PDA

View Full Version : Effecten... irritant hoog.



Pepe
4 februari 2017, 23:32
Bij mijn weten nog geen discussie onderwerp over, niettemin, a pretty big issue vind ik.

Het valt me altijd op dat het geluid door mijn effecten dunner klinkt dan wanneer ik een gitaar direct in de amp inplug. Ik heb nou een A/B opstelling gemaakt waarbij ik kan schakelen tussen direct en via effecten om de boosdoener er uit te halen. Schrikken.
De gebufferde effecten voegen meer tophoog toe. Geen uitzondering. Van mijn Joyo digital delay begrijp ik dat nog maar ook de Strymon effecten verkloten de sound wat ze voor mij tamelijk onbruikbaar maken. De true bypass effecten laten het geluid natuurlijk intact maar eenmaal ingeschakeld komt dat tophoog er weer vrolijk bij. De cheap ass EH nano reverb is dan nog redelijk, de gelauwerde MXR Carbon is weer irritant. Zo kan ik nog wel even doorgaan (3 Klon kopies... brrr) En it all ads up natuurlijk.
Ik heb lang niet alle effecten getest, maar voorlopig houd de Xotic Ep met dipswitch op vintage zich goed evenals de (prijzige) Lazy J Cruiser
Van die laatste dacht ik altijd dat die te snerpend klonk maar dus niet, het ligt aan wat erachter komt.

Maar goed. Ik heb een berg pedalen in de kast en ik ga alles totaal opnieuw re thinken. Mijn Jaguar kinkt gewoon goed van zichzelf maar niet door de meeste pedalen. Ik denk dat een hoop pickup swaps onnodig zijn als je eerst daar goed naar kijkt.
Of ben ik de enige die daar een probleem mee heeft?

jutter
4 februari 2017, 23:39
Nee, dat ben je niet. Ik ken dit en dat is ook tevens de reden dat ik zo weinig mogelijk gebruik. Al jaren.

Frits van Mourik
4 februari 2017, 23:54
Maar... bedoelen jullie nu, dat je er xtra hoog bijkrijgt, of dat je juist laag kwijtraakt?
Significant verschil, hoor!

jutter
4 februari 2017, 23:56
Extra hoog Frits.

Pepe
5 februari 2017, 00:19
Het luistert als extra top hoog. Het kan natuurlijk zijn dat er frequenties wegvallen maar ik begrijp dat een buffer werkt met frequenties toevoegen (of aanvullen schijnt de term te zijn)
Bij een true bypass heb je die buffer blijkbaar enkel bij inschakeling dus het lost je probleem enkel op zolang je een pedaal niet gebruikt.

Mijn testmethode is simpel maar effectief, ik weet in principe niet welke aansluiting actief is maar toch haal ik 10 van de 10 keer de buffer (of een ongebufferd actief pedaal) er uit.
Dat toegevoegde tophoog zorgt bij oversturing voor een lelijke fuzzy kwaliteit, ik snap ook wel dat overdrive pedalen met humpy mids populair zijn maar dat is niet de route die ik zoek in een sound.
Ik gebruik niet zoveel effecten maar 1 snerper is al genoeg om het feest te verstoren
Ik ga morgen al mijn effecten in kaart brengen, the good, the bad en de uglies.

Duhsjaak
5 februari 2017, 08:50
Ik wil op voorhand zeggen dat ik de ballen verstand heb van pedalen.
Maar ik vind het heel leuk dat ik blijkbaar niet de enige ben die iets te mopperen heeft op het gebied van het geluid van die dingen.
In mijn geval gaan ze rechtstreeks in een harddiskrecorder.

Het zoete, romige pedaal kan ik heerlijk vinden. Helaas hoor ik dat maar zelden.

Mogelijk net als bij microfoons waar scherpe dingen de boventoon voeren?

Rond 1970 had je de sis en boem brigade; de mensen die heilig ontzag hadden voor speakerkasten met sis voor hoog en noem voor bas. Een idioot opgebold geluid, in de veronderstelling dat dat het hoogst haalbare was. Hier lijkt zich ook zoiets te ontwikkelen.

Op Sounds heeft USofA een tutorial geplaatst. Ik vind dat super moedig, want iets normaal spelen is al een opgave, om het dan ineens heel langzaam te doen is niet te doen.

Daar heb ik (eerst niet zo heel subtiel) diezelfde vraag gesteld:
Ligt het misschien aan teveel analoog/digitaal omzettingen of zo? Of brokkelige processor nullen en enen?
Of een aantal van die omzettingen van verschillende pedalen achter elkaar?

Ik vind het helaas maar al te vaak een lelijk en brutaal rasp geluid.

En ik ben benieuwd naar het verdere verloop van dit draadje. Een heel fijn draadje dus, vinnik.
Vriendelijke groet, Gus



OWN up:
- vaak: EHX soul food
- soms: VOX stompbox GII

no 1 hops
5 februari 2017, 09:11
je kan het jammer genoeg niet oplossen met een hoog afsnoepende slechte kwaliteit kabel, met effect aan natuurlijk een mogelijkheid maar true bypass filtert die dan ook

The Lo Lands
5 februari 2017, 10:30
Lang leven de effects looper switchers. Soms maar één pedaal actief of helemaal geen of soms wel 5 pedalen actief. Onder anderen de Boss ES-8 biedt uitkomst hoewel de afhankelijke makken met een pedaal alleen op te lossen zijn door deze geheel te verwijderen :-) Het blijft ook een compromis.

woldhek
5 februari 2017, 10:50
Hmm, na het lezen van dit draadje krijg ik het idee om een pedaal te maken, waarbij je een mix kunt maken van direct gitaargeluid en geluid van al je pedalen?

woldhek
5 februari 2017, 10:52
Dus gitaar in. Effect in en uit. Uit naar versterker. Regelknop direct/effect

Brum
5 februari 2017, 10:53
Kort geleden een draadje over aangemaakt: http://www.amptweaker.com/page/DeFizzerator-EQ-Pedal-by-Amptweaker-126.aspx

fastfolkert
5 februari 2017, 10:53
Herkenbaar, en het heeft volgens mij allemaal te maken met impedanties van de uit- en ingangen van de pedalen en van je amp. Zolang het niet True Bypass is (harde galvanische verbinding), heb je signaalverlies door mis-aanpassing. Mogelijk compenseren sommige designers van pedalen dat door wat extra hoog toe te voegen?
Het valt me eigenlijk nog mee hoe goed sommige gitaristen nog klinken nadat hun signaal door -tig pedalen op hun board is gefietst...

Ik ben een bescheiden pedalengebruiker (TS en delay), en wel om bovenstaande reden.

Midwolda
5 februari 2017, 11:37
Herkenbaar, en het heeft volgens mij allemaal te maken met impedanties van de uit- en ingangen van de pedalen en van je amp. Zolang het niet True Bypass is (harde galvanische verbinding), heb je signaalverlies door mis-aanpassing. Mogelijk compenseren sommige designers van pedalen dat door wat extra hoog toe te voegen?
Het valt me eigenlijk nog mee hoe goed sommige gitaristen nog klinken nadat hun signaal door -tig pedalen op hun board is gefietst...

Ik ben een bescheiden pedalengebruiker (TS en delay), en wel om bovenstaande reden.

Same here. Less is more, in de zin van less interfaces is more tone. Het mooiste vind ik gitaar-kabel-buizenversterker, maar soms is er wat extra dikte of lengte in het geluid nodig. Een tubescramer en een delay is dan voldoende om mijn simpele spel te ondersteunen zonder al te veel in te leveren op toon, helderheid, separatie, aanslaggevoeligheid, en wat dies meer zij (heb ik altijd al eens willen zeggen ;) ).

