PDA

View Full Version : AX8 versus L6 Helix



Maiden Michiel
2 februari 2017, 10:48
Hallo allemaal,

Ik heb besloten om mijn rack gear weg te doen en terug te gaan naar een one unit oplossing, een modeler.
Optreden doe ik haast niet meer dus het is jammer om mijn goede gear alleen maar stof te laten happen.
Ik zal dus voornamelijk thuis recorden en incidenteel een optreden doen.

Ik hou van high end, maar een Axe FX vind ik te duur en zo'n Kemper bijvoorbeeld ook (+ extra investering nodig).
De AX8 en Helix lijken me prima opties.
En in eerste instantie zou ik voor de Helix gaan, i.v.m. user interface, overzichtelijk gelabelde knoppen en het expressiepedaal. Het liefst heb ik geen extern expressiepedaal meer nodig, maar sound comes first he.

Ik speel progressieve metal en ben door dit filmpje toch wel beetje aan het twijfelen geraakt:
https://www.youtube.com/watch?v=afe8iReQLGU

De Helix krijgt er flink van langs en om eerlijk te zijn klinkt naar mijn mening de AX8 in dit filmpje beter.
Toch zijn er ook reacties dat de Helix lang niet zo slecht klinkt (buzzy) als in het filmpje.
Tevens geven een aantal personen aan dat met custom impulses het verschil zo goed als weg is.

Heeft iemand ervaring met beide apparaten?
Ik ga sowieso een Helix uitproberen maar een AX8 kun je volgens mij nergens testen of wel?

Alvast bedankt.

apekop
2 februari 2017, 15:15
Moeilijke vraag. Het zal voor iedereen anders zijn wat hij/zij mooi of belangrijk vindt. Het klotige is dat je dat soort spul vaak nergens goed kan testen of vergelijken en dat je ook wat tijd nodig hebt om het echt goed te testen met je eigen spullen etc. Dus het blijft een gok.
Maar ik heb de Axe fx hoger zitten qua sound dan Line 6. De Helix is misschien wel gebruikersvriendelijker en simpeler. Een Axe fx/AX8 is minder plug and play. Maar mijn voorkeur heeft de AX8.

Misschien die nieuwe Headrush fx ook nog een optie?

Maiden Michiel
2 februari 2017, 15:56
Thanks voor de tip, dat ga ik zeker even checken (wat lijkt ie zo op het eerste gezicht op de Helix zeg)!

heavy-metal-thunder
3 februari 2017, 10:34
Ik heb nog maar 2 dagen een ax8 en de helix nog nooit live gehoord, enerzijds kan ik niet veel zinnigs zeggen... of juist wel.... heb in het verleden al wat multi fx ghad, gt 3, 5, 6, digitech 2120, pod's, tonelab .... en binnen een paar dagen waren ze weer terug de deur uit, want na een avond klooien had ik nog geen enkele echt goede klank. Met de ax8 is dit wel even anders. Met wat hulp van youtube en een vriend heb ik hier al een aantal presets waar ik zo mee op een podium kan. Ik vind het al bij al nog behoorlijk begrijpbaar om presets te maken (zeker met de editor).

dml
3 februari 2017, 17:32
Er is nog steeds een hele hoop geneuzel rondom de huidige (top)modelers, meestal zijn het dan het ene kamp van het andere merk tegen het andere kamp van het andere merk. Kemper vs. Fractal, Fractal vs. Line6, enz. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om in het hogere segment van modelers te kijken, dan is er eigenlijk geen slecht klinkend merk. Kemper niet, Line6 Helix niet, Fractal AX8 niet. Zodra je dat laat varen, komt het aan op gebruiksvriendelijkheid, aansluitmogelijkheden, dat soort dingen. Je geeft zelf al aan dat Kemper qua moneyz te hoog gegrepen is en dus gaat voor ofwel een AX8 ofwel een Helix. Het is gewoon een feit dat de userinterface van de AX8 niet kan tippen aan die van de Helix. Beide apparaten hebben overigens last van een ouderwetse signal drop bij het switchen van presets maar daar zijn ook weer voor beide apparaten work arounds voor toe te passen.
Ander feitje is dat Fractal met regelmaat gratis updates released, bij Line6 is dat nog maar afwachten. Dit kan je ook mee laten wegen.
Gewoon beide apparaten bestellen, 14 dagen naast elkaar proberen en de "verliezer" terug sturen.
Onthoud wel dat, als iemand op youtube of één of ander forum zegt dat een dergelijk apparaat slecht klinkt, dit in 99 van de 100 gevallen ligt aan de gebruiker.
Met een beetje (on)geluk komt Herrieman hier wel weer zeggen dat het allemaal kut is en dat buizen het beste is..... :)

