PDA

View Full Version : gigmaster valt ineens uit



no 1 hops
14 maart 2017, 19:58
Hallo Allemaal.
Ik heb een gigmaster 15 die het tot nu toe tot tevredenheid deed.
gebruik hem alleen maar thuis en in de stand van 1 watt.
de laatste tijd viel mij wel op dat ik de input gain zelf op kwart 12 stand geen clean meer kon krijgen, altijd een iets vervormd geluid, ook viel het uitstervende geluid soms zeer snel weg.
vandaag was dat weer zo tot ineens er helemaal geen geluid meer uit kwam, lampje brand echter wel.
de schakelaar verdraaid van 1 naar 5 watt tot full maar geen verandering
alle andere aansluitingen zoals midboost en kanaal , maar ook de delay op de send return losgekoppeld, geen geluid.
andere gitaar kabel en gitaar, geen geluid.
als je de jack beet pakt en normaal een beste brom krijgt, nu niets.

zou dit het buisje van de voorversterker kunnen zijn, of wijzen de dingen die ik benoem naar iets anders?

NLF
14 maart 2017, 20:17
Misschien is het de zekering (die schijnen op die gigmaster het wel eens te begeven).

arjanb01
14 maart 2017, 21:00
Schroef de ingang van de voedingskabel eens los, wellicht zit er een reserve zekering achter? Ben ik ook achtergekomen toen ik m'n engl Thunder combo liet servicen.

cluseau
14 maart 2017, 23:18
Als ik zo je klachten lees denk ik gelijk aan vervuilde fx contacten maar zie ook dat je deze gebruikt dus dat maakt de kans weer kleiner. Om zeker te zijn kun je er even een kabel in prikken. Verder kan er natuurlijk van alles misgaan wat wil zeggen dat een preamp buisje ook tot de mogelijkheden behoort. Ik zou zeggen rouleer even met een reserve buisje en als dat niet helpt op de operatietafel.

no 1 hops
15 maart 2017, 09:31
zekering is het ieder geval niet, deze doorgemeten en die werken ( de gebruikte en de reserve)
dat met die kabel in de FX ga ik ook even proberen om alles uit te sluiten.
ik heb gelukkig nog 2 buisjes liggen dus kan uit proberen

zag net dat ik nog net garantie heb, dus ga eerst contact met de winkel op nemen voordat ik hem open maak.

cluseau
15 maart 2017, 16:14
zekering is het ieder geval niet, deze doorgemeten en die werken ( de gebruikte en de reserve)
dat met die kabel in de FX ga ik ook even proberen om alles uit te sluiten.
ik heb gelukkig nog 2 buisjes liggen dus kan uit proberen

zag net dat ik nog net garantie heb, dus ga eerst contact met de winkel op nemen voordat ik hem open maak.

Zo'n recent apparaat maakt de kans op een eventueel fx probleem nog kleiner.

Zekering had ik je zo wel kunnen vertellen, als die defect raakt hersteld dat niet vanzelf en is er dus geen sprake van uitval. Wel komt het wel soms voor dat de zekeringhouder slecht contact maakt maar ook dat is iets voor oudere amps.

no 1 hops
16 maart 2017, 09:45
hij staat nu bij de winkel voor reparatie. hun eerste gedachte was ook een probleem met een buis. we wachten maar even af.
als er geen garantie mee op had gezeten had ik zelf geprobeerd de buis van voorversterker te vervangen, nu laat ik het nog maar even doen

no 1 hops
20 maart 2017, 09:31
wet van Murphy?
Omdat de Engl ter reparatie is mijn oude evans transistor versterker maar in de huiskamer gezet, kan je toch nog wat spelen toch?
Eergisteren geen probleem, gisteravond weer even proberen, switch de aan/uit schakelaar om, even brand het rode lampje en daarna niets meer. zelfs geen geluid gehoord.
Zal toch niet? jawel, ook deze doet het niet meer.
In tegenstelling tot de Engl, lag bij de evans de zekering er wel uit.
Nu weet ik dat de vorige eigenaar er een ander/ langer netstnoer op heeft gezet (zit geen socket achterop, kabel gaat zo chassis in via met kunstof afgeschermde opening) dus kan mij voorstellen dat daar iets niet klopt.

