PDA

View Full Version : Nitro lak



cannondale_01
9 februari 2017, 18:46
Heren verfspuiters.....
Waar halen jullie jullie nitro lak vandaan? Er zijn genoeg aanbieders.
Namelijk geen idee of er kwaliteitsverschil in zit.
Luut

Tabula Rasa
9 februari 2017, 19:02
GuitarSupplies heeft mooie lak, voxhumana ook, maar duurder. Verder heb ik prima ervaring met gitarrenbastler.de


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Napoje
9 februari 2017, 20:36
Geheim adres voor sporgoedkope blanke nitro spuitbussen:

http://www.nonpaintstore.nl/nl/autolak-1/car-paint-clear-coats-in-spray-cans/spuitbus-autolak-blank-clear-coat-spray-500-ml.html

Kan ook in ral gemengd worden begreep ik.

leeuwevi
9 februari 2017, 20:37
Geheim adres voor sporgoedkope blanke nitro spuitbussen:

http://www.nonpaintstore.nl/nl/autolak-1/car-paint-clear-coats-in-spray-cans/spuitbus-autolak-blank-clear-coat-spray-500-ml.html

Kan ook in ral gemengd worden begreep ik.

Kan ik alleen maar beamen. Heb ik zelf ooit gelanceerd hier op t forum.

cannondale_01
9 februari 2017, 20:58
Oei oei das wel heel goedkoop. De stelling des te duurder des te beter gaat niet altijd op (vaak niet) Maar zo goedkoop dat ik geneigd ben het nooit te kopen voor mijn plank  Kwaliteits product ???

leeuwevi
9 februari 2017, 23:29
Nee, is prima product, te verkrijgen in mat, zijde en hoogglans. Laat zich prima verwerken en polijsten. Heb er inmiddels bijna 10 gitaren mee gespoten. Top. Waarom goedkoop? Denk dat dit de reeele prijs is maar dat wij, gitarofielen er legendarische eigenschappen aan toedichten en dit dus kopen bij de gitaar webwinkels die gewoon overvragen��

Napoje
9 februari 2017, 23:33
Het is prima lak ander zou ik het hier echt niet gaan aanbevelen. Twee gitaren mee gespoten. Echte nitro want het lost fijn op in de rubbers van de gitaarstandaard. Helaas.

Napoje
9 februari 2017, 23:39
Toch fijn hier in haarlem. Goedkope lak op de ene hoek, fijne houthandel 50 meter verderop en dat alles ook nog in het gezellige centrum op steenworp afstand van het station. Wie heeft er nog een webshop nodig ;)

Stoffel43
9 februari 2017, 23:44
Hier nog goedkoper... alleen heb ik nog mijn twijfels of dit dé nitro-celluloselak is die gitaarbouwers zoeken.
https://www.graffitishop4u.nl/c-3099717/montana-black-600ml/
Momenteel ben ik bezig met het spuiten van een body met deze lak in 'winegum'. Nu 4 lagen gespoten en voor een eerste keer ziet het er prima uit! Morgen de eerste lak clearcoat. Dit wordt wel acryl...

Marcel31
10 februari 2017, 08:33
Waarom nitro Cannondale? Ik heb die denkwijze nog nooit begrepen. Als nitro die je kan krijgen is allemaal troep. Je betaalt veel voor slechte werkbare lak. Ik heb in totaal al 50-60 gitaren gespoten en elke keer als iemand die lak wil is het resultaat niet het hoogst haalbare. Bedenk je ook dat nitro al bijna niet meer verkocht wordt. Dit heeft ook alles te maken met milieu eisen, gezondsrisico en zo. Dus als je in de veronderstelling leeft dat je dezelfde lak als uit 1960 krijgt zit je fout. Voor het geluid hoef je het ook niet te doen, want een Musicman of PRS van 2000 euro heeft ook gewoon poly troep erop zitten. Niet dat de lak uitmaakt voor het geluid, is namelijk ook een fabel.
Mijn advies zou zijn... koop de beste bussen. Die graffiti zooi heb ik ook wel een gebruikt omdat dat per se moest voor een bepaalde kleur. Zijn ook slechte bussen. Geef paar euro meer uit voor Motip. De lak is beter, glanst beter, vloeit beter, en is overal te krijgen. Ik heb een motip waaier thuis, zo dik als een telefoonboek zoveel kleuren. Oerhollandse makelaardij.

