PDA

View Full Version : Goede overdrive



Murdock
31 januari 2017, 19:09
Jongens, zoek goede overdrive voor mijn Marshall plexi , deze heb ik met een randje ingesteld.

Heb al wat pedalen geprobeerd, waaronder een wampler 75 tweed, een brunetti mercury boxs. fulltone ocd.
maar geeneen voldeed, gek genoeg heb ik momenteel een boss dynadrive om mn board zitten en die bevalt nog het beste, maar voor mijn gevoel kan het beter.

arjanb01
31 januari 2017, 19:27
Tube screamer? Maxon od-9 of Ibanez ts-9 of ts808? In combinatie met je plexi zeer ok!

Squier4ever
31 januari 2017, 19:50
Zvex Box of Rock, erg vet pedaal en de ingebouwde booster (= Zvex Super Hard On) is ook helemaal te gek.
Heb zelf sinds kort ook een EHX Soul Food en die vind ik ook echt gaaf, replica van een Klon zegt men.

NLF
31 januari 2017, 20:29
zelf vind ik de plexi het fijnst werken als je de amp zelf overstuurt (dus attenuator gebruiken), vervolgens eventueel het signaal pushen met een (treble)booster

the sure thing
31 januari 2017, 20:38
Barber direct drive SS (super sport).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mitch
31 januari 2017, 20:54
Plexi? Welke versie, reissue? Randje? Met een stratje met een LP? Wil je alleen leadboost of juist strakkere rhythm?
En wat kan 'beter' aan je Boss?

Het verbaast me dat er nog zoveel antwoorden komen op een post die alleen maar vragen oproept...

Murdock
31 januari 2017, 22:16
Plexi? Welke versie, reissue? Randje? Met een stratje met een LP? Wil je alleen leadboost of juist strakkere rhythm?
En wat kan 'beter' aan je Boss?

Het verbaast me dat er nog zoveel antwoorden komen op een post die alleen maar vragen oproept...

Vergeten te vermelden, heb maxon ts9 als boost, zoek een pedaal wat strakker in ln het laag is en wat meer body heeft.

Erik de Perik
31 januari 2017, 22:42
Jongens, zoek goede overdrive voor mijn Marshall plexi , deze heb ik met een randje ingesteld.

Heb al wat pedalen geprobeerd, waaronder een wampler 75 tweed, een brunetti mercury boxs. fulltone ocd.
maar geeneen voldeed, gek genoeg heb ik momenteel een boss dynadrive om mn board zitten en die bevalt nog het beste, maar voor mijn gevoel kan het beter.

Hoe stel je een 100 watt versterker zonder gain regelaar "met een randje" in dan?

telerocker
31 januari 2017, 23:13
Ik zou het zoeken in low-medium gain pedalen als de genoemde Barber Super Sport, Xotic AC Booster of de Nobels ODR-1.

Erik de Perik
31 januari 2017, 23:58
Ik zou het zoeken in low-medium gain pedalen als de genoemde Barber Super Sport, Xotic AC Booster of de Nobels ODR-1.

Dat sowieso....... :cheerup:

Of de Logan Coco Booster

the sure thing
1 februari 2017, 07:57
Hoe stel je een 100 watt versterker zonder gain regelaar "met een randje" in dan?

De buren weten het antwoord! 😛


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
1 februari 2017, 11:55
Jongens, zoek goede overdrive voor mijn Marshall plexi , deze heb ik met een randje ingesteld.

Heb al wat pedalen geprobeerd, waaronder een wampler 75 tweed, een brunetti mercury boxs. fulltone ocd.
maar geeneen voldeed, gek genoeg heb ik momenteel een boss dynadrive om mn board zitten en die bevalt nog het beste, maar voor mijn gevoel kan het beter.

Welke zo even in mij opkomen zijn de Boss DS-1, Boss Turbo DS-2, Xotic BB preamp of Mesa Boogie Flux Drive. Er zijn er genoeg maar over smaak valt hierbij te twisten :-) Boost, boost met drive of alleen drive met volledige tone stack.

