PDA

View Full Version : Welke straplocks zijn top?



Hombra
7 februari 2017, 00:06
Hoi
Heb zelf dunlop straplocks, maar zijn prijzig!
Ik zag Fender strap blocks staan bij Bax!!
Iemand ervaring met deze rode en zwarte rubberen ringen?

Gr Lies

Plant
7 februari 2017, 00:10
Iedereen gebruikt toch Grolsch?

Erik de Perik
7 februari 2017, 00:24
Iedereen gebruikt toch Grolsch?

Dat zijn wel de beste...!!

Plant
7 februari 2017, 00:33
... en de goedkoopste :D

Erik de Perik
7 februari 2017, 01:44
... en de goedkoopste :D

Dabedoelik....!!

vulvasonic
7 februari 2017, 01:57
Yep Grolsch. Zelfs enkele van 's werelds beroemdste gitaristen vertrouwen daarop.

Buxtra
7 februari 2017, 09:07
Dat zijn wel de beste...!!

En de lekkerste strapSLOKs

Misery Signals
7 februari 2017, 09:30
Haha bij de product beschrijving van die Strap Blocks heeft Bax het ook over het "alternatief van het bekende bierflesje". Ik heb aan al mijn planken een passende DiMarzio Clip Lock strap hangen. Uiteinden hangen vast aan de gitaar en de riem zelf klik je er telkens in.
Schallers neem ik nooit meer. Geraken altijd los bij mij.

MS

Kim Wilson
7 februari 2017, 09:48
Ik heb al bijna 10 jaar dezelfde Schallers aan mijn Tele, nog nooit losgekomen.

Da Vinci
7 februari 2017, 09:58
Die Grolsch dingen gebruik ik ook wel, maar niet alle koffers kunnen goed dicht met bepaalde straps nog aan de gitaar. Dan vind ik ze niet zo fijn omdat je dan iedere keer staat te kutten met die dingen erop en er af.
Die Schallers vond ik ook altijd kut, echter werd ik er laats op geattendeerd dat ik wellicht hetzelfde systeem heb maar dan van Boston, die van goedkoper materiaal werd gemaakt. Enniewee.... dat deel dat aan je gitaar zat sleet daar van weg, waardoor de lock uiteindelijk niet meer lockte, met alle gevolgen van dien.
Die Dunlopps werken prima. Zijn makkelijker met één hand te bedienen dan de Schallers.

Misery Signals
7 februari 2017, 10:14
Ik heb al bijna 10 jaar dezelfde Schallers aan mijn Tele, nog nooit losgekomen.
Die je zo moet vast draaien met een zeskantige moer? Lukte gewoon niet bij mij. Draaide het uiteinde van mijn riemen er gewoon op kapot en dan nog lossen :)

MS

Kim Wilson
7 februari 2017, 10:23
Apart hè? Hangt er misschien ook vanaf wat voor materiaal. Er mag geen beweging meer in zitten, dus moet je het wel echt vast kunnen draaien. Leer kan daar wel tegen, kunstleer weer minder, dat blijft een beetje veerkrachtig.

Tupelo
7 februari 2017, 10:50
Voor mij ook Grolsch boven Schallers, maar van de echte straps wel Schallers ja.

humbucker
7 februari 2017, 10:50
Ik heb zowel schallers als die fender ringetjes (ooit eens ergens gekregen) en both do the job. Voordeel van de schallers is wel dat de riem er gemakkelijk af kan (voor transport bijvoorbeeld) waar je met die ringetjes meer loopt te kutten.

Agent_Smith
7 februari 2017, 10:52
Ik gebruik al 25 jaar Dunlops. Maar ik kom vreemd genoeg zelden andere mensen tegen die deze gebruiken. Bijna iedereen gebruikt Schallers (of varianten daarop) welke ik echt vreselijk waardeloos vind. Maar goed, persoonlijke smaak.