Napoje
10 februari 2017, 09:56
Zet je gitaar tegen een stuk zacht plastic met weekmakers erin en weg is je nitrolak. Dat vind ik veel vervelender.

Stoffel43
10 februari 2017, 11:37
De clear coat die ik gereed heb staan is ook acryl van motip. Deze gebruik ik ook heel bewust als aflaklaag.
Die black montana nc van 4€ voor een bus was een pure test en lijkt toch heel goed af te lopen.

cannondale_01
10 februari 2017, 19:54
Hey marcel.
Ja waarom Nitro??
Omdat ik dat al eens verwekt heb.
En omdat het makkelijk te verwerken is en een mooi eindresultaat geeft. En bij fouten is het te herstellen.
Daarom eigenlijk.
Heeft niets te maken met het 'vintage' gevoel. Mijn opinie hierover: een andere fuzz, een andere amp geeft een andere sound.
Ik ben geen tone purist !

Ik heb uiteraard wel eens wat gespoten met acryl en het resultaat was altijd mmwhhaaa. Maar het deed er nooit toe!
De gitaar die ik nu aanpak doet er wel toe. Risico vermijdend gedrag ???? Wellicht!

Kan ik acryl proces herzelfde benaderen als Nitro? Volgens mij niet.

cannondale_01
12 februari 2017, 20:32
Toch terug gevallen op oude gewoonte. Alle meuk bestelt bij guitar supplies.

RB-1
13 februari 2017, 00:58
Ja waarom Nitro??
Omdat ik dat al eens verwekt heb.
Ik weet niet hoe de rest hier over denkt, maar bij mij komt dan het woord DNA-test bovendrijven......:seriousf::hide:

cannondale_01
13 februari 2017, 09:18
:seriousf::seriousf::seriousf:

barno
13 februari 2017, 15:51
nitro heeft allerlei nadelen: chemisch ongezond, nitro van nu is niet die van vroeger, lost op in gitaarstandaards, duurt eeuwen eer uitgehard, het enige grote voordeel: niks heeft zo'n mooie fluwelen glans dan goed afgewerkte nitro gitaar. En ja, poly en co kan zeker zo hard glanzen, maar niet zo fluweel (weet even niet hoe het anders uit te drukken)...

jan jansen
7 maart 2017, 21:47
nitro heeft allerlei nadelen: chemisch ongezond, nitro van nu is niet die van vroeger, lost op in gitaarstandaards, duurt eeuwen eer uitgehard, het enige grote voordeel: niks heeft zo'n mooie fluwelen glans dan goed afgewerkte nitro gitaar. En ja, poly en co kan zeker zo hard glanzen, maar niet zo fluweel (weet even niet hoe het anders uit te drukken)...


nitro niet die van vroeger? Mhh hangt ervan af waar je het koopt of wat je nog aan oude voorraad hebt staan of het zelf maakt....Inderdaad dat spul in spuitbussen heeft een andere samenstelling, maar dat wil niet zeggen dat de oude nitro cellulose lak niet meer nieuw is te verkrijgen. Kwestie van goed zoeken....Mijn oudste blik is voorzien van een nsn (nato stock nummer),datum aanmaak. En is voor de tijd dat ik zelf bij de Kl aan de slag ging.
Waarom celluloselak? makkelijk te spuiten en af te werken en als je van oud uitziende gitaren houdt....craquelé is met cellulose niet zo moeilijk te verkrijgen....Voor mij gaat niks boven nitro celluloselak...