PDA

View Full Version : uitstekende frets



sparrow
8 februari 2017, 09:57
Hallo,
Ik heb mijn snaren graag zo laag mogelijk staan. In de hogere regionen klinkt het soms iets minder lekker.
Steekt er mogelijk een fretje uit? Hoe kan ik dat het beste controleren?
Grtz,
Eric

humbucker
8 februari 2017, 10:55
Wat bedoel je met "minder lekker"? Is het enkel bij het fretten, of bij benden ?

Tabula Rasa
8 februari 2017, 11:16
Met een fret rocker. Kan je dat heel goed testen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

sparrow
8 februari 2017, 11:26
Hi humbucker,
Ik bedoel gewoon bij het fretten. Hij klinkt wat doffer en klinkt iets minder door.

guitarkid2
8 februari 2017, 11:32
geluidsfragmentje ???

sparrow
8 februari 2017, 11:45
Tabula rasa,
Handig dingetje, nooit van gehoord. Ik denk dat ik voor de 4e tot de 12e fret zo ongeveer ook wel een stanley mesje kan gebruiken of is hij niet helemaal recht?

Rogueny
8 februari 2017, 12:03
Fret problemen hebben vrijwel altijd te maken met bespeelbaarheid en fretbuzz. Fretbuzz kun je goed horen en zorgt op sommige plekken voor een ratelgeluid. Ik zou niet weten hoe dat op andere wijze van invloed zou kunnen zijn. Maar goed, ik ben geen expert op dit gebied. Iemand aanvullingen?

dagrim1
8 februari 2017, 12:17
Hmmm, klinkt meer als 'dead spots' oid? Zo vertelde mijn gitaarleraar het destijds iig... Sommige plekken op de gitaar doven eerder uit oid, geen idee wat de oorzaak was maar niet zozeer een uitstekende fret volgens mij aangezien dat een wat ander effect (idd fretbuzz) geeft.

Toch altijd even goed om te checken idd met zo'n rocker. Stanley mesje op 4e tm 12e? Je moet hem over 3 frets kunnen leggen he (tenzij ik een ander stanleymesje in mijn hoofd heb), of zo'n ding perfect recht is weet ik ook niet verder.

sparrow
8 februari 2017, 13:40
Bedankt voor jullie reacties,
Rogueny, ik heb geen last van fretbuzz, ondanks dat ik mijn snaren heel laag heb staan; ik speel ook heel licht.
en dagrim, over het stanley mesje, als je met zo'n ding het mesje bedoelt, ja, die is recht. En hij kan over 3 frets, van de 4e tot de 13e fret, alleen ik weet niet of een fret rocker exact recht is.
Voor wat betreft die dead spot: zo uit mijn hoofd heeft dat te maken met de boventonen en de positie van het element. Daar zou je met humbuckers eigenlijk geen last van moeten hebben, maar als ik overschakel van element (van hals naar brug) lijkt het probleem redelijk opgelost, dus mogelijk heb je daar een punt. Dat ga ik op internet verder uitzoeken.
Overigens: met het mesje heb ik geen fouten kunnen constateren.

sparrow
8 februari 2017, 14:00
Ja, nu ik erover nadenk moet de fret rocker (en het mesje) wel recht zijn, dat de hals iets hol is heeft hier geen invloed op. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken!

no 1 hops
8 februari 2017, 14:12
Misschien een beetje een dood doener, maar te lage actie levert spelcomfort maar kost je tone. vele grote gitaristen zoals SRV en BB king hadden een redelijk hoge actie. hoe korter de snaarlengte, hoe minder trilling van de snaar dus ook minder output.
snaren zelf, merk, dikte hebben invloed door materiaal keuze

Rogueny
8 februari 2017, 15:57
Als je de action hoger zet, is het geluid dan beter??

