PDA

View Full Version : 2 versterkers op 1 cab?



lindstrom
13 februari 2017, 13:06
Hi,

Ik heb ooit eens ergens vernomen dat het niet zomaar kan ivm fase problemen.
Dus ik ben nu wel benieuwd naar het complete verhaal.

Kan ik 2 gitaarversterkers tegelijkertijd op een stereo cab gebruiken.
Dus 1 gitaar -> 2 versterkers -> 1 2x12 cab in stereo met op elke speaker 1 versterker.

Versterkers worden niet geschakeld maar spelen tegelijkertijd.

tmms
13 februari 2017, 13:32
Twee gelijke versterkers geen probleem, als een versterker een oneven aantal gainstages anders is wel.

NLF
13 februari 2017, 13:37
Volgens mij kan het wel, maar ik heb hier geen ervaring mee.

Tabula Rasa
13 februari 2017, 13:54
Heb zelf een cab met twee 8 ohm speakers. Twee ingangen gemaakt en daar staan twee topjes op.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
13 februari 2017, 17:59
Twee gelijke versterkers geen probleem, als een versterker een oneven aantal gainstages anders is wel.

Help is, wat heeft het aantal gainstages hiermee te maken ...

Tabula Rasa
13 februari 2017, 18:13
Help is, wat heeft het aantal gainstages hiermee te maken ...
Zou niet weten wat. Mijn TW heeft 3 preamp buizen, mijn Champ 1. Beiden op dezelfde van met zelfde speakers.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
13 februari 2017, 18:14
Oh, fase verhaal ofzo denk ik.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Dutch66
13 februari 2017, 18:24
Oh, fase verhaal ofzo denk ik.

Want de linker speaker heeft door dat hij z'n kastje deelt met de rechter? :D

tmms
13 februari 2017, 18:31
Ik zal dat eens piekfijn uitleggen:D. Een gainstage geeft 180 graden verandering van het signaal. Een AC30 normal kanaal is maar één gainstage, een superlead drie. Kan dus samen. Met bijvoorbeeld een JCM800 op het high kanaal zouden er problemen komen, die schakelt een gainstage bij, samen vier voor de fasedraaier. Staan de versterkers in tegenfase, klinkt niet.