PDA

View Full Version : Eindbuizen voor Egnater Tweaker 15 head.



Jan Buurman
23 februari 2017, 19:18
Sinds kort heb ik een leuk topje op de kop getikt voor weinig. Een Egnater Tweaker 15 head.
Ik heb het idee dat de eindbuizen aan hun eind zijn. Er zitten nu Sovtek 5881WXT buizen in. Dit zijn volgens www 6L6GC buizen. Ik lees dat deze een warme, ronde sound geven. Nu houd ik meer van de JCM800 sound en die is niet echt warm en rond....
Ik heb ook gelezen dat deze amp voorzien kan worden door 6V6, 6L6, EL34, KT66, KT77 en 6550 buizen.
Ik heb geprobeerd om er een beetje wegwijs in te worden maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik ben nu geneigd om voor de EL34's te gaan omdat die vaak in de 800's gebruikt worden.
Graag hoor ik jullie gedachtes!!

LRS
23 februari 2017, 19:48
Ik heb een paar TAD EL34's in m'n Tweaker 15W combo zitten en ik vind het indrukwekkend geluid voor zo'n kleine amp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jan Buurman
23 februari 2017, 21:26
Krijg je er zo'n Britse 800 sound uit?

Ik lees over die Sovteks dat ze niet zo "harmonisch" en "muzikaal" zijn. Kan iemand dat tegenspreken of beamen?

Doe ik er (naar verwachting) goed aan om voor de EL34's te gaan?

Erik de Perik
23 februari 2017, 22:18
Ik heb Sovteks in m'n plexi's zitten. Die klinken als uhhhh plexi's. Volgens mij zijn er nog maar een paar fabrikanten, maar wel een heleboel merken. 't Is net waspoeder!

telerocker
23 februari 2017, 23:08
Ik heb Sovteks in m'n plexi's zitten. Die klinken als uhhhh plexi's. Volgens mij zijn er nog maar een paar fabrikanten, maar wel een heleboel merken. 't Is net waspoeder!

Precies, maar de ene geeft wel net iets meer kleur dan de andere. Je moet er een beetje mee experimenteren. De ene amp klinkt fantastisch met Chinese buizen, de andere slikt liever Russisch spul.

Jan Buurman
24 februari 2017, 07:50
Het gaat mij niet zo zeer over het merk dan wel het type buis...
6L6? 6V6? KT66? 6550? EL34? Enz.
Die hebben allemaal toch een ander karakter?

ateng
24 februari 2017, 12:03
Sorry maar je krijgt geen JCM800 sound door andere buizen er in te gooien hoor ;)
Het kan inderdaad je sound bepalen door andere type/merk buizen in te gooien maar de karakter van een Egnater zal daardoor ook niet veranderen. Ene buis klink ronder en warmer en een ander heeft meer tophoog en punchier dus tis wat je zoekt.

Jan Buurman
24 februari 2017, 14:31
Nee, dat snap ik. Maar omdat ik van de 800 sound hou zal ik niet naar warm en rond zoeken maar meer naar toehoor en punchier...

Rogueny
24 februari 2017, 14:37
Ik gebruik exact dezelfde Egnater amp met het bijbehorende cabinet. Het geluidsverschil tussen een Marshall en deze Egnater is dermate groot dat je daar met het vervangen van de buizen geen Marshall sound zult creeeren. Ik vind m zelf eerder richting een Fender gaan. Ook de british optie vind ik bij lange na niet op een Marshall lijken (terwijl dat wel t idee er achter is).

Midwolda
24 februari 2017, 14:46
Op Fender clean zetten en een Marshall-in-a-box er voor... een Rockett Animal of zo.

Erik de Perik
24 februari 2017, 14:55
Uiteindelijk probeer je van een kat een hond te maken. Handiger is dan om met een hond te beginnen.

Dutch66
24 februari 2017, 15:21
Het gaat mij niet zo zeer over het merk dan wel het type buis...
6L6? 6V6? KT66? 6550? EL34? Enz.
Die hebben allemaal toch een ander karakter?

Kleine kanttekening, check eerst even goed of/welke verschillende types inderdaad 1:1 uitwisselbaar
zijn in deze specifieke amp. Buiten het feit dat voornoemde buizen inderdaad allemaal een andere 'karakter'
hebben, zit er ook nogal wat verschil in hun onderlinge specificaties ...

