PDA

View Full Version : Wie gebruikt er in-ears zonder mics drums/bas/etc.



Da Vinci
28 maart 2017, 21:07
Mensen,

ik heb veel nuttige en minder nuttige dingen gelezen over het onderwerp maar toch onvoldoende om mijn vraag te beantwoorden. Vandaar toch maar besloten zelf een draadje aan te maken met een concrete vraag.

Korte inleiding;
Ik heb de laatste tijd 'last' van mijn oren. In die zin, ik hoor een hoge fluittoon in een stille omgeving. Toen ik dat opmerkte ben ik (ja ik weet het, te laat) begonnen met gebruik van gehoorbescherming. Ik zit inmiddels aan mijn derde setje maar heb hier nog geen heil in gevonden. Ik heb de indruk dat ik vrij smalle gehoorgangen heb waardoor ik sowieso moeite heb met in indoen en vooral inhouden van oordoppen; hoe ik ze ook inbreng, ze komen er langzaam maar zeker uit.
Wat ik merk als ze er goed inzitten; dof geluid, mn. bas overheerst, totaal geen nuance hoorbaar in mijn eigen geluid waardoor spelen met volumeknop puur op gevoel gaat en de rest van het spelen eigenlijk ook. Gevolg; onzekerheid over of ik zuiver speel, het geluid goed is en ik moet me dermate concentreren op het horen van mezelf dat mijn speelplezier zo'n beetje tot het nulpunt daalt. Ik sta totaal los van de band de klootviolen. Als ik zelf zing hoor ik dat in vergelijking tot de rest veel te hard. Overigens zit het probleem hier enkel bij mijn eigen geluid, de rest hoor ik voor mijn gevoel meer dan voldoende.

Wanneer mijn oordoppen na verloop van tijd wat verder uit m'n gehoorgang zakken een gaan lekken wordt het geluid beter, maar ook harder. Er is prima mee te spelen en haalt de scherpe kantjes er af, maar al met al heb ik het idee dat ik toch nog te weinig bescherming tegen geluid heb.

Blijkbaar boeit het de rest van de band niet zo veel. Zacht spelen zit er daardoor blijkbaar niet in (mijn pogingen daartoe houden slechts enkele minuten stand en daarna gaat de drummer weer steeds harder meppen en zitten we weer op het oude niveau). In-ear is wegens kosten en gedoe ook weinig animo voor wat ik op zich kan begrijpen.

Ik loop daardoor al een paar weken maximaal te ku**en met slecht geluid of angst voor gehoorbeschadiging. Ik word er bloedchagrijnig van en merk dat mijn afzondering en irritatie nogal de vibe uit de hele band haalt.
Via Kim Wilson begreep ik dat hij behoorlijk enthousiast was over zijn 'standaard' (ofwel niet op maat gemaakte) Shure in-ear pluggen van ca. € 150 euro.

Gezien het feit dat ik dus iedereen met oordoppen prima hoor behalve mezelf had ik het idee om zelf met in-ear te gaan spelen met in ear door mijn versterker te micen en een monitorkanaal te pakken voor zang, samen in een simpel mengtafeltje en zo mijn eigen monitoring regel. Dat kan mooi in een klein koffertje ingebouwd worden dus opbouwtijd is minimaal. Mijn versterker heeft ook een direct out, wellicht dat die al volstaat.
Drum/bas/gitaar 2 hoor ik dan door het 'lekken' van de doppen (of bone conduction) en daar zelf mijn eigen geluid helder en genuanceerd overheen zetten met daarbij een lekkere mix van alle zang om zo de koortjes mee te kunnen doen.

Zijn er mensen die dit geprobeerd hebben en vanuit die ervaring kunnen aangeven of dit gaat werken of absoluut niet? Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen want al met al moet ik toch een paar honderd euro investeren en dat vind ik eigenlijk net iets te gekvoor een wilde gok...

Bedankt voor jullie reactie alvast! :mmmm:

Vester
28 maart 2017, 21:45
Ik werk zelf ook met de shures, de 215. Mijn mede bandleden hebben de 315 sets. Het verschil zit 'm in het frequentiebereik geloof ik, maar ik kan prima vooruit met de 215. Ben er dik tevreden over. Ooit in de aanbieding gekocht voor €90,-. Ze dempen voor mij ook behoorlijk het geluid van "buiten", wat ik tevens wel het enige nadeel vind van optredens. Je mist geluid en feedback van de zaal.

Wij hebben echter wel een draadloze monitor set van (ik dacht) sennheiser of behringer. Dit is gekoppeld aan een (voortaan, en gelukkig maar, was eerst ene komplete kast van hier tot ginder; behringer X32) behringer Xair, met mic's voor de versterkers en overheads voor de drums. Wat hier wel een groot voordeel aan is; je kunt in je eigen in ear het volume van elk instrument afzonderlijk regelen, Voor jezelf. Dus wat jij wilt horen, dat hoor je.

Dat spul hebben we grotendeels omdat de bassist en de gitarist ook nog eens dit als hobby zien. We hebben zelfs een tijd (toen ik 5 jaar geleden bij de band kwam) zonder versterkers gespeeld, rechtstreeks vanaf multi effectpedals onze eigen PA in. Heb ik altijd minder gevonden. (lees; een hekel aan gehad) Gelukkig hebben de drummer en ik ze daar eindelijk vanaf gekregen :p nu weer lekker old skool met versterkers en losse pedalen, zij het wel met een minimalere PA en in ears.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk

Erik de Perik
29 maart 2017, 00:15
Ik vind dit wel een treurig verhaal eerlijk gezegd. Omdat jouw bandleden het verdommen om zachter te spelen heb jij nu gehoorproblemen die, zeer waarschijnlijk, blijvend zijn. Vraag me af hoe hard het dan wel niet gaat. Je hebt nu constant een pieptoon in je oren, da's toch tinnitus?
Ik speel ruim 30 jaar in bandjes, waar het er eigenlijk altijd stevig aan toe ging qua geluid en waar ik ook van houd. Als ik ergens speel met zo'n zangeres die direct een Advil hoofd trekt als het een beetje knalt, heb ik al weer spijt dat ik meedoe.

arjanb01
29 maart 2017, 06:09
Wat naar om te horen, Vincent. Dit lijkt inderdaad tinnitus 🙊
Wat in ear spelen betreft: of iedereen in ear en eigen monitor kastje (behringer) of niemand en dan iedereen zachter spelen.
We hebben in m'n band de luxe van een in ear systeem. Iedereen prikt z'n monitor kastje in de tafel en regelt zijn/haar eigen mix. Hebben we 2 jaar geleden aangeschaft met de verdiensten uit onze optredens en wat ben ik er blij mee. Bij eerdere bands altijd hard en met gehoorbescherming en nu volledig controle over het geluid. Heb m'n mic voor de amp, dat geluid gaat de tafel in en via m'n kastje m'n koptelefoon of met optredens m'n oortjes in.
Ik zeg: sparen als band en aanschaffen zo'n systeem. Heeft ons totaal 2500 euro gekost!
En maak het alsjeblieft bespreekbaar voor het echt te laat is en je voor je 50ste doof bent.

