PDA

View Full Version : Advies gevraagd over interface voor studio



k1ngray
22 januari 2017, 13:50
Ik ga samen met een vriend een opnamestudio oprichten. We hebben al behoorlijk wat materiaal bij elkaar, we moeten alleen nog een goede interface hebben. Nu zitten we enorm te twijfelen of we bijvoorbeeld voor de RME Fireface UFX gaan, of een goedkopere Focusrite Saffire of iets er tussenin... Hoe groot is het verschil tussen dergelijke interfaces? We willen wel echt professioneel opnemen, maar hebben uiteraard een budget.

We willen in ieder geval iets met minstens 16 inputs en we draaien Cubase op een Windows pc

Tips?

duckman
23 januari 2017, 10:04
Windows PC, ik neem aan dat deze firewire heeft? de twee interfaces daar zit zo'n 1000 euro verschil in. RME is wel goed spul.
Heb je een budget bedrag in gedachte? de RME heeft maar 4 preamps en 8 line in.
Willen jullie alles in the box gaan doen?
Als 16 inputs met preamp nodig zijn (firewire) zou ik nu kiezen: Focusrite Saffire Pro 40 (380 eur) + Scarlett OctoPre Dynamic (515 eur)






Ik ga samen met een vriend een opnamestudio oprichten. We hebben al behoorlijk wat materiaal bij elkaar, we moeten alleen nog een goede interface hebben. Nu zitten we enorm te twijfelen of we bijvoorbeeld voor de RME Fireface UFX gaan, of een goedkopere Focusrite Saffire of iets er tussenin... Hoe groot is het verschil tussen dergelijke interfaces? We willen wel echt professioneel opnemen, maar hebben uiteraard een budget.

We willen in ieder geval iets met minstens 16 inputs en we draaien Cubase op een Windows pc

Tips?

k1ngray
23 januari 2017, 12:37
Firewire = check.

We hebben zo'n 3000 waarschijnlijk. Zitten te twijfelen om of twee goede ribbon mics (nemen we drums mee op, twee overheads) te kopen van 2000 en een kleine 1000 aan een interface, of andersom. Lastige keuze...

duckman
23 januari 2017, 14:49
dan zou ik de focusrite optie gaan, maar niet 2k betalen voor ribbons als overhead. Koop dan een mooie mic pre+grootmembraan voor vocals. Hebben jullie alles aan room acoustics e.d. ook al?

Fenderfan
23 januari 2017, 23:42
Wat je wil bereiken is 2 interfaces aan elkaar hangen d.m.v. b.v spdif.

Het is niet stabiel (praktisch onmogelijk) twee verschillende interfaces (2x8 kanalen) onafhankelijk naar je daw te routen. Om de connectie tussen 2 interfaces te maken heb je ideaal gezien 2 dezelfde nodig (gedeelde dsp) en wel met word clock ondersteuning. De ene interface wordt master en andere slave naar de masters clock
De pro40 valt daardoor al af. Die heeft geen clock.

Check motu voor de hybribes( usb en fw) of als het wat goedkoper moet focusrite saffire pro 26I/0


Als je nu serieus een studio wil opzetten en je hebt het geld...ga dan beter de route van losse preamps en een losse ad-da converter.

Of check de nieuwe mixer range van soundcraft. Dit maakt alles overbodig.

http://www.soundcraft.com/en/products/signature-22-mtk

duckman
24 januari 2017, 09:05
Hier antwoord over word clock voor de saffire pro, dit is embedded in SPDIF:
https://support.focusrite.com/hc/en-gb/articles/206852659-Why-doesn-t-Saffire-have-a-wordclock-input-

Ik heb ervaring met deze combi en nooit sync issues gehad.
Verder sluit ik me aan bij jouw verhaal :-)



Wat je wil bereiken is 2 interfaces aan elkaar hangen d.m.v. b.v spdif.

Het is niet stabiel (praktisch onmogelijk) twee verschillende interfaces (2x8 kanalen) onafhankelijk naar je daw te routen. Om de connectie tussen 2 interfaces te maken heb je ideaal gezien 2 dezelfde nodig (gedeelde dsp) en wel met word clock ondersteuning. De ene interface wordt master en andere slave naar de masters clock
De pro40 valt daardoor al af. Die heeft geen clock.

Check motu voor de hybribes( usb en fw) of als het wat goedkoper moet focusrite saffire pro 26I/0


Als je nu serieus een studio wil opzetten en je hebt het geld...ga dan beter de route van losse preamps en een losse ad-da converter.

