PDA

View Full Version : Hebben les pauls binding issues ? (haperingen overgang)



samdevos
17 maart 2017, 09:24
Beste ,
Ih had hier een tijd geleden een post geplaatst ivm met de hoge e snaar van mijn les paul die eraf flikt .

Ik heb dit even vergeleken met mijn telecaster die ook redelijke smalle nek had.
Het probleem zat hem niet dat de snaar eraf flikt maar dat hij vast komt te zitten tussen het einde van de fret en de binding .
zie afbeelding :
http://www.stewmac.com/tradesecrets/newsletter/ts0131/ts0131introA.jpg


ik heb er dus terug naar de winkel geweest en dit even getest op anderes les pauls en ze hadden dit allemaal uitgz op 1 na had die het alleen op de 1ste fret van alle andere was dit over heel de nek het geval .ook bij custom shop dus ik moeilijk geloven dat gibson zon slecht werk levert .
Ik de winkel hadden ze iemand kunnen bereiken bij gibson een vertegenwoordiger en die zei dat het zou kunnen zijn iets met de uitzettings coeifficient tussen plastic en metaal .
Dus ik heb ze nu laten opsturen .
waarschijnlijk moet de nut aangepast worden .

Mss dat sommige hun les paul hier kunnen controlren of die ook dat haperingkje hebben

voor de duidelijkheid mijn probleem was dat als ik een pull of doe het geluid wat gedempt wordt door het vast komen te zitten .

humbucker
17 maart 2017, 09:28
Ik heb er in ieder geval nog nooit last van gehad met mijn Les Paul en ES-335.

macwilliams
17 maart 2017, 09:28
Geen een die het heeft hier.

lcvanderhelm
17 maart 2017, 09:53
Ik heb wel bindingsangst.

barno
17 maart 2017, 10:23
de nut aanpassen gaat niet veel helpen. De brug wat verplaatsen wel. Wel vreemd, die nibs moeten normaal echt tegen het fretuiteinde zitten

lindstrom
17 maart 2017, 10:52
Ik heb wel bindingsangst.

:seriousf:

Ontopic:

Heb 2 les pauls, beiden geen last van. Legio gibsons bespeeld, wat je verteld heb ik nog nooit meegemaakt.

guitarkid
17 maart 2017, 11:07
Nog nooit last van gehad!

Tabula Rasa
17 maart 2017, 11:14
Zou gewoon strak moeten aansluiten. Zelf kies ik er liever voor om eerst de toets in te zagen, dan de binding aan te brengen en de frets over de binding heen te leggen. Dat geeft je aan beide kanten 1.5mm extra fret. Snap niet waarom ze die nibs willen bij Gibson.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Hotpepper01
17 maart 2017, 11:22
heb je ook een foto van de hele gitaar?

no 1 hops
17 maart 2017, 11:28
heb hier een gitaar met binding die o.a. een paar reizen in een vliegtuig heeft gehad.
zover ik begrijp is de laadruimte (zeer)koud en de druk daar niet aangepast zoals in de passagiers ruimte wel gebeurt.
deze gitaar heeft het probleem dat de hoekjes van de frets die op de binding rusten een fractie ruimte hebben gekregen zodat die hoekjes nu scherp aanvoelen en daar kan eventueel ook de hoge E snaar achter blijven hangen.
werking van toets ten opzichte van de binding is natuurlijk mogelijk ( voel in mijn geval ook de overgang van binding en nek)
plastic werkt, maar in een hele andere mate dan hout.

bij een refret rond ik zelf altijd die hoekjes nog eens extra af.

dadgad
17 maart 2017, 11:42
Hallo,

Misschien dit even lezen: http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/Undercut-Fret-Over-Binding.aspx

Dit artikel benoemt zelfs het probleem van TS dat de snaar tussen de fret en de binding kan komen te zitten, hoewel ze het hier in verband brengen met slijtage. TS is dus zeker niet de eerste of enige die dit probleem heeft.

De oplossing ligt dus ook voor de hand: Gibson van na 2014 kopen, of laten refretten met undercut frets.

Greetz,

Han.

Tabula Rasa
17 maart 2017, 11:46
Laadruimte geen aangepaste druk? Dan ontploffen je flessen drank in je rugzak toch?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
17 maart 2017, 11:49
Hallo,

Misschien dit even lezen: http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Features/en-us/Undercut-Fret-Over-Binding.aspx

Dit artikel benoemt zelfs het probleem van TS dat de snaar tussen de fret en de binding kan komen te zitten, hoewel ze het hier in verband brengen met slijtage. TS is dus zeker niet de eerste of enige die dit probleem heeft.

De oplossing ligt dus ook voor de hand: Gibson van na 2014 kopen, of laten refretten met undercut frets.

Greetz,

Han.
Da's dus exact wat ik doe. De tang van de frets ter hoogte van de binding verwijderen en dan op de binding leggen. Ideaal. Zou ik bij en refret zeker aanraden.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

samdevos
17 maart 2017, 11:57
Mijn Gibson is van 2017. Die van BJ 2014 hebben het ook niet daar hadden ze de binding anders gedaan. Het probleem is precies zoals de persoon het beschrijft ivm luchtdruk

Tabula Rasa
17 maart 2017, 12:13
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=5903


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

almarvk
17 maart 2017, 12:21
Heb dit wel op verscheidene Les Paul's gezien. Lijkt net of het niet netjes hecht of is afgewerkt.

