PDA

View Full Version : Foei Gibson



Hendriks
29 januari 2017, 12:53
Als je een Gibson historic correct wil maken en een setje Bumble-Bee condensatoren wil aanschaffen , koop die dan niet bij Gibson zelf ($112), dan word je dus genept , het zijn goedkope condensatoren met een Bumble-Bee omhulsel.
http://imageshack.com/a/img924/1980/KCBjyu.jpg
http://imageshack.com/a/img921/5250/GbF5US.jpg

Midwolda
29 januari 2017, 13:10
Ow, wat slecht. Zouden ze echt gedacht hebben dat ze daarmee weg konden komen?

Hendriks
29 januari 2017, 13:14
Deze gebruiken ze dus al jaren in hun duurdere modellen. Kosten dus meer dan €50 per stuk en de condensator die erin zit kost nog geen euro.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Oranjeaap
29 januari 2017, 13:15
Ow, wat slecht. Zouden ze echt gedacht hebben dat ze daarmee weg konden komen?

Ze komen er mee weg ja want dit is al een paar jaar bekend en mensen blijven het kopen. Uiteindelijk is het toch hilarisch, ik zou het ook doen als fabrikant. Noem het "vintage correct" of maak een referentie naar het origineel uit 1959 en mensen betalen ineens 100 dollar voor een onderdeeltje dat je voor een paar euro kan kopen. In dit geval is het niet eens papier in olie en kost het een paar cent.

Tabula Rasa
29 januari 2017, 13:17
Whahhaaaaa, slim van hen. Zo'n condensator kost een paar dubbeltjes.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

AoDf
29 januari 2017, 13:21
Mooi verhaal! N.a.v. dit bericht eens aan het zoeken gegaan op internet en vond deze info op MyLesPaul.com al in 2010 gepost. Wellicht eens verder zoeken naar oudere berichten van gebruikers die deze caps gekocht hebben en over de superieure geluidskwaliteit van deze caps verhaal houden. :D

macwilliams
29 januari 2017, 13:25
Geluid zit dus niet in de vingers maar tussen je oren..:seriousf:

Da Vinci
29 januari 2017, 13:26
Als je een Gibson historic correct wil maken en een setje Bumble-Bee condensatoren wil aanschaffen , koop die dan niet bij Gibson zelf ($112), dan word je dus genept

Als je 8k hebt neergeteld voor een historic waar nog niet eens de juiste condensatoren zitten ben je qua genept worden wel wat gewend lijkt me.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Duhsjaak
29 januari 2017, 13:28
Wij blijven hardnekkig geloven in het romantische sprookje dat zij (als in hunnie - niet alleen Gibson) gitaren maken om ons happy te maken.

Komen ze naar Amsterdam om hun personeel een schitterend uitzicht op het IJ te geven of omdat ze hier in een belastingparadijs terecht komen met hun multinational?
Zo hebben ze ons twee keer het nakijken gegeven:
- ze laten ons de hoofdprijs betalen voor hun spul
- het tekort Dat er is na aftrek van snelheidsboetes mogen wij zelf oplossen

En we kunnen het ze kennelijk niet kwalijk nemen. Vindt men.
Ik geloof er absoluut in dat iedereen een boterham moet kunnen verdienen.
Ik geloof er ook absoluut in dat ik aan het Gibson/Fender geloof niet hoef mee te doen. Die sekte laat ik aan mijn neus voorbij gaan.
Ze zouden zich moeten schamen, maar het zijn net kwajongens: kennelijk schamen ze zich nergens voor en degene die dit heeft bedacht heeft een bonus en een promotie gekregen.

Vriendelijke groet, Gus

Oranjeaap
29 januari 2017, 13:35
Ik zou de schuld niet bij Gibson leggen. Mijn mening is: Uiteindelijk zijn wij, de consument, hier verantwoordelijk voor. Wij creëren een situatie met ons aankoopgedrag die het voor een fabrikant onweerstaanbaar maakt zulke dingen te flikken. Een fabrikant als Gibson is bijna gek om het niet te doen. Niet alleen Gibson. Kijk eens rond op het internet. Business is booming. Setjes pickups voor €600 want 'niet te onderscheiden van een PAF", 4 potmeters + 2 caps 150$ want zelfde waarden als een '59, pickupringen van 200$ want niet te onderscheiden van het origneel. En waarom bestaat dat? Puur alleen omdat wij het kopen.

D3nnis
29 januari 2017, 13:35
Maar nu de vraag....in de jaren 50....waren dat ook nep-bumblebee dingesen?
Want dan is dit dus echt historisch correct ;-)

Oranjeaap
29 januari 2017, 13:39
Het doet me altijd een beetje denken aan de banken crisis met de ontplofte bubbel een paar jaar geleden. Iedereen boos op de banken. Maar we vergeten gemakshalve maar even dat de echte schuldigen wijzelf zijn. We willen dingen kopen waar we het geld niet voor hebben, dus lenen we. We betalen onze creditcardschuld met een lening bij een andere bank. We kopen een huis waar we eigenlijk helemaal het inkomen niet voor hebben, maar de bank maakt het mogelijk dus waarom niet? De bank maakt eigenlijk alleen maar gebruik van onze hebberigheid.

D3nnis
29 januari 2017, 13:44
We kopen een huis waar we eigenlijk helemaal het inkomen niet voor hebben, maar de bank maakt het mogelijk dus waarom niet?

Maar hoe zou je dan willen bepalen wat voor inkomen je voor een huis moet hebben? Voor de crisis waren hier toch ook al richtlijnen voor?
Nou lagen die bij DSB wel anders dan bij de Rabo (of whatever), maar toch, het blijft vreemd om alleen naar inkomen te kijken en niet naar overige bestedingen van dat inkomen die plaatsvinden.

Hotpepper01
29 januari 2017, 14:03
ik denk dat Gibson ze niet eens zelf maakt, ik zou dat ook niet doen als gitaarfabrikant. De ingangs - kwaliteit controle ligt hier te slapen of men heeft het heel bewust zo gedaan a la sjoemelsoftware... Hoe dan ook inderdaad foei.

Oranjeaap
29 januari 2017, 14:03
Ik bedoelde er maar mee te zeggen dat wij dingen willen die we ons eigenlijk niet zouden moeten kunnen permitteren. Maar dan maakt de bank het ons toch mogelijk en in plaats van ons af te vragen hoe dat eigenlijk kan en wat de haken en ogen zijn geven we gewoon toe aan onze hebberigheid en gaan in een huis wonen waar je met een simpel rekensommetje eigenlijk het geld niet voor zouden moeten hebben. Met richtlijnen wil ik me helemaal niet bezig houden. Het is voor mij een kwestie van mentaliteit.
Ik ken genoeg mensen die super krap bij kas zitten, het hele jaar droog brood vreten, maar dan wel 2 weken naar een verre bestemming gaan en al hun opgespaarde centen er doorheen jassen. Waarom? Omdat het in hun ogen er bij hoort, een soort status waar aan voldaan moet worden. Net als een groot huis. Of de allerbeste onderdelen in je gitaar steken zodat het meer lijkt dan het eigenlijk is: Hebberigheid. We willen altijd meer dan we hebben, meer/beter dan een ander. Gibson springt hier handig op in. Wie zijn schuld is het dan? Ik denk dat het niet zo eenvoudig ligt en enkel de fabrikant de schuld geven.

Oranjeaap
29 januari 2017, 14:06
"Straight from Gibson Guitar's Historic Re-issue guitars come Gibson's new Historic Spec series-parts that have been specially designed to replicate the original parts used by Gibson in the late 1950s.

This two-pack of .022 mfd Gibson Bumblebee Capacitors look, perform, and sound just like the original capacitors that were used on late-'50s Gibson Les Pauls and vintage SGs. Famous for their tone (and their stripes!), the Historic Spec Bumblebee Capacitors are specially made for Gibson and can help you achieve that sweet, full tone that Gibson's legendary instruments are famous for. "


Zet er gewoon in de wat de consument wil horen en kassa.

denis.hermans
29 januari 2017, 14:20
Wat ik me dan afvraag : de fabricant van Bumble-Bee is die daarvan dan op de hoogte ?
Of is misschien heel het Bumble-Bee merk een luchtbel en zijn alle condensatoren tegenwoordig zo ?

barno
29 januari 2017, 14:22
Oranjeaap, u slaat de nagel op de kop. Zelf vind ik wel dat Gibson hier te ver gaat. Ook al spelen ze het handig door in de promo het accent te leggen op look, perform and sound en dus niet letterlijk op de technische specs, the intent of misleading the customer ligt er dik bovenop.

Plant
29 januari 2017, 14:24
Hiermee is wel bewezen dat het klankmatig geen drol uitmaakt wat voor condensator er in zit, anders hadden mensen wel gehoord dat er iets niet klopte.

Tabula Rasa
29 januari 2017, 14:38
Hiermee is wel bewezen dat het klankmatig geen drol uitmaakt wat voor condensator er in zit, anders hadden mensen wel gehoord dat er iets niet klopte.
Maakt ook werkelijk waar geen fuck uit. Probeer maar wat varianten naast elkaar. Je hoort echt geen verschil in tegenstelling tot wat sommige figuren doen beweren. Met name sommige amp bouwers zijn hier heel erg goed in.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

D3nnis
29 januari 2017, 14:51
Oranjeaap, u slaat de nagel op de kop. Zelf vind ik wel dat Gibson hier te ver gaat.

Als dit een bewuste actie is van gibson wel.
Maar wie zegt dat hun toeleverancier niet loopt te klooien?
En hoe zien "echte" bumblebees er van binnen uit eigenlijk?

Tupelo
29 januari 2017, 14:52
Ghehe, meer dan 5000% ? pakken op één euro ?
Geniaal.
Street hustle verhoudingen op een legale wereldwijde markt.
They wish. :D

Brum
29 januari 2017, 15:03
Hiermee is wel bewezen dat het klankmatig geen drol uitmaakt wat voor condensator er in zit, anders hadden mensen wel gehoord dat er iets niet klopte.

Helemaal mee eens. Ook ik was ooit het type dat meende er van alles anders in te horen en niets is minder waar. Heeft een erkende bouwer/reparateur me ook redelijk duidelijk gemaakt, met technisch verhaal er bij. de historic correct bumblebees en Orange Drops e.d., allemaal onzin. De verschillen zijn zo marginaal, dat het eigenlijk geen drol uitmaakt.

Oranjeaap
29 januari 2017, 15:05
Wat ik me dan afvraag : de fabricant van Bumble-Bee is die daarvan dan op de hoogte ?
Of is misschien heel het Bumble-Bee merk een luchtbel en zijn alle condensatoren tegenwoordig zo ?

Ik meen mij te herinneren dat die streepjes te maken hebben met de constructie / waarden van de capacitor, en dus niet echt patenteerbaar zijn / waren ofzo. Iedereen mag zulke streepjes op zijn ding zetten geloof ik. Daarnaast is bumblebee ook meer zoiets als een bijnaam (want het lijkt op eeb bij) en geen merknaam. Of misschien heeft Gibson de patenten wel in handen mochten die er zijn. Is Sprague niet de oorspronkelijke fabrikant? Die bestaat nog toch?


Maakt ook werkelijk waar geen fuck uit. Probeer maar wat varianten naast elkaar. Je hoort echt geen verschil in tegenstelling tot wat sommige figuren doen beweren. Met name sommige amp bouwers zijn hier heel erg goed in.

Ja dat kun je wel zeggen en dat dacht ik ook altijd maar ik heb een setje capacitors uit 1960, en die hebben toch een ietwat andere klank hoor als ik ze dicht draai. Beter?? Geen idee. Anders? Ja. Maar ik speel toch 90% van de tijd met mijn tone pots op 10 dus wat boeit het eigenlijk ook :seriousf:

Oranjeaap
29 januari 2017, 15:07
Ja dat kun je wel zeggen en dat dacht ik ook altijd maar ik heb een setje capacitors uit 1960, en die hebben toch een ietwat andere klank hoor als ik ze dicht draai. Beter?? Geen idee. Anders? Ja. Maar ik speel toch 90% van de tijd met mijn tone pots op 10 dus wat boeit het eigenlijk ook :seriousf:

Waar ik dan wel bij moet zeggen dat dat waarschijnlijk komt omdat door de tand des tijds de structurele integriteit van de laagjes papier en olie wat achteruitgaat, waardoor ze ook niet meer helemaal de waarde hebben die op de buitenkant staat.

