PDA

View Full Version : Is m'n truss rod gebroken?



BassAgent
14 februari 2017, 21:21
Ik ging vanavond lesgeven en dacht: goh, ik neem m'n Precision weer eens mee. En toen deed ik 'm meteen weer in de hoes, want hij rammelde, en niet zo'n beetje ook. Er even op getikt, en meteen uitgesloten dat er iets los zit aan m'n stemmechanieken. Is m'n halspen gebroken of heb ik kans dat er gewoon iets los zit? Het rare is dat de laatste keer dat ik er op speelde, er nog niks aan de hand was. Ik vrees een beetje voor mn hals :(

https://www.youtube.com/watch?v=WyZJia0J5gc

Tabula Rasa
14 februari 2017, 21:28
Wanneer je hem aandraait, voel je dan spanning?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
14 februari 2017, 21:50
zijn je snaren opeens veel verder van je fretboard gekomen (indien nee dan zou je trussrod nog steeds gebroken kunnen zijn,(hoewel niet waarschijnlijk) maar heb je er behalve de rammel geen last van

Plant
15 februari 2017, 00:37
Een halspen die spontaan breekt :???:
Waar zit het afstelpunt? Ik zou me iets kunnen voorstellen bij een loszittende moer. Ik heb hier ook weleens gelezen dat bij een Strat de bullit los bleek te zitten. We zitten in een tijd van wisselende temperatuur en - luchtvochtigheid, dus werkend hout.

Pepe
15 februari 2017, 01:42
Ik heb ongeveer hetzelfde met mijn Dove, het begon aan te lopen bij de 12 en elke week kwam er een fretje bij (naar beneden) dat aan begon te lopen.
Weggebracht naar een bouwer, die draaide de trussrod aan en nou begint het weer opnieuw, zit nu al op de zevende fret.
Je kan natuurlijk niet aan blijven draaien, misschien eens wegbrengen naar iemand anders

woldhek
15 februari 2017, 07:39
Als de snaren aan lopen moet hij toch losser?

pasqual
15 februari 2017, 08:06
Een trussrod die breekt zal niet snel gebeuren, eerder een moer die loskomt.
De trussrod van mijn Strat met Allparts hals is ook nauwelijks op spanning, de moer is net aangedraaid alleen maar om niet los te raken. Kijk dit maar eerst eens na.

woldhek
15 februari 2017, 08:39
Pasqual, dat heb ik ook met mijn Ibanez. Laatst nieuwe snaren erop en ze begonnen wat meer te ratelen. Dus Trussrod iets losser om iets meer bolling in de hals te krijgen, maar hele Rod was van spanning af en lag mee te rammelen. Dus weer iets aangedraaid om in elk geval op spanning te staan. Heb daarna de snaren op de brug maar iets hoger gezet. Volgende keer iets dikkere snaren erop....

BassAgent
15 februari 2017, 08:55
Een halspen die spontaan breekt :???:
Waar zit het afstelpunt? Ik zou me iets kunnen voorstellen bij een loszittende moer. Ik heb hier ook weleens gelezen dat bij een Strat de bullit los bleek te zitten. We zitten in een tijd van wisselende temperatuur en - luchtvochtigheid, dus werkend hout.
Het afstelpunt zit bij de hiel.

@fred: Hals staat voor m'n gevoel wel iets holler, gelukkig ziet de hals er nog niet getordeerd uit:dontgeti:

Tabula Rasa
15 februari 2017, 12:18
Het afstelpunt zit bij de hiel.

@fred: Hals staat voor m'n gevoel wel iets holler, gelukkig ziet de hals er nog niet getordeerd uit:dontgeti:
Torderen staat los van de werking van de halspen.

Als je de hals van de body haalt. Heb je dan ruimte om hem op te spannen?

Heb je een skunkstripe achterop? Komt die misschien wat los, wat de pen bij de kop wat ruimte geeft om te rammelen?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

BassAgent
15 februari 2017, 20:39
Nee, geen skunk. Het is een vroeg '70s Fender met rosewood dus die heeft geen skunk stripe :) Maar volgens mij ben ik erachter: ik kan met een schroevendraaier net bij de kop van de halspen. Even aangedraaid en het lijkt al geholpen te hebben. Het ding is gewoon spontaan los gaan zitten.

Tabula Rasa
15 februari 2017, 20:43
Nee, geen skunk. Het is een vroeg '70s Fender met rosewood dus die heeft geen skunk stripe :)

Ohja... Oops. Filmpje laat alles al zien. Ff vergeten te bekijken



Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.