PDA

View Full Version : HNGD Gibson les paul classic 2017 goldtop



benwave
6 februari 2017, 09:12
Weekendje in Antwerpen geweest en een bezoekje aan Keymusic gebracht in st niklaas
Toch even naar de gitaren gaan kijken vanzelf. Met name de Gibsons.
Ik heb de standard de traditional, en de classic goed bekeken en goed uitgeprobeerd.

De belangrijkste verschillen zijn de hals en de prijs
Een traditional heeft een dikke neck, daar moet je echt van houden voor die reden heb ik een keer een 57 customshop weggedaan.
Deze is meer geschikt voor mensen met grote handen.

De standard is duur bijna 1000 euro duurder dan de classic.

En de Classic is qua hals perfect voor mij, iemand met niet al te grote handen.
Anders gezegd als je graag een stratocaster neck vast heb is de classic ook goed.

Alle technisches verschillen zijn op te zoeken op de Gibson site.

De belangrijkste verschillen Traditional en Classic zijn :

Traditional is massief en zwaar ( non weight relief ), dikkere neck, burstbuckers ipv classic 57 en een flamed top. 300 euro duurder dan de classic.

En de classic is voor de prijs van 1600 euro maar liefst 800 euro goedkoper dan de standard een perfecte keuze voor iemand die een komplete gibson les paul wilt hebben. En min of meer het zelfde krijgt als een standard. Dus alle bindingen, nibs,inlays enz.

De gitaren zelf zijn van een super qualiteit qua afwerking en feel wanneer je er op speel, werkelijk perfect in elkaar gezet.
Perfect qua lak en afstelling.

Thuis gekomen de gitaar echt minutieus bekeken , en er mankeert werkelijk niets aan zelfs niet het kleinste dingetje.
Over het geluid wil ik het maar niet hebben dat is zo persoonlijk en afhankelijk van waar je over speel.
Daarbij krijg ik uit elke gitaar een goed geluid.
Deze heeft iig voor mij het perfecte Gibson geluid ( denk maar aan Joe Bonamassa ). De elementen liggen goed in balans tov elkaar wat ik zelf erg belangrijk vind.
De potmeters werken goed doen wat ze moeten doen en draaien soepel. Het gewicht is goed niet te zwaar dankzij de 9 hole weight relief. Perfect afgesteld mede door de plek behandeling



Foto is van de Gibson site van de week wat echte maken

http://i105.photobucket.com/albums/m206/benwave1/goldtop%20classic_zpsi9fgm7uw.jpg

dimi19
6 februari 2017, 09:16
Proficiat!! Goede keuze lijkt me! Ik ben benieuwd naar de foto's. Neem er ook enkele in het zonlicht :)

Dutch66
6 februari 2017, 09:41
De gitaren zelf zijn van een super qualiteit qua afwerking en feel wanneer je er op speel, werkelijk perfect in elkaar gezet.
Perfect qua lak en afstelling.

Thuis gekomen de gitaar echt minutieus bekeken , en er mankeert werkelijk niets aan zelfs niet het kleinste dingetje.



Kijk, na alle 'Gibson maakt tegenwoordig troep' topics, ook wel is fijn om te vernemen!

Verder, mooie plank!

MikeD
6 februari 2017, 09:42
dank je wel.. een LP Goldtop met 57's stond nog op mijn verlanglijstje dat ik op verzoek van The Missus heb weggegooid omdat.. nou ja.. je snapt het.... deze HNGD van jou doet het gas weer opwellen.

Hotpepper01
6 februari 2017, 10:42
Toch maar weer aan de goldtop? Lijkt me ook wel weer een mooie. Veel plezier er mee.

Da Vinci
6 februari 2017, 11:14
Mooi Ben!
Hoe verhoudt de neck van de classic zich t.o.v. de asymmetrische necks op de standards?

D3nnis
6 februari 2017, 11:34
De gitaren zelf zijn van een super qualiteit qua afwerking en feel wanneer je er op speel, werkelijk perfect in elkaar gezet.
Perfect qua lak en afstelling.


