PDA

View Full Version : Klasse A/B versus Klasse D amps



dml
19 januari 2017, 18:23
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen beide klasses? Hoe verhouden ze zich tot elkaar, wat doen ze qua toon, enz. Het gaat hierbij om poweramps.
Ik sta aan de vooravond van de aanschaf van een poweramp (nee, geen buizen i.v.m. gewicht). Dus enerzijds hebben we bijv. een Matrix GT1000fx en anderzijds bijv. een QSC GX-serie, Yamaha PX-serie of Crown XLS-serie. Wie kan hier wat zinnigs over melden?

Ter verduidelijking, dit moet het worden: Kemper monitor out (zonder cab sim) -> poweramp -> Mesa Thiele cabs met EVM12L. Het moet compact en licht van gewicht zijn.

Dirk_Hendrik
19 januari 2017, 18:46
Een klasse D versterker is een zgn digitale versterker dmv PWM modulatie. Ik zou die dus niet graag vergelijken met klasse A/AB/B versterkers. Andere materie.

Maar voor de versterkerpuristen zal klasse D wel weer kil en klinisch klinken. Bassisten zijn er veel gemakkelijker mee. Klasse D scheelt een hoop gewicht en dus sjouwwerk.

dml
19 januari 2017, 18:50
Maar voor de versterkerpuristen zal klasse D wel weer kil en klinisch klinken. Bassisten zijn er veel gemakkelijker mee. Klasse D scheelt een hoop gewicht en dus sjouwwerk.

Ervan uitgaande dat ik absoluut geen purist ben en het feit dat een bas als instrument vele malen dynamischer is dan gitaar, ben ik toch wel heel benieuwd waarom bassisten makkelijker voor Klasse D kiezen. Toch niet alleen maar om het gewicht?
Kil en klinisch is ook te vertalen naar recht en eerlijk ;)

the sure thing
19 januari 2017, 21:07
Ik heb eens zeeeer uitgebreid een klasse AA hifi-amp met een klasse D hifi-amp vergeleken. Met wat fantasie kon ik het verschil horen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rinze
19 januari 2017, 21:27
Onze bassist heeft een klasse D bakje van Ashdown. Hij komt moeiteloos mee met onze luide band, klinkt goed en weegt geen drol.

Voor gitaar, tja. Normaal wil je dan toch wat compressie van de eindtrap. Maar als het goed is zit dat al in het geluid wat uit je Kemper komt.

Ik vrees dat je het toch toch moet proberen en horen..

the sure thing
19 januari 2017, 23:08
Ik denk dat andere factoren meer een rol bij het geluid spelen dan sec de klasse van de eindtrap.

Met andere woorden: een goede Transistor amp klasse D klinkt
Stukken beter dan een rukmerk klasse A/B


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plant
20 januari 2017, 00:31
Een klasse D versterker heeft een veel hoger rendement (>90% t.o.v. ongeveer 40% voor klasse AB).
Dat betekent dus voor klasse D idd een veel lichtere voeding voor hetzelfde uitgangsvermogen.
Of met eenzelfde voeding als klasse AB veel meer uitgangsvermogen.

Een goede klasse D (HiFi!) versterker doet niet onder voor een doorsnee klasse AB versterker.
Ik kon in een blinde test niet hard maken waarnaar ik luisterde.

Ik kan me wel voorstellen dat een gitarist die gebruik maakt van echte buizenvervorming en al z'n neus ophaalt voor een transistorbak zeker niet voor een klasse D versterker is te porren.

Erik de Perik
20 januari 2017, 01:07
Vroegâh in de tijd van de ADA mp1, werd er vaak gezegd dat je een MosFet eindversterker moest nemen, want die zou natuurlijker klinken. EvH gebruikte bijv. de HH V800 eindtrappen. Die dingen klinken trouwens erg vet en wegen een ton!

herrieman
20 januari 2017, 08:50
Enige kennis van de verschillen is leuk maar blijft allemaal pure theorie. En ik ken genoeg bassisten die zweren bij een goede buizen eindtrap. Heb zelf de XT800, GT800FX, GT1000FX, ART, Koch ATR etc etc GEHAD en allemaal verkocht.

Nu volledig terug naar buisjes.

Kortom het zijn met spulletjes altijd persoonlijke eisen als vermogen, de kwaliteit van de componenten, aansluitmogelijkheden, dynamisch gedrag, gewicht, prijs, etc die veel belangrijker zijn. En dat moet je persoonlijk beleven. Dus testen, proberen, lenen en retourneren is het devies.

succes

dml
20 januari 2017, 11:35
Enige kennis van de verschillen is leuk maar blijft allemaal pure theorie. En ik ken genoeg bassisten die zweren bij een goede buizen eindtrap. Heb zelf de XT800, GT800FX, GT1000FX, ART, Koch ATR etc etc GEHAD en allemaal verkocht.

Nu volledig terug naar buisjes.

Kortom het zijn met spulletjes altijd persoonlijke eisen als vermogen, de kwaliteit van de componenten, aansluitmogelijkheden, dynamisch gedrag, gewicht, prijs, etc die veel belangrijker zijn. En dat moet je persoonlijk beleven. Dus testen, proberen, lenen en retourneren is het devies.


Met dat laatste kun je bijna ieder topic wel om zeep helpen.......

Overigens wel typisch dat, zodra het over dit soort (modeling-achtige) onderwerpen gaat, jij eigenlijk geen gitaristen kent die modeling gebruiken of gitaristen kent die modeling wel hebben geprobeerd maar nu weer met buizen spelen en ook nu ken je weer genoeg bassisten die zweren bij een goede buizen eindtrap.

herrieman
20 januari 2017, 12:57
Zijn er nog mensen die deze man willen helpen?

