PDA

View Full Version : Rack delays?



apekop
10 februari 2017, 00:42
Ik heb al veel multi-effect spul gehad en veel pedalen, maar wat is nu een beetje een goede rack delay die je tegenwoordig redelijk goedkoop kan kopen 2ehands, zo rond de 150-200 euro? of goedkoper...

Is een TC electronic D-TWO wat? of een Lexicon MX200?
Ik heb geen idee of de wat oudere rack spullen nu een beetje gedateerd zijn of niet....

Of nog andere tips? Ik zoek nog iets leuks voor erbij. Ik vind het niet erg als er ook wat goede reverbs in zitten.

Ik ben benieuwd.

D3nnis
11 februari 2017, 18:22
Gedateerd of niet, ik blijf rack spul toch machtig interessant vinden.
Gedateerd wil trouwens niet zeggen dat het slecht klinkt overigens!

In deze prijsklasse zou je ook nog naar de G Major multi fx kunnen kijken van TC, of naar de Intellifex van Rocktron.
En -iets duurder maar wellicht een leuk speelgoedje als het echt om de delays gaat- de line 6 echo pro, alhoewel ik zo het idee heb dat die niet gaat winnen van Lexicon.
Digitech heeft ook leuke rack (delay) units gemaakt in het verleden!

apekop
11 februari 2017, 21:33
Bedankt voor de input. Ik zoek niet specifiek iets voor gitaar, maar vooral om synths en drum computers doorheen te halen. Met name delays en reverbs. Misschien ook nog een compressor als er dat toevallig in zit, maar dat is niet de prioriteit. Waarschijnlijk is het overkill, aangezien ik al een Axe fx II heb een een Eventide H9 max. Maar een leuke 19" voor erbij misschien. Wel belangrijk is dat ik de delay tijd en feedback en mix via het front paneel kan bedienen via een aparte knop en ter plekke kan tweaken, zonder eerst door menu's te moeten.

De M-one of D-two van TC lijkt me wel iets. Of misschien iets van Yamaha (SPX of zo). Maar er is zo veel keus dat ik door de bomen het bos niet zie.

D3nnis
12 februari 2017, 08:05
Bedankt voor de input. Ik zoek niet specifiek iets voor gitaar, maar vooral om synths en drum computers doorheen te halen. Met name delays en reverbs.

Ah, ok!
Kijk ook eens naar de lexicon mpx100, lekker draainknopjes in plaats van tobben via een display!

apekop
12 februari 2017, 10:34
Bedankt voor de tip. Lijkt me een leuk ding maar volgens mij kun je delay tijd niet in ms en BPM afstellen? alleen met tap tempo, als ik het zo snel zie. Dat is nog een andere pre voor mij. Delay met BPM en ms en liefst met een ritmische onderverdelingen 1/4, 1/4 dot, 1/8 en 1/8 op zijn minst. En een lange delay tijd van minimaal 1200 ms (dat hebben de meeste rack delays wel). Ik heb wat specifieke eisen aangezien ik al veel heb gehad weet ik ook wat ik wil van een delay.

D3nnis
12 februari 2017, 20:32
Bedankt voor de tip. Lijkt me een leuk ding maar volgens mij kun je delay tijd niet in ms en BPM afstellen? alleen met tap tempo, als ik het zo snel zie.

Daar zeg je wat; niet bij stilgestaan!

Dutch66
13 februari 2017, 08:47
Worst case scenario (http://www.sengpielaudio.com/calculator-bpmtempotime.htm), verre van handig, maar als het niet anders kan ...

HaroldA
13 februari 2017, 09:52
Rocktron Intellifex of Replifex kan ook. En ik heb nog een MX200 voor weinig liggen, indien interessant. Ik ga mijn analoge delay van digitale post voorzien ...

Voordeel van de MX200 is dat hij twee gescheiden effectblokken heeft, en je die zelfs op verschillende plekken in je setup kunt inprikken.

apekop
13 februari 2017, 10:31
Ik kwam die MX200 al vaak tegen op MP, maar ik ken hem verder niet. Dus ik weet niet of hij voldoet aan de eisen en of de delays en reverbs goed zijn...(?). Het moet wel een beetje kunnen tippen aan de delays van een Axe fx of Eventide H9 anders heeft het voor mij geen meerwaarde. Ik vind het wel fijn om een los delay en/of galm ding erbij te hebben waarbij je dus de delay meer real time kan tweaken, maar ook BPM hebt en ritmische onderverdelingen.


