PDA

View Full Version : Gezocht: Fender Stratocaster American Nieuw/2e hands - Tips gezocht



bartez
28 februari 2017, 10:59
Beste allen,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op de aanschaf van een Fender Stratocaster. Ik ben er inmiddels achter dat ik graag en originele zou willen, dus de amerikaanse variant ipv de mexicaanse, japanse, koreaanse etc...als zijnde een 'investering' in de toekomst zodat ik niet over een aantal jaar alsnog een andere hoef aan te schaffen.

Een nieuwe is waarschijnlijk te duur (?), dus ben ik ook aan het kijken naar een 2e hands.

Mijn budget voor de gitaar is circa 1000,00 (liefst inclusief een versterker enzo) verwachte aanschafdatum circa september/oktober 2017, of eerder bij een perfecte aanbieding en match...

Het liefst heb ik een volledig zwarte body en slagplaat, indien mogelijk de nek en kop enzo ook zwart, maar dat is geen must (andere uitvoeringen zijn niet uitgesloten). Ik zou met de tijd graag wat meer Rock willen spelen en heb het vermoeden dat minimaal één humbucker hierbij aan te raden is.

Ik heb me inmiddels al enigszins verdiept in de materie, maar loopt vast op de vele varianten, uitvoeringen opties etc etc...

Wie kan me van tips voorzien waar op te letten bij een 2e hands Amerikaanse Strat? Waaraan herken ik ze, wat is de beste uitvoering, single coils of humbucker, texas specials, noiseless etc etc? american standard of american special? vintage style tremolo of de juist de twee-punts tremolobrug? Welke kop erop? Wel of niet met zo'n stelschroef op de bolt on bij de neck? wel of niet de snaren door de body heen, welke houtsoort, slijtage frets, welke elektronica en ga zo maar door....

Wellicht is er ergens een website waar dit keurig benoemd is, maar ik ben er nog niet achter. Ook nog geen topic kunnen vinden waar deze vragen van me worden beantwoord op dit forum...maar wellicht mis ik hem.

Welke jaartallen zijn 'goede' jaartallen, ik heb bijvoorbeeld deze gezien bij bax-shop:
https://www.bax-shop.nl/tweedehands-gitaar/fender-as-stratocaster-2-tone-sunburst-mn-1996-inruil

Dit is er eentje uit 1996...zijn dat pareltjes? Of is dat ouwe meuk? Kortom, zijn de oudere aan te raden, of liever nieuwere typen?

wie ow wie kan me op weg helpen....ik heb geen haast, maar wil graag weten waar ik op moet letten bij de aanschaf. Ook op marktplaats staat van alles, maar hoe weet ik dat iets goed is?

Alvast hartelijk dank!

Als jullie meer info willen, dan hoor ik het graag

Rogueny
28 februari 2017, 11:36
Ik zie een groot scala aan eisen waaraan de strat moet voldoen. Als ik het goed verwoord zoek je naar een wat modernere strat met een humbucker in de brug. Zoek je dan ook nog een specifieke kleur, dan bied zelfs marktplaats geen groot aanbod. Een zwarte strat is nog makkelijk te fixen. Wellicht is het dan iets om zelf de slagplaat door een zwart exemplaar te vervangen. Zelfde kun je ook met de humbucker(s) doen. Dan creëer je zelf een strat naar jouw smaak. Is dat je te veel werk, laat je specifieke smaak iets varen en ga voor een hss strat. Die komen met enige regelmaat nog wel op marktplaats voorbij. Ga er van uit dat een Amerikaanse strat je al gauw 750 tot 900 euro gaat kosten. Je butget voor een versterker is dan wel beperkt...

Wat betreft pickups en specificaties, elke serie zal weer iets andere specificaties hebben. Wat ik je aanraad is om je een beetje globaal in te lezen wat betreft dingen als de standaard pickups die je veelal in de Amerikaanse strats vindt. Vervolgens kijk je op marktplaats en als je dan een strat tegen komt die je interesse trekt, Google dan op die specifieke strat. Check wat reviews en als je een bepaalde specificatie niet snapt, leg de betreffende gitaar dan op dit forum met je specifieke vraag. Tevens zijn hier wel een paar experts die je kunnen vertellen of t een originele is(!). Indien papieren/originele koffer niet aanwezig zijn is het opletten geblazen.

bartez
28 februari 2017, 11:50
Hoi Rogueny,

Hartelijk dank voor je reactie. Een HSS specificatie is inderdaad een wens (maar geen must), alsmede een zwarte. Het vervangen van pickups en slagplaat is voor mij niet zo'n probleem op zich, maar liever niet. Ik heb bijvoorbeeld gezien dat de tremolo van een amerikaanse een betere kwaliteit heeft als die van een mexicaanse, dat is ook zo met de audio uitgang als ik me niet vergis.

Wat is beter mbt de tremolo? De nieuwere twee-punts variant, of de vintage style?

En zeggen jaartallen iets? is een strat uit een bepaald jaartal beter of slechter?

Een amerikaanse van circa 750-900 euro is inderdaad wat ik voor ogen heb. Budget komt niet op de euro, als het maar goed is en ik er jaren mee vooruit kan.

Als versterker heb ik overigens de Fender Mustang III op het oog. Nieuw zo'n 300 euro, 2e hands vind je ze al rond de 200 euro. Is dat een aanrader?

En is er ergens een site met varianten ofzo, ik zie dat ze bepaalde 60's of 70's uitvoeringen hebben, maar wat zijn de verschillen en effecten?

Braml
28 februari 2017, 11:57
Mijn budget voor de gitaar is circa 1000,00 (liefst inclusief een versterker enzo) verwachte aanschafdatum circa september/oktober 2017, of eerder bij een perfecte aanbieding en match...

Ik ben bang dat als je echt een amerikaanse stratocaster wilt in specifieke kleur en met humbucker, én een versterker erbij voor 1000 euro, dat dat erg lastig gaat worden. Als je echt per se een amerikaanse wilt is dat natuurlijk prima, maar verkijk je niet op de mexicaanse of japanse gitaren, er zit echt weinig verschil in met de amerikaanse strats. Sommigen vinden de classic player serie uit mexico zelfs beter dan amerikaanse strats (zelf geen ervaring mee). Die Classic player serie zijn geregeld voor 500/600 euro te vinden op marktplaats dus dat zou ook prima in het budget passen.



Het liefst heb ik een volledig zwarte body en slagplaat, indien mogelijk de nek en kop enzo ook zwart, maar dat is geen must (andere uitvoeringen zijn niet uitgesloten). Ik zou met de tijd graag wat meer Rock willen spelen en heb het vermoeden dat minimaal één humbucker hierbij aan te raden is.

Ik denk dat je geen gitaar gaat vinden met de neck en kop ook zwart, maar het is natuurlijk niet zo moeilijk om een zwarte stratocaster te vinden en dan zelf een slagplaat voor 20 of 30 euro erbij te kopen. Vervolgens zou je een humbucker in single coil formaat in de brugpositie van je strat kunnen laten zetten, als je al geen HSS strat te pakken hebt.



Wie kan me van tips voorzien waar op te letten bij een 2e hands Amerikaanse Strat? Waaraan herken ik ze, wat is de beste uitvoering, single coils of humbucker, texas specials, noiseless etc etc? american standard of american special? vintage style tremolo of de juist de twee-punts tremolobrug? Welke kop erop? Wel of niet met zo'n stelschroef op de bolt on bij de neck? wel of niet de snaren door de body heen, welke houtsoort, slijtage frets, welke elektronica en ga zo maar door....

Ik zou me echt niet gaan focussen op houtsoorten, bepaalde stelschroeven, slijtage frets, snaren door de body of juist niet. De american special serie heeft de vintage brug en een grote 70's headstock. De american standard heeft de 2 punts brug en de normale headstock. Dat zijn de belangrijkste herkenningspunten vind ik.
Dingen die wel van belang kunnen zijn voor je (denk ik zelf):
- 2 punts brug schijnt iets stabieler qua stemming te zijn dan de vintage 6 punts brug.
- of je de hals fijn vindt spelen. Het kan nogal wat verschil uit maken wat voor frets er op de hals zitten. De American special serie komt met vrij grote 'jumbo' frets geloof ik. American standards komen met iets kleinere 'medium jumbo'. Maar als je een gitaar hebt met vintage frets zijn die zeer klein.

Ik weet niet of je al gitaar speelt of? Misschien op een beginnersset? Dan weet je misschien al een beetje wat je fijn vind en wat je stijl is.

Kim Wilson
28 februari 2017, 12:05
Ik heb een Classic Player (tele), en die vind ik inderdaad beter dan een USA Standard. Als je nog beter wilt, kom je al snel uit bij de AVRI's, maar die krijg je denk ik niet voor €1000. En zeker niet met versterker erbij. Met een Classic Player kun je zeker goed uit de voeten, daarmee hoef je niet bang te zijn dat je over een paar jaar een ander moet of zo. Ik heb die van mij al 10 jaar en ik ben er nog steeds erg tevreden mee.

Rogueny
28 februari 2017, 12:06
Tremolo: tweepunts is over t algemeen beter, de afstelling is door de twee punten simpelweg eenvoudiger. Bij de 6 punts moeten al deze 6 punten goed staan om echt goed te functioneren.

Jaartallen: zeggen in principe niets. Helft van de verkopers zal zeggen dat zijn strat uit een speciaal jaartal komt. Veelal gewoon mooie verkooppraatjes. Specificaties doen er toe, niet t jaartal. Een gitaar individueel testen is de enige manier om te vertellen of het een goede gitaar is.

Versterker: ik heb geen ervaring met deze Amp. Ze worden volgens mij wel veel geprezen en worden al jaren geproduceerd. Dat zegt mijn inziens toch wel iets. Bedenk wel dat het geen buizenversterker is. Dat is iets wat ik persoonlijk een stuk mooier vind klinken . Zijn dan ook wel weer een heel stuk duurder. Wel is zo'n mustang goed bruikbaar op alle volumes, waar een buizenversterker pas tot zijn recht komt als je hem wat open trekt. En hij heeft ook wel wat leuke effecten, dus leuk en breed inzetbaar.

bartez
28 februari 2017, 12:14
Hoi Mensen,

Allen dank voor de info. Ik ben weer wat wijzer. Zwart is idd geen must, eerder een wens :)

ik zie daarnaast allerlei afkortingen voorbij komen, zoals AVRI en Classic Player? Hoe herken ik die?

Is het daarnaast zo dat de mexicaanse en japanse modellen qua gebruikte materialen allemaal wat minder zijn? Of merk je daar in de praktijk werkelijk waar helemaal niks van??

Ik zie overigens ook strats waarbij je aan de achterkant niet van die veren achter een klepje hebt zitten. Kan iemand me vertellen wat dat precies doet?

En mbt de versterker, tja een buizenversterker is vrees ik vooralsnog te duur, die mustang is goed betaalbaar, zeker als je ze 2e hands kan vinden.

Wat zijn de verschillen tussen een american special en een american standard, oftewel waar zit het prijsverschil in?

Hier bijvoorbeeld een nieuwe american special: https://www.thomann.de/nl/fender_american_special_strat_hss_bk.htm

En wat is het voordeel of nadeel van jumbo frets?

Iemand overigens goede muziekwinkels waar ze nog wel eens 2e hands strats te koop hebben?

Braml
28 februari 2017, 12:27
Die veren werken als tegenspanning, zodat je je brug kunt laten 'zweven'. Volgens mij zitten die op elke strat met een tremolo. De strat die jij gezien hebt zonder die veren is denk ik een hardtail versie, dus met vaste brug, zonder tremolo.

Verschil in frets is gewoon een voorkeursding denk ik. Dat zul je toch echt moeten testen in de winkel.

Verschillen in gebruikte materialen zul je echt zeer weinig tot niets van merken denk ik, misschien dat je het meer aan de afwerking van de gitaar kunt merken? Scherpe uiteindes van frets bijvoorbeeld?

Ik heb ervaring met de mustang 1 en 2, 2 maten van mij hebben die versterkers. Voor alleen thuisgebruik uitstekende versterkers lijkt mij. Als je alleen thuis speelt lijkt een mustang 3 me zelfs miss een beetje overbodig.

Ga eens naar de website van muziekwinkel huigens in hengelo. Zoek op 'blacktop'. Je krijgt er dan 2 blacktop strats voor. Beide zwart met zwarte slagplaat en 2 humbuckers. Miss is dat iets voor je? Kosten 600 euro.

Rogueny
28 februari 2017, 12:29
Die veren aan de achterzijde zijn er puur om te tremolo te laten functioneren. Meestal zit daar een afdekplaatje over heen. Heeft een strat op de achterkant helemaal niks zitten, dan heeft hij ook geen tremolo. Floyd rosé trem kan eventueel nog wel, maar vind je zelden op een strat.

Series herkennen is bij strats op t oog (voor mij als leek) erg lastig. De tekst van een advertentie zal je als leek moeten vertellen wat voor een serie het is. Je kunt wel vervolgens afbeeldingen vergelijken met die op google om op details te checken of de door de verkoper gestelde serie overeen komt met de gitaar. Soms wordt er ook wel iets op de headstock vermeld.

Extreem veel verschil tussen de verschillende strats zijn er niet. Genoeg mensen die een Mexicaanse strat mee t podium op nemen. Verschil zit hem voornamelijk in de gebruikte pickups, de 'feel' van de hals en bij de tremolo en stemmechanieken de stemvastigheid. Verder zul je bij de goedkopere gitaren soms merken dat het fretwerk niet altijd even subtiel is. Then again, elke gitaar individueel beoordelen!!

Rogueny
28 februari 2017, 12:30
Braml vervelende vent, je bent me net weer voor :p

bartez
28 februari 2017, 12:46
Hahaha....dank je wel heren. Ik zal eens een kijkje nemen en me weer eens wat verder verdiepen. Zoals gezegd geen haast, er moet ook nog gespaard worden ;)

I'll keep in touch :)

Kim Wilson
28 februari 2017, 12:46
Hoi Mensen,

Allen dank voor de info. Ik ben weer wat wijzer. Zwart is idd geen must, eerder een wens :)

ik zie daarnaast allerlei afkortingen voorbij komen, zoals AVRI en Classic Player? Hoe herken ik die?

Is het daarnaast zo dat de mexicaanse en japanse modellen qua gebruikte materialen allemaal wat minder zijn? Of merk je daar in de praktijk werkelijk waar helemaal niks van??
De Classic en Classic Player serie zijn de betere Mexicaanse gitaren. Betere elementen, hoger niveau qua afwerking, etc.
AVRI betekent American Vintage Reissue. Amerikaanse gitaren dus, reissues van eerdere modellen.

Braml
28 februari 2017, 13:11
Braml vervelende vent, je bent me net weer voor :p

Baas boven baas toch :ok:

Maar Bartez, speel je eigenlijk al gitaar? Of wil je het nog leren op de gitaar die je wilt aanschaffen?

bartez
28 februari 2017, 13:30
Hey Braml, Ik 'speel' sinds een half jaar, vandaar dat ik ook geen haast heb. Speel nu akoestisch, maar de wens is elektrisch. Ik vind het echt super leuk om te doen en wil me tzt graag verrijken met een elektrisch exemplaar. Ik hou niet van half werk, dus vandaar dat ik me aan het verdiepen ben in de vele varianten en mogelijkheden....en dat valt niet mee ;)

Als ik toch geld uit geef, wil ik graag een 'investering' in de toekomst doen...


De Classic en Classic Player serie zijn de betere Mexicaanse gitaren. Betere elementen, hoger niveau qua afwerking, etc.
AVRI betekent American Vintage Reissue. Amerikaanse gitaren dus, reissues van eerdere modellen.

Thanx! duidelijk....denk ik ;)

Kim Wilson
28 februari 2017, 13:40
Het is een utopie om te denken dat je eerste gitaar je gitaar voor het leven is. Hoe weet jij nu al zo zeker dat de strat jouw gitaar is? Ik wist toen ik mijn eerste elektrische kocht zeker dat ik een Les Paul wou. Na wat omzwervingen ben ik bij een tele gekomen en de Les Paul is absoluut niet mijn gitaar.

Kortom, begin wat minder ambitieus, koop tweedehands van een bekend merk, zodat je er ook weer voor hetzelfde geld vanaf kunt, en leer eerst je eigen voorkeur kennen. Om te beginnen zou je een Fender Classic Player '50 of '60 kunnen zoeken tweedehands, dan heb je met een beetje geluk voor €500 een pracht van een gitaar waar je in theorie jaren mee vooruit kunt. En mocht het niet bevallen doe je hem weer weg voor dezelfde centen. De meeste beginnende gitaristen ruilen hun gitaar niet in omdat ie slecht is, maar omdat ze een ander model willen. Ga er dus maar niet vanuit dat dit gelijk je laatste aankoop zal zijn. :)

Braml
28 februari 2017, 13:41
Hey Braml, Ik 'speel' sinds een half jaar, vandaar dat ik ook geen haast heb. Speel nu akoestisch, maar de wens is elektrisch. Ik vind het echt super leuk om te doen en wil me tzt graag verrijken met een elektrisch exemplaar. Ik hou niet van half werk, dus vandaar dat ik me aan het verdiepen ben in de vele varianten en mogelijkheden....en dat valt niet mee ;)

Als ik toch geld uit geef, wil ik graag een 'investering' in de toekomst doen...

Ah kijk aan, ga zo door!

Ik vraag het omdat ik het voor iemand die nog nooit gitaar heeft gespeeld niet echt aan te raden vind om direct zo veel geld te investeren. Maar jij zit er al middenin en weet dus ook al van jezelf dat je er echt mee door wilt :)

Braml
28 februari 2017, 13:43
Het is een utopie om te denken dat je eerste gitaar je gitaar voor het leven is. Hoe weet jij nu al zo zeker dat de strat jouw gitaar is? Ik wist toen ik mijn eerste elektrische kocht zeker dat ik een Les Paul wou. Na wat omzwervingen ben ik bij een tele gekomen en de Les Paul is absoluut niet mijn gitaar.

Kortom, begin wat minder ambitieus, koop tweedehands van een bekend merk, zodat je er ook weer voor hetzelfde geld vanaf kunt, en leer eerst je eigen voorkeur kennen. Om te beginnen zou je een Fender Classic Player '50 of '60 kunnen zoeken tweedehands, dan heb je met een beetje geluk voor €500 een pracht van een gitaar waar je in theorie jaren mee vooruit kunt. En mocht het niet bevallen doe je hem weer weg voor dezelfde centen. De meeste beginnende gitaristen ruilen hun gitaar niet in omdat ie slecht is, maar omdat ze een ander model willen. Ga er dus maar niet vanuit dat dit gelijk je laatste aankoop zal zijn. :)

Toen ik begon met elektrisch was ik heel erg fan van metallica, en kocht een cheape epiphone les paul om mee te raggen. In de loop van de jaren ben ik ook compleet omgeslagen naar stratocasters. Dus hier kan ik mij ook heel erg in vinden.

telerocker
28 februari 2017, 14:08
Kijk even goed naar de verschillen. De CP's hebben bijvoorbeeld lagere frets dan de USA's. Dat voelt echt anders. En zo telt mijn American Series tele uit 2000 een tweedelige body en afgeronde fretboard-kanten. Dat laatste verhoogt het speelcomfort iets.

bartez
28 februari 2017, 14:14
Het is een utopie om te denken dat je eerste gitaar je gitaar voor het leven is. Hoe weet jij nu al zo zeker dat de strat jouw gitaar is? Ik wist toen ik mijn eerste elektrische kocht zeker dat ik een Les Paul wou. Na wat omzwervingen ben ik bij een tele gekomen en de Les Paul is absoluut niet mijn gitaar.

Kortom, begin wat minder ambitieus, koop tweedehands van een bekend merk, zodat je er ook weer voor hetzelfde geld vanaf kunt, en leer eerst je eigen voorkeur kennen. Om te beginnen zou je een Fender Classic Player '50 of '60 kunnen zoeken tweedehands, dan heb je met een beetje geluk voor €500 een pracht van een gitaar waar je in theorie jaren mee vooruit kunt. En mocht het niet bevallen doe je hem weer weg voor dezelfde centen. De meeste beginnende gitaristen ruilen hun gitaar niet in omdat ie slecht is, maar omdat ze een ander model willen. Ga er dus maar niet vanuit dat dit gelijk je laatste aankoop zal zijn. :)

Heb je absoluut een punt!...als ik aan een Fender Classic Player 50' of 60' moet denken, zijn dat dan mexicaanse exemplaren?


Ah kijk aan, ga zo door!

Ik vraag het omdat ik het voor iemand die nog nooit gitaar heeft gespeeld niet echt aan te raden vind om direct zo veel geld te investeren. Maar jij zit er al middenin en weet dus ook al van jezelf dat je er echt mee door wilt :)

Ik denk dat ik weet wat ik wil idd....ga overigens binnenkort een strat van mijn neefje proberen, dan weet ik het wat meer zeker.


Toen ik begon met elektrisch was ik heel erg fan van metallica, en kocht een cheape epiphone les paul om mee te raggen. In de loop van de jaren ben ik ook compleet omgeslagen naar stratocasters. Dus hier kan ik mij ook heel erg in vinden.

Agree!


Kijk even goed naar de verschillen. De CP's hebben bijvoorbeeld lagere frets dan de USA's. Dat voelt echt anders. En zo telt mijn American Series tele uit 2000 een tweedelige body en afgeronde fretboard-kanten. Dat laatste verhoogt het speelcomfort iets.

Die afgeronde fretboard kanten is dat alleen bij een specifiek type? En voor een nog relatief beginnend gitarist...zijn hoge frets dan prettiger als lage frets?

Even voor de helderheid...ik heb nu een Fender CD-60 akoestische gitaar om mee te starten zonder meteen veel geld te investeren. Werkt prima, maar ik begin te merken dat ik met sommige nummers de elektrische mogelijkheden begin te missen...vandaar de blik op een elektrische variant, buiten het feit dat dat gewoon veeeeel vetter klinkt :)

Kim Wilson
28 februari 2017, 14:15
Kijk even goed naar de verschillen. De CP's hebben bijvoorbeeld lagere frets dan de USA's. Dat voelt echt anders. En zo telt mijn American Series tele uit 2000 een tweedelige body en afgeronde fretboard-kanten. Dat laatste verhoogt het speelcomfort iets.
Maar er gaan nog wel wat jaren/gitaarwissels/testdagen overheen voordat je weet wat je zelf prettig vindt. Alleen daarom al kun je niet weten wat jouw perfecte gitaar is als je je eerste gaat kopen.

Kim Wilson
28 februari 2017, 14:16
Heb je absoluut een punt!...als ik aan een Fender Classic Player 50' of 60' moet denken, zijn dat dan mexicaanse exemplaren?

Ja, die worden idd in Mexico gemaakt. Maar zoals ik al zei, de Classic Players zijn wel de betere Mexicanen. Ze zijn maar iets duurder tweedehands, maar zijn hun geld dubbel en dwars waard.

Braml
28 februari 2017, 14:26
Ik kocht mijn tweede gitaar, een fender american standard stratocaster, ook een beetje met dezelfde gedachte als jij nu. Een gitaar voor het leven. En toch ga je na een tijdje dingen zien of voelen aan andere gitaren die je nog weer fijner vind dan bij je eigen gitaar. Ik heb dus een American standard stratocaster met maple fretboard en medium jumbo frets, maar telkens als ik in de winkel gitaren probeer kom ik er op uit dat ik meer van vintage frets houd. Tegenwoordig hou ik ook weer meer van rosewood dan van maple.

Ik wil het je niet aanpraten, maar uiteindelijk krijg je toch dat verrekte GAS voor wat nieuws :P Dat is de vloek die op veel gitaristen rust :P

bartez
28 februari 2017, 14:32
Maar er gaan nog wel wat jaren/gitaarwissels/testdagen overheen voordat je weet wat je zelf prettig vindt. Alleen daarom al kun je niet weten wat jouw perfecte gitaar is als je je eerste gaat kopen.

Heb je absoluut een punt...


Ja, die worden idd in Mexico gemaakt. Maar zoals ik al zei, de Classic Players zijn wel de betere Mexicanen. Ze zijn maar iets duurder tweedehands, maar zijn hun geld dubbel en dwars waard.

Snap ik niet helemaal....zijn de 2e hands duurder?


Ik kocht mijn tweede gitaar, een fender american standard stratocaster, ook een beetje met dezelfde gedachte als jij nu. Een gitaar voor het leven. En toch ga je na een tijdje dingen zien of voelen aan andere gitaren die je nog weer fijner vind dan bij je eigen gitaar. Ik heb dus een American standard stratocaster met maple fretboard en medium jumbo frets, maar telkens als ik in de winkel gitaren probeer kom ik er op uit dat ik meer van vintage frets houd. Tegenwoordig hou ik ook weer meer van rosewood dan van maple.

Ik wil het je niet aanpraten, maar uiteindelijk krijg je toch dat verrekte GAS voor wat nieuws :P Dat is de vloek die op veel gitaristen rust :P

Ik hoop dat voorlopig nog even uit te stellen ;)

Wat is jullie mening overigens over deze, is wel geen classic maar lijkt wel een mooi exemplaar te zijn: https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-standard-stratocaster-hss-floyd-rw-ghost-silver

Overigens nog meer goede adresjes bekend waar ik vertrouwd een 2e-hands kan vinden?

Kim Wilson
28 februari 2017, 14:36
Ik kocht mijn tweede gitaar, een fender american standard stratocaster, ook een beetje met dezelfde gedachte als jij nu. Een gitaar voor het leven. En toch ga je na een tijdje dingen zien of voelen aan andere gitaren die je nog weer fijner vind dan bij je eigen gitaar. Ik heb dus een American standard stratocaster met maple fretboard en medium jumbo frets, maar telkens als ik in de winkel gitaren probeer kom ik er op uit dat ik meer van vintage frets houd. Tegenwoordig hou ik ook weer meer van rosewood dan van maple.

Ik wil het je niet aanpraten, maar uiteindelijk krijg je toch dat verrekte GAS voor wat nieuws :P Dat is de vloek die op veel gitaristen rust :P
Ja, dit klopt inderdaad wel. Al moet ik zeggen dat ik bij mijn Tele nog steeds het gevoel heb dat dat echt MIJN gitaar is. Zodra ik die omhang voelt het gewoon goed.

Maar goed, nu heeft de zoektocht zich verplaatst naar mijn nummer 2 gitaar. Daar ben ik vanaf een Ibanez Artcore, via een goedkoop stratje en een dikke zelfbouw strat, nu uitgekomen bij een Epiphone Wildkat. Dus het blijft inderdaad doorgaan. :)

Kim Wilson
28 februari 2017, 14:40
Heb je absoluut een punt...



Snap ik niet helemaal....zijn de 2e hands duurder?
Iets duurder dan de Standards. Sorry voor de onduidelijkheid.



Wat is jullie mening overigens over deze, is wel geen classic maar lijkt wel een mooi exemplaar te zijn: https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-standard-stratocaster-hss-floyd-rw-ghost-silver


Dit is dus een Mexicaanse Standard. Die zou ik niet kiezen. Hij ziet er absoluut mooi uit, maar mijn ervaring is dat de Mexicaanse Standards een beetje karakterloze duffe planken zijn. Zeker t.o.v. de Classics en Classic Players. Je zou hem even moeten testen naast een CP, dan weet je het.

EDIT>
Hoop geld trouwens, voor een Standard. Ik weet nog dat ik mijn CP Baja tele kocht voor €640...

Braml
28 februari 2017, 14:49
Ja, dit klopt inderdaad wel. Al moet ik zeggen dat ik bij mijn Tele nog steeds het gevoel heb dat dat echt MIJN gitaar is. Zodra ik die omhang voelt het gewoon goed.

Oh dat gevoel heb ik ook wel hoor bij mijn stratocaster. Het is MIJN gitaar met een paar verbeterpuntjes :P En ik heb er een Epiphone les paul bij op de kop getikt puur omdat ik in een coverband speel waarin humbuckers ook wel eens handig zijn.

Jammer dat classic players er niet in het zwart zijn! (toch?)

no 1 hops
28 februari 2017, 14:52
bartez. ik welke hoek van de wereld woon je?
waarom ik dat vraag is dat je gewoon een paar winkels in moet stappen, je riedeltjes en liedjes die je geleerd heb op gitaren moet uitproberen en er zo achter komen waar je beste gevoel op triggert.
als je dan merk en model weet zoek je die op internet op qua specificaties en dan weet je al heel veel meer. neck vorm, welke soort frets etc.
( de fender die je liet zien heeft bv een soort van floyd rose, en dat is niet iedereens ding want zo een ding afstellen is moeilijker dan een gewone brug).

ga gewoon uitproberen, je hebt de tijd en ik behoor tot een van die mensen die beweerd dat een merk gitaar geen garantie is voor spelplezier. en er zullen hier ook anderen zijn die in hun collectie een gitaar hebben die gewoon een goed gitaar is , maar geen merkgitaar is.

veel succes met je zoektocht

bartez
28 februari 2017, 15:01
Iets duurder dan de Standards. Sorry voor de onduidelijkheid.

No problem, ik snap je nu :)




Dit is dus een Mexicaanse Standard. Die zou ik niet kiezen. Hij ziet er absoluut mooi uit, maar mijn ervaring is dat de Mexicaanse Standards een beetje karakterloze duffe planken zijn. Zeker t.o.v. de Classics en Classic Players. Je zou hem even moeten testen naast een CP, dan weet je het.

EDIT>
Hoop geld trouwens, voor een Standard. Ik weet nog dat ik mijn CP Baja tele kocht voor €640...

Helder verhaal en hier heb ik wat aan :)

Hoe is je mening in dat geval over dit oudje die ik eerder benoemd heb:
https://www.bax-shop.nl/tweedehands-gitaar/fender-as-stratocaster-2-tone-sunburst-mn-1996-inruil

Is dit oudje dan bijvoorbeeld 'uitgewerkt' ivm eventueel kromtrekken en werken van het hout? of is dat een fabeltje?

Zoals je voelt....ik ben aan het aftasten...


Jammer dat classic players er niet in het zwart zijn! (toch?)

idd....:(


bartez. ik welke hoek van de wereld woon je?
waarom ik dat vraag is dat je gewoon een paar winkels in moet stappen, je riedeltjes en liedjes die je geleerd heb op gitaren moet uitproberen en er zo achter komen waar je beste gevoel op triggert.
als je dan merk en model weet zoek je die op internet op qua specificaties en dan weet je al heel veel meer. neck vorm, welke soort frets etc.
( de fender die je liet zien heeft bv een soort van floyd rose, en dat is niet iedereens ding want zo een ding afstellen is moeilijker dan een gewone brug).

ga gewoon uitproberen, je hebt de tijd en ik behoor tot een van die mensen die beweerd dat een merk gitaar geen garantie is voor spelplezier. en er zullen hier ook anderen zijn die in hun collectie een gitaar hebben die gewoon een goed gitaar is , maar geen merkgitaar is.

veel succes met je zoektocht

Thanx, woon in omgeving Den Bosch....daar zullen vast wel muziekwinkels zijn denk ik zo ;)

Kim Wilson
28 februari 2017, 15:15
Hoe is je mening in dat geval over dit oudje die ik eerder benoemd heb: https://www.bax-shop.nl/tweedehands-gitaar/fender-as-stratocaster-2-tone-sunburst-mn-1996-inruil

Zoals je voelt....ik ben aan het aftasten...