verder de netspanning maar eens gecontroleerd, die is netjes 229V.

cluseau
20 maart 2017, 12:14
Het is een kwestie van tijd voor er een breuk ontstaat vlak voor het naar binnen gaan van de kabel, in dat verband is een euro chassisdeel het makkelijkst en komt de veiligheid ook ten goede. Een defect snoer is simpel te vervangen.

Vraag me wel af of dit het probleem is. Lijkt me dat een amp welke lang heeft stilgestaan best wel een uitgedroogde elko kan hebben wat nu je netzekering laat springen. Ben verder niet op de hoogte van de omstandigheden maar houd alle optie's open.;)

no 1 hops
20 maart 2017, 15:26
Hij werd toch nog wel gebruikt de laatste maanden.
gebruikte deze versterker tijdens mijn DIY pedaaltjes projectjes en afstellen van gitaren na veranderen pickups.
maar het is een oudje, dus een technisch falen kan natuurlijk altijd

arjanb01
20 maart 2017, 15:28
Gewoon een zwaardere zekering proberen. Kijken of hij dan er nog uit vliegt.

Dutch66
21 maart 2017, 08:37
Gewoon een zwaardere zekering proberen. Kijken of hij dan er nog uit vliegt.

Psies, fijn stukje symptoombestrijding ...

cluseau
21 maart 2017, 08:48
Nooit last van doorslaande zekeringen

http://www.amps-unlimited.nl/images/fuse.jpg

no 1 hops
22 maart 2017, 12:45
Wat betreft de Evans:
Ik heb 2 nieuwe zekeringen opgehaald, het versterker chassis uit de kast gehaald en nieuwe zekering geplaatst.
omdat ik begreep dat er bij een transistor versterker niet perse een speaker aan moet hangen deze niet aangesloten gehad toen ik de powerswitch weer overhaalde.
lampje brand kort, je hoort een soort van brom vanuit de transformator komen en dan brand de zekering door.

op de onderkant print zijn zo te zien geen sporen van doorbranden van iets.
de component zijde zit jammer genoeg omgekeerd in het chassis geplaatst op een metaal/alu profiel die aan 1 kant is omgebogen waarop dan weer elektronica vanaf de print is gemonteerd zodat het metaal als koeling dient ( hoop dat ik het zo goed uitleg)
op deze foto is dat aan de rechterkant

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/evans%20amp/evans%20eg201%20binnenwerk.jpg

oude netsnoer heb ik verwijdert en gemeten of daar sluiting in zit, maar dat bleek niet zo te zijn.
iemand suggesties wat het volgende is dat ik moet controleren?

Tabula Rasa
22 maart 2017, 12:51
Ff een domme vraag: heb je een schema? Dan weet je welke componenten aan de onderkant zitten en kan je gaan meten, als waarnemen op het zicht niet lukt .


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

no 1 hops
22 maart 2017, 13:05
Jammer genoeg geen schema. stonden wel goed bekend maar er is weinig over te vinden

cluseau
22 maart 2017, 13:49
Stevige brom duid op kortsluiting. Mogelijk gelijkrichter, idd een elko of eindtrap. Als je kan meten kun je de eerste twee misschien oplossen maar de eindtrap is waarschijnlijk te hoog gegrepen.

no 1 hops
22 maart 2017, 18:36
Stevige brom duid op kortsluiting. Mogelijk gelijkrichter, idd een elko of eindtrap. Als je kan meten kun je de eerste twee misschien oplossen maar de eindtrap is waarschijnlijk te hoog gegrepen.hoe sneu ook, maar ik zit er erg sterk aan te denken het chassis leeg te maken en die te gebruiken voor de 'third watt tube amp' die ik bijna helemaal klaar heb, alleen is dan de speaker misschien te veel van het goede, had daarvoor al een 8 inch liggen voor een kleine zelfbouw combo kast.

een pedaaltje proberen te bouwen is nog daaraan toe ( en daar hebben een aantal leden van GN mijn grote dank voor toen ik in de problemen kwam met een pedaal en zij mij hielpen het oplossen)
maar dit is toch andere koek.