Worst case scenario (http://www.sengpielaudio.com/calculator-bpmtempotime.htm), verre van handig, maar als het niet anders kan ...

haha...ja die tabellen ken ik. Zo rekende ik het vroeger altijd uit. Maar blij dat dat nu niet meer hoeft.....

HaroldA
13 februari 2017, 10:41
Ik kwam die MX200 al vaak tegen op MP, maar ik ken hem verder niet. Dus ik weet niet of hij voldoet aan de eisen en of de delays en reverbs goed zijn...(?). Het moet wel een beetje kunnen tippen aan de delays van een Axe fx of Eventide H9 anders heeft het voor mij geen meerwaarde. Ik vind het wel fijn om een los delay en/of galm ding erbij te hebben waarbij je dus de delay meer real time kan tweaken, maar ook BPM hebt en ritmische onderverdelingen.

De MX200 is een multi die je voor €80 2ehands kunt kopen ... niet echt eerlijk om die te vergelijken met een H9 of Axe, toch?

Reverbs en delays zijn van Lexicon-kwaliteit; gewoon goed dus.

apekop
13 februari 2017, 12:06
De MX200 is een multi die je voor €80 2ehands kunt kopen ... niet echt eerlijk om die te vergelijken met een H9 of Axe, toch?

Reverbs en delays zijn van Lexicon-kwaliteit; gewoon goed dus.

Klopt. Het gaat mij niet om het bedrag, maar dat ik iets heb wat ik ook daadwerkelijk ga gebruiken. Dan betaal ik liever iets meer. Als ik iets koop wat beduidend minder is, dan heb ik er weinig aan, aangezien ik die andere spullen al heb.

Ik kan niet inschatten hoe goed het klinkt omdat ik de meeste rack spullen nog nooit zelf heb gehad.
Zeker met wat oudere (80's) rack spullen weet ik niet of het nog kan tippen aan wat er nu te koop is, aangezien de tijd niet stil heeft gestaan.

D3nnis
13 februari 2017, 12:17
Oudere rack spullen kunnen zéker wel tippen aan nieuwer spul naar mijn mening.
Ik heb zelf een Eventide Eclipse (wordt nog steeds gemaakt, maar bestaat al sinds 1996 ofzo), en die is echt heel erg goed.
De (oudere) H3000 is nog beter, maar voor mij iets minder praktisch. Echter, qua fx sound -voor mij- een winnaar boven de axe fx (ultra). Maar zoals HaroldA al zegt, we hebben het over een prijsverschil dan.

apekop
13 februari 2017, 12:24
Klopt. Maar zo'n Eclipse of een H3000 is ook vrij prijzig en komen qua prijs al in de buurt van een 2ehands Axe fx. En de Axe fx is veel meer dan alleen delay en reverbs...
Ik heb wel ooit een Boss sde-2500 rack delay gehad, vond ik destijds ook wel een leuk apparaat.

Ik wil gewoon een leuke tweak (rack) delay er bij voor opnames thuis voor rond de 200 euro (als het echt te gek is nog wel iets meer...). Mij lijkt dat je met rack gear dan beter uit bent dan met een pedaaltje. Meer waar voor je geld. Alleen is er zoveel te koop en lees je zoveel verschillende dingen dat ik niet meer weet waar ik moet kijken. Ik wil ook niet iets kopen wat ik de week erna al beu ben. Ik ben verwend wat dat betreft met de Axe fx II en H9, dus er is geen haast of noodzaak bij.

HaroldA
13 februari 2017, 12:32
Mij lijkt dat je met rack gear dan beter uit bent dan met een pedaaltje.

En dat is waarom?

De rackunit van Chandler vond ik overigens ook aangenaam klinken.

apekop
13 februari 2017, 12:43
En dat is waarom?


Lijkt me meer waar voor je geld, aangezien rack spul nu iets minder gewild is en je wat oudere spullen vaak best goedkoop kan krijgen. Over het algemeen heb je bij rack spul ook meer instelmogelijkheden, presets, een display etc. en is wat handzamer voor in een studio misschien. En qua pedalen heb ik al genoeg gehad.

miyaru
13 februari 2017, 23:21
Wat ook leuk is, is een Lexicon MPX1 - zijn ook niet zo duur meer, en is echt heel uitgebreid. Heb hem zelf ook, en ben er erg tevreden mee. Niet de mooiste Lexicon, maar wel heel tof voor het geld.....

Robin.

Erik de Perik
13 februari 2017, 23:41
Helemaal niks mis met zo'n MXP1. Kon destijds (jaren '80) een Eventide apparaat kopen (met zo'n telefoon toetsenbord). Inmiddels waarschijnlijk een collectors item, destijds 350 gulden..........

ateng
15 februari 2017, 12:26
Voor drum misschien een SPX-90?

apekop
15 februari 2017, 20:04
Goede suggesties heren! keep 'em coming...

tnijland
15 februari 2017, 21:57
Je zou ook eens kunnen kijken naar de Kurzweil Mangler...

Duhsjaak
15 februari 2017, 22:02
Lachen hoor. Maar misschien ben ik de enige die het lachen vindt.
Waar ik de afgelopen 4 weken heb rondgehangen, betekent: 'she's got a nice rack' toch wel iets anders.
Ik zwaai mijn hoed met een breed gebaar richting Ricky Parfitt, want die begrijpt en waardeert dat rack volledig. Liefhebber tot in zijn tenen.

Rack delay?
Wat jullie willen.
Whatever you want ligt daar vlakbij....
Vriendelijke groet, Gus

BeeJee
16 februari 2017, 11:32
Met een Lexicon PCM80/81 kun je ook hele gave dingen doen met delay.

D3nnis
16 februari 2017, 12:10
Lachen hoor. Maar misschien ben ik de enige die het lachen vindt.
Waar ik de afgelopen 4 weken heb rondgehangen, betekent: 'she's got a nice rack' toch wel iets anders.


Zie je wel dat racks niet dood zijn!

dml
16 februari 2017, 15:54
Goede suggesties heren! keep 'em coming...

- Roland SDE-330
- Roland RSP-550
- Korg DL-8000R
- Boss SX-700
- Boss VF-1
- Yamaha EMP-700
- RSP Intelliverb
- Digitech TSR-24
- Digitech Studio 400
- Ensoniq DP-2 / DP-4 / DP-Pro
- Sony DPS-V77

apekop
18 februari 2017, 00:57
- Roland SDE-330

Lijkt me ook leuk! net als een SRV-330 of een SDE-3000, al is die laatste weer een ander beestje...
Er is gewoon te veel keus.

Pepe
18 februari 2017, 01:05
En dat is waarom?

De rackunit van Chandler vond ik overigens ook aangenaam klinken.

Gut, ik dacht dat ik de enige was die hem kende.
De meest fantastische delay die ik ken, als je van de Echoplex sound houd tenminste. Was verder vrij beperkt en krankzinnig tegelijk, de Link Wray onder de delays. Maar niet interessant voor deze thread als ik de rest van de suggesties lees.

telecastermaster
18 februari 2017, 13:20
Bijna niet te vinden: Rockman Stereo Echo of Rockman Stereo Chorus Delay.

Voor de authenieke Boston-sound.
Volkomen analoog maar geen BPM afregeling.
Ik heb nog die Stereo Echo. Geinig ding.

http://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/rockman-stereo-chorus-delay-48846.jpg

https://www.rockman.fr/Reviews/SE.jpg

tnijland
18 februari 2017, 23:38
Wat mij betreft zijn de best presets ever van de Eventide Eclipse in combinatie met de speciale Italo de Angelis presets:

http://www.italodeangelis.com/it/eventide_and_other_stuff/eventide_eclipse.asp

Heb nog steeds geen spijt van de aankoop maar helaas voor de TS valt dit wel aanzienlijk above budget ;-)

Beter wordt het niet...