MikeD
7 februari 2017, 12:16
een tijdje en MIM strat gehad en daar had ik deze straplocks opgezet
https://www.thomann.de/nl/fender_strap_locks_fslc1_chrome.htm?sid=8ca8ee67d8 8376b80e38c6026b5d0186

die werken met een druknop en niet zoals de schallers en bostons met een soort van schuiven over de strapholder. zie er nog kik ut uit; net ouwe radioknoppen. maar alweer niet goedkoop. De rubberen strapblocks (oftewel het grolschrubbertje) heb ik ook op een aantal gitaren maar zoals hierboven reeds opgemerkt: als je de gitaarband wil losmaken om de gitaar in zijn koffer te doen is dat een hoop gedoe. Het beste systeem is niet meer te krijgen dat was het oude systeem van schaller; daarbij ging een pin de strapholder in en die vergrendelde met verende bolletjes... zat goed vast en ging los met 1 druk op het knopje

purplejohn
7 februari 2017, 12:38
Die je zo moet vast draaien met een zeskantige moer? Lukte gewoon niet bij mij. Draaide het uiteinde van mijn riemen er gewoon op kapot en dan nog lossen :)

MSJe moet dan ook wel een ringetje onder de moer leggen....

Da Vinci
7 februari 2017, 12:47
Het beste systeem is niet meer te krijgen dat was het oude systeem van schaller; daarbij ging een pin de strapholder in en die vergrendelde met verende bolletjes... zat goed vast en ging los met 1 druk op het knopje

Bedoel je deze? Vol op te koop. Ik heb ze op m'n Gibson (zitten ze sinds 2008 standaard op geloof ik (iig op de standard).
Zijn los te koop van Dunlop. Veel fijner dan Schaller idd.

http://www.dinosaurrockguitar.com/new/sites/default/files/dunlop.jpg

Terminus
7 februari 2017, 12:56
Ik heb een gitaar met DiMarzio Clip Locks en één met Grolsch locks. Grolsch locks zijn goedkoop en werken, maar ik heb toch liever de Clip Locks. Waar de meeste dunne nylon banden de hele tijd gedraaid raken en nogal ruw zijn, kun je de Clip Locks op een of andere manier altijd in een keer om doen en zitten ze lekker. Natuurlijk is dit minder een probleem als je een leren band hebt.

MikeD
7 februari 2017, 12:57
Bedoel je deze? Vol op te koop. Ik heb ze op m'n Gibson (zitten ze sinds 2008 standaard op geloof ik (iig op de standard).
Zijn los te koop van Dunlop. Veel fijner dan Schaller idd.

http://www.dinosaurrockguitar.com/new/sites/default/files/dunlop.jpg

nee hoewel de werkwijze vergelijkbaar is....dat zijn ze niet.. ik had het over de schaller-variant die in de late seventies als en van de eerst soort straplocks op de markt kwam.... zitten op m'n ouwe Ibby Flying V.. op internet zo gauw geen plaatje van te vinden.. zal de Ibby dus moeten uitpakken om een foto te maken maken van iets dat niet meer verkrijgbaar lijkt ofwel... tijdsverspilling

yavin
7 februari 2017, 14:01
+1 voor de Grolsch straplocks. Mocht je liever een merk willen dan heeft Fender nog wel een alternatief...

https://static.bax-shop.nl/image/product/104655/218537/415df221/450x450/Fender_Strap_blocks_01.jpg

Kim Wilson
7 februari 2017, 14:06
Zoals gezegd heb ik aan mijn Tele een set Schallers zitten, al bijna 10 jaar dezelfde set aan dezelfde strap. Maar voor de rest van mijn gitaren gebruik ik inderdaad ook de Grolsch rubbers. Wel zo makkelijk, en ik heb ze bijna altijd bij de hand. Ik heb nu ook 8 setjes straplocks in een kratje op de stoep staan. Sommige direct beschikbaar, de rest na een gezellige avond. :)

mountainman
7 februari 2017, 14:54
Heeft iemand hier ervaring met die Dr No strap locks? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die goed werken omdat ze precies dezelfde bevestigingsmethode hebben als een strap.

Malle Eppie
7 februari 2017, 15:36
Gebruik op mijn twee LP's de Dunlop locks in combinatie met een Couch gitaar band. Werken perfect. Op mijn overige gitaren Dimarzio Clip Lock's.
Die Dr No schijnen ook prima te werken al vind ik het er een beetje raar uitzien. Maar dat is puur cosmetisch.