Een amp wordt qua componenten opgebouwd 'rond' een specifieke set buizen, er moeten dus aanmerkelijk
meer overeenkomsten zijn dan slechts hun pin-out.

Dit misschien geheel ten overvloede, maar ik dacht ik meld het toch even ...

LRS
24 februari 2017, 15:24
Krijg je er zo'n Britse 800 sound uit?

Ik lees over die Sovteks dat ze niet zo "harmonisch" en "muzikaal" zijn. Kan iemand dat tegenspreken of beamen?

Doe ik er (naar verwachting) goed aan om voor de EL34's te gaan?


Ik denk dat de buizen in de voortrap je geluid meer kleuren dan die in de eindtrap. Ik houd wel van een warm / ronde sound, ben erg content over de JJ's in de voortrap. Voor een scherper / puntiger geluid: probeer ElectroHarmonix eens in de voortrap. De EL34's in de eindtrap zorgen vooral voor iets meer headroom t.o.v. 6V6 buizen. Zoals anderen al zeggen: de amp reageert merkbaar goed op de tweaks, maar als je echt een Marshall wil, moet je een Marshall kopen.

Jan Buurman
24 februari 2017, 19:36
Sinds kort heb ik een leuk topje op de kop getikt voor weinig. Een Egnater Tweaker 15 head.
Ik heb het idee dat de eindbuizen aan hun eind zijn. Er zitten nu Sovtek 5881WXT buizen in. Dit zijn volgens www 6L6GC buizen. Ik lees dat deze een warme, ronde sound geven. Nu houd ik meer van de JCM800 sound en die is niet echt warm en rond....
Ik heb ook gelezen dat deze amp voorzien kan worden door 6V6, 6L6, EL34, KT66, KT77 en 6550 buizen.
Ik heb geprobeerd om er een beetje wegwijs in te worden maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik ben nu geneigd om voor de EL34's te gaan omdat die vaak in de 800's gebruikt worden.
Graag hoor ik jullie gedachtes!!

Ik reageer maar even met mijn eigen citaat. Ik waardeer alle reactie erg maar echt antwoord krijg ik niet.

Al mijn gigs en repetities doe ik gewoon op mijn JCM800.
Dit topje heb ik voor thuis en eventueel heel kleine gigjes.
Hoogst waarschijnlijk zijn de eindbuizen op.
De Egnater Tweaker head kan diverse eindbuizen hebben.
Omdat ik wil gaan kiezen welke ik er in ga zetten geef ik mijn smaak qua ampsound zodat mensen mij misschien op weg kunnen helpen.
Ik wil er dus geen Marshall van maken.

Dus mijn vraag is:
Welke eindbuizen zouden het beste bij mij smaak passen?
6L6 (vermoed ik niet)?
6L6?
EL34 (daar neig ik naar)?
KT66?
KT77 (zou best kunnen denk ik)?
6550?

Volgens Egnater kunnen deze allemaal in de Tweaker....

Hendriks
24 februari 2017, 20:06
Dan zou ik de el34's nemen , alleen omdat die ook in de 800 zitten.

Erik de Perik
24 februari 2017, 20:08
Hoe groot is de kans dat iemand hier dit ooit heeft uitgeprobeerd, denk je? In algemene termen gezegd zal het kiezen voor een bepaalde eindbuis niet automatisch het karakter van jouw versterker dezelfde richting op duwen. Simpelweg omdat het verschil in tone tussen Fender en Marshall een hoop meer oorzaken heeft dan alleen het eindbuisje. Toen er EL34 schaarste was in de jaren '90 stopte Marshall 6L6's en 5881's in hun versterkers. Toentertijd nooit gehoord dat ze als een Fender klonken.

Deze kwam ik ook nog tegen op interweb:

I just emailed Egnater regarding using other types of power tubes besides the standard 6V6 and this is what they said,:

"It is possible but you can damage the unit with time

Since different tubes have different plate voltages it can stress out the
transformer"


Bladimir Quinteros
Egnater Amps
blad@egnateramps.com
3383 Gage Ave , Huntington Park CA 90255
phone : 323-277-4119 fax : 323-277-4110 toll free: 877 - EGNATER

Jan Buurman
24 februari 2017, 20:22
Ok, dus het maakt geen fuck uit wat ik er in stop?

