PDA

View Full Version : Tremolo gebruik



telecastermaster
20 januari 2017, 14:37
Guys, tremolo is mijn favoriete effect dus laten we het eens over tremolo's hebben.\

- Wat is je favoriete tremolo?
- Hoe heb je 'm staan? Eerst tremolo en dan reverb of eerst reverb en dan tremolo?
- Is tremolo een time based effect? Ik denk het niet maar ik zie veel gitaristen die een tap tempo op hun pedaaltje willen.
- Gebruik je nog een stereo panner?
- Wat is je favo tremolo nummer?
Etc.

Hendrik1970
20 januari 2017, 14:40
In mijn beleving getuigt het van muzikant zijn als de tremolo arm van de gitaar gebruikt voor het tremolo effect.
Geen tremolo arm?, dan heb je pech.
of je probeert het verkeerde geluid uit het verkeerde instrument te halen.
Tenminste zo denk ik erover.

dml
20 januari 2017, 14:51
In mijn beleving getuigt het van muzikant zijn als de tremolo arm van de gitaar gebruikt voor het tremolo effect.
Geen tremolo arm?, dan heb je pech.
of je probeert het verkeerde geluid uit het verkeerde instrument te halen.
Tenminste zo denk ik erover.

De tremolo op je gitaar wordt foutief tremolo genoemd. Het is namelijk geen tremolo maar een vibrato. Waar het in de tijd ergens fout is gegaan, weet ik niet, maar op de één of andere manier wordt in de volksmond altijd gesproken over een tremolo, als het om dat pookding op je gitaar gaat.
Een tremolo varieert het volume, een vibrato de toonhoogte.

Tot zover de rubriek "Ik weet het beter", nu weer snel on topic ;)

Erik de Perik
20 januari 2017, 15:10
Ik dacht dat Fender destijds met het misverstand begonnen is.

Het enige tremelo effect wat ik gebruik is de UniVibe.

telecastermaster
20 januari 2017, 15:13
Ik dacht dat Fender destijds met het misverstand begonnen is.


Foutje van Leo himself idd.

Ik bedoel natuurlijk gewoon dit:


http://youtu.be/ztRbEEL4E9c

Onkelpazuzu
20 januari 2017, 16:00
Ik gebruik alleen soms de tremolo van mijn versterker (Vox AC-15). Heel af en toe vind ik het wel leuk, maar ik vind hem vrij veel bijgeluiden geven - een soort zachte plop-plop-plop terwijl ik niet speel. Het zal de ruis van de versterker zelf wel zijn of iets dergelijks. Dus als ik het effect vaker zou gebruiken, zou ik er zeker wel een pedaaltje voor aanschaffen.

Wat ik wel merk is dat ik bij gebruik het tempo van het effect wel belangrijk vind (moet passen bij het betreffende nummer), en dat is ook een reden om het effect niet te vaak te willen gebruiken. Ik houd er niet van om steeds aan de knoppen te moeten draaien.

humbucker
20 januari 2017, 16:20
Sinds kort een Mooer trelicopter! Fijn apparaat met goeie sounds. Ik gebruik hem graag heel snel met flink wat depth om mijn leadsound te laten sputteren.

MarkS
20 januari 2017, 20:35
Mijn eerste tremolos waren ingebouwd, een National GA-99TR transistorbakkie en een Italiaanse Big Sound 25/50 buizen amp. Daarna heel lang met verschillende Boss TR-2's gedaan, prima dingen!. Een keer tussentijds vreemdgegaan met een EHX Pulsar, wat een zielloos en karakterloos gestotter.
Nu een Strymon Flint.. Afgezien van de Harmonic Trem hardly an improvement over a TR-2...

Erik de Perik
20 januari 2017, 20:51
Tremolo's in Fender versterkers (vreemd genoeg heeft Leo daar dan geen andere naam voor verzonnen) vind ik het vetst klinken. De UniVibe is hoofdzakelijk een gekleurde tremolo, vind ik.

TobyW
20 januari 2017, 21:46
Tremolo's in Fender versterkers (vreemd genoeg heeft Leo daar dan geen andere naam voor verzonnen)
Niet helemaal waar. Er zijn Fender versterkers waarbij de tremolo vibrato heet...

Erik de Perik
20 januari 2017, 22:22
Niet helemaal waar. Er zijn Fender versterkers waarbij de tremolo vibrato heet...

Je hebt helemaal gelijk.... stom van me.

RednoiZ
20 januari 2017, 22:35
hier een red witch pentavocal trem ,erg blij mee doet wat ie moet doen.

Erik de Perik
20 januari 2017, 22:47
hier een red witch pentavocal trem ,erg blij mee doet wat ie moet doen.

Dat zijn de fijnste ja..... geen idee waar je het over hebt ;)

jan7
21 januari 2017, 02:53
Red witch pentavocal trem:
http://effectextra.blogspot.be/2013/05/red-witch-pentavocal-trem.html

Uit deze (niet commerciële) tremolo reviews:
http://thetremolopage.blogspot.be/
http://www.muzique.com/trem.htm

The Lo Lands
21 januari 2017, 10:35
De Vintage Tremolo machine in mijn Strymon Mobius vind gretig gebruik van mijn kant. Meestal pre-drive en delay en reverb maar soms ook post-drive.

Midwolda
21 januari 2017, 21:22
De tremolo van mijn VibroChamp staat eigenlijk altijd wel aan, al is het dan meestal met de Intensity op nul.
Door het ontwerp van de versterker klinkt dat toch net even lekkerder dan zonder.
Pannen doe ik door door te lussen naar een Champ aan de andere kant van de kamer.
Dat is natuurlijk niet echt pannen maar het werkt wel perfect, erg trippy.


https://www.youtube.com/watch?v=6EsbeTriWSM

kwispelhond
21 januari 2017, 23:35
Ik heb zelf een goedkope, een Joyo die ik als aanbieding in China heb gekocht (ja, hij is echt!). Ding doet wat het moet doen en is soms best wel lekker, enige wat me niet bevalt is een lichte boost als hij aangaat, verder stil en probleemloos.