Sjoerdo
29 januari 2017, 15:23
En hoe zien "echte" bumblebees er van binnen uit eigenlijk?

http://forum.frugalguitarist.com/yaf_postst1435_Beware-Bumblebee-Cap-Hype.aspx

telerocker
29 januari 2017, 15:28
Ze hebben het bij Gibson goed begrepen: America (and us) first.

Erik de Perik
29 januari 2017, 15:45
https://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

fred dons
29 januari 2017, 16:06
ik ben er net achter gekomen dat hun 59 model helemaal niet in 59 gemaakt is :(

MarkS
29 januari 2017, 16:09
"look, perform, and sound just like the original"
Dat zegt alles al toch?

macwilliams
29 januari 2017, 16:11
Wat voor magische werking worden die papier condensatoren toegedicht dan?

Plant
29 januari 2017, 16:11
Ik meen mij te herinneren dat die streepjes te maken hebben met de constructie / waarden van de capacitor...

Dat dus. Gewoon de kleurcode van de waarde + tolerantie.



https://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

Ja leuk, al eens gezien en niet echt bewijs dat het aan materiaal ligt. Ook condensatoren hebben tolerantie en zelfs 2 exemplaren van hetzelfde type kunnen als de ze op de 2 uiterste grenswaarden van die tolerantie liggen in 1 gitaar een net andere respons geven. Verder zit de gitarist maar een beetje uit de losse pols te harken en zijn geen 2 aanslagen exact gelijk.

Da Vinci
29 januari 2017, 16:19
Wat voor magische werking worden die papier condensatoren toegedicht dan?

Dat je er bizar veel marge op kan zetten 😉


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
29 januari 2017, 16:26
Ja leuk, al eens gezien en niet echt bewijs dat het aan materiaal ligt. Ook condensatoren hebben tolerantie en zelfs 2 exemplaren van hetzelfde type kunnen als de ze op de 2 uiterste grenswaarden van die tolerantie liggen in 1 gitaar een net andere respons geven. Verder zit de gitarist maar een beetje uit de losse pols te harken en zijn geen 2 aanslagen exact gelijk.

Nou, nu nog iemand die komt roepen dat geluid in de vingers zit en we zijn er weer helemaal uit...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

macwilliams
29 januari 2017, 16:35
Dat je er bizar veel marge op kan zetten ��
Ik heb deze in het groen, geel en oranje ik voel me nu heel even rijk.


Nou, nu nog iemand die komt roepen dat geluid in de vingers zit en we zijn er weer helemaal uit
Ik kom even roepen dat geluid uit je vingers komt.


En vergeten we de groene Jimi Hendrix ultimate Mojo tape niet?

Duhsjaak
29 januari 2017, 19:15
Het systeem van 'laten we ze eens feestelijk neuken', nooit bedacht in het oefenhok
maar altijd aan de brainstormtafel, heeft al menige industrie op de knieën gekregen.

Woekerpolissen bedacht door klanten?
Sjoemelsoftware bedacht door klanten?
Kut condensators bedacht door klanten?

Oranjeaap, je analyse verwart oorzaak en gevolg. Een veel voorkomend NL verschijnsel.

Natuurlijk houden diegenen die er grif voor betalen het monster in leven. Maar da's echt nog wat anders dan dat een klant erom smeekt om genaaid te worden.

Volgens VS recht (informed consent - ben je over alle voors en tegens duidelijk geïnformeerd?)
Volgens NL recht ( bepaalbaarheid wederzijdse rechten en plichten) het totstandkoming van een geldige overeenkomst
kan toch niet anders worden geconstateerd dat Gibson erger is dan chibsun.

Daarvan kun je tenminste veronderstellen dat je fake koopt. De prijs is er namelijk ook naar.

Een grote naam die voordoet als of ze the real thing verkopen, terwijl ze zich er van bewust zijn dat product en prijs ine geen enkele verhouding staan, levert voor mij de glasharde verdenking op dat ze erop gokken dat niemand voor €100 gaat procederen.

Ik durf te stellen, dat er geen rechtsgeldige wilsovereenstemming (contract) tot stand is gekomen en dat dit soort praktijken misleiding inhouden of erger. Vervolgbaar dus.

Wat een kloothommeltjes. In het IJ ermee en twee keer met de pont eroverheen. Dan doen ze het ge ga ran deerd nooit weer.
Vriendelijke groet, Gus

Oranjeaap
29 januari 2017, 19:44
Die zaken zijn niet bedacht door klanten, maar zoals ik zei ligt de oorsprong van zulke zaken wel bij de hebberigheid van de klant. Gibson weet dat er mensen zijn die zo gek zijn om 50 euro voor één condensator betalen. Zij spelen daar 'slechts' op in. Ik wil niet zeggen dat dit minder verwerpelijk is, ik wilde eigenlijk alleen graag aan de discussie toevoegen dat we eigenlijk best eens naar ons zelf mogen kijken. Wat Gibson doet in dit geval vind ik ook zeer schandelijk.

Laten we eerlijk zijn, wat kost nou een degelijke papier in olie condensator? Een paar euro? Ook al krijg je voor die 100 euro wel echte PIO caps, dan laat je je in mijn ogen nog steeds oplichten. En ik vind ons snobisme als het op gear aankomt eigenlijk een kwalijkere zaak dan een fabrikant die hier slechts op in speelt.

D3nnis
29 januari 2017, 20:22
Ik vond die RS guitarworks zooi altijd al idioot geprijsd; die verkopen een condensator voor $14,95...valt nog best mee blijkbaar ;-)

Erik de Perik
29 januari 2017, 20:45
Laatst op een forum.... gast die 2 echo's wilde en bij 350 eur geen "nee" zei. ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
29 januari 2017, 21:08
Waar ik "echo's" schreef bedoel ik "galm"...... stop de tijd, ik zet één joker in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
29 januari 2017, 21:16
Niet alleen condensatoren. Ook bijvoorbeeld pedalen vind ik idioot geprijsd. Tegenwoordig betaal je voor brits klinkende scheurpedalen al bijna 300 euro. En een analoog delay pedaal gaat ook al richting 300 euro of meer.
Commercie en welke beroemdheid er mee speelt bepaalt de prijs. Als Bonamassa op Harley Benton gear gaat harken gaat de prijs met een factor 3 omhoog, toch?

Mitch
29 januari 2017, 23:17
Nu overdrijf je. Marshall style pedalen voor 300€? Mijn DLS staat net voor 125 op MP (komt dat zien mensuuuh...)
Maar effe serieus, topic nummer 1063 over te hoge prijzen en dan ook weer over Gibson en dan óók nog een scoop van 5+ jaar geleden?? Dit forum verdient het af en toe ook echt om te sterven.

vulvasonic
30 januari 2017, 02:40
Dit forum verdient het af en toe ook echt om te sterven.
Kijk naar onze postcount. Als dit forum sterft, sterven wij dan niet een weinig mee? :nervous:

Tabula Rasa
30 januari 2017, 07:28
http://i65.tinypic.com/30v0nlc.jpg

Kwam deze als herinnering tegen op FB. 3 jaar geleden een blind testje gedaan op een schakelaar. Je hoort zo goed als geen verschil tussen verschillende types van dezelfde waarde.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Oranjeaap
30 januari 2017, 07:29
Ach wij Nederlanders klagen graag over alles maar stiekem weten we wel dat het allemaal zo slecht niet is :seriousf:

Tabula Rasa
30 januari 2017, 08:30
Ach wij Nederlanders klagen graag over alles maar stiekem weten we wel dat het allemaal zo slecht niet is :seriousf:
Klopt.

En ik moet bekennen: wanneer ik al honderden euro's aan een gitaar uitgegeven heb, ga ik ook voor een "mooie" condensator omdat het oog ook wat wil. Kan er eentje van een dubbeltje in solderen maar ook een mooiere van een paar euro.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

benwave
30 januari 2017, 08:45
Maar effe serieus, topic nummer 1063 over te hoge prijzen en dan ook weer over Gibson en dan óók nog een scoop van 5+ jaar geleden?? Dit forum verdient het af en toe ook echt om te sterven.

Plus 1 Zelfs de ouwe koe vervangen voor oeros gaat dit niet meer recht trekken wat een oud nieuws zeg..!

Duhsjaak
30 januari 2017, 08:55
Nu overdrijf je. Marshall style pedalen voor 300€? Mijn DLS staat net voor 125 op MP (komt dat zien mensuuuh...)
Maar effe serieus, topic nummer 1063 over te hoge prijzen en dan ook weer over Gibson en dan óók nog een scoop van 5+ jaar geleden?? Dit forum verdient het af en toe ook echt om te sterven.

Hoeveel keer is er niet furieus gereageerd als een GN'er een nep Fender of Gibson ging overplakken om er veel meer geld voor te krijgen dan gerechtvaardigd was?
Nu doet de industrie zelf een bizar duitje in de zak en nu mag dat worden afgedaan als niet relevant?

Dat de scoop al 5 jaar oud is, is een vaststelling van feiten.
Dat Gibson na 5 jaar niets aan de kwalijke praktijken heeft veranderd ook dus. Da's dus geen incident, maar gewoon beleid.

Ik vind het een behoorlijk walgelijke vorm van flessentrekkerij. En ik blijf erbij dat pros and Cons qua proceskosten en imagoschade minutieus zijn doorgerekend.

Met andere woorden: men rekent er glashard op dat niemand gaat procederen voor €100.

Als jij wat beweert dan luister ik daar aandachtig naar.
Als jij van mening bent dat het forum opnieuw bewijst dat het einde nabij is, vraag ik mij af waar ik de boot heb gemist.
Ik persoonlijk blijf van mening dat je niet perse hoeft te rekenen op een faire behandeling door de grote namen.
Vriendelijke groet, Gus

fred dons
30 januari 2017, 09:21
Gibson verkoopt te duren onderdelen maar je mag zelf beslissen of je ze koopt, de reden dat Gibson geen "echte" paper in oil capacitors meer gebruikt is dat ze onbetrouwbaar werden, door veranderde milieu eisen konden ze in het westen sowieso niet meer gemaakt worden net zoals de originele (rusland is wat makkelijker wat dat betreft :D) en zij hebben er voor gekozen capacitors in hun historic line te zetten die er uit zien als bumblees en die klinken als bumblebees maar het niet zijn, door de vraag uit de markt zijn ze ze ook los gaan leveren omdat de klant de zelfde capacitor wilde als die van de historic series en die krijgen ze ook (en ja voor de teveel geld, tis een commercieel bedrijf, get over it )

ik zal het maar verklappen maar de toets van de R9 is niet van Rio palisander, de Body niet van Honduras Mahonie, de inlays niet van het Cellulose maar Acryl etc . als koper van zo'n gitaar weet je dat en om dan te klagen dat de capacitor niet de zelfde is als die in 50ties gebruikt werd. tis wat :D

nog een leuk Artikel over capacitors btw
http://www.acoustic-dimension.com/audionote/Audio-Note-oil-filled-mylar-capacitors-main.htm

Hendriks
30 januari 2017, 10:28
Nu overdrijf je. Marshall style pedalen voor 300€? Mijn DLS staat net voor 125 op MP (komt dat zien mensuuuh...)
Maar effe serieus, topic nummer 1063 over te hoge prijzen en dan ook weer over Gibson en dan óók nog een scoop van 5+ jaar geleden?? Dit forum verdient het af en toe ook echt om te sterven.

Dit verhaal kende ik nog niet en als ik de reacties zo lees , velen met mij en of het nu Gibson Fender of Stagg is maakt voor mij ook niet uit , blijft een vorm van misleiding cq oplichting.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
30 januari 2017, 10:56
"Straight from Gibson Guitar's Historic Re-issue guitars come Gibson's new Historic Spec series-parts that have been specially designed to replicate the original parts used by Gibson in the late 1950s.

This two-pack of .022 mfd Gibson Bumblebee Capacitors look, perform, and sound just like the original capacitors that were used on late-'50s Gibson Les Pauls and vintage SGs. Famous for their tone (and their stripes!), the Historic Spec Bumblebee Capacitors are specially made for Gibson and can help you achieve that sweet, full tone that Gibson's legendary instruments are famous for. "



Ik snap de 'commotie' niet zo goed ..., als je even door het marketing-sausje heen leest,
zijn ze verder toch vrij duidelijk dat het hier om een setje replica's gaat.
Wel super stoer verpakt in een mooi doosje, dat dan weer wel!

En ja, ze suggereren inderdaad dat dit een 'legendary' sound oplevert, maar wat wil je, er zijn
nog steeds mensen die magische eigenschappen aan een lullige condensator toeschrijven,
ook in dit topic weer ...

Tabula Rasa
30 januari 2017, 10:59
Kan me nog herinneren dat ik samen met Fred op een dgbm hem zitten snuffelen in een bak met "mooie" caps en dat we het er stiekem over eens waren iets "moois" voor het oog te zoeken .


