PDA

View Full Version : Vraag mbt aardebrom jazzmaster



Koni05
26 februari 2017, 22:10
Hey,

Ik ben bezig met een jazzmaster, en heb afgelopen week volgens onderstaand schema de slagplaat gesoldeerd:

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.seymourduncan.com/wp-content/uploads/2016/05/Jazzmaster_Standard.pdf

Nou ben ik totaal geen ster met solderen, maar heb ik toch een poging gewaagd aan de hand van filmpjes en fora als deze.

Nou loop ik tegen het volgende aan.

Ik heb om te testen de slagplaat geplaatst en een snaar op de gitaar gezet. Als ik inplug hoor ik een fixe aardebrom. Als ik rondom de 3way switch druk, is de aarde brom bijna compleet weg, tot ik aan een potmeter draai. Als ik ergens anders op de slagplaat druk blijft de brom.

Betekent dat, dat de soldeerpunten op de switch niet helemaal goed zijn, of moet ik, in tegenstelling tot bovenstaand schema ook nog ergens anders een aarde verbinding maken? Kan me voorstellen dat er nog een aarde verbinding naar de brug moet, maar vanaf waar? Ik kan het zo via foto's en andere schema's niet vinden.

Ter info: De gebruikte onderdelen zijn van allparts en de pick ups zijn Antiquity's I van Seymour Duncan. De slagplaat is geshield met koper tape.

Erik de Perik
26 februari 2017, 22:25
Je moet de brug aarden.

Koni05
26 februari 2017, 23:06
Je moet de brug aarden.

En vanaf waar moet die aarde draad naar de brug lopen?

Napoje
26 februari 2017, 23:27
Heb je de input goed gesoldeerd? Of omgekeerd? fout heb ik ooit gemaakt.

Plant
27 februari 2017, 01:44
Heeft die slagplaat shielding? Ik zie in het schema nl. geen verbinding tussen de potmeterhuisjes links.
Van de output jack gaat de sleeve (ground) wel naar het punt 'solder' op de tone-potmeter en van de elementen gaan de grounds naar het punt 'solder' op de volume-potmeter, maar onderling zijn die punten 'solder' niet verbonden. Als de gitaar geshield is, is die verbinding er via deze weg. Zo niet, dan is die verbinding er niet en moet je daar een draadje leggen. Daar moet dan ook de brug mee worden verbonden.

MikeD
27 februari 2017, 08:44
En vanaf waar moet die aarde draad naar de brug lopen?

in aanvulling op Plant: je maakt (ook) een massadraadje dat de behuizingen van de pots met elkaar verbindt. Doorgaans is dat gewoon een bloot draadje. En als het goed is zit er in de wand van de potcavity een klein gaatje waardoorheen het massadraadje naar de brug of het staartstuk gaat. En heb je ook de 3-weg schakelaar geaard?

Dutch66
27 februari 2017, 08:54
Omdat je in je openingspost aangaf dat de slagplaat 'geshield' is, hoeft er geen (extra) verbinding vanaf
de behuizing van de tone pot naar het 'solder' punt van de volume behuizing te worden gemaakt, zoals
Plant al aangaf. Beetje gek dat SD dit niet in een voetnoot nog even specifiek aangeeft (imo) ...

Nevertheless, wat nu (inderdaad) nog ontbreekt is de aarding met de brug, deze moet ook verbinding
maken met het aangegeven 'solder' punt.

Zie foto, (ff geleend) voor waar de aarde draad in de cavity te vinden zou moeten zijn ...

http://i64.tinypic.com/x6ln9k.jpg

Mr.Fingers
27 februari 2017, 09:15
Je kunt kiezen hoe je de aarding aanlegt. Of via de control cavity naar de cavity van de vibrato, en die daar dan tussen de plaat & de top van de gitaar klemmen, of met een stukje draad direct van de cavity van de brugpickup naar een van de bushings van de brug. Beiden werden gebruikt.

http://i52.tinypic.com/2r4uas4.jpg

https://s3.amazonaws.com/sg101.forum.photos/53Xj9MD1TleLAGhGXP589A.jpg

Over shielding gesproken, alleen de slagplaat shielden is eigenlijk niet genoeg. Origineel hadden jazzmasters van die messingen "kuipjes" zoals in bovenstaande foto's. Daardoor kreeg je een kooi van Faraday en bleef storende RF-straling buiten. En dat was nodig, want er loopt veel kabel in een Jazzmaster, en de brede enkelspoelselementen pikken hum erg snel op.

Koni05
27 februari 2017, 20:06
Bedankt voor jullie reacties! Goeie input waar ik wat mee kon!

Ik heb als eerst een aarde draad getrokken van de volume pot naar de vibrato. De aardebrom was minder maar alsnog aanwezig. Vervolgens de volume en tone met elkaar verbonden et voila, geen brom meer!

Nog wel wat kraakjes hier en daar, dus ik zal nog wel wat verbindingen moeten controleren en opnieuw solderen. Maar het eerste fatsoenlijke geluid is er.

Is het handig om een multimeter aan te schaffen om te kunnen meten welke verbindingen niet goed zijn, of werkt dat niet zo?



Nogmaals bedankt.