Ik neem aan dat elk type buis toch wel een eigen karakter heeft.
Die wil ik graag weten.

nico verduin
24 februari 2017, 20:29
Ok, dus het maakt geen fuck uit wat ik er in stop?

Wat er net gezegd is, is toch wel wat anders......

Jan Buurman
24 februari 2017, 20:35
Snap ik Nico maar ik voel mij aardig onbegrepen.
Ik heb een amp waarin meerdere buizen kunnen en daar wil ik wat wegwijs in worden. De hele Marshall opmerking is alleen om mijn smaakrichting aan te geven.
Ik ben dan benieuwd welke keus voor mij vermoedelijk de beste is....

Ik heb inmiddels dit gevonden... misschien kan ik daar wat mee..

https://www.premierguitar.com/articles/Everything_You_Ever_Wanted_to_Know_About_Output_Tu bes

Jan Buurman
24 februari 2017, 20:58
Als ik de tekst uit de link lees ga ik inderdaad maar voor de EL34 denk ik. "characterized by a fat and juicy but softer low end, sizzling highs, and a midrange that exhibits a classic crispy-crunchy tone when driven into distortion."

Als ik van een wat feller/scheller geluid hou, is er dan een bepaald merk EL34's die daar voor in aanmerking komt?

telerocker
25 februari 2017, 00:01
Als ik de tekst uit de link lees ga ik inderdaad maar voor de EL34 denk ik. "characterized by a fat and juicy but softer low end, sizzling highs, and a midrange that exhibits a classic crispy-crunchy tone when driven into distortion."

Als ik van een wat feller/scheller geluid hou, is er dan een bepaald merk EL34's die daar voor in aanmerking komt?

Svetlana's zijn vrij helder. JJ's zijn ronder van toon.

Erik de Perik
25 februari 2017, 00:32
Beetje afhankelijk van welk type dan...... JJ maakt verschillende EL34's https://www.tube-town.net/ttstore/Tubes/Powertubes/EL34-6CA7-KT77:::1_311_312.html

En welke Svetlana bedoel je, de echte uit St. Petersburg (gesloten sinds 2012) of de nepper van https://www.newsensor.com...?

Jan Buurman
25 februari 2017, 09:26
Kijk, daar kan ik iets mee..
Geen JJ's dus.
Ik ga eens verder zoeken richting de Svetlana's.
De Newsensor link doet het bij mij niet...

Jan Buurman
25 februari 2017, 09:39
Iemand ervaring met de Electro Harmonix 6CA7?

https://www.tonefactory.nl/eh-6ca7-el34-matched

Jan Buurman
25 februari 2017, 10:23
En dan nog een vraagje. Waar kopen jullie je buizen? Waar hebben ze een ruime keuze?
Ik kom uit bij Tonefactory en Tubetown. Zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

pasqual
25 februari 2017, 11:39
De keuze bij Tonefactory is groot en de service is top.
Tubetown heb ik geen ervaring mee.

arjanb01
25 februari 2017, 12:03
Ik heb gisteren m'n engl voor onderhoud afgehaald bij Tone Factory. Topservice en Niek heeft z'n werk gewoon goed gedaan. Is ook eerlijk als een reparatie te duur wordt. Klopt je geen geld uit de zak. Voordeel van tonefactory is dat ze alles rechtstreeks bij de fabrikanten bestellen waardoor er niet teveel marge bovenop de spullen komt.
Hij is nu bezig m'n koch pedaltone te checken en laat me nog weten of het zin heeft te maken of dat het te duur wordt. Waarschijnlijk moet er een trafo vervangen worden plus 4 buisjes.
Ff afwachten wat het gaat kosten en is het te duur, schaf ik als backup voor m'n engl iets anders aan.

ateng
25 februari 2017, 12:04
Snap ik Nico maar ik voel mij aardig onbegrepen.
Ik heb een amp waarin meerdere buizen kunnen en daar wil ik wat wegwijs in worden.
Ik begrijp heel goed wat je wilt maar ik denk dat je wat anders wilt horen.
Er wordt al heel vaak aangegeven dat met andere eindbuizen je JCM800 smaak niet zal helpen en dat is wat jij hoopt te verwachten.
Je Egnater zal Egnater blijven klinken en ja ook met Svetlana of Sovtek buizen, tonewise veranderd er iets maar karakter van je amp zal hetzelfde zijn. Andere gainstructuur, andere trafo en JCM800 is anders van binnen dus al met al bepaalt dat allemaal het karakter van een amp.
Veranderen van preamp, eindbuizen of speakers helpen om je amp tonewise "beter" te laten klinken maar niet om als een ander soort versterker te laten klinken.

Brum
25 februari 2017, 12:28
Ik heb bepaald niet zulke goeie ervaringen met Tonefactory, maar da's eigen keus...

Ik verkies tegenwoordig sowieso een KT77 boven een EL34.
Meer punch, meer headroom, fijnere compressie.
Het zal inderdaad je versterker niet doen laten klinken als een JCM800, ook niet eens in de buurt, om genoemde redenen.

telerocker
25 februari 2017, 12:29
Bij Tonefactory hebben ze nog Svetlana's.

https://www.tonefactory.nl/svetlana-el34-matched?gclid=CJHtobuSq9ICFRIo0wod1YcEsA

De 6CA7 ligt heel dicht bij de EL34. Geen ervaring met de EHX-versie.

telerocker
25 februari 2017, 12:32
Ik begrijp heel goed wat je wilt maar ik denk dat je wat anders wilt horen.
Er wordt al heel vaak aangegeven dat met andere eindbuizen je JCM800 smaak niet zal helpen en dat is wat jij hoopt te verwachten.
Je Egnater zal Egnater blijven klinken en ja ook met Svetlana of Sovtek buizen, tonewise veranderd er iets maar karakter van je amp zal hetzelfde zijn. Andere gainstructuur, andere trafo en JCM800 is anders van binnen dus al met al bepaalt dat allemaal het karakter van een amp.
Veranderen van preamp, eindbuizen of speakers helpen om je amp tonewise "beter" te laten klinken maar niet om als een ander soort versterker te laten klinken.

Precies. Een Orange Rockerverb met EL34 klinkt niet als een JCM800, om maar een voorbeeld te noemen.

arjanb01
25 februari 2017, 12:38
Ik heb bepaald niet zulke goeie ervaringen met Tonefactory, maar da's eigen keus...

Ik verkies tegenwoordig sowieso een KT77 boven een EL34.
Meer punch, meer headroom, fijnere compressie.
Het zal inderdaad je versterker niet doen laten klinken als een JCM800, ook niet eens in de buurt, om genoemde redenen.

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij vanuit Breda juist bij tonefactory uitkomt, wat voor jou aan de andere kant van het land ligt?

Brum
25 februari 2017, 12:43
Wat dacht je van een webshop?:???:

Ik heb ook een gitaar van Rikkers. Zo groot is Nederland niet hoor. Van Breda naar Groningen is 2,5 uur.

arjanb01
25 februari 2017, 12:51
Je hebt dus slechte ervaringen met de webshop. Da's wat anders dan wanneer je daar zelf naartoe rijdt met je spullen.

Jan Buurman
25 februari 2017, 12:52
@Telerocker en Ateng. Mijn Egnater gaat nooit als een JCM800 klinken. Dat weet ik! Dat is mijn bedoeling ook niet! Heb ik ook nergens aangegeven!

Ik wil andere buizen in mijn Tweaker.

Brum
25 februari 2017, 12:57
Je hebt dus slechte ervaringen met de webshop. Da's wat anders dan wanneer je daar zelf naartoe rijdt met je spullen.

Arjan, alsjeblieft, doe niet zo bijdehand man... Als ik wat slechte ervaringen heb gehad met een bedrijf, dan doet het er niet heel veel toe of dat het webshop gebeuren is, goed? Hier worden toch echt linkjes geplaatst van de webshop van Tonefactory. Ik heb me verder ook helemaal niet uitgeweid over het hoe en waarom. Niet van een mug een olifant maken alsjeblieft. Misschien zit je teveel op fora, of in het bijzonder dit forum, Arjan en dat is niet eens een aanval.