Plant
22 maart 2017, 19:49
Ik zou ook eerst de brugcel even checken. De versterker ging uit direkt na inschakelen. De elco's moeten geladen, dus er is een korte piekstroom. Dat is mogelijk de brugcel na zoveel keer piekstroom teveel geworden.

De versterker werd nog regelmatig gebruikt dus aan een acuut defecte elco denk ik niet. (Eind)transistoren die het begeven op moment van inschakelen lijkt mij ook minder waarschijnlijk.

Die 2 witte draden van rechts naar de print komen zo te zien direct op de brugcel uit. Dat kun je toch wel meten?

no 1 hops
22 maart 2017, 21:06
Die 2 witte draden van rechts naar de print komen zo te zien direct op de brugcel uit. Dat kun je toch wel meten? ik heb een multimeter dus kan meten, maar het probleem wordt dan wat ik moet meten.( in mijn herinnering is zo een brugcel toch een soort van multidiode die van wisselspanning gelijkstroom maakt?)

ik kan de print proberen los te maken, maar moet dan 3 onderdelen van de koelplaat losmaken.
opschrift is:
D313 E8L 9drie pootjes
11C 2 pootjes
B507 E1A 3 pootjes

de D313 lijkt een soort van transparante folie tussen de koel plaat en de behuizing te hebben.

ik kon een beetje langs de printplaat kijken en daar waar wij denkt dat de brugcel is staat een soort van tonnetje op hoge pootjes.
misschien moet ik gewoon proberen de printplaat los te maken, nu heb ik toch niets, dus kan alleen maar beter worden als jullie mij daarin advies geven?

cluseau
22 maart 2017, 22:50
De driebenige zijn je eindtransistoren. Voor het nummer moet je nog "2S" denken dus als je wil googelen is het 2SB... De folie is een plaatje mica en mag je absoluut niet vergeten. Er hoort eigenlijk ook heatsink compound op. Een witte termisch geleidende pasta.

Goed, de brug kun je wel in de schakeling meten maar dan moeten de trafodraden even los. Als er sluiting in de brug zit is dat overduidelijk zichtbaar zeer laagohmig, minder dan 1 ohm. Maar niet alleen de trafowikkeling kan je meting verstoren. Heb je een kortgesloten eindtrap dan meet je dat parallel aan de brug. Het mooiste is om de brug er even uit te lepelen. Trouwens grote kans hoor.

Plant
22 maart 2017, 22:54
ik heb een multimeter dus kan meten, maar het probleem wordt dan wat ik moet meten.( in mijn herinnering is zo een brugcel toch een soort van multidiode die van wisselspanning gelijkstroom maakt?)

Je gaat door voor de koelkast :cheerup:


ik kan de print proberen los te maken, maar moet dan 3 onderdelen van de koelplaat losmaken.
opschrift is:
D313 E8L 9drie pootjes
11C 2 pootjes
B507 E1A 3 pootjes

de D313 lijkt een soort van transparante folie tussen de koel plaat en de behuizing te hebben.

Het is een Japanse versterker met Japanse halfgeleiders (transistoren), voor de typeaanduidingen moet je '2S' denken:

D313 = 2SD313, B507 = 2SB507. Dit zijn de NPN- en PNP-eindtransistoren.

Die '11C' met 2 pootjes weet ik niet, maar ik denk dat dat een thermisch gekoppelde diode is voor het ruststroom-circuit. Die 'volgt' de temperatuur en zorgt dat de ruststroom (minimaal benodigde stroom door eindtransistoren voor lage vervorming) stabiel blijft.