Agent_Smith
7 februari 2017, 17:30
Bedoel je deze? Vol op te koop. Ik heb ze op m'n Gibson (zitten ze sinds 2008 standaard op geloof ik (iig op de standard).
Zijn los te koop van Dunlop. Veel fijner dan Schaller idd.

http://www.dinosaurrockguitar.com/new/sites/default/files/dunlop.jpg

Dit dus idd. Deze gebruik ik al heel mn leven en is mijns inziens gewoon een erg goed en fijn systeem

richwoodplayer
7 februari 2017, 17:31
ik gebruik op alles de Schaller strap locks, nog nooit los gekomen en werkt perfect!

Tupelo
7 februari 2017, 18:03
Bedoel je deze? Vol op te koop. Ik heb ze op m'n Gibson (zitten ze sinds 2008 standaard op geloof ik (iig op de standard).
Zijn los te koop van Dunlop. Veel fijner dan Schaller idd.

http://www.dinosaurrockguitar.com/new/sites/default/files/dunlop.jpg
Mijn ervaring dan weer niet.
Die pup-up dingen die aan het uitsteeksel van het frotding aan je strap zitten, die puppen op een gegeven ogenblik steeds stroever, tot je -ik tenminste- op een gegeven ogenblik er niet langer op durf te vertrouwen dat het hecht/pakt.

ar250artist
7 februari 2017, 18:15
Ik heb nooit anders dan Grolsch rubbers gebruikt. Gewoon perfect en de gitaren gaan altijd met strap de koffer in. Ik haal ze dus ook nooit los.

guitarkid2
8 februari 2017, 02:56
vroega gewoon zonder
perfecte reflexessen aan overgehouden
toen dus cockringen van dat biermerk
en nu strapless......ik zit ..... op den bank

Thiez
8 februari 2017, 09:07
Ik heb jaren shaller gehad. Maar die U-vormige bakjes bleven altijd draaien, en ook meestal de verkeerde kant op zodat de open kant beneden zat. Na wat slijtage aan het pinnetje donderde hij er dus gewoon uit.

Toen overgegaan op Loxx straplocks. Had even twijfels over de dunne pinnetjes, maar het systeem werkt perfect. Kan draaien wat het wilt, geen U-vormpje. En de bevestiging met een brede platte ring op je band is veel beter dan de moertjes van dunlop.

http://www.citymusic.com.sg/webshaper/pcm/pictures/Loxx/loxx_strap-lock_electric_nickel_lrg.jpg

sparrow
8 februari 2017, 10:50
Heeft wel een nadeel: wat doe je met dat bier?

mrweird
8 februari 2017, 19:19
Ik gebruik al jaren schaller strap locks. De originele zijn ook wel 15 euro, maar voor 2 euro zijn ze op de welbekende chinese webshops ook wel te vinden.

FruscianteFan
8 februari 2017, 19:54
Ik heb een paar fender straplocks, die rubberen dingen. Ik drink niet dus heb er niks aan om een krat Grolsch te kopen.

Behalve dan de straplocks, want die fender dingen scheuren best snel.

Een grotere strapknop is eigenlijk veel fijner dan een straplock. En als je je gitaar hoger hangt heb je helemaal nergens last van.

Duhsjaak
8 februari 2017, 22:23
Ik doe het een stuk simpeler, en ik laat het aan jou over om te zien of het wat voor je is:

Schroefje uit je gitaar draaien
Schroefje door je band steken
Schroefje weer in je gitaar draaien
Niet al te hard aandraaien

En (je raadt het al)
Nu de andere kant precies hetzelfde

Goedkoop en min of meer fool proof, niet helemaal subtiel.
Maar het werkt perfect....
Vriendelijke groet, Gus

the sure thing
8 februari 2017, 23:48
... of koop DURE straplocks. Ik heb de mijne al meer dan 20 (!) jaar. Misschien zelfs al wel 25 jaar.... die dingen gaan niet kapot (bij mij niet althans)

2350
9 februari 2017, 02:28
http://img.photobucket.com/albums/v146/LesPaul68/nieuw/buttonV.jpg

Dit werkt perfect en heeft geen van bovengenoemde nadelen.