Kim Wilson
29 maart 2017, 08:22
Wij hebben nu een paar keer gerepeteerd en gespeeld met die in-ears (die Shure SE215 van mij had ik trouwens voor slechts €25), en het is echt een verademing. Altijd en overal een goed geluid op je oren, en het gaat niet meer knalhard.

Hoe het echter gaat als jij alleen die doppen in hebt met alleen gitaar is lastig te zeggen. Mijn ervaring is dat alles wat niet door je in-ear komt, ook redelijk langs je heen gaat. Ze dempen behoorlijk, dus van de rest krijg je weinig mee, je bent vrij geďsoleerd. Als je minder afhankelijk bent van de zang qua timing (of je de zang wel of niet nodig bent om te horen waar je precies in een liedje zit, bedoel ik dan), kan het best werken. De rest hoor je erg dof en zacht, je eigen gitaar kan dan zacht over je in-ear om het goed hoorbaar te krijgen. Direct op je oor is echt heel fijn.

mrweird
29 maart 2017, 09:45
Bij mijn band is eerder andersom. Ben bijna de enige die altijd met doppen in speelt. (En 1 van onze zangeressen..)
Ik gebruik de best dure Elacin op maat doppen, en ik had ook vorig jaar met een nieuw setje dat na verloop van tijd de doppen wat verder uit m'n gehoorgang zakten. Ik heb ze toen vergeleken met de ouwe doppen en die waren gewoon "dieper". Verder m'n oor in.. Dus geklaagd en gratis weer nieuw setje gekregen. Dus als je ook op maat doppen hebt, wellicht even klagen?

HaroldA
29 maart 2017, 10:16
Ik heb de indruk dat ik vrij smalle gehoorgangen heb waardoor ik sowieso moeite heb met in indoen en vooral inhouden van oordoppen; hoe ik ze ook inbreng, ze komen er langzaam maar zeker uit.

Vreemd. Ik heb ook hele smalle gehoorgangen. Bij het laten maken werd ook al gezegd dat ze misschien niet goed zouden klinken omdat ze zo smal waren, maar zitten en klinken heerlijk!

Welke doppen heb jij waar laten maken?

Da Vinci
29 maart 2017, 10:53
Bedankt voor de reacties heren :)

@ Vester
Dat het 't beste is om alles uit te versterken snap ik, dat gaat 'm denk ik voorlopig niet worden ivm interesse/kosten.

@ Erik
We spelen eigenlijk helemaal niet zo gek hard. Maar een drumstel met een drummer die er zin in heeft gaat al vaak qua decibels over de grens heen waarop het nog aan te raden is daar met gehoorbescherming bij in de buurt te staan. Om dat niveau acceptabel te krijgen moet de drummer echt gaan zitten aaien. En dat gaat niet alleen ten koste van het feit dat hij lekker zit te drummen maar als je heel zacht speelt wordt het enerzijds lastig om energie in een nummer te leggen en dynamiek kan je ook wel vergeten. Het is dus niet per se een kwestie van geen rekening willen houden maar ligt ook verscholen in de fysieke eigenschappen een drumstel. Zo'n kreng gaat gewoon loeihard en dan moet de rest mee.
Ik speel inmiddels ook een jaar of 14 in verschillende bandjes en ben eigenlijk nog nooit zonder suizende oren een repetitie uitgekomen. Hetzelfde geldt voor talloze stapavonden en concerten. Het gaat op veel plekken gewoon standaard veel te hard. Het ligt dus allemaal wel wat genuanceerder dan dat het in de band een stelletje egoďstische eikels zijn. 98% van de schade heb ik waarschijnlijk buiten de band opgelopen.

Daarbij treden bij sommige mensen eerder bepaalde klachten op dan bij andere. Zo heb ik snel last van een muisarm en heeft mijn vrouw 2 tot 3 keer per jaar buikgriep. Wellicht dat mijn oren minder kunnen hebben dan gemiddeld. En als ik kijk hoeveel mensen bij een concert/discotheek/repetitie staan zonder gehoorbescherming (net als ik tot een tijd geleden) terwijl dat toch echt heel hard gaat schijnt het 't grootste deel van de bevolking ook eigenlijk weinig te kunnen boeien.

@Arjan dat zou ook mijn ideaal beeld zijn. Echter is er bij ons nog niet echt sprake van geld verdienen en is de vraag of het ooit zo ver gaat komen. Ikzelf ben wel bereid 500 euro te investeren in het behoud van mijn gehoor en plezier in muziek. Maargoed, ik heb er last van, ik vind het belangrijk én ik kan het betalen. Dat geldt helaas niet voor iedereen in de band.


@Kim
ik wilde via een mengtafeltje zelf de zangmonitoren bij mijn gitaar mixen. Wat er in dat geval niet op zit is dus drums, bas en slaggitaar.

@Harold / @mrweird
Mijn op maat gemaakte oordoppen zitten op zich wel prima maar die dempen verre van vlak. Gevolg; veel te veel laag waardoor mijn eigen geluid slecht hoorbaar is en ik nuances wel kan vergeten. Daarom probeer ik Pluggerz, de wat duurdere voor muzikanten (die werken dus vrij aardig als ze voor een deel uitzakken) en laatst nog een setje smalle doppen gekocht met hetzelfde resultaat als mijn op maat gemaakte doppen en Pluggerz wanneer ze diep in mijn oor steken.

Ik moet even kijken van welk merk ze zijn, maar ik kan me wel herinneren dat ik ze ergens in Brabant bij een groothandel heb laten aanmeten. Was een klant van mijn vader destijds dus die heeft dat toen geregeld. Als ik Google op Elacin in dat pand zie zou het dat zo maar kunnen zijn... Dat is echter wel even geleden, de doppen op de site zien er nu anders uit en hebben wisselbare filters. Geen idee welke demping er bij mij in zit nu.