Tja, ik ben niet kapot van Standards. Toen ik op zoek was naar een telecaster, ben ik bij Feedback in een hokje gaan zitten met alles wat binnen budget lag, en een paar benchmarks, zoals de Mex Standard en de USA Standard. En hoewel de USA wel iets lekkerder in de hand lag dan de Mex Standard, klonk hij toch ook niet zo lekker als de CP Baja waarmee ik uiteindelijk thuiskwam. Dat ging in 2007 wel om nieuwe exemplaren. Maar het viel op dat zowel de Mex als de USA standard wat kleurloos klonken (ja, hoe leg je zoiets nou uit...).

Mijn advies is om een grote muziekwinkel te bezoeken en alles te proberen wat ook maar enigszins je interesse raakt. Pak een paar stratocasters en telecasters van de muur, eventueel een Ibanez, een Blade, een Hagstrom semihollow, een Gretsch Electromatic, en sluit je op in het testhokje met een versterkertje naar keuze. Gewoon om er zelf een gevoel bij te krijgen. Zo heb ik zelf ook de juiste keuze kunnen maken (al speelde ik toen al wel een jaar of 7 elektrisch, dus ik wist enigszins wat ik zocht). Ik heb tijdens die testsessie een Japanse tele van een mede forumlid getest die in zijn handen geweldig klonk, maar waar ik qua geluid totaal niet mee uit de voeten kon. Zoveel mensen, zoveel meningen.

telerocker
28 februari 2017, 15:49
Tja, ik ben niet kapot van Standards. Toen ik op zoek was naar een telecaster, ben ik bij Feedback in een hokje gaan zitten met alles wat binnen budget lag, en een paar benchmarks, zoals de Mex Standard en de USA Standard. En hoewel de USA wel iets lekkerder in de hand lag dan de Mex Standard, klonk hij toch ook niet zo lekker als de CP Baja waarmee ik uiteindelijk thuiskwam. Dat ging in 2007 wel om nieuwe exemplaren. Maar het viel op dat zowel de Mex als de USA standard wat kleurloos klonken (ja, hoe leg je zoiets nou uit...).

Mijn advies is om een grote muziekwinkel te bezoeken en alles te proberen wat ook maar enigszins je interesse raakt. Pak een paar stratocasters en telecasters van de muur, eventueel een Ibanez, een Blade, een Hagstrom semihollow, een Gretsch Electromatic, en sluit je op in het testhokje met een versterkertje naar keuze. Gewoon om er zelf een gevoel bij te krijgen. Zo heb ik zelf ook de juiste keuze kunnen maken (al speelde ik toen al wel een jaar of 7 elektrisch, dus ik wist enigszins wat ik zocht). Ik heb tijdens die testsessie een Japanse tele van een mede forumlid getest die in zijn handen geweldig klonk, maar waar ik qua geluid totaal niet mee uit de voeten kon. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Dat kleurloze zit vooral in de pickups. Die heb ik er bij mij ook meteen uitgegooid.

bartez
28 februari 2017, 15:56
Dat kleurloze zit vooral in de pickups. Die heb ik er bij mij ook meteen uitgegooid.

Kun je me aangeven welke pickups NIET zijn aan te raden...ik heb iets gelezen over texaanse, mexicaanse, humbucker, noisecancelling etc etc


Tja, ik ben niet kapot van Standards. Toen ik op zoek was naar een telecaster, ben ik bij Feedback in een hokje gaan zitten met alles wat binnen budget lag, en een paar benchmarks, zoals de Mex Standard en de USA Standard. En hoewel de USA wel iets lekkerder in de hand lag dan de Mex Standard, klonk hij toch ook niet zo lekker als de CP Baja waarmee ik uiteindelijk thuiskwam. Dat ging in 2007 wel om nieuwe exemplaren. Maar het viel op dat zowel de Mex als de USA standard wat kleurloos klonken (ja, hoe leg je zoiets nou uit...).

Mijn advies is om een grote muziekwinkel te bezoeken en alles te proberen wat ook maar enigszins je interesse raakt. Pak een paar stratocasters en telecasters van de muur, eventueel een Ibanez, een Blade, een Hagstrom semihollow, een Gretsch Electromatic, en sluit je op in het testhokje met een versterkertje naar keuze. Gewoon om er zelf een gevoel bij te krijgen. Zo heb ik zelf ook de juiste keuze kunnen maken (al speelde ik toen al wel een jaar of 7 elektrisch, dus ik wist enigszins wat ik zocht). Ik heb tijdens die testsessie een Japanse tele van een mede forumlid getest die in zijn handen geweldig klonk, maar waar ik qua geluid totaal niet mee uit de voeten kon. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Ga ik absoluut doen! Maar vraagje...welke muziek speel jij zelf zoal? of welk genre? En heeft dat een relatie tot de pickups?

Kim Wilson
28 februari 2017, 15:57
Dat kleurloze zit vooral in de pickups. Die heb ik er bij mij ook meteen uitgegooid.
Ik vond ze unplugged al wat dullig. Misschien dat dat met een setje pickups te verhelpen is. Maar dan nog, bij een Mexicaanse Classic Player zijn de stock elementen wel goed. Bij een duurdere USA Std moet je dus eerst nog investeren in een setje pickups, á €150 voor een beetje kwaliteit...

bartez
28 februari 2017, 16:04
Ik vond ze unplugged al wat dullig. Misschien dat dat met een setje pickups te verhelpen is. Maar dan nog, bij een Mexicaanse Classic Player zijn de stock elementen wel goed. Bij een duurdere USA Std moet je dus eerst nog investeren in een setje pickups, á €150 voor een beetje kwaliteit...

Mag ik vragen over welke 'dullige' pickups je het dan hebt en met welke je deze zou vervangen (merk & type)??

P.s. tips voor een grote muziekzaak met goede ervaringen? Een stukje rijden vind ik geen probleem, zoals gezegd woon ik zelf in omgeving Den Bosch. Wat zijn bijvoorbeeld jullie ervaringen met Bax-shop en Thomann? Dat zijn de enige twee die ik 'goed' ken...

Kim Wilson
28 februari 2017, 16:05
Ga ik absoluut doen! Maar vraagje...welke muziek speel jij zelf zoal? of welk genre? En heeft dat een relatie tot de pickups?
Ik speel zelf met name rock & roll, country, blues en Opwekking (christelijke nummers, denk aan praisebands en zo). Met pickups doe ik verder niet zoveel, ik zoek dat in ieder geval niet tot de bodem uit. Het originele brugelement voldoet ruimschoots, het halselement heb ik vervangen door een P90. Mijn tweede gitaar heeft overigens ook P90's, omdat ik die toch wel erg lekker vind. Maar een gitaar moet in de basis al goed klinken, daarom heb ik mijn eerste selectie destijds al gemaakt op basis van het unplugged geluid en feel. Opvallend vond ik overigens de Korea Lite Ash tele, die klonk unplugged best kil, maar versterkt juist heel dik en vet. Dus het is niet altijd 1 op 1 te duiden...

bartez
28 februari 2017, 16:23
Ik speel zelf met name rock & roll, country, blues en Opwekking (christelijke nummers, denk aan praisebands en zo). Met pickups doe ik verder niet zoveel, ik zoek dat in ieder geval niet tot de bodem uit. Het originele brugelement voldoet ruimschoots, het halselement heb ik vervangen door een P90. Mijn tweede gitaar heeft overigens ook P90's, omdat ik die toch wel erg lekker vind. Maar een gitaar moet in de basis al goed klinken, daarom heb ik mijn eerste selectie destijds al gemaakt op basis van het unplugged geluid en feel. Opvallend vond ik overigens de Korea Lite Ash tele, die klonk unplugged best kil, maar versterkt juist heel dik en vet. Dus het is niet altijd 1 op 1 te duiden...

Ah thanx, klopt het als ik zeg dat het genre dat je speelt ook van invloed is op je keuze voor pickups? Of is dat ook een fabeltje?

Ik 'speel' namelijk van alles...van John Mayer tot Selah Sue, van REM naar Nirvana en van RHCP tot George Michael.

Ik heb altijd begrepen dat een Humbucker vooral interessant is als je meer Rock wil spelen, is dat een juiste aanname?

MikeD
28 februari 2017, 16:26
Den Bosch?? Luthiers: http://www.luthiers-gitaren.nl
weinig Fender, wel andere 'leuke' merken (ga vooral proberen…) en bouwt ook Strats 'op bestelling'.. DE manier om aan een zwarte Strat met HSS en zwarte slagplaat te komen, de headstock zal ie vast ook wel 'matching' willen maken voor je.. Edoch dan staat er alleen geen Fender op de headstock dus je schrijft er waarschijnlijk meer op af dan op een (gebruikte) MIM Fender Classic 60…. dat zijn heel fijn klinkende dingen en als je geduld hebt en toeslaat wanneer je de juist geprijsde tegenkomt dan kan je nog wel eens een mazzeltje hebben.. alleen niet in zwart. maar ook dat is te verhelpen; destijds (60's) werden sunburst Strats ook gewoon overgespoten in de gewenste kleur.

Kim Wilson
28 februari 2017, 16:28
Den Bosch?? Luthiers: http://www.luthiers-gitaren.nl
weinig Fender, wel andere 'leuke' merken (ga vooral proberen…) en bouwt ook Strats 'op bestelling'.. DE manier om aan een zwarte Strat met HSS en zwarte slagplaat te komen, de headstock zal ie vast ook wel 'matching' willen maken voor je.. Edoch dan staat er alleen geen Fender op de headstock dus je schrijft er waarschijnlijk meer op af dan op een (gebruikte) MIM Fender Classic 60…. ...
Dat lijkt me niet iets voor iemand die zijn eerste elektrische gitaar gaat kopen. ;)

Kim Wilson
28 februari 2017, 16:32
Ah thanx, klopt het als ik zeg dat het genre dat je speelt ook van invloed is op je keuze voor pickups? Of is dat ook een fabeltje?

Ik 'speel' namelijk van alles...van John Mayer tot Selah Sue, van REM naar Nirvana en van RHCP tot George Michael.

Ik heb altijd begrepen dat een Humbucker vooral interessant is als je meer Rock wil spelen, is dat een juiste aanname?
Ach, alles kan natuurlijk, maar een standaard stratje met drie single coils is niet echt een gitaar waar je zware rock mee gaat spelen. Een HB in de brugpositie maakt een strat al wat veelzijdiger, maar als je echt lomp wil is een mahonie body, kortere hals en humbuckers wel de juiste keuze. En daar zit dan weer heel veel tussen.

Als je dan toch een keer gaat testen, pak dan ook eens een telecaster vast. Qua gebruik vind ik die namelijk veelzijdiger dan een strat. Clean, rauw, alles kan. Wie weet is dat wat je zoekt.

apekop
28 februari 2017, 16:47
Ik vond ze unplugged al wat dullig. Misschien dat dat met een setje pickups te verhelpen is. Maar dan nog, bij een Mexicaanse Classic Player zijn de stock elementen wel goed. Bij een duurdere USA Std moet je dus eerst nog investeren in een setje pickups, á €150 voor een beetje kwaliteit...

Beetje een zwart-wit stelling. Het is echt niet altijd het geval dat je de elementen moet vervangen bij een USA standard. Kan niet de bedoeling zijn. Ik ben zelf niet kapot van de CP player serie die hier altijd omhoog geschreven wordt en vind ze zeker niet beter dan een USA standard. Ik heb het dan over strats, geen ervaring met teles. Zelf een CP60's strat gehad en we werden geen vriendjes. Pickups vond ik ook niet denderend en de snaarbalans was ook niet goed qua volume. B en E klonken te zacht, wanwege de overdreven raised pole pieces bij de D en G denk ik. Ook lopen de snaren niet netjes over de pooltjes wat ik erg slordig vind.

Tegen de OP zou ik willen zeggen: ga zelf wat strats uitproberen in wat winkels i.p.v. je heil te zoeken op forums. Er is gewoon veel te veel keus en het is heel persoonlijk wat je aanspreekt. Zelf voel je het beste of er een klik is met een gitaar, dan kan verder iedereen hier zeggen wat ie wil.

MikeD
28 februari 2017, 16:51
hij wil een gitaar voor het leven; dan maar meteen een goeie…. Mijn eerste elektrische gitaar was een knudde-ding.. 'betaalbaar' maar knudde; speelde ook echt niet lekker en dat was ontzettend demotiverend. De tweede kostte heel wat meer 'zakgeld' maar daarop heb ik 'leren spelen'; en ik heb 'm nog steeds (dik 40 jaar later)

bartez
28 februari 2017, 16:54
Beetje een zwart-wit stelling. Het is echt niet altijd het geval dat je de elementen moet vervangen bij een USA standard. Kan niet de bedoeling zijn. Ik ben zelf niet kapot van de CP player serie die hier altijd omhoog geschreven wordt en vind ze zeker niet beter dan een USA standard. Ik heb het dan over strats, geen ervaring met teles. Zelf een CP60's strat gehad en we werden geen vriendjes. Pickups vond ik ook niet denderend en de snaarbalans was ook niet goed qua volume. B en E klonken te zacht, wanwege de overdreven raised pole pieces bij de D en G denk ik. Ook lopen de snaren niet netjes over de pooltjes wat ik erg slordig vind.

Tegen de OP zou ik willen zeggen: ga zelf wat strats uitproberen in wat winkels i.p.v. je heil te zoeken op forums. Er is gewoon veel te veel keus en het is heel persoonlijk wat je aanspreekt. Zelf voel je het beste of er een klik is met een gitaar, dan kan verder iedereen hier zeggen wat ie wil.


Ach, alles kan natuurlijk, maar een standaard stratje met drie single coils is niet echt een gitaar waar je zware rock mee gaat spelen. Een HB in de brugpositie maakt een strat al wat veelzijdiger, maar als je echt lomp wil is een mahonie body, kortere hals en humbuckers wel de juiste keuze. En daar zit dan weer heel veel tussen.

Als je dan toch een keer gaat testen, pak dan ook eens een telecaster vast. Qua gebruik vind ik die namelijk veelzijdiger dan een strat. Clean, rauw, alles kan. Wie weet is dat wat je zoekt.

Thanx mensen...goed tips! Ik ben stiekem weer heel wat wijzer geworden en ga eens een bezoekje brengen en testen :)

bartez
28 februari 2017, 16:57
hij wil een gitaar voor het leven; dan maar meteen een goeie…. Mijn eerste elektrische gitaar was een knudde-ding.. 'betaalbaar' maar knudde; speelde ook echt niet lekker en dat was ontzettend demotiverend. De tweede kostte heel wat meer 'zakgeld' maar daarop heb ik 'leren spelen'; en ik heb 'm nog steeds (dik 40 jaar later)

Juist! Dat is wel de strekking van het verhaal. Ik ben dus op zoek naar een goede mix. Niet meteen een gitaar van duizenden euro's, maar ook geen half werk waarbij ik al veel te snel denk...tja...dat is hem niet, liever dan net even wat langer sparen voor iets beters, dan net niet zeg maar

Ik neem vooral de tips over het proberen heel serieus, dat ga ik dus ook doen om meer gevoel bij het spul te krijgen :punk:

Mr.Fingers
28 februari 2017, 17:00
Kijk naar de Mexicaanse Classic & Classic Player. Evenveel gitaar (zo niet meer) dan de American Standard/Professional, voor veel minder geld. Staar je niet blind op het "made in USA" embleempje, want zoals het spreekwoord zegt: "Mexican Fenders are built in Mexico by Mexicans, American Fenders are built in America by Mexicans". Loonkost is hoger in de USA, wat zich ook reflecteert in de prijs. De hardware van de Classic & CP komt trouwens per direct van de American Vintage reeks (buiten de bruggen van de CP, dat zijn Am.Std bruggen).

apekop
28 februari 2017, 17:04
Laat je niet gek maken door de CP fanboys hier Bartez, ga zelf proberen (zoals ik al zei in mijn vorige post)....:)

D3nnis
28 februari 2017, 17:27
P.s. tips voor een grote muziekzaak met goede ervaringen? Een stukje rijden vind ik geen probleem, zoals gezegd woon ik zelf in omgeving Den Bosch. Wat zijn bijvoorbeeld jullie ervaringen met Bax-shop en Thomann? Dat zijn de enige twee die ik 'goed' ken...

Voor Fenders en kundige verkopers: Guitar King in Boekel
Als het iets anders dan Fender mag zijn: The Guitar Factory in Oss; top eigenaar, eerlijk oprecht advies.

Braml
28 februari 2017, 17:52
Juist! Dat is wel de strekking van het verhaal. Ik ben dus op zoek naar een goede mix. Niet meteen een gitaar van duizenden euro's, maar ook geen half werk waarbij ik al veel te snel denk...tja...dat is hem niet, liever dan net even wat langer sparen voor iets beters, dan net niet zeg maar

Een gitaar van duizenden euro's is denk ik sowieso nooit echt 'nodig', hoe goed je ook bent. Mensen kopen denk ik eerder customshops enzo omdat ze het cool vinden, en leuk om de specs te kiezen enzo? In principe kan elke pro wel uit de voeten met een classic player of american standard lijkt me.

Als het aan mij lag had ik het budget wat lager gesteld, want er zijn gewoon gitaren op de markt voor onder de 500 euro waar gewoon echt weinig tot niets aan mankeert. Meer geld staat nou eenmaal niet gelijk aan betere gitaren. Waarschijnlijk zijn er wel meer betere gitaren te vinden in de hogere prijsklasses maar dat is wat anders. Dus als jij graag meer uit wilt geven moet je dat natuurlijk gewoon doen, ik hou je niet tegen!


Ik 'speel' namelijk van alles...van John Mayer tot Selah Sue, van REM naar Nirvana en van RHCP tot George Michael.

Dit klinkt bij mij heel erg alsof single coils uitstekend geschikt zijn voor jou. John mayer en RHCP spelen vooral strats met single coils, nirvana is in mijn ogen ook uitstekend met een strat te halen. Klinkt niet alsof je echt muziek wil maken waarbij je per se een humbucker nodig hebt.

raabje
28 februari 2017, 18:04
Ik heb de hele discussie niet gelezen.. ik kan alleen maar toevoegen dat ik zelf een nieuwe USA standard heb gekocht, maart 2016, vooral om er 1 te hebben. Een echte, geen Mex. Bang for the Buck was voor mij niet heel interessant. En ik heb de tremelo vast laten zetten met een extra veer.

En de kleur e.d, dat is allemaal leuk als de gitaar net nieuw is, bij mij zitten er nu al deuken in, en krassen, en ik merk dat ik nu al minder waarde aan hecht aan hoe de gitaar er uit ziet. Dus niet blind op staren.

D3nnis
28 februari 2017, 18:45
En de kleur e.d, dat is allemaal leuk als de gitaar net nieuw is, bij mij zitten er nu al deuken in, en krassen, en ik merk dat ik nu al minder waarde aan hecht aan hoe de gitaar er uit ziet. Dus niet blind op staren.

Maar misschien zegt dat wel meer over jou dan over iemand die -wellicht- wel zuinig op zijn spullen is.

Mijn music man silhouette special, nieuw gekocht in 2000, dus 17 jaar oud, en veel gebruikt, heeft 1 minuscuul butsje, en wat geoxideerde schroefjes waar ik altijd met mijn slaghand zit. Buiten de verkleuring van de hals en kunststof onderdelen, is ie verder puntgaaf. Een gitaar hoeft er dus helemaal niet gebutst uit te zien, het gebeurt niet vanzelf.

California Jam
28 februari 2017, 19:24
Ik heb in 1978 in een gitaarwinkel in Londen mijn eerste USA strat gekocht omdat ik helemaal idolaat was van deze gitaar. Ik heb deze dame nog steeds en ze speelt als een tierelier en inmiddels heb ik nog twee andere strats erbij. Aardig wat centjes bij elkaar dus... Maar de jaren vorderen en ik merk sinds een paar jaar dat ik toch ook wel erg gecharmeerd ben van een Les Paul en heb ik dus vorig jaar (in hetzelfde winkeltje in Londen) een Epiphone UltraIII gekocht. Ook een erg fijne gitaar!

Zo zie je maar hoe je smaak over klank, kleur, look & feel geheel om kan slaan.

Daarnaast wil ik je adviseren dat mocht je écht een dure USA strat aanschaffen, laat deze dan zo origineel mogelijk! Je hebt het over een 'investering' en ik neem aan dat je bedoeld een investering in je eigen plezier in muziek en je gitaar maar hoe langer een gitaar in originele staat blijft zal deze later over het algemeen ook meer opleveren mocht je iets willen verkopen.

arjanb01
28 februari 2017, 19:24
M'n luke 2 heb ik in 2003 nieuw gekocht en die zit vol butsen, scheuren, frets zijn al een keer vervangen, zadels zijn vervangen. Veel bespeeld en door temperatuursverschillen is de lak gaan werken, zelfs poly lak is gevoelig voor veel gebruik blijkbaar.

bartez
28 februari 2017, 19:56
Kijk naar de Mexicaanse Classic & Classic Player. Evenveel gitaar (zo niet meer) dan de American Standard/Professional, voor veel minder geld. Staar je niet blind op het "made in USA" embleempje, want zoals het spreekwoord zegt: "Mexican Fenders are built in Mexico by Mexicans, American Fenders are built in America by Mexicans". Loonkost is hoger in de USA, wat zich ook reflecteert in de prijs. De hardware van de Classic & CP komt trouwens per direct van de American Vintage reeks (buiten de bruggen van de CP, dat zijn Am.Std bruggen).

Dus het 'spul' wat op deze mexicaanse C & CP strat zit is in feite net zo goed als de USA uitvoering? Ik heb namelijk ergens gelezen dat die mexicaanse varianten 'slechter' spul hadden als de USA versie, of is dat fabel? Of alleen bij de mexicaanse standards?


Laat je niet gek maken door de CP fanboys hier Bartez, ga zelf proberen (zoals ik al zei in mijn vorige post)....:)

;)


Voor Fenders en kundige verkopers: Guitar King in Boekel
Als het iets anders dan Fender mag zijn: The Guitar Factory in Oss; top eigenaar, eerlijk oprecht advies.

Thanx, ga ik checken


Ik heb in 1978 in een gitaarwinkel in Londen mijn eerste USA strat gekocht omdat ik helemaal idolaat was van deze gitaar. Ik heb deze dame nog steeds en ze speelt als een tierelier en inmiddels heb ik nog twee andere strats erbij. Aardig wat centjes bij elkaar dus... Maar de jaren vorderen en ik merk sinds een paar jaar dat ik toch ook wel erg gecharmeerd ben van een Les Paul en heb ik dus vorig jaar (in hetzelfde winkeltje in Londen) een Epiphone UltraIII gekocht. Ook een erg fijne gitaar!

Zo zie je maar hoe je smaak over klank, kleur, look & feel geheel om kan slaan.

Daarnaast wil ik je adviseren dat mocht je écht een dure USA strat aanschaffen, laat deze dan zo origineel mogelijk! Je hebt het over een 'investering' en ik neem aan dat je bedoeld een investering in je eigen plezier in muziek en je gitaar maar hoe langer een gitaar in originele staat blijft zal deze later over het algemeen ook meer opleveren mocht je iets willen verkopen.

investering in beide ;)


M'n luke 2 heb ik in 2003 nieuw gekocht en die zit vol butsen, scheuren, frets zijn al een keer vervangen, zadels zijn vervangen. Veel bespeeld en door temperatuursverschillen is de lak gaan werken, zelfs poly lak is gevoelig voor veel gebruik blijkbaar.

Hoe erg is dat bij een nieuwe gitaar? Ik speel waarschijnlijk alleen maar in huis en zal hem niet heel vaak mee op sleeptouw nemen. Oftewel...hoeveel 'werkt' een nieuwe gitaar nog, of is daarom juist een 2e-hands van pak hem beet 10 jaar of ouder beter??


Een gitaar van duizenden euro's is denk ik sowieso nooit echt 'nodig', hoe goed je ook bent. Mensen kopen denk ik eerder customshops enzo omdat ze het cool vinden, en leuk om de specs te kiezen enzo? In principe kan elke pro wel uit de voeten met een classic player of american standard lijkt me.

Als het aan mij lag had ik het budget wat lager gesteld, want er zijn gewoon gitaren op de markt voor onder de 500 euro waar gewoon echt weinig tot niets aan mankeert. Meer geld staat nou eenmaal niet gelijk aan betere gitaren. Waarschijnlijk zijn er wel meer betere gitaren te vinden in de hogere prijsklasses maar dat is wat anders. Dus als jij graag meer uit wilt geven moet je dat natuurlijk gewoon doen, ik hou je niet tegen!

Dit klinkt bij mij heel erg alsof single coils uitstekend geschikt zijn voor jou. John mayer en RHCP spelen vooral strats met single coils, nirvana is in mijn ogen ook uitstekend met een strat te halen. Klinkt niet alsof je echt muziek wil maken waarbij je per se een humbucker nodig hebt.

Kan het kloppen dat er ook een soort van split humbuckers zijn die je als single coil kan gebruiken (zien er uit als twee single coils naast elkaar, vaak zwart en wit)? Of vergis ik me nu?


Ik heb in 1978 in een gitaarwinkel in Londen mijn eerste USA strat gekocht omdat ik helemaal idolaat was van deze gitaar. Ik heb deze dame nog steeds en ze speelt als een tierelier en inmiddels heb ik nog twee andere strats erbij. Aardig wat centjes bij elkaar dus... Maar de jaren vorderen en ik merk sinds een paar jaar dat ik toch ook wel erg gecharmeerd ben van een Les Paul en heb ik dus vorig jaar (in hetzelfde winkeltje in Londen) een Epiphone UltraIII gekocht. Ook een erg fijne gitaar!

Zo zie je maar hoe je smaak over klank, kleur, look & feel geheel om kan slaan.

Daarnaast wil ik je adviseren dat mocht je écht een dure USA strat aanschaffen, laat deze dan zo origineel mogelijk! Je hebt het over een 'investering' en ik neem aan dat je bedoeld een investering in je eigen plezier in muziek en je gitaar maar hoe langer een gitaar in originele staat blijft zal deze later over het algemeen ook meer opleveren mocht je iets willen verkopen.

Ooohh....ja die Les Pauls zijn ook heeeele mooie aparaten, maar redelijk prijzig, toch??

En origineel houden...jazeker, graag!

De rest...de dank voor de reacties, fijn dat er massaal gereageerd wordt :rockon:

arjanb01
28 februari 2017, 20:06
Speel je alleen thuis en ben je zuinig op je spullen, zal het niet uitmaken of je een nieuwe of tweedehandse koopt.
Wel is het zo dat een tweedehandse 'ingespeeld' is,maar wellicht wel een onderhoudsbeurt (vlakken/polijsten/afstellen) nodig heeft.
Mexicaanse fenders zijn zeker prima als je thuis speelt, ook kan je er wel als gevorderde speler mee uit de voeten. Wel is het zo dat de pickups van Mexicanen wat anders klinken dan de Amerikaanse fenders. Kwestie van smaak. Ik vind Mexicaanse strats aan de schelle kant, maar dat merk je pas als je op het podium op vol volume in een band speelt. Thuis merk je dit niet.

jutter
28 februari 2017, 20:23
Eigenlijk zijn de meeste Mexicanen wel okay en na een beetje zoekwerk kun je zelfs een hele fijne vinden. Verkijk je niet teveel op een USA want daar zit ook bagger tussen. Maar tref je een lekkere strat dan heb je hem voor het leven!
Dus gewoon gaan proberen en ontdekken wat je erg lekker vind. Het kan een hele zoektocht worden en daar weet ik alles van, maar uiteindelijk zal je beloont worden..... succes!

Braml
28 februari 2017, 20:32
Dus het 'spul' wat op deze mexicaanse C & CP strat zit is in feite net zo goed als de USA uitvoering? Ik heb namelijk ergens gelezen dat die mexicaanse varianten 'slechter' spul hadden als de USA versie, of is dat fabel? Of alleen bij de mexicaanse standards?

Ja de hardware op de classic en classic player serie is gewoon goed. Je zou kunnen zeggen dat die van de classic player een 'betere' brug heeft (2-punts tremolo). De brug van de classic player is dus hetzelfde als die van de USA standard. Ook de pickups van de C & CP serie schijnen gewoon erg goed te zijn (niks meer of minder dan de usa standard, gewoon een kwestie van smaak dus).
De mexicaanse standard schijnt wel mindere hardware en vooral ook mindere pickups te hebben.



Hoe erg is dat bij een nieuwe gitaar? Ik speel waarschijnlijk alleen maar in huis en zal hem niet heel vaak mee op sleeptouw nemen. Oftewel...hoeveel 'werkt' een nieuwe gitaar nog, of is daarom juist een 2e-hands van pak hem beet 10 jaar of ouder beter??

Hier moet je helemaal niks op uit doen denk ik. Je merkt er niks van en je hebt er niks aan. Tenzij een gitaar uit een ander jaar natuurlijk met andere features komt. Maar in principe niks op uit doen.



Kan het kloppen dat er ook een soort van split humbuckers zijn die je als single coil kan gebruiken (zien er uit als twee single coils naast elkaar, vaak zwart en wit)? Of vergis ik me nu?


Jazeker. Nog beter zelfs: een humbucker in het formaat van een single coil, die je kunt splitten!
https://www.bax-shop.nl/gitaar-elementen/seymour-duncan-sjbj-1b-jb-junior-voor-brugpositie-st-model-zwart
Het grote voordeel is natuurlijk dat je niet in je gitaar hoeft te frezen om een dikke humbucker in te kunnen bouwen. Als je er een speciale tone of volumeknop bij in laat zetten (een zogenaamde push-pull pot) dan kun je deze knop indrukken en uittrekken om zo je humbucker te splitten en als single coil te gebruiken.
Nogmaals, check deze vette blacktop stratocaster:
http://www.huigens-webshop.nl/fender-blacktop-strat-hh-rw-blk
Ik heb die wel eens in handen gehad. Fijn ding hoor, en zwarter krijg je je stratocasters niet!
Die specifieke gitaar heeft dus 2 humbuckers, met een 5 standen schakelaar die als volgt werkt:
positie 1: Bridge pickup
positie 2: Bridge en Neck pickup (beiden gesplit)
positie 3: Bridge en Neck pickup
positie 4: Neck pickup (gesplit)
positie 5: Neck Pickup
Je kunt er dus dikke humbuckersounds uit halen, maar de pickups ook splitten. Misschien wat voor jou dus.


Ooohh....ja die Les Pauls zijn ook heeeele mooie aparaten, maar redelijk prijzig, toch??

Ligt er puur aan wat voor model je neemt. Een Standard is volgens mij veel duurder dan een Fender American Standard Stratocaster ja, maar ikzelf ben bijvoorbeeld heel blij met de Epiphone Les Paul Standard die ik tweedehands voor 200 euro heb gekocht. Zo kan het dus ook! Maar ik moet hierbij wel zeggen dat ik meer een strat speler ben en daar dus ook iets kieskeuriger over ben.

Stoffel43
28 februari 2017, 22:20
Een strat is wel veelzijdiger. Als je stevige rock speelt (denk Guns'n' roses enz) dan is zo'n Les Paul wel een leuke gitaar voor je. Maar als ik lees wat je opnoemt lijkt me een strat met single coils veelzijdiger.
Ikzelf heb geen goeie ervaringen met humbuckers die te splitten zijn. Dwz een gesplitte Hb klint naar mijn mening nooit als een echte single coil, maar wel veel dunner.
Met een strat met enkel single coils kan je trouwens ook stevig rocken hoor. Dat lukt beter dan andersom. Ikzelf speel voornamelijk classic rock (denk black Sabbath, ZZ top, ACDC alsook CCR, Bryan Adams enz) en dat lukt allemaal prima met single coils hoor. Ik speel wel voornamelijk op een tele omdat deze net dat beetje agressiever uit de hoek komt, maar met de strat lukt dat ook prima hoor.
Een tweedehands heeft het voordeel dat ALS je toch een andere gitaar zou willen, dan hoef je er niks op te verliezen. Wel opletten dat je in geen neppert val trapt.
Een nieuwe, daar heb je dan weer garantie op. En je kiest natuurlijk helemaal je eigen voorkeur.
Veel succes met je zoektocht!!

bartez
28 februari 2017, 22:50
Ja de hardware op de classic en classic player serie is gewoon goed. Je zou kunnen zeggen dat die van de classic player een 'betere' brug heeft (2-punts tremolo). De brug van de classic player is dus hetzelfde als die van de USA standard. Ook de pickups van de C & CP serie schijnen gewoon erg goed te zijn (niks meer of minder dan de usa standard, gewoon een kwestie van smaak dus).
De mexicaanse standard schijnt wel mindere hardware en vooral ook mindere pickups te hebben.

Hier moet je helemaal niks op uit doen denk ik. Je merkt er niks van en je hebt er niks aan. Tenzij een gitaar uit een ander jaar natuurlijk met andere features komt. Maar in principe niks op uit doen.

Jazeker. Nog beter zelfs: een humbucker in het formaat van een single coil, die je kunt splitten!
https://www.bax-shop.nl/gitaar-elementen/seymour-duncan-sjbj-1b-jb-junior-voor-brugpositie-st-model-zwart
Het grote voordeel is natuurlijk dat je niet in je gitaar hoeft te frezen om een dikke humbucker in te kunnen bouwen. Als je er een speciale tone of volumeknop bij in laat zetten (een zogenaamde push-pull pot) dan kun je deze knop indrukken en uittrekken om zo je humbucker te splitten en als single coil te gebruiken.
Nogmaals, check deze vette blacktop stratocaster:
http://www.huigens-webshop.nl/fender-blacktop-strat-hh-rw-blk
Ik heb die wel eens in handen gehad. Fijn ding hoor, en zwarter krijg je je stratocasters niet!
Die specifieke gitaar heeft dus 2 humbuckers, met een 5 standen schakelaar die als volgt werkt:
positie 1: Bridge pickup
positie 2: Bridge en Neck pickup (beiden gesplit)
positie 3: Bridge en Neck pickup
positie 4: Neck pickup (gesplit)
positie 5: Neck Pickup
Je kunt er dus dikke humbuckersounds uit halen, maar de pickups ook splitten. Misschien wat voor jou dus.

Ligt er puur aan wat voor model je neemt. Een Standard is volgens mij veel duurder dan een Fender American Standard Stratocaster ja, maar ikzelf ben bijvoorbeeld heel blij met de Epiphone Les Paul Standard die ik tweedehands voor 200 euro heb gekocht. Zo kan het dus ook! Maar ik moet hierbij wel zeggen dat ik meer een strat speler ben en daar dus ook iets kieskeuriger over ben.

Ah top...en wat is normaal met de 5 standen schakelaar in bijvoorbeeld 3x single coils of een HSS configuratie??

p.s...die zwarte bij Huigens, dat is toch dezelfde als deze bij Bax-shop:
https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-standard-stratocaster-hh-rw-black

En zwarter kun je ze niet krijgen....nou...check deze maar eens:
https://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-special-edition-stratocaster-noir-hss-satin-black

maar...deze zijn geen classics volgens mij....toch?


Eigenlijk zijn de meeste Mexicanen wel okay en na een beetje zoekwerk kun je zelfs een hele fijne vinden. Verkijk je niet teveel op een USA want daar zit ook bagger tussen. Maar tref je een lekkere strat dan heb je hem voor het leven!
Dus gewoon gaan proberen en ontdekken wat je erg lekker vind. Het kan een hele zoektocht worden en daar weet ik alles van, maar uiteindelijk zal je beloont worden..... succes!

Thanx!


Speel je alleen thuis en ben je zuinig op je spullen, zal het niet uitmaken of je een nieuwe of tweedehandse koopt.
Wel is het zo dat een tweedehandse 'ingespeeld' is,maar wellicht wel een onderhoudsbeurt (vlakken/polijsten/afstellen) nodig heeft.
Mexicaanse fenders zijn zeker prima als je thuis speelt, ook kan je er wel als gevorderde speler mee uit de voeten. Wel is het zo dat de pickups van Mexicanen wat anders klinken dan de Amerikaanse fenders. Kwestie van smaak. Ik vind Mexicaanse strats aan de schelle kant, maar dat merk je pas als je op het podium op vol volume in een band speelt. Thuis merk je dit niet.

Thanx!


Een strat is wel veelzijdiger. Als je stevige rock speelt (denk Guns'n' roses enz) dan is zo'n Les Paul wel een leuke gitaar voor je. Maar als ik lees wat je opnoemt lijkt me een strat met single coils veelzijdiger.
Ikzelf heb geen goeie ervaringen met humbuckers die te splitten zijn. Dwz een gesplitte Hb klint naar mijn mening nooit als een echte single coil, maar wel veel dunner.
Met een strat met enkel single coils kan je trouwens ook stevig rocken hoor. Dat lukt beter dan andersom. Ikzelf speel voornamelijk classic rock (denk black Sabbath, ZZ top, ACDC alsook CCR, Bryan Adams enz) en dat lukt allemaal prima met single coils hoor. Ik speel wel voornamelijk op een tele omdat deze net dat beetje agressiever uit de hoek komt, maar met de strat lukt dat ook prima hoor.
Een tweedehands heeft het voordeel dat ALS je toch een andere gitaar zou willen, dan hoef je er niks op te verliezen. Wel opletten dat je in geen neppert val trapt.
Een nieuwe, daar heb je dan weer garantie op. En je kiest natuurlijk helemaal je eigen voorkeur.
Veel succes met je zoektocht!!

Thanx! Ik neem het allemaal mee bij het testen :)

NLF
28 februari 2017, 22:55
Als je net begint zou ik vooral veel gaan uitproberen (strats, teles, les pauls enzovoorts) en niet te snel iets kopen. Ik weet ook niet helemaal zeker of je meteen met een Amerikaan moet beginnen (zelf heb ik overigens geen Amerikaanse strat, wel gehad, ik heb trouwens helemaal geen Amerikaanse gitaren meer, wel gehad, heb in mijn leven inmiddels meer dan 40 electrische gitaren versleten denk ik, zou het moeten natellen).

Kleur: niet naar kijken tenzij het heel lelijk is.

Humbucker: ja, kun je doen. Sommige mensen vinden het te gek, maar met een humbucker is het eigenlijk geen typische strat meer. Een strat is toch een beetje Hendrix, Shadows, Pink Floyd, Blackmore, Jeff Beck enzovoorts. Er zijn humbuckers die je kunt splitten maar het zal nooit zo klinken als een echte single coil. Dus ik zou zeggen: probeer eerst de traditionele modellen uit voordat je naar iets anders gaat zoeken.

Je kunt zeker rock spelen op een strat (luister maar naar Uli Roth op oude Scorpions platen), de versterker maakt namelijk heel erg veel uit (een strat over een Marshall is iets heel anders dan een strat over een Fender versterker).

bartez
28 februari 2017, 23:05
Als je net begint zou ik vooral veel gaan uitproberen (strats, teles, les pauls enzovoorts) en niet te snel iets kopen. Ik weet ook niet helemaal zeker of je meteen met een Amerikaan moet beginnen (zelf heb ik overigens geen Amerikaanse strat, wel gehad, ik heb trouwens helemaal geen Amerikaanse gitaren meer, wel gehad, heb in mijn leven inmiddels meer dan 40 electrische gitaren versleten denk ik, zou het moeten natellen).

Kleur: niet naar kijken tenzij het heel lelijk is.

Humbucker: ja, kun je doen. Sommige mensen vinden het te gek, maar met een humbucker is het eigenlijk geen typische strat meer. Een strat is toch een beetje Hendrix, Shadows, Pink Floyd, Blackmore, Jeff Beck enzovoorts. Er zijn humbuckers die je kunt splitten maar het zal nooit zo klinken als een echte single coil. Dus ik zou zeggen: probeer eerst de traditionele modellen uit voordat je naar iets anders gaat zoeken.

Je kunt zeker rock spelen op een strat (luister maar naar Uli Roth op oude Scorpions platen), de versterker maakt namelijk heel erg veel uit (een strat over een Marshall is iets heel anders dan een strat over een Fender versterker).

Thanx, wat is overigens aan te raden voor een huis, tuin en keuken versterker? Heb nu een Fender Mustang 1, 2 of 3 op het oog. Het prijsverschil is niet echt enorm, alleen tussen de 2 en 3 is dat wat groter.

Maar het verschil zit hem vooral in wattage. van 10W, naar 40W, naar 100W

Wat klinkt thuis gewoon goed met voldoende bas enzo? Gevoelsmatig is 10W aan de magere kant....maar heb er geen enkele ervaring in...

NLF
28 februari 2017, 23:20
Thanx, wat is overigens aan te raden voor een huis, tuin en keuken versterker? Heb nu een Fender Mustang 1, 2 of 3 op het oog. Het prijsverschil is niet echt enorm, alleen tussen de 2 en 3 is dat wat groter.

Maar het verschil zit hem vooral in wattage. van 10W, naar 40W, naar 100W

Wat klinkt thuis gewoon goed met voldoende bas enzo? Gevoelsmatig is 10W aan de magere kant....maar heb er geen enkele ervaring in...

Het hangt allereerst sterk van je woonsituatie af. Woon je vrijstaand, hebben je vrouw en kinderen geen last van je, dan kun je harder. Woon je op een flat dan zijn de mogelijkheden zeer beperkt.

In theorie is het verschil tussen versterkers logaritmisch. Dus wil je 2x zo hard dan heb je 10x zoveel vermogen nodig (vergis je dus niet in 10 watt!). Maar de ene versterker is de andere niet: sommigen hebben veel mid en lijken daardoor harder te gaan dan andere etc. De speakers maken ook een hoop uit: sommige geven een hoog rendement op het vermogen, andere een lager en gaan daardoor wat zachter. Een kleinere kast met een kleinere speaker (8 inch of 10 inch) geeft wat minder bas dan een grotere kast met 12 of 15 inch. Bas is fijn, zeker in een band, maar thuis is de bas precies de toon die doorklinkt bij de buren.

Voor thuis is een (buizen)versterker van 5 of 10 watt over het algemeen al genoeg (gaat vaak al behoorlijk hard als je ze opendraait, vergis je niet). De ruimte waar je speelt maakt overigens heel veel uit. In een oefenruimte of een grote winkel is 5 watt niet veel (geluid verzuipt), op een kleine kamer thuis kan diezelfde versterker keihard klinken. Thuis versterkt spelen is voor de meeste mensen een compromis. Het probleem is een goede klank op laag volume. Wil je grotere versterkers gebruiken en op volume spelen dan moet je eigenlijk een studio of oefenruimte huren dan heb je namelijk geen beperkingen.

De Mustang 1 zou ik niet doen. Dat is toch teveel een speelgoed ding met allerlei knoppen die je niet nodig hebt. Zo eentje beleef je te weinig plezier aan en stimuleert je niet om je te ontwikkelen. Daar groei je al snel uit als je een beetje fanatiek bent (en dat ben jij want je stelt heel veel vragen, daaruit trek ik de conclusie dat je aan het begin staat van een lange reis en er niet over twee maanden weer mee op gaat houden). Een Fender Blues junior (tweedehands) lijkt me dan een betere keuze, maar het geluid moet je aanspreken: voor metal gebruik je snel een andere amp dan voor blues, funk of country.

Stoffel43
28 februari 2017, 23:23
Thanx, wat is overigens aan te raden voor een huis, tuin en keuken versterker? Heb nu een Fender Mustang 1, 2 of 3 op het oog. Het prijsverschil is niet echt enorm, alleen tussen de 2 en 3 is dat wat groter.

Maar het verschil zit hem vooral in wattage. van 10W, naar 40W, naar 100W

Wat klinkt thuis gewoon goed met voldoende bas enzo? Gevoelsmatig is 10W aan de magere kant....maar heb er geen enkele ervaring in...

Die 40 Watter is voor huis, tuin en keukengebruik ruim voldoende. Het zijn prima versterkers met veel mogelijkheden voor een heel redelijke prijs. Daar kan je imo niets fout mee doen.

NLF
28 februari 2017, 23:33
O ja: voor versterkers geldt trouwens eveneens: ga er eerst lekker een hoop uitproberen. Zelf ervaren, dan wordt snel e.e.a. duidelijk. Bij zo'n winkel als de Guitar King kunnen ze je daar heel goed bij helpen.

bartez
28 februari 2017, 23:34
Het hangt allereerst sterk van je woonsituatie af. Woon je vrijstaand, hebben je vrouw en kinderen geen last van je, dan kun je harder. Woon je op een flat dan zijn de mogelijkheden zeer beperkt.

In theorie is het verschil tussen versterkers logaritmisch. Dus wil je 2x zo hard dan heb je 10x zoveel vermogen nodig (vergis je dus niet in 10 watt!). Maar de ene versterker is de andere niet: sommigen hebben veel mid en lijken daardoor harder te gaan dan andere etc. De speakers maken ook een hoop uit: sommige geven een hoog rendement op het vermogen, andere een lager en gaan daardoor wat zachter. Een kleinere kast met een kleinere speaker (8 inch of 10 inch) geeft wat minder bas dan een grotere kast met 12 of 15 inch. Bas is fijn, zeker in een band, maar thuis is de bas precies de toon die doorklinkt bij de buren.

Voor thuis is een (buizen)versterker van 5 of 10 watt over het algemeen al genoeg (gaat vaak al behoorlijk hard als je ze opendraait, vergis je niet). De ruimte waar je speelt maakt overigens heel veel uit. In een oefenruimte of een grote winkel is 5 watt niet veel (geluid verzuipt), op een kleine kamer thuis kan diezelfde versterker keihard klinken. Thuis versterkt spelen is voor de meeste mensen een compromis. Het probleem is een goede klank op laag volume. Wil je grotere versterkers gebruiken en op volume spelen dan moet je eigenlijk een studio of oefenruimte huren dan heb je namelijk geen beperkingen.

De Mustang 1 zou ik niet doen. Dat is toch teveel een speelgoed ding met allerlei knoppen die je niet nodig hebt. Zo eentje beleef je te weinig plezier aan en stimuleert je niet om je te ontwikkelen. Daar groei je al snel uit als je een beetje fanatiek bent (en dat ben jij want je stelt heel veel vragen, daaruit trek ik de conclusie dat je aan het begin staat van een lange reis en er niet over twee maanden weer mee op gaat houden). Een Fender Blues junior (tweedehands) lijkt me dan een betere keuze, maar het geluid moet je aanspreken: voor metal gebruik je snel een andere amp dan voor blues, funk of country.


Die 40 Watter is voor huis, tuin en keukengebruik ruim voldoende. Het zijn prima versterkers met veel mogelijkheden voor een heel redelijke prijs. Daar kan je imo niets fout mee doen.

Thanx mannen! Die 10W had ik inderdaad al zo goed als afgeschreven. De 40W Mustang lijkt me een goede optie, of wellicht toch de 100W indien ik die voor een mooi prijsje 2e hands kan vinden (is dan net zo duur als een nieuwe 40W. Ik woon in een tweekapper met een buurjongen naast me in de pubertijd, dus het gaat tijd worden om eens wat terig te doen aan bassen :punk: (grapje natuurlijk).


O ja: voor versterkers geldt trouwens eveneens: ga er eerst lekker een hoop uitproberen. Zelf ervaren, dan wordt snel e.e.a. duidelijk. Bij zo'n winkel als de Guitar King kunnen ze je daar heel goed bij helpen.

Ik ga ze alletwee eens testen, zo ook een (fender Blues Junior) buizen versterker (kan me daar nog weinig van voorstellen hoe zo'n ding er onder de motorkap uitziet, maar dat moet ik maar eens googlen -> UPDATE: https://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker). Wat overigens leuk is aan de mustang, is dat je deze kan koppelen aan een PC en van alles kan instellen enzo...lekker aanklooien dus. Overigens zie ik vele typen fender blues junior versterkers...welk type raad je aan?

En heb je bij een buizenversterker dan minder wattage nodig tov een standaard versterker ivm de 'buizen' ipv een speaker?

En fanatiek....jazeker :)

NLF
28 februari 2017, 23:38
Ikzelf speel voornamelijk classic rock (denk black Sabbath, ZZ top, ACDC alsook CCR, Bryan Adams enz) en dat lukt allemaal prima met single coils hoor.

Dat is ook logisch omdat veel van wat je opnoemt ook met single coils gespeeld is.

Maar je hebt gelijk: een strat is een veelzijdige gitaar.

Stoffel43
28 februari 2017, 23:44
Dat is ook logisch omdat veel van wat je opnoemt ook met single coils gespeeld is.

Maar je hebt gelijk: een strat is een veelzijdige gitaar.

Euh, die eerste drie gebruiken toch Hb's hoor... SG's en explorers...

Stoffel43
28 februari 2017, 23:48
Bij een gelijk wattage gaat een buizenbak een heel pak luider hoor.
Een 100w solid state (zoals de mustang bv) verbleekt tegen een 30W buizenversterker.
Buizen klinken goed, beter dan de gemiddelde solid state versterker, maar klinken vooral fijn op hogere volumes. Niet bepaald ideaal voor thuis denk ik dan. Ze zijn ook duurder en hebben eens om de zoveel tijd onderhoud nodig. Nieuwe buizen kosten al snel zoveel als een mustang 2!

NLF
28 februari 2017, 23:48
Thanx mannen! Die 10W had ik inderdaad al zo goed als afgeschreven. De 40W Mustang lijkt me een goede optie, of wellicht toch de 100W indien ik die voor een mooi prijsje 2e hands kan vinden (is dan net zo duur als een nieuwe 40W. Ik woon in een tweekapper met een buurjongen naast me in de pubertijd, dus het gaat tijd worden om eens wat terig te doen aan bassen :punk: (grapje natuurlijk).



Ik ga ze alletwee eens testen, zo ook een (fender Blues Junior) buizen versterker (kan me daar nog weinig van voorstellen hoe zo'n ding er onder de motorkap uitziet, maar dat moet ik maar eens googlen -> UPDATE: https://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker). Wat overigens leuk is aan de mustang, is dat je deze kan koppelen aan een PC en van alles kan instellen enzo...lekker aanklooien dus. Overigens zie ik vele typen fender blues junior versterkers...welk type raad je aan?

En heb je bij een buizenversterker dan minder wattage nodig tov een standaard versterker ivm de 'buizen' ipv een speaker?

En fanatiek....jazeker :)

Vermogen van die Mustang: tsja, het blijft hetzelfde idee. Het blijft een modelling amp. Er zijn heel goede modelling versterkers, maar die kosten veel geld. Als je toch een versterker van 40 of 100 watt wilt gaan zoeken dan zou ik ook meteen doorzetten naar een volwassen versterker. Ga gewoon proberen bij de Guitar King en zet zo'n Mustang naast een volwassen buizenbak en kijk wat jou het best bevalt. Het is persoonlijk (maar het zou me niet verbazen als je precies dezelfde voorkeur blijkt te hebben als ik).

Blues juniors: ik heb ze zelf nooit bespeeld (speel zelf op een oude Champ voor thuis, de kleinste van mijn amps). Ik ben niet zo thuis in de verschillende types. Volgens mij komt het allemaal op hetzelfde neer: een simpele, degelijke instapversterker die je ook altijd weer tweedehands kunt verkopen (verlies je wel op als je m nieuw aanschaft).

NLF
28 februari 2017, 23:54
Euh, die eerste drie gebruiken toch Hb's hoor... SG's en explorers...

Nee. Black Sabbath - de vroege platen is een SG met P 90's (vandaar de bijtende toon) met treble booster over Laney Supergroup. Hier en daar tijdens de sessie voor de eerste plaat schijnt hij ook nog een strat gebruikt te hebben. Later heeft Iomi wel op SG's met humbuckers gespeeld. Overigens had Iomi ook een witte SG custom die hij ook regelmatig gebruikte; dus het loopt (ook in de begintijd) wel een beetje door elkaar.

ZZ Top: begin en gedurende jaren 70 inderdaad veel Les Paul (of Flying V) met PAF, maar ook veel strat (La Grange, Heard it on the Axe), telecaster en volgens mij ook veel LP junior (dus P 90) (en in ieder geval een Firebird 1, dus minihumbucker, is inderdaad een humbucker, maar wel een hele andere natuurlijk dan op een LP)

AC/DC: ja, klopt humbuckers (Gretsch klinkt wat hoger en helderder dan de SG van Angus)

CCR: weet ik nietallemaal precies, zwarte les paul met p 90's (weet ik niet helemaal zeker, kan ook custom zijn met hb, zou ik moeten opzoeken), ricknbacker (dus humbuckers dacht ik), maar ook nog andere gitaren (tele?) en ik weet niet waar die broer van hem op speelde (een gretsch of een guild starfire ofzo, humbuckers dus)

Bryan Adams: veel tele en/of strat

Stoffel43
28 februari 2017, 23:58
Het rockt toch allemaal lekker en is in ieder geval prima te doen met een goeie strat of tele.. 😎

bartez
1 maart 2017, 00:51
Bij een gelijk wattage gaat een buizenbak een heel pak luider hoor.
Een 100w solid state (zoals de mustang bv) verbleekt tegen een 30W buizenversterker.
Buizen klinken goed, beter dan de gemiddelde solid state versterker, maar klinken vooral fijn op hogere volumes. Niet bepaald ideaal voor thuis denk ik dan. Ze zijn ook duurder en hebben eens om de zoveel tijd onderhoud nodig. Nieuwe buizen kosten al snel zoveel als een mustang 2!


Vermogen van die Mustang: tsja, het blijft hetzelfde idee. Het blijft een modelling amp. Er zijn heel goede modelling versterkers, maar die kosten veel geld. Als je toch een versterker van 40 of 100 watt wilt gaan zoeken dan zou ik ook meteen doorzetten naar een volwassen versterker. Ga gewoon proberen bij de Guitar King en zet zo'n Mustang naast een volwassen buizenbak en kijk wat jou het best bevalt. Het is persoonlijk (maar het zou me niet verbazen als je precies dezelfde voorkeur blijkt te hebben als ik).

Blues juniors: ik heb ze zelf nooit bespeeld (speel zelf op een oude Champ voor thuis, de kleinste van mijn amps). Ik ben niet zo thuis in de verschillende types. Volgens mij komt het allemaal op hetzelfde neer: een simpele, degelijke instapversterker die je ook altijd weer tweedehands kunt verkopen (verlies je wel op als je m nieuw aanschaft).

Ik ga het gewoon eens testen... ;) Jullie hebben me in ieder geval weer op een paar goede ideeën gebracht en gezien het feit dat ik de tijd heb, ga ik me eens lekker verdiepen in van alles.....zin in!

NLF
1 maart 2017, 07:50
Het rockt toch allemaal lekker en is in ieder geval prima te doen met een goeie strat of tele.. ��

Helemaal mee eens.

Voor Topic Starter: over het algemeen geldt: single coil: lage output, meer hoog, heldere klank, dunner, minder power dus minder vervorming, cleaner en humbucker: meer output, warmer, voller, massief, soms wat wolliger met name bij de neck, meer power dus meer vervorming. Het heeft allebei zijn charmes. Sommige mensen hebben een duidelijke voorkeur, ik niet en heb dus meerdere gitaren. Tussen single coils en hb's zelf zit onderling ook nog veel verschil. Fender single coils hebben minder output dan Gibson single coils (p90's), die hebben veel power en zitten veel dichter in de buurt van humbuckers wat betreft hun klankeigenschappen. Als je een klankleurspectrum zou maken krijg je strat - tele (meestal meer bite in brug pickup) - Gibson p 90 (zit tussen tele en LP in) - Les Paul PAF pickups. Later zijn er veel pickups bijgekomen voor metal of andere doeleinden (minder ruis, humbucker in single coil formaat enz.)

Ga gewoon verschillende gitaren over DEZELFDE versterker uitproberen dan kom je er al snel achter hoe de vork zo'n beetje in de steel zit.

Daarnaast dus verschillende versterkers uitproberen. Het hangt heel veel van je muzieksmaak af en het is allemaal erg persoonlijk. Er zijn geen regels.

Stoffel43
1 maart 2017, 07:54
Good 4 u!
Die zoektocht naar de juiste gear is iets waar je je tijd voor moet nemen en van moet genieten. Proberen, proberen en nog eens proberen.
Besef wel dat als je 5 gitaren van een bepaald model test (bv een usa standard strat om maar iets te noemen) dat deze allemaal verschillend kunnen zijn. Dus als je er ééntje vindt die je helemaal ligt maar niet de juiste kleur heeft, en je bestelt hem in een andere kleur, dat die dan toch nog behoorlijk anders kan zijn.
Ook de specs kunnen wel eens wijzigen. Voorbeeld kan zijn dat je zo'n standard test, en het is er ééntje die al geruime tijd in de shop hangt, deze wel eens anders kan zijn dan een nieuwe standard die je in een ander kleurtje bestelt. Specs van bepaalde modellen veranderen voortdurend.
Wat ik wil zeggen: als je een klik hebt met een gitaar die je probeert, koop dan die gitaar in kwestie en laat 'm niet hangen omdat ie toch net wat minder mooi is dan die andere... óf ga door met je zoektocht totdat je wel de perfecte combinatie vindt. Wat wel eens een lange tocht kan worden.
En nog een tip: kies zelf en laat je niet omlullen door vrienden en/of verkopers om toch iets anders aan te schaffen om welke reden dan ook. Smaak is persoonlijk!

MikeD
1 maart 2017, 08:37
nog eens twee centen: toen ik m'n 60's classic strat kocht heb ik ook een 50's classic strat geprobeerd. allebei made in meggico. de 50's classic klonk saai en levenloos; de 60's classic leverde mij alle geluiden op die ik met een strat associeerde; van Hank Marvin tot Hendrix tot Blackmore en alles er tussenin. gewoon een prachtig ding, was goed afgesteld in de winkel (Alphenaar in Haarlem) netjes afgewerkt, goede stemmechanieken en bleef ook op stemming bij (beheerst) gebruik van de jengel-arm. de enige reden dat ik heb weggedaan was dat ik niet aan de radius van de toets kon wennen na zo'n 40 jaar op gibson-stijl gitaren te hebben gespeeld… ik betrapte mezelf erop dat ik meer met bends en vinger-vibrato speel dan ik had gedacht. goeie gitaristen (…. :hide:) hebben dan geen last van die kleinere radius maar bij mij liep het spaak.

the sure thing
1 maart 2017, 09:26
Mega Fender collectie: Kees Dee in Anuspoort. Goede service. Één nadeel: afdingen werkt daar niet. Maar: de keuze is reuze.

guitarkid2
1 maart 2017, 12:27
slecht 1 dingetje
split het bedrag in 2en

500 voor een buizen amp
en voor 500 ga je echt wel een goede gitaar vinden

Kim Wilson
1 maart 2017, 12:30
TS heeft helemaal niks aan een buizenversterker in dit stadium. Een degelijk modeling ampje met een 12" speaker heeft ie veel meer aan. Zeker als je alleen thuis speelt is een buizenversterker onzin.

Maar voor de verruiming van het aanbod: op Gitaren Marktplaats op facebook staat nu een Fender Champ uit 1971 te koop voor €450.

guitarkid2
1 maart 2017, 12:37
uuuh tegenwoordig zijn er prachtige buizen 5 watters te koop
en alle simsmods transistoren kunnen daar imho echt nog niet tegen op
zeker de goedkope niet

Kim Wilson
1 maart 2017, 12:42
Ik heb zo'n 5-watter gehad. Madness voor thuis, omdat het volume waarop ze lekker beginnen te klinken veel te hoog is, en als eerste versterker echt niet handig. Dan kun je beter een goedkoop dingetje kopen en een beetje spelen met verschillende versterkermodellen. Als je dan een beetje uitgevonden hebt in welke richting je moet zoeken, kun je dan altijd nog een degelijke amp zoeken. En ik ben het met je eens, die simulators klinken net niet als een echte 100-watter op storm, maar dat doet een 5 watt buizending ook niet. En ik waag te betwijfelen in hoeverre een beginnend gitarist dat verschil echt hoort. De nieuwe generatie modeling amps klinken best overtuigend, en op huiskamerniveau zeker.

the sure thing
1 maart 2017, 12:48
Ik heb zo'n 5-watter gehad. Madness voor thuis, omdat het volume waarop ze lekker beginnen te klinken veel te hoog is, en als eerste versterker echt niet handig. Dan kun je beter een goedkoop dingetje kopen en een beetje spelen met verschillende versterkermodellen. Als je dan een beetje uitgevonden hebt in welke richting je moet zoeken, kun je dan altijd nog een degelijke amp zoeken. En ik ben het met je eens, die simulators klinken net niet als een echte 100-watter op storm, maar dat doet een 5 watt buizending ook niet. En ik waag te betwijfelen in hoeverre een beginnend gitarist dat verschil echt hoort. De nieuwe generatie modeling amps klinken best overtuigend, en op huiskamerniveau zeker.

Mee eens. Thuis geen buizen amp voor mij.

guitarkid2
1 maart 2017, 13:24
nah voor den gein dan
naar mijn mening klinkt een 5 watt buizen ook op huiskamervolume beter dan een mod trans amp
en ik ben het op 1 punt met ateng eens Bias is de beste maar ....je snapt het wel

dos onder/overschat den beginner niet want wat heeft die als referentiekader in het hoofd zitten ?
de perfect opgenomen buizen amps van zijn/haar favoriete bands en die 5 watter(ook op buiskamervolume) komt imho dichter in da buurt dan een transmod

zoiets dus

Kim Wilson
1 maart 2017, 13:31
Toen ik begon met gitaarspelen kon ik de 'nuanceverschillen' nog niet eens horen tussen een strat en een les paul...

NLF
1 maart 2017, 15:02
5 watt is 5 watt, of het nu buizen is of transistor. Het idee dat een buizenamp te hard gaat en een transistorversterker niet is niet waar. Wel is het zo dat een buizenamp beter klinkt als ie wat harder staat. De reden dat mensen denken dat een transistoramp zachter gaat is omdat in oefenversterkers vaak speakers zitten met een laag rendement. En soms sjoemelen de fabrikanten met de wattage: x watt is dan het piekvermogen of zoiets en niet het eigenlijke vermogen (ben niet zo technisch).

De nieuwe generatie modellingamps is inderdaad goed, maar dat geldt dan voor de duurdere. De duurdere transistoramps zijn trouwens altijd goed geweest. jan Akkerman speelde bij Focus ook op een Fender transistorbak. Zelf heb ik een jaar of tien geleden toen ik weer begon zo'n GLX en zo'n Marshall modellingampje gehad maar beide heb ik heel snel weg gedaan. Het idee dat een buizenamp niet iets voor beginners is vind ik echt flauwekul. De Champs en AC 4's van vroeger waren ook bedoeld als oefenversterkers voor tieners. Hele generaties zijn daarop begonnen, of op buizenradio's (nooit gedaan, maar werkt volgens mij heel goed?) Een goedkoop, simpel tweedehands buizenampje van 300 euro is in mijn optiek toch echt het beste. Je moet jezelf qua klank niet teveel te kort doen, dat is voor de ontwikkeling van je spel niet goed.

Maar ja, wie ben ik. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Misschien ligt de zaak voor TS wel heel anders en blijft hij zijn hele leven op modellingamps spelen.

NLF
1 maart 2017, 15:08
Toen ik begon met gitaarspelen kon ik de 'nuanceverschillen' nog niet eens horen tussen een strat en een les paul...

Daar heb ik af en toe nog steeds moeite mee, zeker als het een LP met p90's is.

Kim Wilson
1 maart 2017, 15:15
5 watt is 5 watt, of het nu buizen is of transistor. Het idee dat een buizenamp te hard gaat en een transistorversterker niet is niet waar. Wel is het zo dat een buizenamp beter klinkt als ie wat harder staat. De reden dat mensen denken dat een transistoramp zachter gaat is omdat in oefenversterkers vaak speakers zitten met een laag rendement. En soms sjoemelen de fabrikanten met de wattage: x watt is dan het piekvermogen of zoiets en niet het eigenlijke vermogen (ben niet zo technisch).
...
Dit is niet waar. De manier van clippen is het grote verschil, ofwel de headroom van de buizen. Als een buizenversterker te hard gaat, wordt het geluid gecompressed op een vloeiende manier, bij een transistoramp wordt het gewoon bruut afgekapt, zonder compressie. Dat is serieus een verschil in beleving van het geluid. Zie het als het verschil tussen een tv-programma en de reclames.

En voor de ontwikkeling van je spel moet je vooral veel spelen, op een gitaar die je lekker ligt, en dat kan prima op een goedkoop oefendingetje. Of het nou wel of niet precies klinkt als een hotrodded Marshall. Sterker nog, als een buizenversterker te zacht staat, kan dat zomaar veel te dynamisch of geknepen klinken. De 5-watter die ik had klonk ronduit dun op laag volume (ja, zelfs met 2x12 kast eronder), de Vox AD15VT die ik nu heb doet dat op laag volume veel beter. Die klinkt in de huiskamer zelfs lekkerder dan mijn SF Vibrolux, en hij is veel veelzijdiger. Hou er ook rekening mee dat de TS nog geen pedalen heeft. In zo'n Mustang of Valvetronix heb je alles binnen handbereik. Een goeie buizenbak kan altijd nog, laat hem eerst maar eens ontdekken.

Stoffel43
1 maart 2017, 15:40
+ 1

En die mustang 3 klinkt best fijn hoor.

Je hebt wel gedeeltelijk gelijk als je het over hoog en laag rendement speakers hebt.
Maar ook de zwaardere transistorversterkers (welke ik dan toch niet zie als oefenversterkers) klinken minder luid dan gelijke wattages door buizen hoor.

Toen ik ooit mijn fender ultra chorus (130W effectief vermogen verdeeld in 2 kanalen) inleverde voor een twin (100W buizen) wist ik niet wat er gebeurde. Zelfs als ik de twin op 25W zette ging deze nog steeds op oorlogssterkte. De ultra chorus bleef hier tegenover ver achter qua volume ( al ging die ook behoorlijk luid).
Maar het gaat het hem hier niet om volume, maar om klankkleur bij lage (huiskamer) volumes. En dan wint voor mij de (juiste) transistorversterker nog steeds hoor. Zeker als het ding nooit buiten komt.
Maar dat zal TS zelf wel beoordelen als hij gaat testen.

MikeD
1 maart 2017, 18:18
nog een tipje: meld je aan op de volgende facebook groep https://www.facebook.com/groups/gitarenmarktplaats/?ref=bookmarks
d'r staat momenteel (a) een zwarte MIJ Fender strat uit '88 voor vraagprijs 500 (lijkt me geen slechte optie) en (b) een marshall class 5 (buizen !) halfstack (voor 400 piekjes !) wel ff scrollen en zoeken want ik kan je niet rechtsreeks linken naar de de ads. Voor het prijs verschil koop je nog een pedaaltje binnen jouw budget er bij en ben je helemaal het Heertje …..met een zwarte Fender en een echte Marshall… die 5 watt is idd voor thuis hard zat als je 'm opendraait

NLF
1 maart 2017, 18:22
Dit is niet waar. De manier van clippen is het grote verschil, ofwel de headroom van de buizen. Als een buizenversterker te hard gaat, wordt het geluid gecompressed op een vloeiende manier, bij een transistoramp wordt het gewoon bruut afgekapt, zonder compressie. Dat is serieus een verschil in beleving van het geluid. Zie het als het verschil tussen een tv-programma en de reclames.

En voor de ontwikkeling van je spel moet je vooral veel spelen, op een gitaar die je lekker ligt, en dat kan prima op een goedkoop oefendingetje. Of het nou wel of niet precies klinkt als een hotrodded Marshall. Sterker nog, als een buizenversterker te zacht staat, kan dat zomaar veel te dynamisch of geknepen klinken. De 5-watter die ik had klonk ronduit dun op laag volume (ja, zelfs met 2x12 kast eronder), de Vox AD15VT die ik nu heb doet dat op laag volume veel beter. Die klinkt in de huiskamer zelfs lekkerder dan mijn SF Vibrolux, en hij is veel veelzijdiger. Hou er ook rekening mee dat de TS nog geen pedalen heeft. In zo'n Mustang of Valvetronix heb je alles binnen handbereik. Een goeie buizenbak kan altijd nog, laat hem eerst maar eens ontdekken.

Wat je zegt klopt in die zin dat een transistorversterker niet zo lekker op oversturing reageert, dus de buizenamp die hard staat vinden we lekker klinken. Maar 5 watt blijft 5 watt. Over deze discussie is natuurlijk genoeg te zeggen maar voert wel beetje af van topic:

http://www.award-session.com/pdfs/GEAR_TALK_1.pdf

https://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/tube-amps-louder-than-solid-state-amps-of-same/

https://www.reddit.com/r/audioengineering/comments/36kgq8/why_are_tube_amps_louder_than_solid_state_amps/


Verder verschilt het natuurlijk altijd per amp (speakers, kast, voicing, meetonnauwkeurigheid van wattage etc). Geldt ook voor buizenamps. Vermogen is ook weer iets anders dan volume op de een of andere manier. Mijn 20 watt Marshall kan mijn Dual Showman (85 watt) en mijn Vox AC 50 (50 watt) gewoon (in ieder geval heel ver) bijhouden of zelfs overstemmen (maar het hangt wel weer af welke box ik er onder hang en ik heb het nog niet geprobeerd met de amps helemaal open en ik weet ook niet of ik dat wel ga doen vanwege volume). Als ik mijn Champ doorlus op een 4 x 12 kan hij veel harder dan wanneer die het 8 inch speakertje op z'n donder geeft, dus het is allemaal betrekkelijk.

Eens wat betreft buizenbak op laag volume en oefenen (geknepen etc.). Eens ook dat er veel lage watt buizenampjes zijn die niet lekker klinken (heb zo'n Blackstar gehad die ik niet zo lekker vond, Orange Tiny Terror idem dito ook weg gedaan, Vox ac4 tv vond ik ook niks ook weg gedaan).

Als TS met een modelling amp uit de voeten kan dan geen bezwaren van mij maar ik zou het niet aanraden. Maar het hangt ook weer sterk van muzieksmaak af en dat soort dingen.

Pedalen: maakt in mijn ogen niet uit.

bartez
2 maart 2017, 07:38
Mensen, Nogmaals dank voor alle geweldige reacties, dat doet me goed :) gaaf dat enthousiasme...

Ik ga alles eens goed laten bezinken, de vele opties overwegen, de links bezoeken en eens het e.e.a. testen.

Ik heb daarnaast misschien nog wel een (domme?) vraag...

Er zitten normaliter 3 pickups op een gitaar, waaronder op de brug en de neck en er nog eentje tussen. Is er iemand die me kan vertellen wat welke pickup nu doet en hoe dat werkt? Waarom plaatst men vaak een humbucker op de brug? Moet je de snaren dan ook tpv die pickup spelen, of gewoon altijd op dezelfde plaats? Of heeft het puur te maken met een setting dmv de 5-punts schakelaar? Oftewel, elke pickup heeft zijn eigen sound en dmv de schakelaar kun je die kiezen?

Braml
2 maart 2017, 09:04
Ik heb daarnaast misschien nog wel een (domme?) vraag...

Er zitten normaliter 3 pickups op een gitaar, waaronder op de brug en de neck en er nog eentje tussen. Is er iemand die me kan vertellen wat welke pickup nu doet en hoe dat werkt? Waarom plaatst men vaak een humbucker op de brug? Moet je de snaren dan ook tpv die pickup spelen, of gewoon altijd op dezelfde plaats? Of heeft het puur te maken met een setting dmv de 5-punts schakelaar? Oftewel, elke pickup heeft zijn eigen sound en dmv de schakelaar kun je die kiezen?

Vind het niet zo'n domme vraag voor iemand die nog geen elektrische gitaar heeft hoor. Met de 3 pickups kun je verschillende sounds halen inderdaad. Doordat ze op verschillende plekken zitten zullen ze een andere sound geven. Meestal kun je met de brug pickup een iets rauwere sound halen en uit de neck pickup een iets 'warmere' sound die ik heel mooi vind om clean te spelen.
Het is lastig uit te leggen wat 'warm' bijvoorbeeld precies betekent maar aangezien jij een akkoestische gitaar hebt, probeer dit eens:

sla een noot aan vlak bij de brug van je akkoestische gitaar, en sla daarna dezelfde noot aan bij het klankgat (of zelfs nog ietsje verder). Met de akkoestische gitaar hoor je dan ook heel goed het verschil tussen die noten, en op die manier verschillen de pickups ook van elkaar.
Volgens mij komt het verschil in sounds van verschillende pickups namelijk voornamelijk door de positie.

Met de pickup selector/switch kun je dus inderdaad kiezen met welke pickup je speelt:
positie 1: bridge pickup
positie 2: bridge + middle pickup
positie 3: middle pu
positie 4: middle + neck pickup
positie 5: neck pu
standje 2 en 4 hebben ook nog weer een speciale sound omdat de middle pickup tegengesteld gewikkeld is tov de bridge en neck pickup volgens mij, maar ik zou geen idee hebben hoe ik moet uitleggen hoe dat klinkt.

Nou, omdat je vaak een humbucker wilt als je echt hard wilt rocken, plaats je die vaak in de brug positie omdat daar de rauwe sound vandaan komt.

bartez
2 maart 2017, 09:09
Vind het niet zo'n domme vraag voor iemand die nog geen elektrische gitaar heeft hoor. Met de 3 pickups kun je verschillende sounds halen inderdaad. Doordat ze op verschillende plekken zitten zullen ze een andere sound geven. Meestal kun je met de brug pickup een iets rauwere sound halen en uit de neck pickup een iets 'warmere' sound die ik heel mooi vind om clean te spelen.
Het is lastig uit te leggen wat 'warm' bijvoorbeeld precies betekent maar aangezien jij een akkoestische gitaar hebt, probeer dit eens:

sla een noot aan vlak bij de brug van je akkoestische gitaar, en sla daarna dezelfde noot aan bij het klankgat (of zelfs nog ietsje verder). Met de akkoestische gitaar hoor je dan ook heel goed het verschil tussen die noten, en op die manier verschillen de pickups ook van elkaar.
Volgens mij komt het verschil in sounds van verschillende pickups namelijk voornamelijk door de positie.

Met de pickup selector/switch kun je dus inderdaad kiezen met welke pickup je speelt:
positie 1: bridge pickup
positie 2: bridge + middle pickup
positie 3: middle pu
positie 4: middle + neck pickup
positie 5: neck pu
standje 2 en 4 hebben ook nog weer een speciale sound omdat de middle pickup tegengesteld gewikkeld is tov de bridge en neck pickup volgens mij, maar ik zou geen idee hebben hoe ik moet uitleggen hoe dat klinkt.

Nou, omdat je vaak een humbucker wilt als je echt hard wilt rocken, plaats je die vaak in de brug positie omdat daar de rauwe sound vandaan komt.

Hey Braml, dat is een duidelijk en helder verhaal. Het warme en rauwe geluid, daar kan ik me wel iets bij indenken, maar zal dat eens proberen op de akoustische.

Is het dan zo dat op je op een elektrische ook boven de pickups moet aanslaan om dat betreffende geluid te krijgen (zoals op akoustisch) of maakt dat juist bij een elektrische niet uit omdat je dat regelt dmv de schakelaar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
2 maart 2017, 09:21
Nee, dat hoeft niet, maar ook daarmee kun je weer wat extra nuance toevoegen. Het maakt namelijk wel iets verschil. Net als het verschil tussen vingers en plectrum, dat hoor je ook bij een elektrische gitaar weer terug. Niet zoveel als bij een akoestische, maar wel iets. T-Bone Walker gebruikte de verschillen in zijn solo's. Door van plaats te wisselen maakte hij de verschillen in toon tijdens zijn solo's. B.B. King deed dat niet, die maakte die verschillen weer door de pickup-standen.

bartez
2 maart 2017, 09:31
Nee, dat hoeft niet, maar ook daarmee kun je weer wat extra nuance toevoegen. Het maakt namelijk wel iets verschil. Net als het verschil tussen vingers en plectrum, dat hoor je ook bij een elektrische gitaar weer terug. Niet zoveel als bij een akoestische, maar wel iets. T-Bone Walker gebruikte de verschillen in zijn solo's. Door van plaats te wisselen maakte hij de verschillen in toon tijdens zijn solo's. B.B. King deed dat niet, die maakte die verschillen weer door de pickup-standen.

Thanx! Duidelijk :-)

Ik vind dat fingerpicking op de hals er ook altijd gaaf uit zien...dat is natuurlijk een heeeeel andere positie, maar wel cool :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Masod
2 maart 2017, 10:12
Over de verschillen tussen MIM MIJ en MIA valt volgens mij veel minder te zeggen dan er wordt gezegd..
Heb zowel de Classic player 50 (2e hands 425 betaald) en 60 (2e hands 320 betaald) strat gehad en beide hadden customshop pickups, 2 point tremolo en de 50 had schaller locking tuners.
Heb ze vergeleken met Amerikanen en op de pickupskeuze na kon ik weinig verschil ontdekken. Ze hebben een poly lak en misschien iets ander halsprofiel, maar qua afwerking en sound wel aan elkaar gelijk.
Qua prijs dus ver onder de amerikaanse en nu uiteindelijk beide verkocht en een koreaanse G&L tele gekocht die op wat volumeverschil behoorlijk identiek klinkt aan mijn neefjes am special telecaster.

