PDA

View Full Version : Larrivee L-09 gaat weg, wat in de plaats?



matty
19 februari 2017, 15:41
Ik ga mijn Larrivee L09 verkopen om verschillende redenen, waarvan de voornaamste zijn dat de nek me toch niet helemaal ligt en dat het gewoon zonde is dat zo'n duur instrument hier vooral staat te staan.

Ik zou het geld willen gebruiken om een aantal andere dingen te kopen maar ook een andere akoestische gitaar.

Ik besef dat die nieuwe gitaar niet "beter" gaat zijn dan deze Larrivee, hoeft ook niet...

Vroeger had in een Guido gad40 die ik best leuk vond. Mijn schoonvader heeft een Martin 28hd die ik qua nek veel fijner vindt.

De klank van de Larrivee vind in super, maar wel beperkt in volume en eerder voor tokkelen dan voor strummen.

Ik zoek dus een acoustische rond de 700 euro max, dunnere nek, definitie bij strummen vooral. Klanken die ik super vind zijn bv dave grohl (Gibson dove) en Dave Matthews

Alvast bedankt voor de tips!

Orpheo
19 februari 2017, 16:04
De l09 is 3000-4000€. Terug naar iets van 700 is n flinke stap terug hoor. Veel prima gitaren in die categorie maar zeker niet zo top als de L09.

Ik zou gaat voor een dreadnought of, mijn voorkeur, een OM. De om is iets kleiner dan een dread dus met iets meer projectie en minder boomyness. Dreads en jumbos vind ik persoonlijk niet zozeer luider als wel logger. Alsof de noten in de body blijven hangen.

Concreet: ik zou niet verkopen of n nieuwe kopen

matty
19 februari 2017, 16:19
Ik weet het... het is vooral de hals die me om een of andere rede minder en minder goed ligt :(

En ik speel ook gewoon veel minder de laatste tijd, dan begin ik het moeilijk te vinden om zo'n dure gitaar stof te laten vergaren.

Er zijn idd twee opties: ofwel geef ik dat geld integraal aan een andere met fijnere nek en idd zo een om of Martin HD 28 of iets in die trant, ofwel schakel ik terug naar een goedkopere acoustische en kan ik nog een leuke elektrische (ik droom al zo lang van een Jaguar HH) en misschien nog een amp of elektronische drum (ik ben eigenlijk een drummer) kopen :)

Heel eerlijk: mijn spel/kunde is deze gitaar ook helemaal niet waard :p

Sent from my iPhone using Tapatalk

RB-1
19 februari 2017, 20:11
Als je weet waar de HD-28's voor 700 euro of minder vandaan te halen zijn, laat het mij dan ook even weten...;)


Dreads en jumbos vind ik persoonlijk niet zozeer luider als wel logger. Alsof de noten in de body blijven hangen. Typisch, dat gevoel heb ik nou nooit.
Jumbo's dan, ok, maar Dreadnoughts...Echt niet,

Voor mij wordt gitaar niet beter dan dit:

https://www.youtube.com/watch?v=Pdq6Nw1Qc8U

matty
19 februari 2017, 20:20
Ik denk dat je slecht gelezen hebt :) ofwel geef ik het geld integraal aan een Martin hd28 ofzo zei ik ofwel verdeel ik het over een aantal andere dingen en dus ook een goedkopere akoestische..


Sent from my iPhone using Tapatalk

RB-1
19 februari 2017, 21:26
Ik denk dat je slecht gelezen hebt :) ofwel geef ik het geld integraal aan een Martin hd28 ofzo zei ik ofwel verdeel ik het over een aantal andere dingen en dus ook een goedkopere akoestische..Nu ben je duidelijk. Ook teruglezend haal ik deze conclusie nog steeds niet uit je eerdere berichten.

Neem van mij aan: Aan een goedkopere akoestische blijf je je ergeren, net als je nu al doet aan de neck die niet zo prettig speelt als die van een HD-28 (of D-18, D-28 ). Wat heb je aan al die andere spullen als je akoestische nog steeds niet lekker speelt?:roll:

Ik heb natuurlijk makkelijk praten met een D-28, dat dan weer wel....;)

NLF
19 februari 2017, 22:24
Ik denk dat je slecht gelezen hebt :) ofwel geef ik het geld integraal aan een Martin hd28 ofzo zei ik ofwel verdeel ik het over een aantal andere dingen en dus ook een goedkopere akoestische..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Een stap naar een betere gitaar kan, een stap naar een mindere is erg lastig - zeker als het gaat om akoestische gitaren, de gitaar is de klank, er zijn geen pedalen, pickups of versterkers die een rol spelen. Ikzelf heb ooit een Martin D16 (de oudere serie uit de jaren 90, niet te vergelijken met de nieuwe) gehad. Die heb ik weg gedaan en daar heb ik nu nog spijt van. Iedere keer dat ik sindsdien in een winkel iets probeer (goedkopere klasse) leg ik het binnen een paar minuten al weer weg. De klank van dat ding is in mijn hoofd blijven hangen.