Maiden Michiel
4 februari 2017, 08:16
Beide apparaten bestellen zit er voor mij helaas niet in.
En de Headrush, zie ik, komt pas ergens in april uit. Zo lang kan ik niet wachten (mijn preamp is al de deur uit).
Ik denk dat ik dan gewoon naar MP rij en een Helix ga proberen en eventueel een tijdje thuis.
Als dat dan niet bevalt kan ik altijd nog een AX8 kopen.
Thanks voor de bijdrages!

herrieman
4 februari 2017, 17:30
Gewoon een pm-tje sturen naar heavey-matal-thunder om te vragen of je zijn Snax8 mag proberen.
Of beter, neem een Helixje mee. Kan je de boel gelijk goed testen.

en voor dml: tis allemaal zwaar kut natuurlijk ;-)

apekop
4 februari 2017, 19:03
Gewoon beide apparaten bestellen, 14 dagen naast elkaar proberen en de "verliezer" terug sturen.


De reden waarom winkels als Bax.shop met zo'n hoop B-stock blijven zitten en klanten vaak gebruikte spullen (terug gestuurd door klanten en dus eigenlijk B-stock) krijgen die als nieuw worden verkocht. Dit laatste is tevens de reden waarom ik er niet graag meer wat bestel.

dml
4 februari 2017, 21:22
De reden waarom winkels als Bax.shop met zo'n hoop B-stock blijven zitten en klanten vaak gebruikte spullen (terug gestuurd door klanten en dus eigenlijk B-stock) krijgen die als nieuw worden verkocht. Dit laatste is tevens de reden waarom ik er niet graag meer wat bestel.

Lekker belangrijk als je standaard 3 jaar garantie krijgt.

tnijland
5 februari 2017, 10:41
Ik heb sinds een paar maanden een AX8 voor het in-ear spelen aangeschaft. Ik kende de Axe-Fx 1 en 2 ook al redelijk goed en wist dus wel enigszins wat me te wachten stond. De Helix en de Kemper ken ik alleen van een keertje proberen bij MP en de Musik Messe.

De AX8 modeler geeft in tegenstelling tot een goede buizen amp niet snel een goed klinkend of fijn spelend resultaat. Je blijft continue aan het bijstellen en uitproberen om er iets bruikbaars van de maken en dat schrikt veel gitaristen af. De factory presets bij bijna alle modelers zijn vaak bedoeld om te laten zijn wat de modeler allemaal kan en zijn imo alleen bruikbaar als basis om verder een betere sound te maken. De cleane (bijv. Fender Twin, Deluxe) sounds zijn tov de oudere versies enorm verbeterd. Overstuurde sounds blijven wel mijn aandacht qua afstelling vragen. Je moet er dus minimaal een paar weken voor reserveren om er iets bruikbaars van te maken.

Aan de andere kant, er zitten bijna 200 versterkers en diverse speaker cabinets in waarvan 90% waarschijnlijk voor een andere doelgroep is (ik speel bijvoorbeeld pop/rock en geen metal). Er zijn er enorm veel instellingen en combinaties mogelijk om je sound te creëren. Bovendien is de zoektocht naar mijn buizen amps, effecten en cabinets ook niet over een nacht ijs gegaan.

Het is dus wel logisch dat iedereen veel tijd kwijt is met het maken van een goede sound want smaak is gelukkig persoonlijk en dat vergt een bijbehorende inspanning. Een modeler is wel direct geschikt voor recording en live PA en je kunt hem ook gewoon meenemen op vakantie ;-) Tijdens de betere optredens neem ik overigens nog steeds mijn buizen amp mee want ik heb nog steeds niet de kwaliteit en het speel plezier dat ik zoek maar begin al wel steeds acceptabeler in-ear sounds te krijgen...

Volgens mij woon ik redelijk in de buurt dus je zou een keer een afspraak kunnen maken om de AX8 bij mij thuis te testen.

Maiden Michiel
5 februari 2017, 12:48
Hey yo Theo, leuk dat je reageert.
Ik had jou al een PM gestuurd had je dat nog gezien?
Ik heb zeker interesse om eens te komen luisteren naar de AX8.
Net als toen met die Axe FX en Triaxis / MPX G2 combi :)

herrieman
5 februari 2017, 18:49
Kijk, daar krijg ik nou een glimlach van. Mensen die elkaar willen helpen zonder met hun piemel te gaan zwaaien van kijk mij nou eens.
HULDE

Maiden Michiel
5 april 2017, 10:00
Ik heb inmiddels de AX8 gekocht, nadat ik deze bij Theo gehoord had toch wel overtuigd van de sound.
Maandag voor het eerst in de oefenruimte over de PA, klinkt echt heerlijk. De overall sound is ook veel helderder en gedefinieerder. Geeft me veel vertrouwen om dit live ook te doen.

tnijland
5 april 2017, 20:40
Ik heb inmiddels de AX8 gekocht, nadat ik deze bij Theo gehoord had toch wel overtuigd van de sound.
Maandag voor het eerst in de oefenruimte over de PA, klinkt echt heerlijk. De overall sound is ook veel helderder en gedefinieerder. Geeft me veel vertrouwen om dit live ook te doen.

Mooi hoor en het was ook wel leuk om het samen uit te proberen ;-) Ik denk dat je er geen spijt van zult krijgen. De recording sound van de AX8 is behoorlijk goed en over een PA en voor mijn in-ear oefen sessies neem ik nu meestal de AX8 ook mee. Gemak dient de mens... Ik heb zelf nog steeds wel tijd nodig om het te optimaliseren maar dat heeft te maken met de veelzijdigheid, tijdgebrek of soms abusievelijk weer een live-sound proberen te willen benaderen.

Maiden Michiel
10 april 2017, 11:01
Het is echt te gek hoe je met de standaardpresets met kleine wijzigingen al een eind komt. Ik had in korte tijd ongeveer de sound die ik met mijn Triaxis/Lexicon/PL cabs had.
Nu wil ik er eigenlijk een actieve monitor bij, heb jij daar nog tips voor Theo?

tnijland
11 april 2017, 18:14
Full Range monitoring kleurt minder dan een gitaarspeaker maar er is toch altijd wel kleuring waardoor het moeilijk is om hier iets gefundeerds over te zeggen. Een vriend van mij heeft goede ervaring met de Electrovoice ZLX serie. Ik heb zelf een PA systeem met Beyma 12CX (12" + 1" coaxiale) speakers en dat klinkt ook prima. Een actieve 12" speaker is waarschijnlijk wel een veiliger keuze dan een 10". Ik draai zelf wat hoog weg m.b.v. de output equalizer van de AX8.

Op het internet zijn er ook mensen die claimen dat ze er tussenin gaan zitten door een zogenaamde "Whizzer cone" speaker te nemen. Die heeft een extra hoge tonen conus op de speaker. Ze zijn minder full-range maar schijnen wel goed te klinken...

Ik zou gewoon een hele reeks monitoren proberen om te kijken wat het beste past.

dml
12 april 2017, 15:47
Yamaha DXR10, heb er twee. I.c.m. Kemper Profiler. Erg fijn! Ook al is het geen 12", de 10" speaker kan het qua laag prima aan. Sterker nog, ik draai juist wat laag uit de global Monitor EQ.

Wat Theo ook zegt, zoek een winkel op waar je actieve speakers naast elkaar, uiteraard met je AX8, kan testen en kies wat jij
het beste vindt klinken. In ieder geval zou ik budget speakers (rond 350 per stuk) links laten liggen en beginnen in het midden segment, zeg maar vanaf rond 550 per stuk. Kleine uitzondering: Behringer B212d, kost nog geen 250 maar klinkt verbazingwekkend goed en dik.
Standaard garantie van 3 jaar dus ik zou me niet heel veel zorgen maken over de bedrijfszekerheid.

