PDA

View Full Version : Suggesties juiste fuzz pedaal voor mij?



Braml
18 januari 2017, 12:59
Beste mensen,

Toen ik gek werd van John Frusciante kocht ik een Electro Harmonix Little Big Muff. Thuis vond ik dit wel goed werken. Echter bleek hij totaal niet toepasbaar in mijn band, omdat ik met dit pedaal totaal niet door de mix kwam. Zodra ik de Big Muff intrapte was ik niet meer hoorbaar. Dus heb ik hem toen verkocht, meer dan een jaar geleden al. Nu begin ik echter ook een beetje in de muziek van Jimi Hendrix te komen, en dat wekt bij mij weer een liefde op voor die supersmerige fuzz sound met stratocasters. Vooral de 'sputterende' fuzz sound in Voodoo Chile vind ik echt geweldig.

Daarom denk ik er de laatste tijd weer aan om toch eens weer een fuzz te proberen, maar dan misschien eentje met iets van een midrange control? Natuurlijk is er de Big Muff Deluxe, maar die is wel erg groot, en wordt bediend met 2 switches. De Jimi Hendrix Fuzz face heeft ook weer zo'n raar formaat, geen midrange control, en vrij slechte recensies op internet. Ik denk zelf meer in de richting van een EQD Hoof Fuzz. Gewoon een lekker klein doosje met 1 switch. (Maar ik heb geen idee of de Hoof een beetje de Hendrix fuzz sound kan halen).

Ik ken het verschil niet echt tussen verschillende fuzz sounds, en germanium en silicon fuzzes, maar ben gewoon opzoek naar een dikke smerige Hendrix fuzz sound. Kunnen jullie misschien eens wat fuzz pedalen voorstellen? Budget maakt niet uit, daar kijk ik later wel naar.

Mn gitaar is een Fender AM standard Strat, en mn versterkers zijn een Fender Hotrod Deluxe en een Fender Bassbreaker 15 combo. Ik heb ook geen idee of de sound die ik zoek beter uit mn snel oversturende Bassbreaker te halen is of juist uit mn Hotrod met veel headroom.

mountainman
18 januari 2017, 14:03
Als je dat smerige gesputter fijn vindt dan moet je volgens mij juist niet de Hoof hebben. Persoonlijk hou ik meer van een zoemend fuzz geluid zonder die sputterende break-up. Dat hoor ik precies zo bij die Hoof.

EQD maakt trouwens fuzz pedalen in heel veel smaken. De Fuzz Master General bijvoorbeeld heeft wel een behoorlijk smerige break-up.

hefke
18 januari 2017, 14:13
Natuurlijk is er de Big Muff Deluxe, maar die is wel erg groot, .....

De grootte valt wel mee hoor, grofweg de breedte van 2 standaard boss-pedalen. tis maar wat je groot noemt.


..., en wordt bediend met 2 switches.

ja en nee.
ja, als je bedoelt om ook de mids-sectie apart aan/uit te zetten. En nee, want het pedaal "onthoudt" bij het uitzetten of de mids-sectie aan of uit staat. Je hoeft dus niet én de bypass aan te zetten én telkens de mids opnieuw te activeren.

Braml
18 januari 2017, 14:16
Als je dat smerige gesputter fijn vindt dan moet je volgens mij juist niet de Hoof hebben. Persoonlijk hou ik meer van een zoemend fuzz geluid zonder die sputterende break-up. Dat hoor ik precies zo bij die Hoof.

EQD maakt trouwens fuzz pedalen in heel veel smaken. De Fuzz Master General bijvoorbeeld heeft wel een behoorlijk smerige break-up.

Oke dankje, ik pakte de Hoof er toevallig uit omdat er een mid shift knop op zit en het een compact ding is. Ik zal eens naar de Fuzz master general kijken!

Edit: de fuzz master general is een octave fuzz of niet? Klinkt wel heerlijk smerig hoor! Ben wel benieuwd of je er mee door de mix komt. De meeste fuzzes hebben echt een behoorlijke midrange dip toch?