Ik vind het trouwens wel een uitdagende stelling van Pepe.
Met meer pedalen heb ik vaker het idee dat de toon wat muf wordt, dus dat er hogere frequenties wegvallen, dat er helderheid uit het signaal verdwijnt. Een eenvoudige remedie is dan een Boss EH-2 of zo maar ja, dat zijn weer twee koppelvlakken erbij en het is ook weer symptoombestrijding en ook niet altijd zaligmakend.

arjanb01
5 februari 2017, 11:41
Kan het ook niet liggen aan de fx loop van je amp? Ik gebruik m'n fx loop parallel en stel die zo wet mogelijk in. De fx unit stel ik qua effecten zo laag mogelijk in, dus subtiel. Dat maakt voor behoud van je tone veel verschil en klinkt het warm genoeg.

heinz3110
5 februari 2017, 12:15
Als ik al een "effect-treintje" inzet doe ik dat zo: gitaar-->colorsound wah -->1978 small stone--> gebufferd pedaal-->gebufferd pedaal-->amp. De colorsound en small stone zijn "semi-true-bypass" en slurpen net genoeg hoog weg waardoor het hoog draagzaam word en blijft als het door de gebufferde pedaaltjes gaat. Ik gebruik dus "tonesuck" als wapen tegen "gebufferdheid" :D

Vaak is die small stone als tonesucker al voldoende.

Dutch66
5 februari 2017, 12:23
Het kan natuurlijk zijn dat er frequenties wegvallen maar ik begrijp dat een buffer werkt met frequenties toevoegen (of aanvullen schijnt de term te zijn)

Een buffer is niks meer (of minder) dan een trapje met een 1:1 factor, met als doel het hoogohmige
(gitaar) signaal om te zetten naar laagohmig signaal, wat (o.a.) nodig is om de rest van de schakeling
(effect) te laten functioneren. Er worden geen frequenties toegevoegd of aangevuld, hooguit kan
een laagohmig signaal het verlies van bijvoorbeeld een (te) lange kabel voorkomen, waardoor er meer hoog
aan het einde van de chain 'overblijft'.

Naar mijn mening kleuren 'buffers' eigenlijk altijd wel iets, en dan is het inderdaad een optelsom.
Toch heb ik het idee dat de meeste buffers juist iets van het hoog afsnoepen, of i.i.g. ervaar ik niet dat
een buffer (per definitie) irritant hoog toevoegt.

Voor TB pedalen in de 'aan' stand, vindt ik het al helemaal lastig om te bepalen. Ik bedoel, je hoort dan
ook het effect zelf en eigenlijk kan (ik) dan door het effect bar slecht het originele signaal terug horen,
zeker bij alle drive varianten ...

Weet je zeker dat er niets anders aan de hand is ...

Tabula Rasa
5 februari 2017, 12:44
Hmm, na het lezen van dit draadje krijg ik het idee om een pedaal te maken, waarbij je een mix kunt maken van direct gitaargeluid en geluid van al je pedalen?
Grappig. Heb zojuist een tweedehands George Dennis wah opgehaald met het idee deze te strippen om een fuzz via send en return te kunnen mixen met clean.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

vulvasonic
5 februari 2017, 12:49
Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar mijn oplossing voor dat ook mij bekende probleem is bijna net zo simpel als idioot. Ik speel gewoon nooit zónder effecten. Niet dat ik er veel gebruik (niet meer), soms alleen mijn 'basispedaal'. Ik stel er mijn volledige geluid op af. Vroeger was dat 'basispedaal' een Z-Vex Super Hard On, die op zichzelf het geluid van de volledige ketting al behoorlijk opschoonde. Door dat ding leek het gewoon alsof je weer rechtstreeks in je versterker had ingeprikt en of je overige pedalen functioneerden zoals ze zouden moeten functioneren, dus zonder dat irritante hoog.
Helaas is mijn Z-Vex kloon gaan brommen en sindsdien gebruik ik 'm niet meer. Ik krijg de brom er niet uit.

Op dit moment gebruik ik de Soul Food als basispedaal. Het zal je niets verbazen als ik zeg dat dit minder goed werkt. En toch...., dat ding staat gewoon áltijd aan, op het randje van oversturen (dat ging bij de SHO veeeeeeel subtieler hoor), en ik stel er mijn versterker op af. En ik ben er niet eens ontevreden over. Alleen de EHX phaser (even de naam kwijt) voegt nu dat irritante hoog toe. Dat ding haal ik dan ook van mijn bordje. Ik gebruik 'm om die reden toch al nooit.
Ik zet maar heel zelden alle effecten uit. En dan heb ik een heel diep, warm, spatclean geluid dat ik gebruik als.... effect! :D

Pepe
5 februari 2017, 14:48
Voor TB pedalen in de 'aan' stand, vindt ik het al helemaal lastig om te bepalen. Ik bedoel, je hoort dan
ook het effect zelf en eigenlijk kan (ik) dan door het effect bar slecht het originele signaal terug horen,
zeker bij alle drive varianten ...

Weet je zeker dat er niets anders aan de hand is ...

Bij delays en modulaties hou ik de mix op nul en vergelijk dat met direct. Dat zijn bijna allemaal gebufferde effecten en is de afwijking bij wel en niet ingeschakeld hetzelfde. Dat is de reden waarom je die afwijking niet ervaart, die zit er dan al in.
Bij overdrives kan ik enkel effect off vergelijken want een drive hoort juist te kleuren wat het vergelijken discutabel maakt maar een Klon clone hoort daar niet bij, die claimt een ongekleurd signaal bij drive dicht.

De Klon clones kleuren ook niet WANNEER je ze met hun eigen buffer sound vergelijkt waar al een bult hoog bij zit op de Soul Food na waar ik de buffer heb uitgeschakeld. Om het direct signaal te benaderen moet ik het hoog bijna helemaal dicht draaien. Dat hoog komt wel weer van pas wanneer je met de drive er mids in draait.
Ik zeg buffer maar inderdaad, misschien heeft die er niks mee te maken. Het maakt me niet zoveel uit wat en hoe zolang mijn Fender single coils hun volheid maar behouden.

FruscianteFan
5 februari 2017, 15:50
Waarschijnlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar mijn oplossing voor dat ook mij bekende probleem is bijna net zo simpel als idioot. Ik speel gewoon nooit zónder effecten. Niet dat ik er veel gebruik (niet meer), soms alleen mijn 'basispedaal'. Ik stel er mijn volledige geluid op af. Vroeger was dat 'basispedaal' een Z-Vex Super Hard On, die op zichzelf het geluid van de volledige ketting al behoorlijk opschoonde. Door dat ding leek het gewoon alsof je weer rechtstreeks in je versterker had ingeprikt en of je overige pedalen functioneerden zoals ze zouden moeten functioneren, dus zonder dat irritante hoog.
Helaas is mijn Z-Vex kloon gaan brommen en sindsdien gebruik ik 'm niet meer. Ik krijg de brom er niet uit.

Op dit moment gebruik ik de Soul Food als basispedaal. Het zal je niets verbazen als ik zeg dat dit minder goed werkt. En toch...., dat ding staat gewoon áltijd aan, op het randje van oversturen (dat ging bij de SHO veeeeeeel subtieler hoor), en ik stel er mijn versterker op af. En ik ben er niet eens ontevreden over. Alleen de EHX phaser (even de naam kwijt) voegt nu dat irritante hoog toe. Dat ding haal ik dan ook van mijn bordje. Ik gebruik 'm om die reden toch al nooit.
Ik zet maar heel zelden alle effecten uit. En dan heb ik een heel diep, warm, spatclean geluid dat ik gebruik als.... effect! :D

Dit.

Ik speel veel met effecten. Nu moet ik zeggen dat ik van de week even heb vergeleken, en weinig tot geen verschil hoorde tussen geen pedalen en alle pedalen (ik gebruik er nu 16, zo uit mijn hoofd). Maar ik heb er niet héél erg goed op gelet, gewoon even snel om te kijken of het niet al te drastisch was.

Anyway, thuis speel ik meestal direct in mijn Squier SP10 en dat klinkt prima. Echter, als ik eens mijn Gretsch direct in mijn Blues Jr prik... dan word ik niet vrolijk. Ik heb de boel zo aangepast/afgesteld dat ik dat extra hoog en, in mijn beleving, tikje compressie van die buffers juist nodig heb.

