PDA

View Full Version : Piezo's vs microfoons



JV73
28 januari 2017, 17:20
Ik krijg steeds meer een hekel aan gitaren met piezo's. ( zowieso omdat ik al bij 3 gitaren met een kapotte piezo stond midden in een gig ) . Meestal is er bij die gitaren bezuinigd op de kwaliteit vh echte akoestische geluid.
Ik kocht laatst voor €100 euro een Epiphone AJ220 met een massief bovenblad zonder versterkingsmogelijkheid. Wat een geluid ( zelfs mijn vrouw viel het gelijk op ;p) . Dus ik denk gewoon live met een mic te gaan werken. Ok ..weinig bewegings vrijheid, maar ik ben toch geen showman. Mijn beweegredenen: een beter geluid,omdat een mic het echte geluid oppikt van mijn gitaar .
Wat zijn jullie ervaringen?

arjanb01
28 januari 2017, 17:30
Mijn ervaring is ook dat een echte mic voor het klankgat mooier klinkt. In onze band gebruiken we een Cort akoestische gitaar met element puur om praktische redenen en ik moet zeggen dat dat prima klinkt. Functioneel zeg maar. Wil je mooi, opteer ik voor een goeie mic.

Harald
28 januari 2017, 19:58
Combi Piezo mic werkt meestal prima. K&K klinkt ook goed. Die dingen plak je onder het klankblad. Dus geen piezostrip onder je zadel.

Microfoon is echt geen garantie dat het goed klinkt. Je bent dan volledig afhankelijk van de knoppenman en de kwaliteit van de installatie. Volume is ook al snel een probleem.

Je eigen gitaar, maar dan harder, live? Lukt nooit 100% Maar, met een goed microfoontje kun je een aardig eind komen, vooropgesteld dat je over een goede installatie speelt, en het niet al te hard hoeft. Je hebt van die clip on condensator microfoontjes. Dat kan heel goed werken. Een SM57, als je niets anders hebt, kom je een heel eind, maar verwacht geen wonderen.

Ik ga toch voor gemak eerlijk gezegd. Zogauw er meer mensen meespelen wordt het al snel lastig, met microfoons.

Zelfs hier hoor ik op een aantal momenten dat het tegen rondzingen aan zit. En dat zijn goede mic's, professionele technici, en hij speelt alleen.


https://www.youtube.com/watch?v=KSaN--KdBoU

Harald
28 januari 2017, 20:02
Vraag me trouwens wel af waar je mee werkt. Als je een Epiphone van 100 euro al beduidend beter vindt klinken onversterkt. Ik heb nog geen akoestische Epi in mijn handen gehad waar ik blij van werd.

Als je andere gitaren in die prijsklasse zitten snap ik dat je iets tegen piezo sound krijgt. Een goede pickup kost hoe dan ook meer. Een goede microfoon trouwens al helemaal. Dat clipon microfoontje dat ik bij Erik Vaarzon Morel die ene keer zo geweldig vond klinken was over de 400 euro. En bij een ander optreden was het geluid met datzelfde microfoontje ronduit brak... Buiten, te krappe installatie, te zacht, maar ook niet echt mooi.

Maar eerlijk is eerlijk, zelfde kan je met een fantastische elektrische setup overkomen. Als de knoppenman niet snapt dat je die gitaar bij een solo wel duidelijk moet kunnen horen kun je net zo goed met een pod XT aan komen zetten.

JV73
29 januari 2017, 09:03
Vraag me trouwens wel af waar je mee werkt. Als je een Epiphone van 100 euro al beduidend beter vindt klinken onversterkt. Ik heb nog geen akoestische Epi in mijn handen gehad waar ik blij van werd.

Als je andere gitaren in die prijsklasse zitten snap ik dat je iets tegen piezo sound krijgt. Een goede pickup kost hoe dan ook meer. Een goede microfoon trouwens al helemaal. Dat clipon microfoontje dat ik bij Erik Vaarzon Morel die ene keer zo geweldig vond klinken was over de 400 euro. En bij een ander optreden was het geluid met datzelfde microfoontje ronduit brak... Buiten, te krappe installatie, te zacht, maar ook niet echt mooi.

Maar eerlijk is eerlijk, zelfde kan je met een fantastische elektrische setup overkomen. Als de knoppenman niet snapt dat je die gitaar bij een solo wel duidelijk moet kunnen horen kun je net zo goed met een pod XT aan komen zetten.
Met alle respect! Ik was deze topic niet gestart om puristisch te doen en andermans spullen af kraken. Ik speel al vanaf mijn 10e gitaar ( dus nu al 34 jr) en heb ook spullen uit het duurdere segment. Wil overigens niet alles zeggen. Mijn 2e hands Epi (die v €100 dus ) klinkt als een klok. Hij heeft een massief bovenblad en dat zie je niet veel in die prijsrange. (Reviews op internet liegenver niet om) Mijn LC strat doet ook niet onder voor een Fender ( een merk wat echt niet meer aan de top staat ) . Zo kan ik wel doorgaan.
Het ging mij om jullie ervaringen...wat gebruiken jullie?
Tuurlijk is een piezo makkelijker. En klinkt ook niet superslecht. Tuurlijk hangt het vd geluidsman af. Ik heb laatst ontdekt dat je met een beetje reverb en een compressor een zeer acceptabel geluid kan creeëren.
Ik speel in een trio zang gitaar contrabas dus speel op lage volumes. Dus ik dacht dat een mic ook interessant zou kunnen zijn.

Harald
29 januari 2017, 11:15
piezo en microfoon, in alle gitaren behalve de resonator en de harpgitaar. De resonator gebruik ik live zelden precies omdat er geen pickup in zit, en de harpgitaar gaat goed zolang het niet hard hoeft. En met niet hard bedoel ik zolang je het relatief zacht houdt.Daar zit een dubbele microfoon in. Dat zou eigenlijk nog eens aangevuld moeten worden met een K&K onder het blad, vermoed dat het dan goed werkt.

En de Epi's die ik vastgehad heb waren bepaald niet geweldig. Als jouw gitaar een uitzondering is, mooi. Maar ik zeg dat niet om jou of je spullen af te kraken. Alleen omdat de prijs van de gitaar waar je het over hebt een bepaalde kant uit doet denken. Probeer gewoon te helpen. Maar laat maar.

JV73
29 januari 2017, 13:37
piezo en microfoon, in alle gitaren behalve de resonator en de harpgitaar. De resonator gebruik ik live zelden precies omdat er geen pickup in zit, en de harpgitaar gaat goed zolang het niet hard hoeft. En met niet hard bedoel ik zolang je het relatief zacht houdt.Daar zit een dubbele microfoon in. Dat zou eigenlijk nog eens aangevuld moeten worden met een K&K onder het blad, vermoed dat het dan goed werkt.

En de Epi's die ik vastgehad heb waren bepaald niet geweldig. Als jouw gitaar een uitzondering is, mooi. Maar ik zeg dat niet om jou of je spullen af te kraken. Alleen omdat de prijs van de gitaar waar je het over hebt een bepaalde kant uit doet denken. Probeer gewoon te helpen. Maar laat maar.
Hi het was geen aanval hoor! Hoe je een gitaar vindt klinken is ook heel persoonlijk. Ik ben voornamelijk bezig hoe ik het zelf mooi vind. Mijn LC strat bv klinkt heel mooi ( gaat echt richting een Fender uit de goede oude tijd. Maar daar denk ik niet aan. Ik denk alleen deze gitaar klinkt lekker en speelt lekker.
Zo zoek ik ook naar een akoestisch geluid, en dan boeit t niet of hij €100 of €500 euro is.
Heb Taylors v €5000 gehoord die klonken als een natte krant maar die gitarist vond m mooi omdat ws de prijs te rechtvaardigen hahahaha.
Maar een piezo geeft wel veel gemak. Plug & play ... Soms een consessie qua geluid. Een goede geluidsman werkt zeker mee.

