PDA

View Full Version : 2 problemen met mijn Peavey Valveking buizenversterker



ns23
28 januari 2017, 22:46
1. De input heeft geen goed contact meer. Ik moet vaak de gitaarkabel rond draaien om weer geluid te krijgen. Hoe los ik dit probleem het makkelijkst op?

2. Het versterker is volgens mij niet geaard. Als mn handen niet de gitaarsnaren aanraken maakt het veel 'noise'. Is dit een veelvoorkomende probleem met buizenversterkers? Het kan toch niet zo zijn dat je buizenversterkers altijd in een keuken moet aansluiten? Is er iets mis met het versterker en hoe los ik dit op?

pasqual
28 januari 2017, 23:26
1: om uit te sluiten dat het niet aan je kabel ligt, probeer eens een andere kabel;)
Het kan ook zijn dat je input gewoon slecht contact maakt en even opnieuw gesoldeerd moet worden of vervangen. Het is in ieder geval geen kostbare ingreep mocht je dat niet zelf kunnen.
2: Op wat voor een gitaar speel je? Ik speel altijd op Strats met single-coils en op iedere versterker heb ik last van brom als ik de snaren niet aanraak...aard van het beestje. Daarbij heeft deze versterker een geaard stopcontact nodig. Lijkt mij niet bijster veel aan de hand:ok:.

Erik de Perik
28 januari 2017, 23:28
1. Openmaken en reinigen/schuren.
2. Dat is normaal ja. Randaarde is ook een stukje veiligheid voor jezelf, aangezien je via de snaren aarde maakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
29 januari 2017, 02:23
1. Openmaken en reinigen/schuren.
2. Dat is normaal ja. Randaarde is ook een stukje veiligheid voor jezelf, aangezien je via de snaren aarde maakt.


Nooit aan contacten schuren, Het oppervlak zal alleen maar ruwer worden, eerder vervuilen en slechter contact gaan maken.

En nee, dat is niet normaal. Wel normaal is het als een eventuele lichte brom juist zachter wordt als je de snaren raakt. Ervaar je dat andersom dan zou de aarding van de signaalkabel wel eens brak kunnen zijn of de inputjack heeft problemen.

Het is idd zo dat je de amp altijd geaard moet gebruiken, dat is voorschift van de fabrikant en gaat om de veiligheid. Die eventuele brom zal hem een worst wezen.

ns23
29 januari 2017, 11:50
Dus aangezien ik er zelf niet aan kan knutselen moet ik het brengen naar een instrumentenzaak voor reparatie? Het ligt niet aan de kabel zoals pasqual dat vroeg.
En hoe 'aard' je zo een versterker eigenlijk? Wat moet er intern gebeuren? Dit probleem is heel erg op de voorgrond. Ik kan het versterker niet aanlaten als ik de gitaar niet in handen heb, zo hard klinkt die noise.

hefke
29 januari 2017, 13:26
En hoe 'aard' je zo een versterker eigenlijk?

heel simpel; de stekker in een geaard stopcontact steken;)

ns23
29 januari 2017, 13:37
heel simpel; de stekker in een geaard stopcontact steken;)

Ja dat is duidelijk. Ik vraag of er daarnaast ook iets mis is intern in de versterker waardoor het zo erg bromt. Het is bepaald geen subtiele brom. Ik moet letterlijk de versterker op standby zetten als ik even de gitaar neer moet leggen, anders krijg ik hele hoge piepen en geluiden.

Erik de Perik
29 januari 2017, 14:46
Als ik m'n gitaar wegzet met de versterker aan draai ik altijd het volume van de gitaar dicht of de versterker gaat op stand-by. Doe ik dat niet dan kun je feedback krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pasqual
29 januari 2017, 15:40
Om verwarring te voorkomen: film het geheel eens even en post het hier even. En dan met de volumeknop open en daarna dicht want ik vermoed dat je hier gewoon last hebt van single-coil hum, wellicht in combinatie met hum van een tl-buis of pc-monitor. En wat Erik zegt hierboven...

ns23
31 januari 2017, 18:29
Een video is helaas niet meer mogelijk. De versterker is ondertussen ook verkocht. Bedankt voor jullie hulp.

pasqual
31 januari 2017, 21:34
Een video is helaas niet meer mogelijk. De versterker is ondertussen ook verkocht. Bedankt voor jullie hulp.

Is het probleem wel opgelost? Of is de nieuwe eigenaar de volgende die hier post?

ns23
1 februari 2017, 15:34
Is het probleem wel opgelost? Of is de nieuwe eigenaar de volgende die hier post?

De eigenaar is op de hoogte van de probleem.

ateng
1 februari 2017, 16:02
Als het een probleem is ;)

pasqual
2 februari 2017, 21:45
Als het een probleem is ;)

We zullen het nooit weten:roll: