PDA

View Full Version : Welke pots voor P90? 250k of 500k



telecastermaster
18 februari 2017, 13:10
Guys, ik overweeg om in mijn Yamaha RGX A2 P90s te gaan zetten. Er zitten nu humbuckers is met 500k pots.
Ik was altijd in de veronderstelling dat P90 250k pots moeten hebben, maar ik lees nu ook dat er lui zijn die 500k pots gebruiken. Dat zou wel makkelijk zijn dan kan ik de electronica verder laten zitten.
Any thoughts on this topic?

Thx

Peter

Plant
18 februari 2017, 13:18
Niks 'moet'. Je kunt het gewoon eerst eens zo proberen.

Met een 500k potmeter zul met met de knop helemaal open iets meer hoog hebben dan met een 250k potmeter.
Bij terugregelen zul je met een 500k potmeter meer hoog verliezen omdat de uitgangsimpedantie van je gitaar hoger wordt dan bij 250k.

Het is meer een kwestie van voorkeur dan van wetten.

Tabula Rasa
18 februari 2017, 13:27
500k kan prima zijn. Gewoon proberen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

MikeD
18 februari 2017, 17:02
zoals zo vaak: alles kan... laat je oren de knoop doorhakken. sommigen vinden 500 K pots okay voor zowel volume als toon (ik meen dat in de jaren 50 Gibson's met twee P90's gewoon 500 k pots zaten dus ook voor de toon) . anderen verkiezen 250 k pots voor de toon en weer anderen doen geen 022 mF caps maar 047 mF caps en of een combinatie van (enzovoorts). Kortom: begin met wat er inzit en als't qua geluiden tegenvalt, ga je modificeren.

Duhsjaak
18 februari 2017, 17:07
Mijn antwoord is betrekkelijk simpel.
Bij mij heeft alles 250KOhm, ook mijn bas.
Er is (nog) één uitzondering. Ik heb een kladblokgitaar, een Yamaha Tele, waarin dan weer zulke dan weer andere pups zitten.
Nu zitten daar de P90's van Conrad in. Ik vond ze super voor het geld, maar een beetje scherp.

Ik zou moeten uitzoeken of dat erdoor komt dat ze naar men zegt ceramic zijn, of dat dat komt door de 500KOhm potmeters.
Maar daarvoor heb ik nog geen tijd gevonden.
Kan eraan liggen dat ik ervan hou dat ze eeen beetje fluwelig/romig zijn, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Eerst proberen kan natuurlijk nooit kwaad. Kan je t altijd nog aanpassen.
Er zijn er ook die 375k zijn. Is ook een optie.
Vriendelijke groet, Gus

telecastermaster
19 februari 2017, 12:59
Bedankt mannen. Ik ga er mee aan de slag.
Eerst maar eens kijken idd.

Groet,

Peter

kwispelhond
9 maart 2017, 02:08
Mijn Gibson met P90's had vanuit de fabriek 300k volume en 500k toon. Ik heb nu 300k volume en 250k toon, maakt het net wat ronder maar volgens mij gaat 2x 250k ook best. Je merkt het verschil vooral in een bepaalde fel- en schelheid, je houd er van of niet.