PDA

View Full Version : Fender 75 amp



Stijn_Belgie
30 juli 2003, 00:11
Hoi,

ik heb net een 2de hands amp gekocht via ebay, een Fender 75 lampen combo.
Blijkbaar heel onbekend en slechts 2 jaar gemaakt door Fender tussen 80 en 82 (er was ook een head versie).
Vermogen van 75 Watt uit 2x6L6, Tube reverb, 12 inch electro voice speaker. Leuk is een ingebouwde low power schakelaar voor 15 Watt.

http://www.ampwares.com/ffg/75.html
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Fender/75_Combo-01.html

Hij werkt nog steeds perfect, paar pots moeten wel nagezien worden (en nieuwe lampen mss).
Klank lijkt op de klank van een twin, maar iets voller, warmer vind ik (iets sneller met een randje dan bij de twin).

Zijn er toevallig nog mensen die deze versterker al gezien of erop gespeeld hebben?
Ik ben ook op zoek naar een schema van de amp (ik wil er graag aan knutselen).

Ah ja, ik betaalde 400 euro.

Groeten,
Stijn

Dude
30 juli 2003, 01:01
lees er zowel positieve als negatieve dingen over


wat je zelf vind is altijd het beste dude

Al
30 juli 2003, 02:07
Klank lijkt op de klank van een twin, maar iets voller, warmer vind ik (iets sneller met een randje dan bij de twin).
Zijn er toevallig nog mensen die deze versterker al gezien of erop gespeeld hebben?
Ik ben ook op zoek naar een schema van de amp (ik wil er graag aan knutselen).Groeten,Stijn

Stijn, Fender deed met de 75 sinds lange tijd zijn best weer, Houten cabinet, dito speakerboard en uitstekende galmveer! Verder is het een handgemaakte amp.

Het cleane kanaal kan je als klassiek Fender gebruiken --> Met low power i.c.m. pedalen kan je qua overdrive daar goed mee uit de voeten. Het overdrive kanaal is wat moeilijk in te regelen. Een nadeel is dat beide kanalen vrijwel onmogelijk optimaal te gebruiken zijn omdat ze van dezelfde eq gebruik maken. Ook is het moeilijk met de 4(!) volumeregelaars van het overdrive kanaal om te gaan, beetje te gecompliceerd allemaal.

De 12" uitvoering van de 75 is het populairst vanwege de daarvoor gebruikte EV speaker, de 15" speaker is dacht ik een CTS en wat minder van kwaliteit.

Al

PeeVee
30 juli 2003, 16:42
Ik heb er ook eentje, ziet er prachtig "relic" uit, wat Al zegt klopt allemaal, moet er wel bij opmerken dat deze amp, zoals zijn voorgangers, een ultralineaire output trafo heeft en een choke mist. Ik vind ze van zichzelf nogal steriel en pinnig klinken, op de low power stand is het beter maar da's ook niet zo raar want de 6L6'en draaien dan op 250V, dat vind ik weer beetje te weinig en daardoor juist weer wat te slap.

Verder zijn er nogal wat truukjes op toegepast om de amp strakker (en/of stabieler?) te krijgen, zitten b.v. allemaal capjes op de preamp buizen die mooie harmonische knetter plat slaat. Verder is er links en rechts nog wel wat te verbeteren, mastervolume is bijvoorbeeld erg dominant aanwezig (100K pot als ik me niet vergis), zelfs met MV op 10 heb je er "last" van. Anyway, er is zeker wat moois van te maken, mijn klinkt inderdaad ook al een beetje als een Twin. Als de jouwe stock beter klinkt dan een Twin, dan zegt dat meer over de Twin dan over jouw 75 ben ik bang. Als ik met andere projectjes klaar ben, zet ik er ook een choke-je in, en koppel ik de ultralineaire taps van de output trafo af, dan moet het toch wel ergens op gaan lijken. Ik tune overigens alleen het cleane kanaal, zoals Al zegt, het gain "kanaal" (is geen apart kanaal, wordt gewoon een extra gainstage bijgevoegd) vind ik echt drie keer niks, maar een TS-9 koop je voor 99 Euro bij Feedback dus who carez...