Of check de nieuwe mixer range van soundcraft. Dit maakt alles overbodig.

http://www.soundcraft.com/en/products/signature-22-mtk

B~Rock
24 januari 2017, 09:58
Hoezo 2 interfaces linken voor 16 kanalen? Neem gewoon een 8 kanaals interface (bijv de Saffire 40) die nog minimaal 8 kanalen ADAT in heeft + een losse preamp (bijv focusrite octopre) en je bent er (zonder wordclock, je kunt de interface als master instellen).

duckman
24 januari 2017, 09:58
precies, dat zei ik in post #2 :grouphug:


Hoezo 2 interfaces linken voor 16 kanalen? Neem gewoon een 8 kanaals interface (bijv de Saffire 40) die nog minimaal 8 kanalen ADAT in heeft + een losse preamp (bijv focusrite octopre) en je bent er (zonder wordclock, je kunt de interface als master instellen).

guitarkid2
24 januari 2017, 13:12
Hoezo 2 interfaces linken voor 16 kanalen? Neem gewoon een 8 kanaals interface (bijv de Saffire 40) die nog minimaal 8 kanalen ADAT in heeft + een losse preamp (bijv focusrite octopre) en je bent er (zonder wordclock, je kunt de interface als master instellen).
probleem is dat als je alle 8 kanalen van je adat interface wil gebruiken je vast zit aan 48 kzh
(kan ik me vaag herinnerrrrrreeen)

B~Rock
24 januari 2017, 13:56
Ligt neem ik aan aan het aantal ingangen dat je totaal beschikbaar hebt. Bij 8 zou dit inderdaad opgaan, bij 16 zou je dus hoger moeten kunnen gaan. Daarbij is het de vraag of dit problematisch is (lees: of voor het menselijk gehoor sample rates boven de 48.000 waarneembaar zijn). Maar voor degene die er waarde aan hecht wel een aspect om aan te denken.

Fenderfan
24 januari 2017, 15:35
Ja..dat zag ik even over het hoofd. Adat is natuurlijk ook een optie idd.

Maar als ik jou jullie was zou ik serieus eens jezelf verdiepen in de nieuwe soundcrafts.

HaroldA
24 januari 2017, 16:57
Of check de nieuwe mixer range van soundcraft. Dit maakt alles overbodig.

http://www.soundcraft.com/en/products/signature-22-mtk


Maar als ik jou jullie was zou ik serieus eens jezelf verdiepen in de nieuwe soundcrafts.

Mijn broer heeft die; en veruit het grootste probleem daarmee is dat je geen inserts hebt bij de returnsignalen uit je DAW.

Heel gaaf en compact dus, maar voor in de een echte studio niet bruikbaar.

Fenderfan
24 januari 2017, 17:31
Ow? Is dat zo ja?

Dat zou idd een tekortkoming zijn. Heb de specs een aantal maanden geleden bestudeerd. Dit was me niet opgevallen.

k1ngray
25 januari 2017, 16:48
Room acoustics hebben we nog niet, maar dat komt goed, hebben we een plan voor en budget uitgetrokken.

We hebben reeds twee behoorlijk goede grootmembraan microfoons en i.i.g. 1, misschien 2 kleinmembraan + een aantal sm57/58/rode m1

Onze set-up voor opnemen vind je hieronder. Hiermee kunnen we de meeste bands opnemen. Bas re-ampen we, gitaar willen mensen vaak toch overdoen, maar kan dus ook gere-amped worden. We hebben al meerdere keren drums op deze manier opgenomen en klinkt echt heel vet (elke OH exact zelfde afstand t.o.v. midden v/d snare)! We willen voor ribbon mics gaan, omdat deze net wat warmer zijn dan een gewone condensator mic en vinden dat mooi, is uiteraard een smaakkwestie. Maar goed, de OH-mics moeten wel erg goed zijn, omdat dit toch de basis van de sound is

1. Overhead 1 -> matched pair ribbons
2. Overhead 2 -> matched pair ribbons
3. Kick -> senh-Ego2
4. snare -> sm57
5. snare bttm -> sm57 / rode m1
6. tom -> AKG kick mic
7. Bass -> DI
8. GTR -> DI
9. GTR -> DI
10. Keys. -> Stereo DI
11. Keys. -> Stereo DI
12. Vocals - > sm58 / rode m1

Erik de Perik
25 januari 2017, 18:55
Ik zou zeker eens naar Superlux kijken. Erg goede microfoons voor wèhnâg.
Weet je zeker dat jullie gitaar met een DI willen doen?

duckman
26 januari 2017, 07:40
Dank voor de uitleg. Blijft een persoonlijke keuze en ik weet niet wat je voor grootmembraan mics hebt. Maar wat ik wel weet is dat vocals het belangrijkste is in de meeste muziekproducties op de drums na. En een sm58 of m1 dynamische mic kan werken, maar een betere/goede mic+preamp hiervoor zou wel mijn zou mijn voorkeur hebben.
Anyway, met wat je voor ogen hebt kom je er ook!