Ook hierin weer een verschil in pickups en halsprofiel (en toetshoutkeuze) maar uiteindelijk valt het in geluid best mee.
Als de kwaliteit maar degelijk en het profiel van de hals je goed ligt toch?🤔

Heb met deze tele het meeste zin om te spelen dus die is voor mij het meest waardevol..

bartez
2 maart 2017, 10:16
.....MIM MIJ en MIA......

Uhm....wat betekenen deze afkortingen?

Dank verder voor je tekst en uitleg :-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
2 maart 2017, 10:22
Uhm....wat betekenen deze afkortingen?

Dank verder voor je tekst en uitleg :-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Made in Mexico, Japan, en America

bartez
2 maart 2017, 10:30
Made in Mexico, Japan, en America

Aaah..top! Weer wat geleerd ;) thanx!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
2 maart 2017, 12:49
Je moet trouwens niet denken dat je met een single coil niet kunt scheuren he

bartez
2 maart 2017, 14:04
Je moet trouwens niet denken dat je met een single coil niet kunt scheuren he

Nee, daar was ik al achter idd ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RoryVDW
7 maart 2017, 16:49
Ik heb hier een mexicaantje stratocaster en een USA standaard stratocaster. Kwa geluid toch enorm verschil. Afwerking op de kleine details ook. Mijn mexicaantje is niet slecht hoor, maar toch de voorkeur op de USA. Moeilijk uit te leggen maar met de ogen toe voel je duidelijk verschil als je ze in de hand neemt. En goed opletten op "tweedehands" erorm veel gefoefel met stratocasters. Van een squier maken ze ook een amerikaan.........:crazyhappy:

telerocker
7 maart 2017, 17:34
Ik heb indertijd bij de keuze voor een telecaster een serie USA tele's en ook een aantal made in Mexico-exemplaren vergeleken, en vond de USA's toch vaak fijner spelen en lekkerder klinken. Overigens was de Baja-tele toen nog niet op de markt.

bartez
9 maart 2017, 07:46
Ik heb hier een mexicaantje stratocaster en een USA standaard stratocaster. Kwa geluid toch enorm verschil. Afwerking op de kleine details ook. Mijn mexicaantje is niet slecht hoor, maar toch de voorkeur op de USA. Moeilijk uit te leggen maar met de ogen toe voel je duidelijk verschil als je ze in de hand neemt. En goed opletten op "tweedehands" erorm veel gefoefel met stratocasters. Van een squier maken ze ook een amerikaan.........:crazyhappy:


Ik heb indertijd bij de keuze voor een telecaster een serie USA tele's en ook een aantal made in Mexico-exemplaren vergeleken, en vond de USA's toch vaak fijner spelen en lekkerder klinken. Overigens was de Baja-tele toen nog niet op de markt.


Thanx mensen, ga ik meenemen bij het testen :rockon:

NLF
9 maart 2017, 15:22
O ja, wat ik je nog wilde zeggen: neem de tijd. Omdat je nogal veel dingen wilt weten (versterkers, gitaren, pickups etc.) moet je vooral niet denken dat je dat allemaal in een weekend kunt onderzoeken. Soms blijkt pas in de praktijk (dus als je spulletjes thuis hebt staan en er langer speelt) wat je aan iets hebt, of je ontdekt na verloop van tijd bij toeval een gitaar die je ligt of heel anders is dan je eigen instrument maar er min of meer hetzelfde uitziet, of je speelt een keer op een versterker bij een kennis etc. Geduld is in deze belangrijk.

Kim Wilson
9 maart 2017, 15:24
Of gewoon ervan uitgaan dat je eerste niet de laatste zal zijn. De beste leerschool is de praktijk. Koop iets tweedehands, probeer het een poosje en zet het voor hetzelfde geld weer te koop als het toch niet helemaal bevalt.

the sure thing
9 maart 2017, 17:39
Of gewoon ervan uitgaan dat je eerste niet de laatste zal zijn. De beste leerschool is de praktijk. Koop iets tweedehands, probeer het een poosje en zet het voor hetzelfde geld weer te koop als het toch niet helemaal bevalt.

+1 (fjkrfkrld)

bartez
9 maart 2017, 17:58
O ja, wat ik je nog wilde zeggen: neem de tijd. Omdat je nogal veel dingen wilt weten (versterkers, gitaren, pickups etc.) moet je vooral niet denken dat je dat allemaal in een weekend kunt onderzoeken. Soms blijkt pas in de praktijk (dus als je spulletjes thuis hebt staan en er langer speelt) wat je aan iets hebt, of je ontdekt na verloop van tijd bij toeval een gitaar die je ligt of heel anders is dan je eigen instrument maar er min of meer hetzelfde uitziet, of je speelt een keer op een versterker bij een kennis etc. Geduld is in deze belangrijk.

True! Ik heb de tijd en totaal geen haast. Er valt nog genoeg te leren op de akoestische rakker. Na de zomervakantie wil ik het gaat concretiseren en tot die tijd vooral gaan verdiepen, proberen en rondkijken.


Of gewoon ervan uitgaan dat je eerste niet de laatste zal zijn. De beste leerschool is de praktijk. Koop iets tweedehands, probeer het een poosje en zet het voor hetzelfde geld weer te koop als het toch niet helemaal bevalt.

Zal het waarschijnlijk wel op uit gaan draaien, thanx voor de tip.

Thanx people!

RoryVDW
14 maart 2017, 12:47
https://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/zuid-amerikaanse-vintage-gitaar-condor-336945329.html

er staat er nu eentje op tweedehands.be

zwart, zwarte slagplaat en zwarte kop !!!

Erik de Perik
14 maart 2017, 13:33
https://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/zuid-amerikaanse-vintage-gitaar-condor-336945329.html

er staat er nu eentje op tweedehands.be

zwart, zwarte slagplaat en zwarte kop !!!

Hopelijk is die er nog na de zomervakantie!

bartez
15 maart 2017, 00:11
Hopelijk is die er nog na de zomervakantie!

Hehehe ...idd, maar toch bedankt voor de tip!

Al zegt het merk me niks en neig ik toch naar een echte strat ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MikeD
15 maart 2017, 08:03
https://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/zuid-amerikaanse-vintage-gitaar-condor-336945329.html

er staat er nu eentje op tweedehands.be

zwart, zwarte slagplaat en zwarte kop !!!

van het legendarisch merk Condor?? eerst maar even m'n Spaans ophalen..http://www.condormusic.com.br

postbus31
15 maart 2017, 09:04
van het legendarisch merk Condor?? eerst maar even m'n Spaans ophalen..http://www.condormusic.com.br


Die zijn dus kennelijk niet allemaal als aanmaakhoutjes geëindigd? 😉

Erik de Perik
15 maart 2017, 11:49
Als ik het geld had, kocht ik 'm direct. Buitenkansje...!!

turboblues
15 maart 2017, 12:59
van het legendarisch merk Condor?? eerst maar even m'n Spaans ophalen..http://www.condormusic.com.br

Portugees bedoel je? In Brazilië spreken ze naar mijn weten toch Portugees?

MikeD
15 maart 2017, 14:12
Portugees bedoel je? In Brazilië spreken ze naar mijn weten toch Portugees?

whatever.. ik kan geen spaans van portugees onderscheiden blijkbaar…..

RoryVDW
16 maart 2017, 22:56
Als ik het geld had, kocht ik 'm direct. Buitenkansje...!!

Veel geld moeie nie hebben.....theeft er eentje 25€ geboden :soinnocent:

Erik de Perik
17 maart 2017, 00:58
Veel geld moeie nie hebben.....theeft er eentje 25€ geboden :soinnocent:

Ik heb m'n hele bezit al in ironie geïnvesteerd ;)

bartez
25 juni 2017, 23:19
Mensen...ben weer eens wat meer aan het verdiepen...

Zo kwam ik ook een Fender American Deluxe tegen met HSS. Iemand ervaringen hiermee? Hoe doen die het tov de standards en mexicaantjes (behalve de prijs)?

Fenders new American Deluxe Stratocaster® HSS is for guitarists who demand more from their axes. A compound radius fretboard allows effortless string bending anywhere along the neck, and two new N3 noiseless pickups supercharge your sound with improved Stratocaster tones while the DH-1 humbucking bridge pickup is right there when you need to take everything up to 11all with no hum. Reconfigured S-1 switching offers even more knockout tonal options. The all-new passing lane switch instantly routes your signal from any pickup position to the bridge position with the tone circuit bypassed, blasting overtones and volume straight into the Strat-osphere. Other features include staggered locking tuners, LSR roller nut, two-point synchronized American Deluxe tremolo bridge with pop-in arm, and beveled neck.

Tungsten Finish
Select Alder Body
Modern Maple "C" Shape Neck
Maple Fretboard/li>25.5"
Scale Length1.6875"
Nut Width22
Medium Jumbo Frets9.5"-14"
Compound Fretboard Radius
Deluxe 2-Point Synchronized Tremolo with Pop in Arm
Deluxe Staggered Cast/Sealed Locking Tuning Machines
LSR Roller NutChrome Hardware

Pickups: 1 Fender DH-1 Humbucking Pickup (Bridge),
1 New, Noiseless N3 Strat Pickup (Middle),
1 New, Noiseless N3 Strat Pickup (Neck)
Controls: Master Volume (with S-1 Switch),
Tone 1. Neck Pickup, (Neck and Middle Pickups in Positions 4. and 5. with S-1 On)
Tone 2. Middle and Bridge Pickup and (Neck, Middle and Bridge Pickups in Position 3. with S-1 On)
Pickup Switching: 5-Position Blade and 2-Position Push/Push S-1,
2-Position Push/Push Passing Lane Switch:
S-1 Switch Up (Off), Passing Lane Switch (Up) Off:
Position 1. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series (Lead Tone Control)
Position 2. Middle Pickup and Inside Coil of Bridge Humbucking Pickup in Parallel (Lead Tone Control)
Position 3. Middle Pickup (Lead Tone Control)
Position 4. Neck and Middle Pickup in Parallel (Lead and Rhythm Tone Controls)
Position 5. Neck Pickup (Rhythm Tone Control

S-1 Switch Down (On):
Position 1. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series, and in Series with Middle Pickup (Tone 2.)
Position 2. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series, in Series with Middle Pickup. Special Tone Capacitor is in Parallel with Middle Pickup (Tone 2.)
Position 3. Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series, in Parallel with Middle Pickup and in Series with Neck Pickup (Tone 2.)
Position 4. Middle Pickup and Neck Pickup in Series, with Special Tone Capacitor in Parallel with Neck Pickup (Tone 1. and Tone 2.)
Position 5. Middle Pickup and Neck Pickup in Series (Tone 1.)

Passing Lane Switch Down (On):
All Positions: Full Bridge Humbucking Pickup with Coils in Series Directly to Output. No No-Load Control, No Tone Control, No Volume Control
Bridge: Fender Deluxe, 2-Point, Synchronized Tremolo with Pop in Arm
Machine Heads: Fender Deluxe Staggered Cast/Sealed Locking Tuning Machines
Hardware: Chrome
Pickguard: 3-Ply Mint Green on (700), (770), 4-Ply Brown Shell on (720, 723), 4-Ply Black on (759)
Scale Length: 25.5 (648 mm)
Width at Nut: 1.6875 (43 mm)
Unique Features: Copper Infused, High Mass, 100% Metal Bridge Block, 3 Tall/3 Short, Staggered, Locking Tuning Machines, S-1 Switching, LSR Roller Nut, White Pearloid (Rosewood Fingerboard) or Black Pearloid (Maple Fingerboard) Dot Position Inlays, Highly Detailed Fret Work, Aged Knobs and Switch Tip, 4-Bolt Neck Attachment with Micro-Tilt Adjustment, Bi-Flex Truss Rod System,
Parchment Knobs and Pickup Covers, Rolled Fretboard Edges

dacide
27 juni 2017, 11:26
Is de Fender American Special HSS niets voor jou?
Kost (ik dacht) €995,- bij Music Store.

Humbucker +SC, en in het zwart leverbaar:

http://shop.fender.com/en-NL/electric-guitars/stratocaster/american-special-stratocaster-hss/0115700300.html#prefn1=series&prefv1=American+Special&cgidx=electric-guitars-stratocaster&start=1

http://www.themusiccomplexri.com/wp-content/uploads/2013/02/p-4761-_Fender_American_51194aa37b1e6.jpg

bartez
27 juni 2017, 12:27
Dat is idd een mooi apparaat. Thanx :)

dacide
27 juni 2017, 12:46
Dat is het zeker.
Ik heb zelf toevallig twee weken geleden een American Special Stratocaster gekocht (SSS ipv HSS)
Echt een mooie gitaar is het.

De American Special zijn de instapmodellen van de Amerikaanse Fenders en beginnen rond de 1000 euro.
In tegenstelling tot de American Standard heeft deze geen bijgeleverde hard case (maar een padded gig bag).

Verder is het een all american Fender :)

WesleyD
27 juni 2017, 12:52
Dat is het zeker.
Ik heb zelf toevallig twee weken geleden een American Special Stratocaster gekocht (SSS ipv HSS)
Echt een mooie gitaar is het.

De American Special zijn de instapmodellen van de Amerikaanse Fenders en beginnen rond de 1000 euro.
In tegenstelling tot de American Standard heeft deze geen bijgeleverde hard case (maar een padded gig bag).

Verder is het een all american Fender :)

En Texas Specials, toch?

bartez
27 juni 2017, 13:15
Ah thanx! En hoe verschilt deze bijvoorbeeld ten opzichte van een american Deluxe?

dacide
27 juni 2017, 13:46
En Texas Specials, toch?

Mijn SSS versie heeft inderdaad Texas Special pickups. Daarnaast hebben ze allemaal een grotere jaren 70 headstock, 6 screw vintage tremolo, greasebucket tone circuit, een maple of rosewood neck en jumbo frets.

dacide
27 juni 2017, 13:48
Ah thanx! En hoe verschilt deze bijvoorbeeld ten opzichte van een american Deluxe?

Hier staan alle verschillen op een rijtje:

https://www.reidys.com/blog/fender-american-special-strat-vs-standard-strat-vs-deluxe-strat-the-difference-between-them-1011/

bartez
27 juni 2017, 13:51
Hier staan alle verschillen op een rijtje:

https://www.reidys.com/blog/fender-american-special-strat-vs-standard-strat-vs-deluxe-strat-the-difference-between-them-1011/

Thanx! Ga ik een kijkje nemen :)

Gitaarjaap
29 juni 2017, 20:04
Het meest belangrijke is toch wel de nek en een goede setup.
Kies wat het lekkerst speelt.
Klankverschil is tegenwoordig zo minimaal en daar is ook nog makkelijk wat aan te veranderen.
Een goede amp is belangrijker dan het verschil tussen een budget usa of (mex hogere range gitaren)

bartez
30 juni 2017, 09:01
Het meest belangrijke is toch wel de nek en een goede setup.
Kies wat het lekkerst speelt.
Klankverschil is tegenwoordig zo minimaal en daar is ook nog makkelijk wat aan te veranderen.
Een goede amp is belangrijker dan het verschil tussen een budget usa of (mex hogere range gitaren)

Thanx! Ik ga weer verder speuren....

LRS
30 juni 2017, 10:59
Thanx! Ik ga weer verder speuren....


Ik heb je een PM gestuurd.
Mvg
Chris