HaroldA
29 maart 2017, 10:57
Ik moet even kijken van welk merk ze zijn, maar ik kan me wel herinneren dat ik ze ergens in Brabant bij een groothandel heb laten aanmeten.

Dan zou het zomaar kunnen dat het doppen voor mensen met cirkelzagen of haakse slijpers zijn.

showband
29 maart 2017, 11:02
let op dat die "standaard" doppen niet bij iedereen passen.

die shure's blijven bij mij geheel niet zitten. Ik heb ze als backup gekocht voor de maatdoppen. Maar er behoorlijk spijt van.

Overigens zijn de goede in-ears uit zichzelf erg zacht. Gewoon een koptelefoonuitput op een modeller gebruiken o.i.d. is live niet mogelijk.
Dan zijn ze te zacht. Pas als ze helemaal afsluitend in je oren zitten hoor je wat.

tnijland
29 maart 2017, 20:21
Ik heb zelf Shure 535 in-ears die goed bevallen maar zelfs een setje goedkope in-ear zullen jouw geval waarschijnlijk nog wel voldoen (30 Euro JBL bijvoorbeeld). Ik denk namelijk dat jouw probleem 2-ledig is:

1. Slechte passing: Zorg voor in-ears met de juiste passing (meestal worden ze wel geleverd met verwisselbare oordopjes in verschillende maten).
2. Monitoring: Zorg voor een ambient microfoon die je inmengt in een persoonlijke headphone/microfoon mixer (https://www.bax-shop.nl/hoofdtelefoon-versterker/behringer-ma-400-hoofdtelefoonversterker) zodat je een betere sound van de rest van de band hebt.

my 2 cents ;-)

mrweird
29 maart 2017, 20:41
Dan zou het zomaar kunnen dat het doppen voor mensen met cirkelzagen of haakse slijpers zijn.

Ik gebruik iig deze https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/oordoppen/muziek/proactiv-music-customized-professional
Kost wat maar je doet er jaren mee (als je ze niet kwijt raakt..) Aanrader!

Da Vinci
30 maart 2017, 11:05
Ik heb zelf Shure 535 in-ears die goed bevallen maar zelfs een setje goedkope in-ear zullen jouw geval waarschijnlijk nog wel voldoen (30 Euro JBL bijvoorbeeld). Ik denk namelijk dat jouw probleem 2-ledig is:

1. Slechte passing: Zorg voor in-ears met de juiste passing (meestal worden ze wel geleverd met verwisselbare oordopjes in verschillende maten).
2. Monitoring: Zorg voor een ambient microfoon die je inmengt in een persoonlijke headphone/microfoon mixer (https://www.bax-shop.nl/hoofdtelefoon-versterker/behringer-ma-400-hoofdtelefoonversterker) zodat je een betere sound van de rest van de band hebt.

my 2 cents ;-)

Thx. Kan ook met een gewoon mixertje denk ik, toch?
Nog tips voor een Ambient mic?


Ik gebruik iig deze https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/oordoppen/muziek/proactiv-music-customized-professional
Kost wat maar je doet er jaren mee (als je ze niet kwijt raakt..) Aanrader!

Lijkt me die Elcins die eerder genoemd werden toch? Daar heb jij dus goede ervaring mee in bandverband?

Brum
3 april 2017, 14:54
Ik gebruik iig deze https://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/oordoppen/muziek/proactiv-music-customized-professional
Kost wat maar je doet er jaren mee (als je ze niet kwijt raakt..) Aanrader!

Op een gegeven moment raak je ze vanzelf kwijt. Je oren groeien namelijk altijd verder. Op aangemeten oordoppen staat niet veel langer dan +/- 5 jaar. Ik voel minimaal één post aankomen met 'ik doe al zeker tien jaar zonder klachten met mijn setje aangemeten oordoppen'. Dat kan, maar ze lekken wel inmiddels, met zekerheid.

mrweird
3 april 2017, 17:56
Op een gegeven moment raak je ze vanzelf kwijt. Je oren groeien namelijk altijd verder. Op aangemeten oordoppen staat niet veel langer dan +/- 5 jaar. Ik voel minimaal één post aankomen met 'ik doe al zeker tien jaar zonder klachten met mijn setje aangemeten oordoppen'. Dat kan, maar ze lekken wel inmiddels, met zekerheid.

Klopt. Ben inmiddels met m'n tweede setje bezig. Niet dat ik ze kwijt was maar ze raden idd aan om ze om de 5 jaar te vervangen. En aangezien ik een gevorderde 40'er ben die sinds z'n 18de in oefenruimtes te vinden is en daardoor ook een suisje heb opgelopen in de loop der jaren hou ik me daar keurig aan.

Stoffel43
3 april 2017, 18:43
Ik heb deze ook. Echter toen ze geleverd werden zat er een papiertje bij dat een correcte werking niet gegarandeerd werd wegens zeer smalle gehoorgangen. En idd, het werkt niet voor mij, en daarbij zijn ze ook vrij pijnlijk na een kwartiertje... het zal wel aan mijn oren liggen, maar ik geef er zoveel geld niet meer aan.

Brum
3 april 2017, 18:50
Nou, dan passen ze over vijf jaar wel.:D

Da Vinci
3 april 2017, 21:34
Oké, met als uitgangspunt dat ik
a) geen prof ben
b) momenteel alles beter lijkt dat kutten met oordoppen óf gehoorbeschadeging
c) ik geen enorme fijnproever ben

vandaag eea laten binnenkomen. Om het in deze testfase niet meteen té gek (echt goedkoop testen met IEM gaat helaas niet) niet voor het duurste gekozen en op basis van goede reviews toch wat (naar ik hoop) leuke spullen, te weten:
Shure SE215 oortjes
Behringer Powerplay P1 beltpack (was de goedkoopste met limiter)
DAP DM-35 microfoon voor gitaarversterker
Microfoonklem voor op versterker
Samsom CM11B ambient mic om de rest van de band te horen
Een aantal XLR kabels en verloopstukjes om de boel op m'n mixer aan te sluiten waar ook een directe lijn voor de zang in komt.

Al met al toch een goede 300 euro. Dus... hopen op het beste. Vandaag zijn de spullen (op de DAP en klem na) binnengekomen dus de boel meteen aangesloten op mijn POD500x en laptop. Ik had ook gelezen dat het spelen met IEM een behoorlijk vlak geluid kan veroorzaken dus was op het ergste voorbereid. Maar.... ik ben positief verrast. Geluid van de doppen zelf (voor luisteren van muziek) is gewoon goed. Zit nu een paar YouTube filmjes te kijken en klinkt in mijn oren gewoon meer dan prima. Ook de Pod klonk lekkerder door de SE215's dan door mijn AKG koptelefoon. Oké, spelen door een hoofdtelefoon heb ik nooit je van het gevonden, maar na jarenlang alleen met koptelefoon thuis spelen is het een soort tweede referentie gevonden en dit is beter dan ik gewend ben met oefenen. Zo de eerste indruk over de Pod is dat ik heel blij ben met hoe ik alles hoor op lekker volume.
De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor de repetitie morgen.... Ga ik ook blij zijn met het geluid uit mijn versterker en hoe dit mixt met de band door gebruik van de ambient mic....?

De beltback van Behringer is een stuk groter dan ik dacht en moet echt in het midden van m'n rug om er niet met één van m'n armen tegenaan te raggen. Daarnaast hou ik nogal van draadloos spelen, dus als het geluid morgen bevalt nog maar een paar honderd euro kapot slaan op een draadloos gebeuren.

De maat M sleeves van de doppen lekken redelijk met zingen dus heb ik net verwisseld voor L. Deze zijn gevoelsmatig net iets te groot maar sluiten wel goed af en blijven goed zitten. Hoop dat ze niet gaan irriteren maar nu na een half uurtje lijkt het mee te vallen.

Rafke Pafke
4 april 2017, 10:36
Ik heb op gemaakt gemaakte oordoppen van Variphone, die echt voor muzikanten ontworpen zijn. En die werken prima. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je smalle gehoorgangen een probleem zijn. Misschien eens gaan praten in een centrum waar ze dat aanbieden.

Geen ervaring met in-ears, maar ik heb daar wel een beetje schrik van. Net omdat Bart Peeters tinnitus ontwikkeld heeft nadat hij een keiharde feed-back in zijn in-ears te horen kreeg. Maar misschien dat dergelijke systemen tegenwoordig zoiets kunnen tegenhouden?

NLF
4 april 2017, 11:39
Ik moet er eigenlijk ook een paar laten maken. Ik heb (nu ik ouder ben) er meer last van dan vroeger. Met name mijn rechter oor sist wat. Het wordt na een paar dagen (als ik niet meer in de oefenruimte zit) wel minder maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Het probleem is ook dat ik een beetje van de ouderwetse benadering ben (versterker op volume). Gehoorbescherming is dan ook wel een goed idee.

Da Vinci
4 april 2017, 11:43
Bij ons in de repetitieruimte staat te boel ook wel eens aardig te zingen dus ben daar ook wel een beetje bang voor om eerlijk te zijn... Daarom bewust gekozen voor een systeem met limiter en ik vanavond ook zeer behouden zal zijn met het volume.

Dat zou de limiter tegen moeten gaan;
"Integrated current limit protects your ears and headphone".

D3nnis
4 april 2017, 20:28
Geen ervaring met in-ears, maar ik heb daar wel een beetje schrik van. Net omdat Bart Peeters tinnitus ontwikkeld heeft nadat hij een keiharde feed-back in zijn in-ears te horen kreeg. Maar misschien dat dergelijke systemen tegenwoordig zoiets kunnen tegenhouden?

Ik heb een aantal keer met universele doppen via in ear gespeeld, en ik merkte bij die paar keer (waarbij ik geen expert ben, dus misschien moet ik iets anders doen in zo'n situatie) dat ik om een béétje een fijne sound te hebben, die dingen zo ongenadig hard moet zetten, dat het meer kwaad dan goed doet.
Als ik thuis via de pc (modelling) speel gebeurt hetzelfde.
Moet er wel bij zeggen dat ik nog niet via een axe fx of Kemper door in ears of koptelefoon gespeeld heb.

Herkent iemand dit?
En vooral, hoe maak je dan een lekker geluid?

Erik de Perik
4 april 2017, 20:51
Ik heb nooit met AxeFX of Kemper gespeeld, maar wel in een band met een Line6 gitarist en wat daar opviel was dat ze mij erg hard vonden staan. Ik speel vrij droog met (heel) veel dynamiek. Toen de andere gitarist er mee ophield en ik alleen de partijen speelde, zeiden ze dat ik een stuk harder moest. Andere gitarist speelde met veel galm en dan plaats je jezelf naar achteren in het geluidsbeeld, waardoor je jezelf een stuk harder moet zetten. Dat hij op een combootje en ik op een Marshall top met 4x12 speelde zal ook wel een psychologisch effect hebben gehad ;)

Da Vinci
5 april 2017, 18:36
Ik heb een aantal keer met universele doppen via in ear gespeeld, en ik merkte bij die paar keer (waarbij ik geen expert ben, dus misschien moet ik iets anders doen in zo'n situatie) dat ik om een béétje een fijne sound te hebben, die dingen zo ongenadig hard moet zetten, dat het meer kwaad dan goed doet.
Als ik thuis via de pc (modelling) speel gebeurt hetzelfde.
Moet er wel bij zeggen dat ik nog niet via een axe fx of Kemper door in ears of koptelefoon gespeeld heb.

Herkent iemand dit?
En vooral, hoe maak je dan een lekker geluid?

Lekkerder dan een flink blazende buizenamp wordt het niet snel. Helemaal niet met in ear, dat was me al duidelijk voor ik er aan begon dus daar deed ik het niet voor.
Maar gisteren met mijn microfoon voor de versterker een prima resultaat behaald op gebied van gitaargeluid; gedetailleerd en realistisch (galm, delay en vervorming zoals ik het in het echt ervaar). Enige aanmerking is het grote verschil tussen slag en lead maar volgende week heb ik een mengtafel met compressor in bruikleen dus daar hoop ik dat mee op te lossen.

De rest van de band komt nog aardig door, dat zou wel minder mogen voor een fijner geluid (mix nu een beetje ambient mic bij voor wat extra hoog maar dat is nu niet in de meest ideale verhouding). Dat had ik wel verwacht omdat ik als enige via iem speel.
De rest van de band is door mijn zorgen ook aan maatregel aan het denken dus wie weet wat daar gaat gebeuren.

