PDA

View Full Version : Splitterkabel zelf maken?



lindstrom
6 februari 2017, 12:15
Hi,

Weet niet zo goed of ik dit in het juiste rubriekje zet maar ik wil, omdat het kan, over 2 amps tegelijk gaan spelen.

Het idee is dus:

Gitaar -> Pedalen -> Kabel richting versterkers -> Female mono jack waar 2 kabels van ca 1,5 meter uit komen met aan beiden een male jack mono -> eentje in 30W buizentopje in een 2x12 V30 en eentje in een 20W buizentopje in een 2x12 V30.

Kan ik dit zomaar in elkaar solderen zonder problemen?

ateng
6 februari 2017, 12:42
Een A/B pedaal lijkt mij handiger want je kan dan ook nog switchen tussen 2 versterkers.

lindstrom
6 februari 2017, 13:15
Hi Ateng,

Bedankt voor je reactie.

Helaas is dat nu juist niet de bedoeling.
ze moeten beiden altijd aan staan.

en als ik met AB ga werken, moet ik 2 lange gitaarkabels trekken naar de versterkers.

Little Jay
6 februari 2017, 13:35
Ik heb deze vraag ook al eens gesteld en dat bleek niet optimaal te zijn. Het waarom is me helaas ontschoten :-(

Maar de praktische oplossing bleek te zijn een (stereo)effectpedaal met 2 uitgangen te gebruiken, in mijn geval een delay. Ook als het pedaal uit staat geven beide uitgangen een signaal. Je werkt natuurlijk wel met twee kabels dan.

Midwolda
6 februari 2017, 14:40
Dat is toch hetzelfde als gitaar naar effecten door kabel 1 naar versterker 1 ingang 1 en dan een kabel 2 van versterker 1 ingang 2 naar versterker 2 ingang 1? Nou ja, ongeveer dan... ;)

HaroldA
6 februari 2017, 14:50
Ja, kan. Maar het beste kun je een (passieve) splitter als de Lehle P-Split II gebruiken; dan is je signaal galvanisch gescheiden en kan dan geen aardlussen maken (dus geen brom); mits je 'm achter een buffer kunt plaatsen, natuurlijk.

NLF
6 februari 2017, 15:45
Wat je wilt doen is wat ze vroeger veel deden. Dat kan, maar het schijnt dat je dan wel problemen met aardlussen (brom enzo) kunt krijgen. Het beste is een goede splitter of AB/Y box. De Lehle is goed.

lindstrom
8 februari 2017, 07:39
Wat gebeurd er in zo'n AB/Y box anders dan in simpelweg het splitsen van een signaal in een kabel?

HaroldA
8 februari 2017, 08:19
Wat gebeurd er in zo'n AB/Y box anders dan in simpelweg het splitsen van een signaal in een kabel?
Welk merk/type?

D3nnis
8 februari 2017, 09:49
Ja, kan. Maar het beste kun je een (passieve) splitter als de Lehle P-Split II gebruiken; dan is je signaal galvanisch gescheiden en kan dan geen aardlussen maken (dus geen brom); mits je 'm achter een buffer kunt plaatsen, natuurlijk.

De toevoeging van de buffer is een goed idee.
De Lehle P-split is -naar Lehle's eigen zeggen- geschikt voor hoge impedantie signal, maar ik hoor een duidelijk verschil tussen "direct" of via de iso trafo in de Lehle.
Met een gebufferd signaal niet.

lindstrom
8 februari 2017, 16:33
Мен ешқандай асс бар екенін түсінеміз. біз оңайлатылған тілінде бұл түсіндіруге болады?

Juist dat dus, zo is je uitleg russisch voor mij D3nnis, kun je het versimpelen voor me?

HaroldA
8 februari 2017, 16:41
Мен ешқандай асс бар екенін түсінеміз. біз оңайлатылған тілінде бұл түсіндіруге болады?


I understand that there is no ass. we can be explained in simple language?

Hij zegt dat je altijd een buffer nodig hebt als je passief je signaal split.

fredjuh
8 februari 2017, 18:01
Een buffer is een stukje elektronica dat je signaal 1 op 1 doorgeeft maar meer stroom kan leveren dan je pickups.

Een passief elektrisch apparaat is een apparaat dat geen batterij of andere voeding nodig heeft.