Maar goed; een Gibson heeft mojo vanwege de naam, en IMHO, maar is al jaren voorbijgestreefd door vele merken die vele betere kwaliteit leveren.

no 1 hops
17 maart 2017, 12:33
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=5903

je hebt gelijk, druk dus niet maar temperatuur kan wel drastisch verschillen, in hoeverre een case dit wat tegenhoud weet ik niet.

Tabula Rasa
17 maart 2017, 12:44
Enige dat ik me voor kan stellen is dat de toets in een droge winter wat krimpt. Daardoor steken de frets wat uit, maar frets krimpen niet en binding zou dan door de frets van de zijkant van de toets gedrukt worden. Dat gebeurt ook niet. Een fret wordt niet korter of langer, dus die zou gewoon tegen de binding aan moeten blijven.

Ik snap het niet meer.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

D3nnis
17 maart 2017, 12:50
Ik heb maar 1 gitaar met die binding nibs, en dat is een Burny LP custom uit begin jaren 80.
Nog nooit gehad dat de snaar tussen fret en nib schiet.


Zou gewoon strak moeten aansluiten. Zelf kies ik er liever voor om eerst de toets in te zagen, dan de binding aan te brengen en de frets over de binding heen te leggen. Dat geeft je aan beide kanten 1.5mm extra fret.

Bij de Burny zijn de nibs afgeschuind, zoals frets-over-binding ook vaak afgeschuind zijn. Op die afschuining kom ik ook nooit met de snaar, dus of het nou "stalen afschuining" is of kunststof...
zou bij Gibsons deze binding misschien dikker zijn? Op een gegeven moment kan dat wel een problem geven natuurlijk.

RoryVDW
17 maart 2017, 12:53
Heb dat gehad met mijn folkgitaar toen ze nieuw was.. Gewoon de fret wat bijgevijld op uiteinde...nooit meer problemen gehad. Natuurlijk zou dit niet mogen bij een Gibson..toch niet voor die prijs, dan mag je toch wel verwachten dat de afwerking wel top mag zijn.

Tabula Rasa
17 maart 2017, 13:08
Net ff bij een van mijn lp's gekeken en daar begint de afschuining ook bij de binding. Daar kom je in principe nooit met een snaar, maar zou je er wel komen, dan kan ie nergens haken.

In principe zou je er nooit moeten komen, tenzij de uitlijning ergens niet goed is lijkt me. Hoe is het aan de baskant? Hoe is de verdeling links en rechts bij de brug en bij de topkam?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

MikeD
17 maart 2017, 13:21
Net als Dennis hb ik een late 80-s Burny met fretbinding / nibs en daar geen problem met hakende hoge E.
Echter het probleem dat je beschrijft is als zodanig wel een verschijnsel dat vaker voorkomt.

barno
17 maart 2017, 14:07
Zou gewoon strak moeten aansluiten. Zelf kies ik er liever voor om eerst de toets in te zagen, dan de binding aan te brengen en de frets over de binding heen te leggen. Dat geeft je aan beide kanten 1.5mm extra fret. Snap niet waarom ze die nibs willen bij Gibson.

Omdat het er mooi/luxueus uitziet uiteraard. En ook omdat het werk bespaart, denk ik. that is, als je het juiste gereedshcap hebt zoals in de gibson fabriek: enkel de kunststof nibs moeten worden afgeschuind, frets worden gewoon rechtgeknipt. Voor een zelfbouwer zijn nibs natuurlijk wel meer werk.

wat ook een reden voor nibs zou kunnen zijn, bedenk ik me, is dat je, theoretisch blijkt nu, geen last hebt van scherpe fretends in de winter als de toets wat krimpt.

Tabula Rasa
17 maart 2017, 14:53
Voor een zelfbouwer zijn nibs natuurlijk wel meer werk.



Geloof ik niet. Plastic laat zich makkelijker in vorm schrapen dan bij iedere fret de aan beide kanten een deel van de tang wegvijlen (of heb jij die speciale kniptang?)




wat ook een reden voor nibs zou kunnen zijn, bedenk ik me, is dat je, theoretisch blijkt nu, geen last hebt van scherpe fretends in de winter als de toets wat krimpt.

Dat vind ik persoonlijk een slecht excuus voor een slechte afwerking. Aan de andere kant heb ik makkelijk praten. Ik kan iedere winter een vers gebouwde gitaar bijwerken, ook wanneer ie direct naar een ander gaat of een refret. Die gitaren blijven altijd redelijk in de buurt zodat ik ze een dagje terug kan krijgen. Bij Gibson is dat lastiger wanneer ze een gitaar in de lente bouwen en hij in de zomer naar een winkel gaat en in de herfst bij de klant thuis aan de muur hangt.




Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Rogueny
17 maart 2017, 15:38
Mijn Gibson vertoond dit zelfde fenomeen. dat de binding over de frets gelegd worden is historisch misschien correct, maar inderdaad niet praktisch. Wat dat betreft speelt mijn Epiphone fijner. Maar goed, t hoort bij een Gibson, daarom accepteer ik t.