Voor nu iig blij met deze stap. Heb gisteren voor het eerst gerepeteerd met gedetailleerd gitaargeluid, goed zang op de monitor en volume dat niet voor suizende oren zorg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
6 april 2017, 08:37
Fijn is dat, hč? Mooi dat het werkt, en voor mezelf fijn dat het werkt zoals ik had verwacht. :)

Da Vinci
6 april 2017, 11:51
Jazeker ;)
Nog wel wat aan het testen met doppen. Die schuimdoppen maat M zitten lekker maar als ik m'n smoel opentrek lekken ze als een malle. Dat betekent dus ineens een hoop herrie binnen + dat je doppen niet meer klinken. De L doppen sluiten door het formaat wel goed af maar na een half uur ben ik ze wel een beetje beu. Die rubbere doppen heb ik nog niet geprobeerd maar om eao reden heb ik het idee dat die schuimdoppen beter zitten en dempen. En die dingen vervangen is best een priegelwerkje vind ik.
Zelfde geldt nu voor het verstevigde deel van de kabel vanaf de doppen. Doordat die zeer stug zijn hebben ze de neiging zo te gaan staan dat de doppen minder optimaal gaan zitten of dat het achter in m'n nek ineens heel strak staat op eao manier. Maar kan me voorstellen dat dat door de tijd allemaal net ff wat flexibeler wordt.
Voor mij werkt het in ieder geval wat beter om de kabel van de doppen achter de pootjes van mijn bril te stoppen om de boel wat bij elkaar te houden.

FruscianteFan
19 april 2017, 11:51
Jazeker ;)
Nog wel wat aan het testen met doppen. Die schuimdoppen maat M zitten lekker maar als ik m'n smoel opentrek lekken ze als een malle. Dat betekent dus ineens een hoop herrie binnen + dat je doppen niet meer klinken. De L doppen sluiten door het formaat wel goed af maar na een half uur ben ik ze wel een beetje beu. Die rubbere doppen heb ik nog niet geprobeerd maar om eao reden heb ik het idee dat die schuimdoppen beter zitten en dempen. En die dingen vervangen is best een priegelwerkje vind ik.
Zelfde geldt nu voor het verstevigde deel van de kabel vanaf de doppen. Doordat die zeer stug zijn hebben ze de neiging zo te gaan staan dat de doppen minder optimaal gaan zitten of dat het achter in m'n nek ineens heel strak staat op eao manier. Maar kan me voorstellen dat dat door de tijd allemaal net ff wat flexibeler wordt.
Voor mij werkt het in ieder geval wat beter om de kabel van de doppen achter de pootjes van mijn bril te stoppen om de boel wat bij elkaar te houden.

Er zijn flink wat dopjes op de markt. Ik heb nu Comply Foam en dat heeft ook wel wat, al vond ik de originele schuimdopjes (L, ik heb vrij grote oren) prettiger.

Mijn ervaring is ook dat als je eenmaal de goede dopjes hebt en als ze eenmaal zitten (ben meestal wel een paar minuten kwijt voor ze lekker zitten, goed isoleren en helder klinken), je best een beetje kunt lachen of praten voordat ze gaan lekken - en ze blijven dan ook prima zitten.

Het vervangen is inderdaad een priegelwerkje, maar ik zou er juist wel mee experimenteren. Als je namelijk eenmaal gevonden hebt wat voor jou werkt, zijn de SE215's je beste vriend. Heb er ons album mee ingespeeld, in het busje, in de trein en in het vliegtuig heerlijk rustig van genoten. Live nog niet, daar gebruik ik Filterz aangemeten oordoppen - meestal zonder eigen monitor, dat bevalt me het beste.

dml
19 april 2017, 12:05
Voor ieder is het persoonlijk maar ik ben van mening dat, zodra je met op maat gemaakte in-ears werkt, niet snel meer een stap terug doet naar universele. Voor dit jaar staat mijn derde set op maat gemaakte in-ears op de begroting. Eerst Ultimate Ears UE11pro, daarna Cinepaq C4 (vreselijke after sales, als je daar überhaupt van mag spreken) en vanwege de slechte ervaring met Cinepaq ga ik toch weer naar Ultimate Ears.
Heb ook een tijdje gespeeld zoals beschreven, dus met een eigen compact mixertje, waar mijn eigen signalen eerst doorheen gingen om vervolgens richting FOH te gaan. En op het mixertje ook weer een ambient mic aangesloten, dat was gewoon een goedkoop dynamisch ding, weet het merk niet eens meer, niets bijzonders. Je zou zelfs aan een zwanehalsmic kunnen denken.

Da Vinci
19 april 2017, 15:23
Inmiddels een paar keer met de Shures gespeeld, ook live. Ik heb het idee dat ik hiermee qua gehoorbescherming op de goede weg ben - het volume is een stuk lager dan voorheen - maar er nog niet helemaal ben. Demping zou van mij nog wel een aantal Db's extra mogen, als ook de pasvorm (ben ze toch regelmatig opnieuw in/uit aan het doen en dan komt er weer een hoop herrie binnen). Daarnaast, en daar ben ik dan toch net iets te laat achter gekomen (inmiddels een aantal uren doorgebracht met een audicien) is er nog een vrij aardig verschil op gebied van gehoorschade tussen het gebruik van dynamic drivers t.o.v. gebalanceerde armaturen. Omdat ik het test in-ear toch wel als gelaagd ervaar en na de merkbare gehoorschade het beschermen van de rest prioriteit 1 is heb ik de aanschaf van de SE215's maar beschouwd als leergeld/backup en zaterdag op maat gemaakte in-ears laten aanmeten en meteen ook een setje op maat gemaakte doppen van Elacin besteld zodat ik ook in de kroeg/concerten etc. goede gehoorbescherming heb.

dml
19 april 2017, 16:11
Op maat gemaakt is, uiteraard afhankelijk van merk en type, een behoorlijke rib uit je lijf maar wat mij betreft de beste investering die ik ooit gedaan heb en met enige regelmaat zal blijven doen, ervan uitgaande dat ik nog wat jaartjes mee ga in het commerciële-heroďne-prostitutie-hoertjes-covercircuit.

Da Vinci
20 april 2017, 14:44
Ja ik heb wel wat goedkopere dan jij in de wetenschap dat het qua geluid wat minder is. De Shure SE215 is daarin niet anders. Echter zit ik wel in de richting van het commerciële-heroďne-prostitutie-hoertjes-covercircuit alleen is het allemaal nog weinig succesvol. Voordeel is dat je, als je dat qua geluid niet de meest optimale doppen hebt, je het ook niet zo vaak hoeft aan te horen ;)

arjanb01
20 april 2017, 15:13
Ik heb die Shure se215 doppen al een jaar of 3, en totaal geen klachten. Genoeg voor mij en aangezien m'n amp geluid door een goeie microfoon naar m'n oortjes gaat merk je het kwaliteits verschil nauwelijks vind ik.
Het beste vind ik het geluid door een goeie koptelefoon.

