PDA

View Full Version : Nu al het Trump-effect??



Revolver
22 januari 2017, 18:34
Ik ben al een maandje of twee op zoek naar wat nieuwe gitaartjes dus ben ik vrijwel dagelijks te vinden op de diverse tweedehands sites. Uiteraard mag iedereen vragen voor z'n spullen wat hij wil maar wat mij opvalt zijn de vaak belachelijk hoge prijzen die voor met name Amerikaanse items wordt gevraagd: Strat plusjes die beginnen bij 1000 tot wel 1400 euro, Gibson Les Paul Standards voor dik 2000, Tele '52 RI voor 2200 (volgens mij nog duurder dan een nieuwe) Standard Tele's en Stratjes voor 900/1000 en zelfs een LP Deluxe 2015 voor 1900 (!) Fender Avri's net onder de nieuwprijs, etc, etc.

Wat is er aan de hand? Neemt men al een voorschot op het duurder worden van US-made producten?

Oranjeaap
22 januari 2017, 19:04
Dat is al zo lang ik het me kan herinneren. Iedereen waardeert zijn spullen over, denkt of hoopt er meer voor te krijgen dan het eigenlijk waard is. Een soort hebberigheid dus. Niet alleen voor Amerikaanse gitaren. Zie vaak Japanners (Fender) voor meer dan zijn Amerikaanse soortgenoot aangeboden worden.

arjanb01
22 januari 2017, 19:42
Wen er maar aan.
Als ik trump moet geloven wil hij alle in andere landen uitbestede Amerikaanse industrie terug naar de VS halen. Dat zal zeker effect hebben op de prijzen van Amerikaanse producten.
Voor mij nog meer een reden naar Europese alternatieven te kijken.

Midwolda
22 januari 2017, 20:50
Mooi man. Heb m'n vintage Japan spullen nu wel op orde dus het USA spul mag er uit.
Nog even wachten tot de prijzen nog verder bubbelen dan maar. :D

Mitch
22 januari 2017, 22:34
Ik zie juist alleen maar dat er laag geboden wordt, van Aziaat tot Amerikaan. Vraagprijzen boeien me niet zo.

Orpheo
23 januari 2017, 05:46
Ik haal veel uit de usa. Als er meer in de usa gemaakt gaat worden zullen de prijzen voor mij dus zakken.

Prima dus!

Fusion
23 januari 2017, 08:39
Gelukkig koop ik voor zover ik weet niets uit de VS :) Maak me verder wel zorgen over Trump als president, maar niet over de prijzen van Made in USA spullen ;)

munkie
24 januari 2017, 14:07
De man heeft me al tot 3 liedjes geinspireerd i.t.t. Obama, saaie man, heeft in 8 jaar geen liedje opgeleverd :seriousf:

Trump heeft een punt t.a.v. China. De EU heft 3 % invoerrechten op Chinese producten. Als jij echter een product vanuit Europa wil exporteren naar China wordt daar 25 % invoerrechten op geheven.

Wederzijds protectionisme zal de prijzen opdrijven en de handel bemoeilijken. Voor ons als consumenten dus niet fijn.

fred dons
24 januari 2017, 14:17
Ik haal veel uit de usa. Als er meer in de usa gemaakt gaat worden zullen de prijzen voor mij dus zakken.

Prima dus!

ik denk niet dat het zo werkt, als we de seymour duncan pickups er even buiten laten (die hun grondstoffen dan weer wel buiten de VS halen) en Hipshot die hun hardware in de VS maken, worden de meeste parts nu buiten de VS gemaakt, als die productie naar de VS gaat dan worden de kosten van fabricatie direct een stuk hoger. Daarnaast zullen de meeste landen niet lijdzaam toezien dat de VS haar invoerbelasting verhoogd en terugslaan met een vergelijkbaar tarief; het resultaat is dat die onderdelen alleen maar duurder zullen worden

Hotpepper01
24 januari 2017, 14:21
Trump vind het niet erg om voor leugenaar te worden uitgemaakt. Zolang hij maar de grootste leugenaar wordt genoemd.
Wat me nog het meeste zorgen baart is dat USA op het punt staan om van "betrouwbaar" om te slaan naar leugenachtig onbetrouwbaar. Misschien toch maar een nieuwe rubriek openen in de richting van "gelogen over de gitaar, toch verkocht..." :hide:

no 1 hops
24 januari 2017, 15:17
misschien iets kort door de bocht, maar het is misschien goed dat we nu gedwongen worden zelf onze broek op te houden.
de amerikanen mogen wat mij betreft in de illusie blijven/gaan leven dat alles wat uit en van amerika is het beste is.
ook hier op GN kom je het tegen, de verafgoding van wat Fender en Gibson ooit zijn begonnen en DAT dit het enige goede is qua gitaren.

https://youtu.be/nTima9QLKj8

The American Dream? ik zou zeggen: laat hun maar dromen en durf zelf je eigen droom eens te gaan leven.

(de torenhoge staatsschuld bewijst dat ze ieder geval op te grote voet hebben geleefd en die appel zal nog zeer zuur voor hun zijn.)

dorrus
24 januari 2017, 17:09
De voorbeelden door TS gegeven zijn inderdaad buitensporig maar Ik zie persoonlijk de genoemde hoge prijzen niet
Er staan nogal wat usa fenders op marktplaats maar het merendeel is toch heel acceptabel wat de vraagprijzen betreft? Verder bepaald de koper wat die ervoor uit wil/kan geven, te duur? dan lekker laten liggen zou ik zeggen
Wat zou een reele vraagprijs voor een gebruikte USA Standard telecaster of strat mogen zijn ?

Hendrik1970
24 januari 2017, 17:13
Als ik Fender was zou ik het dubbele gaan vragen zonder aanleiding.
En Trump de schuld geven.
Of een vinger aan de pols houden waar de gitaar community zich druk overmaakt en alleen om die reden al het dubbele gaan vragen.
Pfff, waar maak je je druk over.
Is het je brood? Fenders verkopen?
Ga lekker spelen.
En al was het je brood, er zijn gitaar producenten zat waar je genoeg zo niet meer in verdient.
Niet de klant bepaald maar het aanbod, als ze dat nou eens doorhadden.

Erik de Perik
24 januari 2017, 20:11
Nu moeten ze alleen nog zelf hun broek op gaan houden. (https://www.thebalance.com/who-owns-the-u-s-national-debt-3306124)

Oranjeaap
24 januari 2017, 21:47
Trump vind het niet erg om voor leugenaar te worden uitgemaakt. Zolang hij maar de grootste leugenaar wordt genoemd.
Wat me nog het meeste zorgen baart is dat USA op het punt staan om van "betrouwbaar" om te slaan naar leugenachtig onbetrouwbaar. Misschien toch maar een nieuwe rubriek openen in de richting van "gelogen over de gitaar, toch verkocht..." :hide:

Ben je al uitgenodigd voor DWDD?

Eko
28 januari 2017, 10:45
Ze mogen van mij ook gewoon reteduur zijn. Kijk eens naar PRS USA , koop je ook niet voor 400,-. Krijg je echter wel wat voor. Zo hoort het. De kwaliteit is daar het verkoopargument. Je haalt hem blind uit de verpakking en kunt zo het podium op. Kunnen andere merken wat van leren. Lever de beste kwaliteit die leverbaar is en dan mag je geld vragen. Heb je altijd klanten voor en een reputatie die bij je naam past.
Voor Fender zou het betekenen dat je de kwaliteit van een USA Vintage al bij een standard krijgt. Standaard dus. Er moet gewoon niemand standaard een betere kwaliteit bieden dan het origineel.
Voor Gibson geld hetzelfde. De kwaliteit van een USA standard met een flametop hoort de reden te zijn dat je zo`n ding koopt. Afgewerkt tot in de puntjes en afgesteld alsof je er al jaren op hebt gespeeld. Foutloos afleveren dus.
Waarom is de kwaliteit van een Japanse Gretsch van hoog? Misschien omdat men daar door heeft dat je alleen goed betaald wordt als je ook iets goeds aflevert. Trots op wat je doet dus.
Fender krijgt het lastig als de Mexicaanse instrumenten en amps ineens 20% duurder worden in de USA.....