PDA

View Full Version : Bedrading 4x12 ongevalletje



Rafke Pafke
1 april 2017, 16:11
Ik heb deze week een tweedehands Marshall 1960A Vintage cab gekocht. Ik heb vandaag even de achterkant open gemaakt om te zien of de originele speakers er in zitten (wat het geval is). Alleen heb ik hierbij 3 draadjes losgetrokken.

Ik heb ze terug bevestigd zoals ik denk dat het was. Maar wil het hier toch even navragen, voor de cab opnieuw gebruik. Zie de foto's:

http://i848.photobucket.com/albums/ab50/judgecradle/IMG_0214_zpsj0epafp8.jpg (http://s848.photobucket.com/user/judgecradle/media/IMG_0214_zpsj0epafp8.jpg.html)

http://i848.photobucket.com/albums/ab50/judgecradle/IMG_0213_zpsl2c6ta9w.jpg (http://s848.photobucket.com/user/judgecradle/media/IMG_0213_zpsl2c6ta9w.jpg.html)

Links vertrekt de rode draad naar de positieve aansluiting en de zwarte draad naar de negatieve aansluiting van de speaker linksboven. Van de positieve aansluiting vertrekt er dan opnieuw een rode draad naar de positieve aansluitIng van de speaker linksonder, en een zwarte van de negatieve naar de negatieve.

Hetzelfde verhaal aan de rechterzijde.
Lijkt jullie dit correct? De amp zou ik dan via de 16ohm aansluitng aan de cab hangen.

In ieder geval nog maar eens duidelijk geworden dat ik met mijn poten beter van zulke dingen afblijf :)

Plant
2 april 2017, 19:48
Zoek even op Marshall 1960A afbeeldingen en voilà:

http://i325.photobucket.com/albums/k366/aggroafroimblack/wiring_zpsaf6f4fa7.gif

Kim Wilson
3 april 2017, 09:16
Wat een dunne kutdraadjes, of niet?

obiwanjacobi
3 april 2017, 09:32
"Wat Kim zegt"...

cluseau
3 april 2017, 10:31
Waarom zou dat dik moeten zijn dan?

Tabula Rasa
3 april 2017, 10:43
Waarom zou dat dik moeten zijn dan?
Hoeft niet veel dikker te zijn dan de draden op de secundaire kant van de ot.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Kim Wilson
3 april 2017, 10:43
Het hoeft niet heel dik, maar dit ziet eruit als 0,5mm2, en dat is wel erg dun. Als het een beetje hard moet, gaat er best wat vermogen door. Te dunne kabel heeft niet voldoende capaciteit.

Kim Wilson
3 april 2017, 10:44
Hoeft niet veel dikker te zijn dan de draden op de secundaire kant van de ot.
Dat zijn toch veel kortere draden? De lengte gaat op een gegeven moment ook meetellen.

Tabula Rasa
3 april 2017, 10:50
En hoeveel meter zit er op de spoel van de ot? Ik heb geen idee.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

cluseau
3 april 2017, 11:03
Dat zijn toch veel kortere draden? De lengte gaat op een gegeven moment ook meetellen.


Enig idee wat de ohmse waarde per meter is van dit draadje ? ;)

Als je er 20 meter van gaat gebruiken gaat het idd wel een rol spelen maar op die 20cm maakt het echt niets uit.

Een ander geval zijn radar frequenties maar dat is hier niet aan de orde.

Plant
3 april 2017, 19:46
Het hoeft niet heel dik, maar dit ziet eruit als 0,5mm2, en dat is wel erg dun. Als het een beetje hard moet, gaat er best wat vermogen door. Te dunne kabel heeft niet voldoende capaciteit.

Vermogen kan er op 2 manieren door. Hoge spanning x lage stroom of lage spanning x hoge stroom.

De hier toegepaste speakers zijn ieder 16Ω. De stroom is dan een faktor 2 lager dan door een 8Ω speaker en een faktor 4 lager dan door een 4Ω speaker, het verlies over de kabel is minder en de kabel kan minder dik zijn :ok:

Vergelijkbaar met de hoogspanningskabels over hoogspanningsmasten. Het vermogen wordt met hoge spanning en lage stroom door de hoogspanningskabel getransporteerd, door de lage stroom is er weinig verlies en hoeft de kabel relatief niet heel dik te zijn.

Erik de Perik
3 april 2017, 20:04
Ik heb nooit dikkere draadjes in Marshall kasten gezien, standaard dan. Als het al verschil maakt, moet je het dan niet juist laten zitten, want dan is het onderdeel van de sound.... toch?

cluseau
4 april 2017, 11:00
Ter verduidelijking een paar getallen:

Ik ga even uit van een 8 ohm speaker van 50 watt, uitgevoerd met 0.5mm draad zoals in dit topic wordt aangenomen.
Volgens de koperdraad tabel is de soortelijke weerstand 9.08 ohm/100m.
Voor het gemak maken we daar even cm van dus wordt het 0.000908 ohm/cm.
Bij 50Watt in 8 ohm is de effectieve stroom ongeveer 2,5A.
Het vermogensverlies is dan 0.005675 Watt per 1cm gebruikt draad van 0.5mm dik.
Zou er een halve meter draad gebruikt zijn komt dat op een verlies van 0.28 Watt.

Ter vergelijking nemen we nu draad van 1mm dik.

Soortelijke weerstand per 1cm = 0.000227 Ohm.
Stroom bij 50 Watt is weer 2,5A.
Ontwikkelde vermogen is dan 0.0014875W per 1cm draad van 1mm dik
Voor 50cm is dat 0.074375 Watt.

Het verschil tussen 50cm draad van 0.5mm en 1mm is dus 0.074375 - 0.28375 = 0.236375 Watt.

En dat dan alleen op vol vermogen.

Kim Wilson
4 april 2017, 11:06
En hoe zit het dan met verlies van hoog en dynamiek? Dat is namelijk het eerste wat je verliest als de capaciteit te laag is. Als ik hoor wat voor verschil het maakte in mijn Epi Wildkat... En dat gaat dan nog maar om lijnsignaal.

cluseau
4 april 2017, 11:19
En hoe zit het dan met verlies van hoog en dynamiek? Dat is namelijk het eerste wat je verliest als de capaciteit te laag is. Als ik hoor wat voor verschil het maakte in mijn Epi Wildkat... En dat gaat dan nog maar om lijnsignaal.


Tja, wie ben ik om te zeggen dat jij het niet zou kunnen horen. Ik denk alleen dat het niet uit zal maken op die korte stukjes draad en toon dat aan met een rekenvoorbeeld. Je zou best een punt kunnen hebben maar hoe ga je dat aannemelijk maken tegenover getallen. Ik denk dat je heel snel zal moeten kunnen schakelen tussen de twee soorten draad om het te kunnen horen. Wij mensen hebben namelijk niet zo'n definitief audio geheugen dat we een dergelijk verschil ff kunnen opslaan. Maar nogmaals, wie ben ik om dat tegen te spreken. Moet ik toch even denken aan die houten condensatoren gevuld met bijenwas ;)

nico verduin
4 april 2017, 11:55
Bij zulke lage frequenties en dan ook nog eens van die zwevende draden met een totale capaciteit van? 0.00x pF? effect is njente nada.... Maar die houten caps in bijenwas... tja dat hoor je natuurlijk:seriousf:

Kim Wilson
4 april 2017, 12:01
Nee, het is inderdaad maar heel weinig, dat ben ik met je eens. Ik vind het overigens procentueel wel een heel groot verschil. Het verlies is bij 0,5mm 4 keer zo groot als bij 1mm. De kabel is twee keer zo dik, niet bepaalde hearsay mojo als bij bepaalde condensatoren of weerstandjes. ;)
En kleine verschillen zul je niet goed kunnen waarnemen als er langere tijd tussen zit, maar bij grotere verschillen ga je het wel horen. Verschil in dynamiek ga je ook merken. En ik vraag me dus af in hoeverre de dynamiek verandert bij dergelijke waarden.

Om bij mijn voorbeeld van die Wildkat te blijven, daar zat meer dan 3 meter draad in, met een capaciteit van ruim 300pF/m. Dat is vervangen door ongeveer 1,2m Klotz (65pF/m). Dat verschil was echt mega. Ik heb het verder niet gemeten, maar ik kon wel heel goed horen dat het eerst niet goed was (geen dynamiek, een geluid alsof de toonknop dicht stond), en dat ik later wel die dynamiek en treble had.

Han S
4 april 2017, 12:05
Als het draadje te dun is, zet je een deel van je vermogen om in warmte. Je ziet in hi fi audiofiele kringen speakerkabels van enorme dikte en verdomd, ze horen duidelijke verschillen met een standaard 2.5 mm² kabeltje van een euro per meter.

Terwijl er in Amerika een miljoen dollar ligt te wachten op degene die het verschil blind kan aantonen.

En de wasmachine met zijn 3 kw werkt prima op een kabeltje van 3* 1.5 mm².

cluseau
4 april 2017, 12:12
Zo lust ik er nog wel een paar, lees vooral de specs. Vraag me alleen af of dit nu per meter of per kilometer is :seriousf:.

klik (http://www.furutechwebshop.nl/furutech-fp-tcs31-netkabel.html#)

Han S
4 april 2017, 12:14
Hans, het is een moeilijk aan te tonen fenomeen en mensen worden heel makkelijk op het verkeerde been gezet en vinden zelfs het een beter klinken dan het ander als je opzettelijk de boel verwisselt. Ze denken dan naar het 'betere'spul te luisteren, terwijl ze in feite naar het 'minder goede' luisteren.

JBL heeft in zijn studio monitoren een gloeilampje in serie met de tweeter en als je te hard gaat zie je dat lampje opgloeien.

Maar Bose doet hetzelfde met zijn basmodule, een lampje in serie met een woofer en dat is met een tweeter geen probleem, met een woofer help je de dempingsfactor totaal naar de ballen en dat is wel goed te horen.

cluseau
4 april 2017, 12:16
Om bij mijn voorbeeld van die Wildkat te blijven, daar zat meer dan 3 meter draad in, met een capaciteit van ruim 300pF/m. Dat is vervangen door ongeveer 1,2m Klotz (65pF/m). Dat verschil was echt mega. Ik heb het verder niet gemeten, maar ik kon wel heel goed horen dat het eerst niet goed was (geen dynamiek, een geluid alsof de toonknop dicht stond), en dat ik later wel die dynamiek en treble had.

