PDA

View Full Version : geen geluid uit zelfbouw ocd



rozh
18 februari 2017, 23:11
ik heb van aionelectronics een printje gekocht en gebouwd met onderdeeltjes van newtone.
ik heb volgens mij iets fout gedaan maar kan niet vinden wat, hier een fimpje van het pedaal:
https://www.youtube.com/watch?v=YLNQmncn110

hier de handleding:https://www.dropbox.com/s/zobqqz1c9dpc315/aion-titan-ocd-documentation.pdf?dl=1

ik heb elk weerstandje nagemeten en die geven netjes de correcte waarde aan behalve r9 die geeft 9k ofzo ipv 39, maar het weerstandje zelf is gewoon goed(nieuwe erin gestopt) dus komt denk door de schakeling ofzo?

hoe kan ik t beste de boel troubleshooten?

Plant
18 februari 2017, 23:32
Ik zou beginnen met de voedingsspanningen checken.

De 9V is er kennelijk wel (ledje brandt), is ook de 18V uit IC2 er? Meet op kathode D6.


Modifications & Experimentation
A charge pump has been included for built-in 18V operation. Use the jumpers on board to select either 9V or
18V mode. You can even put this on an external switch if you want, although you might need to use a bigger
enclosure or mount it to the side. You must use the jumpers to select either 9V or 18V mode or the effect
will not work!

rozh
18 februari 2017, 23:57
yes op zowel 9v en 18v brandt dat lampje, zal zo t voltage ook nog meten

obiwanjacobi
19 februari 2017, 10:30
Check of je alle draden goed hebt aangesloten. Klinkt alsof de knoppen wel iets doen met de output. Wellicht is de input het probleem?

R9 (33k): zo te zien staat R9 parallel aan andere weerstanden (R10/RX1). Dan meet je altijd minder (tenzij je de weerstand aan een kant los haalt uit het circuit). Dit is dus (zeer waarschijnlijk) niet het probleem.

rozh
19 februari 2017, 12:36
Ja heb de draden goed aangesloten en gecontroleerd.

Bedoel je de inputjack?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
19 februari 2017, 12:52
Komt er ook in (true-) bypass geen gitaargeluid uit?
In dat geval zit het in het traject van de jacks en de footswitch en niet op de print.

rozh
19 februari 2017, 13:34
Komt er ook in (true-) bypass geen gitaargeluid uit?
In dat geval zit het in het traject van de jacks en de footswitch en niet op de print.

alleen als je de dc input erin hebt zitten, dan doet de bypass het niet.
zonder dc jack erin doet de bypass het wel

Plant
19 februari 2017, 14:38
Dat is vreemd, want dan zou je met de dc-jack erin het (ingangs?)signaal kortsluiten.

Zit de dc-jack onbedoeld nog ergens anders aan?
Kun je een duidelijk foto'tje van het interieur posten?

rozh
19 februari 2017, 20:25
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/39b1c235042a350d6160e62bb7d00d55.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/0c801e8c4e23c84adb72691263959328.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/fa25bb18cb8199d7fe4997c811ff3eec.jpg
Heb een compressor pedaal gebouwd met t zelfde soort printje van aionelectronics en die doet t gewoon wel goed..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
19 februari 2017, 21:38
Is die switch wel goed aangesloten?

Dutch66
19 februari 2017, 22:35
Op basis van de laatste pic, lijkt het of je de in- en output hebt verwisseld, zo moet groen vanaf de 3PDT naar de tip van de linker jack ..., maar omdat de draden enigszins getwist zijn is het moeilijk te zien.

Plant
19 februari 2017, 23:36
alleen als je de dc input erin hebt zitten, dan doet de bypass het niet.
zonder dc jack erin doet de bypass het wel

Hiermee is echt iets aan de hand. Het is een true-bypass pedaal (dus in bypass het signaal volledig om de elektronica om) en het true-bypass signaal valt uit als je de voedingsspanning aansluit.

Ik begin dan te vermoeden dat de oorzaak (deels) buiten het pedaal ligt.
Welke voedingsadapter gebruik je? En is dat met een daisy-chain waar meer zaken in de keten aan zitten?

Kun je het pedaal eens met een batterij voeden zodat er geen voedingsspanning verbinding met iets anders is?

HaroldA
20 februari 2017, 00:08
Eigenlijk moet je de in- en outputs gescheiden houden; als de output in de input lekt omdat ze te dicht tegen elkaar aan liggen gaat de boel flink piepen (feedback).

Met een audio probe heb je overigens je euvel binnen een minuutje gevonden.

Plant
20 februari 2017, 00:40
Eigenlijk moet je de in- en outputs gescheiden houden; als de output in de input lekt omdat ze te dicht tegen elkaar aan liggen gaat de boel flink piepen (feedback).