NLF
1 februari 2017, 12:44
Als je je plexi zo hebt afgesteld dat ie een randje geeft staat ie al behoorlijk hard. Als je m nu nog net iets harder zet (of een boost pedaal gebruikt, of een overdrive die m boost: maakt niet uit, komt allebei op hetzelfde neer: meer signaal de amp in, dus wat je net zo goed kunt doen is gewoon de amp harder zetten) heb je de beste drive die er is.

Ik vraag me (net als iemand anders) alleen wel af hoe hard je m wel niet hebt staan, want voordat een plexi een randje heeft zit je wel behoorlijk op volume (scheelt een beetje van exemplaar tot exemplaar en hangt af van de buizen etc.).

Milko
1 februari 2017, 13:03
Ibanez tubescreamer mini.

Milko sluiten

Kim Wilson
1 februari 2017, 13:19
Als je het topic nou eens zou lezen, in plaats van zomaar wat roepen. Hij heeft al een TS-9 als booster.

kwispelhond
1 februari 2017, 13:43
Laat ik eens wat voorstellen wat mij zelf erg goed bevalt: de Ibanez Jet Driver ofwel JD9! Lijkt op de zoveelste nieuwe variatie van de Tubescreamer maar is ondanks gelijkenissen in ontwerp toch echt een ander beestje, Ibanez noemt het zelf dan ook een Distortion.

Kort gezegd, veel meer gain, effectieve toonregeling om het te krijgen als je wilt en bakken dynamiek, tevens (als enige uit de "9"-serie) TB, niet erg duur en bijna overal uit te proberen.

LRS
1 februari 2017, 13:52
Ben zelf prima content met een Boss Blues Driver. Bij de meeste muziek zaken op de plank en te testen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
1 februari 2017, 13:57
Ben zelf prima content met een Boss Blues Driver. Bij de meeste muziek zaken op de plank en te testen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, die heb ik ook, zat ik ook al aan te denken. Minder laag, dus wel strak. Maar het criterium 'meer body', daar voldoet ie denk ik niet aan.

LRS
1 februari 2017, 14:03
Ja, die heb ik ook, zat ik ook al aan te denken. Minder laag, dus wel strak. Maar het criterium 'meer body', daar voldoet ie denk ik niet aan.


Het prettige van de BD-2 is dat hij een tone knopje heeft om de klank te kleuren naar, waardoor je het schelle er naar smaak uit kan draaien. ik zou denken dat die plexi voor voldoende body zou zorgen.

Kim Wilson
1 februari 2017, 14:16
Het prettige van de BD-2 is dat hij een tone knopje heeft om de klank te kleuren naar, waardoor je het schelle er naar smaak uit kan draaien. ik zou denken dat die plexi voor voldoende body zou zorgen.
Klopt ook. Het zou zomaar eens kunnen werken. De BD-2 is wel één van de beste overdrives van Boss. Ik heb hem al meer dat 10 jaar, naast een OCD.

DannyFender
1 februari 2017, 16:16
J Rockett Archer? Gaf fenomenaal geluid toen ik hem probeerde. Anders een Bogner blue Ecstasy misschien. Zelf vond ik 'em uiteindelijk niet zo, maar die gaan er wel prat op het plexi geluid te evenaren.

Murdock
1 februari 2017, 16:25
Als je je plexi zo hebt afgesteld dat ie een randje geeft staat ie al behoorlijk hard. Als je m nu nog net iets harder zet (of een boost pedaal gebruikt, of een overdrive die m boost: maakt niet uit, komt allebei op hetzelfde neer: meer signaal de amp in, dus wat je net zo goed kunt doen is gewoon de amp harder zetten) heb je de beste drive die er is.

Ik vraag me (net als iemand anders) alleen wel af hoe hard je m wel niet hebt staan, want voordat een plexi een randje heeft zit je wel behoorlijk op volume (scheelt een beetje van exemplaar tot exemplaar en hangt af van de buizen etc.).
o
Klopt inderdaad, maar plexi heeft mastervolume. zit zelf te denken aan box of rock , die heeft ook een goede clean boost, of een analogman clone. !!