Wat ik daar nog bij wil zeggen: dit heeft geen ene reet te maken met 'less is more'. Als je alleen al een Boss tuner in je keten hebt, heb je die buffer al. Dit is een kwestie van alles of niets... of je hebt ergens een buffer, of niet. Ik kan me wel voorstellen dat het irritant wordt als je een delay of modulatie zonder buffer hebt: dan verandert je signaal significant als je het pedaal aan- of uitschakelt.

Dutch66
5 februari 2017, 16:33
Bij delays en modulaties hou ik de mix op nul en vergelijk dat met direct. Dat zijn bijna allemaal gebufferde effecten en is de afwijking bij wel en niet ingeschakeld hetzelfde. Dat is de reden waarom je die afwijking niet ervaart, die zit er dan al in.


Ik gebruik mijn pedalen tegenwoordig eigenlijk uitsluitend met een (TB) looper, en ook dan 'ervaar' ik
dit niet als zodanig. Een aantal gebufferde pedalen kleuren inderdaad (soms) flink, maar ik kan die
'irritant hoog' trend hierin echt niet terugvinden, sorry?

Slightly off-topic;

De 'truuk' van de meeste transparante overdrives is dat de gain vaak gecombineerd met een 'dry mix'
is uitgevoerd. Met de gain dicht, heb je dus voornamelijk een post buffer clean signaal. En ja die zal
in de praktijk niet veel verschillen met het origineel. Zodra je meer gain gebruikt is het 'transparante'
er al gauw vanaf, de Archer was ik na een weekje dan ook weer zat ...

EBOUE
5 februari 2017, 17:07
Mijn ervaring in deze:

sinds een paar weken heb ik een multi-fx (voor de reverb, modulatie en delays - allen digitaal) uit de fx-loop gehaald. Mijn pedalboard welke uitgang ik in de amp prik, is gebufferd, geloopt en gefilterd (DC Lehle filter, Lehle D-Loop en Little Lehle II). Voeding door Voodoo PP2+. Elke verandering maakte iets uit. Effecten: Minifooger Modulator, Wah Huge Jumbo Pickle Fuzz, CAE Wah, EHX Q tron 24V en samen in 1 loop: Source Audio chorus/phase/tremelo etc pedaal en Digitech Delay. Die ene vette nieuwe. Weet niet meer hoe die heet.

De allergrootste verandering en een verademing voor mijn geluid (mijn irritatie is nu echt weg) was een nieuwe speaker. Ergo: je kunt je helemaal gek maken (heeft me een paar jaar gekost met alle veranderingen, groot of klein in fx-land) en alles optimaliseren (wat ook echt wel nut heeft voor de balans en bijgeluiden), maar verlies niet het totaal uit het oog. Dat is mijn valkuil geweest.

:)

NLF
5 februari 2017, 17:17
Tsja ... Het probleem is natuurlijk ook wel dat je vergelijkt met alleen je gitaar direct naar de amp. Dat snap ik, maar het is natuurlijk heel moeilijk om die sound na te streven zodra je er effecten tussen gaat zetten, of ze nu gebufferd of true bypass zijn, vintage of nieuw, duur of goedkoop. Als je echt per se een puur signaal wilt hebben zit er (denk ik) niet vel anders op dan zonder effecten te spelen (of wet/dry?). Ga je eenmaal met effecten aan de slag dan kun je natuurlijk proberen de boel te perfectioneren, maar ieder pedaal heeft nu eenmaal zijn voor- en nadelen.

Het is uiteindelijk maar hoe je het bekijkt. Ik zag laatst een video van Scott Henderson. Die heeft als hobby het namaken van rocksounds van zijn jeugdidolen (Page, Hendrix, Blackmore enzovoorts). Volgens hem was het voor de Hendrix tone heel belangrijk om zo'n krulsnoer te gebruiken omdat het heel veel van het hoog opvreet (signaal verlies dus), doe je dat niet en hou je alles true bypass en optimaal zoals wij dat tegenwoordig zouden doen dan ben je veel te schel, aldus Scott. Tsja ... misschien doen we het dus wel allemaal helemaal verkeerd de afgelopen dertig jaar !?

Pepe
5 februari 2017, 17:18
Die looper is geen true bypass?, zou DIE mijn A/B test doorstaan? [insert smiley]

Met al dit soort dingen, als je het niet hoort of je vindt het geen probleem, more power to you. De Archer zijn bypass vind ik een probleem, niet wanneer hij actief is want dan heeft ie een toonknop om een en ander recht te trekken.

Ik heb ondertussen al een hoop pedalen getest, de grootste teleurstelling kwam van mijn dure Red Jasper met zijn nieuwe HTS Holistic Tonal Solution buffer. Net zo irritant als de Harley Benton delay.
Wat delays en modulatie betreft schijnt het devies er mee leren leven te zijn.

arjanb01
5 februari 2017, 17:54
En daarbij, in de tijd van Hendrix, blackmore en page had je geen fx loop en pleurden ze alles in de input van de amp direkt naar de gitaar. Toen zaten ze niet over tone suck te emmeren, gewoon die amp op 10 en gaan en spelen tot je vingers eraf vielen en het stuckwerk van de zaal uit de muren viel.
Het probleem is dat de meesten van ons met digitale, spatzuivere geluidsweergave opgegroeid zijn en dit ook in ons gitaar geluid willen horen. Totaal andere mindset dus.

EBOUE
5 februari 2017, 18:10
En als het wat te schel was, tone wat dicht draaien. ;)

FruscianteFan
5 februari 2017, 18:13
En daarbij, in de tijd van Hendrix, blackmore en page had je geen fx loop en pleurden ze alles in de input van de amp direkt naar de gitaar. Toen zaten ze niet over tone suck te emmeren, gewoon die amp op 10 en gaan en spelen tot je vingers eraf vielen en het stuckwerk van de zaal uit de muren viel.
Het probleem is dat de meesten van ons met digitale, spatzuivere geluidsweergave opgegroeid zijn en dit ook in ons gitaar geluid willen horen. Totaal andere mindset dus.

Tsjah. In die tijd rookte iedereen en dachten sommigen zelfs dat dat gezond was. Dat mensen ergens vroeger minder over zeurden, wil niet zeggen dat het in die tijd ook beter was. Nu is iedereen uit die tijd, voorzover ze nog leven, stokdoof.

Mitch
5 februari 2017, 18:33
Paar overwegingen: verschilt het misschien ook per amp? Of heb je juist één favo gig amp waar het mee moet werken? En ervaar je het met Fender single coils meer dan bij P90s?

In mijn idee is het één grote impedantie optel- en aftreksom. Volgorde van pedalen kan al uitmaken of je meer of minder hoog of laag hebt, laat staan de verschillen tussen pedalen en hun eventuele bypass mogelijkheden. Tel daarbij op hoe het signaal komt aangevlogen uit de pickups en de gevoeligheid van de amps input, pfff...
Maar uiteindelijk doe ik ook wat vulva al zei: nooit meer direct inprikken, dan weet je niet beter meer. Moet ik wel aan toevoegen dat het op mijn AC30 reuze meevalt qua verschil.

Pepe
5 februari 2017, 18:53
Ik test met een cheap ass Yamaha transistor ampje wegens handig maar dat mag in principe geen verschil maken. Het gaat mij er niet om of het goed of slecht klinkt maar of er verschil is waar te nemen.
Het gaat mij om de Fender single coils, vooral de Jaguar en Mustang, waar toegevoegd hoog een verwoestende impact kan hebben. Bij een mahonie humbucker of P90 zou het me waarschijnlijk niet eens opvallen.

NLF
5 februari 2017, 20:23
Tsjah. In die tijd rookte iedereen en dachten sommigen zelfs dat dat gezond was. Dat mensen ergens vroeger minder over zeurden, wil niet zeggen dat het in die tijd ook beter was. Nu is iedereen uit die tijd, voorzover ze nog leven, stokdoof.

Ik denk wel dat ze er gewoon minder (of anders mee) bezig waren. Tegenwoordig zitten we wel echt te miezeren wat betreft tone hoor. Maar goed, deze constatering lost natuurlijk het praktische probleem van topic starter niet op.