In die passieve splitter van Lehle zit een transformator. Die transformator trekt bij hoge en lage tonen meer stroom dan bij middentonen. Als je daar dus geen buffer voor zet verlies je hoge en lage tonen, en kan je geluid vervormd raken.


De optie die je eerst noemde, namelijk gewoon 2 amps aan elkaar knopen kan brom en signaalverlies opleveren, maar dat hoeft niet per se.

NLF
8 februari 2017, 21:20
Wat gebeurd er in zo'n AB/Y box anders dan in simpelweg het splitsen van een signaal in een kabel?

Ik ben niet zo technisch dus weet dat niet precies (net zoals ik niet precies weet wat er in een wah of een phaser etc. gebeurt). Het probleem met het splitten van een kabel schijnt te zijn dat je problemen met aarding kunt krijgen en met fase. De Lehle is zo gebouw dat je er geen last van hebt en er zit een switcher ingebouwd zodat je kunt switchen tussen versterker a en versterker b of allebei. tegelijk (Y).

ateng
8 februari 2017, 23:40
Hi Ateng,

Bedankt voor je reactie.

Helaas is dat nu juist niet de bedoeling.
ze moeten beiden altijd aan staan.

en als ik met AB ga werken, moet ik 2 lange gitaarkabels trekken naar de versterkers.
Dat is toch juist de bedoeling dat je een A/B box gebruikt als Y-box en hoezo lange kabel? Je plaats de box vlakbij je versterker en laat ze in de Y stand.

https://www.thomann.de/nl/lead_foot_aby.htm?sid=40ef85814bc268903fd3dc162e44 c163

lindstrom
9 februari 2017, 08:16
Fredjuh, bedankt voor de verheldering! weer wat geleerd!
Daar je aangeeft dat het probleem met brom etc. niet perse hoeft te ontstaan, is het wellicht wel te proberen. Maar dan in eerste instantie met een minder dure kabel dan de Conquest Hush die ik ervoor overmidden zou gaan knippen.

Ateng, ja dat kan natuurlijk ook inderdaad.

jan7
9 februari 2017, 15:31
De optie die je eerst noemde, namelijk gewoon 2 amps aan elkaar knopen kan brom en signaalverlies opleveren, maar dat hoeft niet per se.
Over brom spreek ik me niet uit maar met een simplele Y-splitter kabel ga je volgens mij toch de ingangsweerstanden van die amps parallel schakelen waardoor de weerstandsbelasting (impedantie) die de gitaar pickup ziet halveert.
Als elke amp een input impedantie heeft van 1MOhm zal je gitaar met die Y-splitter 500kOhm zien, met als resultaat dat de pickup resonantie piek verlaagd wordt in amplitude.
Of in simpel Nederlands: je gaat iets minder output in de hogere frequenties hebben, dus signaalverlies.
Of je dat hoort of stoort of misschien net prettig vindt? Probeer eens, kost vrijwel niets. :)
Een buffer (door zijn extreem lage output impedantie) is ongevoelig voor het verschil tussen 1MOhm en 500KOhm, maar je gitaarpickups niet.

lindstrom
9 februari 2017, 15:45
Jan, bedankt voor de heldere uiteenzetting. vooral ook de versimpelde Nederlandse variant.
Kan ik hieruit concluderen dat dit ook op te vangen is met een linedriver in de keten voor de splitsing?

fredjuh
9 februari 2017, 17:48
Over brom spreek ik me niet uit maar met een simplele Y-splitter kabel ga je volgens mij toch de ingangsweerstanden van die amps parallel schakelen waardoor de weerstandsbelasting (impedantie) die de gitaar pickup ziet halveert.
Als elke amp een input impedantie heeft van 1MOhm zal je gitaar met die Y-splitter 500kOhm zien, met als resultaat dat de pickup resonantie piek verlaagd wordt in amplitude.
Of in simpel Nederlands: je gaat iets minder output in de hogere frequenties hebben, dus signaalverlies.
Of je dat hoort of stoort of misschien net prettig vindt? Probeer eens, kost vrijwel niets. :)
Een buffer (door zijn extreem lage output impedantie) is ongevoelig voor het verschil tussen 1MOhm en 500KOhm, maar je gitaarpickups niet.

