PDA

View Full Version : Vettere sound.



BLOK182
29 juli 2003, 20:05
Ik heb nu een MesaBoogie Nomad 55, een 1x12" openback combo, wat op zich een prima veelzijdig dingetje is, maar... aangezien ik nogal graag scheur, is ie me net wat te braaf, niet lomp/zwaar genoeg. Om nou meteen een andere amp te kopen is misschien wat aan de drastische kant, ik bedoel, de normale scheur is oke en het clean klinkt ook lekker, en je haalt er lekkere solonoten uit, maar waar ik op doel is het moderne, zwaardere werk (metal, maar ook de sounds van die creed/nickelbackrock, val me nou niet meteen aan over de bands, gaat om de sound ;-) Ik zat zelf al te denken aan een extra, closed back cab erbij, misschien dat dat de sound wat opppompt? Iemand suggesties voor een goeie 2x12" (handige maat). Heb zelf al een beetje vernomen dat Bogner oversized cabs heeft een VHT iets met fat bottom, maar wat en hoe? Heeft er nog iemand ervaringen met het combineren van een openback combo met een gesloten cab? Alvast bedankt.

marc_o
29 juli 2003, 20:37
De Bogners zijn wel heel erg duur hoor, maar ze zullen best klinken, al denk ik dat Bogner hier een soort toverwoord is geworden, terwijl er bijna niemand op zo'n ding gespeeld heeft.
Voor ongeveer hetzelfde geld (iets meer) heb je de rivera powered speaker. Dit is in de kleinste vorm een 1 keer 12 closed back, maar met dit verschil dat er ook nog een 300 watt versterker inzit die speciaal de lagere frequenties eruit knalt, dit is de afgeslankte los lobottom van Lukather...de mannen van Korn gebruiken ze ook.
Tevens kun je 'm op de speakeruitgang van een bijvoorbeeld 20 of 25 watt combootje zetten en je hebt dus een 300 watt eindtrap.
Dit is het proberen wel waard. Je kunt 'm testen bij Limit in Herenthals (bij Antwerpen)
Verder vond ik wel dat mijn Engl een stuk meer ballen kreeg toen ik er een extra 1 keer 12 closed back bij kocht.

BLOK182
29 juli 2003, 20:54
Hey, die subs, das wel een superidee, goeie tip! Alleen ehm, de prijs, ik bedoel, de adviesprijs in dollars is 1200 voor de 1x12", das een hoop geld. Verder heb ik nog ff rondgekeken, een Boogie recto 2x12" is 800", een VHT 2x12" is 750, maar ik kan nergens de prijzen van Bogner vinden. Die Rivera cab, enig idee wat die in Nederland/Duitsland ongeveer kost?

Speeddemon
29 juli 2003, 23:12
Is een BBE Sonic Maximizer in de fx-loop toevallig geen optie, of spreek ik nou echt enge dingen? :???:

(Ik weet namelijk niet hoe hier tegen Sonic Maximizers wordt aangekeken)

marc_o
30 juli 2003, 10:56
probeer eens info te vergaren bij www.limit.be dat is de site van limitmusic in Herenthals, deze winkel is de grootste rivera importeur buiten de states, vriendelijke mensen en je kunt in alle rust alles uitproberen.

BLOK182
30 juli 2003, 11:16
Is een BBE Sonic Maximizer in de fx-loop toevallig geen optie, of spreek ik nou echt enge dingen? :???:

(Ik weet namelijk niet hoe hier tegen Sonic Maximizers wordt aangekeken)
Ehm, ik ben ff op de website geweest, en ik zie een vreemd kastje met 3 knoppen :-) Kan je me misschien uitleggen wat het voor nut heeft, zo'n ding?

BLOK182
30 juli 2003, 11:56
Heb het ondertussen ff zelf uitgezocht, het is dus een soort van simpele eq die kennelijk ideaal is om je scheur mee te verbeteren. Hijs iig niet duur, voor zo'n 130 euro heb je er al eentje. Ik zal wel eens proberen er eentje te checken. Heb verder nog wat zitten et filosoferen (daar heb je met zo'n klotevakantiebaan tijd voor), van mijn versterker gebruik ik eigenlijk ALLEEN maar kanaal 1 (clean) en kanaal 3 (moderne scheur). Kanaal 2 wil ik nog wel eens gebruiken om een beetje rustige vintage drive uit te halen, maar dit is dus maar af en toe, voor als ik eens wil hendrixen. In mijn band gebruik ik dat kanaal dus nooit, voor wat minder scheur gebruik ik gewoon de volumeknop van mijn gitaar. Ik heb dus al een beetje rondgekeken voor andere versterkers die meer highgain zijn en die een modernere scheur hebben, en toen kwam ik dus uit bij de single recto van mesa. (begin nou niet meteen overpriced/modderig/klotemerk/engl te schreeuwen ok?) Die nieuwe serie leek me misschien wel wat, het clean is verbeterd (en het was op de single recto altijd al het beste van de hele recto serie) en het leadkanaal (wiens sound ik dus zoek) heeft nu 3 voicings, waaronder modern/vintage highgain. Als ik speel heb ik per nummer altijd maar 1 scheur nodig, en voor optredens heb ik ook alleen maar 1 scheur nodig, ik schakel dus niet de hele tijd van crunch->scheur->superscheur, maar die recto lijkt me wat dat betreft toch wel redelijk veelzijdig. Ik zit nu dus wel redelijk in een tweestrijd, aangezien mijn Nomad toch nog wel wat geld waard is (goede staat, normaal issie 2200 euro) en hoogstwaarschijnlijk komt er toch eens een cab bij, dan zou ik hem misschien kunnen verkopen en door 2-300 euro bij te leggen een andere top kunnen kopen. Damn, klotekeuzes ook altijd :-)

Speeddemon
31 juli 2003, 00:12
T is niet zomaar een simpele EQ.
Hij werkt met fase-grapjes en exciter-achtige dingen, waardoor je laag vetter en punchier wordt, en je hoog wat sprankelender.

Maar let op, don't overdo it!
D'r staan er trouwens regelmatig wat op marktplaats.nl te koop voor rond de 100 euro.