de kust van New Foundland):"Hey guys, what's going on there with you?" En toen de co-pilot dat had uitgelegd, "Can they play this, can they play that?" We hadden makkelijk nog een half uur verzoeknummers kunnen spelen.
Moet je in Nederland om komen, daar vragen ze hoogstens om 'dat stukje uit die film' en dan doen we onze comedy routine > "Dit?" > Ik speel het hele stukje een keer voor > "Jaaa, dat is 'm" > "Nee, nooit van gehoord...."
Maar echte Bluegrass is in Nederland onbekend, je komt het in het openbare leven ook niet meer tegen...:(:roll:

Little Jay
4 april 2017, 00:13
Mijn Aria Sinsonido heb ik altijd probleemloos mee kunnen vliegen. Past ruimschoots in de overhead bin. Heb er inmiddels een tas van Thomann voor een mini-gitaar omheen ipv de rechthoekige originele bag. Nooit problemen gehad met Martinair, TUI, Air Malta, KLM, Garuda. Alleen Ryan Air heb ik niet aangedurft, toen heb ik de hals eraf geschroefd en 'm in de koffer gedaan.

http://www.playawayguitars.com/images/iwa_images/usedSinsonidoAS100Cfront.jpg

http://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/aria-sinsonido-classic-38064.jpg

Dutch
5 april 2017, 12:56
Misschien kijk ik of Thanakorn een thinline met bigsby voor me kan maken...
https://www.facebook.com/tkguitars.page/

Maar dan moet hij toch ook weer mee terug...

Sjoerdo
5 april 2017, 13:40
Ik heb ongeveer een jaar geleden een les paul in koffer meegenomen op een klm vlucht, maar mocht alleen als ruim baggage. Moet van te voren bellen dat je een gitaar meeneemt (special size luggage), als je geen koffer meeneemt telt het als je 1 stuk ruimbagage dus geen extra kosten. Daarnaast kun je dan nog wel hand baggage meenemen natuurlijk.

Dutch
6 april 2017, 09:58
Ja, als je van tevoren belt is alles moeilijk en zwaar en kan niet en moet alles in het ruim.
Vorige keer ook al. Onze toetsenist is toen uitgebreid bezig geweest, vooral vanwege het grote keyboard. Daar huren ging ook niet. Uiteindelijk heeft hij bij een Yamaha keyboard de speakers er af gezaagd en een speciale koffer voor gemaakt, geluiden uit de laptop. En nog eerder had hij een extra stoel gekocht. Allemaal moeilijk en duur en allemaal vanwege de 156 cm eis.

Daarom zoek ik ervaringen, vooral met gate-checken.

Wordt, ben ik bang, toch maar een tele uit elkaar schroeven. En er zijn maar weinig koffers waar een nek een beetje comfortabel diagonaal in past.

300 ton vliegtuig van 70+meter, maar een beetje flexibiliteit over de 156cm is ver te zoeken.