Stijgende temperatuur doet die ruststroom zonder stabilisatie ook stijgen en dan wordt de versterker onnodig warm, de temperatuur stijgt nog verder, de stroom neemt nog verder toe... enfin de eindtrap gaat eraan.

Door bv. een diode mee te laten opwarmen die in het circuit de eindtransistoren weer dichtregelt, krijg je een ruststroom- en dus temperatuurstabilisatie.


de D313 lijkt een soort van transparante folie tussen de koel plaat en de behuizing te hebben.

Dat is mica. Zorgt tegelijk voor elektrische isolatie en thermische geleiding.


ik kon een beetje langs de printplaat kijken en daar waar wij denkt dat de brugcel is staat een soort van tonnetje op hoge pootjes.
misschien moet ik gewoon proberen de printplaat los te maken, nu heb ik toch niets, dus kan alleen maar beter worden als jullie mij daarin advies geven?

Het tonnetje op hoge pootjes is de voedingselco.

http://www.burkey.nl/images%20achtergrondinfo/image016.gif

Links is de transformator (de 2 witte draden), de gelijkrichter zijn 4 dioden en het tonnetje is de elco rechts.

Waarschijnlijk meet je als je de witte draden loshaalt op de print op die punten een kortsluiting.

edit: Frans (Cluseau) is me voor :) :ok:

no 1 hops
23 maart 2017, 19:20
omdat ik niet echt een hobbyruimte heb moet ik eerst even een plekje creëren waar ik ongestoord aan de evans kan werken.
dus kan even duren voordat ik weer reageer, maar ga het zeker proberen dit versterkertje weer aan de gang te krijgen

Plant
24 maart 2017, 00:46
omdat ik niet echt een hobbyruimte heb moet ik eerst even een plekje creëren waar ik ongestoord aan de evans kan werken.
dus kan even duren voordat ik weer reageer, maar ga het zeker proberen dit versterkertje weer aan de gang te krijgen

Lijkt me een fijn plan. Het is niet een economisch waardevolle versterker, maar je gebruikte hem kennelijk nog met regelmaat dus dan klinkt ie kennelijk best redelijk. En hij heeft er al heel wat jaartjes op zitten. Aan de foto te zien is hij relatief best netjes gemaakt en goed te servicen. Ik zou dit ook een tweede leven geven, ik hou hier wel van.


hoe sneu ook, maar ik zit er erg sterk aan te denken het chassis leeg te maken en die te gebruiken voor de 'third watt tube amp' die ik bijna helemaal klaar heb, alleen is dan de speaker misschien te veel van het goede, had daarvoor al een 8 inch liggen voor een kleine zelfbouw combo kast.

Dat recyclen van het chassis voor een andere amp kan altijd nog. Is er eigenlijk al een topic over die 'third watt tube amp' die al bijna klaar is? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.


een pedaaltje proberen te bouwen is nog daaraan toe ( en daar hebben een aantal leden van GN mijn grote dank voor toen ik in de problemen kwam met een pedaal en zij mij hielpen het oplossen)
maar dit is toch andere koek.

Die herinner ik me. Met die 2N5485 / 2N3819 FET was dat. Daar moest toch wat aan de DC-instelling worden gedaan middels aanpassen van weerstanden. Daar kwam wat rekenwerk, simulatie en proberen bij kijken.
Een bruggelijkrichter meten / vervangen lijkt me dan toch simpeler, als je het pedaal aan de hand van de aanwijzingen werkend hebt gekregen krijg je die Evans ook wel weer aan de praat.

Dutch66
24 maart 2017, 08:56
Misschien een idee om zelf eens te proberen het schema op te tekenen?

