PDA

View Full Version : Peavey kb-50 vraag



Theodorus
29 januari 2017, 09:28
Hallo , de versterker van onze toetsenist had het spontaan begeven en met mijn zoektocht naar de oorzaak bleek dat er in het (15v+ en 15v-) voedings gedeelte er tussen de trafo aftakingen en de diode brug er 3 in parallel staande weerstanden (0.5w) zich bevinden van elk 22 Ohm (word dus 7.3ohm 1,5w) die allemaal kapot waren :???: .
Ik heb deze vervangen door en het apparaat doet het weer , maar ik vraag me nu wel af waar deze weerstanden voor dienen ? iemand een idee ?

catab
29 januari 2017, 16:25
Als ik het zo lees zou er 15 volt over de weerstanden moeten staan.
Maar dit klopt weer niet met het vermogen wat ze dan moeten dissiperen.
Dus graag iets duidelijker hoe de weerstanden in het circuit zitten.

Dirk_Hendrik
29 januari 2017, 16:57
Zit er aan de secundaire kant van die weerstanden toevallig een dikke zenerdiode naar massa?

Theodorus
29 januari 2017, 17:37
Er staat 18 volt wisselspanning over deze 3 weerstanden per kant (zou dus max 80Ma kunnen hebben?) er zitten verder geen componenten tussen trafo en diode brug (vandaaruit loopt de stroom naar de twee 15v spaningsregelaars) .

fredjuh
29 januari 2017, 22:44
Waarschijnlijk een soort primitieve zekering. Een schema of typenummer oid zou helpen.

Frits van Mourik
29 januari 2017, 23:24
Eenvoudige "inrush limiter"??

Plant
29 januari 2017, 23:35
Eenvoudige "inrush limiter"??

Een begrenzing van inschakelstroom is ook mijn eerste gedachte, maar op een 50 Watt versterker... :???:

Frits van Mourik
30 januari 2017, 00:01
Sja, daar zeg je zowat... maar ach, waarom niet?
( ... en dan: waarom wel??)

Theodorus
30 januari 2017, 07:25
Een schema heb ik niet kunnen vinden , wel van een iets andere versie (KB-2 en 4) die deze weerstanden niet heeft (het is de KB-5 van Peavey niet KB-50 :soinnocent: zoals in de titel van dit topic staat) .
Dat de weerstanden het begeven hebben bij inschakelen is het meest voor de hand liggend afgaand op zijn verhaal.

fredjuh
31 januari 2017, 17:36
Je kunt altijd een mailtje sturen naar customerservice@peavey.com

Theodorus
31 januari 2017, 21:09
Je kunt altijd een mailtje sturen naar customerservice@peavey.com

Oké , bedankt voor de link en voor de reacties maar het zal wel een mysterie blijven .
Het apparaat blijft werken en ik heb een alcoholische versnapering verdiend met deze reparatie dus iedereen tot zover tevreden :)

Groet Theo

Theodorus
3 februari 2017, 19:08
Toch nog even het schema opgevraagd bij Peavey (en netjes ontvangen) hierbij een plaatje van de bewuste gedeelte (p7,12,en 6 zijn uiteraard de trafo aansluitIngen) :
https://c1.staticflickr.com/1/751/32535011652_0d65ca143c_z.jpg

cluseau
3 februari 2017, 21:29
Dit is gewoon een trage zekering, zie je vaak toegepast in de vorm van een enkele laagohmige weerstand. Ik denk dat deze versie niet zo verstandig is. Omdat de weerstanden kwa vermogen op het randje belast worden willen ze best warm worden. Dat heeft ook invloed op de lasjes. In het geval dat een van de weerstanden even geen contact maakt door verwaarloost laswerk gaan de overgebleven twee over het randje en raken defect. Hersteld het contact van de losse weerstand dan gaat hij onmiddelijk heen omdat hij de last alleen moet dragen.

Theodorus
4 februari 2017, 21:18
Oké bedankt voor de opheldering , wel vreemd om weerstanden als zekering te gebruiken

cluseau
5 februari 2017, 13:18
Oké bedankt voor de opheldering , wel vreemd om weerstanden als zekering te gebruiken


Is niet zo gek hoor, dit moet je zien als schadebeperkers. Door de weerstand op het randje te berekenen en relatief laagohmig te houden (meestal 0.5 tot enkele ohms) zal hij in korte tijd doorspetteren en in sommige gevallen de schade verder beperken. Je kan beter een weerstandje vervangen dan een halve eindtrap of voeding moeten verversen.