Zo ja: Toch waarschijnlijk een heeeeeele lichte vorm van fretbuzz. sustain (en daarmee het geluid) wordt door aanraking met een fret minder. Je hebt hem dan echter zo afgesteld dat er nog net geen sprake is van ratel. De buzz is dan zo minimaal dat de noot gewoon snel dood slaat.
Zo nee: Zou wellicht ook aan het soort snaren kunnen liggen? De ene soort vibreert beter dan de ander. Zou dus voor het geluid ook uit kunnen maken.

Even wat losse gedachten verder: Misschien dat de snaar op die specifieke plek in een groefje wordt gedrukt? (fretslijtage) Dit zou hypothetisch gezien wellicht ook het geluid kunnen beïnvloeden. Maar nogmaals, ik ben geen expert, dit zijn wat losse gedachtegangen.

Edit: No 1 hops vermeld eigenlijk t zelfde in wat minder woorden, lees ik nu pas.

no 1 hops
8 februari 2017, 18:55
ook speelt mee hoe hoog je pickups staan ten opzichte van je snaren als je op hogere posities speelt.
stringpull, het magnetisch vermogen van de pooltjes, kunnen de trilling van de snaar verminderen als ze te dichtbij staan.

sparrow
8 februari 2017, 19:35
Ik heb het probleem sinds kort met dezelfde soort snaren. Ik heb echter wel de laatste dagen wat aan de pooltjes van de elementen zitten draaien, maar ze hebben toch nog steeds ruim 2,5 mm ruimte. Ik ga daar even mee spelen. Het zijn overigens humbuckers, dus ze mogen iets dichterbij staan.

sparrow
8 februari 2017, 19:42
Ik heb net weer aan die pooltjes gedraaid en het lijkt beter te worden. Als iemand het een beetje weet te onderbouwen gaat er een nieuwe wereld voor me open (licht overdreven)

Plant
8 februari 2017, 19:48
Ik heb echter wel de laatste dagen wat aan de pooltjes van de elementen zitten draaien, maar ze hebben toch nog steeds ruim 2,5 mm ruimte.

Als dat met open snaren is staan de pooltjes te hoog en heb je idd last van string-pull. Die afstand van 2,5 mm is vuistregel met de snaren op de hoogste fret ingedrukt.

edit: Dat verklaart ook meteen waarom je juist in de hoogste regionen last hebt, hoe hoger je op de hals de snaar indrukt, hoe kleiner de afstand tot de elementen en hoe harder de magneten aan de snaar trekken.

Braml
8 februari 2017, 20:45
Ik gebruik altijd pasjes als fret rocker, zoals je bankpas of id kaart. Werkt goed als je de lange zijde gebruikt bij aan de kopzijde, en de korte zijde gebruikt aan de body zijde.

no 1 hops
9 februari 2017, 08:21
Dat verhaal: humbuckers mogen dichterbij staan is volledige onzin
het begint al met dat je 2 rijen magneten vlak naast elkaar hebt staan in plaats van 1 rij bij een single coil.
trouwens, mijn advies: alle pooltjes eerst vlak en dan de hele pickup eerst in die positie brengen voor wat jou het beste klinkt (en soms kan dat juist verder weg van de snaren zijn) en dan kan je zo nodig finetunen met de pooltjes.

maar het belangrijkste is de bouw zelf, wat heeft de bouwer in gedachten gehad.
ik heb een set ultrasonic pickups (single coil humbuckers) uit de jaren 70/80 die in samenwerking met Bill lawrence door Samson zijn gemaakt. deze staan bekend om zeer weinig stringpull en moet je echt mee tweaken om de juiste positie te zoeken voor je geluid.

sparrow
10 februari 2017, 10:37
Hi no 1 hops, Dat van die humbuckers is geen volledige onzin, omdat single coil magneten veel sterker zijn.
en Plant, ik had de pooltjes veel te hoog staan. Ik had gemeten met open snaren. Dom, dom, dom.
Het klinkt nu al veel beter. Heb nu ook een lekkere sustain.
Thnx