Leuk uitgangspunt voor project! Klinkt best aardig (maar wel beduidend minder dan voorgangers vermits in goede staat), beter dan meeste amps uit die tijd, maar kan nog veeeeeeeeeeeel beter!

Stijn_Belgie
30 juli 2003, 20:01
Stijn, Fender deed met de 75 sinds lange tijd zijn best weer, Houten cabinet, dito speakerboard en uitstekende galmveer! Verder is het een handgemaakte amp.

Het cleane kanaal kan je als klassiek Fender gebruiken --> Met low power i.c.m. pedalen kan je qua overdrive daar goed mee uit de voeten. Het overdrive kanaal is wat moeilijk in te regelen. Een nadeel is dat beide kanalen vrijwel onmogelijk optimaal te gebruiken zijn omdat ze van dezelfde eq gebruik maken. Ook is het moeilijk met de 4(!) volumeregelaars van het overdrive kanaal om te gaan, beetje te gecompliceerd allemaal.

De 12" uitvoering van de 75 is het populairst vanwege de daarvoor gebruikte EV speaker, de 15" speaker is dacht ik een CTS en wat minder van kwaliteit.

Al

Al,

bedankt voor de info. Over het overdrive kanaal hoor ik alleen maar negatieve dingen, dus daar maak ik me alvast geen illusies over.
Ik heb nog een Voodoo Lab sparkle drive, een Ibanez Tube King en een Marshall Guv'nor, daar hoop ik toch al iets mee te kunnen doen :-). En anders moet er maar een Marshall of zo bij komen ooit ... .
Blijkbaar heeft de vorige eigenaar het combo ook vaak gebruikt als speakercabinet voor een aantal amp heads (o.a. een jmp 50 dacht ik), de speaker viel hem dus blijkbaar goed in de smaak.

Cheers,
Stijn

Stijn_Belgie
30 juli 2003, 20:20
Ik heb er ook eentje, ziet er prachtig "relic" uit, wat Al zegt klopt allemaal, moet er wel bij opmerken dat deze amp, zoals zijn voorgangers, een ultralineaire output trafo heeft en een choke mist. Ik vind ze van zichzelf nogal steriel en pinnig klinken, op de low power stand is het beter maar da's ook niet zo raar want de 6L6'en draaien dan op 250V, dat vind ik weer beetje te weinig en daardoor juist weer wat te slap.

Verder zijn er nogal wat truukjes op toegepast om de amp strakker (en/of stabieler?) te krijgen, zitten b.v. allemaal capjes op de preamp buizen die mooie harmonische knetter plat slaat. Verder is er links en rechts nog wel wat te verbeteren, mastervolume is bijvoorbeeld erg dominant aanwezig (100K pot als ik me niet vergis), zelfs met MV op 10 heb je er "last" van. Anyway, er is zeker wat moois van te maken, mijn klinkt inderdaad ook al een beetje als een Twin. Als de jouwe stock beter klinkt dan een Twin, dan zegt dat meer over de Twin dan over jouw 75 ben ik bang. Als ik met andere projectjes klaar ben, zet ik er ook een choke-je in, en koppel ik de ultralineaire taps van de output trafo af, dan moet het toch wel ergens op gaan lijken. Ik tune overigens alleen het cleane kanaal, zoals Al zegt, het gain "kanaal" (is geen apart kanaal, wordt gewoon een extra gainstage bijgevoegd) vind ik echt drie keer niks, maar een TS-9 koop je voor 99 Euro bij Feedback dus who carez...

