PDA

View Full Version : Boss gt 100 brom midi



metalison
2 februari 2017, 08:52
Beste medegitaristen,

Ik heb een BOSS GT 100 en gebruik deze al best een aardig tijdje. Ik gebruikte voorheen de amp models in de GT 100 maar wil eigenlijk weer de verschillende channels op mijn versterker (Koch supernova) gaan gebruiken, die klinken naar mijn idee toch lekkerder!

Helaas krijg ik bij het aansluiten van de MIDI er een enorme brom bij cadeau... Het klinkt als een aardlus of iets dergelijks maar ik kan het probleem niet vinden. De gitaar gaat direct de GT100 in en de output van de GT100 gaat de versterker in (gitaar aansluiting). Tot zover geen brom. Als ik de MIDI kabel aansluit, brom! Het wisselen van kanalen via midi werkt verder wel.

Als ik alleen de midi kabel of alleen de jack aansluit is er geen brom. Alleen als ik beide aansluit, bom! Ahhhrgg.. Verder zitten er geen pedalen tussen, heb al meerdere stopcontacten geprobeerd maar de brom blijft..

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Erik de Perik
2 februari 2017, 10:02
En alleen he versterker aard je via het stopcontact?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
2 februari 2017, 10:28
Je bedoeld de MIDI in (rechtstreeks) van de SN, of gebruik je ook de Koch Footswitch (FS6-SN) ...
Punt is dat de amp op pin 6 & 7 van de midi in, 12 volt spanning door (wil) voeren naar de footswitch,
mogelijk vind de BOSS dit niet fijn...

Koch geeft aan dat je dan een speciale 7-pins MIDI kabel zou moeten gebruiken, ik weet natuurlijk niet
of dit ook echt het probleem oplost maar zeker de moeite waard om even naar te kijken.

Verder de voeding van de BOSS is zo'n gewone (ongeaarde) stekker type toch?

metalison
2 februari 2017, 12:16
De versterker is alleen geaard via het stopcontact en de Boss GT100 heeft inderdaad een onaarde stekker. De koch footswitch wordt niet gebruikt (ik wil graag de footswitches van de GT100 gebruiken).

De GT100 gaat direct naar de MIDI in op de versterker. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een 7-pins MIDI kabel bestond, ik ga eens kijken waar ik die kan vinden.

Alvast bedankt voor de tips!

metalison
2 februari 2017, 13:59
Volgens mij past de 7 pin niet in de GT100...

rvorkink
2 februari 2017, 14:29
Misschien heb je geen echte midikabel, pen 2 is aarde en mag alléén aan de midiout kant aangesloten zijn.

Dutch66
2 februari 2017, 17:31
De versterker is alleen geaard via het stopcontact en de Boss GT100 heeft inderdaad een onaarde stekker. De koch footswitch wordt niet gebruikt (ik wil graag de footswitches van de GT100 gebruiken).

De GT100 gaat direct naar de MIDI in op de versterker. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een 7-pins MIDI kabel bestond, ik ga eens kijken waar ik die kan vinden.

Alvast bedankt voor de tips!

Pas op, je hebt (uiteraard) een 5- naar 7 pins converter kabel nodig, en die zijn niet goedkoop ...
Ik zou eerst even inhoudelijk googlen, of een mailtje naar de support van Koch er aan wagen, omdat
deze vraag vast wel eerder gesteld is.

Het verhaal van de 7-pins midi kabel staat trouwens gewoon in de manual van de Supernova ;)

Succes!

EDIT; je hebt die conversie dus helemaal NIET nodig realiseer ik me nu ... :hide
(In de manual hebben ze het over een 'special' 7 pins cable vandaar de verwarring)

Erik de Perik
2 februari 2017, 18:39
5-pins DIN male die voor MIDI gebruikt wordt, past wel in een 7-pins female, maar omgekeerd logischerwijs niet. Mijn MIDI + voeding loopt via een microfoonkabel (= 2 aders + mantel).

metalison
3 februari 2017, 09:07
De special MIDI kabel staat inderdaad in de handleiding maar dit had ik niet zo begrepen... :soinnocent:

Inmiddels is het verschil duidelijk, dank voor de toelichting! Ik ga maar eens een mailtje naar Koch sturen, misschien hebben ze direct het antwoord.