Plant
19 februari 2017, 23:55
Nou, zo lastig is dat niet hoor. Ik heb hier ook een perfect afgewerkte gitaar gehad van een paar k waarvan de hals me toch niet beviel. Er kwam iets later een gitaar van een paar honderd Euro in huis die relatief maar iets minder klinkt maar mij veel beter in de hand ligt. Uiteindelijk is die gitaar er nog steeds en die dure allang niet meer. En ik erger me geen moment.

NLF
20 februari 2017, 00:40
Nou, zo lastig is dat niet hoor. Ik heb hier ook een perfect afgewerkte gitaar gehad van een paar k waarvan de hals me toch niet beviel. Er kwam iets later een gitaar van een paar honderd Euro in huis die relatief maar iets minder klinkt maar mij veel beter in de hand ligt. Uiteindelijk is die gitaar er nog steeds en die dure allang niet meer. En ik erger me geen moment.

Ja, natuurlijk is het zo dat een dure gitaar niet automatisch beter is dan een goedkope. Dat snap ik ook wel, vaak genoeg meegemaakt. En ja: een dure gitaar kan je niet bevallen (klank, hals, frets, whatever). Maar als je een goed klinkend instrument gewend bent dan is de stap terug naar een rammelbak bepaald niet ideaal.

Plant
20 februari 2017, 00:48
Voor 700,- (evt. 2dehands) koop je toch wel iets meer dan een 'rammelbak' mag ik hopen ;)

matty
20 februari 2017, 07:29
Ik ook :)

Dus: rond die prijs, met een dunnere nek, welke merken best eens bekijken, ik dacht aan blueridge, Guild (had ik hiervoor), takamine, taylor eventueel


Sent from my iPhone using Tapatalk

apekop
20 februari 2017, 09:11
Voor 700,- (evt. 2dehands) koop je toch wel iets meer dan een 'rammelbak' mag ik hopen ;)

Inderdaad, het wordt wel heel zwart-wit gesteld. Voor 700 zijn er leuke akoestische gitaren te koop (nieuw en 2ehands) waar de OP veel plezier op kan beleven (Seagull, Blueridge etc.). En goedkopere gitaren kun je net zo goed afstellen dan dure. Beter een wat goedkopere gitaar die je fijn vind spelen als een dure waar de hals je niet van bevalt. Het is een kwestie van gevoel (welke gitaar grijp je graag vast) en dat kan bij een goedkopere gitaar beter zijn dan bij een duurdere.

Midwolda
20 februari 2017, 09:29
Ik ook :)

Dus: rond die prijs, met een dunnere nek, welke merken best eens bekijken, ik dacht aan blueridge, Guild (had ik hiervoor), takamine, taylor eventueel



Niet vergeten: Furch.

warmong
20 februari 2017, 12:59
Ik ga mijn Larrivee L09 verkopen om verschillende redenen, waarvan de voornaamste zijn dat de nek me toch niet helemaal ligt en dat het gewoon zonde is dat zo'n duur instrument hier vooral staat te staan.

...

Ik zoek dus een acoustische rond de 700 euro max, dunnere nek, definitie bij strummen vooral.
Alvast bedankt voor de tips!

Als het enige dat je stoort het halsprofiel is, en zeker als je liever een dunner profiel wil, is het mss een optie om het halsprofiel te laten bijwerken bij een bouwer? In de veronderstelling dat dat mogelijk is met de diepte waarop Larrivee zijn trussrods infreest natuurlijk. Is natuurlijk nefast voor de herverkoopwaarde, maar kan er wel voor zorgen dat de gitaar je eindelijk goed in de hand ligt.

NLF
20 februari 2017, 16:15
Voor 700,- (evt. 2dehands) koop je toch wel iets meer dan een 'rammelbak' mag ik hopen ;)

Ja, dat lukt wel. Maar ik wil mijn oude d16 terug en anders niks.

matty
21 februari 2017, 19:18
Heeft er voor de rest nog iemand goeie tips qua merken en modellen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Orpheo
23 februari 2017, 14:33
Ik ben een Guild junk. Heb er nu 2 en er staan nog 2 op stapel. Ik zou dus zeggen, de nieuwe d40. Niet cheap, maar is tonaal net een kanon. Ben er zelf heel Happy mee als ik erop speel (heb m niet, omdat ik, zoals ik zei, geen fan ben van dreads 😁).