Leuk uitgangspunt voor project! Klinkt best aardig (maar wel beduidend minder dan voorgangers vermits in goede staat), beter dan meeste amps uit die tijd, maar kan nog veeeeeeeeeeeel beter!

PeeVee,

bedankt voor de info al kan ik niet altijd helemaal volgen. Ik ben nml. nog een beginneling wat de binnenkant van amps betreft. Ben wel wat aan een champ en een delta blues 210 aan het prutsen, maar weet nog veel te weinig.
Wat bedoel je eigenlijk met last hebben van de master volume?
Mocht dat mogelijk zijn heb ik veel interesse in de wijzigingen die jij wil doen. Vind je op het net concrete mods voor de 75 of doe jij de dingen meer vanuit je ervaring en via 'try and listen'?
Die choke en ultralineaire taps mods wil ik na jouw berichtje ook wel doen eigenlijk :-).
Jammer genoeg kon ik zelfs nog geen schema vinden op het net.

Bedankt en hou me op de hoogte. Of als je links hebt met mods, info ... altijd welkom.

Groeten,
Stijn

PeeVee
31 juli 2003, 12:08
Hoi Stijn, het schema vind je op SchematicHeaven.com als .PDF file:

http://www1.korksoft.com/~schem/fenderamps/fender_75.pdf

> al kan ik niet altijd helemaal volgen

Dat komt nog wel, het is leuke materie. Zoek hier eens in het forum, er is een thread die gaat over boeken over (Fender) buizenversterkers. Het eerste boek van Gerald Weber is denk ik een prima start voor je.

> Wat bedoel je eigenlijk met last hebben van de master volume?
Als een mastervolume op 10 staat, zou het circuit 'm eigenlijk niet meer moeten "zien", de versterker zou zich moeten gedragen als een versterker zonder mastervolume. Bij de 75 is dat niet zo, er blijft in het circuit een 100K weerstand naar aarde aanwezig, ach is ook maar een detail... maar 't zijn de kleine dingen die 't doen die 't doen...

> veel interesse in de wijzigingen die jij wil doen
Ik probeer gewoon dingen uit die me goed lijken, schrijf het niet op ofzo.

> Vind je op het net concrete mods voor de 75
Nee...

> of doe jij de dingen meer vanuit je
> ervaring en via 'try and listen'?
Ja en nee, ik weet van de meeste componentjes wel waar ze voor zijn en/of wat ze doen. Met het schema erbij, is het b.v. ook makkelijk om de tonestack te vinden en andere strategische toon plekken in de amp. Ik weet ook wel waar de meeste componentjes voor dienen en in hoeverre andere types of andere waarden invloed hebben op het geluid. Ik heb wel eens van dat soort mods gezien, maar het is toch beter (en leuker) om gewoon zelf wat dingen uit te proberen. Sommige mods zijn overigens wel OK hoor, maar het ligt er een beetje aan wat je zoekt, is toch erg persoonlijk. Anyway, je kunt dus dezelfde waarde componentjes gebruiken maar ander soort/type (b.v. silver mica condensator i.p.v. ceramisch, polyester i.p.v. polyprop etc.) of wat andere waardes uitproberen (b.v. .022 midcap in tone stack i.p.v. .047 etc.). Is van amp tot amp toch verschillend en ook kwestie van persoonlijke smaak.

Ik heb meestal wel een verwachting wat een mod gaat doen (dus niet echt "trial & error") maar in et praktijk moet je toch altijd even afwachten hoe het uitpakt.

Die choke en UL taps afsluiten is een wat radicale mod. Ik heb nog wel een sloop choke-je, maar vereist toch weer wat boren en hakken, niet zo'n zin in. De 75 is voor mij eigenlijk alleen maar een experimenteer amp, heeft nu nog wat problemen, ik vind het leuk om 'm te optimaliseren maar daarna gaat ie eruit, ik heb andere amps waar ik zelf op speel. Het is overigens niet zo erg moeilijk, volgens mij gewoon de UL taps loskoppelen en de plek waar ze aanzaten gewoon aan middentap leggen. Een chokje komt meestal na de 1e filtering (zie andere Fender schema's). Het zal de amp iets "losser" maken, minder pinning. Een andere goede (en makkelijkere) truuk bij UL amps is om de NFB (negative feedback loop) helemaal weg te laten. Dat maakt een UL amp al vaak voldoende "los".