Kim Wilson
20 april 2017, 15:27
Ach, je kunt wel op zoek gaan naar het allerbeste, maar uiteindelijk gaat het erom dat je de monitormix goed kunt horen. En ten opzichte van die grote bakken voor op het podium is het zelfs met een goedkope oplossing al een mega vooruitgang. Ander punt is comfort, en daarop valt de Shure voor sommige mensen wel af. Voor mij voldoet het meer dan perfect, maar ik speel in een groepje waarbij volume niet zo'n issue is. Hoorbaarheid wel, met twee keer toetsen, vier zangeressen en zo. En dat doen die Shures prima.

D3nnis
20 april 2017, 19:50
Heeft er iemand hier ervaring met deze doppen?
http://pluggerz.com/nl/producten/music/custom-fit-music-2-in-1/
Zeg maar gehoorbescherming waar je bepaalde afmetingen dopjes op aan kunt sluiten. Zou dat werken als gehoorbescherming, met de mogelijkheid eenvoudig te upgraden tot IEM?
Geen idee of de oortjes die hier op passen kwalitatief een beetje ok zijn voor IEM, maar het concept is best interessant.

arjanb01
20 april 2017, 19:59
Ken ze niet, wel origineel gevonden.
Ikzelf zet m'n inear geluid gewoon niet zo hard, krijg ik ook geen gehoor beschadiging. Da's het beste en goedkoopste 😉

D3nnis
20 april 2017, 20:07
Ik gebruik geen in ear monitoring; het lijkt dan overkill te zijn om wel in-ears te kopen.
Gehoorbescherming die eventueel te upgraden is lijkt dan best interessant.

Da Vinci
21 april 2017, 09:50
Heeft er iemand hier ervaring met deze doppen?
http://pluggerz.com/nl/producten/music/custom-fit-music-2-in-1/
Zeg maar gehoorbescherming waar je bepaalde afmetingen dopjes op aan kunt sluiten. Zou dat werken als gehoorbescherming, met de mogelijkheid eenvoudig te upgraden tot IEM?
Geen idee of de oortjes die hier op passen kwalitatief een beetje ok zijn voor IEM, maar het concept is best interessant.

Ik heb hier inderdaad ook naar gekeken, best interessant idee. Echter werd ik niet zo enthousiast van de bijbehorende doppen die ik steekproefsgewijs tegenkwam en hou ik zelf van gemak en zit dan niet op het wekelijks wisselen te wachten.


Ken ze niet, wel origineel gevonden.
Ikzelf zet m'n inear geluid gewoon niet zo hard, krijg ik ook geen gehoor beschadiging. Da's het beste en goedkoopste ��

Misschien niet de beste, waar wel dermate goed dat het in veel gevallen meer dan goed is en ook nog vrij goedkoop.
Echter is zacht spelen een kunst en iets wat in onze band blijkbaar maar niet wil lukken (overigens is het, mede door een recente ervaring met een optreden, nu wel een hot issue waar we aan gaan werken). Zo'n standaard dop met traagschuim raakt altijd wel ergens iets in je gehoorgang en dempt daardoor al redelijk, maar dat is geen vergelijking met iets wat exact op de vorm van je gehoorgang is gemaakt en daar over de gehele lengte een exacte aansluiting bij heeft. Bij Shure hebben ze 't over tot 26db geloof ik, maar dat is in de meest ideale situatie. Ik heb me uitgebreid laten voorlichten door een audicien en daarbij proefde ik ook redelijk wat frustratie over dit soort claims in gewoon geen enkele raakvlak hebben met de realiteit. In de praktijk moet je blij zijn met zo'n 10 db. Hetzelfde geldt voor de standaard Pluggerz/Thuderplugz/Partyplugs/etc gehoorbeschermers (waarvan ik meerdere varianten heb) die inzetten op 16 db en dan ook nog vlakke demping beloven. Nou, nog niet half...
Nou is elke 3 db een verdubbeling van geluid, dus met bijv. 9 db demping doe je echt al wel goede zaken, maar stel dat het op het podium 97 db gaat, wat echt geen absurd volume is voor een band die zichzelf al hard vind, komt je nog op 88 uit en daar wil je alsnog niet te lang zijn, terwijl je juist denkt zo goed bezig te zijn met je partyplugs. En, als je dus nog iets uit je in ears wil horen moet je daar dus nog over die 88 heen met je in-ears. Met dynamic drivers.

Daarbij komt ook nog dat met name de bas, die het meest schadelijk is voor je gehoor, het moeilijkst te dempen is dus ook niet het gebied waar de standaard doppen tekort schieten vanwege vorm en materiaal. Het gevolg is dus niet alleen dat het nog steeds te hard gaat in de schadelijke frequenties maar ook nog eens dat de bas gaat overstemmen.
Dat was voor mij dus ook de reden in-ear te gaan, omdat ik met die doppen echt m'n eigen geluid niet goed kon horen. Tja, en als je dan meemaakt hoeveel details je hoort en dat dat ook nog is compleet onafhankelijk is van waar je staat wil je niet meer terug.

Maargoed, om m'n eigen verhaal ook wat tegenwicht te geven (ik voel me de laatste tijd net een veganist bij een barbecue); ik heb jarenlang van alles onbeschermd gedaan. De kroeg in, concerten, repeteren, optreden etc. En voor mij heeft dat, zoals voor de meeste mensen, jarenlang geen noemenswaardige problemen opgeleverd. Af en toe wat suizende oren maar dat was na een dag of wat ook wel weer weg. In dat geval zou ik ook lekker met een prima klinkend en niet te duur setje in ears spelen en gewoon op het volume letten.
Nu is het bij mij helaas een ander verhaal. Ineens een suis/piep die is opgekomen als kakken. En als je dan weet hoe dat suizen ontstaat is het dus ook meteen overduidelijk dat er een aantal gebieden om de probleemgebieden liggen die al redelijk wat klappen gehad hebben maar nog net geen suis/piep geven. Die hebben dus alleen nog even het laatste zetje nodig en dát wil ik dus voorkomen. Vandaar dat ik er nu zo, wellicht wat paniekerig, op acteer.