:-)


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

dimi19
30 januari 2017, 11:11
Heel dit verhaal is me onbekend.
Het doet me eigenlijk ook niet zoveel. Ik heb onlangs een tweedehands R9 aangeschaft, waar ik zeer blij mee ben. Die speelt als een droom: echt vlotter dan m'n custom.
Qua geluid zijn beide gitaren anders, ik gebruik ze ook voor andere muziek te spelen.

Soit, waar ik toe wil komen:

Ik denk dat er (minstens) 2 groepen klanten zijn:
1) de techneuten die dit weten en belangrijk vinden.
Ik vermoed dat de meesten (5 pagina's op nog geen 24 uur) die de moeite nemen om hier verbolgen op te reageren tot deze groep behoren.
Fred Dons heeft hierboven uitgelegd waarom Gibson dit doet, die uitleg lijkt me aannemelijk maar ik ga het niet dubbelchecken.
Zoals vanboven aangehaald: jullie worden niet verplicht dit item te kopen.
Ik ga ervan uit dat een gitaar(ver)bouwer die dit als apart item koopt, weet wat hij koopt. De keuze tussen een 10 EUR of 100 EUR capacitor maak je toch bewust? Je vraagt je toch automatisch af waar het verschil in zit? Een hobby-ist die dit belangrijk vind doet toch voldoende research om te weten wat ie koopt. Dus ik vind niet dat deze mensen (achteraf) moeten klagen.

2) de liefhebbers die niet zo technisch zijn en die dit dus niet belangrijk vinden. Reken mij maar bij deze groep.
Ja, dit stuk zit dus blijkbaar in mijn R9. Oeps :) Voel ik me nu genaaid? Helemaal niet. Ik heb de gitaar gekocht omdat ze super klinkt en super speelt.
Ik heb deze gitaar vooral gekocht omdat ik ze wou! Noem het snobisme, maar het heeft veel weg van hartstocht. Het gevoel van, yes ik speel op een R9 en daarmee benader ik een legendarisch stukje historiek (let wel, dat maakt me geen betere gitaarspeler hoor :) ).
Die capacitor-wetenschap verandert niets aan het geluid, het speelgemak of mijn gevoel, of zelfs doorverkoopwaarde als dat ooit al eens moet.

Pas op, ook ik vind Gibson er soms overgaan.
Vooral qua prijsstellingen gaan ze wel erg ver, maar ook hier: Gibson verplicht je niet. Ook een auto wordt met elk nieuw model of facelift een paar duizend euro duurder. Heb je al eens recent een nieuwbouwwoning gebouwd en de impact op je budget met de laatste milieu-eisen? Prijszettingen van Apple iemand? Het is blijkbaar de wereld waar we vandaag in leven...marktwerking.

Het is niet omdat sommige dingen me niets doen, dat ik alles zomaar aanneem. Bijvoorbeeld met houtsoorten heb ik al sneller gemengde gevoelens, de laminated fretboards 2012 of de richlite customs. Daar heb ik het moeilijk mee... super toch als m'n buurman kei-blij is met zijn richlite custom? Ik ga'm die blijheid niet afnemen door te zeiken dat hij een plastieken fretbord heeft hoor.
Maar dus ook hier voor die houtsoorten... als je het belangrijk vind, dan heb je je research gedaan en weet je het toch? Niet akkoord met wat je in de winkel vindt? Goed, er is altijd de 2ehandsmarkt.

Ik zal echter niet meedoen met gratuit Gibson-bashing.

Weer wat bijgeleerd vandaag. Waarvoor dank!

fred dons
30 januari 2017, 11:28
ik heb die van mij nog steeds niet ergens in gebouwd, hij ligt nog steeds in een doosje mooi te wezen :D

[QUOTE=Tabula Rasa;3291647]Kan me nog herinneren dat ik samen met Fred op een dgbm hem zitten snuffelen in een bak met "mooie" caps en dat we het er stiekem over eens waren iets "moois" voor het oog te zoeken .


:

D3nnis
30 januari 2017, 12:41
Pas op, ook ik vind Gibson er soms overgaan.
Vooral qua prijsstellingen gaan ze wel erg ver, maar ook hier: Gibson verplicht je niet.

Even buiten het hele condensator-verhaal....
Ik vind Gibson op "high-end" gitaargebied prijstechnisch eigenlijk nog niet zo gek.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind €8000,- voor een 1959 true historic een enorme bonk geld, en €6000,- voor een standard historic ook.
Maar kijk eens naar een ESP USA Eclipse, daar mag je in dekkend zwart ook al €4600,- voor neertellen, en met een fred-worthy top ga je ook al naar de €5400,-.
Bij Jackson hetzelfde, een Chris Broderick signature met mooi toppie moet ook €5400,- kosten.

Dus ik zeg eigenlijk niet dat die prijs te verantwoorden is, maar meer dat Gibson niet de enige is..

arjanb01
30 januari 2017, 12:47
Amerikaanse merken he?
En die prijzen gaan nog meer onhoog als trump al z'n industrie naar de VS terug gaat halen. Ook al produceren ze hoge volumes in de VS, de gemiddelde Amerikaan gaat niet werken voor een Aziatisch of Mexicaans salaris.

fred dons
30 januari 2017, 13:44
dat laatste ben ik niet helemaal zeker van, dat zal ongetwijfeld in de dienstensector zo werken maar het minimum loon in de VS is akelig laag

showband
30 januari 2017, 13:46
amerika is qua wetten niet hetzelfde als nederland.

In Nederland kun je als consument hier gewoon mee naar de rechter stappen.
Dus als die gibson setjes in nederlandse (web)winkels liggen? Dan overtreden ze wetten.

dorrus
30 januari 2017, 13:46
Replica condensators of niet, de Gibson historic reissue's zijn waanzinnig goede gitaren. en ja ze zijn duur , maar dan heb je ook wat, een originele 59 er kan natuurlijk ook maar dan moet je nog even doorsparen, (of een tweede hypotheek op je huis nemen ;)

fred dons
30 januari 2017, 14:02
amerika is qua wetten niet hetzelfde als nederland.

In Nederland kun je als consument hier gewoon mee naar de rechter stappen.
Dus als die gibson setjes in nederlandse (web)winkels liggen? Dan overtreden ze wetten.

leg eens uit hoe ze de wet overtreden ?

no 1 hops
30 januari 2017, 14:17
This two-pack of .022 mfd Gibson Bumblebee Capacitors look, perform, and sound just like the original capacitors that were used on late-'50s Gibson Les Pauls and vintage SGs. Famous for their tone (and their stripes!), the Historic Spec Bumblebee Capacitors are specially made for Gibson and can help you achieve that sweet, full tone that Gibson's legendary instruments are famous for. "
de dik gedrukte letters geven aan waar het hier om gaat, lijken als, presteren als en klinken als, en dat volgens de historische specificaties, (lees waarde van de condensator). er staat nergens dat het originele bumblebee's ZIJN.
dus in wezen bedriegen ze niet, voeden alleen de begeerte met de juiste (marketing) woorden, woorden die de klant WIL horen, net zoals alle andere reclame dat doet. ;-)

ik kan het even niet laten: laatst een foto van mijn kleinzoon gezien naast een dikke corvette, vet cool, maar net zo van kunstof als een trabantje, lijkt erop maar is het niet ;-)

MikeD
30 januari 2017, 14:25
nou.. mijn steentje in jullie BumbleBee vijver.... bij Crazy Parts koop je een setje Paper-in-oil Bumblebees voor 59 euro's ex verzendkosten die wel kloppen http://www.crazyparts.de/electronics/luxe-caps/for-les-paul-and-others/bumble-bees-caps-set-1956-1960.php

de 'Gibson'Bumblebees' zijn blijkbaar geen PIO's en als je de tekst leest (en dat is ook al door andere lezers aangeven) dan beweert meneer Gibson dat ook niet... die van hun "....zien er uit, werken en klinken zoals... blablabla" .. jaja.. ziet er net zo uit.. ammehoela.... het blijft een instinker van jewelste ... ik vind het bottom line wel degelijk misleidende reclame.... Wekken de schijn dat het authentieke PIO's zijn en dat zijn het niet.... alleen het velletje is 'bumblebee'

fred dons
30 januari 2017, 14:27
ik zou er aan willen toevoegen met nadruk op replicate

..that have been specially designed to replicate the original parts used by Gibson in the late 1950s.

no 1 hops
30 januari 2017, 14:28
de nederlandse wetgeving tolereert zelf ook enige overdrijving bij reclame en ziet dat dus niet als misleiding. maar als je iets koopt met bepaalde kenmerken die het later niet blijkt te hebben, dan sta je wel sterk

fred dons
30 januari 2017, 14:29
[QUOTE=MikeD;3291705]nou.. mijn steentje in jullie BumbleBee vijver.... bij Crazy Parts koop je een setje Paper

de tekst van Crazy part is ook niet vies van hyperbole en overdrijving, smooth and creamy Sound ?? (btw ik heb deze in een aantal gitaren zitten en ze werken prima maar dat doen de BB's van Gibson ook )

Each of these is hand-cast in black epoxy, using molds made from genuine Sprague Bumblebees. Many other firms offer reproductions of this ever-popular item, but these are the only ones in the world that not only have the correct, narrow, painted color bands and all handmade like the old ones. No cheap film caps here. These have a smooth and creamy sound with a great response across the spectrum, with audible harmonics or “sparkle.” For some reason only paper can really transfer a guitar signal to the best advantage.

fred dons
30 januari 2017, 14:31
de nederlandse wetgeving tolereert zelf ook enige overdrijving bij reclame en ziet dat dus niet als misleiding. maar als je iets koopt met bepaalde kenmerken die het later niet blijkt te hebben, dan sta je wel sterk

Maar welke kenmerken beweert Gibson te hebben in hun BB's die er niet in zitten ? (btw je vergist je behoorlijk in de nederlandse wetgeving, onlangs nog "pure vruchtensap" gekocht ? )

showband
30 januari 2017, 14:34
leg eens uit hoe ze de wet overtreden ?

in nederland ken je "misleidende handeling", "Oneerlijke handelspraktijk" in het consumentenrecht
deze reclametekst is zodanig opgesteld dat het voor een consument erg moeilijk is om te zien dat een item niet is wat ze volgens de titel zeggen te verkopen. (een originele weerstand/condensator)


Een handelspraktijk is misleidend, zegt art. 193c, als de informatie die verstrekt wordt feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie. Dat kan ook gaan om informatie die weliswaar feitelijk juist is, maar door de wijze van presentatie de consument op de een of andere manier bedriegt.


Oneerlijke handelspraktijk
Voor de toetsing of een handelspraktijk oneerlijk is, wordt de beslissingsbekwaamheid van de ‘gemiddelde consument’ als uitgangspunt genomen. Als de consument een beslissing neemt die hij onder normale omstandigheden, dus zonder misleiding en/of agressieve benadering, niet had genomen is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Het maakt overigens niet uit of er daadwerkelijk een aankoop is gedaan of een overeenkomst is gesloten.

http://dmcc.nl/regelgeving/wet-oneerlijke-handelspraktijken
http://old.findinet.nl/bedrijfsvoering/kennisportal/oneerlijke_handelspraktijken/misleidende_handelingen.htm
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/oneerlijke-handelspraktijken/misleidende-handeling/
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/oneerlijke-handelspraktijken/misleidende-handelspraktijken/

no 1 hops
30 januari 2017, 14:42
(btw je vergist je behoorlijk in de nederlandse wetgeving, onlangs nog "pure vruchtensap" gekocht ? )

ik doel meer op bv auto reclame waar je een auto een steile berg op ziet rijden met een turbo gang die never nooit niet haalbaar is, of bepaalde producten waar je me toch een wespentaile van krijgt.
maar een pure vruchtensap is een statement, dat moet het zijn, hetzelfde als met donker brood, als er volkoren op staat MOET er volkoren meel inzitten, zo niet dan is het donkere brood witbrood met een kleurtje

vulvasonic
30 januari 2017, 14:43
Ik ben geen kenner, maar moet ik dit vergelijken met het vervangen van cheap ass potmeters, bedrading en schakelaars voor high end spul? Want dat heb ik ooit laten doen, zonder dat ik er ooit iets van heb gemerkt. :D
Nu kost zoiets geen drol, dus wat dat betreft was er geen man overboord. Sterker, alleen het idee gaf me al meer vertrouwen in de gitaar. :)

fred dons
30 januari 2017, 14:46
het klopt wat je zegt en toch wordt er "pure vruchtensap" verkocht die uit concentraat gemaakt wordt, frambozen rommel waar nog geen procent frambozen in zit etc en er wordt niets tegen gedaan