JV73
29 januari 2017, 13:40
Mijn ervaring is ook dat een echte mic voor het klankgat mooier klinkt. In onze band gebruiken we een Cort akoestische gitaar met element puur om praktische redenen en ik moet zeggen dat dat prima klinkt. Functioneel zeg maar. Wil je mooi, opteer ik voor een goeie mic.
Mee eens! Ik denk dat het vaak om gemak en functionaliteit gaat. Speel vaak snelle gigs ( plug & play ) dus inprikken, ff snel volume inregelenben gaan met die banaan.

kwispelhond
29 januari 2017, 17:00
Een microfoon geeft in principe het beste geluid maar in de praktijk komt dat vaak niet echt tot helemaal niet uit de verf. Net zo goed als dat een mooie en super-resonante gitaar meestal beter klinkt maar zeker niet overal. Het probleem met een microfoon is dat die niet alleen het geluid van je gitaar opvangt en die favoriete super-resonante gitaar trilt niet alleen door wat je speelt maar resoneert ook op alle geluiden van om je heen. Om die reden werkt Piezo of een klankgat-element veel beter en worden er al jaren ook gitaren gemaakt die juist niet super-resonant zijn. Je hebt nodig wat voor jouw situatie werkt, in een muisstil theater is de kwaliteit van het geluid belangrijk en in een rumoerige kroeg is iets wat met het achtergrond kabaal om kan gaan nodig.

Lang verhaal kort: Gebruik een gitaar die geschikt is voor wat je doet, ikzelf speel veel akoestisch in een band en gebruik daarvoor een Ovation (Pinnacle deluxe) en die werkt prima, thuis speel ik graag op mijn schitterende Gibson AJ, daar zit ook een goed Fishman systeem in maar werkt gewoon niet omdat die overal op mee-resoneert.

Die onbetrouwbaarheid van Piezo's komt mij overigens totaal onbekend voor, ik heb er zelf nog nooit een probleem mee ervaren maar als je dat niet wilt: ik gebruik soms ook een klankgat-element van Shadow en dat heeft weer z'n eigen klankkleur maar werkt verder perfect.

JV73
29 januari 2017, 20:34
Een microfoon geeft in principe het beste geluid maar in de praktijk komt dat vaak niet echt tot helemaal niet uit de verf. Net zo goed als dat een mooie en super-resonante gitaar meestal beter klinkt maar zeker niet overal. Het probleem met een microfoon is dat die niet alleen het geluid van je gitaar opvangt en die favoriete super-resonante gitaar trilt niet alleen door wat je speelt maar resoneert ook op alle geluiden van om je heen. Om die reden werkt Piezo of een klankgat-element veel beter en worden er al jaren ook gitaren gemaakt die juist niet super-resonant zijn. Je hebt nodig wat voor jouw situatie werkt, in een muisstil theater is de kwaliteit van het geluid belangrijk en in een rumoerige kroeg is iets wat met het achtergrond kabaal om kan gaan nodig.

Lang verhaal kort: Gebruik een gitaar die geschikt is voor wat je doet, ikzelf speel veel akoestisch in een band en gebruik daarvoor een Ovation (Pinnacle deluxe) en die werkt prima, thuis speel ik graag op mijn schitterende Gibson AJ, daar zit ook een goed Fishman systeem in maar werkt gewoon niet omdat die overal op mee-resoneert.

Die onbetrouwbaarheid van Piezo's komt mij overigens totaal onbekend voor, ik heb er zelf nog nooit een probleem mee ervaren maar als je dat niet wilt: ik gebruik soms ook een klankgat-element van Shadow en dat heeft weer z'n eigen klankkleur maar werkt verder perfect.
Ja heb 3x een gitaar 2e hands gekocht. Gelukkig heb ik een gitaarmannetje die ze zodanig gemaakt heb, dat ze bijna weer onverwoestbaar zijn.

Erik de Perik
29 januari 2017, 20:51
Ja heb 3x een gitaar 2e hands gekocht. Gelukkig heb ik een gitaarmannetje die ze zodanig gemaakt heb, dat ze bijna weer onverwoestbaar zijn.

Wat doet ie dan, ander hout of zo?

dorrus
30 januari 2017, 13:55
Met een goede microfoon kom je altijd dichter bij het 'eigen' akoestische geluid van je gitaar, Het is echter wel mogelijk een fantastisch akoestisch geluid uit een Piezo of Fishman systeem te halen, na aanschaf van een Martin (d16 met Fishman) en D18-retro met Aura F1 heb ik persoonlijk geen microfoon meer nodig en heb gelukkig nog nooit een mankement meegemaakt.
Ik speelde een week op een Taylor van 3700 euro met es2 systeem en dat vond ik persoonlijk echt waardeloos klinken terwijl het akoestisch een erg goede gitaar was, ik heb hem echter teruggebracht omdat ik het spelen met een microfoon niet praktisch vind, op een kruk gaat het nog maar je moet weer rekening houden met je positie t.o.v. de microfoon ben dat had niet mijn voorkeur

duckman
30 januari 2017, 14:08
Gebruik zelf in mijn nylon LR Baggs EAS en in mijn steelstring LR Baggs anthem.
Als het kan live liever met een DPA 4099.

Ik had dit ook voorgesteld op je vorige post.

https://www.thomann.de/nl/dpa_dvote_4099_guitar.htm
Kan me voorstellen dat 500 euro te duur is, maar eenmaal hiermee gespeeld en je wilt niets anders live.

JV73
30 januari 2017, 19:33
Met een goede microfoon kom je altijd dichter bij het 'eigen' akoestische geluid van je gitaar, Het is echter wel mogelijk een fantastisch akoestisch geluid uit een Piezo of Fishman systeem te halen, na aanschaf van een Martin (d16 met Fishman) en D18-retro met Aura F1 heb ik persoonlijk geen microfoon meer nodig en heb gelukkig nog nooit een mankement meegemaakt.
Ik speelde een week op een Taylor van 3700 euro met es2 systeem en dat vond ik persoonlijk echt waardeloos klinken terwijl het akoestisch een erg goede gitaar was, ik heb hem echter teruggebracht omdat ik het spelen met een microfoon niet praktisch vind, op een kruk gaat het nog maar je moet weer rekening houden met je positie t.o.v. de microfoon ben dat had niet mijn voorkeur
Ja dat probleem zit ik ook mee...dat je correct voor de mic moet staan..
Ik speel in trio zang contrabas gitaar...ik ben een soort van dirigent met mijn gitaar. Ik geef dmv mijn bewegingen, overgangen etc. alles aan ;p
Dus ik doe het toch met de piezo voor het gemak.
Heb ontdekt dat ik met een compressortje en beetje reverb het geluid wat natuurlijker kan krijgen.

JV73
30 januari 2017, 19:35
Wat doet ie dan, ander hout of zo?
Altijd van die bijdehandjes in zo'n forum.

Erik de Perik
30 januari 2017, 20:48
Altijd van die bijdehandjes in zo'n forum.

Leg eens uit dan.....:


Gelukkig heb ik een gitaarmannetje die ze zodanig gemaakt heb, dat ze bijna weer onverwoestbaar zijn.

Als je wilt natuurlijk ;)

vulvasonic
4 februari 2017, 18:45
Ik sta al 33 jaar op het podium, maar ik heb nog nooit met een akoestisch doosje opgetreden. En nu wil het toeval dat ik van plan ben daar dit jaar mee te gaan beginnen. Welke manier van uitversterken in mijn geval het beste is....., ik heb nog geen idee. Ik zal dit draadje dan ook met veel interesse volgen.
Ik heb twee gitaren met een piezo onder het zadel. Handig, maar niet geweldig qua geluid. Een microfoon is in principe beter, maar dan alleen in een ideale situatie.
Maar dan het assortiment aan elementen die je in het klankgat kan bevestigen, hoe zit het daarmee? En i.c.m. wat dan? Aurora Fishman systeempje en dan rechtstreeks de tafel in? Ergo, wat zijn de alternatieven en welke van die alternatieven zijn het best? Graag ook een en ander in relatie tot het feit dat ik weinig te besteden zal hebben. Da's dus kut (bij wijze van spreken dan). :)

Zorro8
4 februari 2017, 23:11
Gewoon net als bij The Alarm: Schroef een pickup in je akoestiekje en gaan met die ba eeeeh gitaar
http://rockcinema.eu/resources/the_alarm_logo.jpg

Harald
5 februari 2017, 03:40
Gelijk de Alarm, ken ze nog van Rockpalast, prima, als je geen elektrische gitaar wilt kopen, en toch met je bandje wil spelen. En het valt op. Maar je gitaar is in feite een elektrische gitaar op die manier.

@Vulvasonic Weet niet hoe feedbackgevoelig ze zijn, maar K&K klinkt vaak erg goed, en die pickups zijn niet extreem duur. Het is verder wel plug and play, je hebt geen preamp op je gitaar. Zonder budget gewoon inprikken op de mengtafel. Met budget zou een eigen akoestische amp handig kunnen zijn. Op mijn facebookpagina staat een live filmpje van vanmiddag. Gezien het feit dat ik een beetje ziek ben, en niet met de auto bij de kroeg kon komen heb ik het erg "traveling light" gehouden. Geen versterker mee, alleen twee gitaren en een kabel. Het podiumgeluid was aanzienlijk minder, maar het zaalgeluid was zo te horen prima. Overigens is dat gewoon de Maton die je hoort, geen K&K pickup.

BertK gebruikte die laatste iig. Ik weet niet of er meer mensen hier zijn die live ervaring met die pickups hebben, vooral met betrekking tot feedback. Je plakt ze tegen de binnenkant van je bovenblad. Maar het zijn blijkbaar geen normale piezo's.

Bijkomend voordeel voor jou zou wel zijn dat je weinig hoeft te slepen. Gitaar in een tas, met een kabel, en klaar.

kwispelhond
5 februari 2017, 15:02
Ik heb zelf alleen ervaring met van die magnetische klankgat elementen, die had ik al voor de Piezo-tijd en heb ik altijd gehouden voor gitaren zonder Piezo of als je echte herrie verwacht. Ik heb ooit een Dimarzio gehad maar die was wat minder, later (80'er jaren of zoiets) een Shadow gekocht en die is veel beter.

Het grote voordeel van die dingen is dat ze magnetisch zijn dus alleen het trillen van de snaren opvangen, ze kunnen van alle mogelijke oplossingen het meeste herrie en volume aan. Ze hebben verder hun eigen klankkleur, moeilijk te omschrijven maar ik zou zeggen "iets meer elektrisch" dan de andere oplossingen.

Ik zou zelf voordat je van alles gaat kopen eerst die ingebouwde dingen een kans geven Mario, de meeste mensen pluggen zo'n ding in een willekeurige versterker en slaan eens aan en denken gelijk "da's niets" zonder verder te kijken. Het punt met die dingen is dat ze vaak niet slecht zijn maar vooral "te eerlijk" zijn, een beetje geluidsman kan er vaak een verbazend lekker geluid uit halen alleen door met de EQ te spelen en dat kan je zelf natuurlijk ook! Ikzelf gebruik bv. vaak een ouder en niet meer gemaakt Boss pedaaltje genaamd de EH-2 of Enhancer, die maakt het mogelijk om weer een heerlijke organische sprankel uit iedere kwaliteits-piezo te krijgen zonder dat lelijke hoog te krijgen en zo zijn er legio middelen die je zelf kan toepassen.

JV73
8 februari 2017, 20:29
Ik sta al 33 jaar op het podium, maar ik heb nog nooit met een akoestisch doosje opgetreden. En nu wil het toeval dat ik van plan ben daar dit jaar mee te gaan beginnen. Welke manier van uitversterken in mijn geval het beste is....., ik heb nog geen idee. Ik zal dit draadje dan ook met veel interesse volgen.
Ik heb twee gitaren met een piezo onder het zadel. Handig, maar niet geweldig qua geluid. Een microfoon is in principe beter, maar dan alleen in een ideale situatie.
Maar dan het assortiment aan elementen die je in het klankgat kan bevestigen, hoe zit het daarmee? En i.c.m. wat dan? Aurora Fishman systeempje en dan rechtstreeks de tafel in? Ergo, wat zijn de alternatieven en welke van die alternatieven zijn het best? Graag ook een en ander in relatie tot het feit dat ik weinig te besteden zal hebben. Da's dus kut (bij wijze van spreken dan). :)

Heb zo'n Aura Fishman geprobeerd...zeer mooie klanken ( soort van modellen van opgenomen bekende gitaren en microfoons) . Was gelijk onder de indruk, maar na een paar x kreeg ik het gevoel alsof ik met een gitaarsynth speelde. Er kwam mooi geluid uit, maar dat kwam uit het kastje en niet uit mijn gitaar. Ik experimenteer nu wat met een compressor en een beetje Hall reverb om het wat natuurlijker te laten klinken. Maar das toch koffiedik kijken. Elke zaal/podium is anders. Het is toch een compromis , piezo werkt snel ( zeker bij open podia, waar snel inprikken is ) .