PDA

View Full Version : Wat is het verschil tussen een tele en een no-caster?



Ic3gl0vE
29 juli 2003, 17:55
Ze zien er hetzelfde uit, toch? Wat is het verschil?

bert k
29 juli 2003, 17:59
Klassiek verhaal. Leo Fender had een elektrische gitaar ontworpen, die hij op de markt bracht als Fender Broadcaster, in 1949 geloof ik. Alleen had Gretsch die naam al in gebruik voor een drumstel, dus proces. (this is the USA) Leo moest toen de naam veranderen, dat werd Telecaster, maar er is tijdens het proces nog een kleine serie op de markt gekomen zonder naam, alleen met Fender logo. Dat is de Nocaster.

Ic3gl0vE
29 juli 2003, 18:18
ooh ok. dus eigenlijk zijn het gewoon dezelfde gitaren.

Dan vraag 2: Waarom zou je voor een time capsule tele gaan ipv nocaster? of andersom? Als ze toch hetzelfde zijn...

marc_o
29 juli 2003, 20:44
scheelt een he-le-boel geld in ieder geval.

SiNiSTRaL
29 juli 2003, 20:55
de tele heeft toch ook nog esquire geheten?

Wilson
29 juli 2003, 20:59
nee, dat waren geloof tele's met alleen maar een brug element

Negative K3 fan
29 juli 2003, 21:54
nee, dat waren geloof tele's met alleen maar een brug element

idd, het ware verhaal achter de no-caster ckomt door die lawsuit. Daardoor mocht fender geen telecaster meer gebruikken en lieten ze dus het tele gedeelte weg op de headatock weg waardoor er alleen "caster" overbleef en die heet nu de nocaster.

bert k
29 juli 2003, 23:00
nee, dat waren geloof tele's met alleen maar een brug element

idd, het ware verhaal achter de no-caster ckomt door die lawsuit. Daardoor mocht fender geen telecaster meer gebruikken en lieten ze dus het tele gedeelte weg op de headatock weg waardoor er alleen "caster" overbleef en die heet nu de nocaster.
Topic helemaal lezen, brilsmurf.
Hartelijk dank voor deze nutteloze informatie :evil:
(je verhaal klopt trouwens van geen kant)

Ic3gl0vE
29 juli 2003, 23:06
er stond hier een niet-kloppende post van negk3fan.

http://live.quizilla.com/user_images/Y/yourgoodfriend/1041831827_ouresodumb.gif

sash
29 juli 2003, 23:26
nee, dat waren geloof tele's met alleen maar een brug element

idd, het ware verhaal achter de no-caster ckomt door die lawsuit. Daardoor mocht fender geen telecaster meer gebruikken en lieten ze dus het tele gedeelte weg op de headatock weg waardoor er alleen "caster" overbleef en die heet nu de nocaster.

Pfff... pas schrijven als je wat zeker weet.

Leo Fender noemde de Tele eerst Broadcaster. Jammergenoeg had Fred Gretsch al een trademark op Broadkaster. Bij Fender hadden ze geen zin om te wachten op een nieuwe naam, dus sneden ze heel het woord Broadcaster van de decals. Er stond dus alleen Fender en niet alleen caster. Pas in '52 is de Telecaster geboren.

De Esquire was de eerste Telecaster, uitgegeven in '49. Die had alleen een brug element en een top load bridge (snaren gaan niet door de body heen).

bert k
29 juli 2003, 23:38
Jij bent al net zo erg :-( Dat hele verhaal was allang verteld bovenaan dit topic.....
Ik neem aan dat er nu nog drie "deskundigen" met stront in hun ogen hier even komen vertellen waarom er Nocasters zijn en dat die eerst Broadcasters heetten.

sash
29 juli 2003, 23:46
Wooops... helemaal over het hoofd gezien. Zat me gelijk al mateloos te irriteren aan die reactie van NegKhomo :D

Bassie79
29 juli 2003, 23:47
Leo Fender noemde de Tele eerst Broadcaster. Jammergenoeg had Fred Gretsch al een trademark op Broadkaster. Bij Fender hadden ze geen zin om te wachten op een nieuwe naam, dus sneden ze heel het woord Broadcaster van de decals. Er stond dus alleen Fender en niet alleen caster. Pas in '52 is de Telecaster geboren.

De Esquire was de eerste Telecaster, uitgegeven in '49. Die had alleen een brug element en een top load bridge (snaren gaan niet door de body heen).

zie boven :D

bert k
29 juli 2003, 23:55
Wisten jullie trouwens dat de eerste Fender Esquire heette? Dat werd later de Broadcaster, maar na een lawsuit van NegK3 werd dat de homocaster, later opgevolgd door de asscaster, waar geen logo op de headstock zat omdat je dat soort woorden helemaal niet mag zeggen in the U.S. of fuckin A. http://smilies.networkessence.net/s/contrib/ed/bluboomteamenforcer.gif

nocaster
30 juli 2003, 00:08
Hals element was eigenlijk om een soort basgeluid te produceren, dof en wollig gemaakt met een condensator, er bestonden domweg geen basgitaren.

Negative K3 fan
30 juli 2003, 06:54
jongens, HET SPIJT ME. Ik ben een klootzak, zeg het!

Julie hoeven me niet te vergeven.

alhambra
30 juli 2003, 09:31
Mijn god zijn jullie van die kereltjes die vroeger ook al van een kilometer afstand wisten wat voor model auto eraan kwam en uit welk jaar hij was :-D :-D .

Tis toch altijd weer mooi om te zien hoeveel nutteloze info er in een hoofd past en dan te bedenken dat bij minimaal 2 van de blaatschapen er voornamelijk water inzit.

Harry
30 juli 2003, 10:06
Mijn god zijn jullie van die kereltjes die vroeger ook al van een kilometer afstand wisten wat voor model auto eraan kwam en uit welk jaar hij was :-D :-D .

Tis toch altijd weer mooi om te zien hoeveel nutteloze info er in een hoofd past en dan te bedenken dat bij minimaal 2 van de blaatschapen er voornamelijk water inzit.

ja, en af en toe schudden ze wat onzin uit die koppen en denken ze dat het informatie is

michielv
30 juli 2003, 10:19
Mijn god zijn jullie van die kereltjes die vroeger ook al van een kilometer afstand wisten wat voor model auto eraan kwam en uit welk jaar hij was :-D :-D .

Tis toch altijd weer mooi om te zien hoeveel nutteloze info er in een hoofd past en dan te bedenken dat bij minimaal 2 van de blaatschapen er voornamelijk water inzit.

Nee, auto's zijn niet boeiend maar het is wel handig om te weten wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld een originele '54 Goldtop LP en een reissue uit de jaren '60 of '70 :D

Ik vraag me trouwens af of de Esquires (de latere, dus teles met alleen een brugelement) echt topload bruggen hadden. Dat zou betekenen dat Fender andere bruggen moest maken en Leo Fender kennende zou hij dat niet gedaan hebben. Misschien werkt het iets kostenbesparender (want minder werk) maar het kost weer meer omdat je andere onderdelen moet maken. Per slot van rekening werden voor de Esquires ook gewoon Tele bodies genomen, compleet met frezing voor brugelement.
:roll: