PDA

View Full Version : To drip or not to drip, tech vraagje.



Pepe
13 februari 2017, 22:23
Ik zeg het maar gelijk, geen haar op mijn hoofd die er over denkt maar just for fun.

Ik heb een reissue Fender reverb gehad, heb nog steeds een Peavey valverb. Maar teveel gedoe (lui mag ook) om zoiets mee te slepen en gebruik, naast de Fender inboard rerverb, pedaaltjes.
Maar een inboard kinkt toch anders dan de stand alone en pedaaltjes... ach... een algemeen bekend probleem.

Ik zat te denken, zou je die inboard reverb (en trem er aan vast desnoods) a la Vibro King niet kunnen loskoppelen zodat je daar als eerste kan inprikken om daarna de pre amp in te gaan?
Of is dat enorm gecompliceerd dan wel onmogelijk zonder zo'n amp totaal opnieuw op te moeten bouwen?

Ik geloof niet dat ik zo'n idee ooit eerder gehoord heb en dat voorspelt meestal weinig goeds maar misschien kan ik wat van de uitleg leren?

matto
14 februari 2017, 11:50
Als je de return van de tank achterop het chassis op de rca plug losneemt en dan met een jack verloop op het normal kanaal weer binnenbrengt dan heb je wel zo ongeveer wat je zoekt.

Pepe
14 februari 2017, 12:29
Serieus? En gaat dat niet intern loopen en feedbaken? En je hebt toch een pre amp signaal nodig om de reverb aan te sturen en iets van een mix knop?

matto
15 februari 2017, 13:23
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/improving-the-reverb-on-a-deluxe-reverb.942625/

Pepe
15 februari 2017, 13:58
Ok maar dat maakt er geen "reverb first" van, het geeft je enkel meer controle over de output.

De hele grap van reverb first is dat compressie after invloed heeft op het gedrag van de verhoudingen tussen wet en dry.

Dutch66
15 februari 2017, 16:38
Uiteraard sterk afhankelijk van welke amp precies, en ook de opbouw (PCB/PTP) is dat zeker mogelijk.
Bijvoorbeeld bij een Princeton Reverb PTP, lijkt het me zelfs relatief simpel.

Maar omdat je aangeeft dat je een 'stand-alone' toch minder vindt klinken, vraag ik me af of je over het
resultaat echt tevreden zou zijn. Beetje open deur, maar het wordt dan natuurlijk niet in eens een Vibrolux,
maar meer een Princeton met de reverb als 'entree' :D

Nou goed, omdat je aangaf dat het toch niet voor het 'eggie' was, het kan zeker maar (nogmaals) je krijgt
dan feitelijk hetzelfde als de stand-alone voorafgaand aan de amp ...

Pepe
15 februari 2017, 18:02
Maar omdat je aangeeft dat je een 'stand-alone' toch minder vindt klinken, vraag ik me af of je over het
resultaat echt tevreden zou zijn. Beetje open deur, maar het wordt dan natuurlijk niet in eens een Vibrolux,
..

Ik ben blijkbaar niet erg duidelijk geweest.

Minder? Nee, de stand alone Fender reverb klinkt en reageert ANDERS (ik vind het fijner) dan zijn built in broertje. En voor de duidelijkheid Dutch, ik heb het over de Vibro KING waar de reverb voor de eerste versterking trap zit, als enige uitzondering op alle andere Fender amps waar die erna zit.
Ik vraag het omdat ik las dat al die surf reverb pedalen het gewoon niet halen bij de oude Fender strand alone reverb. Dus dacht ik, maar je hebt een buizen reverb in je amp alleen komt die NA de voorversterking trap. Is dat dan zo lastig om dat naar voren te plaatsen?

Ik noem hem de Pepe 'o surf mod. Maar het moet wel kunnen dan.

nico verduin
15 februari 2017, 19:32
ik heb het over de Vibro KING waar de reverb voor de eerste versterking trap zit, als enige uitzondering op alle andere Fender amps waar die erna zit.
Weet je dat wel zeker?
De eerste trap is om S/N ratio te verbeteren en die is zo goed als overal hetzelfde. Daarna krijg je bij de klassieke Fenders de tonestack en daarna weer een recovery trap om het niveau van voor de tonestack te bereiken.

