PDA

View Full Version : Wie heeft verstand van Fender Tweeds?



NLF
13 maart 2017, 14:49
Ik zit even met het volgende: de oude Fender Tweeds zijn inmiddels heel moeilijk te vinden en min of meer onbetaalbaar geworden. Daarom worden ze natuurlijk veel nagebouwd, ook wel omdat het meestal niet zulke ingewikkelde amps zijn. Het probleem met de clones is natuurlijk dat ze nooit helemaal klinken als de oude amps (dat klopt toch?). Ook is een clone vaak weer lastig door te verkopen als je er vanaf wilt. De Fender reissues zijn behoorlijk aan de prijs (zij zien natuurlijk wat mensen voor de oude versterkers betalen en hoeveel de boutique amps kosten en laten de kassa dus maar een keer rinkelen).

Even een paar vragen:

- Zo'n Tweed Deluxe bijvoorbeeld is als ik het goed begrijp eigenlijk een hele simpele amp en kan (goed) nagemaakt worden met goede componenten. Zit het geluid van die oude amps nu vooral in de trafo's en de speakers? Maakt dat het verschil met de heruitgaves en de clones? Is het daarom zo moeilijk om de sound van die oude bakken te benaderen?

- Als ik het goed begrijp zijn de clones vaak een variatie op de oude amps (bijvoorbeeld Tweed Deluxe amps die wat harder kunnen om in een band te gebruiken, dus 20 watt i.p.v. 12 etc.)?

- De speakers: de heruitgaves van de oude Jensen speakers schijnen weer net wat anders te klinken dan de oude (ik weet niet of iemand hier dat kan bevestigen?). Of is dat allemaal gelul van puristen? Want voor zover ik weet worden er op fora allerlei discussies gevoerd over welke speakers in een Tweed te zetten. Wat zijn de tips op dit gebied? Ik geloof dat iemand als Keith Richards Celestion Alnico Golds in z'n Twins heeft zitten en dat Joe Bonama$$a dat ook doet?

johanb
13 maart 2017, 21:07
Ik zou zeggen : bouw een tweed deluxe Fender 5e3 en als hij klaar is wordt je gelijk verliefd op z.n unieke sound.Houd geen rekening met doorverkoop maar steek wel iedereen de ogen uit met je eigen sound.Op de site van ampstuff staat een complete uitleg met alle modificaties voor een 5e3 zo kun je hem na de bouw fine tunen. Een hele leuke hobby.

NLF
13 maart 2017, 22:09
Ja, daar heb ik ook al over zitten denken. Ik geloof dat leren solderen nog het moeilijkst is als je zo'n 5e3 wilt bouwen? (dat is echt een truc die je onder de knie moet hebben natuurlijk).

Buxtra
14 maart 2017, 07:59
5E3 diy = een winner

nico verduin
14 maart 2017, 09:46
Ik zit even met het volgende: de oude Fender Tweeds zijn inmiddels heel moeilijk te vinden en min of meer onbetaalbaar geworden. Daarom worden ze natuurlijk veel nagebouwd, ook wel omdat het meestal niet zulke ingewikkelde amps zijn. Het probleem met de clones is natuurlijk dat ze nooit helemaal klinken als de oude amps (dat klopt toch?). Ook is een clone vaak weer lastig door te verkopen als je er vanaf wilt. De Fender reissues zijn behoorlijk aan de prijs (zij zien natuurlijk wat mensen voor de oude versterkers betalen en hoeveel de boutique amps kosten en laten de kassa dus maar een keer rinkelen).

Even een paar vragen:

- Zo'n Tweed Deluxe bijvoorbeeld is als ik het goed begrijp eigenlijk een hele simpele amp en kan (goed) nagemaakt worden met goede componenten. Zit het geluid van die oude amps nu vooral in de trafo's en de speakers? Maakt dat het verschil met de heruitgaves en de clones? Is het daarom zo moeilijk om de sound van die oude bakken te benaderen?

- Als ik het goed begrijp zijn de clones vaak een variatie op de oude amps (bijvoorbeeld Tweed Deluxe amps die wat harder kunnen om in een band te gebruiken, dus 20 watt i.p.v. 12 etc.)?

