PDA

View Full Version : Nieuwe buizenversterker voor hardrock/metal maar welke?!



Ronno
10 maart 2017, 09:54
Hoi Allemaal,

Sinds een tijdje heb ik het helemaal gehad met mijn line6 spider III versterker. Ik had er nooit zo'n last van maar wat is dat geluid me ineens tegen gaan staan, heel erg gedempt en geen gevoel.

Nu zit ik een beetje rond te kijken op diverse sites en daar raden ze voor het echte werk toch een buizenversterker aan.

Nu is mijn vraag aan jullie welke is het beste voor de richting hardrock/metal? Of in ieder geval welke moet ik zeker weten even naast elkaar zetten? Mijn budget is rond de 600 euro. Het is meer voor thuis gebruik en misschien dat ik in de toekomst nog wat ga doen qua band ofzo dus 15 watt is dan voldoende denk ik.

Ik hoor het graag!

Gr Ron.

arjanb01
10 maart 2017, 10:03
Blackstar ht5, engl metalmaster of engl gigmaster 15(past precies binnen je budget). Topampjes👍

no 1 hops
10 maart 2017, 10:32
Blackstar ht5, engl metalmaster of engl gigmaster 15(past precies binnen je budget). Topampjes

gigmaster is een aanrader, zeker met de twee kanalen en schakelbare midboost, 1w/5w/full power schakelaar
https://youtu.be/OBxAerqnwrs

Fusion
10 maart 2017, 10:38
Wil je ooit optreden met een versterker? Heb je een pc of hoofdtelefoon? Misschien is een multi fx een goed alternatief? Goede metal oversturing plus 2309473-4253 soorten effecten in één! Ben je gelijk klaar voor solo's, cleans, intro's, andere stijlen etc. Met jouw budget zou ik voor een Boss GT100 of een Line6 HD 500x oid gaan. Kun je zelfs mee optreden (direct de PA in). Maar kun je thuis alleen met hoofdtelefoon of via een PC spelen.

guitarkid2
10 maart 2017, 12:50
marshall dsl5c

https://www.youtube.com/watch?v=nR28jJwO2GE

en 2dehands

de Marshall DSL 15

Fusion
10 maart 2017, 12:51
Want? Een beetje onderbouwing is fijn denk ik

Jan Buurman
10 maart 2017, 12:59
. Kun je zelfs mee optreden (direct de PA in). Maar kun je thuis alleen met hoofdtelefoon of via een PC spelen.

Als beginnend bandje zal je vaak niet over PA spelen. Lekker 15 Watt versterkertje lijkt mij, zoals TS zelf ook aangeeft, een betere optie..

Fusion
10 maart 2017, 13:05
Ik speel al heel lang niet meer in wisslende locaties.... maar is er niet altijd een PA, al was het maar voor de zang? Die neemt toch niet zijn eigen zanginstallatie mee?

Jan Buurman
10 maart 2017, 13:31
Tsja, dat weet ik eigenlijk niet... mijn beginnersfase was in een andere eeuw... Toen waren er wel zanginstallaties maar of je daar je gitaarsound uit zou willen hebben??

Speeddemon
10 maart 2017, 16:59
Ron, een paar vragen hier zijn:
-Hoeveel kanalen wil je?
-Indien 2 kanalen (waarvan 1 clean), *hoe* clean moet die zijn?

Er zijn nl. diverse 2 (of 3) kanaals buizenheads, die geschikt zijn voor een goede hard rock/metal scheur, maar clean misschien te wensen over laten.

De 2 absolute toppers in dit (<25W, 2 kanaals, geschikt voor metal) vallen helaas buiten je budget;
Engl Ironball en Mesa Mark V:25. Heb ze allebei thuis staan. :supercool:
Ze klinken beiden ook qua metal-drive retestrak.

Als het clean een licht randje mag hebben, heb je voor heel weinig geld een Jet City JCA22H top (20W, 2x EL84, 2 kanaals). Of een Custom 22 (welke een cleaner kanaal schijnt te hebben).
(*spam* ik verkoop een behoorlijk gemodificeerde versie hiervan voor een zacht prijsje :soinnocent:)

Maar goed, zou je dus voor een losse head gaan, moet je er ook nog een speakerkastje bij budgetteren. Die heb je al vanaf zo'n 100-120 euro met een Celestion V30. Ga zeker niet kleiner dan 1x12" qua speaker, want dan ga je laag missen en loop je de kans dat je alles te nasaal vindt klinken. Een goed ontworpen 2x10" kan zeker vet klinken, maar je moet dan wel weten waar je op moet letten.
En zo stoer als 4x12" cabs lijken,
a) het is een gesjouw van heb-ik-jou-daar
b) overkill, als je niet in een band speelt op grotere podia.

Ik speel nu zo'n 20 jaar in bands, waarvan de afgelopen 10 jaar pas met een 4x12" (Engl Pro, kleine 60kg...) en de laatste 2 jaar speel ik (zelfs op grotere podia) vaker op een verticale 2x12" cab (34kg). Minder gesjouw, compacter en toch een vol geluid.

Verder zou ik zelf die Engl Gigmaster niet helemaal vertrouwen qua 'buizensound', aangezien ie maar 1 preamp buis heeft! Dus ergens wordt er met transistoren of op-amps gegoocheld.
Ter vergelijking:
Een Engl Ironball heeft er 4, een Jet City JCA22H heeft er 5 en een Mesa Mark V:25 zelfs 6. (EVH 5150III heeft er 7 (baas boven baas :seriousf:).
Heb ook regelmatig gelezen dat de Gigmaster een niet-typische Engl sound heeft.

Ronno
13 maart 2017, 09:52
bedankt voor je brede uitleg Speeddemon, ik zou gewoon een dikke metal sound willen maar wel een fatsoenlijke clean sound, ik speel niet alleen maar 1 stijl. Dus beiden moeten gewoon goed zijn natuurlijk. Ik zou wel gewoon een combo willen niet een losse head met speakerkast. Qua ruimte etc. en volume lijkt me dat onnodig. Die Mesa en Engl zijn erggg over mijn budget haha. Maar de Jet City die zijn wel aan te raden? Qua prijs zijn ze ook wel te doen.

Ronno
13 maart 2017, 09:55
Fusion, nee ik wil echt een versterker. Lijkt me toch wel een basic ding om te hebben voor elke gitarist. Ik heb nu de pod XT live al een lange tijd maar ik zit idd ook te kijken voor een GT100 ernaast. Maar ik wil zeker wel een versterker hebben, geen gedoe met koptelefoons op pc's.

Jan Buurman
13 maart 2017, 11:11
Er staat een leuke Engl Gigmaster 15 topje op marktplaats....
Dan heb ik het bijpassende cabinetje wel voor je... :soinnocent:

Henri H
13 maart 2017, 11:41
Verhoog je budget met €121,-, en koop een EVH 5150 III 15W LBX Top met een Harley Benton G212 Vintage speakerkast.

Bij Thomann ben je dan voor €721,- klaar.
In de oefenruimte kom je misschien wel iets te kort met 15 Wattjes, maar kan nog wel eens meevallen, voordeel is dan wel dat je 'm lekker los kan trekken.

telerocker
13 maart 2017, 16:22
Kijk ook eens naar gebruikte Tubemeisters 36 en Laney Ironhearts.

arjanb01
13 maart 2017, 16:56
Verhoog je budget met €121,-, en koop een EVH 5150 III 15W LBX Top met een Harley Benton G212 Vintage speakerkast.

Bij Thomann ben je dan voor €721,- klaar.
In de oefenruimte kom je misschien wel iets te kort met 15 Wattjes, maar kan nog wel eens meevallen, voordeel is dan wel dat je 'm lekker los kan trekken.

Die Harley Benton speakers zou ik niet aanraden. Maat van me had die ook in combinatie met de 5150 top maar gauw overgeschakeld op de engl v30s. Wat een verschil!

Speeddemon
13 maart 2017, 17:27
bedankt voor je brede uitleg Speeddemon, ik zou gewoon een dikke metal sound willen maar wel een fatsoenlijke clean sound, ik speel niet alleen maar 1 stijl. Dus beiden moeten gewoon goed zijn natuurlijk. Ik zou wel gewoon een combo willen niet een losse head met speakerkast. Qua ruimte etc. en volume lijkt me dat onnodig. Die Mesa en Engl zijn erggg over mijn budget haha. Maar de Jet City die zijn wel aan te raden? Qua prijs zijn ze ook wel te doen.

In dat geval zou ik kijken naar een 2e hands Blackstar HT-40 Club combo (of zelfs de HT-60...staat een 2x12 combo in Breda te koop voor 550,-). 2 kanalen, waarvan het clean ook écht clean kan blijven en je kan een prima rock/metal sound uit het drivekanaal toveren.

Persoonlijk prefereer ik losse tops en cabs om meerdere redenen:
-lichter per stuk dan een combo
-veelzijdiger, omdat je makkelijker dezelfde top op verschillende cabs kan gebruiken. Dit kan bij de meeste combo's (als ze een speaker out hebben) ook wel, maar dan sjouw je toch weer extra die combo-speaker mee.
-minder stress op de buizen door trillingen (relatief klein pluspuntje)

Er zijn trouwens ook wel diverse Engl combo's te vinden binnen je budget; Screamer of Thunder...al zag ik een 2e hands Sovereign combo staan voor net iets boven je budget, dat is wel een veel serieuzere amp dan de Screamer en Thunder. 4 kanalen, met reverb en 2 master volumes (handig bijv. voor solo's).

Fusion
13 maart 2017, 17:38
Fusion, nee ik wil echt een versterker. Lijkt me toch wel een basic ding om te hebben voor elke gitarist. Ik heb nu de pod XT live al een lange tijd maar ik zit idd ook te kijken voor een GT100 ernaast. Maar ik wil zeker wel een versterker hebben, geen gedoe met koptelefoons op pc's.
Oke duidelijk. Succes

Henri H
14 maart 2017, 10:03
Die Harley Benton speakers zou ik niet aanraden. Maat van me had die ook in combinatie met de 5150 top maar gauw overgeschakeld op de engl v30s. Wat een verschil!Ik dacht dat er 2 V30's in zaten. In de oefenruimte waar ik wel eens oefen, staat er ook een HB-cab met V30's. Het zijn niet mijn favoriete speakers, maar ik krijg er een prima geluid uit.

https://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm?ref=search_prv_4

Dit cabinet heeft twee V30's.

Erik de Perik
14 maart 2017, 11:27
Ik vind dit wel een leuk setje, waar je ook het podium prima mee uit de voeten kunt:

https://www.thomann.de/de/bugera_t50_infinium.htm
of deze
https://www.thomann.de/de/jet_city_amplification_jca50h.htm

in combi met:
https://www.thomann.de/de/bugera_212ts.htm
of deze
https://www.thomann.de/de/jet_city_amplification_24s.htm
of deze
https://www.thomann.de/de/harley_benton_g212_vintage.htm

Leverbaarheid van Bugera lijkt nog een probleempje te zijn.

fred dons
14 maart 2017, 11:58
Ik dacht dat er 2 V30's in zaten. In de oefenruimte waar ik wel eens oefen, staat er ook een HB-cab met V30's. Het zijn niet mijn favoriete speakers, maar ik krijg er een prima geluid uit.

https://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm?ref=search_prv_4

Dit cabinet heeft twee V30's.
de LBX kann niet echt clean (of eigenlijk echt niet :D) Maar de nieuwe LBX II krijgt wel een gescheiden gain regeling per kanaal dus als je die kant opgaat zou ik daar op wachten. hij gaat btw met zijn 15 watt Meer dan hard genoeg in de oefenruimte (dat ding gaat eerder te hard dan te zacht ;)

Speeddemon
14 maart 2017, 17:15
Ik vind dit wel een leuk setje, waar je ook het podium prima mee uit de voeten kunt:

https://www.thomann.de/de/bugera_t50_infinium.htm
of deze
https://www.thomann.de/de/jet_city_amplification_jca50h.htm

of deze
https://www.thomann.de/de/harley_benton_g212_vintage.htm


Die T50 lijkt me nog best grappig.

Kanttekening bij die Jet City trouwens; die heeft de 'inferieure' fx-loop; dat wil zeggen, die is bedoeld voor line-level apparatuur en kan minder goed omgaan met gewone pedalen en is ook anders in het circuit geplaatst (pre-EQ). De kleinere Jet City JCA-22H heeft hier geen last van; fx-loop is post-EQ, pre-Master geplaatst.

Wat betreft die Harley Benton kast; prima kast, prijskwaliteit helemaal goed. Beter ook dan de vergelijkbare Fame kasten (van MusicStore) uit praktische overwegingen; de HB heeft metalen handvaten aan de zijkanten (is dus ook makkelijk met z'n 2en te sjouwen). Die Fame 2x12 heeft maar 1 handvat aan bovenkant. En meestal staat er op Marktplaats wel een 2e hands HB 'Vintage 30' kast voor minder dan 200 euries.

Erik de Perik
14 maart 2017, 17:40
de LBX kann niet echt clean (of eigenlijk echt niet :D) Maar de nieuwe LBX II krijgt wel een gescheiden gain regeling per kanaal dus als je die kant opgaat zou ik daar op wachten. hij gaat btw met zijn 15 watt Meer dan hard genoeg in de oefenruimte (dat ding gaat eerder te hard dan te zacht ;)

Lijkt me wel een one-trick-pony en hij is wat te duur.... ;)


Die T50 lijkt me nog best grappig.

Kanttekening bij die Jet City trouwens; die heeft de 'inferieure' fx-loop; dat wil zeggen, die is bedoeld voor line-level apparatuur en kan minder goed omgaan met gewone pedalen en is ook anders in het circuit geplaatst (pre-EQ). De kleinere Jet City JCA-22H heeft hier geen last van; fx-loop is post-EQ, pre-Master geplaatst.

Wat betreft die Harley Benton kast; prima kast, prijskwaliteit helemaal goed. Beter ook dan de vergelijkbare Fame kasten (van MusicStore) uit praktische overwegingen; de HB heeft metalen handvaten aan de zijkanten (is dus ook makkelijk met z'n 2en te sjouwen). Die Fame 2x12 heeft maar 1 handvat aan bovenkant. En meestal staat er op Marktplaats wel een 2e hands HB 'Vintage 30' kast voor minder dan 200 euries.
Je kunt eventuele pedalen toch tussen gitaar en versterker zetten?

catab
14 maart 2017, 17:55
Ben zelf nu op zoek naar een versterker voor metal.
En heb de tubemeister 18 combo beluisterd.
Ik had geen vergelijking (er stond geen blackstar).
Wel een evh van meer dan 1000 euro.
Maar het geluid stond me op zich wel aan.
ik hoorde niet het echte zware metal maar zou als ik jou was hem wel meenemen als je ergens wat wilt beluisteren.
Mogelijkheden zaten er wel voldoende op, 2 kanalen, vermogen switch etc.
Kost ongeveer 600 euro voor de combo.

Erik de Perik
14 maart 2017, 18:30
Ik denk dat metal om een gesloten speakerkast vraagt.

telerocker
14 maart 2017, 22:08
Ik denk dat metal om een gesloten speakerkast vraagt.

Absoluut. Een open kast is minder tight.

Misery Signals
15 maart 2017, 00:07
Zon kleine EVH is de aanschaf wel waard. Heel die lijn is fenomenaal goed. 600 Euro... voor een doorsnee jonge kerel veel geld maar voor een goede sound/ amp combinatie top/ kast weer net op het randje van te weinig budget...
Grt,

MS

rozh
15 maart 2017, 00:42
Ik heb zelf een tubemeister deluxe 20 gekocht voor 666 euro en een orange cab met 12'' v30 erin (2ehands voor 150 euro), dit is een erg fijne combinatie en kan er van alles op spelen.

bij mijn ouders heb ik nu geen amp staan en omdat ik daar nog wel eens kom zit ik te twijfelen om de nieuwe orange rocker 15 te kopen:
https://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/orange-rocker-15-w-buizen-gitaarversterkercombo

0,5 watt, 1 watt, 7 watt en 15 watt op een 10'' speaker. mooie combo en ik denk dat het echt een fijne amp zal zijn, moet hem nog wel eerst proberen. Hij is wel een beetje aan de prijs vind ik nog maar uiteindelijk zal het me wel waard zijn dnek ik.

Henri H
15 maart 2017, 09:50
Ik denk dat metal om een gesloten speakerkast vraagt.In een wat grotere ruimte, of op een groot podium, is een gesloten kast beter inderdaad, althans dat is mijn ervaring. Het geluid blijft dan beter gebundeld, en krijgt daardoor meer druk.
In een kleine ruimte, en/of als je speakerkast vrij dicht tegen een muur staat, vind ik een open kast fijner, omdat het laag dan beter tot z'n recht komt. De speakerkast kan beter z'n druk kwijt, en het geluid is minder gebundeld, en klinkt dus voller.

Ik heb in mijn (kleine) studio al een jaar of 2 à 3 een stereo(/dual mono) setup staan met twee 2x12 Marshall 1936 kasten. De ene kast is 1/3 open, en de andere gesloten, en ik kan ze dus ook afzonderlijk vergelijken.
Als je er een microfoon voor zet (closed micing), is het verschil niet heel erg groot.

Baker
15 maart 2017, 10:24
Ik zou echt de volgende 2 amps uitproberen in een winkel:
https://www.thomann.de/nl/hugheskettner_tubemeister_18_twelve_combo.htm
https://www.thomann.de/nl/blackstar_ht_studio_20_combo.htm

Mooie hartstikke moderne buizencombo's met alle moderne features.

Speeddemon
15 maart 2017, 13:25
Je kunt eventuele pedalen toch tussen gitaar en versterker zetten?
Niet zo snel met chorus, delay en reverb, als je tenminste met de distortion van de amp speelt.
Die effecten wil je juist in de fx-loop. Phaser en Flanger is een ander verhaal; beide kan en het klinkt anders.
Maar een delaytje tussen gitaar en amp, terwijl de amp high gain doet, neeh...dat klinkt 99 vd 100x bagger.

Fusion
15 maart 2017, 13:47
Maar een delaytje tussen gitaar en amp, terwijl de amp high gain doet, neeh...dat klinkt 99 vd 100x bagger.
Weolnee joh dat heet post-metal-noise-shoegaze-ambient-terror ;)

Henri H
15 maart 2017, 15:17
Niet zo snel met chorus, delay en reverb, als je tenminste met de distortion van de amp speelt.
Die effecten wil je juist in de fx-loop. Phaser en Flanger is een ander verhaal; beide kan en het klinkt anders.
Maar een delaytje tussen gitaar en amp, terwijl de amp high gain doet, neeh...dat klinkt 99 vd 100x bagger.
Klinkt prima, is puur een smaakkwestie naar mijn idee.
Ik vind FX-loops maar een hoop gedoe, nergens voor nodig.

Speeddemon
15 maart 2017, 21:16
Klinkt prima, is puur een smaakkwestie naar mijn idee.
Ik vind FX-loops maar een hoop gedoe, nergens voor nodig.

Volgens mij prees jij zelf in het verleden de 2210/2205's *vanwege* o.a. de aanwezigheid van fx-loop. :soinnocent:

En niks smaak, als je high-gain speelt op de amp zelf, klinkt een delay ERVOOR gewoon ruk. :cheerup:

Misery Signals
16 maart 2017, 07:13
Ik heb al jaren alles in de loop staan. Gebruik wel enkel modulatie effecten en delay. Geen compressor of drive pedaaltje of zo.
Had indertijd een hoop Line6 modulators tussen gitaar en amp staan. Ik vind het toch niet echt anders of beter/ slechter klinken hoor.
Zit ook gedeeltelijk tussen je oren denk ik.
Ik heb wel altijd line level apparaten gebruikt in beide situaties. Mss dat losse pedaaltjes anders reageren...

MS

Henri H
16 maart 2017, 10:57
Volgens mij prees jij zelf in het verleden de 2210/2205's *vanwege* o.a. de aanwezigheid van fx-loop. :soinnocent:
En niks smaak, als je high-gain speelt op de amp zelf, klinkt een delay ERVOOR gewoon ruk. :cheerup:
Dat ligt genuanceerder. ;)
Destijds gebruikte ik een Rocktron Replifex, en zonder FX-loop kun je daar niks mee. In zo'n geval is het dus een uitkomst, maar we hadden het over losse pedaaltjes, en zeker als je (zoals ik) een versterker gebruikt die van zichzelf niet zoveel gain heeft, en je de modulatiepedalen na de boosters, distortions en overdrives plaatst, is er niks aan de hand.
Bovendien ben ik het nog steeds niet met je eens, want het hangt enorm af van wat je bedoeling is; wil je een supercleane, misschien zelfs wel klinische delay, dan is een FX-loop wellicht een aanrader, maar voor een beetje eenvoudige delay tijdens een rock-georiënteerde solo, voldoet een simpele Ibanez DL10 of een BOSS DD3 meer dan voldoende.
:cheerup:
;)

Speeddemon
16 maart 2017, 11:22
maar we hadden het over losse pedaaltjes, en zeker als je (zoals ik) een versterker gebruikt die van zichzelf niet zoveel gain heeft, en je de modulatiepedalen na de boosters, distortions en overdrives plaatst, is er niks aan de hand.Bovendien ben ik het nog steeds niet met je eens, want het hangt enorm af van wat je bedoeling is; wil je een supercleane, misschien zelfs wel klinische delay, dan is een FX-loop wellicht een aanrader, maar voor een beetje eenvoudige delay tijdens een rock-georiënteerde solo, voldoet een simpele Ibanez DL10 of een BOSS DD3 meer dan voldoende.
:cheerup:
;)
Zit nou niet er iets anders van te maken.

Mijn statement was heel duidelijk; met HIGH-GAIN klinkt een delay tussen gitaar en amp (wanneer je de high gain uit de AMP zelf haalt) 99 vd 100 keer ruk.

HIGH GAIN uit de amp. Denk aan Diezel, Engl, EVH, Mesa Mark series (die sowieso vaak hun loops zelfs post master volume hebben), Marshall JVM's, Soldano, etc.

Dat was en blijft mijn stelling.

Niet 'rock-georiënteerd', niet 'super clean', blabla.De repeats vervormen heel lelijk als je de delay niet in de fx-loop gooit.
Pas op het moment dat de drive uit de pedalen vóór de delay komt, dan wordt 't een ander verhaal.

In deze wereld vol Trumps, Wildersen en Ruttes zou het fijn zijn als meer mensen hun ongelijk eens kunnen toegeven. :soinnocent: ;)

Henri H
16 maart 2017, 12:08
Haha, ik zou m'n ongelijk direct toegeven als ik vind dat ik ongelijk heb.
Ik geef juist aan dat het genuanceerder ligt, en geef daar argumenten voor, maar jij komt met een stellige mening, alsof het de enige waarheid is.
Misschien zou jij het 's kunnen proberen om je ongelijk toe te geven, want misschien is er wel meer dan één waarheid. :ok:

Speeddemon
16 maart 2017, 12:20
Haha, ik zou m'n ongelijk direct toegeven als ik vind dat ik ongelijk heb.
Ik geef juist aan dat het genuanceerder ligt, en geef daar argumenten voor, maar jij komt met een stellige mening, alsof het de enige waarheid is.
Misschien zou jij het 's kunnen proberen om je ongelijk toe te geven, want misschien is er wel meer dan één waarheid. :ok:
Mijn specifieke stelling is waar en duidelijk, dus waarvoor zou ik mijn ongelijk moeten toegeven?

Ik was vanaf het begin duidelijk over het feit dat een fx-loop een duidelijke meerwaarde heeft bij high-gain amps en dat is ook waar de topicstarter naar zoekt; metal-sounds.

Hier begon het:

Ik schreef:
Maar een delaytje tussen gitaar en amp, terwijl de amp high gain doet, neeh...dat klinkt 99 vd 100x bagger.

Jij schreef:
Klinkt prima, is puur een smaakkwestie naar mijn idee.
Ik vind FX-loops maar een hoop gedoe, nergens voor nodig.

Dus....?! :soinnocent:

Henri H
16 maart 2017, 12:50
Mijn specifieke stelling is waar en duidelijk, dus waarvoor zou ik mijn ongelijk moeten toegeven?

....Ik herhaal: Omdat er misschien wel meer waarheden zijn.
Ik vind het geen probleem, en vind het goed klinken als ik een DL10 vóór een high gain amp heb staan.
Heb ik dan ongelijk ofzo? Is toch gewoon een kwestie van smaak?!

D3nnis
16 maart 2017, 16:03
Niet zo snel met chorus, delay en reverb, als je tenminste met de distortion van de amp speelt.
Die effecten wil je juist in de fx-loop. Phaser en Flanger is een ander verhaal; beide kan en het klinkt anders.
Maar een delaytje tussen gitaar en amp, terwijl de amp high gain doet, neeh...dat klinkt 99 vd 100x bagger.

Weet je wat typisch is?
Ik heb twee high gain versterkers, een Soldano en een Mesa.
Line6 DL4 gehad, klonk ruk op de high gain kanalen tussen gitaar en amp (en in de fx loop wilde die niet, te hoog level, vooral bij de soldano omdat die niet regelbaar is).
Daarna een Timefactor gehad. Klinkt klote tussen gitaar en amp op de gain kanalen.

Maar ik heb nu een boss dm-2w, en die klinkt eigenlijk heel lekker tussen gitaar en amp, op de gain kanalen. Ik snap er geen flikker van waarom deze dan wel en die anderen niet, maar het is zo.
O

fred dons
16 maart 2017, 17:05
Eddie van H. gebruikt zijn delay voor de amp (de effect loop is btw tamelijk ruk in de 5150) en voor hem werkt het , het scheelt wel per delay en per amp soms klinkt dat inderdaad gewoon ruk.
Ik heb zelf een voorkeur voor de delay in de loop maar in als ik in een EVH stemming ben dan gaat de phaser en delay voor de vervorming en alleen de reverb in de loop

Speeddemon
16 maart 2017, 18:09
Weet je wat typisch is?
Ik heb twee high gain versterkers, een Soldano en een Mesa.
Line6 DL4 gehad, klonk ruk op de high gain kanalen tussen gitaar en amp (en in de fx loop wilde die niet, te hoog level, vooral bij de soldano omdat die niet regelbaar is).
Daarna een Timefactor gehad. Klinkt klote tussen gitaar en amp op de gain kanalen.

Maar ik heb nu een boss dm-2w, en die klinkt eigenlijk heel lekker tussen gitaar en amp, op de gain kanalen. Ik snap er geen flikker van waarom deze dan wel en die anderen niet, maar het is zo.
O

Die Boss DM-2W is analoog. Wie weet dat dat nog iets uit maakt?

@Fred dons; je bedoelt de oude 5150 toch? De nieuwe (5150III) heeft een prima loop.
Phaser vóór de amp vind ik idd ook fijner voor de subtiliteit. In de loop neemt ie alles over. Chorus kan allebei, als je clean speelt of met lichte drive.

Ik zal thuis nog wel eens wat testen (8 tube amps hier en een stuk of 15 delaypedalen, maar ja... 'smaakkwestie' hè? :soinnocent: ).

telerocker
16 maart 2017, 18:31
Ik gebruik mijn Maxon AD-9 Pro voor de amp, ook met bakken gain. Dat werkt goed. Wel natuurlijk de delaylevel goed instellen.

Henri H
16 maart 2017, 20:57
... maar ja... 'smaakkwestie' hè? :soinnocent: ).P'cies. :hippie:
Het (type) delaypedaal doet er ook zeker toe! Allemaal smaak.

Geldt voor zoveel dingen, de één vindt een DS1 helemaal te gek, of een Distortion+ reissue, ik kan er helemaal niks mee, behalve zo'n snerpend vies k*tgeluid eruit halen, tja... kwestie van smaak.

Tubescreamertje en/of een boostertje voor een opbrekende Marshall, dat is voor mij high gain heaven!
Delaytje ertussen, en gaan met die banaan, heerlijk, en al helemaal als je de enige gitarist van de band bent.

Erik de Perik
17 maart 2017, 01:25
P'cies. :hippie:
Het (type) delaypedaal doet er ook zeker toe! Allemaal smaak.

Geldt voor zoveel dingen, de één vindt een DS1 helemaal te gek, of een Distortion+ reissue, ik kan er helemaal niks mee, behalve zo'n snerpend vies k*tgeluid eruit halen, tja... kwestie van smaak.

Tubescreamertje en/of een boostertje voor een opbrekende Marshall, dat is voor mij high gain heaven!
Delaytje ertussen, en gaan met die banaan, heerlijk, en al helemaal als je de enige gitarist van de band bent.

Ik denk niet dat dit een echte high gain setup is. Wat ik overigens in dit hele verhaal mis is de EQ, want met een goed ingestelde grafische EQ kun je juist dat strakke, klankloze metal geluid creëren.

Dutch66
17 maart 2017, 08:54
De repeats van een analoge delay bevatten aanmerkelijk minder hoog, dat is (helaas?) inherent
aan hun werking (bucket brigade). Echter front-end in een amp zitten de individuele repeats daardoor
wat minder 'in de weg', zeker bij een gainy amp.

Veel digitale delay's hebben natuurlijk ook een 'analog of tape' standje, dat werkt vaak al iets beter,
maar is het toch ook niet helemaal wat mij betreft.

Speeddemon
22 maart 2017, 22:18
De repeats van een analoge delay bevatten aanmerkelijk minder hoog, dat is (helaas?) inherent
aan hun werking (bucket brigade). Echter front-end in een amp zitten de individuele repeats daardoor
wat minder 'in de weg', zeker bij een gainy amp.

Veel digitale delay's hebben natuurlijk ook een 'analog of tape' standje, dat werkt vaak al iets beter,
maar is het toch ook niet helemaal wat mij betreft.