Ik weet niet precies waar dit om gaat maar als je 300pF op signaal niveau gaat inzetten dan scheelt dat idd mega. De impedantie's liggen daar vele malen hoger dan in een speakerkast waar je niets zal merken van 300pF.

Han S
4 april 2017, 12:18
Zo lust ik er nog wel een paar, lees vooral de specs. Vraag me alleen af of dit nu per meter of per kilometer is :seriousf:.

klik (http://www.furutechwebshop.nl/furutech-fp-tcs31-netkabel.html#)

Mooi hé? Daar heb je het over een fabrikant die demagnetiseertoestellen maakt voor CD's, gewoon een spoel waar je spanning op zet en daar een CD op legt, voor slechts 400 euro. Ze maken die toestellen ook voor vinylplaten, je blijft lachen, vinyl demagnetiseren.

Kontaktstoppen, ook wel stekkers genoemd, voor luttele bedragen waar je heel veel bier voor kunt kopen. Tafelkontaktdozen die niets met je geluid doen voor 800 euro.

Ik kan er uren over doorgaan.

cluseau
4 april 2017, 12:25
Nog zo een, klik (http://www.tachyon-aanbieding.eu/product_info.php/cPath/67/products_id/584).

Dus bewaar je oude adapters, ze worden geld waard icm wat overgebleven meuk.

Kim Wilson
4 april 2017, 12:41
Als het draadje te dun is, zet je een deel van je vermogen om in warmte. Je ziet in hi fi audiofiele kringen speakerkabels van enorme dikte en verdomd, ze horen duidelijke verschillen met een standaard 2.5 mm² kabeltje van een euro per meter.

Terwijl er in Amerika een miljoen dollar ligt te wachten op degene die het verschil blind kan aantonen.

En de wasmachine met zijn 3 kw werkt prima op een kabeltje van 3* 1.5 mm².
Je gaat me toch niet vergelijken met audiofielen, hè? :D

almarvk
4 april 2017, 13:47
Maar wat nu als je de draden omdraait?

Plant
4 april 2017, 19:10
Je gaat me toch niet vergelijken met audiofielen, hè? :D

Corksniffer! :seriousf: :hide:

Plant
4 april 2017, 19:13
Maar wat nu als je de draden omdraait?

Groepje speakers uit fase. Er gaat niks stuk van maar met een combi van speakers in - en uit fase wordt het geluid er niet beter op.

Han S
4 april 2017, 19:15
http://www.furutechwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/f/u/furutech-tp615_e-groot.jpg

Hier, stekkerblokje waar ik het over had, voor 960 euro.

Plant
4 april 2017, 19:21
Nog zo een, klik (http://www.tachyon-aanbieding.eu/product_info.php/cPath/67/products_id/584).

Dus bewaar je oude adapters, ze worden geld waard icm wat overgebleven meuk.

:seriousf: die kende ik nog niet.

Erik de Perik
4 april 2017, 20:08
http://www.furutechwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/f/u/furutech-tp615_e-groot.jpg

Hier, stekkerblokje waar ik het over had, voor 960 euro.

Die heb ik ook...!!

cluseau
4 april 2017, 20:12
http://www.furutechwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/f/u/furutech-tp615_e-groot.jpg

Hier, stekkerblokje waar ik het over had, voor 960 euro.

Zal je die net besteld hebben en het geen zak uitmaken.


Had je deze er voor 152.50 maar bij moeten bestellen

http://www.furutechwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/f/u/furutech_ft-swsr.jpg

Ow, gedaan en werkt nog niet....

KUT..... groepenkast met vergulde contacten vergeten. :hide:

Han S
4 april 2017, 20:23
We doen er wel lacherig over, maar eigenlijk vind ik het schandalig. Er zijn bloedserieuze en aardige mensen die er heilig in geloven.

Het mooiste vind ik de kretologie die ze hebben. Zuurstofvrij koper, soundstage en dat soort termen.

Enig idee waar 'soundstage' voor staat?

cluseau
4 april 2017, 20:30
Ja dit zijn de jomanda's uit de techniek, is niet anders dan ordinaire kwakzalverij.

Erik de Perik
4 april 2017, 20:31
We doen er wel lacherig over, maar eigenlijk vind ik het schandalig. Er zijn bloedserieuze en aardige mensen die er heilig in geloven.

Het mooiste vind ik de kretologie die ze hebben. Zuurstofvrij koper, soundstage en dat soort termen.

Enig idee waar 'soundstage' voor staat?

Valt een beetje in dezelfde categorie als gebedsgenezers en homeopathie. Niemand die zich afvraagt hoe de lui, wiens muziek ze afspelen het zonder al die peperdure rommel opgenomen hebben.

the sure thing
4 april 2017, 20:53
(...)

Terwijl er in Amerika een miljoen dollar ligt te wachten op degene die het verschil blind kan aantonen.

Cool! Is er een site hierover? Weet je meer?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
4 april 2017, 20:58
Cool! Is er een site hierover? Weet je meer?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik weet er alleen eentje voor het aantonen van paranormale verschijnselen, da's de welbekende One Million Dollar Paranormal Challenge (https://en.wikipedia.org/wiki/One_Million_Dollar_Paranormal_Challenge) van James Randi.