Zodra de PCB los is kun je prima de printbanen volgen, en aan de andere zijde de verschillende
componenten herkennen/identificeren. Leuk om te doen, en erg leerzaam!

no 1 hops
30 maart 2017, 15:53
even terug komend op de gigmaster.
die is klaar, 2 nieuwe eindbuizen plus reparatie hoogspanningsbeveiliging.

monteur legde mij uit dat de kleine el84 buisjes misschien door beweging van de versterker enkele 'plates' contact met elkaar gehad hadden en daardoor kortsluiting is ontstaan. ( dat de normale zekering hier niet op gereageerd heeft?)
ik weet wel dat ik de versterker niet bewogen heb tijdens aanzetten en krijg nu wel even wat kriebels over ons stopcontact omdat de evans er ook ineens mee ophield.
maar goed, de engl is klaar

no 1 hops
4 april 2017, 13:54
even terug komend op de gigmaster.
die is klaar, 2 nieuwe eindbuizen plus reparatie hoogspanningsbeveiliging.

monteur legde mij uit dat de kleine el84 buisjes misschien door beweging van de versterker enkele 'plates' contact met elkaar gehad hadden en daardoor kortsluiting is ontstaan. ( dat de normale zekering hier niet op gereageerd heeft?)
ik weet wel dat ik de versterker niet bewogen heb tijdens aanzetten en krijg nu wel even wat kriebels over ons stopcontact omdat de evans er ook ineens mee ophield.
maar goed, de engl is klaar

en ook de evans is klaar, jullie hadden de juiste suggestie gegeven, het bleek de brugcel. elco's leken goed dus een andere brugcel gehaald en er weer ingezet en alles weer in orde.

Plant
4 april 2017, 19:17
en ook de evans is klaar, jullie hadden de juiste suggestie gegeven, het bleek de brugcel. elco's leken goed dus een andere brugcel gehaald en er weer ingezet en alles weer in orde.

Top! :ok:

Elektronica echt niet moeilijk (verwijzend naar de titel van een oude serie boekjes van Elektuur).

no 1 hops
5 april 2017, 18:40
Top! :ok:

Elektronica echt niet moeilijk (verwijzend naar de titel van een oude serie boekjes van Elektuur).heb sinds kort electronica voor dummies, krijg ik toch enige basisinfo .
maar ik ben blij dat hij het doet, zijn toch wel bijzondere versterkers omdat ze zo lang clean blijven bij hoog volume

no 1 hops
22 april 2017, 11:00
nu de eindbuizen van de gigmaster vervangen zijn valt het mij toch op dat ik een stuk headroom mis. waar ik anders in de 1 watt stand de inputgain op 10 uur kon zetten moet dit nu op 8 uur of eronder.

dit is een demo model geweest en kan dus best wel wat uren hebben gedraaid, en was dit misschien ook wel de reden dat er wat met de eindbuizen mis ging.
de voorversterkerbuis kan dan ook slechter zijn.
er zit normaal een ECC83 (12AX7) in
welke andere buis zou ik kunnen nemen om meer headroom te krijgen.
als ik in de blues en rock sounds blijf is dat prima, metalsound zoek ik niet

nico verduin
24 april 2017, 09:52
Als hij eerder opbreekt betekent dat eigenlijk dat het voorversterker signaal hoger is dan voorheen. oorzaken daarvoor kunnen zijn:
a) andere buis geeft een te hoge versterking af
b) Anode weerstand is aan het verlopen... Ooit een versterker gehad waar een anode weerstand van 100K was opgelopen tot bijna 1M
c) Eindbuizen staan warmer afgesteld. als het Kathode biased buizen zijn is er vrijwel een andere instelling waar het signaal eerder laat oversturen. De stand van de potmeter geeft niet meer aan dan de verhouding tussen ingangssignaal en uitgangssignaal. HEt is dus niet zo dat als het nu stand 5 is dat dat straks ook nog zo is.

een 5751 is een wat rustigere buis met dezelfde instellingen als een 12AX7. Een 12AT7 of 12AU7 zijn andere buizen met een andere dynamiek.

no 1 hops
24 april 2017, 16:19
Dank je Nico voor de uitleg.
de eindbuizen zijn 2 x el84, behalve dan de 12AX7 zitten er geen andere buizen in en die EL's zijn dus net bij de muziekzaak vervangen.

zal eens op zoek naar een 5751