Erik de Perik
27 februari 2017, 20:12
Gefeliciteerd..!!

Ja een multimeter is handig. Kies er eentje met een diodestand, dan kun je verbindingen makkelijk doorpiepen oftewel verbindingen met een verwaarloosbare weerstand (kortsluiting dus) veroorzaken een pieptoon uit de multimeter.

Plant
27 februari 2017, 21:50
... Vervolgens de volume en tone met elkaar verbonden et voila, geen brom meer! ...

Dus toch! Ondanks de reeds aanwezige shielding (had ik overheen gelezen) die deze verbinding al had moeten maken. Als die verbinding er kennelijk toch niet was vraag ik mij serieus af hoe effectief de shielding is.

Duhsjaak
28 februari 2017, 07:17
Dus toch! Ondanks de reeds aanwezige shielding (had ik overheen gelezen) die deze verbinding al had moeten maken. Als die verbinding er kennelijk toch niet was vraag ik mij serieus af hoe effectief de shielding is.

Soms kom je shielding tegen die op een plastic laagje is gelijmd. Vergemakkelijkt de verwerking in de fabriek,
Kijk dat wij nou zo ambachtelijk werken, die gasten denken anders.
Shielding OK, min of meer, geleiding ruk.

Wat mij dan weer puzzelt is dat de brom op de ene plaats drukkend er wel was en op een andere wegging.
Maar goed, het probleem is getackeld.

Vriendelijke groet, Gus

Koni05
28 februari 2017, 08:10
Gefeliciteerd..!!

Ja een multimeter is handig. Kies er eentje met een diodestand, dan kun je verbindingen makkelijk doorpiepen oftewel verbindingen met een verwaarloosbare weerstand (kortsluiting dus) veroorzaken een pieptoon uit de multimeter.


Duidelijk. Ga ik zo eentje aanschaffen, en daarna alles doorlopen om de zwakke verbindingen te lokaliseren.

MikeD
28 februari 2017, 09:02
Dus toch! Ondanks de reeds aanwezige shielding (had ik overheen gelezen) die deze verbinding al had moeten maken. Als die verbinding er kennelijk toch niet was vraag ik mij serieus af hoe effectief de shielding is.

jij vertrouwt er kennelijk op dat de behuizingen van de pots contact maken met de shielding. Omdat ik daar zo m'n twijfels over had / heb, leg ik een extra soldeerverbinding van de pots met een massadraadje naar de shielding.

Plant
28 februari 2017, 09:17
jij vertrouwt er kennelijk op dat de behuizingen van de pots contact maken met de shielding.

Ik niet alleen, het SD schema uit de link gaat er ook blind vanuit want de verbinding tussen de pots is niet getekend :ok: . Ik zou wel even met de multimeter gecheckt hebben of het ook zo was.
Verder logisch naar de constructie kijken. Potmeters met een metalen huis maar rond de as kunststof delen zijn verdacht.

Mr.Fingers
28 februari 2017, 09:27
Ik niet alleen, het SD schema uit de link gaat er ook blind vanuit want de verbinding tussen de pots is niet getekend :ok: . Ik zou wel even met de multimeter gecheckt hebben of het ook zo was.
Verder logisch naar de constructie kijken. Potmeters met een metalen huis maar rond de as kunststof delen zijn verdacht.

Ergens wel te begrijpen, omdat Fender het ook niet doet. Reden daarvoor is omdat de 1958-1959 Jazzmasters het sowieso niet nodig hebben wegens een anodized aluminium slagplaat (dewelke sowieso geleidend is), en de latere modellen een metalen shielding plate hebben die tussen de potmeters & de slagplaat gesandwiched zit.

http://www.angela.com/images/products/detail/JazzmasterPickguardShield.1.jpg

Koni05
28 februari 2017, 09:33
jij vertrouwt er kennelijk op dat de behuizingen van de pots contact maken met de shielding. Omdat ik daar zo m'n twijfels over had / heb, leg ik een extra soldeerverbinding van de pots met een massadraadje naar de shielding.

Even voor mijn beeldvorming: Klopt het dat ik dan in plaats van alle aarde draden naar 1 plek te leiden, in dit geval de volumepot, ik ook vanaf de switch/potmeters een aarde verbinding naar de koperfolie op de slagplaat had kunnen maken?

Plant
28 februari 2017, 19:10
Even voor mijn beeldvorming: Klopt het dat ik dan in plaats van alle aarde draden naar 1 plek te leiden, in dit geval de volumepot, ik ook vanaf de switch/potmeters een aarde verbinding naar de koperfolie op de slagplaat had kunnen maken?

Elektrisch gezien wel ja, aarde = aarde. Maar het is beter om ster-aarde (dus alles op 1 punt bij elkaar) toe te passen zodat je geen potentiaalverschillen tussen de aardpunten krijgt met kans op storingen van dien.

Koni05
2 maart 2017, 12:18
Elektrisch gezien wel ja, aarde = aarde. Maar het is beter om ster-aarde (dus alles op 1 punt bij elkaar) toe te passen zodat je geen potentiaalverschillen tussen de aardpunten krijgt met kans op storingen van dien.

Duidelijk, thanks!