D3nnis
21 april 2017, 13:48
Daarbij komt ook nog dat met name de bas, die het meest schadelijk is voor je gehoor, het moeilijkst te dempen is dus ook niet het gebied waar de standaard doppen tekort schieten vanwege vorm en materiaal. Het gevolg is dus niet alleen dat het nog steeds te hard gaat in de schadelijke frequenties maar ook nog eens dat de bas gaat overstemmen.
Dat was voor mij dus ook de reden in-ear te gaan, omdat ik met die doppen echt m'n eigen geluid niet goed kon horen.

Ik heb juist begrepen dat de hoge tonen het meest schadelijk zijn voor je gehoor; vandaar dat je ook als eerste hoge tonen mist?

Dat met die overstemmende bas herken ik, met name van de oudere Alpine dopjes (die gebruikte ik vroeger) en gele propjes. Maar ik gebruik al jaren Elacin otoplastieken en daarmee hoor ik mezelf (en de rest) heel erg prima, een van de beste investeringen geluidstechnisch gezien, voor mezelf dan, die ik heb gedaan.
Een club als Pluggerz bied ook op maat gemaakte otoplastieken met ER filter (datasheets bekijkend exact dezelfde filters als die van Elacin) aan, maar ze hebben ook andere filtersystemen.
Het grappige is zelfs, dat als je de ER filters vergelijkt met de Pluggerz DM filters (als voorbeeld), dat de DM filters in het gebied onder de 500Hz veel vlakker zijn dan de ER filters.
Het zou dus bést kunnen zijn dat de ER filters -zoals Elacin deze nog steeds heeft- min of meer achterhaalde techniek is.

@arjan, inears zijn sowieso al voorzien van een flinke demping (25dB of zo?) toch?
Ik ken wel mensen met bijvoorbeeld 4-wegsystemen van Ultimate Ears, maar die zijn toch echt tákkeduur, dus "de goedkoopste oplossing" zoals je aangeeft begrijp ik nog niet helemaal :)

arjanb01
21 april 2017, 13:56
Ik doelde op de goedkoopste oplossing qua in ear dopjes. Het monitorsysteem incl powerplay en individuele mixertjes heeft ons als band 2400 euro gekost maar kan ik echt iedere optredende band aanraden. Zeker als je een vaste geluidsman hebt. Weinig sound check tijd nodig en je regelt zelf je eigen mix middels je eigen kastje.
Die Shure dopjes dempen en zijn helder genoeg om alles te horen zonder dat je hard moet. De rest regelt de zaal mix man.
En we krijgen als band altijd complimenten over ons goeie geluid van het publiek. Dus win win👍

D3nnis
21 april 2017, 14:06
Ah zo.
Ik weet niet waarom, maar ging er van uit dat je op maat gemaakte IEM's had; stom, want er stond hierboven al wat je hebt :)

Soundcheck kan ik me iets bij voorstellen.
Wij zijn met conventionele me nitors vrij snel klaar in verhouding tot veel anderen, zeker als we met onze vaste geluidsman (presets in mengtafel) werken, plus dat ikzelf meestal alleen bassdrum en een beetje mezelf heb op "mijn" monitor, dus da's simpel (tenzij een echt groot podium), maar het verschil tussen volle en lege zaal is soms erg groot. Daar heb je met IEM's natuurlijk geen last van.....maar de zaalmixer natuurlijk nog wel.

Fusion
21 april 2017, 14:35
Alleen bassdrum op een monitor? Heuh?

Da Vinci
21 april 2017, 15:05
Ik heb juist begrepen dat de hoge tonen het meest schadelijk zijn voor je gehoor; vandaar dat je ook als eerste hoge tonen mist?


Zoals ik begreep van de audicien dringen bastonen het verst door vanwege de hoge uitslag van de geluidsgolf oid. (Je merkt zelf ook dat je mn. lage tonen hoort als je buiten de kroeg staat of langs een repetitieruimte loopt). Om die reden werkt het slakkenhuis dus zo dat de hoge tonen bij de ingang worden opgepikt en de lage tonen helemaal in de kern. Maw; alles wat in je oor komt, komt altijd langs de eerste trilhaartjes en hoe verder in het oor hoe minder daar nog komt. Die voorste hebben dus het meeste te lijden. Dat is dus de reden dat problemen vaak met de hoge tonen ontstaan. Je hoort ze bijvoorbeeld niet meer, of je hebt een hoge piep omdat de trilhaartjes die dat gebied registreren zijn beschadigd. Ipv dat ze vrij van elkaar rechtop staan liggen ze altijd plat en schuren ze tegen elkaar aan hetgeen de ruis/piep wordt veroorzaakt (wrijf maar eens met je handen langs elkaar, daar komt geluid bij vrij.

Da Vinci
21 april 2017, 15:11
Ik doelde op de goedkoopste oplossing qua in ear dopjes. Het monitorsysteem incl powerplay en individuele mixertjes heeft ons als band 2400 euro gekost maar kan ik echt iedere optredende band aanraden. Zeker als je een vaste geluidsman hebt. Weinig sound check tijd nodig en je regelt zelf je eigen mix middels je eigen kastje.

Met een Behringer Air X18 kan dat via je iPad op dezelfde wijze toch? En scheelt in ons geval dus 5 kastjes van 300 euro.
We zitten dat wel serieus aan te denken maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je de F-O-H regelt, met name in een kleine kroeg. Werkt het bijvoorbeeld om via die personal monitor out een CAT5 kabel naar een digitale tafel te leggen zodat de geluidsman alles als losse kanalen binnen krijgt?

Ik kan natuurlijk een geluidsman de main out + een iPad geven en een fijne wedstrijd wensen maar wet niet of het helemaal zo werkt... Ik kom nogal wat volk tegen nl...

In grotere zalen zie ik dan weer minder problemen... daar is de geluidsman er toch op ingericht alles uit te versterken en heeft een vrij uitgebreide tafel waardoor hij wel een aantal lijntjes via de aux terug geven of zelf een aantal monitormixen maakt.

arjanb01
21 april 2017, 15:53
In ons geval gaan de kastjes via een ethernet kabeltje naar de powerplay, en een signaal gaat met een 2 Jack- xlr kabel naar de tafel. Een soort multikablel met 2 jacks, en de ethernet kabel naar de mixertjes en de tafel.
Hoe jij het gebruikt zou ook kunnen, zal vast in de handleiding staan.

showband
21 april 2017, 16:01
Met een Behringer Air X18 kan dat via je iPad op dezelfde wijze toch? En scheelt in ons geval dus 5 kastjes van 300 euro.
We zitten dat wel serieus aan te denken maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je de F-O-H regelt, met name in een kleine kroeg. Werkt het bijvoorbeeld om via die personal monitor out een CAT5 kabel naar een digitale tafel te leggen zodat de geluidsman alles als losse kanalen binnen krijgt?