Erik de Perik
9 februari 2017, 02:51
... of koop DURE straplocks. Ik heb de mijne al meer dan 20 (!) jaar. Misschien zelfs al wel 25 jaar.... die dingen gaan niet kapot (bij mij niet althans)

Da's zomaar mooi....... echter kunnen Grolsch ringetjes ongeveer hetzelfde doen.... sterker nog, dat doen ze!

TobyW
9 februari 2017, 08:03
Schaller hier, en dat de strap binnen een paar seconden eraf kan is voor mij het grootste voordeel. Als het goedkoper moet, de Harley Benton uitvoering lijkt een exacte kopie.

Da Vinci
9 februari 2017, 09:54
Ik doe het een stuk simpeler, en ik laat het aan jou over om te zien of het wat voor je is:

Schroefje uit je gitaar draaien
Schroefje door je band steken
Schroefje weer in je gitaar draaien
Niet al te hard aandraaien

En (je raadt het al)
Nu de andere kant precies hetzelfde

Goedkoop en min of meer fool proof, niet helemaal subtiel.
Maar het werkt perfect....
Vriendelijke groet, Gus

Mijn Holy Cow en Overdrive strap hebben allbij nogal nauwe gaatjes in de band zitten. Ik heb daarom de strap via de onderkant van de strapholder vast gemaakt (dus ook even losschroeven). Die onderkant is een stuk smaller dan de bovenkant, en doordat het gat in de strap daardoor klein blijft hangt het gewoon hartstikke vast.

RednoiZ
9 februari 2017, 10:54
hier ook schallers ,nooit problemen mee gehad,gewoon stevig aandraaien in je gitaarband.
Erg handig hoor, heb ook een tijdje van die plastic draairingen van dunlop gebruikt voor een gitaar maar heb nu op alle gitaren schallers.

FruscianteFan
9 februari 2017, 11:47
... of koop DURE straplocks. Ik heb de mijne al meer dan 20 (!) jaar. Misschien zelfs al wel 25 jaar.... die dingen gaan niet kapot (bij mij niet althans)

Mijn Schallers zijn meerdere keren losgeschoten. Dunlops vind ik niet fijn omdat de strap te ver van de body af komt waardoor de feel verandert. Ik heb ook goedkopere Schallerkopieën gehad, ik kan me niet herinneren dat deze minder fijn werken dan de echte.

Alhoewel ik heb ergens een Schallerachtige (misschien origineel, misschien niet) die ik met geen mogelijkheid meer loskrijg.

almarvk
9 februari 2017, 12:08
Ik gebruik al jaren schaller strap locks. De originele zijn ook wel 15 euro, maar voor 2 euro zijn ze op de welbekende chinese webshops ook wel te vinden.

Dat dus.
Heb zo ook een setje gehaald. Werkt helemaal prima. Lekker goed, lekker klein en valt zo niet op bij de banden die ik gebruik.

https://nl.aliexpress.com/item/2015-New-Arrivel-Electric-Guitar-Strap-Lock-For-Electric-Acoustic-Guitar-Bass/32596504003.html

Da Vinci
9 februari 2017, 15:20
Dat dus.
Heb zo ook een setje gehaald. Werkt helemaal prima. Lekker goed, lekker klein en valt zo niet op bij de banden die ik gebruik.

https://nl.aliexpress.com/item/2015-New-Arrivel-Electric-Guitar-Strap-Lock-For-Electric-Acoustic-Guitar-Bass/32596504003.html

Moet je die los draaien, of is dat ook een kliksysteem?

D3nnis
9 februari 2017, 17:59
Mijn Schallers zijn meerdere keren losgeschoten.

Daar snap ik eigenlijk niks van.
Ik gebruik sinds 1996 Schaller straplocks, op al mijn elektrische gitaren sindsdien, en er is er nog nooit een losgeraakt.

Zal wel net zijn als met george L kabel, die raakt ook bij iedereen los behalve bij mij.

R.J
9 februari 2017, 19:06
ik gebruik die van schaller omdat ze standaard op 2 van mijn gitaren kwamen. Op de 3e heb ik een systeem van loxx gehad, maar te kort om er problemen mee te ondervinden.
Overigens ligt de strap bij een loxx kit nog dichter langs de body.

Stratman70
11 februari 2017, 08:56
ik gebruik alleen nog maar de digitale straps. Diverse simulaties van Schaller, Dunlop, Loxx etc.