Ik heb van het weekend een rondje customshop gibsons gedaan, maar die vind ik vwb afwerking eigenlijk helemaal niet zo best.
Stom eigenlijk, betaal je meer, krijg je slechtere afwerking. Zal wel historisch correct zijn of zo..

benwave
6 februari 2017, 11:47
Mooi Ben!
Hoe verhoudt de neck van de classic zich t.o.v. de asymmetrische necks op de standards?

Tja dat wordt wel heel persoonlijk gelijk. Persoonlijk hou ik niet zo van een compound radius. De 12 inch van de classic is plat zat. Ik heb zelfs op mijn Strats nooit geen problemen met bends, en zijn 7.25 inch

Mijn hele leven speel ik op een gelijkmatige curve dus het is ook veen natuurlijker voor mij.
Ik heb ooit op een zelfbouw Strat een warmoth compound radius gehad maar kon er toch niet aan wennen

Da Vinci
6 februari 2017, 12:20
Tja dat wordt wel heel persoonlijk gelijk. Persoonlijk hou ik niet zo van een compound radius. De 12 inch van de classic is plat zat. Ik heb zelfs op mijn Strats nooit geen problemen met bends, en zijn 7.25 inch

Mijn hele leven speel ik op een gelijkmatige curve dus het is ook veen natuurlijker voor mij.
Ik heb ooit op een zelfbouw Strat een warmoth compound radius gehad maar kon er toch niet aan wennen

Mijn standard '08 heeft ook gewoon een 12" radius over de gehele toets. Het asymmetrische gaat over het profiel van de achterzijde van de neck, dat aan de bovenzijde wat voller is zodat je een volle neck in de hand hebt terwijkl je vingers veel ruimte hebben om te bewegen. Dat was het idee geloof ik. Op zich helemaal geen vervelende hals, maar hij zou van mij in z'n algemeenheid wat minder breed mogen.
Overigens; ik ben als gitarist min of meer opgegroeid met een Luke in m'n hand, en dat is wel een van de smalste halzen die ik ooit heb vastgehad maar blijft toch altijd mijn referentie.

vulvasonic
6 februari 2017, 13:28
Een mooie goldtop is nooit vies. Gefeliciteerd! :)

benwave
6 februari 2017, 13:31
Mijn standard '08 heeft ook gewoon een 12" radius over de gehele toets. Het asymmetrische gaat over het profiel van de achterzijde van de neck, dat aan de bovenzijde wat voller is zodat je een volle neck in de hand hebt terwijkl je vingers veel ruimte hebben om te bewegen. Dat was het idee geloof ik. Op zich helemaal geen vervelende hals, maar hij zou van mij in z'n algemeenheid wat minder breed mogen.
Overigens; ik ben als gitarist min of meer opgegroeid met een Luke in m'n hand, en dat is wel een van de smalste halzen die ik ooit heb vastgehad maar blijft toch altijd mijn referentie.

Ok dat ik dacht even dat je het over de toets had.
Maar dat asymmetrische aan de achterkant voelt heel natuurlijk aan. Het is ook maar heel weinig.
Die 2017 standards hebben trouwens wel een compound radius toets vandaar

MikeD
7 februari 2017, 10:56
Ik heb van het weekend een rondje customshop gibsons gedaan, maar die vind ik vwb afwerking eigenlijk helemaal niet zo best.
Stom eigenlijk, betaal je meer, krijg je slechtere afwerking. Zal wel historisch correct zijn of zo..

een paar weken geleden op een jamsessie staan spelen met een vent die een GibsonLP customshop bij zich had.. gekocht 'met korting' bij ene reputabele gitaarzaak dus ongetwijfeld geen ali-express LP uut china... zat me toch de cherry rode lak over de binding van de hals gespoten... die was dus transparant roze-rood..... Deed aan het gitaarspel van de vent in kwestie overigens niet af.. dat was keigoed.

Tabula Rasa
7 februari 2017, 10:58
een paar weken geleden op een jamsessie staan spelen met een vent die een GibsonLP customshop bij zich had.. gekocht 'met korting' bij ene reputabele gitaarzaak dus ongetwijfeld geen ali-express LP uut china... zat me toch de cherry rode lak over de binding van de hals gespoten... die was dus transparant roze-rood..... Deed aan het gitaarspel van de vent in kwestie overigens niet af.. dat was keigoed.
Begrepen van niemand minder dan Fred dat er Gibsons zijn die dat horen te hebben. Was ook verbaasd toen ik er eentje van hem in mijn handen had .


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

MikeD
7 februari 2017, 13:21
Begrepen van niemand minder dan Fred dat er Gibsons zijn die dat horen te hebben. Was ook verbaasd toen ik er eentje van hem in mijn handen had .

dankje wel.. weer wat bijgeleerd....'hoort zo'.. nou.... ik vind het er mesjogge uitzien....

Tabula Rasa
7 februari 2017, 13:57
Weet niet of het bij die specieke gitaar hoort, maar het zou kunnen . Ik vond het er erg sloppy uit zien.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

robostrat
7 februari 2017, 14:29
Weet niet of het bij die specieke gitaar hoort, maar het zou kunnen . Ik vond het er erg sloppy uit zien.

toevallig heb ik er ook ene met dat verschijnsel ...

( maar ja F D zegt dat het zo hoort ; )

Tabula Rasa
7 februari 2017, 14:33
toevallig heb ik er ook ene met dat verschijnsel ...

( maar ja F D zegt dat het zo hoort ; )
Fred kennende zal het wel een bijzonder exemplaar zijn geweest. Weet niet voor welke het allemaal geldt.

Fred!!!!! Zeg eens wat zinnigs.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

benwave
14 februari 2017, 08:46
We zijn nu een weekje verder maar ik moet zeggen een van mijn beste aankopen ever.
En ik heb toch al een gitaartje gehad.
Gitaar speelt echt alsof ik hem al jaren heb, super gladde hals met name tegen de frets. Echt goed.
De wat hogere output elementen van de '57 tigers bevallen me ook prima.
Het is toch makkelijk om wat minder vervorming te creëren door de versterker iets minder gain te geven dan wat meer vind ik.
Beetje moeilijk uit te leggen

humbucker
14 februari 2017, 09:04
Fred kennende zal het wel een bijzonder exemplaar zijn geweest. Weet niet voor welke het allemaal geldt.

Fred!!!!! Zeg eens wat zinnigs.

Mijn 2014 made 2 measure R8 heeft het in ieder geval ook.

fred dons
14 februari 2017, 12:09
sorry deze post niet gezien :D

Maar inderdaad het klopt, dit ligt aan de aniline dye die Gibson gebruikt voor de historics (en niet voor de Standards) deze stain wordt gemixed met de filler voor de neck en de body zodat je die typische rode kleur krijgt, maar hij heeft dus ook de eigenschap dat hij doorlekt naar de lak op de binding
die roze kleur verdwijnt onder zonlicht na een paar jaar weer maar de originele 58/59/60's hebben dit dus ook dus tis niet alleen lelijk, het is ook historisch correct :D

Tabula Rasa
14 februari 2017, 12:32
Ah, het orakel is toch aanwezig.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
14 februari 2017, 12:59
Ah, het orakel is toch aanwezig.

ja ik ook nog nog centjes verdienen weet je ;)

Tabula Rasa
14 februari 2017, 13:05
ja ik ook nog nog centjes verdienen weet je ;)
Niet multitasken?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
14 februari 2017, 14:07
ja wel, op dit moment bijvoorbeeld laat ik mijn snor groeien en type ik, maar je moet het aantal taken niet te ver uitbreiden anders gaat het mis ;)

Tabula Rasa
14 februari 2017, 14:12
ja wel, op dit moment bijvoorbeeld laat ik mijn snor groeien en type ik, maar je moet het aantal taken niet te ver uitbreiden anders gaat het mis ;)
Pfffff... Ik typ, laat mijn baard groeien, kijk Discovery en luister ook nog eens naar de babyfoon, terwijl ik tussendoor slokken espresso neem.

Weet niet precies welke lp dat was van je, maar zonder afgeragd te zijn kwam ie echt oud over. Was goed gelukt!


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.