Rhythm Machine
12 april 2017, 18:53
De Yamaha DBR10 doet nauwelijks onder voor de DXR10. De DXR klinkt iets beter, maar is ook duurder en vooral zwaarder.

Da Vinci
16 mei 2017, 16:57
Even een zijstapje... Hoe gaan jullie live om met kleuring van de PA bij gebruik van moddeling? Taak van de geluidsman?
En op basis waarvan stellen jullie het geluid in?

Reden van mijn vraag;
Ik merk zelf dat ik bij mijn (enkele armatuur) IEM wat hoog bijdraai en wat bas weg draai (dat deed/doe ik ook bij mijn AKG hooftelefoon omdat het anders wat bassig en dof wordt terwijl muziek wel prima klinkt met alle EQ op neutraal) terwijl ik op mijn Electro-Voice monitor het hoog juist wat weg draai voor het beste resultaat.

Ik vind het dus wat lastig te bepalen wat je nou als referentie moet aanhouden voor de instelling van je moddeling aparaat. Iedere preset bijdraaien lijkt me ook niet werken dus het moet toch ergens in de algemene EQ op de tafel gaan zitten.

Is dat een kwestie van vertrouwen op de geluidsman (net zoals eigenlijk wanneer iemand een mic voor je versterker hangt)?

Fusion
16 mei 2017, 17:02
Laat eens wat sounds horen mensen!! Krijg er trek van

dml
17 mei 2017, 06:08
Even een zijstapje...
1. Hoe gaan jullie live om met kleuring van de PA bij gebruik van moddeling?
2. Taak van de geluidsman?
3. En op basis waarvan stellen jullie het geluid in?
4. Is dat een kwestie van vertrouwen op de geluidsman (net zoals eigenlijk wanneer iemand een mic voor je versterker hangt)?

1. Ik ga daar niet mee om. Ik weet van mezelf dat ik mijn geluiden goed voor elkaar heb dus laat ik het aan de geluidsman over.
2. Zie 1.
3. Geluiden maak ik over het algemeen thuis, met een koptelefoon (goedkope Philips SBC-HP200), die ik als de binnenkant van mijn broekzak ken. Bewust GEEN audiophile koptelefoon want de PA is dat ook niet. En soms gebruik ik mijn IEM's om geluiden af te maken.
4. Absoluut, wij werken afwisselend met twee geluidstechneuten waar we blindelings vertrouwen in hebben.

Omdat we werken met een vast geluidsverhuurbedrijf bestaat ook de mogelijkheid om, als ik niet tevreden ben over hoe mijn sounds door de PA klinken, bijvoorbeeld een uur vóór de soundcheck met mijn geluiden op live-geluidsniveau via de PA aan de slag te gaan.

Da Vinci
17 mei 2017, 10:54
gisteren in de repetitie maar eens aangesloten op de zangset daar. En monitoring via een ander mengpaneel.

Vreemde ervaring. Thuis draai ik dus veel hoog en presence in mijn geluid én alsvolgt nog op het mengpaneel waarbij ik de bas nog wat terug draai. Mijn geluid was enorm schel door de zangset. Ik heb mijn Pod afgesteld met een stuk minder hoog/presence (van 4 - 5 uur naar ca. 1 uur). Dan nog is op het mengpaneel het hoog volledig weggedraaid en laag toegevoegd. Praktisch 180 graden de andere kant op dan thuis dus!

Het vreemde is dat mijn IEM gewoon prima klonk op deze presets. Dus ondanks dat er éérst op de POD hoog uit is gehaald en itt thuis ook nog eens minder hoog op de mixer (neutraal ipv 3 uur) toch prima resultaat.
Wat denk je dan; die mengtafel thuis is kut. Echter heb ik ook het geluid gecheckt via de directe headphone out op de pod en dat was gelijkwaardig aan het geluid thuis uit de mixer.

Enige andere element dat er nog tussen zit is de beltpack voor mijn IEM. Kan ik thuis nog ff uitsluiten een dezer dagen.