Serieus: Dunlop flush mount. Die werken voor mij het fijnste.

Da Vinci
11 februari 2017, 11:51
Daar snap ik eigenlijk niks van.
Ik gebruik sinds 1996 Schaller straplocks, op al mijn elektrische gitaren sindsdien, en er is er nog nooit een losgeraakt.



Mijne kwamen ook regelmatig los. Strapholder was dermate afgesleten dat de lock niet meer voldoende had om vast te houden. Dan komt ie dus gewoon los als er een beetje kracht op komt te staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
11 februari 2017, 12:32
Mijne kwamen ook regelmatig los. Strapholder was dermate afgesleten dat de lock niet meer voldoende had om vast te houden. Dan komt ie dus gewoon los als er een beetje kracht op komt te staan.



Vreemd.
Ik heb 2x een setje schallers vervangen omdat ze zo ver versleten waren dat er heel veel ijzervijlsel vanaf kwam, en de houder die aan de riem zit, ingesleten was zodanig dat er een gleuf zat in het gedeelte aan de gitaar, maar los komen nog nooit.
Die dingen hangen toch ook nog vormgesloten? Bij al mijn gitaren kan ik dat knopje uittrekken en dan flikkert de gitaar nog niet naar beneden.

Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit blijkbaar :)

Brum
11 februari 2017, 12:45
Toen ik mijn zoektocht naar straplocks begon, had je ook niet veel meer dan die Schaller dingen, of de goedkopere Boston variant. De Grolsch oplossing had men toen ook nog niet bedacht geloof ik (ik vind het persoonlijk ook geen fijne oplossing). Ik gebruik dan ook nog steeds Schaller locks, ook nog nooit eentje los gegaan. Enige kleine nadeeltje; als die dingen wat droog lopen, dan hoor je het gepiep over je versterker bij vooral wat meer gain. Een beetje WD40 doet wonderen gelukkig. Even afkloppen, want je zult zien dat me er eentje los schiet, maar ik kan me echt niet voorstellen hoe mensen het voor elkaar krijgen om die dingen kapot te krijgen, of ze los te laten schieten. Tip; ratel met dopsleutel.

Een bandmaatje van mij heeft van die Dimarzio straps met kliksysteem. Werkt ook wel goed geloof ik. Alleen blijft er dan dus wel altijd iets aan je gitaar hangen.

Schrevel
11 februari 2017, 13:00
Een bandmaatje van mij heeft van die Dimarzio straps met kliksysteem. Werkt ook wel goed geloof ik. Alleen blijft er dan dus wel altijd iets aan je gitaar hangen.

Het grootste nadeel van die dingen vind ik de vendor lock-in, uitsluitend dat Dimarzio-systeem past er op.

richwoodplayer
11 februari 2017, 14:03
ik heb mijn schallers zo gemonteerd dat de strapbutton in de schaal valt. draaien bij mij verder niet om, heb ze dan ook goed vast gedraaid.
Tot nu toe werkt het perfect, zit goed vast, en als ik het knopje uittrek blijft de gitaar alsnog in de schaal van de straplock hangen. ideaal!

almarvk
15 februari 2017, 14:01
Moet je die los draaien, of is dat ook een kliksysteem?

Gewoon kliksysteem, gelijk aan andere straplocks. Vind deze persoonlijk wel fijn omdat ze wat kleiner/vlakker zijn en daardoor minder opvallen.

Malle Eppie
15 februari 2017, 14:31
Dunlops vind ik niet fijn omdat de strap te ver van de body af komt waardoor de feel verandert.

Hier heb ik dan totaal geen beelden bij! Is dat net zoiets wanneer een zwarte kabel een betere 'feel' heeft dan een blauwe?

dml
15 februari 2017, 14:51
Hier heb ik dan totaal geen beelden bij! Is dat net zoiets wanneer een zwarte kabel een betere 'feel' heeft dan een blauwe?

Gevoelige jongens, die gitaristen.

nusti
16 februari 2017, 10:15
Heeft iemand hier ervaring met die Dr No strap locks? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die goed werken omdat ze precies dezelfde bevestigingsmethode hebben als een strap.

Ik heb ze heel lang gebruikt naar alle tevredenheid...