PDA

View Full Version : Voeding voor effecten op basis van een 24VAC trafo



HaroldA
1 maart 2017, 20:39
Ik heb een tweetal 24VAC trafo's (zonder center tap) voor heel weinig over kunnen nemen en die ik ik gebruiken om een project van mij te gaan voeden

Benodigde spanningen + verwachte stroom:
-12V: Een quad opamp en twee PGA2310s; < 50mA
-9V: Ross Phaser; 20mA
+5V: 10 RGB LEDs, OLED display, Arduino, 595 shift register; < 100mA
+9V: 5 analoge effecten, PT2399 delay, MicroPOG (200mA), digitale delay (250mA); 600-700mA
+12V: boostertje, quad opamp en twee PGA2310s, 8x relais (12.5mA/stuk; 100mA totaal): < 150mA
+15V: phantom power voor mijn pedalboard: tuner, wah, midi controller: 200mA?

Het originele plan was om de 24VAC trafo in een 'half wave'-opstelling te gebruiken, maar helaas geeft hij 28VAC, wat dan +/-38VDC wordt en dat is te hoog voor 78xx, 79xx of de efficientere R-78Bxx regulatoren.

Idem voor een 'full bridge'-opstelling met alleen maar een +38VCD spanning, waar ik met 7660S inverters de negatieve spanningen maak. Deze heeft natuurlijk minder rimpelvorming dan half wave, maar met de regulatoren zou dat niet zo heel veel uit moeten maken.


Ik heb al ergens wat gelezen over voltage reguleren met MOSFETs, maar kan daar geen goede documentatie over vinden.


Wat is nu een zinnige aanpak om deze spanningen en stromen netjes en rimpelvrij te maken, zonder al te veel hitte?

Plant
1 maart 2017, 21:42
Wat is nu een zinnige aanpak om deze spanningen en stromen netjes en rimpelvrij te maken, zonder al te veel hitte?

Trafo('s) kopen die qua spanning bij je beoogde doel uitkomen :hide:

Met standaard regulatoren zou je met 18V wisselspanningen onder belasting voor 15 Volt behoorlijk goed uit kunnen komen. Nu heb je goedkope trafo's maar moet je heel veel wegregelen en opstoken in warmte, zo inefficiënt (maar dat hoef ik je niet uit te leggen). Regulatoren die dit aankunnen, ook qua stroom die er door moet, dus dissipatie, koeling, ...

En dan heb ik het alleen maar over 38V terug regelen naar 15V (je hoogste spanning). Naar 9V waar je het hebt over 700mA kun je het al helemaal vergeten. (38V-9V)* 0.7A = 20.3 Watt in een regulatortje. Forget it!

Kun je de trafo's niet ruilen of gunstiger verkopen en iets passenders kopen?
Verder kun je denken aan switched mode regulators.

HaroldA
1 maart 2017, 21:48
Kun je de trafo's niet ruilen of gunstiger verkopen en iets passenders kopen?

Daar heb ik zeker aan gedacht, maar geen idee waar ik een passende trafo voor een redelijke prijs kan vinden.

HaroldA
1 maart 2017, 22:04
Ik heb hier overigens nog een 15-0-15 trafo uit mijn Coron RM8 liggen waar ik helaas de specs niet van ken. Aan het formaat te zien gaat die te weinig vermogen hebben, al zou ik er wel twee in kunnen zetten ;)

HaroldA
1 maart 2017, 22:26
Over vermogen gesproken; 1) hoeveel watt zou zo'n trafo eigenlijk moeten kunnen leveren (~1.2A); en 2) moet ik bij een center tapped het vermogen door twee delen?

Ik zou denken
1) P=U*I, dus P=15*1.2 = 18 Watt?
2) Ja; dus bij een zeer oneven belasting (veel meer aan de positieve zijde) moet ik minimaal 30W hebben.

Plant
1 maart 2017, 22:32
Negatief ga je tot -12V bij maar 70mA
Positief tot +15V bij >1A

Idee: Gebruik die 2x15V trafo (als die goed de stroom kan leveren, te laag belast heb je waarschijnlijk meer spanning) samen voor alleen de positieve tak met maar 2 diodes voor de gelijkrichting, dat scheelt spanningsverlies over de dioden omdat je er maar 2 hebt i.p.v. 4:

http://members.chello.nl/l.boncoeur/diode/3a.gif

De centertap is dan de ground.

Vervolgens maak je met een lichter trafo'tje een aparte 12V voeding die je met alleen met de plus aan die ground knoopt. Verder dus galvanisch gescheiden. Dan is de min daarvan je negatieve spanning.

HaroldA
1 maart 2017, 22:44
Een 3e trafo is wel een beetje overkill in een 2HE 19" rack waar ook nog eens 10 effecten in moeten komen ;)

Die kleine trafo's zijn maar iets van 1/8 van het formaat van de 50W 24VAC trafo; als ik dan ook 50W door 8 deel kom ik maar rond de 6W uit. Ik kan in een werkende RM8 wel de stroom meten, maar dan weet ik nog vrij weinig van de specs van die trafo.

Er staat overigens EH412230 op; maar dat Googlet nergens naar en bevat niet eens wat het is: 220V > 15-0-15VAC.

cluseau
1 maart 2017, 22:53
Met een oude pc voeding kom je een heel eind met jouw spanningen.

Erik de Perik
1 maart 2017, 22:53
Daar heb ik zeker aan gedacht, maar geen idee waar ik een passende trafo voor een redelijke prijs kan vinden.

Aliexpress....??

Plant
1 maart 2017, 22:54
Als er bij de AC-inlet staat hoeveel Watt (of VA) die RM8 trekt weet je al iets. Dat aantal Watt of VA geldt ook maximaal (rendement 100%) na de trafo. Deel dit door de totale secundaire spanning (30V) en je weet de maximale secundaire stroom. Die geldt dan per tak. Als die al niet toereikend is uitgaande van 100% rendement heb je er niks aan.

Stel de RM8 trekt 30 Watt uit het lichtnet. Ervan uit gaande dat de trafo secundair dan 30 Watt kan leveren, is de stroom bij 30V 1A. Beide takken van 15V leveren dan 1A en dus een vermogen van ieder 15 Watt.

Plant
1 maart 2017, 23:03
Met een oude pc voeding kom je een heel eind met jouw spanningen.

:) zo simpel kan het zijn.

HaroldA
1 maart 2017, 23:12
Met een oude pc voeding kom je een heel eind met jouw spanningen.

Dat zijn geschakelde voedingen toch? En die gaat ook niet passen in mijn 2HE 19" rack unit.



Aliexpress....??

Daar zit weer 4-6 weken levertijd op ... ik had gehoopt dat er op z'n minst 1 levererancier in NL was die zoiets heeft, maar het lijkt er niet op. Alleen maar heel laag vermogen printtrafo's of hele dure ringkernen.



Als er bij de AC-inlet staat hoeveel Watt (of VA) die RM8 trekt weet je al iets. Dat aantal Watt of VA geldt ook maximaal (rendement 100%) na de trafo. Deel dit door de totale secundaire spanning (30V) en je weet de maximale secundaire stroom. Die geldt dan per tak. Als die al niet toereikend is uitgaande van 100% rendement heb je er niks aan.

Stel de RM8 trekt 30 Watt uit het lichtnet. Ervan uit gaande dat de trafo secundair dan 30 Watt kan leveren, is de stroom bij 30V 1A. Beide takken van 15V leveren dan 1A en dus een vermogen van ieder 15 Watt.

Er staat op de Coron RM8 niets van opgenomen vermogen. De ene heeft een 0.2A zekering, en de andere een 0.5A, maar van beide is het natuurlijk niet zeker of dat de originele zijn.

Erik de Perik
1 maart 2017, 23:35
Daar zit weer 4-6 weken levertijd op ... ik had gehoopt dat er op z'n minst 1 levererancier in NL was die zoiets heeft, maar het lijkt er niet op. Alleen maar heel laag vermogen printtrafo's of hele dure ringkernen.

www.ebay.de misschien?

HaroldA
1 maart 2017, 23:37
www.ebay.de misschien?

Daar komen ze ook allemaal uit China.

Erik de Perik
2 maart 2017, 00:03
Daar komen ze ook allemaal uit China.

