PDA

View Full Version : Welk solo-gitaar-effect??



wille525
29 juli 2003, 13:15
Bij solo's zoals die van Vai, Satriani of Iron Maiden hoor je vaak tweestemmige solopartijen. Worden deze partijen apart ingespeeld of kun je dit ook oplossen met een goede pitch shifter? Zo ja, welke raden jullie mij dan aan? De "tweede gitaar" moet dan wel een beetje natuurlijk overkomen, en niet zo'n kunstmatig hoog toontje.
Welke effecten worden trouwens nog meer gebruikt bij het vette solo's?

urezna
29 juli 2003, 13:29
Bij mijn weten gebruikt Vai vaak een Harmonizer, van Eventide. zijn ietsje duurder, maar ook complexer.
Deze kunnen werken als een soort pitch shifter, maar kun je instellen dat ze mee verschuiven binnen een bepaalde toonsoort waarin je speelt.
Of dat kun je wellicht ook zelf instellen (kan bijv ook op de GT-6 van Boss), dat als je een toon speelt, het effectapparaat detecteert welke noot je aanslaat, en vervolgens de noot laat horen die jij hebt ingesteld als de noot die als tweede stem bij de gespeelde noot hoort.. pfff, kun je het nog volgen?

Bij Maiden kan ik me zo voorstellen dat tweestemmigheid gewoon met 2 gitaren gespeeld wordt.
Wat ik verder een vet effect voor een solo vind? een goed gedoceerde delay! DAarmee kun je een effect behoorlijk naar voren laten komen, wel oppassen dat je solo niet rommelig wordt door teveel delay. kwestie van proberen. en een subtiele wah kan ook leuk zijn, dus niet het oude Krik Hammett gejengel, hoewel soms ook leuk, maar meer langzaam ,om accenten te leggen bijvoorbeeld...

Polytheme Pam
29 juli 2003, 14:01
een goed ingestelde delay klinkt altijd geweldig....een lichte chorus "schoont" het overstuurde geluid op en maakt de sound wat dieper....

Barret Wallace
29 juli 2003, 14:57
[quote="urezna"]Bij mijn weten gebruikt Vai vaak een Harmonizer, van Eventide. zijn ietsje duurder, maar ook complexer.
quote]

IETSJE??? duurder :lol:

Speeddemon
29 juli 2003, 23:15
Hey Wallace, een 2e hands HS3000 kun je toch wel voor een redelijke (naar Eventide maatstaven) krijgen? Onder de 950 euro heb ik ze al gezien! (da's wat anders dan de 9000 (ja! Negen DUIZEND) euro, die je voor de Orville betaalt!!!! :o )

stomas
30 juli 2003, 11:31
Boss Harmonizer: instellen welke toonladder je speelt en dan geeft hij gewoon de tweede stem erbij. Kost 200 euro.

urezna
30 juli 2003, 12:20
[quote=urezna]Bij mijn weten gebruikt Vai vaak een Harmonizer, van Eventide. zijn ietsje duurder, maar ook complexer.
quote]

IETSJE??? duurder :lol:

ja, ach, ik proberder het wat te nuanceren, er lijken hier nogal wat mensen rond te lopen die bulkan van het geld, als ik zie wat ze iedere keer weer allemaal aanschaffen ;-)

dus dat ietsje loopt misschien in de paar duizend euri ;-)

ijff
30 juli 2003, 17:53
Compressor!! Ook mooi voor solo's...

kokeleko
1 augustus 2003, 08:44
Goede gitaar en een goede versterker doen wonderen, als dat goed is pas met fx gaan stoeien. 8-)