Klinkt misschien bot maar dit effect is niet significant. Als je veel lange kabel aan je gitaar hangt dan worden de hoge tonen wat gedempt. Dat wel.

jan7
9 februari 2017, 20:01
Klinkt misschien bot maar dit effect is niet significant.
Klinkt niet bot. :makeup:
Mijn antwoord was oorspronkelijk langer maar uit schrik voor een Russisch antwoord heb ik een deel weggelaten. Hierbij terug:
Of dit effect significant is hangt af van de gitaar en meer bepaald van de pots (volume en tone) die in je gitaar zitten.
Om twee extremen met elkaar te vergelijken:

Strat: 250k Ohm volume en 250k Ohm tone geeft parallel 125k Ohm.

Het verschil tussen 2 versterkers (500k Ohm load) en 1 versterker (1M Ohm load):
1M Ohm parallel met 125k Ohm geeft: 111k Ohm load
500K Ohm parallel met 125k Ohm geeft: 100k Ohm load
Ik denk dat je goed zal moeten luisteren om het verschil tussen 111k Ohm en 100k Ohm belasting te horen.

Jazzmaster (of jaguar, mustang): 1M Ohm volume en 1M Ohm tone geeft parallel 500k Ohm

Het verschil tussen 2 versterkers (500k Ohm) en 1 versterker (1M Ohm):
1M Ohm parallel met 500k Ohm geeft: 333k Ohm
500K Ohm parallel met 500k Ohm geeft: 250k Ohm
Het verschil tussen 250k Ohm en 333k Ohm hoor je. Maar kan misschien net zijn wat je graag hoort. Ik vind mijn Jazzmaster meestal beter klinken met pedalen die 470 k Ohm input impedance hebben dan 1, 2.2 of 10M Ohm.


Als je veel lange kabel aan je gitaar hangt dan worden de hoge tonen wat gedempt. Dat wel.
Klopt. Da's een capacitive load (ipv de resistive load van hierboven) en die verlaagt de frequentie van de resonance peak (ipv de amplitude van die peak zoals hierboven)

lindstrom
10 februari 2017, 07:46
Ah Jan, Duidelijk!

Dus wellicht is het handig om te vermelden dat ik met een Gibson Les Paul speel met Medium High output Dimarzio humbuckers door een Brunetti Mercury box? daarmee toch significant meer signaal die ik richting de splitsing stuur.. of sla ik dan de plank mis?

HaroldA
10 februari 2017, 08:48
Dus wellicht is het handig om te vermelden dat ik met een Gibson Les Paul speel met Medium High output Dimarzio humbuckers door een Brunetti Mercury box? daarmee toch significant meer signaal die ik richting de splitsing stuur.. of sla ik dan de plank mis?

Gaat die Mercury Box nooit uit?

MikeD
10 februari 2017, 08:51
Hi Ateng,

Bedankt voor je reactie.

Helaas is dat nu juist niet de bedoeling.
ze moeten beiden altijd aan staan.

en als ik met AB ga werken, moet ik 2 lange gitaarkabels trekken naar de versterkers.


met zo'n ding kan je A, B of allebei (AB) https://www.thomann.de/nl/fender_aby_footswitch.htm?sid=c38e246b5629ec0cee1d 42dc805f6dab

HaroldA
10 februari 2017, 09:29
met zo'n ding kan je A, B of allebei (AB) https://www.thomann.de/nl/fender_aby_footswitch.htm?sid=c38e246b5629ec0cee1d 42dc805f6dab

Ja, maar geen (galvanische) scheiding van je aarde, dus veel kans op brom.

lindstrom
10 februari 2017, 10:52
met zo'n ding kan je A, B of allebei (AB) https://www.thomann.de/nl/fender_aby_footswitch.htm?sid=c38e246b5629ec0cee1d 42dc805f6dab

Bedankt maar ik loop met grote boog om 7ender heen. ;)


Gaat die Mercury Box nooit uit?

Zeer zeer zelden! als ik clean opzoek, dan heb ik toch liever nog een rand en draai ik de volume pot op gitaar terug. Helemaal clean gebeurd zelden tot nooit. En als dat gebeurd dan heb ik een lichte chorus erover aanstaan waarop ik de volume ervan kan boosten.