PDA

View Full Version : HNGD. samick artist series edition



arnoldtims
25 februari 2017, 17:01
Je weet hoe het gaat. Op naar de gitaarboer voor snaren en wat plectra.
Zie ik deze gitaar hangen. Wat informatie gezocht en niet veel gevonden maar wel dat het uit de Samick fabriek komt en een redelijk kwaliteit heeft voor wat het kost.
Eigenlijk een Epiphone uit het iets hogere segment maar dan met de fabrieksnaam op de headstock, als ik het goed begrijp.
Deze gitaar komt uit ,97 en is uiterlijk in een erg goede staat.

Gitaar had er erg dikke snaren op zitten en nadat ik er een setje 0.10 op zette moest de gitaar wel goed afgesteld worden. Ik kreeg dat niet goed voor elkaar waardoor het nu nog een erg rammelende gitaar is. Ik krijg de action niet waar ik het wil hebben zonder dat de boel aanloopt en de bas snaren zijn wat doods.
Het ding ligt nu dus bij de gitaarboer voor een goede afstel beurt.

Maar na jaren op een strat gespeeld te hebben ben ik overdonderd hoe dit ding gromt en bromt. Wat een output heeft deze gitaar. Een erg vette lp sound.
Geen idee waar deze gitaar staat qua kwaliteit in lp land. Alles is in ieder geval netjes afgewerkt, geen rare scherpe frets en keurig in de lak, wel een bold on neck.

Foto's komen van google.
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFg3OTU=/z/ZDEAAOxyUylTS40Y/$_20.JPGhttps://http2.mlstatic.com/guitarra-samick-les-paul-artist-series-made-in-korea-unica-D_NQ_NP_306701-MLA20374408677_082015-F.jpg

Rogueny
25 februari 2017, 19:13
T zijn, ondanks dat ze uit Korea en niet uit China komen, wel echt low-budget gitaren. Tweedehands zie je ze voor 100 euro of minder te koop aangeboden worden. Hoeft uiteraard verder niks af te doen aan het geluid of de bespeelbaarheid. Ik heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad, dus over de kwaliteit kan ik niks melden.

arnoldtims
25 februari 2017, 19:55
Oke.
heb je ook enig idee wat de nieuw prijs is geweest?
Ik ben ze eigenlijk nauwelijks tegen gekomen alleen in oude Amerikaanse advertenties van tenminste 10 jaar oud en dan zitten ze allemaal boven de 200 dollar.
Als ze echt minder dan 100 euro zijn dan heb ik me bekocht met 250 euro.

telerocker
25 februari 2017, 20:30
De Artist Series was wel de top van de lijn. Bij Reverb.com staat er eentje voor 340 euro, dus 250 euro lijkt me redelijk. Als jij hem lekker vindt spelen en klinken, is het toch goed?

arnoldtims
25 februari 2017, 20:43
Ja hoor daar gaat het mij om. Lekker spelen doet hij nog niet vanwege de hoge action en volgens mij iets te hoge topkam. maar klinken doet hij prima.
Ik had ook begrepen dat dit de de betere van de low budget gitaren was en ik weet ook dat ik geen Gibson heb gekocht maar als hij maar 75 euro waard blijkt te zijn dan had ik ook wat anders kunnen kopen van de rest van de 250 euro.
Maar hij ziet er keurig uit en klinkt goed, ik ben wel tevreden.

Erik de Perik
25 februari 2017, 21:14
Zonder lullig te willen doen vind ik 250 EUR voor een niet goed spelende tweedehands gitaar veel teveel geld. Voor dat geld koop je een nieuwe Aziaat met 3 jaar garantie en set-in neck.

arnoldtims
25 februari 2017, 22:46
Gewoon een afstel beurtje nodig, ik ben daar niet heel goed in.
Er niks aan de hand met de gitaar verder. Kan ook een Epi kopen voor dat geld inderdaad ( dit is eigenlijk bijna een epi maar dan onder hun eigen naam) maar wat ik weet van deze gitaar dat hij na 20 jaar nog steeds kraak vrije potmeters heeft en de schakelaar nog steeds functioneert, wat mij iets zegt over de kwaliteit.
Dat het een gitaar is die je niet veel ziet is ook wel aardig.

telerocker
25 februari 2017, 22:47
Een afstelbeurt doet vaak wonderen en kost je de kop niet.

Eko
26 februari 2017, 11:46
Als je Youtube bezoekt kun je genoeg filmpjes vinden om het afstellen te leren. Dit is een uitstekend instrument om het mee te leren. Niks mis mee. Zal net zo lang mee gaan als alle andere merken, incl. de hele grote.

arnoldtims
26 februari 2017, 11:57
Ik weet in grote lijnen wel hoe je moet afstellen maar ben er niet heel goed in. Te ongeduldig om de hals te stellen en af te wachten wat een klein beetje bijdraaien doet.
Ik ben altijd tijden bezig om de sweetspot van de van de hals te vinden.
Heb een gratis afstelbeurt tegoed dus laat ik het nu doen. Zelfs na een afstelbeurt ga ik er zelf ook vaak nog even mee aan de slag maar dan gaat het om hele kleine aanpassingen.

Tupelo
26 februari 2017, 15:55
Herinner me een Samick uit '97 met van dat poureuse lijm met zaagsel body, maar dat is/was een stratje, en geen artist serie..

arnoldtims
26 februari 2017, 16:59
Uit de informatie die ik kon vinden moet hij van mahonie gemaakt zijn en heeft daar het gewicht ook wel voor.
Maar ja gelijmd spaanplaat kan ook erg zwaar zijn.
Als ik hem terug heb zal ik eens kijken of ik kan ontdekken wat het is. geen triplex of zo weet ik, heb namelijk de plug al even los gehad om hem goed aan te draaien

Tupelo
26 februari 2017, 17:21
Yep, wil je eens doen ?
Mahogany lijkt mij aannemelijk.
Strat exemplaar was ook een redelijke teleurstelling; had verwacht i.i.g. een fijne body te pakken te hebben destijds.
Mocht 'ie als cadeau niet aanslaan, en dat deed die niet, had ik t.z.t. i.i.g. een te modden basis.
Maar niet dus.
Hoop dat jou een beter lot bespaard is. :)

RB74
27 februari 2017, 21:21
De Artist Series Edition-gitaren zijn prima volgens mij. Bespeel zelf al een paar jaar een SG die heel goed bevalt. Eentje uit '99, die ik van een particulier overnam voor €160.

Intussen heb ik (omdat de gitaar zo lekker speelt en in mijjn beleving upgrade-waardig was) de potmeters en jack-uitgang vervangen en er betere elementen inzitten, allebei voor weinig van Marktplaats gehaald. Verder heb ik er een Chinese Bigsby op gezet.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170227/7bc4ee42bc56aa724637617658512c11.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
27 februari 2017, 21:34
Mooie SG...!

Ik ben de übergelukkige eigenaar van een vette Kramer Striker voorzien van multiplex body. Ziet er wat apart uit maar klinkt niet verkeerd eigenlijk. Ooit ook nog een Washburn weetikveel gehad uit multiplex. Ja...... die Amerikaanse merken...... :soinnocent:

arnoldtims
28 februari 2017, 07:11
Keurige SG maar even voor de duidelijkheid mijn gitaar is niet van multiplex.
Zat ook wel te denken er t.z.t. misschien andere pots in te (laten) zetten. Het verloop van de volume is niet heel mooi maar wat als de jack gewoon functioneert (zoals bij mij) wat haal je van winst als je die vervangt?

RB74
28 februari 2017, 10:23
Mijn Samick SG is ook van mahonie hoor! Als de jack goed is zou ik 'm niet vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arnoldtims
27 augustus 2017, 10:54
Even een update. Het is geen liefde geworden met deze gitaar.
In een snelle opwelling aangekocht zonder hem echt goed te proberen. Ik kan er niet mee uit de voeten. Het hals element is modderig en ondefinieerbaar. ik vind hem zwaar in gewicht maar ook zwaar spelen. de pots hebben maar twee standen vol of uit. ik kan met de volume pot niet de drive regelen. na stand 1 gebeurt er niks en de tone pots hebben ook geen mooi verloop. ze reageren als een volume pot en bijna dicht is ook bijna geen geluid.
Kort gezegd een miskoop. Daarom weer ingeleverd bij de gitaarzaak om daar weer te verkopen. Ik heb een andere gitaar gezien waar ik wel warm voor liep en wou hem daar op inruilen. dit kon niet omdat het een actie was en daarom word de gitaar hopelijk weer voor mij verkocht. (diegene moet natuurlijk niet deze post lezen lol) De andere gitaar is wel al gekocht en krijgt een mooi HNGD post.

Rogueny
27 augustus 2017, 19:12
De mankementen die je noemt zijn veel voorkomend als het gaat om butget gitaren. In deze prijsklasse zul je niet erg veel pareltjes vinden.

arnoldtims
27 augustus 2017, 19:23
Is ook zo maar ik bespeel altijd goedkope gitaren maar deze viel wel erg slecht uit. Niet goed getest.
Heb nu een goedkope Ibanez holowbody en die valt veel beter uit ondanks de goedkopere aankoop prijs. Die samick was duurde nieuwprijs.
Mijn Vintage(merk) strat is na 6 jaar ook nog in goede staat. alle pots zijn nog goed en de schakelaar strak.
Tegenwoordig vind je voor een paar honderd euro best goede instrumenten.

nielen1954
26 december 2018, 17:14
Hallo Arnold, Je hebt die gitaar nu al een heel poosje dus, Heb je hem inmiddels al eens écht kunnen dateren. Ik ben o.a. benieuwd naar hoe de Neckplate er uit ziet en welk serienummer daar op staat.
Ik heb er zelf een die er bijna precies zo uit ziet, bij mij loopt er nog een ivoorkleurige rand om de headstock en de achterkant van de hals is ook zwart. Verder is hij precies eender, zelfs de kleur van de draaiknoppen. Het serienummer op die van mij is 6080133, en zou derhalve de 133e gitaar van augustus 1960 moeten betekenen. Je kunt mij eventueel rechtstreeks mailen: nielen1954@home.nl Ik woon in Steenwijk

denis.hermans
26 december 2018, 19:39
Uit het draadje blijkt dat Arnold zijn Samick- gitaar snel verkocht heeft omdat hij er toch niet mee overweg kon. ;-)

Verder lijkt het mij op het eerste gezicht niet erg waarschijnlijk dat jouw gitaar dateert uit 1960 maar ik kan me vergissen natuurlijk...

wietse
27 december 2018, 08:24
Samick is begonnen in 1958 met het bouwen van piano's en in 1965 zijn ze begonnen met het producen van gitaren onder de naam Hondo, pas in de 80er jaren verschenen de eerste gitaren met samick op de kop.
Nielen 1954 je leest het serie nummer verkeerd, jouw gitaar is de 113e gitaar gebouwd in augustus 1986.

http://samick.wikia.com/wiki/Serial_Numbers

benwave
29 december 2018, 05:09
Goedkoop is duurkoop en De wens is de vader van de gedachte zijn hier duidelijk van toepassing

arnoldtims
29 december 2018, 10:57
Ik heb die gitaar idd al bijna een jaar niet meer. Vond het een onding. Ik weet het niet exact meer maar die van mij kwam ook ergens uit de jaren 80. Wat ik nog weet van een beetje googelen toen ik hem net had, dat er wel verschillen zitten tussen de series. Als ik nu google zie ik dat de artist serie ook in de jaren 90 is gemaakt. Volgens mij was die serie uit de jaren 80 een stuk beter. Heeft die van jou een geschroefde nek?

Edit: ja dus want je hebt het over een neckplate. Je kan in mijn bovenstaande commentaar lezen wat mijn ervaringen zijn met de gitaar.
Edit 2: Mijn geheugen laat me in de steek zie nu in mijn eigen openingspost dat de gitaar uit 97 kwam.