Je kunt 'm ook even naar een Tech (b.v. Al) brengen voor een servicebeurt, hij kan zeker wat zinvolle mods voor je doorvoeren.

Stijn_Belgie
31 juli 2003, 19:39
Hoi,

PeeVee, nogmaals bedankt voor de boeiende reactie. Ik begin dit forum wel leuk te vinden eigenlijk.
Ook dank voor de link naar het schema.

Ik heb de 2 boeken van Gerald Weber al besteld dus binnnekort versta ik de tube amp taal iets beter :-).

Eerst pruts ik nog wat aan mijn kleine oude champ. Als ik wat meer vertrouwen heb begin ik aan die 75.
De caps vervangen en de NFB loop weglaten staan zeker op het programma.
Zijn die kwaliteitscaps eigenlijk makkelijk te vinden? Gewoon in een electronica zaak zoeken?

Ik heb ondertussen ook nieuwe lampen in bestelling (JJ). Volgens mij is het fixed bias, dus plug and play met die nieuwe lampen, klopt dit?

Cheers,
Stijn

Mr.Jay
31 juli 2003, 22:56
>Ik heb de 2 boeken van Gerald Weber al besteld dus binnnekort versta ik de tube amp taal iets beter :-).

mooie boeken, heb ze zelf ook. Veel tips.

>Eerst pruts ik nog wat aan mijn kleine oude champ.
Welke heb je ?

>Zijn die kwaliteitscaps eigenlijk makkelijk te vinden? Gewoon in een electronica zaak zoeken?

Helaas, dáár vind je ze juist niet. Bij een amp-boer moet je wezen, er staan er genoeg op internet.


>Ik heb ondertussen ook nieuwe lampen in bestelling (JJ). Volgens mij is het fixed bias, dus plug and play met die nieuwe lampen, klopt dit?

Helaas ook hier. Fixed bias is niets anders dan een vaste weerstand voor de biasinstelling ( i.p.v. een instelbare potmeter ). Je zult evengoed de bias moeten controleren en opnieuw afregelen indien nodig, ligt gewoon aan je nw. buizen.

Jay

iam
1 augustus 2003, 01:05
hey stijn,

met die tube king moet het wel lukken... klinkt goed over mijn twin trouwens (alhoewel die wel moet gereviseerd worden op dit moment)

veel geluk met de 75!

greetz,

koen
(tot in aug :wink: )

PeeVee
1 augustus 2003, 14:14
Hoi,
Zijn die kwaliteitscaps eigenlijk makkelijk te vinden? Gewoon in een electronica zaak zoeken?
Meestal niet. Ik gebruik Spraque Atoms, Rudy Gold Caps of Rudy Adia Caps. Ik haal ze meestal bij Al(bert), moderator van dit forum. Je kunt ze wellicht ook bij de betere electronica boer vinden.



Ik heb ondertussen ook nieuwe lampen in bestelling (JJ). Volgens mij is het fixed bias, dus plug and play met die nieuwe lampen, klopt dit?
Stijn
Nee, dat klopt niet maar is wel een veelgemaakte vergissing.

Fixed bias wil zeggen dat de ruststroom van de eindbuizen ingesteld wordt middels een vaste negatieve voorspanning op het rooster. Omdat alle buizen toch weer even anders zijn, moet je die neg. spanning opnieuw instellen op de juiste waarde om 'm vervolgens op deze vaste waarde te laten staan.

Stijn_Belgie
2 augustus 2003, 13:57
>Eerst pruts ik nog wat aan mijn kleine oude champ.
Welke heb je ?
Jay

Jay,

het is gewoon een SF waarvan ik het jaartal nog niet kan achterhalen (begin 70 denk ik). Originele speaker en RCA 6V6GTA, 5Y3GT.
Van wat ik hoor zijn dit niet de meest gezochte, maar goed, voor 100 euro kon ik het toch niet laten. Leuk om te experimenteren en te leren. Toonregeling eruit, feedback veranderen .. . Meeste vervangen speaker, maar een P8R van Weber kost ook al bijna 100 euro. Voorlopig hang ik de speaker van de 75 erop denk ik.

Cheers,
Stijn

Stijn_Belgie
2 augustus 2003, 14:07
Meestal niet. Ik gebruik Spraque Atoms, Rudy Gold Caps of Rudy Adia Caps. Ik haal ze meestal bij Al(bert), moderator van dit forum. Je kunt ze wellicht ook bij de betere electronica boer vinden.

Ik zal even moeten zoeken in België. Tenzij Al vrij in het zuiden van Nederland woont misschien?
Ik heb nu wel een tip voor een amp tech gekregen in België. Daar ga ik wel eens langs denk ik: http://users.skynet.be/musiccenter-tielt/intro.htm




Nee, dat klopt niet maar is wel een veelgemaakte vergissing.

Fixed bias wil zeggen dat de ruststroom van de eindbuizen ingesteld wordt middels een vaste negatieve voorspanning op het rooster. Omdat alle buizen toch weer even anders zijn, moet je die neg. spanning opnieuw instellen op de juiste waarde om 'm vervolgens op deze vaste waarde te laten staan.

Al weet ik ondertussen wat die ruststroom is ga ik dat nog even aan dit amp tech overlaten. Zelf doen komt later wel.

Wat vind je eigenlijk van de speaker in de 75, die EV 12 inch?

Bedankt voor de info,

cheers,
Stijn

Mr.Jay
2 augustus 2003, 14:22
>het is gewoon een SF waarvan ik het jaartal nog niet kan achterhalen (begin 70 denk ik). Originele speaker en RCA 6V6GTA, 5Y3GT.
Van wat ik hoor zijn dit niet de meest gezochte, maar goed, voor 100 euro kon ik het toch niet laten.


Koopje !!
kijk es naar de codes op de potmeters, speaker en de grote elco > daar viond je jaar en maand op.

Jay

Al
3 augustus 2003, 18:04
Ik zal even moeten zoeken in België. Tenzij Al vrij in het zuiden van Nederland woont misschien?


Je kan evt ook terecht bij Tube amp service Tongeren. Heb even geen mailadres tot mijn beschikking (ben op vakantie) maar voor het geval je dat nodig mocht hebben heeft Mr. Jay dat denk ik wel.

Al

PeeVee
4 augustus 2003, 12:06
Wat vind je eigenlijk van de speaker in de 75, die EV 12 inch?

Prima speaker, beetje penetrant in het mid-hoog maar daar kun je de amp vrij gemakkelijk op aanpassen. Van de 75 modellen is m.n. de 1 x 12" combo populair (voor zover je daar van mag spreken), juist vanwege die EV speaker.

Firebird
19 augustus 2003, 19:36
Ik ben sinds een maandje de gelukkige eigenaar van 2 fender 75's. De een is een 15" versie, met een Eminence, en een 12", de speaker daarvan heb ik vervangen door een JBL MI 12.

De 12" klinkt inderdaad erg pinnig, de 15" daarentegen klinkt ongelofelijk vol en warm en dat is toch nog mn favoriet. Helaas is de 15" niet zo strak als de 12". Ik zit er toch over te denken om allebei de amps uit te rusten met EV speakers.

Kortom, ik vind ze erg goed (beter dan Koch, de meeste marshall's) en ze zijn erg betrouwbaar.