Maar terug naar, Gibson, om hier je gelijk te halen moet je dus kunnen bewijzen dat hoewel er nergens wordt beweerd dat de condensator Paper in Oil is, jij als argeloze consument dat wel had mogen verwachten en gelijkertijd mag je aantonen voor de rechtbank dat Paper in Oil nou juist de reden is waarom je deze condensator wilde hebben want die klingt "romiger" .
Ik wens je veel sterkte met die zaak ;)

fred dons
30 januari 2017, 14:51
ik doel meer op bv auto reclame waar je een auto een steile berg op ziet rijden met een turbo gang die never nooit niet haalbaar is, of bepaalde producten waar je me toch een wespentaile van krijgt.
maar een pure vruchtensap is een statement, dat moet het zijn, hetzelfde als met donker brood, als er volkoren op staat MOET er volkoren meel inzitten, zo niet dan is het donkere brood witbrood met een kleurtje

dus niet, net zoals gebak met "echte roomboter bereid" kan betekenen dat de bakplaat is ingekwast met roomboter maar niet dat er roomboter in het products is bereid
http://motherboard.vice.com/nl/read/gebakken-lucht-zo-makkelijk-is-het-voor-voedselproducenten-om-je-te-misleiden

fred dons
30 januari 2017, 14:52
Ik ben geen kenner, maar moet ik dit vergelijken met het vervangen van cheap ass potmeters, bedrading en schakelaars voor high end spul? Want dat heb ik ooit laten doen, zonder dat ik er ooit iets van heb gemerkt. :D
Nu kost zoiets geen drol, dus wat dat betreft was er geen man overboord. Sterker, alleen het idee gaf me al meer vertrouwen in de gitaar. :)

zo'n beetje, er is heus wel goedkope rommel in de electronica maar boven X prijs betaal je voor de marketing en een klein beetje voor het product

showband
30 januari 2017, 15:02
het klopt wat je zegt en toch wordt er "pure vruchtensap" verkocht die uit concentraat gemaakt wordt, frambozen rommel waar nog geen procent frambozen in zit etc en er wordt niets tegen gedaan

Maar terug naar, Gibson, om hier je gelijk te halen moet je dus kunnen bewijzen dat hoewel er nergens wordt beweerd dat de condensator Paper in Oil is, jij als argeloze consument dat wel had mogen verwachten en gelijkertijd mag je aantonen voor de rechtbank dat Paper in Oil nou juist de reden is waarom je deze condensator wilde hebben want die klingt "romiger" .
Ik wens je veel sterkte met die zaak ;)

de herhaalde zin:
"parts that have been specially designed to replicate the original parts used by Gibson in the late 1950s"

maakt je kansrijk als ze dat niet zijn.
een oilfilled ding zonder oil voldoet voor een onwetende gemiddelde consument niet aan "replicate the original parts".
Zo een rechtzaak doe je niet voor een condensator natuurlijk. Maar een gitaarfabrikant kan zijn concurent daar diep mee in de aars naaien als ie daar zin in heeft.
bij herhaalde voorraad geleverd aan een europese importeur die het zo structureel aan nederlandse klanten verkoopt?

no 1 hops
30 januari 2017, 15:03
dus niet, net zoals gebak met "echte roomboter bereid" kan betekenen dat de bakplaat is ingekwast met roomboter maar niet dat er roomboter in het products is bereid
http://motherboard.vice.com/nl/read/gebakken-lucht-zo-makkelijk-is-het-voor-voedselproducenten-om-je-te-misleiden

lees net op die link
Zo staat bijvoorbeeld beschreven dat brood alleen volkoren mag worden genoemd wanneer honderd procent van het meel volkoren is, maar mogen andere bakkersproducten deze naam al krijgen wanneer slechts de helft van het meel volkoren is dus ik had voor de helft gelijk ;-) .
wat dat betreft hoop ik dat dhr. Trump ook het TTIP handelsverdrag blokkeert, anders wordt het er qua voeding hier in europa niet beter op

fred dons
30 januari 2017, 15:14
nee want de key feature is niet het oil in paper gedeelte, het is de capacitor functie, met oil in paper kun je dit bereiken en blijkbaar ook op andere manieren, de klant will een capacitor die er op en bepaalde manier uitziet en klinkt en dat heeft Gibson gedaan
Gibson verkoopt geen PIO's maar BB capacitors



de herhaalde zin:
"parts that have been specially designed to replicate the original parts used by Gibson in the late 1950s"

maakt je kansrijk als ze dat niet zijn.
een oilfilled ding zonder oil voldoet voor een onwetende gemiddelde consument niet aan "replicate the original parts".
Zo een rechtzaak doe je niet voor een condensator natuurlijk. Maar een gitaarfabrikant kan zijn concurent daar diep mee in de aars naaien als ie daar zin in heeft.
bij herhaalde voorraad geleverd aan een europese importeur die het zo structureel aan nederlandse klanten verkoopt?

Dutch66
30 januari 2017, 15:57
nou.. mijn steentje in jullie BumbleBee vijver.... bij Crazy Parts koop je een setje Paper-in-oil Bumblebees voor 59 euro's ex verzendkosten die wel kloppen http://www.crazyparts.de/electronics/luxe-caps/for-les-paul-and-others/bumble-bees-caps-set-1956-1960.php



Psies, ijzersterk verkoopargument ook ;


but these are the only ones in the world that not only have the correct, narrow, painted color bands


:seriousf:


En om weer een beetje perspectief in het PIO verhaal aan te brengen klikkerdeklik (http://tubes-store.com/product_info.php?cPath=35_41_65&products_id=361)

fred dons
30 januari 2017, 16:05
ja Maar die Pio's van 3 Dollar hebben niet de correcte smalle gekleurde ringetjes en dat klinkt toch anders ;)

vulvasonic
30 januari 2017, 16:47
Noem mij gestoord, maar tenzij er iets gigantisch naar de kloten gaat maak ik überhaupt geen gitaar los. Het zal mij een worst hoeveel ringetjes en van welke kleur een of andere capacitor heeft, al horen ze paars te zijn met gele stipjes. :D

fred dons
30 januari 2017, 17:24
tja daar gaat het al mis, hoe moet Gibson ooit geld aan jou verdienen Mario!!

Erik de Perik
30 januari 2017, 18:18
Ik vind dat ouwe spul er altijd wel mooier uit zien, ook als je in zo'n versterker uit de jaren '60 of '70 kijkt. Maar ik denk dat veel van de 'essentiele' verbeteringen aan een gitaar complete onzin zijn en gebaseerd op napraterij. Daaronder vallen wat mij betreft oa potmeters, condensators, topkammen, stemmechanieken, selectors en output jacks. Mooi hout, maple of rosewood toets kies je van tevoren en doet ook amper wat.

Ik heb overigens veel van die onzin in de loop der jaren ook geloofd en gedaan :cooler:

Ander type magneet of ander kapje voor een pick-up doet trouwens behoorlijk veel!

vulvasonic
30 januari 2017, 23:05
tja daar gaat het al mis, hoe moet Gibson ooit geld aan jou verdienen Mario!!
Ach, als we naar het gemiddeld aantal Gibsons per gitarist kijken, denk ik dat dat aantal lager ligt dan ik er in mijn bezit heb. Ik voel me dan ook geenszins schuldig. Sterker, het is niet eens de schuld van Gibson dat ik me niet verrijk met een modelletje of 10 uit hun catalogus. :)

MikeD
31 januari 2017, 08:40
gisteren nog even wat leeswerk gedaan.. naar ik begrijp uit het boekje Burst Believers 2 waarin de een of andere elementen-guru een bijdrage over de onbegrepen PAF heeft geschreven (en daarbij tevens stelt dat een groot deel van 'het geluid' bepaald wordt door de wiring.. oftewel: een 50's / 60's wiring is "elementary my dear Watson"), zouden de 'aloude' Bumblebees er in 2 uitvoeringen zijn geweest.. PIO's en 'mylar' varianten waarbij de mylar varianten minder gewild zijn... En omdat een Bumblebee zijn naam heeft vanwege z'n vorm en de kleurcode, kunnen we misschien niet eens met kracht van argumenten volhouden dat de hedendaagse gerepliceerde Gibson Bumblebees niet een mylar variant zouden mogen zijn c.q. alleen maar PIO's mogen zijn.....zo nou jullie weer.... BTW buitengewoon amusant om te zien dat we hier op GN forum in een paar dagen meer dan 80 posts over iets futiels (volgens sommigen) als de bumblebee condensator volschrijven..

fred dons
31 januari 2017, 08:59
ik heb burst believers (1 en 2) alleen voor de plaatjes gekocht, moet ze toch eens een keer gaan lezen :)

Kim Wilson
31 januari 2017, 09:05
... BTW buitengewoon amusant om te zien dat we hier op GN forum in een paar dagen meer dan 80 posts over iets futiels (volgens sommigen) als de bumblebee condensator volschrijven..
Het gaat er natuurlijk niet om dat ie er anders uitziet, of anders opgebouwd, want daar merk je natuurlijk niks van. Het punt is dat Gibson met wat marketing-magic (misleiding) een one-dollar-component verkoopt voor ruim 100 dollar.

Plant
31 januari 2017, 09:06
En ik moet bekennen: wanneer ik al honderden euro's aan een gitaar uitgegeven heb, ga ik ook voor een "mooie" condensator omdat het oog ook wat wil. Kan er eentje van een dubbeltje in solderen maar ook een mooiere van een paar euro.

Het oog wil ook wat :???: Zie jij dat condensatortje dan achter de afdekplaat? ;)

MikeD
31 januari 2017, 09:41
Het gaat er natuurlijk niet om dat ie er anders uitziet, of anders opgebouwd, want daar merk je natuurlijk niks van. Het punt is dat Gibson met wat marketing-magic (misleiding) een one-dollar-component verkoopt voor ruim 100 dollar.

maar dat is wel hoe het werkt in de business.... people are willing to pay through the nose for something they consider valuable. Of zoals een klant ooit manmoedig uitsprak jegens een van mijn vroegere bazen nadat hij een torenhoge rekening voor bewezen diensten gepresenteerd kreeg: "....no-one expected you to be cheap.....". De psyche van de gemiddelde consument werkt ongeveer aldus dat iets dat goedkoop is gewoon alleen daarom al niet goed kan zijn (letterlijk: waardeloos) en iets dat duur is, wordt verondersteld topkwaliteit te zijn. De 'waardering' zit ook in het merk... volgens m'n ene zoon is Apple bijvoorbeeld daar een goed voorbeeld van; reteduur voor de consument maar qua componenten en arbeid schijtgoedkoop om te maken..... En what about CocaCola? je betaalt ook voor de naam die op het etiket staat.. idem Gibson en Fender....En waarom koop ik liever Wild Turkey 101 proof dan Jack Daniels of Four Roses??? you tell me.... het zit vaak tussen de oren

fred dons
31 januari 2017, 10:34
Het oog wil ook wat :???: Zie jij dat condensatortje dan achter de afdekplaat? ;)

nou ik heb dus een hele collectie backplates die ik nog steeds moet monteren ;)

D3nnis
31 januari 2017, 10:35
Die BFG les pauls hadden doorzichtige afdekplaatjes, toch? Maar weer niet van die bumblebee gevallen dacht ik.

Marc Oblivian
31 januari 2017, 11:31
"Straight from Gibson Guitar's Historic Re-issue guitars come Gibson's new Historic Spec series-parts that have been specially designed to replicate the original parts used by Gibson in the late 1950s.

This two-pack of .022 mfd Gibson Bumblebee Capacitors look, perform, and sound just like the original capacitors that were used on late-'50s Gibson Les Pauls and vintage SGs. Famous for their tone (and their stripes!), the Historic Spec Bumblebee Capacitors are specially made for Gibson and can help you achieve that sweet, full tone that Gibson's legendary instruments are famous for. "


Zet er gewoon in de wat de consument wil horen en kassa.

