PDA

View Full Version : Soldeerbout?



Thiez
9 februari 2017, 11:57
Ik ben gewoon eens nieuwsgierig naar meningen en adviesen hierover.
Ik heb zelf een goedkoop soldeer station met potmeter temperatuur regeling voor 25 euro ofzo. Voor het bekende merk weller betaal je voor een dergelijk station 300 euro.
Wat is het verschil? In principe worden beide bouten warm en solderen ze beide.

cluseau
9 februari 2017, 12:08
Wat is het verschil? In principe worden beide bouten warm en solderen ze beide.

Duurzaamheid, nalevering van onderdelen etc.


Mijn boutje is idd ook een weller. In gebruik sinds eind jaren 70. Toen voor 200 gulden - ( ja van die dingen met een kop van wilhelmina erop) - gekocht

FruscianteFan
9 februari 2017, 12:18
Denk dat ik nu zo'n 7 jaar met groot regelmaat soldeer. Met mijn tweede cheapo soldeerbout. Geen punt meer over.

Vorige week heb ik flink zitten solderen bij onze geluidsman thuis, hij heeft een goed ding. Maakt toch wel verschil hoor. De mijne doet het nog prima. Het verschil is, denk ik, of je 3 keer per jaar een andere potmeter in een gitaar soldeert of een schakeling aanpast, of dat je dagelijks uren bezig bent.

Then again: een werkstationnetje is ook gewoon heel fijn. Zo'n ding met een paar klemmen die je draden voor je vasthouden. En zo'n ding waaraan je je bout afveegt zodat hij niet slijt.

cluseau
9 februari 2017, 12:24
Soldeer de hele dag door, mijn puntje gaat een half jaar mee en zijn niet goedkoop. Dat is de prijs die je betaald voor prettig werken.

Dirk_Hendrik
9 februari 2017, 12:39
Wat Frans in Post 2 en 4 zegt. Niets aan toe te voegen. Behalve dat mijn Weller WECP20's allen van Marktplaats komen en de duurste 60 eur was. Dus geen 300. Wel een kwestie van een beetje geduld hebben.

Kim Wilson
9 februari 2017, 13:02
Maar voor de prijs van een Weller koop je 15 stationnetjes van de Lidl. Een losse punt kost denk ik net zoveel als één Lidl ding. Dus ach... Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je een goeie koopt als je er zoveel mee moet werken als Frans en andere beroepsbakkers. Maar als je een keer een pedaaltje in elkaar soldeert of nieuwe elementen of andere routing in die ene gitaar van je wil maken, voldoet zo'n Lidl station ook prima.

Thiez
9 februari 2017, 13:37
Ik heb nu zo een mooi merkloos lichtblauw apparaatje. Puntje is nu ver versleten en heb me altijd gestoord dat de punt niet zo scherp en fijn is. Zijn wel losse punten voor te koop maar ik zat die even te denken wat ik ging doen.

Ik soldeer redelijk wat. Diverse paaltjes en inmiddels twee versterkertjes. Verder kabels etc. Repareren van spullen etc.
Maar ik vind 300 euro weer veel geld. Je hebt natuurlijk ook nog hoop er tussenin zitten. Dingen als velleman of aoyue ofzo.

Tweedehands kijken voor weller vind ik ook wel een idee.

obiwanjacobi
9 februari 2017, 14:06
Mijn tip: let op dat je de punten los kan kopen die je nodig hebt voor het werk dat je ermee wilt doen.

Bijv: ik wilde SMD solderen en wilde een fijnere chisel punt. Helaas was die niet beschikbaar. Daar kom je dan achter als je hem al een tijdje hebt.

Soms zijn de punten los ook best prijzig. Dan kan je ook voor een merk/systeem kiezen dat wat minder duur is...

[2c]

cluseau
9 februari 2017, 14:09
Je kan natuurlijk ook een losse bout kopen, die heb je onder de 100 euro. Alleen een 24V~ trafo regelen. Ligt vast nog wel ergens in de hobbydoos. De veer kun je ook kopen voor zo'n 7 euro. Als boutje koop je dan geen elektronisch geregelde maar een type magnastat TCP of WTCP. Die van mij is bijna 50 jaar oud en reken maar dat hij gebruikt is.

fredjuh
9 februari 2017, 15:03
Zo'n goedkoop station met draaiknop heeft geen thermostaat. Er zit gewoon een dimmer in. Als je veel smelt gaat dus de temperatuur van je bout omlaag en dat kan vervelend zijn. Ik heb zelf een 30 Watt bout zonder knopjes ofzo, gewoon een bout en een stekker voor 20 euro en ik ben er erg blij mee.

Die chinese soldeerstationnetjes met een draaiknop gaan na 2 jaar stuk en dat is gewoon fucking irritant. :ok:

BamBuFan1
9 februari 2017, 16:01
Wat Frans in Post 2 en 4 zegt. Niets aan toe te voegen. Behalve dat mijn Weller WECP20's allen van Marktplaats komen en de duurste 60 eur was. Dus geen 300. Wel een kwestie van een beetje geduld hebben.

+1, ik had de mijn de mijne voor €30 + verzendkosten. Veel treintjeshobbyisten komen nl in de jaren...

Plant
9 februari 2017, 19:04
Zo'n goedkoop station met draaiknop heeft geen thermostaat. Er zit gewoon een dimmer in. Als je veel smelt gaat dus de temperatuur van je bout omlaag en dat kan vervelend zijn.

Dit! Een paar jaar terug vond ik bij de kringloop een Conrad (eigen merk) regelstationnetje zonder bout voor een Euro (of twee). Ik heb zelf al een Weller maar voor zo'n bedrag liet ik een stationnetje met temperatuurregeling niet liggen. 5 pins connectortje op de voorkant (voor element en sensor dacht ik), met een nieuw boutje ben ik klaar. Schroef ik het kastje eens open, zit er een PWM dimmertje in en er zijn maar 2 pinnen op de connector aangesloten :( . Niks geregeld, temperatuurschaal bij de knop zegt niks.

Buxtra
10 februari 2017, 12:07
Prettige ervaringen met Stannol industa 1010. Duits en met thermostaat. Jaren actief echter niet dagelijks van 9 tot 5. € 50,- winkelwaarde maar heb hem gekregen.