Kim Wilson
5 april 2017, 08:05
Corksniffer! :seriousf: :hide:
:seriousf:

Kim Wilson
5 april 2017, 08:06
We doen er wel lacherig over, maar eigenlijk vind ik het schandalig. Er zijn bloedserieuze en aardige mensen die er heilig in geloven.

Het mooiste vind ik de kretologie die ze hebben. Zuurstofvrij koper, soundstage en dat soort termen.

Enig idee waar 'soundstage' voor staat?
Tja, als er markt voor is, waarom niet? De consument is zelf vrij om te geloven wat ie wil, toch?

Plant
5 april 2017, 09:13
Tja, als er markt voor is, waarom niet? De consument is zelf vrij om te geloven wat ie wil, toch?

Ja, maar aan dit soort producten hangen wel prijskaartjes die ver uit verhouding staan met het gebodene.

Kim Wilson
5 april 2017, 09:16
Dat klopt, maar dan nog kun je als consument kiezen of je in die flauwekul trapt en er zulke onnozele bedragen voor neertelt. De verkoper is niet verantwoordelijk voor iemands obsessie, toch?

Plant
5 april 2017, 09:22
Da's waar. Meestal zijn het ook 'oplossingen' voor 'problemen' die er niet eens zijn.

cluseau
5 april 2017, 09:28
Er is nu eenmaal een groep mensen die erg naief zijn. Als je een demente bejaarde kan wijsmaken dat zijn gazon nodig verrijkt moet worden met neutronenkorrels wil dat nog niet zeggen dat dit goed is omdat er nu eenmaal markt voor is.

Kim Wilson
5 april 2017, 09:34
Ik denk dat de groep audiofielen die er zoveel geld voor over heeft niet te vergelijken valt met mensen met een geestelijke beperking. Het zijn vaak vermogende jongens die er een (uit de hand gelopen) hobby van hebben gemaakt. Anderen steken al hun geld in het tunen van hun Golfje GTI. En weer anderen zetten een rig van duizenden euro's op een podium. Tja...

Han S
5 april 2017, 10:24
Nou Hans, het grenst wel aan het verstandelijk beperkt zijn. Het vervelende is dat het meestal heel aardige mensen zijn met heel veel budget, die alles maar voor zoete koek aannemen.

Ik heb het meegemaakt dat ze op zaterdagmiddag bij elkaar komen om hun hobby te bedrijven en daar heel erg ver in gaan.

Ze proberen dan of de CD speler beter gaat klinken als je hem op een eikenhouten plankje zet, of er drie inplaats van vier MDF blokje onder hebt. En verdomd, ze horen verschillen die er onmogelijk kunnen zijn en dat is altijd iets als meer zwart tussen de noten, meer microdetail en meer van dat soort onzin.

En als ik dan van zo'n recensent in een magazine lees dat dankzij een of ander onderleggertje voor snoeren, de saxofoon niet meer klonk als een trompet, dan schijt ik bijna in mijn broek van het lachen.

Rene van Es heet die man en die vindt mij heel onaardig. In onze krant staat zaterdags ook een column van zo'n man met super oren en die had het laatst over een muzikaal klinkende versterker. Als je nou niet eens door hebt dat muzikaliteit voorbehouden is aan mensen en dat trafo's, ICtjes, condensatoren en weerstanden het verschil niet weten tussen muziek en muzak, of tussen een piano en een mandoline, dan snap je iets niet helemaal.

Maar dat vind ik allemaal nog prima want dat kost me niks. Het wordt wat anders als een Nederlandse fabrikant zijn beste speakersnoeren aanbiedt voor € 54.000 per acht meter en in zijn advertentie beloften doet die onmogelijk waar te maken zijn.

Iedere gitarist weet dat een humbucker anders klinkt dan een single coil en dat een buizenversterker anders vervormt dan een transistor. Maar een stuk koper of voor mijn part zilveren kabel van voldoende dikte, gaat geen verschil maken dat je blind gaat horen.

Waarom dan die belachelijke prijzen? Omdat het een hype is in bepaalde kringen en men elkaar wil over treffen?

Zie de link die gepost werd naar het Furutech netsnoer van 150 euro. Die zijn er ook van meer dan 10.000 euro en die doet helemaal niks met je geluidskwaliteit. Maar maak ze dat maar eens wijs.

Er is een Nederlandse fabrikant die speakers aanbiedt voor 1.5 miljoen euro en de speaker is in principe een zwakke schakel in de geluidsketen.

Alsjemaarlolhep

The Lo Lands
5 april 2017, 10:58
Iedere gitarist weet dat een humbucker anders klinkt dan een single coil en dat een buizenversterker anders vervormt dan een transistor. Maar een stuk koper of voor mijn part zilveren kabel van voldoende dikte, gaat geen verschil maken dat je blind gaat horen.

Alsjemaarlolhep Enig verschil maakt hierbinnen wel de capaciteit factor (pF/ft) van de kabel. Hoe hoger deze is hoe meer hoog en laag er van je gitaarsignaal wordt afgesnoept. Dus bij bijvoorbeeld patch-kabels kun je we degelijk verschillen horen! Nu betekend dit niet dat je direct diep in de buidel hoeft te tasten. Zelf gebruik ik al decennia lang George 'L (soldeerloze) kabels waarvan sommigen weer beweren dat deze TE VEEL hoog weergeven. Ik geloof niet dat deze kabels iets toevoegen in het hoog maar eerder door de lage capaciteit het signaal zo 'eerlijk' mogelijk doorgeven. Ik heb tevens gesoldeerde patch-kabeltjes met neutrik plug en cordial kabel waarbij in vergelijking met de George 'L kabel je kunt horen dat het hoog en in mindere mate het laag wordt afgesnoept door de hogere capaciteit van de kabel. Niet slechter maar gewoon een waarneembare constatering. Broodje aap of niet?

Kim Wilson
5 april 2017, 11:08
Maar dan heb je het over een verschil van een paar tientjes. Bij audiofielen heb je het over speakersnoeren waar ik met gemak drie auto's van koop. Goed is goed, en ik snap heel goed het belang van een goeie set speakers en een goeie versterker. Maar kom me niet aan met speakersnoerbrugjes, om de kabel van de grond te houden waardoor ze minder rommel oppikken, want dat gaat natuurlijk nergens over. Cable risers heten ze. 120 dollar per 8: https://www.reddragonaudio.com/products/cable-elevators?variant=249017132

Buxtra
5 april 2017, 11:16
Met het accent van Willen Oltmans: Amusant!

Tijd voor het linkje van de houten elco's dat naar ik meen Frans wel eens gepost heeft. Koop wel eerst een riem, voor je broek die gegarandeerd gaat afzakken.

Bux

The Lo Lands
5 april 2017, 11:17
Maar dan heb je het over een verschil van een paar tientjes. Bij audiofielen heb je het over speakersnoeren waar ik met gemak drie auto's van koop. Goed is goed, en ik snap heel goed het belang van een goeie set speakers en een goeie versterker. Maar kom me niet aan met speakersnoerbrugjes, om de kabel van de grond te houden waardoor ze minder rommel oppikken, want dat gaat natuurlijk nergens over. Cable risers heten ze. 120 dollar per 8: https://www.reddragonaudio.com/products/cable-elevators?variant=249017132
Get it :-) Het was meer even het punt waarbij Han aangaf dat je het verschil niet blind zou kunnen horen. Zeker bij gebruik van single coil gitaren waarbij je toch al een redelijk zwak signaal afgeeft heb je grotere verschillen in gebruikte kabel welke je goed kunt waarnemen. Alternatief is goedkopere kabels gebruiken en een bufferpedaal er tussen plaatsen :-) Ik speel zelf veel met single coil strats en gebruik geen buffer. Kan deze wel aanzetten bij bepaalde effecten maar het verschil is niet waarneembaar waarvan ik dus denk dat de Georgle 'L kabel in mijn geval een positief effect heeft op mijn signaal.

cluseau
5 april 2017, 11:19
De kabel capaciteit kapt het hoog af maar doet niets met het laag. In de praktijk zou dat betekenen dat het laag juist naar voren komt tov het hoog.

We hebben het in dit zwaar ontspoorde topic over netsnoeren en speakerkabel van belachelijke prijzen en daar doet een capaciteit van een paar honderd pF geen reet.

Bij signaalkabels hebben een aantal pF's merkbaar verschil voor het geoefende oor. Stukje terug had ik ook al duidelijk gemaakt dat dit te maken heeft met de daar heersende impedantie. Zou je bv 500pF parallel zetten aan je gitaarkabel dan heeft dat enorme gevolgen voor het hoog. Doe je dat bij de 8 Ohm uitgang van je amp dan merk je daar niets van, de audiofiel even buiten beschouwing gelaten want die hoort dat natuurlijk wel, sommige horen het verschil tussen rood en zwart draad. Bij die mensen is discussie onverstandig.

Kim Wilson
5 april 2017, 11:20
Bij lijnsignaal hoor je dat inderdaad eerder terug, zie mijn ervaring met de Epiphone Wildkat die ik opnieuw heb bedraad.

Han S
5 april 2017, 11:21
Je kunt een speakersnoer waar wel 80 volt over kan gaan niet gaan vergelijken met een hoogohmig elementje waar een ongebalanceerd kabeltje aan hangt welke altijd wel enige capaciteit heeft. Maar bij een goede gitaarkabel ga je dat niet horen en zoals Hans zegt loopt het niet in de vele duizenden.

cluseau
5 april 2017, 11:25
https://www.dhtrob.com/keesolaf/elco.php

The Lo Lands
5 april 2017, 11:55
We zijn toch al ontspoord. Jullie hebben het over speakerkabels; geen verschil waarneembaar. Hoe zit dat met bijvoorbeeld de patch kabels tussen bijvoorbeeld een platenspeler naar je versterker of een cassettedeck/bandrecorder naar je versterker? Werkt dat hetzelfde als een gitaar naar je versterker waarbij de capaciteit van je kabel verschil kan maken dus hoorbare verschillen?

Han S
5 april 2017, 12:16
Uit je gitaar komen een paar milivoltjes en het element is hoogohmig, dus gevoelig voor storing van buitenaf. Een CD speler kan wel 2 volt geven.

cluseau
5 april 2017, 12:57
Maar ook op fx level kan capaciteit flinke invloed hebben. De spanning is in dit geval niet relevant. Frequentie en impedantie zijn bepalende grotheden voor het eindresultaat.

The Lo Lands
5 april 2017, 13:21
Maar ook op fx level kan capaciteit flinke invloed hebben. De spanning is in dit geval niet relevant. Frequentie en impedantie zijn bepalende grotheden voor het eindresultaat.
Dat is interessant en als ik het dus goed begrijp ook wel iets wat ik bijvoorbeeld met mijn UA buizenpreamp instel (impedance) voor bijvoorbeeld gebruik met line/mic/DI levels. De verschillen qua instelling zijn hierbinnen goed hoorbaar waarbij de capaciteit van de kabel dan even minder belangrijk is maar met name de bron die je gebruikt (gitaar/microfoon of andere randapparatuur). Dus voor bepaalde bronnen is het zeker geen overbodige luxe om lage capaciteit kabels te gebruiken. En deze kun je vaak voor een paar tientjes meer aanschaffen. Het gaat natuurlijk mis zodra je er buitensporig veel meer voor gaat betalen, denk: honderden/duizenden euros per meter ;-)

nico verduin
5 april 2017, 14:08
Dat is interessant en als ik het dus goed begrijp ook wel iets wat ik bijvoorbeeld met mijn UA buizenpreamp instel (impedance) voor bijvoorbeeld gebruik met line/mic/DI levels. De verschillen qua instelling zijn hierbinnen goed hoorbaar waarbij de capaciteit van de kabel dan even minder belangrijk is maar met name de bron die je gebruikt (gitaar/microfoon of andere randapparatuur). Dus voor bepaalde bronnen is het zeker geen overbodige luxe om lage capaciteit kabels te gebruiken. En deze kun je vaak voor een paar tientjes meer aanschaffen. Het gaat natuurlijk mis zodra je er buitensporig veel meer voor gaat betalen, denk: honderden/duizenden euros per meter ;-)
Ja maar als het heel duur is dan moet het toch wel goed zijn? Net als een mail van mijn bank waarin ik te horen krijg dat ik moet inloggen. En dat doe ik natuurlijk... Of die mail van Fedex waarin staat dat mijn faktuur in de zipfile staat... ff dubbelklikken dan is mijn probleem binnen de kortste keren opgelost....
Allemaal klinkklare onzin, maar hoeveel mensen tuinen er niet in... Ondanks alle waarschuwingen.....
Eigenlijk zijn het hele goede marketeers..... Het juiste verhaal... Beetje onzekerheid creëren en kassa......

The Lo Lands
5 april 2017, 15:36
Ja maar als het heel duur is dan moet het toch wel goed zijn? Net als een mail van mijn bank waarin ik te horen krijg dat ik moet inloggen. En dat doe ik natuurlijk... Of die mail van Fedex waarin staat dat mijn faktuur in de zipfile staat... ff dubbelklikken dan is mijn probleem binnen de kortste keren opgelost....
Allemaal klinkklare onzin, maar hoeveel mensen tuinen er niet in... Ondanks alle waarschuwingen.....
Eigenlijk zijn het hele goede marketeers..... Het juiste verhaal... Beetje onzekerheid creëren en kassa...... Dus als het heel goedkoop is dan is het ook goed? Nee, dat is te kort door de bocht Nico. Geloof mij dat dit echt niet alleen zo werkt bij audiofielen spulletjes maar ze weten hun doelgroep goed te bespelen. Ik geloof zeker in een bepaalde gradatie van kwaliteit en daar mag je best iets meer voor betalen, maar zodra er argumenten en prijskaartjes aan te pas komen die geen hout snijden moet je gewoon alert zijn. De andere kant is dat het mij persoonlijk echt niet boeit of iemand duizenden euros aan kabels besteed. Maar simpelweg roepen dat het allemaal onzin is en dat je het verschil toch niet gaat horen vind ik het andere uiterste. Uit deze korte dwaling mogen we gerust opmaken dat kabels voor instrumenten, apparatuur, effecten, etc best wat aandacht en kwaliteit behoeft en dat kan gelukkig voor hele normale prijzen. En als iemand het verschil niet kan horen wil dat niet zeggen dat het dan maar de waarheid is... een gehoortest zou dan ook een optie zijn ;-)

Kim Wilson
5 april 2017, 15:46
Kwaliteit kost geld, hypes kosten vermogens. Wat dacht je van Dumble, of de Klon Centaur? Of de heilig verklaarde TS-808?

The Lo Lands
5 april 2017, 15:57
Kwaliteit kost geld, hypes kosten vermogens. Wat dacht je van Dumble, of de Klon Centaur? Of de heilig verklaarde TS-808?

Inderdaad ja :-) Vemuran is nu ook zo'n merk. Wil niet zeggen dat het allemaal troep en dat ze onzin verkopen maar zodra de prijzen niet meer in verhouding staan tot, dan moet je even pas op de plaats maken. Maar goed, uiteindelijk bepaald ook de consument (de vraag) de waarde van een product wat los staat van de werkelijke waarde of kwaliteit.