Ik begrijp waar je op doelt, maar ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Ook juridisch gezien niet.
Allereerst gaat het er de consument niet om dat er in een advertentie staat wat men wil horen. De consument wil een Les Paul die daadwerkelijk zoveel mogelijk naar oude specs is gemaakt. Dat zegt Gibson in feite ook in de eerste zin: speciaal gemaakt om de originele onderdelen zoveel mogelijk te benaderen. Dat beperkt zich dan natuurlijk niet tot het uiterlijk. Dan zou men de gitaar ook van plastic kunnen maken en hem een houtlook kunnen geven. Als het er maar zo uitziet, is het goed.
Gibson vervaardigt de caps dus op een bepaalde manier en met een bepaald doel, met andere woorden: ze gebruiken willens en wetens goedkope onderdelen die in niets (niet qua uiterlijk, maar waarschijnlijk ook niet in sound) lijken op de originele onderdelen en doen vervolgens hun best om dit te verbloemen. Lijkt qua omschrijving verdacht veel op oplichting en dat is gewoon strafbaar.

fred dons
31 januari 2017, 11:36
ik denk dat je er hier aan voorbij gaat dat Paper in Oil caps ook 1 Dollar kosten en Gibson dus het ene 1 Dollar component vervangt voor het andere 1 Dollar component

Kim Wilson
31 januari 2017, 11:39
Ik begrijp waar je op doelt, maar ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Ook juridisch gezien niet.
Allereerst gaat het er de consument niet om dat er in een advertentie staat wat men wil horen. De consument wil een Les Paul die daadwerkelijk zoveel mogelijk naar oude specs is gemaakt. Dat zegt Gibson in feite ook in de eerste zin: speciaal gemaakt om de originele onderdelen zoveel mogelijk te benaderen. Dat beperkt zich dan natuurlijk niet tot het uiterlijk. Dan zou men de gitaar ook van plastic kunnen maken en hem een houtlook kunnen geven. Als het er maar zo uitziet, is het goed.
Gibson vervaardigt de caps dus op een bepaalde manier en met een bepaald doel, met andere woorden: ze gebruiken willens en wetens goedkope onderdelen die in niets (niet qua uiterlijk, maar waarschijnlijk ook niet in sound) lijken op de originele onderdelen en doen vervolgens hun best om dit te verbloemen. Lijkt qua omschrijving verdacht veel op oplichting en dat is gewoon strafbaar.
Nou, ze draaien er zodanig veel omheen dat ze er juridisch waarschijnlijk wel mee weg komen, maar een vuil spel is het wel.

fred dons
31 januari 2017, 11:48
ok, normaals Paper in oil capacitors zijn net zo duur om te maken en dat Gibson een schandalig winst maakt op die dingen is vervelend voor de consument en goed voor Gibson maar dat zegt nog niets over "vuil spel"

hier kun je er 1 voor 6 Dollar kopen Maar ik heb ze ook voor 3 Dollar gezien en dan wordt er nog steeds winst gemaakt door de verkoper
http://www.ebay.com/itm/022uf-0-022-630v-NOS-Russian-K40Y-9-Paper-in-Oil-Capacitor-PIO-Guitar-Tone-Cap-/161952560259

fred dons
31 januari 2017, 11:53
en hier nog een verhaaltje over het punt dat de meeste BB's mylar waren en niet PIO

There is a lot of Myth associated with the Bumble Bee Capacitors and the "magic tone" that they produce. In fact many are not even Paper in Oil at all, but Mylar film. I have often wondered about this for many years and have now confirmed it at the Dr. Vintage website. I don't want to mislead anyone into thinking they are getting something they aren't, this is one reason I do not offer the Bees anymore. So be careful of what you are getting if you buy the old Bumble Bee caps. Mylar was invented in 1945 and the majority of the .022 Bumble Bee and Black Beauty 160P Capacitors still in circulation are actually made with Mylar film and have No Oil in them at all. The USA made Sprague Vitamin Q's, Goodall, Gudeman, Aerovox, Astron, and even the Russian K40y-9 and K42 capacitors are in fact a truly Paper in Oil

Here is how you can tell the difference. On the Bees that are paper in oil there will be a short metal tube on one end that they used to put the oil in. If the Bee does not have the metal tube then it is Mylar. I see that 80-90% of the Bumble Bees sold on ebay and many forums are actually Mylar. Also many of the old Bees have drifted and an .022 Bee may actually read .029-.038 far off from Original specs.

en hier een stuk over dat de 59 les Paul zeer waarschijnlijk de mylar versie had
http://www.es-335.org/2013/12/14/bees-beauties-and-discs/

Kim Wilson
31 januari 2017, 12:00
ok, normaals Paper in oil capacitors zijn net zo duur om te maken en dat Gibson een schandalig winst maakt op die dingen is vervelend voor de consument en goed voor Gibson maar dat zegt nog niets over "vuil spel"

hier kun je er 1 voor 6 Dollar kopen Maar ik heb ze ook voor 3 Dollar gezien en dan wordt er nog steeds winst gemaakt door de verkoper
http://www.ebay.com/itm/022uf-0-022-630v-NOS-Russian-K40Y-9-Paper-in-Oil-Capacitor-PIO-Guitar-Tone-Cap-/161952560259
Ik snap waar je heen wil, maar waarom is een Klon Centaur zoveel duurder dan een andere overdrive? Qua kostprijs zijn ze aardig vergelijkbaar. Gewoon omdat dát pedaal die mojo wel heeft, en die andere niet. En een replica ook niet. Het gaat om díe. Als Klon een replica gaat bouwen die er van buiten hetzelfde uitziet, maar vanbinnen een Boss OD-3 is, trap je er toch ook niet in? Je wilt de magie van de echte Centaur, niet een namaakding 'die lijkt en presteert net als de echte', waar ze zogenaamd alles aan gedaan hebben 'om de feel van vroeger te ervaren'. En zo is het ook met die BB's. Je betaalt voor die specs, daar hebben mensen blijkbaar geld voor over. Niet voor een dun laagje buitenkant en een bullshitverhaal van de afdeling PR.

Milko
31 januari 2017, 12:01
Elk bedrijf is er op uit geld te verdienen aan de mensen.

Milko sluiten.

Dutch66
31 januari 2017, 12:03
Gibson vervaardigt de caps dus op een bepaalde manier en met een bepaald doel, met andere woorden: ze gebruiken willens en wetens goedkope onderdelen die in niets (niet qua uiterlijk, maar waarschijnlijk ook niet in sound) lijken op de originele onderdelen en doen vervolgens hun best om dit te verbloemen. Lijkt qua omschrijving verdacht veel op oplichting en dat is gewoon strafbaar.

ehhh, nou nee ..., welke caps er nu precies in hun Bumble(wonna)bees gaan is simpelweg
niet bekend, het is dus een aanname dat het wel el-cheapo zal zijn.

Bovendien lijken hun caps (qua uiterlijk) sprekend op de real-deal, niet gejokt dus.

Verder weet Gibson inmiddels heel goed dat de impact van het type condensator (mylar/pio/film/mica)
echt te verwaarlozen is, en daarom kunnen ze ook (schaamteloos) zeggen dat ze net als echte BB's
klinken ...

Oplichting is echt iets heel anders.

D3nnis
31 januari 2017, 12:07
Elk bedrijf is er op uit geld te verdienen aan de mensen.


Precies dit.
Wij gitaristen willen graag geloven dat de gitaarproducenten uit liefdadigheid voor ons gitaren maken, maar dat is niet zo.

Maar dan nog is het niet minder ranzig wat Gibson hier doet.

Ik vind het wel leuk overigens, gisteren met een big smile zitten kijken wat een kunststof knopje van de pickup selector switch in "true historic" uitvoering moet kosten.
Ik vraag me dan af of die webshop lui bij de vrijdagmiddagborrel gewoon eens bespreken "zullen we eens kijken wat er gebeurt als dat onderdeeltje $30,- kost", en dat dan gewoon uitproberen. Of zo.

fred dons
31 januari 2017, 12:11
serieus, je wilt een prijs aan MOJO hangen, dat Hans Kazan dat doet is 1 ding maar in de echte wereld is er geen magie ;)
Bill Finnegan zegt zelf over zijn eigen centaur pedaal; kindly remember the ridiculous Hype that offends so many is not of my making, de eigen maken vind dat zijn pedal belachelijk overprijst zijn in de 2e Hands markt

en lees ook mijn andere stukje waarin ik stel dat de meeste 59 les Paul capacitors mylar waren en Gibson die dus gekopieerd heeft, mensen gingen er van uit dat het PIO's waren en dat waren het niet, en mensen ginger weer onterecht van uit Gibson zijn replica BB's Pio's had zitten


[QUOTE=Kim Wilson;3291938]Ik snap waar je heen wil, maar waarom is een Klon Centaur zoveel duurder dan een andere overdrive? Qua kostprijs zijn ze aardig vergelijkbaar. Gewoon omdat dát pedaal die mojo wel heeft, en die andere niet. En een replica ook niet. Het gaat om díe. Als Klon een replica gaat bouwen die er van buiten hetzelfde uitziet, maar vanbinnen een Boss OD

fred dons
31 januari 2017, 12:15
sorry ik krijg de typefouten niet gecorrigeerd Maar ik wilde zeggen ...de eigen maker (van de klon centaur) ...zijn pedalen belachelijk,,

Kim Wilson
31 januari 2017, 12:46
Kom Fred, waarom verklaar je dan dat soort prijzen als van bijvoorbeeld Strymon, om maar een ander voorbeeld te noemen? Of Van den Hul kabel? Of een gitaar uit het magische jaar X, net voor de overname door bedrijf Y? Mensen betalen voor dát, niet voor een replica.

Milko
31 januari 2017, 12:47
Mensen betalen voor de naam.

Milko sluiten.

kwispelhond
31 januari 2017, 13:05
Vanaf '59 geen PIO meer, dan zijn deze dus eigenlijk wel historisch correct? Zelf zou ik er overigens niet aan denken om zoiets aan dit soort onderdelen uit te geven maar ik ben zelf dan ook totaal niet historisch correct. (vind ik echt totaal onbelangrijk, als het maar werkt!)

Ik heb overigens zelf eens wat Orangedrops in één van mijn Gibson's gezet en meen zelf toch wel verschil te horen, niet in de tone maar meer in de manier waarop het hoog weggefilterd wordt, om iets van verschil te horen moet je die toonknoppen dus wel gebruiken en ikzelf doe dat geregeld.

Rick trodat
31 januari 2017, 13:28
Toch is dit wel oplichting. Je koopt een vintage correct PIO condensator. Geen condensator die er uitziet als een vintage correct PIO.

Beetje hetzelfde als een ferrari kopen en er dan achterkomen dat er een opgefokte volkswagen motor in zit ( met sjoemelsoftware) zoder dat dit vermeld is.

no 1 hops
31 januari 2017, 13:43
Beetje hetzelfde als een ferrari kopen en er dan achterkomen dat er een opgefokte volkswagen motor in zit ( met sjoemelsoftware) zoder dat dit vermeld is. een Porsche en toch weer niet ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=3GpprTvtSJA

Kim Wilson
31 januari 2017, 13:47
Nissan Skyline? https://www.youtube.com/watch?v=3etFKjGiibc

fred dons
31 januari 2017, 14:10
Toch is dit wel oplichting. Je koopt een vintage correct PIO condensator. Geen condensator die er uitziet als een vintage correct PIO.

Beetje hetzelfde als een ferrari kopen en er dan achterkomen dat er een opgefokte volkswagen motor in zit ( met sjoemelsoftware) zoder dat dit vermeld is.

nee dat is het niet, schrijf ik chinees of zo ?? ;) Gibson verkoopt geen PIO's , ze adverteerd niet met PIO's en zegt niet dat ze PIO's namaakt
De originele 59' waren klaarblijkelijk geen Pio's maar Mylars en die hebben ze gekopieerd, dat ze teveel Geld voor die dingen vragen is duidelijk maar ze beweren nergens dat ze Mylars for Pio's verkopen

Tabula Rasa
31 januari 2017, 14:12
Gibson vind ik zelfs extreem eerlijk en transparant in hun tekst. Je weet precies wat je niet koopt.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

fred dons
31 januari 2017, 14:26
Kom Fred, waarom verklaar je dan dat soort prijzen als van bijvoorbeeld Strymon, om maar een ander voorbeeld te noemen? Of Van den Hul kabel? Of een gitaar uit het magische jaar X, net voor de overname door bedrijf Y? Mensen betalen voor dát, niet voor een replica.

sorry ik geloof dat we hier langs elkaar heen praten :D , mensen betalen zoveel geld voor bijvoorbeeld een Strymon 1: omdat Strymon het er voor vraagt en de markt vind dat de geleverde kwaliteit in overeenstemming is met wat Strymon levert. dat model werkt totdat iemand iets vergelijkbaars maakt voor minder. Mocht Strymon een nieuwe versie uitbrengen dan zullen er inderdaad mensen zijn die zeggen dat de oude versie beter is (of dat nu waar is of niet) en dan zou het eventueel kunnen dat de oude modellen meer waard worden (geen garantie)
Wanneer er nu iemand zou komen die een replica maakt dan weet de koper dat dit een replica is, is het origineel niet meer beschikbaar dan zal hij wellicht bereid zijn een premie te betalen voor de replica, is hij nog gewoon beschikbaar dan zal de verkoper van de replica onder de prijs moeten gaan zitten.
Er zijn nog steeds vintage BB's te krijgen (mylar en pio) maar die zijn duur en onbetrouwbaar daarom is er blijkbaar een markt voor Gibson's reissue (en bijvoorbeeld LUXE reissues) voor een veels te hoge prijs. Gibson verstopt nergens dat dit replica's zijn en zegt nergens "originele PIO's from ze fifties

Kim Wilson
31 januari 2017, 14:35
Het maakt me niet uit of het papier of wat ook is, ze laten het lijken als originele Bumblebees. En dat zijn het niet.

Marc Oblivian
31 januari 2017, 14:38
Reactie op post nr. 90 (vergeten te quoten)....Nee hoor; de consument is bereid een hogere prijs voor het ene component te betalen. Gibson weet dat, maar gebruikt een ander component en laat het op het duurdere component lijken. Oplichting.

Tabula Rasa
31 januari 2017, 14:41
Het maakt me niet uit of het papier of wat ook is, ze laten het lijken als originele Bumblebees. En dat zijn het niet.
Als Gibson ze roze zou maken met Hello Kitty opdruk wil niemand ze hebben.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Marc Oblivian
31 januari 2017, 14:46
Nou, ze draaien er zodanig veel omheen dat ze er juridisch waarschijnlijk wel mee weg komen, maar een vuil spel is het wel.

Dat iemand niet veroordeeld wordt, betekent niet dat hij het niet heeft gedaan. Maar inderdaad, lastig ivm toepasselijke rechtstelsel en wie gaat er tegen Gibson procederen? Duur en waarschijnlijk niet veel eer aan te behalen dan een paar gedupeerde consumenten met eerherstel te belonen :-)

Tabula Rasa
31 januari 2017, 14:52
Eerherstel? Wtf? Als je de tekst verkeerd leest en je denk dat je een echte oude Bumblebee koopt dan ben je gewoon een volslagen imbeciel rund.

Eerherstel? Ik zou zelf denk ik in een hoekje me gaan schamen en een potje huilen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

vulvasonic
31 januari 2017, 14:53
Misschien een andere discussie, maar zit hier ook maar één persoon op dit forum die een echte, 100% originele Les Paul uit '58, of '59 uitgebreid heeft kunnen testen en daarbij meteen een 1 op 1 vergelijk heeft kunnen maken met een custom shop reissue?
Het gaat helemaal nergens over. Gasten die zo'n Bumblebee capacitor kopen voor een bedrag van $50.- tot zelfs $100.- die vragen erom om besodemieterd te worden. Als Gibson ze niet aan zou bieden, dan zou er wel een bedrijfje opstaan waar je de 'echte' Bumblebees voor een vergelijkbaar bedrag zou kunnen kopen. En dat terwijl je overal wel een capacitor met dezelfde waardes voor een paar cent kan kopen, waarbij het bekend is dat PIO's nogal kunnen variëren in waardes. Het gaat eigenlijk alleen maar over het uiterlijk van een capacitor (hoe heet dat ook weer in het Nederlands?).

Kom op man, word volwassen! Van alle bekende gitaristen waarvan bekend is dat zij spelen (of speelden) op een originele 58'er of 59'er, ken ik er niet één die hetzelfde klinkt (of klonk) als de andere. En waarom niet? Wel, niet alleen omdat iedere gitaar toch weer net even iets anders klinkt, maar ook en vooral daar iedereen over andere versterkers speelde, totaal andere muziek maakte en een volkomen unieke techniek had ontwikkeld.

Bumblebees...., schei uit! :D

MikeD
31 januari 2017, 14:54
Gibson innovations heeft een marketing kantoor in Amsterdam zoals de meesten van jullie weten http://investinholland.com/gibson-innovations-opens-marketing-office-in-amsterdam-2/
met een Gibson-vestiging in Nederland zouden we als potentieel besodemieterde consumenten eens moeten onderzoeken of we een proefprocesje tegen deze NL vestiging kunnen beginnen.. voor die oneerlijke reclames (maar eerst nog even onderzoek doen in de juridische kerstboom)

fred dons
31 januari 2017, 14:55
shit sta ik op de negeerlijst ??!!!!!

nog 1 keer in Jip en Janneke taal:

- Gibson zegt dat ze replica's maakt van bumblebees, Gibson zegt niet dat dit de "originele" BB's zijn, integendeel ze zijn hier erg duidelijk in
- Gibson zegt nergens dat ze PIO's levert
- Originele BB's gebruikt in de late 50ties Gibson waren geen PIO's dus de stelling dat Gibson iets verkoopt wat niet hetzelfd materiaal zou zijn als de originele BB klopt niet

Nu terug naar jullie, wat zou grond zijn voor een rechtzaak tegen Gibson ?

Erik de Perik
31 januari 2017, 14:57
een Porsche en toch weer niet ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=3GpprTvtSJA

En ontworpen door..... (https://nl.wikipedia.org/wiki/Harm_Lagaaij)

Kim Wilson
31 januari 2017, 15:00
Nee, je staat niet op een negeerlijst. De grond van een rechtszaak is het uiterlijk, wat een kopie is van de originele. Dat ze ergens een tekstje hebben staan dat ze 'lijken en voelen als de echte' maakt voor mij niet zoveel uit. De misleiding is dat ze ze met een omhulsel op de oude laten lijken, terwijl ze dat in de verste verte niet zijn. Ik mag ook geen Fender decal op een replica plakken.

Erik de Perik
31 januari 2017, 15:10
Nee, je staat niet op een negeerlijst. De grond van een rechtszaak is het uiterlijk, wat een kopie is van de originele. Dat ze ergens een tekstje hebben staan dat ze 'lijken en voelen als de echte' maakt voor mij niet zoveel uit. De misleiding is dat ze ze met een omhulsel op de oude laten lijken, terwijl ze dat in de verste verte niet zijn. Ik mag ook geen Fender decal op een replica plakken.

En hoe ben jij als klant dan benadeeld?

D3nnis
31 januari 2017, 15:10
Als Gibson ze roze zou maken met Hello Kitty opdruk wil niemand ze hebben.

Nou....voor in een custom shop True Historic Daisy Rock gitaar zou dat wel wat zijn!

Da Vinci
31 januari 2017, 15:11
Ik mag ook geen Fender decal op een replica plakken.

Er zijn anders genoeg gitaren die dermate veel op een Fender lijken dat het door een beginner niet te zien is. Die kan op basis van dat uiterlijk ook denken 'dezelfde gitaar als Clapton' of wie dan ook te hebben. Waar leg je die grens...

Ik denk juist dat iemand die dik 100 dollar gaat betalen voor een paar van die condensators om het ultieme te bereiken voldoende involved is om het kaf van het koren te kunnen scheiden. En dan vind ik de omschrijving van Gibson juist heel duidelijk en zeker niet misleidend.

MikeD
31 januari 2017, 15:12
Misschien een andere discussie, maar zit hier ook maar één persoon op dit forum die een echte, 100% originele Les Paul uit '58, of '59 uitgebreid heeft kunnen testen en daarbij meteen een 1 op 1 vergelijk heeft kunnen maken met een custom shop reissue?
Het gaat helemaal nergens over. Gasten die zo'n Bumblebee capacitor kopen voor een bedrag van $50.- tot zelfs $100.- die vragen erom om besodemieterd te worden. Als Gibson ze niet aan zou bieden, dan zou er wel een bedrijfje opstaan waar je de 'echte' Bumblebees voor een vergelijkbaar bedrag zou kunnen kopen. En dat terwijl je overal wel een capacitor met dezelfde waardes voor een paar cent kan kopen, waarbij het bekend is dat PIO's nogal kunnen variëren in waardes. Het gaat eigenlijk alleen maar over het uiterlijk van een capacitor (hoe heet dat ook weer in het Nederlands?).

Kom op man, word volwassen! Van alle bekende gitaristen waarvan bekend is dat zij spelen (of speelden) op een originele 58'er of 59'er, ken ik er niet één die hetzelfde klinkt (of klonk) als de andere. En waarom niet? Wel, niet alleen omdat iedere gitaar toch weer net even iets anders klinkt, maar ook en vooral daar iedereen over andere versterkers speelde, totaal andere muziek maakte en een volkomen unieke techniek had ontwikkeld.

Bumblebees...., schei uit! :D

misschien heb je wel een punt maar het lijkt me een feit dat er hordes gitaristen zijn die gear-freaks zijn.. net zoals er hordes gitaristen zijn die juist opzettelijk wars zijn van gehype-te spulletjes... testimonium waarvan: dit topic. Het 'upgraden' van een gitaar en daar urenlang over auwehoerah aan de borreltafel of bier-bar hoort er bij.. idem opscheppen over de prijs van het speelgoed en de begeerlijkheid van de gebruikte spulletjes ... 'new old stock' in het originele ouwe doosje; een koopje, gevonden bij een oud mannetje met een stofjas met een zaakje in een achterafstraatje in een wazig stadje na een moeizame speurtocht of juist 'funkelnagelneu' bij die grote dure winkel waar je als snotjoch met je neus tegen de etalageruit gedrukt stond maar waar de spullen zo duur waren dat je Pa vroeg of je een gaatje in je hoofd had als je vroeg om daar naar binnen te gaan .. je was al blij als je met een draagtasje van die winkel kon rondparaderen want dan kon je tenminste doen alsof je daar wat gekocht had.... Plus ça change, plus c'est la même chose.... Het is 'en vogue' om te doen aan Gibson-bashing maar iedereen die een (noem maar een ander merk) LesPaul koopt, schreeuwt van de daken dat die minstens net zo goed is als een Gibson maar dan veeeeel goeiekoper. De handel kapitaliseert op die gearfreaks en wannahaves.... so be it

fred dons
31 januari 2017, 15:13
Nee, je staat niet op een negeerlijst. De grond van een rechtszaak is het uiterlijk, wat een kopie is van de originele. Dat ze ergens een tekstje hebben staan dat ze 'lijken en voelen als de echte' maakt voor mij niet zoveel uit. De misleiding is dat ze ze met een omhulsel op de oude laten lijken, terwijl ze dat in de verste verte niet zijn. Ik mag ook geen Fender decal op een replica plakken.

jij mag geen Fender decal op een replica plakken omdat je daarbij inbreuk maakt op het merkenrecht, de gekleurde streepjes op een bumble bee zijn niet (zoals de Addidas strepen) vastgelegd als Trade mark, zelfs al zou dat wel het geval zijn dan vervalt dat trade mark na 5 jaar niet gebruikt te zijn (en dat is in dit geval zo)
daarom mag en kan Gibson en ook het bedrijf LUXE (o/a crazyparts) bumblebee replica's maken met die streepjes

Er zijn meer producten die common domain geworden zijn en die andere partijen dus gewoon mogen uitbrengen en die er het zelfde uitzien als het origineel; strat en tele body shape, vintage tremelo, single coil pickup, humbucker .
Wat je niet mag doen als je de rechten niet hebt is de naam van de originele Fabrikant er opzetten maar dat is dus alleen als je de rechten niet hebt gekocht (of op ander manier hebt verkregen). Daarom kan Gibson Kramer gitaren uitbrengen met Kramer op de headstock, zij hebben de rechten op de naam, de koper zou kunnen zeggen; fuk dit is geen originele eigenlijk door ESP gemaakte kramer maar een Gibson. Dat mag maar dat zou vrij dom zijn ;)
Fender brengt nu de Kramer Baretta uit zonder Kramer op headstock als Eddie Van Halen gitaar (inclusief streepjes waar Eddie wel de rechten op heeft ) en met kleine wijziginen op de Body en headstock shape. Dit is allemaal legaal

benwave
31 januari 2017, 15:16
Fred denk aan je hart man... laat lopen

MikeD
31 januari 2017, 15:25
shit sta ik op de negeerlijst ??!!!!!

nog 1 keer in Jip en Janneke taal:

- Gibson zegt dat ze replica's maakt van bumblebees, Gibson zegt niet dat dit de "originele" BB's zijn, integendeel ze zijn hier erg duidelijk in
- Gibson zegt nergens dat ze PIO's levert
- Originele BB's gebruikt in de late 50ties Gibson waren geen PIO's dus de stelling dat Gibson iets verkoopt wat niet hetzelfd materiaal zou zijn als de originele BB klopt niet

Nu terug naar jullie, wat zou grond zijn voor een rechtzaak tegen Gibson ?

