PDA

View Full Version : G-snaar ontstemt en doet "ping"



Gerbrand040
17 maart 2017, 13:16
Hallo allemaal,

Ik heb een Fender American Standard strat. Ik heb al enige tijd het probleem dat mijn G-snaar erg snel ontstemt. Als ik hem vervolgens weer stem, dan hoor ik "ping" uit de omgeving van de brug. De snaren zijn EB Regular Slinky (0.10").

Wat kan het zijn? Toen ik laatst de snaren verwisselde, heb ik even gevoeld of er een braam oid op de brug zat. De topkam heb ik geprobeerd wat uit te vijlen, maar bij gebrek aan een echte vijl heb ik hier een snaar voor gebruikt. Het heeft in ieder geval niet geholpen.

Alvast bedankt,

Gerbrand

Tabula Rasa
17 maart 2017, 14:57
Geen braampje te zien? Meestal is het de topkam. Achter het zadel zit maar een heel klein stukje snaar. Setje goed opgerekt? Hoor je echt de snaar of is het een van de tremelo veren die net, met dat beetje spanningsverschil tikt?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Rogueny
17 maart 2017, 15:33
Waarschijnlijk heeft dit te maken met een niet goed ingezaagde topkam. Tijdens het stemmen ondervind de snaar frictie. Vervolgens schiet hij een stukje door, wat het geluid en de moeilijkheid van het stemmen verklaard.

Rogueny
17 maart 2017, 15:34
Edit: tabula had t antwoord al gegeven.

Vervang de snaar eens. Kijk of dat t probleem oplost. Zo niet, topkam laten aanpassen of vervangen.

Midwolda
17 maart 2017, 15:39
The cheap fix: even de snaar lossen, uit de groef van de topkam halen, wat potloodpuntpoeder in de groef, snaar weer terug en op spanning brengen.

California Jam
17 maart 2017, 16:45
+1

Tis de topkam en Midwolda's oplossing werkt geheid.

Tabula Rasa
17 maart 2017, 17:17
+1

Tis de topkam en Midwolda's oplossing werkt geheid.
Hoeft niet altijd. Kan de stringtree zijn, kan slecht om de tuner gewonden zijn.

Topkam is wel een mooi startpunt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Gerbrand040
17 maart 2017, 17:27
Bedankt voor de tips. Ik ga het potloodpoeder proberen. Het probleem heeft zich al met meerdere snarensets voorgedaan. Ik heb altijd netjes een windinkje of 4 a 5 op de tuner, dus dat zou ook goed moeten zijn.

Gerbrand

the sure thing
17 maart 2017, 21:01
De snaargeleider op de kop zou ik checken

JGD
27 maart 2017, 21:56
Heb je misschien per ongeluk Ernie Ball Regular Pingky's erop?

Gerbrand040
20 april 2017, 16:37
Heb je misschien per ongeluk Ernie Ball Regular Pingky's erop?

Nee. Mijn snaren zitten in een gele verpakking..

Enfin. Truc met het potlood geprobeerd, maar lijkt helaas niet te werken. Moet ik op zoek naar een vijl om de topkam wat verder open te vijlen?

Gerbrand

pasqual
20 april 2017, 21:30
Nee. Mijn snaren zitten in een gele verpakking..

Enfin. Truc met het potlood geprobeerd, maar lijkt helaas niet te werken. Moet ik op zoek naar een vijl om de topkam wat verder open te vijlen?

Gerbrand

Hoi Gerbrand,

Je hoeft niet meteen met een vijl aan de gang. Je kunt ook een d-snaar pakken omdat die een iets grotere diameter heeft dan een g-snaar én een ruwe omwikkeling heeft. Hiermee kun je het gleufje van je g-snaar iets breder maken (niet dieper!).
Vervolgens toch Midwolda's tip nogmaals proberen met de grafietpoeder (6B potlood) en dan zou je probleem toch opgelost moeten zijn. Het is een kwestie van weerstand, that's it! Klinkt simpel maar is het in feite ook. Je moet alle punten die weerstand kunnen veroorzaken elimineren. Een snaargeleider is ook weerstand maar heeft als functie om je snaar niet uit je topkam te laten springen bij bends. Je kan eens kijken of je snaar netjes in de topkam blijft als je 'm weghaalt. Zeker bij de G en -D snaar is dat niet altijd nodig. Ook de aantal windingen op je tuners moet je tot een minimum beperken. Kijk maar eens even hier:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

In feite doe je hier een beetje wat locking-tuners doen.