Jan Buurman
25 februari 2017, 13:08
"Ik begrijp heel goed wat je wilt maar ik denk dat je wat anders wilt horen."

Nee dus.

"Er wordt al heel vaak aangegeven dat met andere eindbuizen je JCM800 smaak niet zal helpen en dat is wat jij hoopt te verwachten.
Je Egnater zal Egnater blijven klinken en ja ook met Svetlana of Sovtek buizen, tonewise veranderd er iets maar karakter van je amp zal hetzelfde zijn. Andere gainstructuur, andere trafo en JCM800 is anders van binnen dus al met al bepaalt dat allemaal het karakter van een amp."

Ik wil dus tonewise iets veranderen. Welke kant op? Ik hou van JCM800. Dus niet warm en rond maar feller en bijtender. Ik wil dus een Egnater die iets feller en bijtender is, binnen de mogelijkheden. Ik verwacht geen JCM800 sound.

"Veranderen van preamp, eindbuizen of speakers helpen om je amp tonewise "beter" te laten klinken maar niet om als een ander soort versterker te laten klinken."

Wil ik dus ook niet...



Misschien ben ik nu iets duidelijker...

Jan Buurman
25 februari 2017, 13:12
Svetlana's zijn vrij helder. JJ's zijn ronder van toon.

Kijk, als dit zo is word ik blijer van Svetlana's dan van JJ's
Met dit soort tips wil ik een keuze proberen te maken..

arjanb01
25 februari 2017, 13:21
Arjan, alsjeblieft, doe niet zo bijdehand man... Als ik wat slechte ervaringen heb gehad met een bedrijf, dan doet het er niet heel veel toe of dat het webshop gebeuren is, goed? Hier worden toch echt linkjes geplaatst van de webshop van Tonefactory. Ik heb me verder ook helemaal niet uitgeweid over het hoe en waarom. Niet van een mug een olifant maken alsjeblieft. Misschien zit je teveel op fora, of in het bijzonder dit forum, Arjan en dat is niet eens een aanval.

Ik bedoel het niet bijdehand, gast, no offence. 😆
Maar goed, laat maar als jij je op je pik getrapt voelt. So be it....

telerocker
25 februari 2017, 13:30
Kijk, als dit zo is word ik blijer van Svetlana's dan van JJ's
Met dit soort tips wil ik een keuze proberen te maken..

En ze hebben minder bas dan een JJ. Ik heb ze allebei geprobeerd in een Rivera.

Brum
25 februari 2017, 13:32
Ja Arjan... Anyway... Jan, ik heb zelf erg goeie ervaringen met Dr. Tube. Geeft goeie, heldere adviezen en heeft veel keus. Qua aanbod en prijs-kwaliteit vind ik TAD ook erg goed. Maar misschien zou je Dr. Tube 's een mailtje kunnen sturen met je vragen.

Jan Buurman
25 februari 2017, 13:35
De 6CA7 ligt heel dicht bij de EL34. Geen ervaring met de EHX-versie.

Welke verschillen heb jij ervaren? Volgens Tonefactory zou hij meer open klinken....

Jan Buurman
25 februari 2017, 13:36
Mailtje kan nooit kwaad. Thanx Brum.
Idem voor een mailtje richting Tonefactory. Thanx Arjan..

telerocker
25 februari 2017, 14:59
Welke verschillen heb jij ervaren? Volgens Tonefactory zou hij meer open klinken....

De 6CA7 heeft doorgaans iets meer bas dan een EL34. Of hij opener klinkt, weet ik niet. Dat hangt ook van het merk en de amp af. En de cab/speaker speelt ook een rol.

Brum
25 februari 2017, 15:42
Ik heb geen ervaring met de 6ca7, maar die zou zelfs meer richting een 6l6 gaan. Hier wat meer info over de verschillen onderling: https://www.tubesforamps.com/el34-6ca7-kt77-differences.

Jan Buurman
25 februari 2017, 17:02
Top!
+10 tekens

Erik de Perik
25 februari 2017, 18:25
Kijk, daar kan ik iets mee..
Geen JJ's dus.
Ik ga eens verder zoeken richting de Svetlana's.
De Newsensor link doet het bij mij niet...