Ik negeer zelden iemand.....dus jou ook niet.. au contraire.

het blijkt maar weer dat heel weinig mensen weten dat de 'latere' bumblebees geen Pio's maar Mylars waren..... oftwel da's geen common knowlegde; de gemiddelde koper relateert 'Bumblebee' aan 'PIO'. Een professionele main player op de markt, weet dat ook wel. Van de replica-bumblebees meldt meneer Gibson opzettelijk NIET dat het geen Pio is , ook niet wat het wel is (ik lees zelfs niet 'mylar zoals in de latere Bumblebees') maar Mr Gibby laat dat 'deliberately vague'. Je kunt de consument ook misleiden door dingen waarvan je als aanbieder kunt / behoort te vermoeden dat dat voor de gemiddelde koper een van belang zijnde eigenschap is, niet te vermelden.
Het is f..ing semantics om te schrijven 'zien er uit en klinken als' want daarmee verkoop je dus de knol voor een citroen...wanneer je als verkoper (we are talking 'Gibson') redelijkerwijs kunt aannemen dat de consument een pio-bumblebee verwacht ....
en misschien is het allemaal inderdaad een (1) grote illusie... en maakt het voor het geluid niet uit wat voor condensators je gebruikt zolang het maar 22 mF is... maar als de consument DIE illusie WIL kopen, lever dan ook een product dat aan die gewilde illusie beantwoordt en waarvoor de consument betaalt althans denkt (..) te betalen. Dus een setje pio-BB's en in Gibson Histeric verpakkinkje.

Kim Wilson
31 januari 2017, 15:33
jij mag geen Fender decal op een replica plakken omdat je daarbij inbreuk maakt op het merkenrecht, de gekleurde streepjes op een bumble bee zijn niet (zoals de Addidas strepen) vastgelegd als Trade mark, zelfs al zou dat wel het geval zijn dan vervalt dat trade mark na 5 jaar niet gebruikt te zijn (en dat is in dit geval zo)
daarom mag en kan Gibson en ook het bedrijf LUXE (o/a crazyparts) bumblebee replica's maken met die streepjes

Ik geloof je, Fred, en ik ben het ook een heel eind met je eens, maar waarom zouden ze ze het uiterlijk van de oude Bumblebees meegeven? Om de consument op het verkeerde been te zetten en gewoon ruim $100 te kunnen vragen voor zo'n klein kutdingetje. Marketing-mojo. Waar of niet?

D3nnis
31 januari 2017, 15:40
Mensen willen betalen voor illusie, anders had hans klok nooit bestaan ;-)

Trouwens, dat eerder geposte filmpje met die condensatoren...ik hoorde weldegelijk verschillen. Ik ben wel benieuwd wat de gemeten waarden van die condensatoren zijn.
Zijn er misschien nog andere eigenschappen dan de capaciteit? Iets van (interne) weerstand of zo, of is -voor de passieve gitaar toepassing- echt alleen de capaciteit van belang?

fred dons
31 januari 2017, 15:52
tuurlijk, hier zijn we het wel over eens, mensen willen een capacitor die er uit ziet als de vintage capacitor en Gibson speelt daar handig op in door deze ook te leveren, maar ze zeggen er oook bij dat dit een replica is en niet dat dit de "echte" zijn
(net zoals de Les Paul 59 reissue, dat is geen "echte" 59 les Paul, dat is een reissue/replica die bijna (maar niet helemaal) hetzelfde is al de originele 59 les Paul en die zou je voor veel minder kunnen maken en de intrinsieke kosten liggen ook veel lager maar Gibson vraagt het en er is blijkbaar een markt voor )

Quote
het blijkt maar weer dat heel weinig mensen weten dat de 'latere' bumblebees geen Pio's maar Mylars waren..... oftwel da's geen common knowlegde; de gemiddelde koper relateert 'Bumblebee' aan 'PIO'.
unquote

ik zou het om willen draaien, de gemiddelde koper heeft geen clue wat PIO's zijn en was niet op de hoogte dat hij wellicht een probleem had omdat zijn PIO's eigenlijk Mylars zijn net zoals de originele ;)



[QUOTE=Kim Wilson;3292012]Ik geloof je, Fred, en ik ben het ook een heel eind met je eens, maar waarom zouden ze ze het uiterlijk van de oude Bumblebees meegeven? Om de consument op het verkeerde been te zetten en gewoon ruim $100 te kunnen vragen voor zo'n klein kutdingetje. Marketing

Kim Wilson
31 januari 2017, 15:57
ik zou het om willen draaien, de gemiddelde koper heeft geen clue wat PIO's zijn en was niet op de hoogte dat hij wellicht een probleem had omdat zijn PIO's eigenlijk Mylars zijn net zoals de originele ;)

Nou ja, dat is ook eigenlijk precies mijn punt. De gemiddelde koper weet het niet, ziet een BB en betaalt er grof geld voor, 'want dat zijn die BB's ook wel waard'. Ze maken misbruik van hun expertise t.o.v. de klant. Het gaat me niet op PIO of Mylars, dat heb ik nooit ergens aangehaald.

Tabula Rasa
31 januari 2017, 16:08
Fred, stop maar. Gaat je niet lukken. Zal wel weer volle maan zijn ofzo.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tabula Rasa
31 januari 2017, 16:10
Of iedereen heeft mijn "laten we vandaag lekker Fred narren-pm" gelezen.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Kim Wilson
31 januari 2017, 16:22
Nee, het is me niet te doen om Fred dwars te zitten. Blijkbaar kijken Fred en ik er toch anders tegenaan. Ik vind het misleidend als je het uiterlijk gebruikt van iets ouds en legendarisch, en de prijs op die manier hoog kunt houden. Het heeft niks meer van de oorspronkelijke BB, maar omdat ie er wel zo uitziet vragen we er $112 voor.

Anders gezegd: als het niet uitgemaakt had, hadden ze ze toch wel een ander buitenkantje gegeven?

Erik de Perik
31 januari 2017, 16:27
Nou ja, dat is ook eigenlijk precies mijn punt. De gemiddelde koper weet het niet, ziet een BB en betaalt er grof geld voor, 'want dat zijn die BB's ook wel waard'. Ze maken misbruik van hun expertise t.o.v. de klant. Het gaat me niet op PIO of Mylars, dat heb ik nooit ergens aangehaald.

Er zaten standaard BB's in een '50s LP PIO's en Mallory's door elkaar heen. Net zoals er op de pick-ups verschillende types magneten door elkaar heen werden gebruikt en de windingen niet geteld maar getimed werden. Hilde blue en nitro lak werden gebruikt, omdat iedereen dat gebruikte en Gibson maakte gitaren om geld te verdienen, net als Fender, Egmond, Matsumoto, etc. Zo slordig als al die bedrijven met de inkoop en het gebruik van hun materialen waren, zo 'anal' zijn de vintage religieuzen.

fred dons
31 januari 2017, 16:27
Nou ja, dat is ook eigenlijk precies mijn punt. De gemiddelde koper weet het niet, ziet een BB en betaalt er grof geld voor, 'want dat zijn die BB's ook wel waard'. Ze maken misbruik van hun expertise t.o.v. de klant. Het gaat me niet op PIO of Mylars, dat heb ik nooit ergens aangehaald.

nee klopt dat was ook niet jouw punt maar werd door anders posters aangehaald. eniwee, Gibson installeerde deze replica's eerst in de historic lijn reissue les Paul en later zijn ze alle parts ook los gaan verkopen omdat de klanten dat graag wilden. Het product is waard wat de markt wil betalen en dat is inderdaad veels te veel maar dat geldt voor ongelooflijk veel producten (apple, Audi, heineken, Fender customshop, Gibson true historic :) ) dus waarom zou je het Gibson (of apple etc) kwalijk nemen dat haar klanten soms meer geld dan hersen hebben

fred dons
31 januari 2017, 16:31
Nee, het is me niet te doen om Fred dwars te zitten. Blijkbaar kijken Fred en ik er toch anders tegenaan. Ik vind het misleidend als je het uiterlijk gebruikt van iets ouds en legendarisch, en de prijs op die manier hoog kunt houden. Het heeft niks meer van de oorspronkelijke BB, maar omdat ie er wel zo uitziet vragen we er $112 voor.

Anders gezegd: als het niet uitgemaakt had, hadden ze ze toch wel een ander buitenkantje gegeven?

geen probleem hoor Kim, ik vind deze discussies wel leuk en hoor graag als ik het mis heb (wat regelmatig gebeurd :D)

Maar om nog even terug te komen op de uiterlijk vraag; ze maken ook kunstmatig oud gemaakte les Pauls :)

Erik de Perik
31 januari 2017, 16:35
Mensen willen betalen voor illusie, anders had hans klok nooit bestaan ;-)

Trouwens, dat eerder geposte filmpje met die condensatoren...ik hoorde weldegelijk verschillen. Ik ben wel benieuwd wat de gemeten waarden van die condensatoren zijn.
Zijn er misschien nog andere eigenschappen dan de capaciteit? Iets van (interne) weerstand of zo, of is -voor de passieve gitaar toepassing- echt alleen de capaciteit van belang?

Volgens mij ben jij de eerste die op het filmpje reageert ;)

Ik hoor inderdaad ook verschil. Jammer dat ze niet op capaciteit gemeten zijn.


Nee, het is me niet te doen om Fred dwars te zitten. Blijkbaar kijken Fred en ik er toch anders tegenaan. Ik vind het misleidend als je het uiterlijk gebruikt van iets ouds en legendarisch, en de prijs op die manier hoog kunt houden. Het heeft niks meer van de oorspronkelijke BB, maar omdat ie er wel zo uitziet vragen we er $112 voor.

Anders gezegd: als het niet uitgemaakt had, hadden ze ze toch wel een ander buitenkantje gegeven?
De waarde van een weerstand lees je af door...... gekleurde ringetjes. Ook oud en legendarisch.

Maar dat je 9.000 betaalt voor een replica van een oude en legendarische gitaar, waarvan de TFC wellicht zo'n 2.000 is, vind je verder wel ok?
Overigens konden Azaziaten nooit een echte LP maken voor een paar honderd Euro en tegenwoordig kan Gibson dit blijkbaar wel.

D3nnis
31 januari 2017, 16:38
Ik vroeg me af he, als ik nou zo'n dure true historic Gibson wil, kan ik dan korting krijgen door Gibson te vragen om er gewoon een €0,30 condensator in te prakken? Of is dat dan een "special run" of "custom opdracht", waardoor de €0,30 condensator duurder wordt dan de €70,- condensator? ;-)


Het heeft niks meer van de oorspronkelijke BB, maar omdat ie er wel zo uitziet vragen we er $112 voor.


$129,99 voor twee stuks, zag ik net!
Ik zeg, koopje ;-)

fred dons
31 januari 2017, 17:03
ik ben bang het laatste ;)

Da Vinci
31 januari 2017, 17:35
Volgens mij ben jij de eerste die op het filmpje reageert ;)

Ik hoor inderdaad ook verschil. Jammer dat ze niet op capaciteit gemeten zijn.
.

Er had al iemand op gereageerd, over aanslag etc.

Ik hoor, zoals ik in een reactie daarop, ook duidelijk verschil in geluid overigens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
31 januari 2017, 17:38
Voor de mensen met FB

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1177272202342071&id=339400079462625


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

woldhek
31 januari 2017, 18:28
Een rechtzaak aanspannen wegens oplichting zou aan het ligt brengen, dat nieuwe en de oude BB condensatoren toch dezelfde zijn, namelijk een gemeten waarde van ongeveer 0,1 nF (of zo)... Toch?

Duhsjaak
31 januari 2017, 18:33
Het gaat niet perse om de vraag of je nou wel of geen verschil kunt meten. Naar mijn smaak, zal ik er maar even bijzetten.
Als zij onderdelen van WC papier willen leveren onder de naam Gibson? Soit. Ze hebben het volste recht om hun naam hoog te houden, uit te melken, te grabbel te gooien, het zal me echt jeuken.

Waar ze niet het recht toe hebben, is is van een betrekkelijke geringe waarde zodanig te verpakken, dat iedereen op de looks afgaand, meent met iets te doen te hebben wat een hoge prijs rechtvaardigt.

In Amerika vervolgbaar in verreweg de meeste staten onder de noemer 'misrepresentation'.
In de EU en nu ook da UK vervolgbaar.
In zowel Amerika als in Europa strafbaar, als de rechter daartoe aanleiding ziet.

Het argument dat het aan de afnemer ligt, omdat ie het dan maar niet moet kopen mist kracht, omdat de afnemer nou juist bedrogen wordt/ verkeerd wordt geïnformeerd.