Ik zou idd zeker niet de signaaldraadjes naar de schakelaar zo in elkaar twisten. Kort houden en van elkaar gescheiden anders kun je feedback krijgen. Maar dat is nu niet het probleem waarom het draait.


Met een audio probe heb je overigens je euvel binnen een minuutje gevonden.

Het filmpje laat zoals opgemerkt al horen dat het circuit op zich werkt. Je hoort bij het draaien aan de knoppen aan de brom dat het iets doet. Er komt alleen geen gitaargeluid door. Zelfs niet in stand-by als de voeding is aangesloten terwijl het true-bypass is.

Dan kun je er toch 100% vanuit gaan dat het euvel buiten de print zit.

HaroldA
20 februari 2017, 08:56
Dan kun je er toch 100% vanuit gaan dat het euvel buiten de print zit.

... audio probe? ;)

obiwanjacobi
20 februari 2017, 09:10
Eerder is al opgemerkt dat wellicht de schakelaar niet goed bedraad is.
Een true-bypass werkt toch ook zonder voeding...? Dus als het pedaal in (true)bypass staat, en er is geen voeding aangesloten en je hoort niks, zit het probleem in het pedaal... toch? Ik zou idd even de bedrading van de footswitch nakijken.

Tabula Rasa
20 februari 2017, 09:16
Schakelaar kwart slag gedraaid?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
20 februari 2017, 09:17
Schakelaar kwart slag gedraaid?
Zie het. Schakelaar lijkt te kloppen als blauw en groen in en uit zijn. Dan zou bypass moeten werken.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
20 februari 2017, 09:19
Een true-bypass werkt toch ook zonder voeding...?

Ja en dat doet het volgens de beschrijving ook:


alleen als je de dc input erin hebt zitten, dan doet de bypass het niet.
zonder dc jack erin doet de bypass het wel


Dus als het pedaal in (true)bypass staat, en er is geen voeding aangesloten en je hoort niks, zit het probleem in het pedaal... toch?

Zonder voeding doet de bypass het wel en met voeding niet meer.


Ik zou idd even de bedrading van de footswitch nakijken.

Kan sowieso geen kwaad om met de multimeter (als je geen audio probe hebt ;) ) te meten wat er in beide standen allemaal verbonden is. De schakelaar 90˚ gedraaid zou kunnen, maar ik snap niet wat dat met het aansluiten van de dc-jack te maken heeft en ik hoor in het filmpje wel iets omschakelen.

HaroldA
20 februari 2017, 09:23
als je geen audio probe hebt ;)

1 condensator en wat draad; zo moeilijk zijn die niet te maken ;)

Tabula Rasa
20 februari 2017, 09:31
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/39b1c235042a350d6160e62bb7d00d55.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/0c801e8c4e23c84adb72691263959328.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170219/fa25bb18cb8199d7fe4997c811ff3eec.jpg
Heb een compressor pedaal gebouwd met t zelfde soort printje van aionelectronics en die doet t gewoon wel goed..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weet je zeker dat alle solderingen goed zijn er nergens sluiting is? Hoop van die solderingen zien er niet echt jofel uit. Ergens ook een condensator geraakt (witte blok).

Je hebt weerstanden gemeten, maar heb je ze ook verderop op de printbaan gemeten en niet alleen van klodder tot klodder?

Weet je zeker dat de DC bus goed gesoldeerd is? Zit een schakelcontact in voor de massa.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

obiwanjacobi
20 februari 2017, 11:25
Ja en dat doet het volgens de beschrijving ook:

Op de video hoor ik geen geluid in bypass. Ik hoor alleen wat gebrom met spanning alsie aan is...

rozh
20 februari 2017, 12:35
ohoh volgens mij heb ik t gevonden, jack sleeve en tip verwisseld op linker jack.... wat stom maar zie t nu meteen als eerste.
net gesoldeerd en ja hij doet t!


het is inderdaad niet mn beste soldeerwerk, mn andere pedaaltjes heb ik veel netter gedaan hehe :P maar zie verder nergens sluiting of slechte contacten.

HaroldA
20 februari 2017, 13:04
ohoh volgens mij heb ik t gevonden, jack sleeve en tip verwisseld op linker jack....

Met een audio probe had je die meteen gevonden! ;)

Tabula Rasa
20 februari 2017, 13:11
Met een audio probe had je die meteen gevonden! ;)
Yep. Heb er recent ook eentje gemaakt voor een Carl Martin Heavy Drive die het niet deed. Ideaal zo'n ding. Kwam uit bij een lege plek op de print waar een condensator uit gevallen was. Had ik helaas ook gewoon moeten kunnen zien.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.