PDA

View Full Version : To EQ or not to EQ, that is the question.



DannyFender
6 februari 2017, 14:19
Recentelijk heb ik mijn bord uitgedund. Er staat nu nog louter tuner, SP comp, TS808, RAT, El Cap, Flint en Spark Booster op, in die volgorde. Het doel was om het bord doeltreffender te maken voor de stijl van muziek waar ik de laatste maanden in ben gedoken, surf, rock n roll, met de mogelijkheid om nog steeds de blues en rock te spelen. Ik wilde het signaalpad korter maken en de opzet simpeler. Nu zit ik enorm met de vraag of het verstandig zou zijn om een (evt. 10bands) EQ toe te voegen. Ik krijg erg weinig filmpjes gevonden op Youtube waar met een clean single coil signaal ge-EQ'ed wordt. Wat ik wel denk te zien is dat alle filmpjes aanzienlijk aantonen dat een EQ leidt tot meer ruis. Het doel van de EQ is om ervoor te zorgen dat ik kan varieren in klank, niet zozeer om de originele klank van de gitaar bij te slijpen. Is het verstandig om een EQ toe te voegen, is de vraag?

tmms
6 februari 2017, 14:49
Als effect vond ik het altijd wel leuk, bijvoorbeeld een smalle boost bij 600Hz, of extreem midscooped voor funk-achtige dingen. Had er hifi eq voor. Moest eigenlijk op lijn nivo, maar op instrument nivo deed ie het ook. Maar een eq-pedaaltje doet het ook goed als cleanboost.

Milko
6 februari 2017, 15:11
Hangt van de kwaliteit van dat ding af. Je moet niet een ding hebben die je geluid al verknoeit als je alle regelaars neutraal hebt staan.

Milko sluiten.

Liquitone
6 februari 2017, 16:46
Wellicht is een Varitone in een effect behuizing wat voor je;


https://www.youtube.com/watch?v=ShGAYzK-r1A

en met een single coil;


https://www.youtube.com/watch?v=FtEtWOIyXV0

Als je zelf kan solderen is de bovenste zelfbouw kit voor 15 engelse ponden zeer betaalbaar.
Hij doet ook fully assembled voor 33 pond.

DannyFender
6 februari 2017, 18:53
Alvast bedankt voor de respons. Ik wilde de EQ inderdaad gebruiken als een variabel effect, waarbij de klankkleur instelbaar is per frequentie. Die Variknob ziet er wel leuk uit, maar lijkt té eenvoudig. Ik denk dat ik met regelmaat nuances zou willen bijstellen, iets wat twee knoppen niet kunnen bereiken. Ik zat een beetje te peinzen over de tienband MXR. Heeft iemand (buiten de metal/heavy rock sferen) daar ervaring mee? Zijn er mensen die overwegend 'clean tone' muziek spelen en absoluut zweren bij hun EQ of er juist enorm op tegen zijn?

FruscianteFan
6 februari 2017, 18:54
Recentelijk heb ik mijn bord uitgedund. Er staat nu nog louter tuner, SP comp, TS808, RAT, El Cap, Flint en Spark Booster op, in die volgorde. Het doel was om het bord doeltreffender te maken voor de stijl van muziek waar ik de laatste maanden in ben gedoken, surf, rock n roll, met de mogelijkheid om nog steeds de blues en rock te spelen. Ik wilde het signaalpad korter maken en de opzet simpeler. Nu zit ik enorm met de vraag of het verstandig zou zijn om een (evt. 10bands) EQ toe te voegen. Ik krijg erg weinig filmpjes gevonden op Youtube waar met een clean single coil signaal ge-EQ'ed wordt. Wat ik wel denk te zien is dat alle filmpjes aanzienlijk aantonen dat een EQ leidt tot meer ruis. Het doel van de EQ is om ervoor te zorgen dat ik kan varieren in klank, niet zozeer om de originele klank van de gitaar bij te slijpen. Is het verstandig om een EQ toe te voegen, is de vraag?

Er zijn weinig effecten zo moeilijk te demonstreren als een EQ. Misschien nog moeilijker dan een compressor. Een EQ heeft namelijk geen eigen karakter, in principe. Je kunt met een EQ in zeer extreme mate de originele klank bijslijpen. Gewoon uitproberen. Je kunt er heel veel mee, maar dat moet je in feite wel helemaal zelf uitzoeken.

Experimenteren met volgorde enzo is ook belangrijk.

pasqual
6 februari 2017, 22:59
Afhankelijk van welke frequenties je wilt benadrukken is misschien een Sonic Stomp van BBE iets voor je?
Geeft in ieder geval geen ruis en je kunt er je hele klankkleur er mee beďnvloeden.
Luister maar eens:


https://www.youtube.com/watch?v=Gk4H1Fzke5Q

DannyFender
7 februari 2017, 07:25
Die Sonic Stomp lijkt inderdaad een effect te hebben. Opnieuw vind ik het jammer dat het leeuwendeel van de demo met een overstuurd geluid gespeeld wordt, maar ik kon toch een redelijke indruk krijgen. Ik denk dat ik toch liever zou gaan voor de tien afzonderlijke schuifjes, in de overtuiging dat dat de capaciteit tot afstellen vergroot. Uiteindelijk zal ik het toch een keer moeten proberen - alleen dan kan ik mezelf overtuigen dat het geen negatieve effecten op het signaal heeft wanneer uitgeschakeld, en een toegevoegde waarde als hij ingeschakeld is. Maar er is dus niemand hier die, met een r n r/country/surf achtergrond zegt dat ie slechte ervaringen heeft met een EQ, of juist hele positieve?

FruscianteFan
7 februari 2017, 09:41
Joh, probeer het gewoon... Ga naar een winkel en probeer er een uit.

Sjtevel
7 februari 2017, 11:01
Zou de source audio programmable eq niets voor je zijn?

VincentZaalberg
8 februari 2017, 21:48
Een tijd lang heb ik een aantal Rolls parametric EQ 160b gebruikt.
Leidde tot leuke experimenten en verscheidenheid aan sounds. Best tof dus voor in opname en ook live erg handig voor het vormen van een sound die wat meer uitgesproken is. Mocht je willen proberen ik heb er een paar op de plank liggen voor overkopen tegen een zacht prijsje. PM

DannyFender
9 februari 2017, 10:39
Een tijd lang heb ik een aantal Rolls parametric EQ 160b gebruikt.
Leidde tot leuke experimenten en verscheidenheid aan sounds. Best tof dus voor in opname en ook live erg handig voor het vormen van een sound die wat meer uitgesproken is. Mocht je willen proberen ik heb er een paar op de plank liggen voor overkopen tegen een zacht prijsje. PM

Dankjewel voor het aanbod. Ik moet zeggen dat ik nog nooit zelf 19 inch spullen heb gebruikt thuis en ik was voorlopig niet van plan om er aan te beginnen. Ziet er wel cool uit, dat wel! Ik denk dat ik eens voor de MXR 6 band ga om te kijken of het wat is.