PDA

View Full Version : 2 versterkers op 1 cab?



lindstrom
13 februari 2017, 13:06
Hi,

Ik heb ooit eens ergens vernomen dat het niet zomaar kan ivm fase problemen.
Dus ik ben nu wel benieuwd naar het complete verhaal.

Kan ik 2 gitaarversterkers tegelijkertijd op een stereo cab gebruiken.
Dus 1 gitaar -> 2 versterkers -> 1 2x12 cab in stereo met op elke speaker 1 versterker.

Versterkers worden niet geschakeld maar spelen tegelijkertijd.

tmms
13 februari 2017, 13:32
Twee gelijke versterkers geen probleem, als een versterker een oneven aantal gainstages anders is wel.

NLF
13 februari 2017, 13:37
Volgens mij kan het wel, maar ik heb hier geen ervaring mee.

Tabula Rasa
13 februari 2017, 13:54
Heb zelf een cab met twee 8 ohm speakers. Twee ingangen gemaakt en daar staan twee topjes op.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
13 februari 2017, 17:59
Twee gelijke versterkers geen probleem, als een versterker een oneven aantal gainstages anders is wel.

Help is, wat heeft het aantal gainstages hiermee te maken ...

Tabula Rasa
13 februari 2017, 18:13
Help is, wat heeft het aantal gainstages hiermee te maken ...
Zou niet weten wat. Mijn TW heeft 3 preamp buizen, mijn Champ 1. Beiden op dezelfde van met zelfde speakers.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
13 februari 2017, 18:14
Oh, fase verhaal ofzo denk ik.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
13 februari 2017, 18:24
Oh, fase verhaal ofzo denk ik.

Want de linker speaker heeft door dat hij z'n kastje deelt met de rechter? :D

tmms
13 februari 2017, 18:31
Ik zal dat eens piekfijn uitleggen:D. Een gainstage geeft 180 graden verandering van het signaal. Een AC30 normal kanaal is maar één gainstage, een superlead drie. Kan dus samen. Met bijvoorbeeld een JCM800 op het high kanaal zouden er problemen komen, die schakelt een gainstage bij, samen vier voor de fasedraaier. Staan de versterkers in tegenfase, klinkt niet.

Erik de Perik
13 februari 2017, 19:18
En door die fasedraaiing komt het geluid uit fase onderling uit de speakers komt? Oftewel de ene conus beweegt naar voren terwijl de andere juist net naar achteren gaat.

D3nnis
13 februari 2017, 19:44
Ik heb er te weinig sjoege van om het met zekerheid te zeggen, maar let op met stereo speakercabinetten, zou ik zeggen!

Mijn engl 4x12 stuurt het signaal bij stereo weliswaar naar 2x2 speakers, maar de "sleeve" van beide jacks blijven met elkaar verbonden; ik kan me voorstellen dat niet alle amps dat kunnen waarderen.

Dutch66
13 februari 2017, 20:45
Yep, in theorie zou het een probleem kunnen opleveren, maar gelukkig is de oplossing vrij simpel ...

Vooropgesteld dat iedere gainstage, dus ook die in je trappers zitten, front-end en in de loop,
bij een multi-amp setup een fase 'probleem' zou kunnen veroorzaken.
Je kunt dus niet zeggen, tel gewoon de gainstages van je amp, en dan komt het verder wel goed ...

Je kunt of de fase van een van de inputs veranderen, beetje splitter heeft bijvoorbeeld buiten een
ground-lift vaak ook een polarity switch. Maar ook een omgepoolde speakerkabel doet de truuk.
(google eens 'reverse phase speaker cable')

Ik speel zelf al jaren met een wet/dry/wet setup, en de enige keer dat ik echt een fase probleem
ervaren heb was toen de boel voor een opname gemicked werd. Vreemd genoeg bleef dit probleem
bij andere sessie's, met exact dezelfde set-up, weer uit ...

Bij een multi-amp setup selecteer je amps juist om hoe hun 'combinatie' klinkt, niet omdat ze
uit een evenredig triode aantal zijn opgebouwd ;)

Dutch66
13 februari 2017, 20:50
Ik heb er te weinig sjoege van om het met zekerheid te zeggen, maar let op met stereo speakercabinetten, zou ik zeggen!

Mijn engl 4x12 stuurt het signaal bij stereo weliswaar naar 2x2 speakers, maar de "sleeve" van beide jacks blijven met elkaar verbonden; ik kan me voorstellen dat niet alle amps dat kunnen waarderen.

En check ook even de impedantie van de individuele speakers of deze match met de impedantie(s) aangegeven
op de speaker outputs van beide amps.