Stond wat teveel rommel achter.... Deze link bedoelde ik https://www.newsensor.com
Is een van de overgebleven buizenfabrikanten, volgens mij zitten ze alleen nog in Rusland, Servië en China.

Jan Buurman
25 februari 2017, 18:33
Top! Ik ga zo even checken.

ateng
25 februari 2017, 21:32
En ze hebben minder bas dan een JJ. Ik heb ze allebei geprobeerd in een Rivera.

Precies mijn ervaring ook met mijn Laney VH100R! Vind de JJ E34L "beter" klinken dan de gewone JJ EL34... iets meer laag.

Erik de Perik
25 februari 2017, 21:40
Stond wat teveel rommel achter.... Deze link bedoelde ik https://www.newsensor.com
Is een van de overgebleven buizenfabrikanten, volgens mij zitten ze alleen nog in Rusland, Servië en China.

En met "ze" bedoel ik buizenfabrikanten in het algemeen. Alle bekende fabrikanten zijn er mee gestopt. Dus als je een nieuwe Mullard denkt te kopen gaat het hooguit om een VOS.

ateng
25 februari 2017, 21:41
Misschien ben ik nu iets duidelijker...

Nee want de JCM800 die ik gebruikte bij een sessie klonk warm en punchie dan de JCM800 van een jongen die ik ken en die klonk vrij schel en ongedefinieerd in het laag. Dus hoe een JCM800 klinkt is afhankelijk van hoe een gitarist het heeft afgesteld snap je dus hoe jouw JCM klinkt is dus een persoonlijke kwestie.

Maar goed een setje JJ buizen zou ik dus laten liggen als je voor een hoog en bijterig sound zoekt.

Brum
26 februari 2017, 11:01
Ik denk dat die JJ eindbuizen prima kunnen. Met voorversterkerbuizen bereik je meer. Die kleuren veel meer. Eindbuizen zorgen echt niet in dergelijke mate voor meer hoog en/of bite. Er zit echt wel verschil in eindbuizen, dat bestrijd ik ook niet, maar niet dat wat er hier aan toegedicht wordt. Althans, niet zoveel. De één is wat gearticuleerder, andere compressie, misschien wat meer punch, dat soort dingen. Kleuring doen je voorversterkerbuizen in veel grotere mate.

Jan Buurman
26 februari 2017, 14:59
Maar als ik toch nieuwe eindbuizen moet kopen en ik heb wat te kiezen.......

Brum
26 februari 2017, 15:09
Tuurlijk, snap ik. Maar desalniettemin zul je met eindbuizen niet heel erg je geluid kunnen kleuren. Dat doen echt de voorversterkerbuizen. Icm hoe de versterker opgebouwd is natuurlijk, maar da's logisch.

Jan Buurman
26 februari 2017, 15:24
Toch heb ik de ervaring dat alle kleine beetjes kunnen helpen en dat een miniem verschil toch grote impact kan hebben op mijn tevredenheid met sound en reactie op mijn spel...

Jan Buurman
26 februari 2017, 15:26
Je hoort het niet echt maar je voelt het wel tijdens je spel.... als je begrijpt wat ik bedoel..

Brum
26 februari 2017, 15:42
Absoluut. Maar daarom zou je zomaar ineens wel op die JJ's kunnen uitkomen. Het is echt de combinatie, niet alleen de eindbuizen. Ik zou ze niet zonder meer uitsluiten.

telerocker
26 februari 2017, 15:56
Met buizenkeuze kun je finetunen, maar mijn ervaring is dat het type speaker de grootste invloed heeft op het resultaat.

tmms
26 februari 2017, 16:14
Wil ze wel even voor je inbranden op 800+V:cooler:. Binnenkort dan toch:hide:.

ateng
26 februari 2017, 21:27
Met andere eindbuizen zal je versterker geen ander versterker worden maar het zal je wel helpen om je versterker die schel klinkt wat warmer te laten klinken. In mijn Laney VH100R zaten er eerst 6L6 buizen in en die vond ik vergeleken met JJ EL34 levenloos en recht klinken. Helemaal toen ik er E34L er in gooide want toen kreeg het meer laag en dat irritante hoog was weg.