Ook dat clipje niet. Te log... Pannenkoekenstroperig

rockgod69
23 februari 2017, 14:34
kijk ook eens naar recording king, vind ik heel goed voor wat je er voor betaalt...

Gert2015
24 februari 2017, 23:34
Tja Ik ken dat, ik heb mijn larrivee OM 3r ingeruild voor een Eastman E 10 OM.
Mijn Martin spelende buurman verklaarde zowat voor gek. Maar soms voelt een gitaar niet goed.
Je probeert wat anders en dan loop tegen iets aan wat super speelt of klinkt in jou beleving.
Dan is het oké.

Ik had nooit gedacht dat ik weer made in China zou gaan bespelen maar ik heb nog nooit zo'n licht spelende gitaar in mijn handen gehad.
Heb het laten rusten en overwogen dat duurde maar 3 dagen en toen de deal gemaakt.

Altijd gaan voor wat goed voelt!
Bij mij was dat dus Eastman.

Luca P
10 maart 2017, 22:46
L09!!
Ik heb sinds een 4 jaar de L02....je moet ergens beginnen.
Ik zit toch uit te kijken naar een D-05 (of 03) vanwege de wat smallere hals.
Fantastische gitaren.

denis.hermans
25 maart 2017, 13:01
Waarom vind je je Larrivee L 09 minder voor strummen ?
Ik heb een L03 en vind die juist erg goed daarvoor (in combinatie met zelf zingen).( Ach natuurlijk verschillen smaken want de sound van David Grohl op akoestische gitaar vind ik persoonlijk op z'n zachtst gezegd niet erg noemenswaardig.)
Nrk is idd. wel breed maar ik kan er wel aan wennen. In elk gevzl succes met je zoektocht !

matty
1 mei 2017, 09:09
ik weet niet waarom ik hem "iets" minder vind voor strummen, als ik hem vergelijk met mijn schoonvader zijn d28 mist hij iets, ik weet niet hoe ik het moet beschrijven :)
soit, ik heb zitten zoeken en researchen en zoeken maar ik geraak er niet direct wijzer uit, dus misschien helpt het als ik wat artiesten en sounds geef die ik wel weet te pruime (en ja ze zijn waarschijnlijk lekker cliché ;)

- dave matthews (denk aan stay or leave (alt tuning, i know) , gravedigger, ants marching, etc
- john mayer (denk aan neon acoustic, wheel, why georgia)
- en idd grohl vind ik ook niet mis (skin and bones cd)

- dave matthews is denk ik (h)d28 / taylor c914 en tegenwoordig nog wat nieuwere onbekedere merken dacht ik maar vooral dreads?
- john mayer heeft zijn eigen martin sig, een 00 maar ik weet niet of hij hier ook effectief op speelt? op clipjes lijkt die body zo groot?
- grohl is fervent gibson gebruiker en meestal zijn gibson elvis presley dove als ik me niet vergis

rekening houdend dus met het feit dat de l-09 neck mij te dik is, kunnen jullie betere / gerichtere tips geven waar ik eens naar moet zoeken om ze in mijn handen te krijgen om te testen?

Orpheo
5 mei 2017, 10:56
simpel gezegd: een grotere gitaar zal 'beter' zijn voor strumming omdat ie dieper is. het formaat geeft meer power en dat is wat je ongeveer wilt.

de OM is een tussenmaatje, tussen dreadnought (D28 bijvoorbeeld) en een M, OO etc. die is dus 'ok' voor beiden.

Een OM of D met dunnere hals: Taylor?

duckman
5 mei 2017, 11:24
ik heb naast mijn Martin D-15 en 0-17 sinds gisteren een Levinson LG-243 en ben zwaar onder de indruk van de klank en kwaliteit.
Kost nieuw 599
https://www.thomann.de/nl/levinson_lg_243_ns.htm?ref=search_prv_8
Zeker een aanrader wat mij betreft.

matty
8 mei 2017, 23:55
Ik heb via 2dehands een aanbod gekregen om te ruilen tegen een maton Wa may custom.

Ik vind er jammer genoeg niet bijster veel over maar het zal zeker ook een zeer goede gitaar zijn. Thoughts?


Sent from my iPhone using Tapatalk

dadgad
9 mei 2017, 09:56
Hallo,

Die W.A. May is ook bepaald geen goedkope gitaar... Alles wat je er over moet weten kun je hier (http://maton.com.au/product/w.a.-may-custom) vinden (site van Maton, uiteraard).
Als ik niet al genoeg gitaren had, zou ik er wel zo eentje bij willen hebben :airguitar:

Greetz,

Han.