Be my guest!

Wazzummmmmmmmm

the sure thing
20 januari 2017, 13:06
Tsja.... OP BASIS VAN DE WENSEN van ts zou ik adviseren: klasse D eindtrap.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
20 januari 2017, 15:30
Voor zover ik het snap moet de modeling de sound en de eindtrap het volume maken. Zo clean mogelijk versterken dan lijkt me.

Dirk_Hendrik
20 januari 2017, 18:00
Ervan uitgaande dat ik absoluut geen purist ben en het feit dat een bas als instrument vele malen dynamischer is dan gitaar, ben ik toch wel heel benieuwd waarom bassisten makkelijker voor Klasse D kiezen. Toch niet alleen maar om het gewicht?
Kil en klinisch is ook te vertalen naar recht en eerlijk ;)
Eens.

Waarom bassisten wel? Omdat bassisten, vaker, op zoek zijn naar een stevig clean geluid. Voor bas heb je ook nog eens fors vermogen nodig om een goede onderlaag laag neer te leggen. Da's dus, zoals plant ook al zegt, ook een rendementsding. Hoeveel clean vermogen haal je uit een kilo versterker. En daar is klasse D superieur.

Misschien dat ik om die reden ook meer klasse D spelende bassisten ken dan buizenbassisten..... Aanzienlijk meer zelfs.

dml
20 januari 2017, 20:14
Precies, dat is ook wat ik dacht. Vandaar dat ik me ook afvraag of een Matrix (klasse A/B (??), hoog vermogen, laag gewicht) wel wat voor me is want ik lees alleen maar dat hij als een buizenamp zou klinken, wat voor mij absoluut geen vereiste is.

Erik de Perik
20 januari 2017, 20:59
Ik zou er een stel uit proberen, want het gaat er uiteindelijk om waar jij blij van wordt. Ik zou me niet zo door het gewicht laten leiden, tenslotte ga je ook met 2 Mesa cabs zeulen ;)

Kan me zo indenken dat een Kemper genoeg aanpassingsmogelijkheden biedt voor welke eindtrap dan ook. Ga je voor transistor kies dan voor voldoende headroom (watts).

the sure thing
20 januari 2017, 21:22
Ik zou mij bij de keuze UITSLUITEND door gewicht en klank laten bepalen. IMHO het hele idee van klasse A/B of D laten vallen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
20 januari 2017, 21:47
Ik zou mij bij de keuze UITSLUITEND door gewicht en klank laten bepalen. IMHO het hele idee van klasse A/B of D laten vallen



Dat sowieso, alsof een Class weet-ik-veel jou gelukkig gaat maken.

Remork1970
20 januari 2017, 21:49
Vroegâh in de tijd van de ADA mp1, werd er vaak gezegd dat je een MosFet eindversterker moest nemen, want die zou natuurlijker klinken. EvH gebruikte bijv. de HH V800 eindtrappen. Die dingen klinken trouwens erg vet en wegen een ton!

Persoonlijk niet gehinderd door al te diepgaande electrotechnische kennis, maar van horen zeggen dat MosFET prachtige techniek is..., totdat het kapot gaat. Dan heb je een probleem.

Dirk_Hendrik
21 januari 2017, 12:36
Persoonlijk niet gehinderd door al te diepgaande electrotechnische kennis, maar van horen zeggen dat MosFET prachtige techniek is..., totdat het kapot gaat. Dan heb je een probleem.

Jep. Schitterend. Schakelen ook lekker snel. Daardoor zijn ze ideaal om klasse-d versterkers mee te bouwen. En daarom kan het af en toe handig zijn om je te laten hinderen en je kennis te verbreden. ;-)

dml
22 januari 2017, 09:30
Persoonlijk niet gehinderd door al te diepgaande electrotechnische kennis, maar van horen zeggen dat MosFET prachtige techniek is..., totdat het kapot gaat. Dan heb je een probleem.

Geldt dat niet voor techniek in het algemeen? Tot dat het kapot gaat, is het prachtig.

Rinze
22 januari 2017, 11:11
Ik heb gelezen dat mosfet amps lastig zijn qua beschikbaarheid van onderdelen, misschien dat Remork daar op doelt?

Remork1970
22 januari 2017, 11:15
Geldt dat niet voor techniek in het algemeen? Tot dat het kapot gaat, is het prachtig.

Normale transistoramps schijnen veel makkelijker gerepareerd te kunnen worden dan mosfets.

the sure thing
22 januari 2017, 13:04
Is dat zo Dirk_Hendrik?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cluseau
22 januari 2017, 13:58
Komt grotendeels door gebrek aan kennis. Transistor amps kun je een flinke kluif aan hebben omdat grofweg elke versterkingstrap dc gekoppelt isn hier vind je dus geen condendatoren in het signaalpad. Een geringe afwijking in de voortrap heeft zeer grote gevolgen voor de trapjes die daarna komen en zo'n kleine afwijking wordt in elke trap vertienvoudigd. Gewone transistoren hebben vrij overeenkomstige eigenschappen vwb instelspanningen. Mosfets kunnen heel variabel zijn en er is een grote diversiteit wat het vinden van een eventuele vervanger voor een uitgestorven exemplaar lastig kan maken. En tijd is geld heh.

Midwolda
22 januari 2017, 14:13
Da's trouwens één van de mooiste afkortingen die ik ken: MOSFET.
Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor.

Nou ja, wou ik ff kwijt. Carry on. :)

Dirk_Hendrik
23 januari 2017, 09:15
Is dat zo Dirk_Hendrik?


Is wat zo?

the sure thing
23 januari 2017, 13:39
Dat een defect aan Mosfet eindtrappen lastiger is te repareren dan "klassieke" transistor eindtrap?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk