PDA

View Full Version : Matige kwaliteit van de ontwerpen



Theije
29 juli 2003, 22:44
Ik zat net ff alle tot nu toe ingezonden ontwerpen te bekijken maar ik vind ze van matige kwaliteit, de nadruk ligt nog steeds op gekke modellen maar de beschrijvingen en beargumentatie zijn vaak niet of nauwelijks aanwezig.
Maar ik zal niet zeuren ik ben iig blij dat de looptijd verlengt is want ik schiet niet erg op door tijdsgebrek, maar gaat goed komen :D

Kasper
29 juli 2003, 22:57
Zal wel te maken hebben met het feit dat iedereen wel weet wat hij/zij mooi vind aan een gitaar, maar niet echt 100% weet waaruit hij gemaakt moet zijn. Niet iedereen is gitaarbouwer van beroep en weet wat de mogelijkheden zijn :wink:

Anders Destium
29 juli 2003, 23:00
Tja, ik heb wel een aardig verhaal opgehangen (vind ik zelf :wink: ) Al heb ik het ontwerp van Kisakae (photoshop is niet mijn sterkste kant), de meeste specs zouden hetzelfde zijn op mijn ideale bijl :)

En de kwaliteit: Het is lastig om met iets origineels te komen, de meeste mensen hebben een bestaande gitaar als ideaalbeeld, niet een innovatief ontwerp. Van objectiviteit is dan ook meestal geen sprake (Je ziet nogal veel soloists, les pauls, tele's, jaguars enz voorbij komen :wink: ), de jury zal hier doorheen moeten prikken :lol:

Ic3gl0vE
29 juli 2003, 23:08
ik vind dat het bij velen vooral aan creativiteit ontbreekt.

Jerry
30 juli 2003, 14:54
Tis nogal moeilijk om een copmpleet origineel ontwerp te bedenken, qua vorm, omdat de meest logische en speelbare vormen al bestaan en dan kom je al snel bij gekke vormen.

Mitch
30 juli 2003, 15:09
+1. Als je niet wil doen wat al gedaan is zul je gauw in de rariteiten verzanden. Zie mij dan maar als niet creatief als ik een bestaand model naar eigen inzicht verbouwd heb tot iets persoonlijks.
Trouwens, dat gezeur over eigen ontwerp... Swan zat daar bij ieder ontwerp ook zo lekker commentaar op te geven....de opdracht is toch om je DROOMgitaar samen te stellen, de opdracht is niet om per se met een geheel eigen ontwerp te komen. Dan hadden ze het wel Ontwerpgitaar genoemd i.p.v. Droomgitaar :D

Ic3gl0vE
30 juli 2003, 15:12
Tis nogal moeilijk om een copmpleet origineel ontwerp te bedenken, qua vorm, omdat de meest logische en speelbare vormen al bestaan en dan kom je al snel bij gekke vormen.

Daar heb je gelijk in, maar aan een strat, les paul of tele waar alleen de elementen van veranderd zijn is NIETS aan originaliteit te bekennen.

alhambra
30 juli 2003, 15:20
Hm tot nu toe vind ik het ook nog niet veel soeps, tis of idd een bestaande gitaar met een andr kleurtje ne andere elementen of een bestaande gitaar met wat knip en plak werkt. Terwijl je van alles kan verzinnen en het hoeft niet eens te bestaan, mij lijkt een ingebouwde koelkast b.v. erg belangrijk maar denk is aan allerlei effecten auto tunings wat je maar wil. Het is dat ik niet zit te wachten op een cursus gitaarbouw anders wist ik het wel. Kijk een programmeerdare gitaar die b.v. net als bij dure auto's zich aanpast aan je wensen dat is het toch wel.
Stel in dikke hals fout uiterlijk bandana en hup je hebt een explorer, of TOON (ghehehe yeah right) en moet lijken op broodrooster uit de 60tis en je hebt een strat. Zie je wel alles kan.

roppie
30 juli 2003, 15:39
Ok maar knippen plakken is toch ook vaak het makkelijkst? ik ben niet iemand die al te handig is met computers en ik had nog nooit van photoshop gehoord dus ik ben wat gaan pielen met wat getekende ontwerpen die ik al had en dat is er uitgekomen. En om nou helemaal m'n eigen elementen te gaan ontwerpen?! bijna alle merken gebruiken toch ook bestaande pickups? Misschien dat er inderdaad iets innovatievers verwacht werd dan alleen een zelfontworpen body en pickupcombinatie. Maar ik kan me herinneren dat ook de haalbaarheid van de ontwerpen werd meegewogen. Een ontwerp dat gebruik maakt van bestaande principes is veel haalbaarder dan een compleet innovatief instrument...maar goed.

Theije
30 juli 2003, 17:53
Ik bedoelde met weinig orgineel niet dat je geen bestaande modellen mag gebruiken, liever wel, want die vage vormen die bedacht worden zijn echt spuug lelijk.
En idd alle bespeelbare modellen zijn al reeds bedacht dus wees orgineel in je materialen en setup en minder in de vorm want dat komt de bespeelbaarheid niet echt ten goede.

nirvana
30 juli 2003, 18:49
Ik heb mij op geen enkele gitaar gebaseerd, buiten de pickups en de nek dan. Alleen had ik wel geen zin om er een heel verhaal bij te gaan verzinnen :D

Theije
30 juli 2003, 18:58
Ik heb mij op geen enkele gitaar gebaseerd, buiten de pickups en de nek dan. Alleen had ik wel geen zin om er een heel verhaal bij te gaan verzinnen :D

Die hoef je ook niet te verzinnen :D op basis van dat verhaal had je je gitaar moeten ontwerpen.

Swan
30 juli 2003, 19:03
Swan zat daar bij ieder ontwerp ook zo lekker commentaar op te geven....de opdracht is toch om je DROOMgitaar samen te stellen, de opdracht is niet om per se met een geheel eigen ontwerp te komen. Dan hadden ze het wel Ontwerpgitaar genoemd i.p.v. Droomgitaar :D


dan hadden ze het wel "''post de gitaar die je het mooist vind"' genoemd.. en daar hebben we al n paar topics mee gehad....een bestaande gitaar nemen en zeggen watvoor PUs er in moeten is geen ontwerpen.

nirvana
30 juli 2003, 19:03
Dat verhaal is te saai voor woorden en daar wil ik jullie en jury niet mee lastig vallen. Ik heb gewoon gezorgd dat alles goed zichtbaar was op de figuur. Alles wat niet duidelijk was heb ik er dan in my so called verhaaltje bijgezet.

nirvana
30 juli 2003, 19:10
Welke vinden jullie dan tot hiertoe her origineelste?

Swan
30 juli 2003, 20:21
ik vind t tot nu toe ook nogal tegenvallen heel eerlijk gezegd, al wordt t niveau de laatste 2 weken wel wat beter