- De speakers: de heruitgaves van de oude Jensen speakers schijnen weer net wat anders te klinken dan de oude (ik weet niet of iemand hier dat kan bevestigen?). Of is dat allemaal gelul van puristen? Want voor zover ik weet worden er op fora allerlei discussies gevoerd over welke speakers in een Tweed te zetten. Wat zijn de tips op dit gebied? Ik geloof dat iemand als Keith Richards Celestion Alnico Golds in z'n Twins heeft zitten en dat Joe Bonama$$a dat ook doet?

Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden om de verwachtingen wat te temperen :). uitgaande dat je het origineel nastreeft:
a) de originele is inmiddels ruim 50 jaar oud. Dat hout idem. EN dat hout werd indertijd op natuurlijke wijze gedroogd. Tegenwoordig kom je dat vrijwel nooit meer tegen. Ergens in Friesland ken ik er een die nog hout droogt op deze wijze (iets van 10km voorbij de Afsluitdijk. En het hout beïnvloed wel degelijk de klank.
b) De weerstanden die gebruikt werden waren van het type koolcomposiet. Vaak Allen Bradleys. Die zul je moeten zoeken. De huidige typen (meestal uit China) zijn van een andere kwaliteit als toen.
c) De elco's uit die tijd (al zou je ze kunnen kopen) heb je nu niets meer aan. Dus zou je wel kwaliteits types moeten nemen (denk aan F&T)
d) De transformatoren gaan het echte geld kosten. Er zijn legio varianten op de markt. Mercury maakt mooie trafo's maar zijn vrij kostbaar. En nu met de dure dollar nog eens extra kostbaar.
e) Condensatoren. Tja Origineel de Astrons en Blue Moldeds. De laatste kom je nog wel eens tegen in oude US meetapparatuur. Tegenwoordig vrij moeilijk aan te komen voor de juiste waardes. Ik had ooit een Student in de US die die oude apparatuur sloopte. Ik kon de blue moldeds toen voor een vaste stuks prijs overnemen. Als ie er een stuk of 100 had kwamen ze weer binnen. Dag testen en zo hard ik er weer wat. Vaak ook de courante waardes. 1-2% uitval dus dat viel wel mee. Verder zijn er vele discussies op het web wat tegenwoordig de beste zijn. MAar dat is en blijft een kwestie van smaak.
f) Buizen. De meeste buizen zijn nog wel te krijgen met de kwaliteit van toen. NOS (New Old Stock) JAN (Joint Army & Navy) buizen zijn de mooiste. Zware militaire specs en dat blijkt altijd wel uit de kwaliteit en levensduur. Die Sylvania 6V6 buizen van mij heb ik wel eens op 18W zitten stoken voordat ze een beejte rood begonnen te gloeien. Dat zou ik met de huidige productie niet uitproberen.
g) Potmeters. Meestal gebruikt men Alpha potmeters. Goedkoop en doen het over het algemeen wel goed. Er zijn ook beter kwaliteit potmeters (o.a. Allen Bradley, CTS of PEC). De laatste 2 zijn nog prima te krijgen maar daar betaal je ook voor. Zeker de PEC (Stofdicht en uitstekende kwaliteit EN 3-4x zo prijzig als de Alpha's).
h) Luidsprekers tja daar kun je ook eindeloze discussies over maken.

Samenvattend: Alle waar voor zijn geld en wil je zo dicht mogelijk komen bij de klanken van toen..... nu bouwen en 50 jaar wachten :)
Solderen : Oefenen blijft nu eenmaal kunst. Mijn voorkeur voor soldeer blijft nog steeds fluitin. Van die blauwe klossen. Is tegenwoordig zeker niet goedkoop. Maar soldeert als een tierelier.

Buxtra
14 maart 2017, 10:48
Mooie post Nico!

NLF
14 maart 2017, 11:48
Iemand die ervaring heeft met de Fender reissues? Op sommige fora lees ik vrij positieve berichten, op andere lees ik dat ze niet in de buurt komen van de oude amps. Nu is het natuurlijk altijd lastig om de sound van zo'n oude versterker na te maken, maar ik neem aan dat er tegenwoordig toch wel goede versterkers gebouwd worden? En heeft er iemand ervaring met de clones?

nico verduin
15 maart 2017, 12:10
Iemand die ervaring heeft met de Fender reissues? Op sommige fora lees ik vrij positieve berichten, op andere lees ik dat ze niet in de buurt komen van de oude amps. Nu is het natuurlijk altijd lastig om de sound van zo'n oude versterker na te maken, maar ik neem aan dat er tegenwoordig toch wel goede versterkers gebouwd worden? En heeft er iemand ervaring met de clones?
Het nadeel van de huidige generatie zit hem met name in de printplaten. Een oude bak heeft het voordeel dat je overal bij kan. Bij de PCB moet de print eruit om aan de onderkant te komen als je een component wil vervangen. En daar gaan de meeste kosten in zitten.
En aannemen dat er goede versterkers gebouwd worden in deze tijd.... Terwijl wij allemaal voor het goedkoopste van het goedkoopste van het aller goedkoopste gaan?......
PCB's worden op de lopende band bestucked.... Assemblage wordt gedaan door goedkope lonen landen.... Tijd om degelijk te testen is er niet.... Zoals ik al eerder zei... alle waar voor zijn geld...
Wat overigens niet betekent dat het een miskoop hoeft te zijn... Als jij er een koopt, en je bent er gelukkig mee en je hebt er geluk mee... Kun je jaren plezier van hebben.....
En ja ik heb wel de nodige ervaring met klones.... zat van gebouwd door de jaren heen....En naast mij meerderen...

NLF
15 maart 2017, 15:18
Ik dacht dat de 5e3 deluxe reissue wel point to point werd gebouwd maar de rest niet?

barno
15 maart 2017, 16:56
Het nadeel van de huidige generatie zit hem met name in de printplaten. Een oude bak heeft het voordeel dat je overal bij kan. Bij de PCB moet de print eruit om aan de onderkant te komen als je een component wil vervangen. En daar gaan de meeste kosten in zitten.
En aannemen dat er goede versterkers gebouwd worden in deze tijd.... Terwijl wij allemaal voor het goedkoopste van het goedkoopste van het aller goedkoopste gaan?......


ik ben er tamelijk zeker van dat de gemiddelde versterker van tegenwoordig beter is dan de gemiddelde versterker van 50 jaar geleden. Wat velen wel es vergeten is dat er vroeger ook erg veel brol werd gemaakt. Vroeger waren sommige dingen beter, maar zeker niet alle... Ik had onlangs nog een kapotte hershey bar pu van deArmond op de werkbank - ja ik weet het, ze klinken geweldig als ze werken, maar Wat Een Krakkemikig Ding qua constructie. zou een moderne Chinees beschaamd over zijn :)

Erik de Perik
15 maart 2017, 21:15
Ach da's relatief, ik heb een paar Plexi's en een Fender uit de '60s die prima klinken en vrijwel onverwoestbaar PTP gebouwd zijn. En een Steelphon Polaris uit die tijd met bankpas-dikke pcb's waar je beter maar helemaal vanaf kunt blijven. Versterker klinkt overigens echt te gek.... dat dan weer wel :)

E-J
22 maart 2017, 14:25
Mijn ervaring met verschillende klonen:

1. Ja, de sound zit overwegend in de transformatoren (juiste voltages!) en speakers.

2. Een Tweed Deluxe klinkt standaard heel los, tikkie scherp en reageert heel traag. In sommige situaties heel tof (blues, oude rock 'n rol) maar wellicht te soft/traag voor modernere muziek. Met aanpassingen krijg je een luidere, strakkere en directere sound die veel breder kan worden ingezet. Je kunt ook zoals zovelen andere speakers erin zetten om wat aan strakheid dBtjes te winnen. Verkijk je niet op de 12 watt Tweed Deluxe. Met een 100 dB speaker (Celestion Blue bijvoorbeeld) blaas je iedereen weg.