Ik dacht dat het om de levertijd ging.

Plant
2 maart 2017, 00:04
Er staat op de Coron RM8 niets van opgenomen vermogen. De ene heeft een 0.2A zekering, en de andere een 0.5A, maar van beide is het natuurlijk niet zeker of dat de originele zijn.

Kan ook afhangen van land. U.S.A 110V~ met 0.5A of Europa 220 à 240V~ met 0.2A.
Zekeringen zeggen niet zo veel want die moeten ook vele malen een inschakel-piekstroom doorstaan. Ze zijn wat ruim gedimensioneerd en gaan toch echt wel door als het te gortig wordt.

Dirk_Hendrik
2 maart 2017, 08:22
https://www.eoo-bv.nl/19-transformatoren

Plant
2 maart 2017, 09:21
Ik kan niet direct naar het product linken, maar:

elektronica-online.nl -> Componenten / Onderdelen -> Trafo's -> Trafo's 2x 17 Volt ->

Ringkerntrafo 2x17V 50VA - €22.00 incl. BTW ... Op voorraad in ons magazijn - vandaag besteld - vandaag verstuurd ...
Ringkerntransformator - Primair 230 Volt - Secundair 2x 17 Volt - 2x 1,47 Ampere - 50VA

Precies wat je zoekt, niet duur en op voorraad.

2x 15V is denk ik net wat krap. Voor goede stabilisatie moet een 15V regulator minimaal 17 à 18V (dus onderkant voedingsrimpel onder belasting) zien. Je verliest ook een paar Volt over de gelijkrichter, dus je kunt niet zomaar uitgaan van 15Vx√2 over de elco's onder belasting.

Verder zou ik qua regulatoren voor zoiets (https://www.recom-power.com/pdf/Innoline/R-78Bxx-1.0_L.pdf) gaan, zeker die 9V 700mA.

HaroldA
2 maart 2017, 17:15
https://www.eoo-bv.nl/19-transformatoren

Alleen ondermaatse printtrafo's, of dure ringkerntrafo's in andere configuraties dan 15-0-15vac.



Ik kan niet direct naar het product linken, maar:

elektronica-online.nl -> Componenten / Onderdelen -> Trafo's -> Trafo's 2x 17 Volt ->

Ringkerntrafo 2x17V 50VA - €22.00 incl. BTW ... Op voorraad in ons magazijn - vandaag besteld - vandaag verstuurd ...
Ringkerntransformator - Primair 230 Volt - Secundair 2x 17 Volt - 2x 1,47 Ampere - 50VA

Precies wat je zoekt, niet duur en op voorraad.

2x 15V is denk ik net wat krap. Voor goede stabilisatie moet een 15V regulator minimaal 17 à 18V (dus onderkant voedingsrimpel onder belasting) zien. Je verliest ook een paar Volt over de gelijkrichter, dus je kunt niet zomaar uitgaan van 15Vx√2 over de elco's onder belasting.

Verder zou ik qua regulatoren voor zoiets (https://www.recom-power.com/pdf/Innoline/R-78Bxx-1.0_L.pdf) gaan, zeker die 9V 700mA.

Die ringkern 2x17VAC ziet er inderdaad wel goed uit! Die 15V is overigens niet heilig, dat is de phantom power die via een 7-aderige midikabel naar mijn midi-controller, tuner en wah gaat. Die gaat daar nog door een 9V regulator; vandaar 15V omdat 12V ook kantje-boord is om naar 9V te reguleren. Ik zou ook de 15V regulator over kunnen slaan en ongestabiliseerd phantom power kunnen gebruiken.

Ik heb overigens eerder wel gelezen dat een ringkern meer "rotzooi" de lucht in stuurt en dus meer brom veroorzaakt. Is dat een broodje-aap?

Plant
2 maart 2017, 19:34
Ik heb overigens eerder wel gelezen dat een ringkern meer "rotzooi" de lucht in stuurt en dus meer brom veroorzaakt. Is dat een broodje-aap?

Precies andersom juist. Het strooiveld is veel kleiner dan bij een bloktrafo. De ringkerntrafo heeft alleen maar voordelen (compacter, efficiënter) t.o.v. de trafo met E-I kern, alleen de prijs is doorgaans geen voordeel.

Dirk_Hendrik
3 maart 2017, 08:14
Alleen ondermaatse printtrafo's, of dure ringkerntrafo's in andere configuraties dan 15-0-15vac.


Dan niet joh. Ga je lekker zitten doorklooien met je niet goed toepasbare trafo of lekker doorneuzelen op ebay of alibaba. Ik probeer ook alleen maar te helpen .:stop:

Plant
3 maart 2017, 09:17
Als de prijs een issue is, kun je natuurlijk ook de 24V trafo's die je al hebt secundair afwikkelen tot de juiste spanning :D

HaroldA
3 maart 2017, 11:20
Dan niet joh. Ga je lekker zitten doorklooien met je niet goed toepasbare trafo of lekker doorneuzelen op ebay of alibaba. Ik probeer ook alleen maar te helpen .:stop:

Wijs dan eens aan welke je bedoelde, want ik kan er bij EOO geen vinden die 15-0-15VAC leveren bij 50VA.

Dirk_Hendrik
3 maart 2017, 18:10
Ik bedoelde geen specifiek type. Je zat uitgebreid te vertellen over moeilijk met Aliexpress, ebay en de bekende "tisteduur". Dan blijken er ineens lokale leveranciers te zijn. Daarvan deed ik je een snelle suggestie op basis van goede ervaringen met service, levertij en prijzen.

En dan blijkt dat er ook nog eisen zijn aan het type trafo (PCB mounted is verboten) en wordt ringkern even aan de kant gezet vanwege z'n "slechte eigenschappen". Had het prinsesje dan echt alles op een presenteerblaadje willen hebben of is enige zelfwerkzaamheid ook mogelijk/haalbaar?

En ja, dan is het voor mij dus effe doewie.

HaroldA
3 maart 2017, 18:46
Bol.com heeft ook een perfect aanbod en goede service, maar is in deze context ook waardeloos omdat ze geen 15-0-15vac trafo's hebben. Net als EOO dus.

En printtrafo's kun je vaak slecht verankeren aan je chassis, dus dat vind ik mechanisch een er slecht idee voor zoveel massa.

Maakt mij dat een "prinsesje"? Geen idee. Maar het maakt jou wel een verbitterde chagrijn.

fastfolkert
4 maart 2017, 00:26
Kijk eens op het forum van https://www.circuitsonline.net/l. Daar zitten allerlei electronicahobbyisten die soms samen inkopen bij Farnell etc. of soms ook wel zelf zaken te koop aan bieden. Zij kunnen je ook goed technisch op weg helpen.

My 2c

HaroldA
14 maart 2017, 21:59
Dit is de transformator uit een Harley Benton Powerplant

https://www.musiker-board.de/attachment.php?attachmentid=223501&stc=1&d=1339671685

Als ik die nou ergens los zou kunnen krijgen ... misschien toch maar gewoon een powerplant kopen en slopen? ;)

Eigenlijk zou Harley Benton de Alctron Electronics DCT-500 ook uit moeten brengen; 1500mA in 5 secties.

Plant
14 maart 2017, 22:45
Dit is de transformator uit een Harley Benton Powerplant

https://www.musiker-board.de/attachment.php?attachmentid=223501&stc=1&d=1339671685

Als ik die nou ergens los zou kunnen krijgen ... misschien toch maar gewoon een powerplant kopen en slopen? ;)

Eigenlijk zou Harley Benton de Alctron Electronics DCT-500 ook uit moeten brengen; 1500mA in 5 secties.

En hoe gaat die trafo hieraan voldoen?


... +9V: 5 analoge effecten, PT2399 delay, MicroPOG (200mA), digitale delay (250mA); 600-700mA...

Geen wikkeling kan die stroom leveren.

HaroldA
14 maart 2017, 22:54
En hoe gaat die trafo hieraan voldoen?

Geen wikkeling kan die stroom leveren.

Verdelen over twee wikkelingen, of twee wikkelingen parallel zetten.


Deze is ook leuk, de Fame DCT-200:

http://www.musiker-board.de/attachments/_1050505-jpg.179326