PDA

View Full Version : Looper de loop-loop



wesse
12 februari 2017, 14:17
Hallo Allemaal,

Onlangs heb ik een digitech solo xt op de kop getikt op marktplaats. Ik was altijd via software aan t loopen(mobius), maar vond t vervelend een laptop nodig te hebben. Het valt alleen een beetje tegen qua mogelijkheden. Een verse/chorus is niet echt te doen.

Ik zit dus te denken om iets te maken met een oude pc, maar voordat ik dat doe wil ik toch iets weten.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de loopers van Digitech en zijn ze echt zo beperkt. Als ik een tweede looper zou kopen en syncen met de eerste. Kan ik dan wat ingewikkelder loopen? Ik snap dat de mogelijkheden van softwarematig loopen veel uitgebreider zijn, maar hardware loopers moeten toch ook wat meer kunnen?

Stel ik zou 3 digitech loopers gesynced hebben, kan ik daar dan net zoveel mee als een boss rc 300?

apekop
12 februari 2017, 18:32
Als je het vergelijkt met Mobius dan zijn alle hardware loopers beperkt. Wat eigenlijk ook zo is, behalve de Gibson Echoplex. Mobius is eigenlijk 8 Gibson Echoplex loopers bij elkaar.

De vraag is meer wat jij van een looper wil? dat is namelijk voor iedereen anders. Wil je alleen een akkoordenschema'tje loopen en daar een half uur overheen pielen of alleen maar over 1 loopje stapelen tot het te veel chaos wordt (zoals de meeste mensen tot vervelens toe doen) dan volstaat iedere looper. Maar wil je echt wat experimenteler en creatiever loopwerk (met replace en gequantiseerde loops bijvoorbeeld) dan schieten de meeste hardware loopers te kort.

wesse
12 februari 2017, 18:40
Hmm, tja dat is duidelijk inderdaad... Pielen doe ik genoeg, maar dat is niet voor op een podium of YouTube.

Ik dacht misschien ben ik nog niet handig genoeg of heb ik de handleiding niet goed genoeg gelezen. Maar ik denk dat ik toch iets in elkaar ga zetten voor ableton/mobius. En dan over de drempel heen stappen om toch met een pc samen te spelen....

apekop
12 februari 2017, 19:01
Ik dacht misschien ben ik nog niet handig genoeg of heb ik de handleiding niet goed genoeg gelezen. Maar ik denk dat ik toch iets in elkaar ga zetten voor ableton/mobius. En dan over de drempel heen stappen om toch met een pc samen te spelen....

Ik heb er ook mee gewerkt. Mobius is een te gek programma met enorm veel mogelijkheden. Hij kan in principe alles. Maar daar ligt ook de valkuil; hij is te uitgebreid en vrij ingewikkeld. De 'learning curve' is erg hoog en je moet er heel veel tijd in spenderen wil je het echt op een podium kunnen gebruiken. De handleiding is ook erg onoverzichtelijk en niet altijd compleet. Je bent al zeker een paar weken bezig om die te lezen en te uit te proberen. Ik heb 1 tip: hou het simpel! Je kan Mobius zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt. Begin met 1 enkele track en wat overdubs etc.

Uiteindelijk vind ik hardware toch fijner dan de hele tijd naar een scherm staren. Maar dat betekent dus dat je beperkingen hebt. Er is geen enkele hardware looper die precies aan mijn eisen voldoet. Maar dat is dan maar zo. Je moet het er mee doen en met die beperkingen omgaan en daar muziek mee maken.

toddzilla
12 februari 2017, 22:45
Sinds vorige zomer heb ik ook een Jamman looper, maar live zou ik hem niet gebruiken voor loops die precisie vereisen. Alleen al het ontbreken van een stop-switch zorgt daarvoor. Super irritant dat twee keer indrukken om een loop te stoppen. Dat gaat zelfs met veel oefening nog wel eens mis bij mij. Er zijn wel hardware loopers die meer kunnen dan je Jamman, maar die zijn ook wat prijziger. Hoewel, als je drie Jamman pedaaltjes aan elkaar knoopt ben je ook een aardig bedrag verder. Als je meer functionaliteit wil zou ik verder kijken naar apparaten als de Electro Harmonix 22500 of 45000, Boomerang of Pigtronix Infinity. Met wat geduld zijn er wel dealtjes te scoren op Marktplaats.
Zelf durf ik het podium niet op met een laptop omdat ik bang ben dat hij crasht, dus voor live looping gebruik ik een Infinity die via MIDI clock gesynct is met m'n MPC. Vind het ook fijner om alles gewoon onder m'n voeten te hebben en wat aan een knopje te draaien om dingen aan te passen in plaats van op een laptop waarbij niemand ziet wat je nu eigenlijk doet. Het komt niet in de buurt van de mogelijkheden die je met software loopers hebt, maar van beperkingen word je ook weer extra creatief toch?