Ook VAG zal het niet in zijn hoofd halen een Skoda vol met chromen ringen te plakkken en te beweren dat het een Audi is, want hij rijdt toch tenslotte. En qua meting lopen ze minder uiteen dan je op grond van de prijs zou mogen verwachten.

Vinden we verkeerde voorstelling van zaken OK en al helemaal als blijkt dat daar de poen zit, dan lijkt het mij dat dit forum in het vervolg de Chipsun eigenaren niet meer hoeft de vervloeken als die hun gitaar voor echt verkopen.

Mijn mening maar, maar ik blijf er wel bij.
Ik vind het dus dik OK dat Hendrikje met fenomeen heeft gepost. Maar 5 jaar oud dit nieuws. Dat er weer een geheel nieuwe Les Paul op de NAMM zal zijn gepresenteerd is 60 jaar oud nieuws, dus Hendriks zit ruim aan de goede kant van de uiterste houdbaarheidstermijn. H. ik vin je een held. Pak ze aan die cowboys. Laat ze maar weten wat weerstand is. noord west Nederlandse weerstand ook nog.
Vriendelijke groet, Gus

D3nnis
31 januari 2017, 18:41
Er had al iemand op gereageerd, over aanslag etc.

Ik hoor, zoals ik in een reactie daarop, ook duidelijk verschil in geluid overigens.


Dat over die aanslag zal best kloppen, wat dat betreft is deze test zeker niet wetenschappelijk, maar wel typisch dat je toch steeds hetzelfde "beeld" hoort bij de verschillende gespeelde stukjes.
Ik heb er geen verstand van, maar ik vraag me af of er niet meer parameters zijn die era beïnvloeden. Bijvoorbeeld een zoals eerder genoemde weerstand en/of impedantie, of bijvoorbeeld hoe de ontladingscurve van zo'n ding er uit ziet(ik ga er even van uit dat dat in microseconde-schaal, een curve is).
Zeg maar op dezelfde wijze als dat niet elke 50W gloeilamp hetzelfde licht geeft of zo.

soup
31 januari 2017, 19:13
Het doet me altijd een beetje denken aan de banken crisis met de ontplofte bubbel een paar jaar geleden. Iedereen boos op de banken. Maar we vergeten gemakshalve maar even dat de echte schuldigen wijzelf zijn. We willen dingen kopen waar we het geld niet voor hebben, dus lenen we. We betalen onze creditcardschuld met een lening bij een andere bank. We kopen een huis waar we eigenlijk helemaal het inkomen niet voor hebben, maar de bank maakt het mogelijk dus waarom niet? De bank maakt eigenlijk alleen maar gebruik van onze hebberigheid.
Ik geef je gelijk dat er heel wat debielen rond lopen die maar blijven kopen en geen geld hebben maar de banken zijn en waren net zo schuldig en daar is heel veel fout gelopen.

fred dons
31 januari 2017, 22:19
nog 1 keer dan en dan stop ik :D , waar leid jij uit af dat mensen wanneer ze streepjes op een condensator zien denken Ow das een hele dure want die heeft streepjes ?
je mag er toch gevoeglijk van uitgaan dat iemand die op zoek is naar bumblebees zoals gibson die gebruikt in zijn historics op zijn minst weet wat een bumblebee is en niet per ongeluk een gitaar winkel is binnen gelopen en zei; doe die maar want die heeft dure streepjes, ik zoek later wel waar ik die voor ga gebruiken?
als we dit aannemen (en zo gek is dat niet) mag je er ook vanuit gaan dat de koper op zoek was naar een condensator en wel 1 die gibson ook in zijn top of de line gitaren gebruikt en 1 die doet wat er op de verpakking staat ?
Waar heeft gibson dan aan misrepresentation gedaan, de marketing van Gibson zegt dat het een replica van een jaren 50 bumblebee is, het blijkt ook nog te kloppen maar de klant die misgeinformeerd is want hij dacht dat gibson een pio verkoopt (DIE NET ZO DUUR IS OM TE MAKEN ALS EEN MYLAR!!!!!) omdat die zelfde misgeinformeerde klant dacht dat dat was wat gibson eind jaren 50 gebruikte, wat dus niet zo was
en ja ze hebben het godgegeven recht om al hun producten zo te verpakken dat mensen het willen kopen, net zoals jij als koper het recht heb om het niet te kopen; het is niet het enige medicijn tegen aids wat net 5000 % in prijs verhoogd is, het is een capacitor, 1 die meerdere fabrikanten aanbieden, en die ook nog eens met en zonder streepjes te krijgen is; als pio en als mylar

en terug naar je VAG voorbeeld, porsche liet de 924 door Audi bouwen met o/a volkswagen onderdelen

een chibson is een vervalsing met inbreuk op de rechten die gibson heeft (naam, headstock, logo's) een bumblebee is een public domain product wat iedere boerenlul mag maken en verkopen, je vergelijking gaat daarom behoorlijk mank


Het gaat niet perse om de vraag of je nou wel of geen verschil kunt meten. Naar mijn smaak, zal ik er maar even bijzetten.
Als zij onderdelen van WC papier willen leveren onder de naam Gibson? Soit. Ze hebben het volste recht om hun naam hoog te houden, uit te melken, te grabbel te gooien, het zal me echt jeuken.

Waar ze niet het recht toe hebben, is is van een betrekkelijke geringe waarde zodanig te verpakken, dat iedereen op de looks afgaand, meent met iets te doen te hebben wat een hoge prijs rechtvaardigt.

In Amerika vervolgbaar in verreweg de meeste staten onder de noemer 'misrepresentation'.
In de EU en nu ook da UK vervolgbaar.
In zowel Amerika als in Europa strafbaar, als de rechter daartoe aanleiding ziet.

Het argument dat het aan de afnemer ligt, omdat ie het dan maar niet moet kopen mist kracht, omdat de afnemer nou juist bedrogen wordt/ verkeerd wordt geïnformeerd.

Ook VAG zal het niet in zijn hoofd halen een Skoda vol met chromen ringen te plakkken en te beweren dat het een Audi is, want hij rijdt toch tenslotte. En qua meting lopen ze minder uiteen dan je op grond van de prijs zou mogen verwachten.

Vinden we verkeerde voorstelling van zaken OK en al helemaal als blijkt dat daar de poen zit, dan lijkt het mij dat dit forum in het vervolg de Chipsun eigenaren niet meer hoeft de vervloeken als die hun gitaar voor echt verkopen.

Mijn mening maar, maar ik blijf er wel bij.
Ik vind het dus dik OK dat Hendrikje met fenomeen heeft gepost. Maar 5 jaar oud dit nieuws. Dat er weer een geheel nieuwe Les Paul op de NAMM zal zijn gepresenteerd is 60 jaar oud nieuws, dus Hendriks zit ruim aan de goede kant van de uiterste houdbaarheidstermijn. H. ik vin je een held. Pak ze aan die cowboys. Laat ze maar weten wat weerstand is. noord west Nederlandse weerstand ook nog.
Vriendelijke groet, Gus

Kim Wilson
31 januari 2017, 22:22
Dat de naam en het uiterlijk van de Bumblebee niet gepatenteerd zijn, betekent niet dat je niet meer op het verkeerde been wordt gezet. ;)

Erik de Perik
31 januari 2017, 23:55
Dat de naam en het uiterlijk van de Bumblebee niet gepatenteerd zijn, betekent niet dat je niet meer op het verkeerde been wordt gezet. ;)

Je hebt van die mensen die dagelijks op het verkeerde been worden gezet. Zolang ze genoeg geld hebben om complete kul aan te schaffen, heb ik geen medelijden met ze.

barno
1 februari 2017, 00:10
Dat de naam en het uiterlijk van de Bumblebee niet gepatenteerd zijn, betekent niet dat je niet meer op het verkeerde been wordt gezet. ;) Maar juridisch is een patent wel een meetbaar argument, een stuk meer dan hear say gevoeligheden in de gitaargemeenschap. Als ik Fred zijn verhaal lees, krijg ik daar geen speld tussen. Dus goed gedaan Gibson. Beetje leep en eikelig, dat wel :)

loose-fur
1 februari 2017, 08:25
Moet bij deze discussie spontaan denken aan een schitterende mentalist die ik laatst bezig zag.

Het boeiendste is hier immers niet het al dan niet bewezen bedrog door Gibson, maar wél het gegeven hoe graag we ons laten belazeren door onze zintuigen: smaken wat we weten, horen wat we zien..

Een levenslange fascinatie (die ook mag blijken uit mijn handtekening)



Tee.

fred dons
1 februari 2017, 09:19
klopt, ik heb een tijdje meegeholpen in een gitaarwinkel van een vriend van mij (in een vissersdorp waar nogal wat zangers vandaan komen) je kon lullen als brugman om te vertellen dat de goedkopere gitaar eigenlijk beter was maar je kreeg steevast te horen: ja maar die is duurder, dus die is beter en men wilde dan perse de duurdere gitaar

nog even over de streepjes, die zijn niet gepatenteerd maar getrademarked, het verschil is dat met een patent er een einddatum op zit en met een Trademark (mits continue gebruikt) je oneindig het recht behoud om dat Trademark als uniek herkennings punt te gebruiken (addidas streepjes, nike swoosh, Mercedes ster etc)

voor de liefhebber een plaatje waar uitgelegd wordt wat die streepjes op bumble bees betekenden (wat al eerder aangegeven werd door Oranjeaap)
http://www.wjoe.com/blackcapimage1.jpg

En nog even voor Kim ;)
de huidige Gibson les Paul true historic die eur 10.000 mag kosten, wordt niet gemaakt door de originele Gibson maar door een bedrijf dat de rechten op de naam en Modellen uit de failliete Gibson boedel heeft gekocht, de gitaar wordt in een andere fabriek door andere mensen met andere onderdelen (niet het zelfde hout (Rio, Honduras) niet de zelfde lak (moderne Cellulose), niet de zelfde Plastics, niet dezelfde pickups, zelfs de schaallengte wijkts iets af) en andere machines gemaakt
Ik zou ze aanklagen!! :D

Kim Wilson
1 februari 2017, 09:44
Ga ik doen! Thanks, Fred! :D

En je hebt ook wel gelijk hoor, ik blijf het alleen wel een kutstreek vinden. Maar daarom ben ik waarschijnlijk ook geen succesvol ondernemer. :)

En wat Tee en Barno zeggen!

dimi19
1 februari 2017, 10:18
Is dit dan het einde van dit topic...? Zou het? :)

Agree to disagree!

Maareuhm, Fred haalde daar iets aan van schaallengtes die in de '50s Les Pauls niet dezelfde als nu zijn? Dàt is pas nieuws! Vertel...

Tabula Rasa
1 februari 2017, 10:26
Is dit dan het einde van dit topic...? Zou het? :)

Agree to disagree!

Maareuhm, Fred haalde daar iets aan van schaallengtes die in de '50s Les Pauls niet dezelfde als nu zijn? Dàt is pas nieuws! Vertel...
Uit mijn hoofd 620 mm VS 624 of 628 mm. Kan verneukeratief zijn bij zelfbouw wanneer iemand een prefab toets koopt en met een tekening en liberaal zijn brug wil plaatsen ( zelf bijna meegemaakt)


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Tupelo
1 februari 2017, 10:33
Mensen willen betalen voor illusie, anders had hans klok nooit bestaan ;-)
Hans Klok een hoerenjong ja ?

fred dons
1 februari 2017, 10:34
tis een heel klein verschil hoor maar een originele 59 les Paul heeft een 24,625 Inch schaallengte en een reissue 24,75 . Gibson is in de loop der jaren een paar keer geswitched (een 54 les Paul heeft een schaallengte van 24,5625 Inch)

dimi19
1 februari 2017, 10:47
Dank Tabula Rasa en Fred Dons voor de info.

De bumblebees ok, maar dit gaat te ver. Ik zet m'n R9 dan maar in de verkoop ;)

fred dons
1 februari 2017, 10:50
wel eerlijk de schaallengte vermelden in de advertentie en ook vertellen wat voor capacitors je R9 heeft ;)

dimi19
1 februari 2017, 11:01
kenners weten genoeg denk ik dan

Tabula Rasa
1 februari 2017, 11:05
Dank Tabula Rasa en Fred Dons voor de info.

De bumblebees ok, maar dit gaat te ver. Ik zet m'n R9 dan maar in de verkoop ;)
Nouja, mijn info klopte dus niet helemaal. Hou de cijfers van Fred maar aan.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Hendriks
1 februari 2017, 14:48
Phillips gaat de mustard caps opnieuw maken ��
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/923/IjUFAh.jpg