Bij de Vibroking gaat het signaal direct na de eerste trap naar de reverb. Daarnaast is er een 2e eerste trap die ook aan de ingang hangt en dit signaal mengt met de reverb uitgang. Maar beide trappen hebben wel degelijk een eigen eerste trap. Anders heb je veel te weinig signaal om een EL84 (de reverb driver) aan te sturen

Pepe
15 februari 2017, 20:16
Nee, ik las dat comment in GuitarPlayer destijds toen men de VK recenseerde. Ik heb geen VK dus ik moet het maar aannemen. Misschien zit het even wat anders in elkaar maar het idee zelf vond ik wel smart thinking van Zinky.

. The input is very much like an outboard reverb tank, after that there is a two stage preamp with a plate driven tone stack that is very similar to a bf/sf tone stack (what is different here is the two stages are cascaded and the t/s follows, kind of like the Hot Rod series amps; a bf/sf amp has the t/s sandwiched between the two stages). That goes to a long tailed PI. The reason I compared it to the normal channel of a bf/sf amp is because of the two gain stages and the similar t/s.

maxdb
15 februari 2017, 20:55
Zeer interessant dit topic, vooral omdat ik juist andersom aan het denken was:
mocht je geen fx loop hebben op je amp dat je dan de reverb trapdoos(oid) in serie met je on board spring zet door een tulpje los te halen en door te lussen naar de reverb trapdoos(oid) Dat werkte wel

Los daarvan heb ik door dit topic ook weer eens gexperimenteerd met reverb en delay vóór de amp en dat maakte het erg makkelijk om een Jack White soundje te maken :)
Daarvoor dank!

Nu ben ik in het gelukkige bezit van een multi-FX bak :hide: waar ik met de routing kan bepalen of mijn verb en/of delay en andere modulatie voor of na mijn voorversterker de amp in gaan.
Dus met 1 trap op de knop heb ik nu mijn reverb vóór of ná de preamp. Of delay. Of flanger, vibe, trem etc etc.
Of gewoon alles netjes in de loop, voor de verandering ofzo :p
Maar het allermooiste is wel dat ik er nooit meer aan gedacht had om nog iets anders dan drive of boost vóór mijn amp te zetten, en nu bewust de keuze kan maken om dat wel te doen.
Toppie:)

Pepe
15 februari 2017, 21:33
Ja, in een ander topic postte ik al een filmpje van Kid Ramos hoe die effectief gebruik maakt van reverb voor overdrive. Een ander voorbeeld is Chris Spedding, ik heb jarenlang me afgevraagd hoe hij dat flikte zonder tussendoor aan zijn Memory Man te draaien. Maar het is simpel old school, cleane delay voor een overstuurde amp. Met drive voor je delay (of reverb) kan je dat geluid niet krijgen.
Bij surf is de "drip" enorm belangrijk die je dan krijgt. Er zijn digitale delays die een slapback toevoegen om die "drip" te simuleren maar het is een statisch gebeuren en bijna niemand die op het idee komt om je reverb simpel voor je drive te plaatsen. Ook Fender niet. Behalve Bruce Zinky dan.

Nou is die VK vrij prijzig maar het idee is gewoon goed. Het verbaast me dat het door niemand is opgepikt.

Dutch66
15 februari 2017, 21:57
En voor de duidelijkheid Dutch, ik heb het over de Vibro KING waar de reverb voor de eerste versterking trap zit, als enige uitzondering op alle andere Fender amps waar die erna zit.


Helder begreep ik ook, ik nam de (oer) Princeton slechts als donor voorbeeld ...

En inderdaad, de Vibro K heeft nog een stage voor de reverb, maar dat is ook het geval in de (stand-alone) unit
van Fender (6G15) bijvoorbeeld. Dus dat zou eigenlijk klankmatig niet veel verschil kunnen maken.

Ik realiseer me trouwens nu dat in mijn voorbeeld ook de tone-stack naar de 2e triode zou moeten verhuizen,
dus iets minder 'simpel' dan ik aangaf. Maar hé, het was 'just for fun!'