PDA

View Full Version : Les paul classic 2017 hoge e snaar ' flikt' eraf



samdevos
5 maart 2017, 08:55
Beste Mensen ,
Ik heb hier een gloednieuwe les paul classic 2017 aangeschaft allemaal top enzo
maar alleen heb ik nogal een probleem met de hoge e snaar op de 1ste 3 frets , als je daar pull offs op doet schiet de snaar zo van de rand van de fret . Vrij irritant ik moet zeggen dat het nog de 009 's snaren zijn die erop liggen dus mss helpt een stuggere snaar wel. In ieder geval lees ik dat dit nogal een algemeen probleem is . of mss moet ik me gewoon aanpassen aan de gitaar . ik ben fender , gretsch gewend....

iemand ervaring mee?

Duhsjaak
5 maart 2017, 09:02
Ik heb geen ervaring met een 2017 LP.
Maar als ie gloednieuw is en een issue heeft, dan zou ik contact opnemen met de leverancier en met diegene afstemmen of de gitaar wordt aangepast of geruild.

Als jij ervan bent overtuigd dat je geen bijzonder rare dingen uithaalt op die gitaar, moet ie gewoon functioneren. Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

barno
5 maart 2017, 09:11
Dat is toch eentje met (binding)nibs? Dat wil zeggen dat de snaar al niet echt kortbij de rand kan liggen. Maar verder heeft het idd ook met speelstijl te maken. de pull offs daar iets gecontroleerder doen, en idd tochmaar wat dikkere snaren proberen

MikeD
5 maart 2017, 10:38
ik vermoed dat je de pull-offs dus doet van 'boven-naar-beneden' en dan trek je de snaar idd theoretisch fractioneel naar de rand van de toets. de remedie zou dan wellicht kunnen zijn de pull-offs 'van-beneden-naar-boven; te doen. Dat vraagt om aanpassing van je speeltechniek en als je het al jarenlang (ik vermoed probleemloos) 'van beneden naar boven' hebt gedaan, kan dat moeten omschakelen 'vervelend' zijn .

the sure thing
5 maart 2017, 12:53
Mijn Gibson LP had dat ook. De topkam laten aanpassen toen was het weg.

D3nnis
5 maart 2017, 12:55
Of gewoon iets minder enthousiast pull off-en.
Maar ik vraag me af of daar het probleem zit, omdat het specifiek de eerste 3 frets betreft.
Is bijvoorbeeld de topkam wel goed, of zit de hoge e misschien te dicht op de rand of zo?
Of is de afschuining van de nibs (&frets) wat te enthousiast gedaan in dat gebied?

Erik de Perik
5 maart 2017, 13:35
Lijkt me niet normaal, er vanuit gaande dat je dit niet met andere gitaren hebt en zoals Gus al schreef: ga er mee terug naar de winkel.

mountainman
5 maart 2017, 13:52
Ik ben toch een andere mening toegedaan. Volgens mij is het wel normaal, vooral als je voorheen een langere mensuur (dus hogere snaarspanning) gewend was. Dan is het toch echt een kwestie van speeltechniek aanpassen.

Ook bij Gibson moeten ze dit beseffen. Anders zouden ze die HP serie toch niet uitrusten met een bredere hals speciaal voor shredders? Ik neem tenminste aan dat jij de gewone T serie hebt?

Het is alleen zo jammer dat op een HP ook allerlei andere features zitten waar je niet op zit te wachten.

D3nnis
5 maart 2017, 13:59
Ik ben toch een andere mening toegedaan. Volgens mij is het wel normaal, vooral als je voorheen een langere mensuur (dus hogere snaarspanning) gewend was.

Als dat al zo zou zijn, zou dat niet alleen bij de eerste 3 posities zijn.

mountainman
5 maart 2017, 14:03
Als dat al zo zou zijn, zou dat niet alleen bij de eerste 3 posities zijn.

Jawel, want daar oefen je de meeste kracht uit voor een pull-off.

Dit is gebaseerd op mij eigen ervaring en ik heb genoeg gitaren om die verschillen te merken. Maar aan de andere kant is het ook gewoon een mening dus doe ermee wat je wil. ;)

Edit: Overigens, boven positie 3 zul je niet vaak een pull-off doen naar een open snaar.

D3nnis
5 maart 2017, 14:22
Nee, niet naar een open snaar, maar die situatie is toch niet gek veel anders dan bv een pull off doen van de 10e naar de 7e postitie, om eens wat te noemen?

Maar misschien heb ik makkelijk lullen, ik heb van dit verschijnsel nog nooit last gehad (ook met pull offs van bv 12e positie naar losse snaar, bij een LP met nibs, met 010 snaren in Eb niet).

benwave
5 maart 2017, 14:40
Beste Mensen ,
Ik heb hier een gloednieuwe les paul classic 2017 aangeschaft allemaal top enzo
maar alleen heb ik nogal een probleem met de hoge e snaar op de 1ste 3 frets , als je daar pull offs op doet schiet de snaar zo van de rand van de fret . Vrij irritant ik moet zeggen dat het nog de 009 's snaren zijn die erop liggen dus mss helpt een stuggere snaar wel. In ieder geval lees ik dat dit nogal een algemeen probleem is . of mss moet ik me gewoon aanpassen aan de gitaar . ik ben fender , gretsch gewend....

iemand ervaring mee?

Standard zit vanuit de fabriek op een Gibson een 0.010 set. En ik heb ook sterk het idee dat het aan je speelstijl ligt.

mountainman
5 maart 2017, 14:46
@D3nnis: Als je van positie 10 naar 7 gaat dan compenseer je de druk op positie 7 zodat de snaar er niet afglijdt. Bij een open snaar gaat dat niet.

M.b.t. een pull-off van positie 12 naar een open snaar, dat doe je met een hele lichte pull-off toch? Anders zul je er zeker afglijden. Wat ik dus wil zeggen is dat de pull-off kracht die nodig is voor iedere positie voorgeprogrammeerd is in je vingers. En dat kan verschillen afhankelijk van mensuur, snaardikte etc. Aan een nieuwe gitaar moet je altijd even wennen.

Maar goed, als die nieuwe gitaar niet bevalt dan kan de TS ook gewoon teruggaan naar de winkel en uitproberen wat dan wel lekker speelt.

benwave
5 maart 2017, 15:12
Toevallig heb ik een paar weken geleden ook een Classic aangeschaft
De snaar ligt ruim 3 mm van de rand af bij fret 1.

D3nnis
5 maart 2017, 15:19
M.b.t. een pull-off van positie 12 naar een open snaar, dat doe je met een hele lichte pull-off toch? Anders zul je er zeker afglijden.

Zit wat in; maar volgens mij doe ik altijd "lichte" pull offs.

Ik zat wel nog te denken, bij de eerste paar frets is het vrij waarschijnlijk dat je een pull off naar de open snaar doet met je wijsvinger. Hoger op de hals is het -althans bij mij- middel-, ringvinger of pink. Dat zou vwb techniek weleens een verschil kunnen zijn.
Aan TS: Als je de pull of in de derde positie met een andere vinger doet, heb je het probleem dan ook?

no 1 hops
5 maart 2017, 16:27
Dat is toch eentje met (binding)nibs? Dat wil zeggen dat de snaar al niet echt kortbij de rand kan liggen. na een keer een gitaar te hebben gehad waarvan de frets veel te ver afgeschuind waren mijzelf aangewend bij refret de fret haaks op de toets te laten eindigen en als afgeronde bolletjes af te werken. je houd dan toch nog wat extra fret einde over

apekop
6 maart 2017, 09:47
ik vermoed dat je de pull-offs dus doet van 'boven-naar-beneden' en dan trek je de snaar idd theoretisch fractioneel naar de rand van de toets. de remedie zou dan wellicht kunnen zijn de pull-offs 'van-beneden-naar-boven; te doen.

Lijkt me niet de bedoeling dat als je geen problemen hebt op andere gitaren je voor drie frets je pull-off techniek moet gaan aanpassen op 1 specifieke gitaar. Sowieso is het heel onhandig en ongewoon om pull-offs te doen op de manier je jij beschrijft.

Ik denk dat er een probleem met de gitaar is en dat de snaar in de lage positie te dicht langs de hals loopt. Of de fret is te schuin afgevlakt, of iets met de topkam. Dus ik zou er gewoon even naar laten kijken. Op afstand beoordelen op een forum werkt ook niet echt.


Overigens, boven positie 3 zul je niet vaak een pull-off doen naar een open snaar.

jawel hoor!

samdevos
6 maart 2017, 16:01
Ik heb nu er 011 opgelegd en het is al een stuk beter. Denk dat het gewoon wat wennen is.

Da Vinci
12 maart 2017, 09:58
ik vermoed dat je de pull-offs dus doet van 'boven-naar-beneden' en dan trek je de snaar idd theoretisch fractioneel naar de rand van de toets. de remedie zou dan wellicht kunnen zijn de pull-offs 'van-beneden-naar-boven; te doen.




Edit: Overigens, boven positie 3 zul je niet vaak een pull-off doen naar een open snaar.

Nou... ik kan me wel wat gevallen voorstellen waarbij je bij een D akkoord even een sus 4 toevoegt, die door een pull-off terug naar D, nog een pull-off naar de sus 2 om daarna weer op een volledige D te eindigen. Hoeveel popnummers moet ik noemen waar dat in zit?
Dan zit je toch redelijk wat off te pullen daar in die bovenste regionen. En hoe je dat vanuit de positie van beneden naar boven zou moeten doen is mij een raadsel.

jutter
12 maart 2017, 12:11
Ik heb nu er 011 opgelegd en het is al een stuk beter. Denk dat het gewoon wat wennen is.

Heb je ook foto's van waar hij eraf flikkert? Kan namelijk zomaar zijn dat de snaren te dicht langs de kant liggen.

Erik de Perik
12 maart 2017, 12:24
Zou er nog garantie op zitten?

MikeD
12 maart 2017, 12:57
Lijkt me niet de bedoeling dat als je geen problemen hebt op andere gitaren je voor drie frets je pull-off techniek moet gaan aanpassen op 1 specifieke gitaar. Sowieso is het heel onhandig en ongewoon om pull-offs te doen op de manier je jij beschrijft.






Bij nader inzien ben ik geneigd je gelijk te geven….