3. Dan zit je meteen bij de speakers. Dit is echt smaak Ik heb zelf een dozijn geprobeerd (Weber, WGS, Celestion, Jensen) maar vond uiteindelijk de simpele Jensen P12Q reissue het lekkerste. Dat is een speaker die snel overstuurd waardoor je die 'typische' Tweed sound krijgt, m.a.w. de combinatie van een overstuurde versterker én een overstuurde speaker. Dat geluid (los laag, donker, tikkie scherp hoog) moet wel je ding zijn. Het werkt niet in iedere situatie. Daarom spelen Keith Richards (Vintage 30s) en Joe Bonamassa (Seventy 80's) ook op Celestions, plus het feit dat die speakers veel meer vermogen aankunnen dan de originele Jensens. Moderne Jensens kunnen veel meer vermogen aan.

NLF
22 maart 2017, 14:51
@ E-J: wat vind je van de Deluxe reissues? Of heb je daar geen ervaring mee?

Ik dacht trouwens dat Keith Celestion Alnico gold gebruikte (misschien 1x in combinatie met V30?), maar een Twin is natuurlijk ook weer een andere amp dan een Deluxe.

E-J
24 maart 2017, 14:51
@ NLF, geen ervaring mee. Lijkt me een prima versterker met goede onderdelen.

Hier een filmpje met Keith's Twins. De algemene consensus is dat het Vintage 30s zijn... zie ook de Fulltone buizenecho ervoor, zo te zien boost die het signaal ook een tikkie...
https://www.youtube.com/watch?v=0QvftmhE9pw

NLF
24 maart 2017, 15:33
OK. Je zult vermoedelijk gelijk hebben, ik had een interview met Bonamassa gezien waarin hij het over de Celestions had en ik meende mij te herinneren dat hij het over Golds had maar dat bleek niet te kloppen (heb het interview nog een keertje bekeken).

Speakers zijn inderdaad belangrijk. Als je kijkt hoe zo'n goedkoop ding bijvoorbeeld kan klinken met een leuke speaker erachter:


https://www.youtube.com/watch?v=xwKZd-Vc3os

7ender
26 maart 2017, 11:19
"vroeger was alles beter" ,.....is wat kort door de bocht.
De klank zit 'm ook niet zo in het "hout" van die ouwe combo's.
Nieuw berken-hechthout is volkomen prima,....een elektrische gitaar opereert gewoonweg niet in een moeilijk weer te geven frequentie-gebied.
Klank zit 'm ook niet in ouwe condensatoren , .....nieuwe axiale epoxy condensatoren zijn precies zo best ,....en nieuwe kwaliteits voedings-elco's zijn beter dan de ouwe meuk.

Blijft over : Nieuwe 6L6 buizen hebben niet de exacte spec's als die van RCA van weleer.
Het transformator-blikpakket van die oude uitgangs-transformators is ook van invloed in wat het "geluid" specifiek maakte.

Duur geld uitgeven voor oranje en blauwe , en olie-gevulde koppelcondensatortjes is gelijk aan geloven in "Onze Lieve Heer".

NLF
26 maart 2017, 12:31
Hij hoeft ook niet exact hetzelfde te zijn. Wat volgens mij wel belangrijk is, is natuurlijk of zo'n clone bewust is aangepast (bijvoorbeeld meer vermogen naar 20 watt om 'm makkelijker in een band te gebruiken, of een nadere speaker erin) want dan klinkt ie natuurlijk toch echt anders (dat kan overigens ook een voordeel zijn natuurlijk).

NLF
29 november 2017, 22:30
Yep! Ik heb sinds het weekend een 5e3 Tweed achtige amp (een losse top). Het klopt inderdaad: weinig headroom, (hele) losse bas, reageert langzaam, ruige vervorming. Ik vind 'm wel lekker, maar ik moet wel even wennen hoor. Het is echt weer iets anders dan een Vox of Marshall. Het blijft vreemd hoe het karakter van een amp zoveel kan verschillen en hoe dat je spel (sterk) beinvloedt.

rozh
29 november 2017, 23:30
en waar in dit verhaal past een tubeamp doctor kitje voor bijv een 5e3? is dat iets leuks of zonde van je geld?
zit te twijfelen om er ooit een te bouwen voor erbij.

