PDA

View Full Version : Ervaringen refret-job Les Paul custom omgeving Breda



stefanvw
25 maart 2017, 20:20
Mijn Gibson Les Paul Custom uit 1976 is nodig toe aan refret-job. Iemand goede ervaringen hiermee in de omgeving van Breda? En wat kost het om zoiets te laten doen?

Brum
25 maart 2017, 21:22
Ik heb een tijdje geleden m'n Gibson SG Standard laten refretten bij Hans Stegers (Stegers Gitaarservice) in Goirle. Staat erg goed bekend en ook ik ben zeer over hem te spreken. Ik weet niet meer precies wat het kostte, maar ik kon het ergens anders niet goedkoper doen in ieder geval. Gezien je uit de regio Breda komt, Dijkmans zou ik niet naar toe gaan wat betreft reparaties. Geen goeie ervaringen mee en duur.

AoDf
25 maart 2017, 22:10
Ik was voor mijn LP Custom uit 1976 iets van 350 kwijt. Zou het even precies op moeten zoeken voor je. Heb ook gelijk een nieuwe benen topkam laten maken en de brug is vervangen. De originele Gibson brug was na al die jaren snaardruk enigzins doorgezakt.

Heb het in Leiderdorp laten doen trouwens, misschien niet direct in de omgeving van Breda. Maar afstand is relatief.

Doorgezakte bridge ziet er ongeveer zo uit:

http://jacksinstrumentservices.com/shared/images/info-and-advice/nashville-tune-o-matic-bridge-collapsed.JPG

Casual Ruud
26 maart 2017, 16:41
Ik heb een tijdje geleden m'n Gibson SG Standard laten refretten bij Hans Stegers (Stegers Gitaarservice) in Goirle. Staat erg goed bekend en ook ik ben zeer over hem te spreken. Ik weet niet meer precies wat het kostte, maar ik kon het ergens anders niet goedkoper doen in ieder geval. Gezien je uit de regio Breda komt, Dijkmans zou ik niet naar toe gaan wat betreft reparaties. Geen goeie ervaringen mee en duur.

Hoewel ik nog nooit bij Stegers geweest ben, hoor ik ook veel goede verhalen over hem. Is hier een dorpske vandaan. Dijkmans vind ik een beetje een moeilijke winkel. Die Bob is met vlagen wel een aardige vent, maar wel wat moeilijk in de omgang ofzo. Zwarte 'humor' in combinatie met het verhelpen van klachten/reparaties, is niks voor mij in ieder geval. Bovendien is hij aardig duur met alles.

Tupelo
26 maart 2017, 17:07
http://jacksinstrumentservices.com/shared/images/info-and-advice/nashville-tune-o-matic-bridge-collapsed.JPG
Oe, dat is significant.

Fretjes, eventueel Luthiers in Den Bosch, is uit de buurt van Breda, maar nog te doen, en kan ik met gerust hart aanbevelen.

stefanvw
26 maart 2017, 20:22
Ik heb een tijdje geleden m'n Gibson SG Standard laten refretten bij Hans Stegers (Stegers Gitaarservice) in Goirle. Staat erg goed bekend en ook ik ben zeer over hem te spreken. Ik weet niet meer precies wat het kostte, maar ik kon het ergens anders niet goedkoper doen in ieder geval. Gezien je uit de regio Breda komt, Dijkmans zou ik niet naar toe gaan wat betreft reparaties. Geen goeie ervaringen mee en duur.

Dijkmans is inderdaad wel redelijk aan de prijs. In het verleden ben ik daar verschillende keren geweest maar heb er toch een beetje gemengde gevoelens bij.

Ik zal Stegers gitaarservice eens benaderen. Voor kwaliteit wil ik best wat extra kilometers rijden en wat meer betalen.

Bedankt voor de tip!

stefanvw
26 maart 2017, 21:55
Dat is een flink verschil. Ik hoop niet dat mijn LP zo verzakt is.

mattihafler
28 maart 2017, 21:35
Je zou ook eens bij Ad de Peffer in Waalwijk kunnen informeren.

http://www.gitaarman.nl/index.php/gitaarreparatie/

jplm
29 maart 2017, 07:09
Doorgezakte bridge ziet er ongeveer zo uit:

http://jacksinstrumentservices.com/shared/images/info-and-advice/nashville-tune-o-matic-bridge-collapsed.JPG

Lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat zes snaren een stuk metaal van een halve centimeter dik door kunnen drukken. Als je naar de onderkant van de originele brug kijkt dan is ie kaarsrecht, terwijl de lijn over de bovenkant van de stelschroeven gewoon positief gebogen is, de afstand van de middelste twee met de bovenkant is het kleinst, links en rechts daarvan iets meer, en linkse en rechts daar weer van nog meer.

