PDA

View Full Version : HNGD: Brandin Jan Akkerman Personal II



postbus31
3 maart 2017, 19:35
Al sinds ik een paar jaar geleden bij Qguitars een keer op deze Brandin heb mogen spelen heftig GAS voor de gitaar.
Een nieuwe was prijstechnisch voor mij onbereikbaar maar ik heb nu eindelijk eens geluk op marktplaats en zie daar, mijn droomgitaar 😊
Nummer 8 van de serie van 100 handgebouwde exemplaren
Mint condition, met certificaat en koffer.

De Gibson Les Paul Personal van Jan Akkerman (die door Hammer en Heins flink aangepast was) stond aan de basis van de Brandin. Jan was vanaf het begin zeer nauw betrokken bij de ontwikkeling. Enkele artikelen over de ontwikkeling en bouw zijn hier te vinden btw: http://www.qguitars.nl/NL/downloads/artikelen-magazines/

Blij mensch.

Specs:

Mahonie body met tijgerstreep maple top
3-delige mahonie neck
Ebben toets
Kluson tuners
Gotoh brug met graphtech zadels
TV-Jones en Steffsen pickups

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170303/d5c5b81fb196e43b5ac0d8388711acd6.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170303/df81f9a201e252ad2842e5f22743d99c.jpg




Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Hendriks
3 maart 2017, 19:40
Gefeliciteerd , klinkt gewoon erg goed , ik heb Ruben Hoeke erop horen spelen.

arjanb01
3 maart 2017, 19:46
Mooi ding !
Vooral de pick-ups door Stef Peire gemaakt zijn echt mooie pickups!
Supergitaartje. En nu spelen als Jan😉

D3nnis
3 maart 2017, 19:56
Sexy gitaar, gefeliciteerd!

postbus31
3 maart 2017, 19:56
?.........En nu spelen als Jan😉

Hmmm, is als mezelf met invloeden van Jan ook goed? 😇😉


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

telerocker
3 maart 2017, 21:02
Mooie gitaar! Ik ken het merk van naam, maar meer ook niet. Hij smoelt eigenwijs met dat schuin aflopende fretboard.

postbus31
3 maart 2017, 21:45
Mooie gitaar! Ik ken het merk van naam, maar meer ook niet. Hij smoelt eigenwijs met dat schuin aflopende fretboard.

Da's een overblijfsel van de Les Paul Personal waar de Brandin op gebaseerd is:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170303/2bca6cf20fda8a02357f2c90509fa9ec.jpg

Die van Jan zag er na de metamorfose door Hamer zo uit:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170303/06089ccd1b347ed781d3b99ac9abcfde.jpg

Soort evolutie zeg maar, waarbij de Brandin de volgende stap is 😎


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Rogueny
3 maart 2017, 22:40
Staat me nog bij dat er iemand op dit forum gigantisch zat te geilen op deze gitaar. Heb hier eerder foto's van voorbij zien komen. Ben blij voor je man! En nu rap een biertje pakken, je gitaar inpluggen en tot de ochtendgloren doorspelen!

postbus31
3 maart 2017, 23:04
?......En nu rap een biertje pakken, je gitaar inpluggen en tot de ochtendgloren doorspelen!

Precies 👍


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

MikeD
4 maart 2017, 13:27
gefeliciteerd het allerbelangrijkste is dat je er apeblij mee bent….. maar vertellus… wat was het dat jou heeft aangetrokken aan deze specifieke gitaar? De Les Paul Personal hing in mijn jongere gitaarjaren nieuw in de winkels en ik heb dat nooit zo'n geweldig ding gevonden ….en met mij vele gitaristen die het beter weten dan ik want die Personal en Recording uitvoeringen zijn voor Gibson nooit een succes geworden ook al dacht Lester Polsfuss himself dat hij de wereld met die uitvoeringen blij ging maken… Nou zal de Brandin onder het bezielend toezicht van JA wellicht een kompleet andere ketel vis zijn geworden…..en daar wil van jou graag meer over lezen. Overigens heb ik onlangs elders opgepikt dat die Brandin's tegenwoordig in Indonesië gemaakt worden.. de jouwe ook daarvandaan???

postbus31
4 maart 2017, 14:24
Inderdaad Indonesië, daar is het nog betaalbaar om handmatig te bouwen. Afbouw gebeurt in NL bij Qguitars (hardware, elektronica, fretwerk)
Daar worden ze overigens vanaf dag 1 gebouwd.

Toen ik twee jaar geleden voor het eerst deze gitaar in handen kreeg was het direct klik! Door de element setup en "soundchambers" minder wollig dan een LP. Klinkt een stuk opener. Eigenlijk gewoon een eigen geluid. Sprankelend clean met toch punchy laag. Neck profiel is fijn slank zonder iel dun te worden.

De bouwkwaliteit en afwerking zijn perfect evenals de setup.
Niet te zwaar, lekker in balans. De body is iets groter dan een LP, vooral fijn als je bankhangend de gitaar op schoot hebt.

Het is idd een andere ketel vis dan de Gibson LP Personal, die vond ik zelf ook niet zo geweldig en vooral duur.

Denk dat Jan ook niet voor niets zijn Personal zo heftig heeft laten verbouwen 😉

Overigens als het merk Pietje Puk was geweest zonder signature van Jan dan had ik er ook één gekocht. Gewoon een kwaliteitsinstrument!


De Brandin en ik liggen elkaar gewoon erg goed, beter dan de LP's die hier staan. Overigens heb ik ook nog een Radix, komt van dezelfde bouwer. Iets lager in de markt, maar nog steeds kwalitatief meer dan in orde.

Interessant artikel over de LP Personal en de Brandin:
http://www.qguitars.nl/uploads/wysiwyg/GuitarBassMagazine_JanAkkerman.pdf








Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Eko
4 maart 2017, 15:46
Mooi stuk over de gitaar. Het lijkt me een mooie samenwerking tussen Indonesië waar de handjes goedkoper zijn en Nederland waar de laatste hand er aan gelegd wordt. Als hij in de zelfde categorie valt als Heins met zijn bouwkwaliteit zit het wel goed. Lijkt me een gitaar met een prima pickup combinatie en heeft duidelijk the looks!

Rogueny
4 maart 2017, 16:05
Zou budget geen rol spelen:
Brandin Jan Akkerman Personal II. Keertje op mogen spelen...... man man man, slapeloze nachten en vergevorderde plannen voor een bankoverval ����http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160901/ea9ec7aa97e2e8dc1bae26184ce83e2b.jpg


------------------------------------------
Verzonden vanaf 't knoal mit mien aaaiPad

Mocht je m'n berichtje niet begrijpen, ik refereerde naar jouw post in een ander topic van een aantal maanden geleden. Toch mooi om te zien dat zo'n droom dan werkelijkheid wordt!

arjanb01
4 maart 2017, 16:30
Ik vind het wel verassend dat die gitaar zo'n dunne hals heeft, terwijl akkerman toch kolenscheppen van handen heeft. Ik zie hem meer met een les Paul met een 50ties nek.

postbus31
4 maart 2017, 16:35
Mocht je m'n berichtje niet begrijpen, ik refereerde naar jouw post in een ander topic van een aantal maanden geleden. Toch mooi om te zien dat zo'n droom dan werkelijkheid wordt!

Ik had het pas later door idd 😏😬


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

postbus31
4 maart 2017, 16:37
Ik vind het wel verassend dat die gitaar zo'n dunne hals heeft, terwijl akkerman toch kolenscheppen van handen heeft. Ik zie hem meer met een les Paul met een 50ties nek.

Idd flinke klauwen, maar zijn eigen exemplaren komen gewoon uit dezelfde serie van 100 en hebben dus dezelfde specs.

Geloof dat de maatvoering van zijn eigen Gibson Personal is gebruikt. Mind you, daar heeft Heins indertijd een andere neck voor gemaakt. Da's dus niet meer de Gibson neck maar ook al een slanker exemplaar.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 

denis.hermans
3 januari 2018, 20:27
Een collega van mij speelt ook op een Brandin en is zeer enthousiast over deze gitaren. Overigens zou de productie na aanschaf van een CNC - machine in de nabije toekomst volledig in Nederland gaan gebeuren.
Ik vind de flamed top overigens ook echt prachtig op deze foto !

pasqual
3 januari 2018, 21:23
Nice! Zeer mooi;)

gitaarmike
6 januari 2018, 10:42
gaaf ding zeg, congratz.