Room acoustics hebben we nog niet, maar dat komt goed, hebben we een plan voor en budget uitgetrokken.

We hebben reeds twee behoorlijk goede grootmembraan microfoons en i.i.g. 1, misschien 2 kleinmembraan + een aantal sm57/58/rode m1

Onze set-up voor opnemen vind je hieronder. Hiermee kunnen we de meeste bands opnemen. Bas re-ampen we, gitaar willen mensen vaak toch overdoen, maar kan dus ook gere-amped worden. We hebben al meerdere keren drums op deze manier opgenomen en klinkt echt heel vet (elke OH exact zelfde afstand t.o.v. midden v/d snare)! We willen voor ribbon mics gaan, omdat deze net wat warmer zijn dan een gewone condensator mic en vinden dat mooi, is uiteraard een smaakkwestie. Maar goed, de OH-mics moeten wel erg goed zijn, omdat dit toch de basis van de sound is

1. Overhead 1 -> matched pair ribbons
2. Overhead 2 -> matched pair ribbons
3. Kick -> senh-Ego2
4. snare -> sm57
5. snare bttm -> sm57 / rode m1
6. tom -> AKG kick mic
7. Bass -> DI
8. GTR -> DI
9. GTR -> DI
10. Keys. -> Stereo DI
11. Keys. -> Stereo DI
12. Vocals - > sm58 / rode m1

Erik de Perik
26 januari 2017, 11:48
ElectroVoice ND967 is een heel veelzijdige microfoon. Is uit het assortiment en hier een daar voor heel weinig te koop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

duckman
26 januari 2017, 13:14
goeie live dynamic mic,zeker in een luide omgeving. Maar dit geen studio vocal microfoon. Dan liever een SM7 voor vocals.


ElectroVoice ND967 is een heel veelzijdige microfoon. Is uit het assortiment en hier een daar voor heel weinig te koop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
27 januari 2017, 00:04
goeie live dynamic mic,zeker in een luide omgeving. Maar dit geen studio vocal microfoon. Dan liever een SM7 voor vocals.

Hartstikke leuk ja, maar zo'n 300 EUR duurder. Op het huidige lijstje staat alleen de SM58 als dynamisch zangmic. en dat lijkt me nog minder wenselijk.

duckman
27 januari 2017, 08:19
Daar sluit ik me bij aan!


Hartstikke leuk ja, maar zo'n 300 EUR duurder. Op het huidige lijstje staat alleen de SM58 als dynamisch zangmic. en dat lijkt me nog minder wenselijk.

k1ngray
27 januari 2017, 13:15
Yes, weten zeker dat we gitaar DI willen doen. En dan later of re-ampen (hebben we een goed bakkie voor) of opnieuw opnemen.

Ben even vergeten welke condensator mics we nou hebben (zijn niet van mij), vraag ik even na. Weet wel dat deze goed genoeg zijn voor zang. Maar niet ideaal voor om drums mee te doen, omdat het geen matched pair is. Daarnaast denken we dat Ribbons beter zijn.

Maar goed, mijn eigenlijk vraag: Wat denken jullie dat verstandiger is, of meer geld uitgeven aan een interface, of meer geld uitgeven aan microfoons? Dus of of bijv. die Focusrite van +/- 600 eppies en Ribbons/condensator van 2200 of een dikker interface van rond de 2000 en ribbons/condensator van 600?

HaroldA
27 januari 2017, 13:40
Maar niet ideaal voor om drums mee te doen, omdat het geen matched pair is.

Dat kan ik nooit horen. En ik denk 99.99% van de mensheid ook niet.

Ik mis overigens nog room mics in je lijstje; drums gaan zo altijd heel erg "klein" klinken.

HaroldA
27 januari 2017, 13:44
Mijn broer heeft die; en veruit het grootste probleem daarmee is dat je geen inserts hebt bij de returnsignalen uit je DAW.

Heel gaaf en compact dus, maar voor in de een echte studio niet bruikbaar.


Ow? Is dat zo ja?

Dat zou idd een tekortkoming zijn. Heb de specs een aantal maanden geleden bestudeerd. Dit was me niet opgevallen.

Volgens mij wordt de EQ ook gebypassed bij opnames.

k1ngray
13 februari 2017, 12:07
Heb via via een Focusrite Saffire Pro 24 voor een mooie prijs weten te vinden. Daar willen we dan een preamp met minstens 8 kanalen op aansluiten. Op markplaats zag ik de Focusrite Octopre LE staan voor een schappelijk bedrag. Iemand hier ervaring mee? Of is de huidige Focusrite Octopre (MkII) een stuk beter?