Outrage
1 februari 2017, 16:59
J Rockett Archer? Gaf fenomenaal geluid toen ik hem probeerde. Anders een Bogner blue Ecstasy misschien. Zelf vond ik 'em uiteindelijk niet zo, maar die gaan er wel prat op het plexi geluid te evenaren.

Geen idee of het veel toevoegt, maar ik heb zelf de Bogner Blue en ik vind die toch een van de best klinkende overdrivepedalen die ik in huis heb (het is ook mijn duurste, maar goed). Ik kan hem vergelijken met de Mercury Box. De Mercury Box gaat naar mijn gevoel onmiddellijk voluit, terwijl je op de Bogner veel meer tussenstappen hebt tussen een randje en voluit, om zo te zeggen.

LRS
1 februari 2017, 18:34
o
Klopt inderdaad, maar plexi heeft mastervolume. zit zelf te denken aan box of rock , die heeft ook een goede clean boost, of een analogman clone. !!


Ik weet niet hoe die mastervolume ingrijpt bij je Marshall, maar dat kon ook wel eens een tone-killer op zich zijn. Bij silverface Fenders in elk geval wel, die gaan er nogal dun van klinken. Bij die versterkers is gebruikelijk om de master bij voorkeur vol open te zetten voor een vetter geluid. Geen idee of die situatie vergelijkbaar is, heb je dat al geprobeerd met je Marshall: master vol open, volume afregelen en geluid kleuren met drive pedaal?

Murdock
1 februari 2017, 20:14
Ik weet niet hoe die mastervolume ingrijpt bij je Marshall, maar dat kon ook wel eens een tone-killer op zich zijn. Bij silverface Fenders in elk geval wel, die gaan er nogal dun van klinken. Bij die versterkers is gebruikelijk om de master bij voorkeur vol open te zetten voor een vetter geluid. Geen idee of die situatie vergelijkbaar is, heb je dat al geprobeerd met je Marshall: master vol open, volume afregelen en geluid kleuren met drive pedaal?

Heb ik nooit geprobeerd, dan gaat ie echt te hard, gebruik alleen de normal input, klinkt dan niet echt vet,maar wel strak, heb ook wel eens gejumped, met kanaal 2 , heeft dan meer laag maar minder strak.

NLF
1 februari 2017, 20:25
Ik weet niet hoe die mastervolume ingrijpt bij je Marshall, maar dat kon ook wel eens een tone-killer op zich zijn. Bij silverface Fenders in elk geval wel, die gaan er nogal dun van klinken. Bij die versterkers is gebruikelijk om de master bij voorkeur vol open te zetten voor een vetter geluid. Geen idee of die situatie vergelijkbaar is, heb je dat al geprobeerd met je Marshall: master vol open, volume afregelen en geluid kleuren met drive pedaal?

Het probleem met een plexi (en andere vergelijkbare bakbeesten zoals Hiwatts enzo) is inderdaad dat je er wel een master volume in kunt zetten, maar dat de versterker dan nog steeds (best) hard moet staan om goed te klinken (een Hiwatt heeft overigens een mv, maar dit ter zijde). De master volume is eigenlijk niet meer dan een kraan die je signaal afknijpt (hij zorgt er gewoon voor dat er maar een heel klein deel van je geluid naar de power amp doorstroomt zodat het volume binnen de perken blijft). Ik zou daarom inderdaad eerst kijken hoe ver je komt met de mv (zo ver mogelijk) open.

NLF
1 februari 2017, 20:27
Heb ik nooit geprobeerd, dan gaat ie echt te hard, gebruik alleen de normal input, klinkt dan niet echt vet,maar wel strak, heb ook wel eens gejumped, met kanaal 2 , heeft dan meer laag maar minder strak.

Toch eens proberen, dan klinkt de amp namelijk beter. Desnoods zet je 'm niet harder dan op 1.

arjanb01
1 februari 2017, 20:34
Ik vind dit momenteel het mooiste overdrive pedaal op de markt, misschien is dit wat voor de ts?

https://youtu.be/NVotKbmlDic

De Friedman BE-OD.

NLF
1 februari 2017, 20:41
Ik vind dit momenteel het mooiste overdrive pedaal op de markt, misschien is dit wat voor de ts?

https://youtu.be/NVotKbmlDic

De Friedman BE-OD.

Kan, maar ts moet ook even beslissen: wil ik het geluid uit een pedaal halen en dient de plexi als (min of meer toevallige) eindtrap voor de sound (en had het dus net zo goed een andere amp of poweramp kunnen zijn), of wil ik de sound zoveel mogelijk uit de plexi zelf halen en alleen de versterker een opdonder geven dmv een pedaal. Voor mij is het gebruiken van een plexi als eindtrap voor een distortion pedaal toch een beetje het aanschaffen van een boeing 747 om m vervolgens achter een vrachtwagen te hangen voor als je boodschappen gaat doen of zoiets. De meeste drive pedalen zijn namelijk ontwikkeld om de sound van een overstuurde pelxi te imiteren.

Brum
1 februari 2017, 20:47
Met alle respect, maar ik snap echt totaal niet waar je naar toe wil. Een TS-9 die niet strak maakt? Hu?? Wat zie je dan als een ideaal geluid, heb je daar een voorbeeld van? Wil je een stevige scheur, of meer lichte Marshall crunch? Waar speel je mee, humbuckers of singlecoils?

Hoe ik het doe met een Ceriatone 2203; Marshall op standje randje, tubescreamer met de level vrij ver open, gain vrijwel dicht. Ik gebruik voor distortion een Hardwire SC-2, ook niet heel veel gain, standje zes of zo. Nou is een 2203 geen plexi, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het zelfde trucje niet lukt met jouw plexi.

Lijkt me ook niet onbelangrijk waar je de plexi insteekt. Welke speakers, welk cabinet, etc. Ook niet onbelangrijk voor het strakheid gehalte. Maar ook de instelling van je versterker. Afstelling master volume - kanaal volume geeft ook hele verschillende resultaten.

Maar wellicht kun je misschien iets wat meer info geven? Anders heb je echt niet zo veel aan allerlei pedalen oplepelen, want dan zie je nog steeds door de bomen het bos niet.

Erik de Perik
1 februari 2017, 21:07
Jarenlang op een dubbele plexi eindtrap gespeeld, stereo dus en ik had de masters op 1 uur staan. Voluit klinken de versterkers erg open, maar dan lijkt het afregelen van je preamp volume een beetje op het demonteren van een landmijn.

Lexvandoef
1 februari 2017, 23:16
Geen idee of het veel toevoegt, maar ik heb zelf de Bogner Blue en ik vind die toch een van de best klinkende overdrivepedalen die ik in huis heb (het is ook mijn duurste, maar goed). Ik kan hem vergelijken met de Mercury Box. De Mercury Box gaat naar mijn gevoel onmiddellijk voluit, terwijl je op de Bogner veel meer tussenstappen hebt tussen een randje en voluit, om zo te zeggen.

Beetje onduidelijk topic dit, maar sinds 2 jaar gebruik ik ook een Bogner XTC Blue als enige overdrive pedaal, wil niks anders meer en op elke amp waar ik hem voor zette reageerde hij ontzettend natuurlijk en open. Gaaf ding!

Kim Wilson
2 februari 2017, 08:10
Jarenlang op een dubbele plexi eindtrap gespeeld, stereo dus en ik had de masters op 1 uur staan. Voluit klinken de versterkers erg open, maar dan lijkt het afregelen van je preamp volume een beetje op het demonteren van een landmijn.
:seriousf:

E-J
2 februari 2017, 23:07
Bekijk dit filmpje eens. Je hoort dan goed waarom pedalen goed werken met de ene versterker maar minder met de ander. Zit ook een Marshall JTM45 bij, die kun je als leidraad voor jouw zoektocht gebruiken.

https://youtu.be/Wzs2g1nz4JQ

NLF
3 februari 2017, 13:44
Heb filmpje even bekeken. Kende die show niet. Vond hier nog een andere die echt erg goed is:


https://www.youtube.com/watch?v=PBNChipQHh8

Zo gebruik ik zelf trouwens m'n plexi's (dus met een Aracom)


https://www.youtube.com/watch?v=LYwxKqehs9Y