PDA

View Full Version : Jongo (akoestisch)



delphiro
29 juli 2003, 21:07
ok.. een beetje een abrupt eind aan deze mp3 maar het laatste stuk kan ik ook nog niet spelen... het is ook echt %$##&*moeilijk maar ook weer vreselijk leuk (er komt ook nog een stukkie aan waar ik de gitaar als drumstel moet gebruiken :) )

(2.6Mb)
http://home.zonnet.nl/delphiro/mp3/jongo.mp3

het origineel is een duet (ooit gespeeld door John Williams en Timothy nogiets) maar de componist heeft er ook een uitvoering voor 1 gitaar van gemaakt (en dat zul je weten ;) )

Dit is voor mij ook zo'n stuk waardoor ik muziek als Sacksioni zo saai vind klinken. Hier gebeurt tenminste nog wat (lekker wringende akkoorden en rare tegengestelde ritmes)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden (vooral 1:10 - 1:50 is erg moeilijk en leuk.. een duim in een compleet tegendraads ritme als de andere vingers)

Negative K3 fan
29 juli 2003, 22:06
ik vind het stuk wel mooi maar het is niet echt mijn smaak (te modern). Wel erg goed gespeeld etc, heel impressief. en dat stukje 1:10 - 1:50 is erg goed gespeeld.

ReinoutV
30 juli 2003, 01:23
Wow, gaaf! DIt klinkt echt heel leuk. Lekker apart: beetje fingerstyle, beetje klassiek. Mooie toon ook. Hoe heb je dit opgenomen?

delphiro
30 juli 2003, 06:35
thx voor het positieve commentaar :)


Hoe heb je dit opgenomen?
richtmicrofoon van Shure in line-in van Soundblaster Audigy en dan Cakewalk (oude versie) waarmee ik stiekum wat digitale reverb toevoeg omdat anders de slaapkamer akoestiek nogal droog is (er is hier werkelijk geen galm te vinden met al die dekens en kussens).

Tis inderdaad een redelijk modern stuk te noemen al valt het me op dat al die Brazeliaanse muziek best wel heftige akkoorden, dissonanten en ritmes bevat waardoor wij westerlingen in de knoop komen met ons overheersende '4/4 en accent op 2 en 4 en alles in 1 of 2 toonladders'-gevoel. Dan lijkt het al snel moderner als dat het is :razz:

Negative K3 fan
30 juli 2003, 07:01
daar heb je gelijk aan, ik heb ook wel eens van die wat meer samba of zuidamerikaanse shit gespeeld zitten veel lastige grepen in die je niet zomaar bij de westerse klassieke shiot tegenkomt, al vind ik het niet mooi.

delphiro
30 juli 2003, 07:30
jij bent ook vroeg op :-D

Arbz
30 juli 2003, 09:55
Cool nummertje! Heb er nog nooit van gehoord... wie was de componist? :D

Offtopic :
WB, hoe was je vakantie ;)

edit: Componist is Bellanati... :cool:

delphiro
30 juli 2003, 10:39
edit: Componist is Bellanati...

yep.. Paulo Bellinati. 1 van mijn grote voorbeelden die naast verschrikkelijk goed gitaar kan spelen ook nog eens leuke composities schrijft. Ik heb na de vakantie meteen nog wat bladmuziek van hem gekocht.. maar ja.. eerst maar eens Jongo helemaal afmaken :)

De vakantie was erg goed :-D vreselijk mooi weer, lange gitaaravonden en geen computer hetgeen erg rustgevend is!! Al dat gestaar naar zo'n monitor is best wel leuk maar als je 3 weken zonder bent krijg je bijna ontwenningsverschijnselen (zeker als je zoals ik wel vaak 12 uur achter zo'n scherm zit) Ik heb me nu ook voorgenomen om met de computer te minderen en de vrijkomdende tijd aan de gitaar te besteden. Ik ben dus ook druk bezig met een oefenschema zodat er eindelijk weer eens structuur in het oefenen komt. (oefening 1 is het spelen en opnemen van 3 etudes die je nodig hebt als toelatingseis voor het conservatorium.. mocht het ooit in deeltijd mogelijk zijn dan ga ik meteen toelatingsexamen doen :) !)

Arbz
30 juli 2003, 10:51
edit: Componist is Bellanati...
(oefening 1 is het spelen en opnemen van 3 etudes die je nodig hebt als toelatingseis voor het conservatorium.. mocht het ooit in deeltijd mogelijk zijn dan ga ik meteen toelatingsexamen doen :) !)