Heb het getest met zowel analoge als digitale delays;
-ik blijf bij m'n stelling; het klinkt gewoon matig op high gain heads. De repeats hebben een gek hoog randje, wat bijna ring-mod achtig aandoet, als je een bend-up doet.
Analoge delays doen het ietsje beter, maar niet zaligmakend. En de repeats en delay level moeten ook erg laag staan, om de sound aanvaardbaar te houden.

arjanb01
23 maart 2017, 06:16
Het topic ging over de zoektocht van de ts naar een amp voor hardrock of metal en het is overgegaan in delays voor de gitaar of in de fx loop. Bijzonder....
Wat heeft de ts nu gekozen?

Henri H
23 maart 2017, 14:02
Heb het getest met zowel analoge als digitale delays;
-ik blijf bij m'n stelling; het klinkt gewoon matig op high gain heads. De repeats hebben een gek hoog randje, wat bijna ring-mod achtig aandoet, als je een bend-up doet.
Analoge delays doen het ietsje beter, maar niet zaligmakend. En de repeats en delay level moeten ook erg laag staan, om de sound aanvaardbaar te houden.Je begon met "compleet ruk" o.i.d., nu gaat het al van matig naar aanvaardbaar. Durf te wedden dat je over een maandje geen verschil meer hoort. ;)

Probeer 's een Ibanez DL10 voor je high gain amp, best een prima sound hoor, hoe simpeler de delay, hoe beter de sound naar mijn idee, bij een high gain amp dan hè!
Ik gebruik zelf een Timeline, maar dan voor een opbrekende (standje AC/DC) Marshall.
Voor een eenvoudige delay tijdens high gain solo's, gebruik ik de digitale stand, level en feedback niet te hoog (smaakkwestie).


Het topic ging over de zoektocht van de ts naar een amp voor hardrock of metal en het is overgegaan in delays voor de gitaar of in de fx loop. Bijzonder....
Wat heeft de ts nu gekozen?Boeien! :D

Speeddemon
23 maart 2017, 17:02
Hey Henri...

http://3.bp.blogspot.com/-C-RMQdefFS4/UME9qlLdkRI/AAAAAAAADGc/byQNb9vmkN4/s1600/smiley-face-flipping-the-bird_design.png

ik was diplomatiek. Nogmaals, 't is bagger/niet veel soeps/matig. En dat uitgerekend de persoon die tig keer extra nuances bij mijn stelling bij de haren erbij trekt MIJ vervolgens op semantiek probeert te pakken...:stop:
Fuck off, buddy.

Probeer 't zelf eens andersom; analoge of digitale delay in een fx-loop.
En ik heb al 89 pedalen thuis liggen; geen zin om er ook nog eens een DL10 bij te halen. Heb wel wat beters te doen.

telerocker
23 maart 2017, 17:57
Als je een goede loop hebt, is een delay in de loop vaak te verkiezen bij een highgainamp. Maar ten eerste is de loop van mijn Orange RV50 niet de beste, kortom, da's een tonesucker. Ik beken ook dat ik toenemende mate lijdt aan desidiam recesseras ofwel onvervalste luiheid. Ik zet mijn bak er dus voor.

richwoodplayer
23 maart 2017, 18:39
ben zelf erg te spreken over de Marshall JVM, je kan de 4 channel versie nemen, maar als je alleen voor de zwaardere genres gaat is de 2 channel versie ook erg goed!

Speeddemon
24 maart 2017, 10:14
ben zelf erg te spreken over de Marshall JVM, je kan de 4 channel versie nemen, maar als je alleen voor de zwaardere genres gaat is de 2 channel versie ook erg goed!
Maar de TS heeft een budget van 600 euro en zoekt rond de 15-20W...dan is een JVM onhaalbaar of overkill, volgens mij.

Zeker aangezien er ook nog een speaker(cab) bij moet.
Wat dat betreft, er staan nu volgens mij 2 Blackstar combo's op marktplaats (HT60 en HT40), binnen budget. Een oude Marshall buizencombo (4210 enzo) zou soms ook nog kunnen. 2 kanaals, met fx-loop.
Persoonlijk zou ik voor dat geld alleen eerder richting een Jet City 20W topje + 2x12 cab gaan; kun je er ook nog eens mee optreden indien nodig. Maar het clean is niet echt 100% clean dan. Die Blackstar combo's kunnen dat wel en hebben ook nog eens een reverb aan boord (digitaal en schakelbaar tussen bright en dark).

ateng
24 maart 2017, 10:16
Over het algemeen plaats je een delay meestal achter de preamp dus in een fx loop. Vooral bij high gain versterker gaat het niet in de weg zitten en zijn de repeats gedefinieerder en in "controle" zeg maar.
Maar tis inderdaad ook een smaakkwestie en met wat voor delay je speelt want een digitale voor de amp klinkt niet maar een analoog kan super klinken. Er zijn geen regels voor fx chain, gebruik je oor en gaan met die banaan.


https://www.youtube.com/watch?v=sTIHC86sDZo

Henri H
24 maart 2017, 13:42
Hey Henri...

http://3.bp.blogspot.com/-C-RMQdefFS4/UME9qlLdkRI/AAAAAAAADGc/byQNb9vmkN4/s1600/smiley-face-flipping-the-bird_design.png

ik was diplomatiek. Nogmaals, 't is bagger/niet veel soeps/matig. En dat uitgerekend de persoon die tig keer extra nuances bij mijn stelling bij de haren erbij trekt MIJ vervolgens op semantiek probeert te pakken...:stop:
Fuck off, buddy.

Probeer 't zelf eens andersom; analoge of digitale delay in een fx-loop.
En ik heb al 89 pedalen thuis liggen; geen zin om er ook nog eens een DL10 bij te halen. Heb wel wat beters te doen.Wist niet dat je kwaad werd. :cheerup:

Als jij het mooier/beter vindt om je delay in de loop te gooien, moet je dat vooral doen. :ok:
Maar het lijkt me beter om een mening niet als de enige waarheid te verkondigen.

Laten we het hier maar bij laten vriend!

Misery Signals
24 maart 2017, 19:48
Zo liggen kemphanen over de positie van een pedaal... Volgens mij moeten jullie basic al gewoon een kutsound hebben haha! 😜🙄
Go 5150iii !

MS

grayfink
24 maart 2017, 20:38
Ik zou mijn Peavey Valveking MKII 20 watt combo die ik op marktplaats heb staan voor te veel geld (maar daarom is er onderhandelmarge) kunnen spammen, maar ja, dat wordt vast niet gewaardeerd. :confused:

Speeddemon
24 maart 2017, 23:36
Zo liggen kemphanen over de positie van een pedaal... Volgens mij moeten jullie basic al gewoon een kutsound hebben haha! ����
Go 5150iii !

MS

Ehm, mede-Ironball gebruiker...tu quoque, Brute? :makeup:

Misery Signals
25 maart 2017, 09:17
Was maar een grapje hoor 😘 Mij maakt die positie zelf minder uit, ik vind het zelf belangrijk dat als mijn pedalenbak afstaat hij uit mijn gitaarsignaal verdwijnt. Zou dus nooit een amp willen zonder schakelbare fx loop. Mijn SLO en Einstein hebben beiden daar een mod voor ondergaan.
Ik heb geen Ironball...? Nooit een Engl gehad 😃
Maar... Van die kleine bakjes vind ik zon 5150iii erg goed, een Laboga The Beast trouwens ook...

MS

Speeddemon
25 maart 2017, 09:28
Was maar een grapje hoor �� Mij maakt die positie zelf minder uit, ik vind het zelf belangrijk dat als mijn pedalenbak afstaat hij uit mijn gitaarsignaal verdwijnt. Zou dus nooit een amp willen zonder schakelbare fx loop. Mijn SLO en Einstein hebben beiden daar een mod voor ondergaan.
Ik heb geen Ironball...? Nooit een Engl gehad ��
Maar... Van die kleine bakjes vind ik zon 5150iii erg goed, een Laboga The Beast trouwens ook...

MS

Dan bedoelde ik iemand anders. :dontgeti:
Ik denk er trouwens precies zo over; schakelbare fx-loop voor amps die ik live gebruik is voor mij een must. Zowel m'n Invader 100, Sig:X als 5150III 50W hebben die.

Waar heb je die mod laten doen trouwens voor je SLO en Einstein? Heb nog een andere Engl die 't wel kan gebruiken.

Misery Signals
25 maart 2017, 14:31
Bij Music Center in Tielt, Belgie... wel ver voor jou Wss? Rik is een Pietje Precies. Hem vertrouw ik daarin. Bij mijn SLO en de Einstein zitten de mods telkens in de Line Out Jack. Die dingen gebruik ik toch niet en werden zo external switchable gemaakt.
Was telkens een 125-150 Euro geloof ik. Bij de Einstein was het iets duurder omdat die twee fx-loops heeft.
Rik is ook schappelijk qua afspraak. Als je van ver komt en je overlegt eerst, doet hij de mod terwijl je even gaat shoppen.

MS

Ronno
30 maart 2017, 11:17
Heel veel verschillende amps raden jullie nu aan haha mooi hoor, ik ga sowieso een dag lekker testen. Ik denk er nu toch weer aan om een head met cabinet te nemen (ja ik weet het ben een twijfelkont) ik had deze 2 gezien:

http://www.maxguitarstore.com/products/mesa-boogie-1x12-lone-star-19-cabinet/
http://www.maxguitarstore.com/products/blackstar-ht-1-rh-ltd/

Zou dit misschien een leuke combo kunnen zijn?

Henri H
30 maart 2017, 11:45
Je bedoelt een leuke combi?

Die versterker is maar 1W? Voor thuis is dat ideaal waarschijnlijk, maar voor de oefenruimte te weinig.
Speakerkast is een goeie volgens mij, hoewel ik persoonlijk niet zo'n fan ben van de Shadow speaker, beetje saai vind ik hem, heeft wel wat van een V30, maar net wat minder schel in het midhoog volgens mij.

herrieman
30 maart 2017, 12:51
Ook ik adviseer een 2ehandse 5153 50W
En als het zachter en lichter mot de 5150 LBXII of een 2e handse LBX