FruscianteFan
5 februari 2017, 20:30
Ik denk wel dat ze er gewoon minder (of anders mee) bezig waren. Tegenwoordig zitten we wel echt te miezeren wat betreft tone hoor. Maar goed, deze constatering lost natuurlijk het praktische probleem van topic starter niet op.

Ik denk dat je je enórm vergist, eigenlijk. Alleen moest er toen meer uitgevonden worden. Er waren gewoon minder mogelijkheden, shit was duurder en daardoor was het ook voor minder mensen weggelegd om er zo mee bezig te zijn.

@ Pepe, dat snap ik wel. Ik heb in mijn Jaguar een tijdje een schakelaar gehad om verschillende waarden van pots te simuleren. Schelle amp? Weerstandje van 50k naar condensator naar aarde. Weinig hoog in je sound? Dan 500K, bij wijze van spreken.

arjanb01
5 februari 2017, 20:31
De verstandigste opmerking kwam van vulvasonic. Als je het probleem niet kent, is het er ook niet.
Het probleem van invloed op de tone zoals teveel hoog bij gebruik van effecten ga je niet oplossen. Het is of pedalen gebruiken of alles uit de amp halen en effecten als delay achteraf toevoegen dus via de pa. Je verse amp signaal stuur je de zaal in en de effecten worden door de geluidsman achteraf toegevoegd.

barno
5 februari 2017, 20:43
De verstandigste opmerking kwam van vulvasonic. Als je het probleem niet kent, is het er ook niet.
Het probleem van invloed op de tone zoals teveel hoog bij gebruik van effecten ga je niet oplossen. Het is of pedalen gebruiken of alles uit de amp halen en effecten als delay achteraf toevoegen dus via de pa. Je verse amp signaal stuur je de zaal in en de effecten worden door de geluidsman achteraf toegevoegd.

ja, maar als je het probleem kent, kun je het niet meer ont-kennen. Als je ooit verlekkerd geraakt bent op een mooi clean en uitgebalanceerd single coil geluid door een fender amp, zal je bij elke toegevoegdeffect met een unheimlich gevoel zitten: waar is het naartoe? Enfin, zo is dat bij mij toch.

the sure thing
5 februari 2017, 22:12
ja, maar als je het probleem kent, kun je het niet meer ont-kennen. Als je ooit verlekkerd geraakt bent op een mooi clean en uitgebalanceerd single coil geluid door een fender amp, zal je bij elke toegevoegdeffect met een unheimlich gevoel zitten: waar is het naartoe? Enfin, zo is dat bij mij toch.

... behalve een GOEDE compressor: die benadrukt het mooie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
5 februari 2017, 22:45
Ik zie, hoor en erken het probleem niet dus ik sla ook niet zo'n toon aan ;-) Ik quote graag John Suhr maar even:

"Have tone issues with all the options available today? practice more."
-John Suhr

Mitch
5 februari 2017, 23:14
Tja, met gefundeerd advies over effecten en tone in relatie tot Fendery sc's kan ik je al jaren niet meer helpen, Pepe. You're on your own buddy :chicken:

barno
5 februari 2017, 23:31
... behalve een GOEDE compressor: die benadrukt het mooie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk is maar wat je gewoon bent (en welke muziek je speelt). Ik benadruk liever zelf het mooie, wat weet die pedaal wat ik mooi vind :) bottomline: ik Haat compressors. maar ja, ze zijn nodig op een mixtafel in de studio

NLF
6 februari 2017, 01:22
Alleen moest er toen meer uitgevonden worden. Er waren gewoon minder mogelijkheden

Exact, daarom waren ze destijds ook veel creatiever. Je raakt gewoon snel het spoor bijster als je zoveel mogelijkheden tot je beschikking hebt als tegenwoordig het geval is. Maar op zich waren ze destijds natuurlijk ook bezig om hun gitaar zo goed mogelijk te laten klinken, dat klopt wel.

Pepe
6 februari 2017, 02:17
Nou, ik ben er wel uit wat ik ga doen.

Ondertussen rees bij mij de vraag, het buffer effect lost men op door de buffer simpel weg te laten in de non actieve stand maar dat lukt blijkbaar niet in de actieve stand. Is dat zo'n toer dan?, het actieve effect klankmatig gelijktrekken met het true bypass geluid?

De vraag stellen is hem beantwoorden hoor ik Gus al denken.

Duhsjaak
6 februari 2017, 02:36
Tsja, het lijkt er wel op hè?
Ik heb eerlijk gezegd dat ik echt de ballen verstand heb van pedalen. Dat is ook van belang.
Het grappige in dit verband vind ik wel dat er een deel van GN echt nergens last van lijkt te hebben, en de andere helft juist wel.

Ik moet alle posts nog eens rustig doornemen, maar zo op het eerste gezicht kan ik er niet echt 'de oplossing' uithalen. Ervan uitgaande dat ie überhaupt bestaat.

Het zal er wel op neerkomen dat alleen rustig doorgaan met het zoeken naar een mooie toon de enige manier is om erachter te komen wat (voor ieder van ons) de beste oplossing is.

Heel leuk in ieder geval dat er een draad wordt gestart waardoor we toch weer eens over ons geluid nadenken.
Vriendelijke groet, Gus


De klok staat hier op 1:35, loopt GN een uur voor? Heb ik normaal nooit zo'n erg in gehad.

Dutch66
6 februari 2017, 09:18
To buffer, or not to buffer... het blijft de gemoederen altijd heerlijk bezighouden!

Stel je een schakeling (pedaal) voor, geheel ontdaan van die 'nare' buffers, wat is het eerste wat je signaal
nu in je Yamaha (ss) ampje tegenkomt? Precies, iets van een (input)buffer, dus ja wat schiet je er mee op ...?

Prima nuance trouwens, 'van irritant hoog, geen uitzonderingen', naar 'er is verschil waar te nemen' :D

the sure thing
6 februari 2017, 10:51
is maar wat je gewoon bent (en welke muziek je speelt). Ik benadruk liever zelf het mooie, wat weet die pedaal wat ik mooi vind :) bottomline: ik Haat compressors. maar ja, ze zijn nodig op een mixtafel in de studio

Ik haatte compressors ook, maar ik had het over een GOEDE compressor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
6 februari 2017, 11:08
Er zijn gewoon teveel variabelen van gebruikte gitaar en electronica, kabel, voeding, effecten, versterker en niet te vergeten jijzelf. Daarbij vraag ik mij af of je deze 'problemen' ook als storend ervaar als je live met band speelt? In een studio omgeving of op je zolderkamer worden dergelijke toon issues al snel door jezelf uitvergroot. Één van onze grote makken is perfectie waarbij ruis, hiss of andere toon issues al snel een probleem zijn wat in een live met band situatie vaak toch wel meevalt.

Onlangs verkocht ik op MP een analoge bbd delay aan iemand die vervolgens mij een mail stuurde dat de repeats licht overstuurde en hij dacht meteen dat het pedaal stuk was. Ik legde de beste man uit dat dit fenomeen juist bij de charme van analoge delay hoorde, daarna was het stil...

Tupelo
6 februari 2017, 12:44
Hmm.
Herken het wel.
De laatste jaren ook steeds meer naar gortdroog gegaan.
Gebruik nog een holy grail, bij gebrek aan reverb op mijn AC4, anders had ik dat ook kunnen tackelen.
A/B oplossing zou ook mijn voorkeur genieten.
Twee amps voor mijn part zelfs, met eentje je effecten ertussen.
Boom zelf op dat gebied zelfs over rechtstreeks AC4 op A. & maar gewoon mijn Cube20x (of voor mijn part een andere moddeling amp) op B. ofzo.
Krijg het ook niet meer verkropt om veel aan te gooien nee, het gat dat valt is te groot gewoon.

barno
6 februari 2017, 12:47
Ik haatte compressors ook, maar ik had het over een GOEDE compressor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk. ja maar zoals ik al zei, hangt af van genre dat je speelt. als je dingen speelt waarbij je net gebruik maakt van de natuurlijke ampcompressie, wil je geen extra pedaal. enfin ik toch niet 😀

Little Jay
6 februari 2017, 13:12
En een goedkopere lange kabel tussen effecten en amp hangen? Moet in principe ook net dat irritante top hoog weg kunnen halen toch?

Ik heb er weinig last van met een ES-333 met classic 57 of een ES-125 met P90 over een Twin of Blues Deluxe. En ik heb juist net m'n board aangepast: wah true bypass, oude EH Small Stone vervangen door een nieuwe nano (ik hoor geen verschil met de oude, behalve minder ruis), DynaComp eraf (wat een tonesucker was dat!) en nu een EH Wailer Wah en Joyo Compresser als eerste in de keten. Ik heb meer hoog als voorheen, maar dat was juist het doel van de operatie. Een overdrive zet ik bijna nooit aan zonder ook de MXR 10-bands EQ om de hoogste frequenties eruit te halen, deed ik altijd al.

The Lo Lands
6 februari 2017, 14:17
Het enige irritante tophoog dat ik heb meegemaakt kwam van een Fender versterker. Dit lag dus niet aan de effecten, gitaar e.d. maar toch echt aan de crappy opbouw van de Fender. Mensen vinden het Fender clean zo mooi en dat is ook zo maar deze versterkers zijn qua opbouw niet echt high end te noemen. Ik heb nu een Mesa Boogie Lone Star Classic en dat is imho een versterker waarbij je van het clean kanaal kan zeggen; 'zo zou dus een Fender versterker moeten klinken!'. Op ieder volumeniveau blijft het geluid gebalanceerd en wordt nergens schel of lelijk. Plug ik dezelfde setup van effecten en gitaar vervolgens in een x-Fender versterker dan wordt je daar minder vrolijk van. Conclusie, diverse variabelen waarbij het effect niet altijd alleen de boosdoener is.

vulvasonic
6 februari 2017, 15:50
Ik tegenstelling tot wat sommigen schijnen te denken is het wel degelijk zo dat ik het probleem van Pepe erken. Ik merk het zelf ook. Ik heb er alleen voor gekozen om het probleem het hoofd te bieden en de boel 'op te lossen' door 1: het geluid van mijn versterker een weinig aan te passen naar de omstandigheden (echt oplossen doe je het nooit) en 2: een pedaal te gebruiken als basisgeluid, waardoor het verschil tussen het signaal door één subtiel OD'tje o.i.d. en het signaal door één of meerdere effecten te laten lopen niet meer waarneembaar is onder normale omstandigheden.
Maarrrrrrr......., het is dat die versterker gejat is, maar als ik rechtstreeks inprikte op mijn stokouwe AC30...., dat was gewoon het mooist denkbare geluid! Aan de andere kant, het ding klonk ook waanzinnig lekker met effecten in het lijntje vanaf mijn gitaar. Ooooooh, wat mis ik die versterker! :(

The Lo Lands
7 februari 2017, 12:43
Misschien handig als Pepe een video maakt waarbij we de verschillen eens kunnen beluisteren? Dat er verschillen zullen zijn erken ik maar dat deze binnen een live band situatie storend zijn betwijfel ik. Heel simpel gedacht, heb je irritant hoog in je signaal, draai de treble of presence van je versterker omlaag of gebruik de toon knop van je gitaar.

Kim Wilson
7 februari 2017, 13:01
Misschien handig als Pepe een video maakt waarbij we de verschillen eens kunnen beluisteren? Dat er verschillen zullen zijn erken ik maar dat deze binnen een live band situatie storend zijn betwijfel ik. Heel simpel gedacht, heb je irritant hoog in je signaal, draai de treble of presence van je versterker omlaag of gebruik de toon knop van je gitaar.
Ik ben van mening dat dit soort nuances juist in een live situatie het verschil maken. Het kan namelijk zomaar kunnen dat je door dat tophoog (en wellicht gebrek aan body) een minder gedefinieerd geluid binnen de band hebt, anderen wellicht in de weg zit en dus minder door de mix prikt.

Little Jay
7 februari 2017, 13:07
Ik ben van mening dat dit soort nuances juist in een live situatie het verschil maken. Het kan namelijk zomaar kunnen dat je door dat tophoog (en wellicht gebrek aan body) een minder gedefinieerd geluid binnen de band hebt, anderen wellicht in de weg zit en dus minder door de mix prikt.

Mee eens. Live kunnen bepaalde kleine tekortkomingen soms enorm uitvergroot worden!

Pepe
7 februari 2017, 13:55
Allereerst, ik ben gefocust op verschil. Of dat beter of slechter is laat ik in het midden (niet voor mezelf maar anderen mogen dat voor zichzelf uitmaken obviously)
Het is niet enkel het toevoegen van hoog, het geluid wordt door sommige buffers ook luider en wordt wat onrustiger (je kan het ook levendiger noemen)
Wanneer ik de warme Xotic Ep aan het eind zet (noem het -1) dan kan ik een +1 pedaal in de keten zetten om weer uit te komen op min of meer neutraal. Het hangt van de buffer af, de Free the Tone en Harley Benton hebben vrij extreme buffers.
Je kan het probleem niet omzeilen natuurlijk, op het moment dat ik een true bypass actief maak komt er weer een +1 bij maar so be it.

Ja, het is uitvergroot en alle in perspectief maar soms wil je het naadje van de kous weten en waarom ook niet. Zoals ik zei, vind je het onzin of niet relevant, carry on.
Bovendien leert het me weer een hoop over pedalen, dat een duur hip etiketje niet per definitie er een beter tool van maakt.
Een vrij praktisch inzicht voor mij is, bijvoorbeeld, dat wanneer ik op mijn plank de Red Jasper overdrive, de Harley Benton D-Seed en de Strymon Flint zet ik met een Jaguar een recept heb voor een klote avond.

vulvasonic
7 februari 2017, 15:11
Hihi.... en dan te bedenken dat ik ooit door jouw mild enthousiasme zo'n D-Seed heb aangeschaft. En die klinkt idd best kut. Alleen, vreemd genoeg, vind ik in het geval van die D-Seed dat ie juist al het hoog uit mijn signaal lijkt te halen. :eek:

Pepe
7 februari 2017, 16:40
Mijn oprechte excuses.
Een dezer dagen zal ik een "waar luister jij nou naar" aan je opdragen, als goedmakertje.

vulvasonic
7 februari 2017, 19:00
Mijn oprechte excuses.
Een dezer dagen zal ik een "waar luister jij nou naar" aan je opdragen, als goedmakertje.
Dat stel ik zeer op prijs. Je prikkelt hiermee wel direct mijn nieuwsgierigheid. :D

The Lo Lands
7 februari 2017, 23:12
Ik ben van mening dat dit soort nuances juist in een live situatie het verschil maken. Het kan namelijk zomaar kunnen dat je door dat tophoog (en wellicht gebrek aan body) een minder gedefinieerd geluid binnen de band hebt, anderen wellicht in de weg zit en dus minder door de mix prikt.

Wellicht, maar er alleen over praten en veronderstellen dat overtuigd mij niet, laat maar horen dan en misschien is er dan een eenvoudige oplossing voor. Zoals genoemd een effects looper switcher maar als ik lees met wat voor pedalen Pepe speelt kan ik niet anders concluderen dat het probleem uit meerdere variabelen kan bestaan en mogelijk alleen door Pepe zelf opgelost kan worden.

The Lo Lands
7 februari 2017, 23:40
Ik zat vandaag even op het TGP forum waar iemand als zijn 'probleem' beschreef dat zijn 2x12" closed cabinet met Scumback speakers zo boomy klonk met teveel laag en hoe hij dat kon oplossen. De reacties waren onder anderen van andere speakers erin plaatsen tot de achterkant eraf schroeven (open cab) terwijl ik meteen dacht van, misschien moet je wat meer laag uit je versterker draaien!?

Pepe ervaart problemen met zijn effectpedalen waardoor zijn toon verandert. Gebruik hij geen pedalen is het probleem er dus niet, logisch. Is de oorzaak van dit probleem dan het effectpedaal? Dat kan maar dan is de snelste oplossing simpel, gebruikt dergelijke pedalen niet. Je zou ook hetzelfde pedaal op een andere versterker en met andere gitaar kunnen testen, nog steeds hetzelfde probleem, of een ander probleem? Misschien niet, dat wordt wellicht interessant :-) Dus op versterker of gitaar A en B is er een andere uitkomst met gitaareffect X. Storing zoeken behoorde destijds bij mijn opleiding en vaak was het probleem niet zo voor de hand liggend als wat men in het begin dacht. Ik houd er nu verder over op hoor want misschien heeft Pepe deze stappen allemaal al doorlopen...