Erik de Perik
13 februari 2017, 21:18
Ik heb er te weinig sjoege van om het met zekerheid te zeggen, maar let op met stereo speakercabinetten, zou ik zeggen!

Mijn engl 4x12 stuurt het signaal bij stereo weliswaar naar 2x2 speakers, maar de "sleeve" van beide jacks blijven met elkaar verbonden; ik kan me voorstellen dat niet alle amps dat kunnen waarderen.

Als je 2 verschillende versterkers gebruikt zou ik dit niet doen inderdaad. Die box is bedoeld voor een stereo eindtrap.

Misery Signals
13 februari 2017, 23:18
Lehle P-split. Ground en fase switches,

MS

lindstrom
14 februari 2017, 08:43
Yep, in theorie zou het een probleem kunnen opleveren, maar gelukkig is de oplossing vrij simpel ...

Vooropgesteld dat iedere gainstage, dus ook die in je trappers zitten, front-end en in de loop,
bij een multi-amp setup een fase 'probleem' zou kunnen veroorzaken.
Je kunt dus niet zeggen, tel gewoon de gainstages van je amp, en dan komt het verder wel goed ...

Je kunt of de fase van een van de inputs veranderen, beetje splitter heeft bijvoorbeeld buiten een
ground-lift vaak ook een polarity switch. Maar ook een omgepoolde speakerkabel doet de truuk.
(google eens 'reverse phase speaker cable')

Ik speel zelf al jaren met een wet/dry/wet setup, en de enige keer dat ik echt een fase probleem
ervaren heb was toen de boel voor een opname gemicked werd. Vreemd genoeg bleef dit probleem
bij andere sessie's, met exact dezelfde set-up, weer uit ...

Bij een multi-amp setup selecteer je amps juist om hoe hun 'combinatie' klinkt, niet omdat ze
uit een evenredig triode aantal zijn opgebouwd ;)

Dan kan ik toch net zo goed de inputs op de kast aanpassen, per speaker een eigen jack input.
2 amps die tegelijkertijd spelen, beiden 20 Watt, wel verschillende amps, verschillende voicing.

tmms
14 februari 2017, 11:13
Vanaf het moment dat het signaal gesplitst wordt moet er een evenredig aantal gainstages volgen ja:D. De oplossing voor als dat onverhoopt niet het geval is, is idd een polarity switch.

Dutch66
14 februari 2017, 13:53
Dan kan ik toch net zo goed de inputs op de kast aanpassen

Ik zou eerst de boel eens 'normaal' aansluiten om te kijken of je überhaupt een probleem hebt/ervaart ...

Als het doel is (uiteindelijk) met meerdere amps te gaan giggen, dan zou ik toch echt voor een goede
ABY switcher kiezen. Je voorkomt daarmee zoveel gehannes met (mogelijke) groundloops en fase problemen, meestal net op het moment dat het niet uitkomt, weet ik uit ervaring ...

lindstrom
14 februari 2017, 13:55
Ik zou eerst de boel eens aansluiten gewoon om te kijken of je überhaupt een probleem hebt/ervaart ...

Als het doel is (uiteindelijk) met meerdere amps te gaan giggen, dan zou ik toch echt voor een goede
ABY switcher kiezen. Je voorkomt daarmee zoveel gehannes met (mogelijke) groundloops en fase problemen, meestal net op het moment dat het niet uitkomt, weet ik uit ervaring ...

Ok nu raak ik de weg toch weer ff kwijt. ABY switchen doe ik dan toch voor de amp? vanaf gitaar naar amp(s)
Na de amps de 2 amps separaat elke in één van de 2 luidsprekers die wel de kast delen.

Dutch66
14 februari 2017, 14:23
Ok nu raak ik de weg toch weer ff kwijt. ABY switchen doe ik dan toch voor de amp? vanaf gitaar naar amp(s)
Na de amps de 2 amps separaat elke in één van de 2 luidsprekers die wel de kast delen.

Yep, de keuze A, B, of allebei (Y) maak je inderdaad voor de beide amps met de switcher.
Mocht je inderdaad een fase probleem ervaren dan kun je dit oplossen door bij een van beide
outputs (A of B) van de switcher de polariteit om te draaien.
De ouputs van je versterker laat je dan gewoon ongemoeid, dit verdient uiteraard de voorkeur.

EDIT: Met ongemoeid bedoel ik nadat je het cabinet hebt voorzien van 2 individuele inputs, en ook even gecheckt hebt of het qua impedantie allemaal klopt.