NLF
30 november 2017, 10:12
Zelf bouwen kan ook maar heb ik uiteindelijk niet gedaan. Over de tube amp doctor kit kan ik verder weinig zeggen (geen ervaring mee).

edit: als je er eentje kunt bouwen die zo klinkt doe je het denk ik niet verkeerd:


https://www.youtube.com/watch?v=5WqhJPJTzCU

johanb
30 november 2017, 21:32
Ik denk dat er niet veel mensen bij je in de buurt een originele 5e3 zullen hebben , je zal je zelfbouw dus niet kunnen vergelijken.
Ik heb zelf van ampstuff enkele mods gedaan bij mijn tonefactory 5e3 kit.Een mastervolume,en een negatieve feedbackswitch. En ik gebruik 2x jensen c10. Ik vind het een geweldige combinatie. Vooral de NFBswitch, hij blijft dan veel langer clean.

NLF
30 november 2017, 22:12
Op die van mij zit ook zo'n NFB switch maar ik vond 'm beter klinken als ie uit stond (gaat ie ook wat harder volgens mij, bovendien is ie niet zo heel erg veel cleaner, maar heb hoofdzakelijk met Tele getest).

johanb
4 december 2017, 22:23
5e3 meeting kunnen we alles eens vergelijken.

cluseau
5 december 2017, 10:19
Op die van mij zit ook zo'n NFB switch maar ik vond 'm beter klinken als ie uit stond (gaat ie ook wat harder volgens mij, bovendien is ie niet zo heel erg veel cleaner, maar heb hoofdzakelijk met Tele getest).


Hij wordt ook zeker niet cleaner wat headroom betreft maar je signaal wordt "netter". Door het a-lineaire gedrag van een buis of transistor is de versterking niet voor elk gebied hetzelfde waardoor deze vervorming van het signaal ontstaat. Door nu een (te)hoge versterking van de eindtrap te realiseren en deze weer te temperen met componenten die zich wel lineair gedragen bereiken we een eindtrap met een meer lineair gedrag.

Het klopt dus dat hij harder klinkt zonder tegenkoppeling maar dat het niks uitmaakt voor de headroom.

Hendriks
5 december 2017, 10:36
Kijk eens naar de Dumble mod , gebruikt door Kenny Wayne Shepperd , deze heeft ook een nfb switch , die versterker heeft ook wat meer headroom .

cluseau
5 december 2017, 11:09
Kijk eens naar de Dumble mod , gebruikt door Kenny Wayne Shepperd , deze heeft ook een nfb switch , die versterker heeft ook wat meer headroom .

Met headroom hebben we het toch over de clipgrens? Deze wordt bepaald door de maximale voedingsspanning en de kwaliteit van de eindbuis. Kathode bias kost je trouwens ook headroom omdat de kathodespanning ten koste gaat van de voedingsspaning.

edit:
Het zou wel kunnen dat de preamp gaat oversturen om dezelfde output te krijgen bij aktieve tegenkoppeling. De eindtrap heeft dan minder versterking waardoor de preamp harder moet werken voor dezelfde output. In dat geval is de preamp de headroom beperkende factor.

Tabula Rasa
5 december 2017, 11:40
Zelf bouwen kan ook maar heb ik uiteindelijk niet gedaan. Over de tube amp doctor kit kan ik verder weinig zeggen (geen ervaring mee).

edit: als je er eentje kunt bouwen die zo klinkt doe je het denk ik niet verkeerd:


https://www.youtube.com/watch?v=5WqhJPJTzCU

gaaf filmpje! Lekker vanaf 3:40! zelf heb ik een ampje dat sterk gebaseerd is op een 5E3 en wil ik dit geluid hebben, dan moet ie wel zo godsgruwelijk hard staan, dan kan je er echt niet meer naast zitten (zelfs wanneer ik hem op 1 watt zet). Dit geluid, in een micro ampje...... dat zou geweldig zijn.

cluseau
5 december 2017, 12:40
Dit geluid, in een micro ampje...... dat zou geweldig zijn.

Dat is toch te maken! Loop toevallig al een tijdje te denken om (eventueel gezamelijk) zoiets te maken. Is simpel hoor, alleen een geschikt chassis en trafo's vinden bij onze oosterburen.

NLF
5 december 2017, 20:06
Hij wordt ook zeker niet cleaner wat headroom betreft maar je signaal wordt "netter". Het klopt dus dat hij harder klinkt zonder tegenkoppeling maar dat het niks uitmaakt voor de headroom.

Aha, dat verklaart een hoop. Hij klinkt wat strakker met nfb switch aan (en gaat zachter). Maar ik ben heel tevreden over hoe de amp klinkt zonder nfb.

Tabula Rasa
5 december 2017, 20:41
Dat is toch te maken! Loop toevallig al een tijdje te denken om (eventueel gezamelijk) zoiets te maken. Is simpel hoor, alleen een geschikt chassis en trafo's vinden bij onze oosterburen.Gaaf! Is zeker iets dat ik zou overwegen .

gepost met Tapatrut.

Pepe
5 december 2017, 22:09
Je hebt de Wangs mini 5 watt amp, tweed to plexi zegt men. Als head en als combo, 8 inch en birch tenon wood.
Ik heb de 1 watt versie en die zou Voxy moeten zijn. Dat klopt aardig ook al omdat het de preamp van een Matchless is.
Ik ga de 5 watter ook aanschaffen gewoon omdat ik ENORME lol er van heb.
Dat tweed tot plexi zal wel iets zijn van "raw vintage style", om het beestje een naam te geven.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0705/8587/products/FBIMG1487876574794_2048x2048.jpg?v=1488824630

arjanb01
6 december 2017, 06:22
Zien er leuk uit die mini topjes. Erg hip, maar vraag me toch echt af of ze niet gevoelig zijn voor door branden? Zeker als je ze maximaal opendraait vraag ik me af hoelang zoiets schade vrij kan blazen?

nico verduin
6 december 2017, 11:17
Zien er leuk uit die mini topjes. Erg hip, maar vraag me toch echt af of ze niet gevoelig zijn voor door branden? Zeker als je ze maximaal opendraait vraag ik me af hoelang zoiets schade vrij kan blazen?Waarom zou het stuk gaan? Als de trafo's goed gesized zijn kan het allemaal gewoon blijven doen hoor...

Pepe
6 december 2017, 12:30
De 1 watt wordt iig totaal niet warm.
Verder gebruikt men, zo zegt men, enkel kwaliteit onderdelen zoals ceramic sockets en ik geloof dat gelijk.

arjanb01
6 december 2017, 12:37
Waarom zou het stuk gaan? Als de trafo's goed gesized zijn kan het allemaal gewoon blijven doen hoor...

Oké, heb verder weinig verstand van de technische dingen van zulke amps.
Maar het lijkt me dat die buizen en componenten op zo’n printplaat erg heet worden wat de boel kwetsbaar maakt, zeker in zo’n kleine behuizing waar de warmte minder goed weg kan.
Tenslotte gaat het om de sound.

nico verduin
6 december 2017, 22:24
Oké, heb verder weinig verstand van de technische dingen van zulke amps.
Maar het lijkt me dat die buizen en componenten op zo’n printplaat erg heet worden wat de boel kwetsbaar maakt, zeker in zo’n kleine behuizing waar de warmte minder goed weg kan.
Tenslotte gaat het om de sound.
De enige die warm worden zijn de buizen en die staan recht omhoog. De rest wordt niet warm. De overdracht van de pinnen naar de PCB is beperkt. En de warmte gaat omhoog. Dan is er ook nog de ruimte rondom de buisjes waardoor er ook nog eens een stuk automatische ventilatie ontstaat. Hoewel er soms bakken zijn met PCB buisvoeten die wel eens een storing opleveren is dat niet zo dat elke buizenbak met PCB problemen oplevert.
Ik zou me daar geen zorgen over maken....

JohanH1980
7 december 2017, 13:10
Heb hier een Z-Vex Nano Head mini ampje staan. Warmteontwikkeling valt reuze mee, ik zou me er inderdaad geen zorgen over maken.