Pepe
8 februari 2017, 00:43
Ik wil het best nog wat uitvoeriger uitleggen, no prob.

Ik heb het over mijn Jag. Niet de warmste en dikste sound. Op mijn Fender amps klinkt dat prachtig maar het is een smalle lijn tussen bright en brittle. Zet ik er effeten tussen dan slaat de meter naar brittle door. Je kan het hoog terugdraaien maar dat bestrijkt ook het middengebied (Princeton, Deluxe) In die amps zitten prima speakers, daar ligt het niet aan (WGS en Alessandro)

Ik heb 40 pedalen, die heb ik allemaal ge A/B'd. Mijn gehoor is prima, in ALLE gevallen wist ik met een blind test bij een afwijking het pedaal eruit te halen. Ik kreeg dus een lijst van 40 namen met elk een + of 0 voor zowel inactieve als actieve stand.
Het is niet helemaal waar, veel overdrives kleuren default by design, enkel de Greer Ghetto Stomp was werkelijk neutraal in de zin dat ik geen onderscheid tussen A of B kon horen.

Afiijn, ik heb nu een board waar ik met een gerust hart mijn Jag aan toevertrouw. Bonus is dat ik ook met andere gitaren er een fantastisch geluid uit haal.

Zou ik de Matchless en de Gibson Goldtop als uitgangspunt nemen zou ik zomaar tot een andere selectie kunnen komen. Maar de Fender single coils zijn er echt op vooruit gegaan vind ik (en wat ik vind, dat is toch min of meer het uitgangspunt)

Nou een biertje.

humbucker
8 februari 2017, 10:54
Mooie test Pepe. Ik herken het ook wel. Sommige pedalen klinken van zichzelf wat scheller, andere doffer. En dan is een juiste verhouding tussen die pedalen natuurlijk heel belangrijk.

Met 40 pedalen worden de verschillende mogelijkheden behoorlijk uitgebreid, maar hey...

The Lo Lands
8 februari 2017, 11:48
Ik wil het best nog wat uitvoeriger uitleggen, no prob.

Ik heb het over mijn Jag. Niet de warmste en dikste sound. Op mijn Fender amps klinkt dat prachtig maar het is een smalle lijn tussen bright en brittle. Zet ik er effeten tussen dan slaat de meter naar brittle door. Je kan het hoog terugdraaien maar dat bestrijkt ook het middengebied (Princeton, Deluxe) In die amps zitten prima speakers, daar ligt het niet aan (WGS en Alessandro)

Ik heb 40 pedalen, die heb ik allemaal ge A/B'd. Mijn gehoor is prima, in ALLE gevallen wist ik met een blind test bij een afwijking het pedaal eruit te halen. Ik kreeg dus een lijst van 40 namen met elk een + of 0 voor zowel inactieve als actieve stand.
Het is niet helemaal waar, veel overdrives kleuren default by design, enkel de Greer Ghetto Stomp was werkelijk neutraal in de zin dat ik geen onderscheid tussen A of B kon horen.

Afiijn, ik heb nu een board waar ik met een gerust hart mijn Jag aan toevertrouw. Bonus is dat ik ook met andere gitaren er een fantastisch geluid uit haal.

Zou ik de Matchless en de Gibson Goldtop als uitgangspunt nemen zou ik zomaar tot een andere selectie kunnen komen. Maar de Fender single coils zijn er echt op vooruit gegaan vind ik (en wat ik vind, dat is toch min of meer het uitgangspunt)

Nou een biertje.

Dank voor deze aanvullende info! Dat doe je goed en bevestigd in zekere zin mijn overwegingen. Met een andere gitaar een ander resultaat. Heb je er al eens aan gedacht om een goede 'neutrale buffer' aan het begin van je effectketen te plaatsen. Er is er één van j.rocket met een draaiknop waardoor je volgens mij de impedantie (load op je elementen) zo kunt instellen dat deze neutraal blijft klinken zonder veel van je toon aan te tasten. Tevens zou je deze zo kunnen instellen dat de buffer nog goed blijft werken met een wah of fuzz. Hierdoor zou eventueel de rest van de keten minder gevoelig worden voor de gitaar die je gaat bespelen. Iedere gitaar en pickup heeft zijn eigen load op effecten en een buffer zou dit probleem eventueel kunnen ondervangen. Just a thought :-)

ps. en dat een effect 'by design' schel of dof klinkt is natuurlijk verder weinig aan te doen. Hooguit met de EQ van je versterker of pedaal e.d.

Kim Wilson
8 februari 2017, 12:04
Met een eq kun je niet alles oplossen. Een 3-band eq op je amp beïnvloedt best een groot gedeelte van je frequentiegebied. Zie het als het aanpassen van de helderheid en contrast van een foto. Je kunt het wel iets verbeteren, maar wat er niet in zit, komt er ook niet uit.

Tabula Rasa
8 februari 2017, 12:49
Weet niet hoeveel pedalen je tegelijk gebruikt, maar de gebufferde in een loop met een extra doosje met 1 potmeter en een capje als hoog-af filtertje? Met de loop het aan staande gebufferde effect, inclusief hoog-af doosje aanzetten ipv op het pedaaltje te trappen?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Pepe
8 februari 2017, 13:44
Ik ben er van overtuigd dat dingen met aanvullende maatregelen op te lossen zijn maar ik ben een simpel mannetje met een simpel plankje en dat wil ik zo houden.
Ik zag gisteren de nieuwe Rig Rundown van Klinghoffer en ik bedacht me dat het misschien eenvoudiger is om de boel recht te houden bij veel gear omdat je dan ook sophisticated oplossingen gaat integreren. Bovendien hoorde ik daar effecten voorbijkomen... die zit op een totaal ander spoor :D

humbucker
8 februari 2017, 17:11
Die speelt dan ook hoofdzakelijk over een Marshall Major he Pepe.

Ik heb net ook toevallig die rig rundown gezien. Een imposant stukje werk!

Tabula Rasa
8 februari 2017, 17:15
Pepe, hoeveel van die probleem pedalen heb je maximaal tegelijk op je board?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Pepe
8 februari 2017, 17:41
De Flint zijn buffer is altijd on dus 2 als ik dan de MXR delay activeer. De EP in vintage mode compenseert prima.

Op mijn board kunnen 6 pedalen max. Toch wel een raar fenomeen dat je ALTIJD 1 plek tekort komt.:D

Tabula Rasa
8 februari 2017, 17:43
De Flint zijn buffer is altijd on dus 2 als ik dan de MXR delay activeer. De EP in vintage mode compenseert prima.

Op mijn board kunnen 6 pedalen max. Toch wel een raar fenomeen dat je ALTIJD 1 plek tekort komt.:D
Nog ff samenvatten voor me:

Van die twee heb je last wanneer ze uit staan (niet true bypass) en last wanneer ze aan staan door toegevoegd hoog.

Of alleen wanneer ze uit staan?

Of alleen wanneer ze aan staan?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Pepe
8 februari 2017, 19:30
Nouja, wat ik zeg, de Flint heeft een always on buffer, de MXR enkel in actieve stand.
Maar we moeten het ook niet overdrijven hoor, de Flynt is vrij subtiel, de HB D-Seed, Archer of Free the tone zijn vrij extreem. Ik wilde slechts kennis hebben welk pedaal wat doet omdat dat soms belangrijk kan zijn.

Fusion
8 februari 2017, 20:03
Alles verkopen en een Axe Fx 2 kopen?

:hide:

Duhsjaak
8 februari 2017, 20:58
Ik zie, hoor en erken het probleem niet dus ik sla ook niet zo'n toon aan ;-) Ik quote graag John Suhr maar even:

"Have tone issues with all the options available today? practice more."
-John Suhr

Sorry, maar ik vind dit wel een beetje Sühr.
En een beetje in lijn met de adviezen die ik vanaf de eerste klas lagere school heb gehad: Gus is een slimme jongen, maar hij moet:
- zich beter concentreren
- meer zijn best doen
- (eigen toevoeging) harder blazen
- hoger zingen

Kortom: een hoop goedbedoeld geleuter dan mij niet verder helpt en niet meetbaar is.

Suhr hoort thuis in het management van een multinational: ik wil meer commitment zien van mijn mensen.
Ben ik kwaad? Nou, ik denk dat dat zo is. Kan het kwader?
Vriendelijke groet, gus








Lo: niks tegen jou hè, maar die mooipraters....... it get up my tit zie John L. dan.

Duhsjaak
8 februari 2017, 21:09
De Flint zijn buffer is altijd on dus 2 als ik dan de MXR delay activeer. De EP in vintage mode compenseert prima.

Op mijn board kunnen 6 pedalen max. Toch wel een raar fenomeen dat je ALTIJD 1 plek tekort komt.:D

Als mevrouwen mogen miauwen over een inloopkast, is dan een inloop pedalboard dan misschien een. Idee?
Geen idee hoor, ik roep maar iets.
Vriendelijke groet, Gus

FruscianteFan
9 februari 2017, 00:37
Ik ben er van overtuigd dat dingen met aanvullende maatregelen op te lossen zijn maar ik ben een simpel mannetje met een simpel plankje en dat wil ik zo houden.
Ik zag gisteren de nieuwe Rig Rundown van Klinghoffer en ik bedacht me dat het misschien eenvoudiger is om de boel recht te houden bij veel gear omdat je dan ook sophisticated oplossingen gaat integreren. Bovendien hoorde ik daar effecten voorbijkomen... die zit op een totaal ander spoor :D

Leuk, die had ik nog niet gezien.

Vind het mooi om te zien dat in de pedalenwereld al het gitaarconservatisme overboord wordt gegooid.

The Lo Lands
9 februari 2017, 10:31
Het is gewoon duidelijk dat de liefde voor alleen pedalen weer op zijn retour is. Ik weet nog goed dat de hype weer begon en veel afstapten van de multi-effecten en rack units. Het is een golfbeweging. Ik ben zeer in mijn nopjes met mijn huidige set pedalen welke ik aanstuur met een Boss ES-8. Ik heb daarvoor zo'n 15 jaar met een Boss GT-5 gespeeld en speel nu ruim 10 jaar met losse pedaaltjes en enkele jaren met een effects loop switcher. Digitaal of analoog is voor mij geen discussie en waneer een pedaal mij niet bevalt om wat voor reden dan ook gaat deze in de verkoop. Niks conservatief, gewoon een weg die iedere creatief muzikant aflegt. Ik speel geen covers en ik ben dus niet opzoek naar iemand anders zijn geluid en dat maakt dat je vrij bent. Pepe heeft er goed aan gedaan zijn zorgen-effecten te verwijderen en in het filmpje van de heer Klinghoffer zie je ook dat een pro-muzikant als hij is voor gemak kiest door een effect loop switcher te gebruiken maar misschien stapt hij of ik weer eens over op een multi effect aangezien die koers weer langzaam wordt ingezet.

@ Gus: John Suhr is een ontzettend behulpzame en bescheiden man en zijn uitspraak kan makkelijk uit zijn verband gerukt worden. Maar in de essentie heeft hij naar mijn inziens helemaal gelijk. Ontdek, leer, ga op je muil, sta op, ga door, groei, en gebruik alle mogelijkheden die er heden ten dagen zijn :-)

FruscianteFan
9 februari 2017, 10:43
Het is gewoon duidelijk dat de liefde voor alleen pedalen weer op zijn retour is. Ik weet nog goed dat de hype weer begon en veel afstapten van de multi-effecten en rack units. Het is een golfbeweging. Ik ben zeer in mijn nopjes met mijn huidige set pedalen welke ik aanstuur met een Boss ES-8. Ik heb daarvoor zo'n 15 jaar met een Boss GT-5 gespeeld en speel nu ruim 10 jaar met losse pedaaltjes en enkele jaren met een effects loop switcher. Digitaal of analoog is voor mij geen discussie en waneer een pedaal mij niet bevalt om wat voor reden dan ook gaat deze in de verkoop. Niks conservatief, gewoon een weg die iedere creatief muzikant aflegt. Ik speel geen covers en ik ben dus niet opzoek naar iemand anders zijn geluid en dat maakt dat je vrij bent. Pepe heeft er goed aan gedaan zijn zorgen-effecten te verwijderen en in het filmpje van de heer Klinghoffer zie je ook dat een pro-muzikant als hij is voor gemak kiest door een effect loop switcher te gebruiken maar misschien stapt hij of ik weer eens over op een multi effect aangezien die koers weer langzaam wordt ingezet.

@ Gus: John Suhr is een ontzettend behulpzame en bescheiden man en zijn uitspraak kan makkelijk uit zijn verband gerukt worden. Maar in de essentie heeft hij naar mijn inziens helemaal gelijk. Ontdek, leer, ga op je muil, sta op, ga door, groei, en gebruik alle mogelijkheden die er heden ten dagen zijn :-)

Het verschil is dat de markt zo enorm gegroeid is... er zijn gigantisch veel meer producten en als het ene effect je toch niet bevalt, pak je een andere.

Wat betreft de schakelingen vooral, daar denk ik dat de industrie zich heeft gerealiseerd dat de meeste hi-end gitaristen toch gewoon losse pedalen willen. Ze moeten dus geen multi-effecten maken, maar producten om die shit mee aan te sturen. Dat, en snel kunnen schakelen naar backups. Vind ik leuk om te zien.

Nu ben ik alleen wel benieuwd of de FOH bij RHCP nu vooral de stage mics pakt of die isocab. Als geluidsman zou ik het wel weten ;)

E-J
9 februari 2017, 10:46
Nu ben ik wel benieuwd wat je nu op je boardje hebt staan, Cor!

Pepe
9 februari 2017, 12:04
Niks bijzonders Emiel, de EP, Ventilator, Flint, Carbon, HAO rust booster, tuner.

Als ik een Fender amp meeneem gooi ik de Flint er af, dan zet ik er een HAO Sole Pressure bij, ik moet nou bukken om de Rust booster in te stellen als ik ga sliden.

Tabula Rasa
9 februari 2017, 13:59
Heb ik net een mooie simpele tekening gemaakt. Werkt tinypic niet mee. Iemand een andere suggestie om een plaatje te dumpen zonder een account ergens te moeten aanmaken?


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

stratokai
9 februari 2017, 14:48
... hooguit kan
een laagohmig signaal het verlies van bijvoorbeeld een (te) lange kabel voorkomen, waardoor er meer hoog aan het einde van de chain 'overblijft'. ...

Eens met bovenstaande.
Wat je hoort is het opheffen van het verlies van je kabel. Juist dat beetje verlies haalt de scherpte van single coils weg. Experimenteer maar eens met hele lange kabels (m.b.v.True Bypass pedaal).
Nog duidelijker wordt het met een fuzzface pedaal. Zet daar maar eens wel/geen buffer (bv. delay) achter. Drastisch verschil.

Luke-wannabe
11 februari 2017, 12:21
Laten we vooral niet vergeten dat Pepe een behoorlijk fijngevoelig oor heeft voor dit soort zaken.
Ik volg ook de oogkleppen methode. Die werkt voor mij gewoon keigoed. Wat niet weet wat niet deert. Nu is het wel zo dat ik veel in theaters speel met een Cabaretiere. En laat daar nou net het belangrijkst zijn dat alles stil is als het stil moet zijn en alles zuiver is. Ik speel dan ook met een Harley Benton American sound direct in een DI. Niks geen versterker. Dus ik kan niet eens testen hoe het zonder pedalen klinkt ;). Ik speelde vroeger bij haar op mijn Fender Princeton. Qua sound misschien beter, maar die begon opeens te ruisen toen de buisjes oud werden.. Dat moet ik niet hebben! En die Harley Benton American sound klinkt echt pri-ma gewoon!! Ik voel me haast verplicht een kemper aan te schaffen, maarja, die kost bijna 70(!) keer zo veel geld.

The Lo Lands
11 februari 2017, 12:31
Als het echt stil moet zijn dan is inderdaad een Kemper, Helix of de AxeFX momenteel een goed alternatief. Naast stil ook zeer praktisch voor de spelers en de geluidsman :-)

Pepe
11 februari 2017, 13:44
Even wat anders.
Misschien zou ik er een apart topic voor moeten maken maar... ach ja.

Ik kwam een filmpje tegen van meneer Pete...


https://www.youtube.com/watch?v=sTIHC86sDZo


Ik zet zelf graag reverb voor overdrive, op het spoor gebracht door Kid Ramos. Minder braaf maar dynamischer en meer rock'n roll (bij gebrek aan een beter woord). Ik dacht dat ik de enige was (met Kid Ramos dus) maar Petse schudt ineens wat voorbeelden uit zijn mouw.
Mijn delay staat meestal op ducking dus dan kan die gewoon achter de drive.

In dit (buffer) kader, het is reden waarom ik vaak de Peavey Valverb mee sleep, daar prik ik dan als eerste in en vervolgens naar mijn board. Als ik praktisch wil zijn gaat de Flint of Nano mee die ik dan liever niet (wegens hun buffers) voor mijn drive zet.

Maar.. meer mensen die ongewone volgordes hebben met hun drive?

telerocker
11 februari 2017, 17:06
Ik gebruik mijn delay bijna altijd voor de amp, ook op het overdrivekanaal (in feite a la vroeger VH). Met een Maxon AD9-Pro kan dat ook, omdat die goed blend. Het klinkt misschien minder sophisticated, maar wel lekker punchy en dik. Ook mijn trem-pedaal staat er voor.

Pepe
11 februari 2017, 18:18
Ja, dat vroeg ik me af, modulatie... gaat dat ook anders reageren voor drive?
Kwestie van uitproberen natuurlijk.

EBOUE
11 februari 2017, 19:47
Sinds kort alles voor de preamp. Pedalboard volgorde:
- fuzz (loop) en Moog modulator (binnenkort nog een octaver)
- MXR wah en Q-tron/ filter (loop)
- modulatie/delay (loop)
- boost.

Zalige combi. Loop aan/uit is een volstrekt andere sound. Buizen net voor de rand is clean, boost er overheen is smeriger. In de fx-loop was alles zo verrekte clean en nu warmer, organischer en vooral volvet. Binnenkort een Weber MiniMass zodat ik de eindbuizen beter kan gebruiken. Top.

The Lo Lands
11 februari 2017, 20:01
Ja, dat vroeg ik me af, modulatie... gaat dat ook anders reageren voor drive?
Kwestie van uitproberen natuurlijk.

Chorus, vibrato, flanger, phaser, vibe vaak pre-drive. Tremolo, rotary post-drive. Delay en reverb ook liever post-drive maar als effect soms pre-drive.

Little Jay
11 februari 2017, 20:02
Laten we vooral niet vergeten dat Pepe een behoorlijk fijngevoelig oor heeft voor dit soort zaken.
Ik volg ook de oogkleppen methode. Die werkt voor mij gewoon keigoed. Wat niet weet wat niet deert. Nu is het wel zo dat ik veel in theaters speel met een Cabaretiere. En laat daar nou net het belangrijkst zijn dat alles stil is als het stil moet zijn en alles zuiver is. Ik speel dan ook met een Harley Benton American sound direct in een DI. Niks geen versterker. Dus ik kan niet eens testen hoe het zonder pedalen klinkt ;). Ik speelde vroeger bij haar op mijn Fender Princeton. Qua sound misschien beter, maar die begon opeens te ruisen toen de buisjes oud werden.. Dat moet ik niet hebben! En die Harley Benton American sound klinkt echt pri-ma gewoon!! Ik voel me haast verplicht een kemper aan te schaffen, maarja, die kost bijna 70(!) keer zo veel geld.

Ja man! Ik heb zelfs een hele demo voor een zangeres opgenomen met een American Sound rechtstreeks in de mengtafel! Klonk prima voor dat doeleinde! (Clean funky slaggitaar.)

Brum
11 februari 2017, 20:19
Chorus, vibrato, flanger, phaser, vibe vaak pre-drive. Tremolo, rotary post-drive. Delay en reverb ook liever post-drive maar als effect soms pre-drive.

Een phaser voor je drive is ook erg vet hoor. Dan zit ie lekker in de gain te roeren, haast vibe-achtig qua wobble. Bij nader inzien, ik had m'n vibe ook altijd voor de drive, om dezelfde reden.

Luke-wannabe
12 februari 2017, 02:54
Ja man! Ik heb zelfs een hele demo voor een zangeres opgenomen met een American Sound rechtstreeks in de mengtafel! Klonk prima voor dat doeleinde! (Clean funky slaggitaar.)
Ja gaaf he! Helemaal geen verkeerde sound!

Duhsjaak
12 februari 2017, 08:06
@pepe
Leuk die video.
Het lijkt er dus een beetje op dat de digitale dingen vaak de oorzaak zijn van de scherpe/rasperige geluiden. Deze gast hint ook die kant op.

Lachen vind ik wel dat er een beetje lacherig wordt gedaan over de Shadows-volgers, die als een malle bezig zijn met het uitvinden van alle vreemde echogeluidjes van ome Hank, en dat kennelijk de gasten die hetzelfde doen met Van Halen van die schaamte geen enkele last lijken te hebben.

Alors, totaal mijn ding niet, maar ik heb er met plezier naar gekeken.
Nooit gerealiseerd dat ik bij gebruikmaking van de VOX stompbox GII, ook de echo voor de vervorming / gain zet.
Iedere dag leer ik weer wat.
Leuk draadje.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
12 februari 2017, 10:18
@Luke en LJay: ja, goed ding die AS, paar tientjes een hele hoop lol. Voor nog een paar tientjes de Soul Food er bij en je lacht je de rock ballen uit je broek. Die laatste 10% finesse kost je gelijk 90% doekoe.

@LoLands, vibe pre en rotary post, makes sense.

@ Gus. You're right. Pas toen we gingen uitvogelen hoe The Edge zijn delays gebruikte kwamen we er achter dat alles al te vinden was bij Hank B.

Een filmpje van de Kid waarbij je kan horen hoe hij gebruikt maakt van zijn reverb, alsof er een onzichtbaar trolletje aan de knoppen draait.
Ja, leuke draad, leer een hoop van mijn mede forum collega's.


https://www.youtube.com/watch?v=ntfdmMgLa3k

NLF
12 februari 2017, 12:43
Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel drive je gebruikt. Als je een delay voor een fuzzbox zet dan word je daar niet vrolijk van. Gebruik je veel preamp gain (metal, high gain muziek) dan is het ook voor de hand liggend delay of reverb adchter je drive te zetten. Gebruik je minder gain (meer old school rock sounds) dan kan delay en reverb ook gewoon voor de amp staan. Zo'n fender reverb tank die de surfers gebruiken staat ook voor de amp, geen probleem. Zolang je speelt kiest de versterker voor het gitaarsignaal en hoor je nauwelijks dat de reverb er is, zodra je stil valt en uitklinkt kiest de amp voor de reverb en die hoor je dan. Een hele natuurlijke reverb.

Tabula Rasa
14 februari 2017, 14:22
Zie net dat tinypic weer werkt op de telefoon. Dit was mijn ideetje Pepe

http://i66.tinypic.com/1zg84g6.jpg

Loops met true bypass en een hoog-af filtertje voor de probleem pedaaltjes .


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Pepe
14 februari 2017, 14:54
Wel, thanks for the moeite. Ik heb evenwel, na nog wat langer doortesten besloten de Flint definitief te verwijderen.
Niet alleen door zijn buffer hoor, ik vind dat ie ook teveel kleurt en de Bigfoot Magnavibe en de EH nanoverb klinken beter, enkel jammer van die chewy trem.

Maar vast leuk voor iemand anders!