Plant
5 april 2017, 19:09
We zijn toch al ontspoord. Jullie hebben het over speakerkabels; geen verschil waarneembaar. Hoe zit dat met bijvoorbeeld de patch kabels tussen bijvoorbeeld een platenspeler naar je versterker of een cassettedeck/bandrecorder naar je versterker? Werkt dat hetzelfde als een gitaar naar je versterker waarbij de capaciteit van je kabel verschil kan maken dus hoorbare verschillen?

Bij een platenspeler kan dat zeker als je spreekt over een MM-element. Die dien je af te sluiten met een gespecificeerde impedantie (meestal standaard 47kΩ) en een aanbevolen afsluitcapaciteit.

Veel platenspeler ingangen op versterkers hebben standaard 100pF intern als capaciteit, maar de kabelcapaciteit tussen platenspeler en versterker staat daaraan parallel en doet ook zeker mee. Vaak wordt die gemakshalve vergeten en al helemaal zelden wordt die bij een vaste kabel gespecificeerd.

Ik heb ooit een Thorens gehad waarbij de kabelcapaciteit was gespecificeerd, die was geloof ik 65pF. Als de ingang dan ook nog 100pF heeft is het totaal over het element 165pF.

Overigens wordt die capaciteit daar juist gebruikt om er hoog bij te krijgen, het element is alleen een spoel en daar staat dan een capaciteit overheen en dat vormt een resonantiekring.

Hier een beeld van wat er met de frequency response kan gebeuren met afsluitimpedantie en capaciteit:

http://sound.whsites.net/articles/cart-load-f2.gif

De reden dat bij gitaren hoog verdwijnt is de potmeters. Die zorgen voor een hoge uitgangsimpedantie en i.c.m. (kabel)capaciteit filter je hoge tonen weg. Zonder potmeters tussen element en kabel zou je iets vergelijkbaars als in het plaatje kunnen doen met je gitaar.

Bij een cassettedeck of andere lijnbron zit er intern alweer aktieve elektronica voor de uitgang met lage uitgangsimpedantie en dan heeft de kabel al weer veel minder invloed.

Han S
5 april 2017, 20:44
We hadden op een audiofielen forum iemand die beweerde dat hij absoluut het verschil kon horen tussen een standaard dropveter (snoertje met tulpstekkertjes dat standaard bij de CD speler werd geleverd) en een dure 'interlink', zoals dergelijke snoertjes worden genoemd en het kabeltje van zijn keuze was een Nordost.

Wij beweren dat een peperdure kabel niet anders klinkt dan het Action snoertje van 49 cent. Maar okee, we gingen dat onderzoeken en dan moest die dure kabel wel eerst worden 'ingespeeld', want dat geeft ook een totaal andere klank volgens de experts.

Dus wij twee Nordost kabels geregeld, de een verzegeld met een slot en de ander tussen een CD speler en een versterker welke samen in een verzegelde box werden geplaatst en op repeat een hele maand hebben gespeeld.

En toen kwam het grote moment van de waarheid en een man of 20 kwamen naar de studio om dat verschil te gaan horen. De man die de oorzaak was met het buitengewone gehoor was maar niet gekomen.

En je raadt het al: niemand kon enig verschil horen tussen het wel en niet ingespeelde kabeltje en tussen de dure en het goedkope standaard snoertje.

The Lo Lands
5 april 2017, 22:42
Bij een platenspeler kan dat zeker als je spreekt over een MM-element. Die dien je af te sluiten met een gespecificeerde impedantie (meestal standaard 47kΩ) en een aanbevolen afsluitcapaciteit.

Veel platenspeler ingangen op versterkers hebben standaard 100pF intern als capaciteit, maar de kabelcapaciteit tussen platenspeler en versterker staat daaraan parallel en doet ook zeker mee. Vaak wordt die gemakshalve vergeten en al helemaal zelden wordt die bij een vaste kabel gespecificeerd.

Ik heb ooit een Thorens gehad waarbij de kabelcapaciteit was gespecificeerd, die was geloof ik 65pF. Als de ingang dan ook nog 100pF heeft is het totaal over het element 165pF.

Overigens wordt die capaciteit daar juist gebruikt om er hoog bij te krijgen, het element is alleen een spoel en daar staat dan een capaciteit overheen en dat vormt een resonantiekring.

Hier een beeld van wat er met de frequency response kan gebeuren met afsluitimpedantie en capaciteit:

http://sound.whsites.net/articles/cart-load-f2.gif

De reden dat bij gitaren hoog verdwijnt is de potmeters. Die zorgen voor een hoge uitgangsimpedantie en i.c.m. (kabel)capaciteit filter je hoge tonen weg. Zonder potmeters tussen element en kabel zou je iets vergelijkbaars als in het plaatje kunnen doen met je gitaar.

Bij een cassettedeck of andere lijnbron zit er intern alweer aktieve elektronica voor de uitgang met lage uitgangsimpedantie en dan heeft de kabel al weer veel minder invloed.
Dankjewel Plant, duidelijk verhaal!

The Lo Lands
6 april 2017, 11:07
We hadden op een audiofielen forum iemand die beweerde dat hij absoluut het verschil kon horen tussen een standaard dropveter (snoertje met tulpstekkertjes dat standaard bij de CD speler werd geleverd) en een dure 'interlink', zoals dergelijke snoertjes worden genoemd en het kabeltje van zijn keuze was een Nordost.