guitarkid
6 april 2017, 11:28
Ik heb verschillende keren gitaren meegenomen per vliegtuig. Is tot nu toe altijd goed gegaan, vanuit o.a. Bremen, Eelde en Amsterdam. In het ruim, maar ze worden wel apart naar het vliegtuig gebracht en ingeladen. Dat ging steeds goed. Ik heb altijd een spanriem om de koffers, zodat sluitingen die spontaan openspringen niet gelijk desastreus zijn. De laatste keer vanaf Eelde werd de gitaar door iemand van het personeel persoonlijk voor me naar het vliegtuig gebracht. We kwamen om ong. 22.00 aan op Faro, Portugal en onze verdere bagage pikten we in no time van de band. Ik had mijn 1969 Tele en wat pedalen/kabels mee (en verder een versterker naar Portugal laten sturen door Music Store want we spelen daar wel vaker, dus dat werd interessant en betaalbaarder dan een eigen versterker te laten invliegen!)
De gitaar kwam echter niet te voorschijn, ook niet bij de balie "speciaal vervoer". Ik begon 'm wel wat te knijpen, want de hal was aardig uitgestorven en het ging wel om mijn favo gitaar. Uiteindelijk liep er iemand in een vliegveld-uniform en die legde ik het probleem uit, met een beschrijving van de koffer: tweedcase!
En ze vertelde me doodleuk dat die bij "verloren voorwerpen" stond, want ze dachten eerst dat er een wapen ("a gun") in de koffer zat! Bizar. Niemand die dan even naar de hal gaat om dat te melden of om te kijken of er idd nog mensen staan te wachten. Ja, dus, wij met z'n vieren.... Nou ja, ik heb 'm opgehaald, nam hem zo mee zonder legitimatie, dus iedereen had 'm kunnen inpikken! :(
Nou, ik vond het op dat moment allemaal wel goed, hij was terug!
Ik vlieg eind april naar de USA voor een paar optredens (o.a in NYC, Woodstock en Bethel, veel zin in) en dan gaat er een akoestische gitaar mee. In zijn eigen koffer, die weer in een keyboardcase zit, met daarin ook mijn andere bagage (kleding etc.) Dat gaat al jaren goed bij een vriend en mede-reiziger! Ben benieuwd. :)

Brad
6 april 2017, 14:17
Heb je voor het vervoer per vliegtuig altijd een flightcase gebruikt of is een goede koffer ook goed. Ik zelf heb nooit gevolgen met gitaren. In de tijd dat ik nog optrad was dat altijd in Nederland of niet ver over de grens. Dat ging dus gewoon met een busje en/of een auto.
Dan is een gewone koffer of gig bag meer dan voldoende.

Dutch
6 april 2017, 17:38
Ik vlieg eind april naar de USA voor een paar optredens (o.a in NYC, Woodstock en Bethel, veel zin in) en dan gaat er een akoestische gitaar mee. In zijn eigen koffer, die weer in een keyboardcase zit, met daarin ook mijn andere bagage (kleding etc.) Dat gaat al jaren goed bij een vriend en mede-reiziger! Ben benieuwd. :)
Akoestische in een koffer en die weer in een andere koffer. Wordt dat niet te groot? 156cm is toch de limiet? Wij kregen ze niet zo ver dat ze groter accepteerden.

guitarkid
6 april 2017, 19:48
Heb je voor het vervoer per vliegtuig altijd een flightcase gebruikt of is een goede koffer ook goed. Ik zelf heb nooit gevolgen met gitaren. In de tijd dat ik nog optrad was dat altijd in Nederland of niet ver over de grens. Dat ging dus gewoon met een busje en/of een auto.
Dan is een gewone koffer of gig bag meer dan voldoende.

Het was een tweedcase.


Akoestische in een koffer en die weer in een andere koffer. Wordt dat niet te groot? 156cm is toch de limiet? Wij kregen ze niet zo ver dat ze groter accepteerden.

De gitaarkoffer past in de tweede case en dan vul ik de ruimten op met kleding etc. Werkt perfect en gaat al jaren goed. Kom je ook niet boven 156cm uit!

Dennis T
6 april 2017, 23:16
Een paar jaar geleden in een plaatselijke pawnshop in Phoenix een Fender gekocht. Heb deze gewoon als handbagage mogen meenemen op het vliegtuig. Gigbag paste perfect in de overhead compartimenten.

Erik de Perik
6 april 2017, 23:58
Ik vlieg eind april naar de USA voor een paar optredens (o.a in NYC, Woodstock en Bethel, veel zin in) en dan gaat er een akoestische gitaar mee. In zijn eigen koffer, die weer in een keyboardcase zit, met daarin ook mijn andere bagage (kleding etc.) Dat gaat al jaren goed bij een vriend en mede-reiziger! Ben benieuwd. :)

Naar jouw band geluisterd.... klinkt erg goed.... ook jouw gitaarsound...!!

guitarkid
7 april 2017, 00:05
Naar jouw band geluisterd.... klinkt erg goed.... ook jouw gitaarsound...!!

Hee, leuk man, dank je wel!!! :)