Braml
18 januari 2017, 14:18
De grootte valt wel mee hoor, grofweg de breedte van 2 standaard boss-pedalen. tis maar wat je groot noemt.
ja en nee.
ja, als je bedoelt om ook de mids-sectie apart aan/uit te zetten. En nee, want het pedaal "onthoudt" bij het uitzetten of de mids-sectie aan of uit staat. Je hoeft dus niet én de bypass aan te zetten én telkens de mids opnieuw te activeren.

Ja voor mij is dat al te groot. Ik hou de boel graag zo compact mogelijk. Alles moet op mijn Pedaltrain Jr. passen. Dat van die mids-sectie wist ik niet trouwens!

The Lo Lands
18 januari 2017, 16:25
Fulltone '69 MKII is een germanium (fuzz face) pedaal waarmee je gemakkelijk de 'Hendrix' sound kan maken. Mid is apart instelbaar als mede de bias (input). Geen heftige fuzz maar zeer smooth en hendrixy zeg maar :-)

Tabula Rasa
18 januari 2017, 16:28
Fulltone 69 zou je ook kunnen bekijken


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

the sure thing
18 januari 2017, 16:46
Ook veelzijdig instelbaar:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170118/f8628ffd6bd2adb0a9147e18541df866.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
18 januari 2017, 17:57
Fulltone Octafuzz?
Staat een clipje op YT met een Strat en ik meen een clean ingestelde Hotrod Deluxe of Deville..


[EDIT]

Deze dus:

https://www.youtube.com/watch?v=AteTav7snQE
https://www.youtube.com/watch?v=AteTav7snQE

D3nnis
18 januari 2017, 18:38
Ik ben totaal geen fuzz kenner (dus sorry), maar is een boss fz-2 niks?

MarkS
18 januari 2017, 19:07
Ik ben totaal geen fuzz kenner (dus sorry), maar is een boss fz-2 niks?

Ik heb er een, die leent zich niet voor akkoordenwerk. Nu geldt dat in mindere mate ook voor andere fuzzen, maar de FZ-2 heeft daar duidelijk meer moeite mee. Verder is het een te gekke Fuzz.

Braml
18 januari 2017, 19:19
De Octave Fuzz klinkt wel lekker, maar helaas geen mid control. De 69 klinkt wel erg goed moet ik zeggen, evenals de Suhr Rufus, waar ik nog nooit van had gehoord!

Maar als ik die voodoo chile sound wil, moet ik dan een germanium fuzz hebben? En speelde jimi in een dirty of cleane amp?

the sure thing
18 januari 2017, 19:45
[offtopic modus on] Suhr heeft een hele goede reeks pedalen. De compressor van Suhr staat al lange tijd op mn board. De Suhr Riot is een klassieker en de Suhr tremolo (rabbit) klinkt errug goed [offtopic modus off]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FruscianteFan
18 januari 2017, 19:49
Staar je niet blind op een mid control. Ik ken je frustratie wel, had ik ook met een Ibanez Soundtank Fuzz. De Fuzz probe (de facto ZVEX Fuzz Factory) prikt prima. Desnoods zet je een EQ na je fuzz.

Hoe dan ook: de Big Muff staat bekend om zijn gebrek aan mids. Voor Frusciante geen probleem. Ten eerste speelde hij op oorlogsvolume, ten tweede had hij amper een mix om doorheen te prikken.

HaroldA
18 januari 2017, 20:21
MXR Classic 108 kopen*? Da's een Fuzz Face met meer alles, maar wel Fuzz Face.


*) Van mij, natuurlijk ;)

Braml
18 januari 2017, 20:43
Mmh.. dan heb ik liever een Fulltone 69'.. Dan heb ik in ieder geval die mid control optie en dat is dus blijkbaar ook gewoon een Fuzz Face achtige. Die Fulltone 69 lijkt me nu echt interessant zeg! Ik kan hem altijd nog boosten met mn TC spark booster om en wat meer overdriven fuzz te geven toch.

Frusciantefan, daar heb ik ook wel eens aan gedacht ja. Maar in mijn band speelt nog een andere gitarist die het met zn humbuckers + marshall voor mij heel lastig maakt om fuzz te gebruiken.

Tabula Rasa
18 januari 2017, 20:55
Braml, als je kan solderen kijk dan eens bij musikding.de bij kits dan bij categorie fuzz en dan naar de 69. Das een fulltone kloon voor nog geen 3 tientjes.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Braml
18 januari 2017, 21:08
Braml, als je kan solderen kijk dan eens bij musikding.de bij kits dan bij categorie fuzz en dan naar de 69. Das een fulltone kloon voor nog geen 3 tientjes.

Toevallig heb ik een half jaar terug een soldeerset voor niks over kunnen nemen. Ik wou deze gebruiken om een ander setje pickups in mn Harley Benton Stratocaster DIY Kit te solderen. Puur om te kijken of ik het kon, tis toch goedkope troep. Conclusie: gitaar werkt nog, maar met zoveel hum/noise dat zelfs 10 big muffs achter elkaar op standje 10 er nog niet tegenaan kunnen. Ik ben dus bang dat ik voor geen meter kan solderen.
Ik ken echter wel iemand die het wel erg goed kan, dus ik vind dit echt een supertoffe optie! Bedankt man!

Tabula Rasa
18 januari 2017, 22:05
Wel een aparte voeding ivm pnp transistors. Of een Icl7660s ofzo erin prakken


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

telecastermaster
18 januari 2017, 22:31
Hier: 40 fuzzen in 1.

http://www.sourceaudio.net/products/one_series/kingmaker_fuzz.php

https://www.thomann.de/nl/source_audio_kingmaker_fuzz.htm (http://www.sourceaudio.net/products/one_series/kingmaker_fuzz.php)

NRJay
18 januari 2017, 22:46
Je weet dat fuzz pedals heel erg verschillend kunnen klinken door verschillende amps... ?

Dit illustreert alles:
https://youtu.be/CdKjhXWpjq8
Vanaf minuut 6 zit je recht in de actie...

FruscianteFan
18 januari 2017, 23:01
Mmh.. dan heb ik liever een Fulltone 69'.. Dan heb ik in ieder geval die mid control optie en dat is dus blijkbaar ook gewoon een Fuzz Face achtige. Die Fulltone 69 lijkt me nu echt interessant zeg! Ik kan hem altijd nog boosten met mn TC spark booster om en wat meer overdriven fuzz te geven toch.

Frusciantefan, daar heb ik ook wel eens aan gedacht ja. Maar in mijn band speelt nog een andere gitarist die het met zn humbuckers + marshall voor mij heel lastig maakt om fuzz te gebruiken.

Des te meer reden om gewoon te EQ'en. Met een equalizer maak je het blenden in de mix een stuk makkelijker, en kun je de fuzz juist richten op de kwaliteiten die je in een fuzz zoekt. Los van dat dat ook weer samenhangt met je versterker natuurlijk.

DannyFender
19 januari 2017, 08:48
Beste Fuzzzoeker,

Op Youtube zou ik eens kijken naar de 'Dr No Octofuzz' en de 'Keeley Monterey'. Volgens mij sluiten die, icm een stratocaster mooi aan op jouw wens.

Zelf ben ik meer van een 'Sabbath' fuzz. Mijn keuze viel daarom op een 'Dr No Kafuzz'.

Dutch66
19 januari 2017, 09:45
Staar je niet blind op een mid control. Ik ken je frustratie wel, had ik ook met een Ibanez Soundtank Fuzz. De Fuzz probe (de facto ZVEX Fuzz Factory) prikt prima. Desnoods zet je een EQ na je fuzz.

Hoe dan ook: de Big Muff staat bekend om zijn gebrek aan mids. Voor Frusciante geen probleem. Ten eerste speelde hij op oorlogsvolume, ten tweede had hij amper een mix om doorheen te prikken.

Precies, het is ook geen 'regelaar' in de zin zoals je dat van bijvoorbeeld je amp kent, (alleen) bij een beperkte
fuzz instelling, hoor/ervaar je ietsjes meer mids. Ik denk dat Fulltone daarom later hier ook van die mini-pots
heeft toegepast, omdat het meer als 'set and forget' toepassing wordt gebruikt.

Voor het opschonen werkt de bias regelaar trouwens wel gaaf, het is feitelijk niks meer dan een (extra) volume
pot van je gitaar, maar je kunt de mate van 'opschonen' dus nu vooraf instellen.

duckman
19 januari 2017, 10:23
Is dit de fuzz sound die je zoekt?
https://www.youtube.com/watch?v=NNH6PX-2euM

Hij speelt op een Fender vibroking met fulltone octafuzz (icm zendrive)
https://www.youtube.com/watch?v=_41e0TRdmiM

Braml
19 januari 2017, 10:49
Wauw, hoe meer ik naar die octaaf fuzzen luister hoe meer ik het idee krijg dat dat het hem is. Dat je daardoor juist die smerigheid krijgt die ik zo vet vind. Misschien kan ik wel eerst wat knoeien door de fulltone octafuzz model te kopen in de appstore voor mn Zoom MS-100bt? Daar ga ik eens naar kijken.

jasses
19 januari 2017, 14:53
Voor een muff-achtige fuzz ben ik het ermee eens dat iets van mid-regeling noodzakelijk is om door een (drukkere) bandmix te prikken. Met de germanium fuzz-face achtige die ik heb liggen, zonder iets van tone regeling, is dat absoluut geen probleem. Beide types fuzz zijn interessant om te hebben liggen, ze klinken zeer verschillend.
Je kan altijd eens kijken naar de fuzz elements reeks van maxon. Ik heb de 'water' goedkoop op de kop kunnen tikken, en die doet het muff-ding excellent, en de boost/cut regeling om bepaalde frequenties te accentueren of weg te stoppen werkt heel gemakkelijk.
Octafuzz kan inderdaad lekker ranzig zijn. Een heel goed klinkende vond ik de spotgoedkope danelectro french toast, die ik me denk ik nog eens terug ga aanschaffen voor studio gebruik. Voor live is die echter helemaal onbruikbaar vind ik: het gebrek aan led samen met die slechte footswitch zorgden dat vaak per ongeluk af of aan stond.

Voor ranzig vond ik het overigens erg leuk om de fuzz face met veel gain door een tube screamerachtige met een beetje gain te sturen.

EBOUE
22 januari 2017, 08:34
https://youtu.be/wVO3YfWR-vc

'Way Huge Swollen Pickle'. Machtig ding, prikt als de neten. Geen mix control, dat zou een verbetering kunnen zijn. Ik mis het echter live totaal niet en hij hakt erin als een gek. Kan ook mooi subtiel en als je de rechterknop opendraait dan stottert en bliept ie heerlijk. Ik vind m qua tone echt geweldig.

Cool filmpje bovendien.

MikeD
22 januari 2017, 10:11
ik heb nog wel een echte oude 70's VOX tone bender voor je... (one owner from new...) da's de echte ouderwetse Fuzz; twee knoppen: attack en level . wel een groot ding (formaat cry baby) en nog met een 9v batterij..
info: http://www.bigmuffpage.com/The_Tonebender_Timeline.html

mountainman
24 januari 2017, 13:58
Ik zag net een video van de DOD Carcosa fuzz. Die heeft een "after" knop waarmee je het gesputter (compression sag) kan instellen. En hij is ook nog eens prettig geprijsd.

https://www.youtube.com/watch?v=kdFt1O9GFjI