Wij beweren dat een peperdure kabel niet anders klinkt dan het Action snoertje van 49 cent. Maar okee, we gingen dat onderzoeken en dan moest die dure kabel wel eerst worden 'ingespeeld', want dat geeft ook een totaal andere klank volgens de experts.

Dus wij twee Nordost kabels geregeld, de een verzegeld met een slot en de ander tussen een CD speler en een versterker welke samen in een verzegelde box werden geplaatst en op repeat een hele maand hebben gespeeld.

En toen kwam het grote moment van de waarheid en een man of 20 kwamen naar de studio om dat verschil te gaan horen. De man die de oorzaak was met het buitengewone gehoor was maar niet gekomen.

En je raadt het al: niemand kon enig verschil horen tussen het wel en niet ingespeelde kabeltje en tussen de dure en het goedkope standaard snoertje. Je blijft terugkomen op de test met een CD speler :-) Je zult helemaal gelijk hebben dat een test met een CD speler geen verschillen tussen de diverse kabels (interlink) gaat weergeven terwijl deze er wel zijn maar binnen deze test dus niet hoorbaar. Ik weet dat je de single coil gitaar buiten beschouwing wilt laten maar neem dan voor dezelfde test met interlinks een platenspeler met een MM element zoals Plant in zijn verhaal aangeeft. Mijn punt is dat er wel degelijk verschil in prestatie zit tussen het standaard tulp kabeltje of voor een paar tientjes meer een tulp kabel met lagere (kabel)capaciteit. Zodra ik een buffer tussen mijn gitaar en versterker plaats is het verschil tussen een goedkope of iets duurdere kabel ook niet waarneembaar terwijl deze er dus wel zijn. Gewoon verschil in kwaliteit en specs waarbij de bron beter kan presteren zonder extra hulpmiddelen. Denk hierbij ook eens aan de coax kabel voor je tv! Een standaard kabel presteert beduidend minder op lange afstand dan een iets duurdere (denk kwaliteit) coax kabel. En hierbij kun je ook een versterker er tussen gaan plaatsen maar is misschien niet nodig met een betere coax kabel.

De test zou moeten zijn dat je een lage capaciteit interlink van 3 tientjes gaat vergelijken met een tevens lage capaciteit interlink van laten we zeggen honderden euros. Ik durf te wedden dat dan niemand het verschil gaat waarnemen omdat die er mogelijk ook gewoon niet zijn.

Han S
6 april 2017, 11:19
Als een kabel capaciteit heeft en dus als condensator werkt, zal hij hoge tonen wegfilteren en het hangt van de capaciteit af in welk gebied dat is. Als dat buiten de gehoorgrens is zal je kanarie dat misschien horen, maar jij niet.

Bovendien werkt het dan op een platenspeler net zo als op een CD speler. Nou komt een plaat veel hoger in het frequentiegebied, maar ook dat horen de meeste mensen niet.

Leuke discussie trouwens.

The Lo Lands
6 april 2017, 11:39
Als een kabel capaciteit heeft en dus als condensator werkt, zal hij hoge tonen wegfilteren en het hangt van de capaciteit af in welk gebied dat is. Als dat buiten de gehoorgrens is zal je kanarie dat misschien horen, maar jij niet.

Bovendien werkt het dan op een platenspeler net zo als op een CD speler. Nou komt een plaat veel hoger in het frequentiegebied, maar ook dat horen de meeste mensen niet.

Leuke discussie trouwens. De discussie loopt naar mijn gevoel een beetje mank op audiofiel vs standaard kabel vs kwalitatief iets duurdere kabel. De audiofiel buiten beschouwing laten valt er in kwaliteit en prestatie wel iets te winnen zodra het om instrumentkabel of audio/videokabels gaat. En dat er meer frequenties worden weergeven en dat we dat niet kunnen horen is juist maar dat hoeft niet te betekenen dat het gehoor het enige zintuig is wat nodig is voor muziekbeleving. Vraag dat maar aan iemand die doof is ;-) Maar dat wordt weer een andere discussie Han.

cluseau
6 april 2017, 11:55
Bovendien werkt het dan op een platenspeler net zo als op een CD speler.

Sorry maar hier ga je de fout in. De impedantie van een platenspeler is hoger dan een CDspeler en een gitaar pickup is zelfs vele malen hoger dan een de uitgang van een CD speler dus heeft de minimale capaciteit van de gebruikte kabel ook veel meer invloed. Lo lands heeft hier echt wel een punt hoor, een slechte (of goede maar erg lange) kabel heeft wel degelijk invloed. Zelfs op de niet zo hoge frequentie's van een gitaar.


Het hele verhaal hangt af van de geldende impedantie's en niet van de opgewekte spanning. We hebben het hier namelijk over RC tijden, domweg een hoogaf filter. Zoals bekend kapt deze meer af naarmate R of C groter is.

cluseau
6 april 2017, 12:17
Ook leuk...klik (https://www.jouwhifi.com/a-40428909/filters/ps-audio-noise-harvester/)

AoDf
6 april 2017, 12:21
Geeft o.a.: Zwarter achtergronden voor audio

Wtf?