Ik kan natuurlijk een geluidsman de main out + een iPad geven en een fijne wedstrijd wensen maar wet niet of het helemaal zo werkt... Ik kom nogal wat volk tegen nl...

In grotere zalen zie ik dan weer minder problemen... daar is de geluidsman er toch op ingericht alles uit te versterken en heeft een vrij uitgebreide tafel waardoor hij wel een aantal lijntjes via de aux terug geven of zelf een aantal monitormixen maakt.

Behringer Air?
je kan een raspberry Pi in een behuizing stoppen en het gratis linux programma downloaden van de fabrikant.
Dan heb je als je er een tweedehands monitor bij scoort voor een paar tientjes een rocksolid stuurcomputer bij voor de geluidsman aan cat-kabel.

Als het te moeilijk is koop je de raspberry nieuw voor 9 tientjes kant en klaar bij https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/sudosound/c-3846926/runningmate-02-08/

handige vogels kunnen ook een behringer BCR2000 als remote installeren die kosten tweedehands +/- 75 euro.
Dan doe je de hoofdfuncties met knopjes....

D3nnis
21 april 2017, 17:22
Alleen bassdrum op een monitor? Heuh?

Ja, en dan nog het liefst alleen het hoog, de "tik" zeg maar.
Onze drummer slaat zo hard, snare en hihat hoor ik toch wel.
Stack van bassist staat meestal vlakbij mijn versterker, dus die hoor ik ook wel, en andere gitarist hoef ik niet op de monitor.
Ok, misschien soms wat zang (ik zing zelf niks) maar dan houd het wel op.

Op een groter podium wordt dit een ander verhaal, maar bij de voor een amateur als ik meest voorkomende afmetingen (dubbele trailer) kom ik daar makkelijk mee uit de voeten.

D3nnis
21 april 2017, 17:27
In ons geval gaan de kastjes via een ethernet kabeltje naar de powerplay, en een signaal gaat met een 2 Jack- xlr kabel naar de tafel. Een soort multikablel met 2 jacks, en de ethernet kabel naar de mixertjes en de tafel.
Hoe jij het gebruikt zou ook kunnen, zal vast in de handleiding staan.

Ik moet me hier eens in verdiepen denk ik.
Onze geluidsman geeft iedereen over zijn "eigen" (conventionele) monitor de gewenste mix. In zo'n geval kun je -als het ware- de kabel uit deze monitor halen en via een koptelefoonversterker (en evt draadloos) zo in je oortjes prikken, of niet?

Fusion
21 april 2017, 17:27
Ah oké duidelijk. Ik moet altijd zang hebben omdat we soms impromptu refreinen herhalen etc. Ik wil eigenlijk altijd alleen maar toetsen, zang en mezelf. Bas geloof ik wel. En drum sta ik altijd naast hehe.

D3nnis
21 april 2017, 17:37
Ja, wat "guide" vocalen erbij is wel handig soms.
Ik ben blij dat wij geen toetsen hebben. Ik haat toetsen. Tenzij hammond met goede toetsenist of zo, maar in mijn circuit en niveau...nee liever geen toetsen ��

Da Vinci
21 april 2017, 19:02
Behringer Air?
je kan een raspberry Pi in een behuizing stoppen en het gratis linux programma downloaden van de fabrikant.
Dan heb je als je er een tweedehands monitor bij scoort voor een paar tientjes een rocksolid stuurcomputer bij voor de geluidsman aan cat-kabel.



welke voordelen biedt dat tov een standaard laptop/ipad?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
21 april 2017, 19:17
Ja, wat "guide" vocalen erbij is wel handig soms.
Ik ben blij dat wij geen toetsen hebben. Ik haat toetsen. Tenzij hammond met goede toetsenist of zo, maar in mijn circuit en niveau...nee liever geen toetsen ��Gospel rock. Gotta have them piano keys ;)

showband
22 april 2017, 10:15
welke voordelen biedt dat tov een standaard laptop/ipad?

verschil met PC/Apple?
1) complete computer voor 9 tientjes
2) rocksolid op linux
3) zo groot als twee pakjes sigaretten
4) volledig solid drive dus valt niet "stuk"en geen last van schokken
5) geen virussen/hackers
6) geen ventilators/hitte
7) geen tussentijdse verplichte updates waar je op moet wachten anders doet ie niets....
8) geen reclame, lidmaatschappen, raportage aan NSA en de daarbij horende trage opstart en processorbelasting.

had ik al gezegd dat het veel goedkoper is? Maar dan heb je ook wel een superieure computer dus dat wil niet iedereen ;)

showband
22 april 2017, 10:18
Ja, wat "guide" vocalen erbij is wel handig soms.
Ik ben blij dat wij geen toetsen hebben. Ik haat toetsen. Tenzij hammond met goede toetsenist of zo, maar in mijn circuit en niveau...nee liever geen toetsen

heb je de toets van je gitaar er al eraf gezaagd?

D3nnis
22 april 2017, 11:01
heb je de toets van je gitaar er al eraf gezaagd?

Nog niet, maar goed plan!

Da Vinci
22 april 2017, 12:03
verschil met PC/Apple?
1) complete computer voor 9 tientjes
2) rocksolid op linux
3) zo groot als twee pakjes sigaretten
4) volledig solid drive dus valt niet "stuk"en geen last van schokken
5) geen virussen/hackers
6) geen ventilators/hitte
7) geen tussentijdse verplichte updates waar je op moet wachten anders doet ie niets....
8) geen reclame, lidmaatschappen, raportage aan NSA en de daarbij horende trage opstart en processorbelasting.

had ik al gezegd dat het veel goedkoper is? Maar dan heb je ook wel een superieure computer dus dat wil niet iedereen ;)

Haha thx voor de duidelijk uitleg 😊


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NRJay
2 mei 2017, 19:24
De MEP 2G van Variphone zijn super hiervoor.
Al onze bandleden hebben ze, en iedereen die ik ken die ze heeft is er laaiend over.

Past perfect, filtert alle frequenties even veel, en te verkrijgen in alle kleuren vd regenboog.
De filters zijn tevens vervangbaar door een in-ear monitor set, voor moest je toch die kant op willen gaan.

https://www.variphone-webshop.com/nl/product/55/gehoorbescherming/op-maat-gemaakt/mep-2g/