Hmm daarover hoef je je geen zorgen te maken, niveau van etudes wat ze vragen is toch vrij laag? Lastiger vind ik persoonlijk het solfege deel van de toelatingseisen :-?

delphiro
30 juli 2003, 11:11
De etudes zijn inderdaad vrij eenvoudig al is er nogal wat verschil welke etudes je speelt. Ze (=A'dam conservatorium) geven bv Sor op. 31, Carcassi op. 60 en Brouwer op. 20 op en ik speel bij wijze van spreken met 1 hand in de lucht de eerste 3 etudes van Brouwer maar op. 60 no. 9 van Carcassi (die ik hier toevallig heb liggen) vereist toch echt wel wat studie... wat willen ze nou (ze praten ook nog wel over een breed spectrum van technieken dus wat dat betreft zul je wel flink verschillende etudes moeten laten horen)


Lastiger vind ik persoonlijk het solfege deel van de toelatingseisen
ja, dat heb ik ook nooit geoefend. Er schijnen op i'net wel een aantal oefendingetjes rond te zweven. Ik ga er eens naar zoeken. Het kan toch nooit zo heel moeilijk zijn
:???:

Arbz
30 juli 2003, 11:18
ja, dat heb ik ook nooit geoefend. Er schijnen op i'net wel een aantal oefendingetjes rond te zweven. Ik ga er eens naar zoeken. Het kan toch nooit zo heel moeilijk zijn
:???:

Tjah ik weet niet in hoeverre jij een muziekdictee kunt maken, zingen vanaf blad en hoe verder jouw notenschrijfskillz zijn, maar ik heb eens zo'n test zitten bekijken en beluisteren...

Moet zeggen dat het me enorm tegenviel!
Wat etudes betreft: je moet volgens mij laten zien dat je alle technieken beheerst: tirando, appoyando, barre's, positiespel, flageoletten, bindingen, arpeggios etc etc. Daar moet je ze ook op uitzoeken :)

Etudes van Ida Presti worden ook vaak gebruikt geloof ik, en die zijn redelijk lastig (vergeleken met Sor ofzo).

delphiro
30 juli 2003, 11:24
Etudes van Ida Presti

nooit van gehoord.. ga 's ff kijken

Volgens mij kun je je het beste concentreren op de etudes van Villa Lobos. Als je die speelt kun je meteen door naar het eindexamen! :-D

Heb je wel eens oefenmateriaal op het internet gevonden ofzo of ben je naar het conservatroium toegeweest voor die info?

Arbz
30 juli 2003, 11:24
Delph: check deze site maar eens :)

http://www.cva.ahk.nl/toelatingtheorie-klassiek/toelating_NS.htm
Staat zo'n online test :P

edit: die etudes van Lobos zijn echt brrrrr lastig :D

delphiro
30 juli 2003, 11:25
cool! thx!!!

Arbz
30 juli 2003, 11:39
np 8-)

delphiro
30 juli 2003, 11:54
aaarg.. dat ligt dus echt wel mijlen boven mijn niveau!! :o

Op de gitaar kan ik alles wel meespelen en redelijk prima vista lezen maar prima vista zingen??? nee, dat lukt dus echt niet

Gemiddeld lukte maar 1 a 2 oefeningen per module en dan sta ik nog niet eens onder tijdsdruk. De theorie vragen zijn ook niet echt mis zeg..

Dit heb ik *zwaar* onderschat!

Maar Arbz nogmaals thx want ik loop al tijden met het idee om een computerprogsel voor muziektheorie te maken en nu zie ik wat voor soort oefeningen ik daar het beste in kan gaan bakken. Dan snijdt het mes aan twee kanten.. voor het progsel heb ik de theorie nodig en ik houd mijn programmeervaardigheden een beetje omhoog :)

Arbz
30 juli 2003, 17:20
Mocht je dat proggie bijna afhebben, houd me op de hoogte ;)

En het is inderdaad lastig; om eerlijk te zijn schrok ik er zelf ook wel van toen ik het hoorde. Liep rond met het idee om conservatorium ernaast te gaan doen, maar dat zou dan eerst een cursus theorie enzo worden :-?

rien
2 augustus 2003, 00:12
Dit is voor mij ook zo'n stuk waardoor ik muziek als Sacksioni zo saai vind klinken. Hier gebeurt tenminste nog wat (lekker wringende akkoorden en rare tegengestelde ritmes)


Hebbie helemaal gelijk in. Prachtig stuk , zou mij gaan vervelen op den duur , geweldige techniek en controle over het instrument , daar heb je zeker wel een heeeelleboel tijd in zitten ?

anyway je zou eens naar tommey emmanuel moeten luisteren of tuck andress ..

take it easy

delphiro
2 augustus 2003, 14:02
daar heb je zeker wel een heeeelleboel tijd in zitten

valt wel mee eerlijk gezegd. Het moeilijkste van dit stuk is om je vingers 'onafhankelijk' van elkaar te krijgen. Net als je op de piano met je linker- en rechterhand verschillende ritmes speelt speel je hier regelmatig met je duim een ander ritme dan met de overige drie speelvingers en dat was even doorbijten (het relatief simpele stukje 1'10-1'50 is zo iets.. dat kostte me het meeste tijd al heb je de grepen zo door ) :D

Verder ligt het stuk vrij natuurlijk op de gitaar en is snelheid het lastigste criterium. Houd niet over dat ik hier wel minimaal 20 dagen x 1 uur op heb lopen studeren.

Negative K3 fan
2 augustus 2003, 14:07
jij bent ook vroeg op :-D

tja, werk he... meot mn gas en bier ergens van betalen.