D3nnis
19 februari 2017, 07:34
Mee eens, Theo, die presets zijn super!
Maar die knakker vraagt voor zijn presets package al zowat het budget van de TS.

tnijland
19 februari 2017, 22:03
Mee eens, Theo, die presets zijn super!
Maar die knakker vraagt voor zijn presets package al zowat het budget van de TS.

Het valt gewoon op dat er op algoritme niveau in de afgelopen jaren niet veel nieuws is gebracht. Voor live toepassing is dat ook niet nodig maar als je spectaculaire presets zoekt zijn Eventide en Lexicon toch echt onovertroffen.

Maiden Michiel
28 februari 2017, 19:23
Overgekwalificeerd en buiten je budget misschien maar ik heb nog een Lexicon MPX G2 met R1 controller te koop. Maar dan heb je dus wel wat meer dan alleen een delay...

apekop
28 februari 2017, 20:15
Bedankt voor de suggestie. Ik lees hier een discussie waarin deze wordt vergeleken met de Axe fx. Aangezien ik ook een Axe fx lijkt me dit een beetje overkill. Een aparte delay eventueel met een reverb lijkt me dan beter voor mij. https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/858464-lexicon-mpx-g2-still-worth.html

Iemand hier ervaringen met de Yamaha D5000?
http://www.vintagedigital.com.au/yamaha-d5000-digital-delay/

en de Korg DL8000R?

RednoiZ
1 maart 2017, 10:41
korg dl8000r is een goed delay hoor.Zelf geen goede ervaringen met tc, is allemaal wat gammel..geluid wel prima, maar rotary encoders die afbreken,knoppen die er af vallen,displays die nog maar de helft laten zien heb ik allemaal meegemaakt met tc rack gear.
Echte goede delays zitten in eventide spul ..

Maiden Michiel
1 maart 2017, 19:16
Bedankt voor de suggestie. Ik lees hier een discussie waarin deze wordt vergeleken met de Axe fx. Aangezien ik ook een Axe fx lijkt me dit een beetje overkill. Een aparte delay eventueel met een reverb lijkt me dan beter voor mij. https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/858464-lexicon-mpx-g2-still-worth.html

Iemand hier ervaringen met de Yamaha D5000?
http://www.vintagedigital.com.au/yamaha-d5000-digital-delay/

en de Korg DL8000R?

Prima, mocht je je nog bedenken dan hoor ik het wel. De delays zijn in ieder geval van zeer goede kwaliteit, tnijland kan dat denk ik wel beamen.

telecastermaster
2 maart 2017, 17:24
Yamaha E 1010


http://youtu.be/HjoioFH3aHQ

apekop
3 maart 2017, 19:26
wat een bagger geluid! haha.....

Pepe
3 maart 2017, 19:51
Ik ken die delay goed, die stond in onze "studio", namen wel van alles mee op, op onze 4 sporen TEAC. Toen ik de Boss dd2 kocht nam die snel zijn plaats in.
De melkbus noemden we hem.

tnijland
4 maart 2017, 00:24
Prima, mocht je je nog bedenken dan hoor ik het wel. De delays zijn in ieder geval van zeer goede kwaliteit, tnijland kan dat denk ik wel beamen.

De Lexicon G2 is imo het meest flexibele effectpedaal dat in de rack tijd is ontworpen voor en door sessie gitaristen. De delays bevatten de meest gangbare delays: enkel, dual, tape (low-pass filter)en ducker delay etc. Dus zeker vergelijkbaar met de G-System, G-Force, Rockton Intellifx etc. De huidige Eventide en Strymon delay algotihmes gaan echter momenteel nog wel iets verder qua mogelijkheden.

Maar de grote verassing van de G2 is vooral de extreem goede Lexicon reverbs en de enorm flexibele routing/interfacing met je bestaande setup waarmee je vrijwel alle bekende compressor, vide, wah chorus, flanger, overdrive (analoge preamp) etc. pedalen in rack-vorm zonder teveel degradatie kunt combineren met een pre- en power-amp. Dus een volledige rack-oplossing.

En dat kunnen er maar weinig...