fred dons
29 maart 2017, 13:34
dit gebeurd regelmatig met oude Nashvilles en ABR bruggen, de brug zelf is niet bepaald van titanium gemaakt en het zijn niet alleen de snaren die op de brug duwen, ook de hand van de speler drukt tijdens het dempen vrij hard tegen de brug aan
daarnaast is hij niet massief, maar zijn het eigenlijk dunne metalen wandjes die de zadels omhoog houden

https://www.google.nl/search?q=sunken+les+paul+bridge&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjWx5vVzvvSAhXGRhQKHeLQB_sQ_AUIBigB&biw=1920&bih=974#tbm=isch&q=collapsed+les+paul+bridge&*&imgrc=2WAXNHc_KeCRiM:&spf=381

kwispelhond
29 maart 2017, 14:17
H'm, ik heb zelfs mijn 2004 LP special brug al moeten vervangen omdat deze begon in te zakken, ik zal er wel hard op drukken dan......

Je merkt het overigens snel, de actie moet ineens wat hoger omdat de G en D snaar beginnen aan te lopen. (los dat je het ook gewoon ziet)

Mr.Fingers
29 maart 2017, 14:41
daarnaast is hij niet massief, maar zijn het eigenlijk dunne metalen wandjes die de zadels omhoog houden

Hoor ik u daar nu zeggen: een kam met tonechambers???!!!???


(dit is alleen grappig voor de veteranen hier)

fred dons
29 maart 2017, 14:56
:D :D :D

toon zit in je Fingers

robostrat
29 maart 2017, 15:43
http://jacksinstrumentservices.com/shared/images/info-and-advice/nashville-tune-o-matic-bridge-collapsed.JPG[/QUOTE]

Kon het eerst ook niet geloven en moest dubbel kijken bij een eerdere refret die ik gedaan heb ....

Normaal moet je ijzer daarvoor in het smids vuur ;)

turboblues
31 maart 2017, 18:52
http://i65.tinypic.com/2rrqqyo.jpg
Is bij mijn 1986 Les Paul Custom ook gebeurd met de tijd, zo'n collapsed bridge..

Oranjeaap
1 april 2017, 10:45
Lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat zes snaren een stuk metaal van een halve centimeter dik door kunnen drukken. Als je naar de onderkant van de originele brug kijkt dan is ie kaarsrecht, terwijl de lijn over de bovenkant van de stelschroeven gewoon positief gebogen is, de afstand van de middelste twee met de bovenkant is het kleinst, links en rechts daarvan iets meer, en linkse en rechts daar weer van nog meer.

Ik denk dat je onderschat hoeveel kracht die 6 snaren uitoefenen op de brug. Bovendien is het een proces van vele jaren. De meeste metalen zijn nou eenmaal te buigen en zoals gezegd de brug is ook zeker niet massief. Overigens ben ik het niet eens met dat de hand van de speler enige invloed heeft. Ik denk dat de druk van de snaren equivalent is aan meerdere kilo's, de hand van de speler is haalt daar maar een fractie van.

fred dons
1 april 2017, 12:08
en daar ben ik het niet mee eens ;), afhankelijk van je speelstijl haal je met gemak een kilo druk op je brug bij het dempen. die druk is voornamelijk paralel aan de body maar bij een stevige slag gaat de druk toch echt recht op de brug,
nu is de druk van de snaren natuurlijk de meest constante factor en de grootste boosdoener echter niet alle bruggen buigen door wat op zijn minst ruimte open laat voor nog 1 factor :D

nusti
1 april 2017, 17:16
even on topic: zowel met Hans Stegers als met Ad de Peffer heb ik erg goede ervaringen. Zijn beide vakmensen die jarenlange ervaring hebben.

Stratman70
10 april 2017, 17:50
Wat Breda betreft: zou Hans Maust het nog doen? Die man leverde me ooit (20 jaar geleden denk ik) zo'n perfecte fretjob met supernette precisie afwerking. Nog nooit zoiets moois gezien. Die gitaar speelt nog altijd heerlijk ook al zijn de frets inmiddels weer wat versleten.
Bob van Dijkmans heb ik slechte ervaring mee. Lang geleden ook.
Hans Stegers doet het erg goed en netjes. Aardige kerel ook, die met passie z'n vak uitoefent en de wachttijd valt me altijd erg mee. Sterker nog; ik vind m best snel qua levertijd. Ik kom er graag.

Philippe
11 april 2017, 10:42
+1 voor Ad de Peffer uit Waalwijk.